💢درک شوهر💢
اگر شوهر حضرت زهرا(س)،علی (ع)(معصوم)نبود،چه برخوردی با ایشان می کرد؟
@Porseman_channel
✅پاسخ:
1️⃣اولا:
عصمت شوهر،همیشه موجب مراعات او نمیشود چراکه زنانی برای اهل بیت (ع) سراغ داریم که با وجود داشتن شوهری معصوم با او مخالفت ها کردندو خون به دل شوهرکردند.
اتفاقا شوهر معصوم،فداکاری زیادتری لازم دارد.وزنان آنها،باید بیشتر از چیزی که هستند مراعات کنند.
📖احزاب32
اگر زنی با شوهرغیرمعصوم خود رفتار درستی نداشته باشدومراعات حقوق اورانکند،آیا میتواندمراعات حقوق بیشتروحساس ترشوهر معصوم خود را بکند؟!
👌اینکه در مقابل شوهرمعصوم،زنی اهل مراعات وگذشت و...باشد،که هنرنیست چیزی که هنراست داشتن روحیه گذشت و خداباوری و تعبد و تسلیم به اوامرخداست،چه شوهر،معصوم باشد،یا بدکار.
پس این بهانه که چون شوهرم مراعات نمی کند،من هم نمی کنم.نمی تواند دلیل موجهی برای تضییع حق شوهروظلم به اوباشد.
چوتوبا بد،بد کنی پس فرق چیست؟
بله،مقابل احسان،احسان است لیکن مقابل بدی واسائه ادب نیز،گذشت و تغافل و حلم ومداراتوصیه شده است...
2️⃣ثانیا:
ما می توانیم به یقین بگوییم که اگرهمسرزهرای اطهر،معصوم هم نبودند،بازایشان کم نمی گذاشتندومتناسب با شأن و جایگاه معنوی خودشان با شوهرشان برخورد می کردند نه متناسب با #لیاقت_شوهر...
دلیل ما برای اثبات این مطلب؛افضلیت حضرت زهرا(س)،نسبت به زنان همه عوالم است.
📚التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ص658
🔴ازآنجایی که،در این عالم چه زنانی بودندکه کاملا مراعات حال شوهر بدکار خود کردند،وحضرت زهرا(س)،افضل ازآنهاست.پس قطعا اگرشوهرشان مردغیرمعصوم بلکه بدکاری هم می شدند،بهتراز آن زنان،مراعات حال شوهر بدکار خودرامی نمودند.مثل آسیه (س).
📖تحریم11
نه به خاطرشوهر،بلکه بخاطرخدایشان که دستور صبروبرخوردکریمانه و قول معروف وسدید و کریم داده است.
📖نساء5
📖احزاب70
📖اسرا23
📖فرقان72
@Porseman_channel
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🍂🍂🍂🍂
💢فرزندپروری زهرای اطهر(س)💢
رسیدگی زهرا س به فرزندان چگونه بوده است؟
@Porseman_channel
✅پاسخ
#فرزند_پروری یک مفهوم عامی است که شامل همه احتیاجات روحی و جسمی فرزند می شود.اینکه مادری بتواند نیازهای فرزند خود را اعم از عاطفی و جسمی به نحواحسن تامین کند وهنر مادر بودنش این باشد که نسل سالم و صالحی تحویل جامعه دهد.
مادری که دنبال امیال وهوسهای خود است ودرصدد تامین لذات خودوهمه احساس وعواطف خود را زیرپا می گذارد تا چیزی از این امیال و لذاتش کم نشود،مادر خوبی است؟!
🔴#هنر_مادر بودن،هنر تربیت نسل صالح است.این مادران هستند که مردان و زنان موثر اجتماع را می سازند.اگرمادرجامعه اولویت های ،مهم زندگی اش غیرازفرزندپروری باشدواموردیگرآن را تحت الشعاع خود قراردهد.خروجی این مادر،نه فرزند صالح بلکه عقده ای و جنایتکارخواهد بود.
زهرا (س) نمونه کامل مادری است که افتخار مادران و مفتخربه مادری بودند.و درتربیت دینی فرزندان اهتمام تمام داشتند.نیازهای عاطفی آنها را شناخته و سعی درارضاء این عواطف داشتند.
درکنارفرزندان بودن،با آنها بازی کردن،بین آنها مسابقه گذاشتن،دیدن درد و بیماری آنها وسعی دررفع آن،یادادن معارف انسانی دینی به آنها درقالب های مختلفی چون شعر،بخصوص تعلیم عملی،و... از مهمترین نقش های مادری ایشان،بوده است.
📚اليقين باختصاص مولانا علي عليه السلام ص454
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج3 ص 389
📚بحار الأنوار ج43ص 309
📚علل الشرائع / ج1 ص 182
#فرزند_پروری از مهمترین وظایف یک مادر است که ریشه تربیت علمی و عملی و اخلاقی وجسمی اوست تا فرزندانی سالم و صالح تحویل جامعه داده شود.و این زهرای اطهر(س) هستند که گوی شبقت را در این فضیلت از همه ربوده و الگوی همه مادران می باشند.
@Porseman_channel
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🌾🌾🌾🌾
مراد از" روح" در 38نبأ چيست؟
@Porseman_channel
✅ مفسران تفسيرهاى زيادى ذكر كردهاند كه در بعضى از تفاسير به هشت احتمال بالغ مىشود
📚تفسير قرطبى" جلد 10 صفحه 6977.
كه مهمتر از همه تفسيرهاى زير است:
1- منظور مخلوقى است غير از فرشتگان و برتر از همه آنها.
2- منظور" جبرئيل" امين پيك وحى خدا و واسطه ميان او و پيامبران است، كه بزرگترين فرشتگان مىباشد.
3- منظور" ارواح انسانها" است كه همراه فرشتگان بپا مىخيزند.
4- فرشتهاى است بالاتر از همه فرشتگان و برتر از جبرئيل، و هم او بود كه با انبياء و امامان معصوم همراه بوده و هست.
قابل توجه اينكه" روح" در قرآن مجيد گاه به صورت مطلق، و بدون هيچ قيد ذكر شده، و در اين حال غالبا در برابر" ملائكه" قرار گرفته مانند: تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ:" فرشتگان و روح به سوى او بالا مىروند" (معارج- 4). تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ:" در شب قدر ملائكه و روح به فرمان پروردگارشان با هر چيزى نازل مىشوند" (قدر- 4).
در اين دو آيه" روح" بعد از" ملائكه" ذكر شده، و در آيه مورد بحث قبل از" ملائكه"، البته ممكن است اين جدا شدن به عنوان يك فرد مشخص و بزرگ بوده باشد، و به اصطلاح ذكر" عام" بعد از" خاص" يا ذكر" خاص" بعد از" عام" است.
اما در بسيارى از آيات،" روح" با اضافه يا وصفى آمده است، مانند" روح القدس" در آيه قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِ:" بگو روح القدس اين قرآن را از سوى پروردگارت به حق نازل كرد" (نحل- 102) يا آيه نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ قرآن را" روح الامين" نازل كرده" (شعرا- 193).
در بعضى از آيات خداوند" روح" را به خودش اضافه فرمود، مىفرمايد:
" وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي":" در آدم از روح خودم دميدم" (روح شريفى كه به خاطر شرافت به ذات مقدس او اضافه شده)" (حجر 29) و در جاى ديگر مىفرمايد: فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا:" ما به سوى مريم روح خود را فرستاديم" (مريم- 17).
به نظر مىرسد كه" روح" در اين آيات كه به صورتهاى متفاوتى بيان شده معناهاى متفاوتى داشته باشد كه شرح هر كدام در ذيل همان آيات بيان شده است.
ولى آنچه از ميان تفاسير مختلف نسبت به آيه مورد بحث مناسبتر به نظر مىرسد اين است كه، منظور از" روح" در اينجا يكى از فرشتگان بزرگ الهىاست كه بر طبق بعضى از روايات حتى از جبرئيل برتر است، چنان كه در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم: هو ملك اعظم من جبرائيل و ميكائيل:
" او فرشتهاى است بزرگتر از جبرئيل و ميكائيل"
📚مجمع البيان" جلد 10 صفحه 427.
و در تفسير" على بن ابراهيم" نيز آمده است:
الروح ملك اعظم من جبرئيل و ميكائيل و كان مع رسول اللَّه و هو مع الأئمة ع:" روح فرشتهاى است برتر از جبرئيل و ميكائيل و او با رسول اللَّه همراه بود و با امامان نيز همراه است"
📚تفسير" على بن ابراهيم" جلد 2 صفحه 402.
هر چند در بعضى از روايات در تفاسير اهل سنت از پيغمبر اكرم ص نقل شده كه فرمود:
الروح جند من جنود اللَّه ليسوا بملائكة لهم رؤس و ايدى و ارجل، ثم قرا يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا، قال هؤلاء جند و هؤلاء جند:
" روح لشكرى از لشكريان خدا است كه ملائكه نيستند، آنها داراى سر و دست و پا مىباشند، سپس پيامبر ص اين آيه را تلاوت فرمود: يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا سپس افزود: اينها لشكرى هستند و آنها لشكر ديگرى"
📚تفسير" در المنثور" جلد 6 صفحه 309.
به هر حال همانگونه كه اشاره شد اين مخلوق بزرگ الهى خواه از فرشتگان باشد، يا موجود ديگرى، در قيامت همراه ملائكه آماده اطاعت فرمان او هستند، و چنان هول و اضطراب محشر همه را فرا گرفته كه هيچكس را ياراى سخن گفتن نيست، و آن گاه كه ذكرى يا سخنى بگويند يا شفاعتى كنند تنها به اذنروردگار است، حمد و ثناى او مىگويند و يا شفاعت براى آنها كه شايسته شفاعتند.
📚تفسير نمونه، ج26، ص: 59
@Porseman_channel
💢قضای نماز شب 💢
@Porseman_channel
عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده و می گوید: به آن حضرت عرض کردم شخصی که مدت زیادی نمازهای نافله اش ترک شده و مقدار و تعداد آنها را نمی داند، چگونه آنها را قضا کند؟ فرمود: آن قدر نماز نافله به جا آورد تا یقین کند همه نمازهای نافله ای را که به جا نیاورده قضا کرده است
همانگونه که انجام و اداء نافله شب بسیار پسندیده است قضای آن برای کسانی که به هر دلیل نتوانسته اند این عبادت مهم را در وقت خود انجام دهند بسیار نیکو است.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: همانا خداوند تبارک و تعالى البته نزد فرشتگان خود مباهات می کند به آن بنده که قضاى نماز شب را در روز انجام دهد، و می فرماید: اى فرشتگان من به بنده من بنگرید که نمازى را که بر او واجب نساختهام قضا می کند، گواه باشید که من البتّه گناهان او را آمرزیدم.
بنا بر این همان طور که قضای واجبات بر مکلف واجب است قضاء مستحبات نیز بر مکلف مستحب است .
عبد اللَّه بن سنان از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده و می گوید: به آن حضرت عرض کردم شخصی که مدت زیادی نمازهای نافله اش ترک شده و مقدار و تعداد آنها را نمی داند، چگونه آنها را قضا کند؟ فرمود: آن قدر نماز نافله به جا آورد تا یقین کند همه نمازهای نافله ای را که به جا نیاورده قضا کرده است …
از آنجا که ترک اعمال و نمازهای مستحبی گناه محسوب نمی شود و عقاب آور نیست ، اگر کسی خواست قضاء آنها را به جا آورد در هر وقتی که بخواهد می تواند این کار را انجام دهد.
امام رضا (علیه السلام) در پاسخ کسی که سۆال کرده بود نماز مستحبی نخوانده ام اگر بخواهم قضاء کنم چه وقت قضاء کنم ؟ نوشتند:” هر ساعت از روز یا شب که خواستید.”
اما بهتر است که قضای نافله شب گذشته را در شب بعد و قضای نافله روز گذشته را در روز بعد بجا آورد. چنانچه امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: اگر نافله روزانهات قضا شد، روز بعد، قضاى آن را بخوان، و اگر نافله شبانهات قضا شد، شب بعد، قضاى آن را بخوان
محمّد بن مسلم مىگوید: محضر مبارک امام (علیه السلام) عرض کردم: شخصى بیمار شد و از انجام دادن مستحبّات امتناع نمود و در نتیجه نافله را ترک کرد حکم وى چیست؟
حضرت فرمود: اى محمّد نافله فریضه نیست، اگر خواست آن را قضاء کند البته برایش بهتر است و اگر قضاء هم نکند تکلیفى بر او نیست
البته بهتر و مستحب است که در قضاء مستحبات رعایت ترتیب بشود؛ به این که ترتیب خصوصا در نافله شب اول باید نمازهاى دو رکعتى و در آخر نماز وتر آن را قضا کند. و در قضاء نمازهای وتر هم مستحب است دو رکعت نماز مستحبی بین شان فاصله باشد.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: در صورتى که دو یا سه شب و یا بیشتر، نماز وتر خود را نخوانده باشى، باید به ترتیب قضاى آن را بخوانى و بعد از آن که قضاى وتر اول را خواندى، لا اقل دو رکعت نافله بخوان و بعد از دو رکعت، وتر دوم را قضا کن، زیرا نماز وتر باید دنباله نمازهاى دیگر باشد
امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ عملى نیست که بنده انجام دهد مگر اینکه خداوند در قرآن ثوابى براى آن بیان کرده جز نماز شب که ثوابى براى آن مشخص نکرده بواسطه ارزش زیادى که نزد خداوند عزیز داشته لذا در این آیه مى فرماید: از بسترهاى گرم حرکت مى کنند و از روى بیم و امید به دعا مى پردازند و از امکانات خود انفاق مى کنند هیچ کسى نمى داند خداوند چه چیزها براى آنها پنهان کرده که موجب روشنى چشم ایشان مى شود، به پاداش اعمالى که انجام مى دهند
و نیز برید بن معاویه عجلى از امام باقر علیه السّلام روایت كرده كه فرمود: بهترین زمان قضا نماز شب همان ساعتى است كه از تو فوت شده است در آخر شب، و باكى نیست كه آن را در روز قضا كنى و قبل از زوال خورشید
@Porseman_channel
#فراخوان_مسابقه
باسلام
👇👇👇👇
دوستان همراه مستحضر باشند
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد.
دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷