eitaa logo
کانال پرسمان دینی
884 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مکان های مقدس وکرونا💢 @Porseman_channel یکی از وهابیون گفته؛این چه حرمی است که یک ویروس درش رابست؟و اظهارخوشحالی نمود... ✅پاسخ: 1️⃣اولا: یک وهابی خودرامسلمان می داند ومسلمان معتقدبه کعبه ومسجد است.ما پاسخ نقضی به اومی دهیم وآن اینکه این چه مسجد وکعبه ای است که یک ویروس درش رابست؟!! مستحضرید که نه تنها درحرم هاوامامزاده هابلکه حتی کعبه وطواف آن مدتی تعطیل شد.ومساجددربسیاری ازکشورهای اسلامی،بسته شد...این چه استدلالی است؟!اول ازهمه،که پای خودشمای وهابی و اعتقادات شمارامی گیرد؟! توكه بربام خودآينه داري چرا بربام مردم مي زني سنگ؟!!! 2️⃣ثانیا: بسته شدن این درها؛برای تامین مسائل بهداشتی ودوری ازانتشاربیماری با وجودتراکم وازدحام جمعیت است.رعایت مسائل بهداشتی همیشه موردتوصیه اهل بیت(ع) بوده است. وهیچ عاقلی خود را درمعرض ویروس قرارنمی دهدبه این خیال که خدایش ناجی اوست. 👈👈حکایت عیسی(ع) و ابلیس که دربالای بلندی به عیسی(ع) گفت:«خدا میتواند تورا حفظ کند؟پس خودت را از بالای بلندی پایین بینداز..» 📚قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي) ص 269 📚بحار الأنوار ج‏14 ص 271 حکایت این روزهای ماست.که وهابی چنین شیطنتی با ما می کند. قطعاخدا قادراست،لیکن این به آن معنا نیست که هرکس خود را در معرض هرخطری قراردهدوخداضامن حفظش باشد.خدابه انسان عقل-به عنوان حجت باطنی- داده وکارغیرمعقول بازخواست دارد. 🔴 کعبه مکانی مقدس است واین به آن معنا نیست که همه عوامل بیماری زا را درآنجابتوان نشردادچراکه آنجا؛خانه خداست وخدا حافظ حاجیان است؟! مگردر منی-با عملکردضعیف و سوء تدبیرسعودی ها-آن همه حاجی نمردند؟مگرخدا قادر به حفظ نبود؟! چرا نمی گذارند،مردم ازهرطرف وهرطوربخواهنداعمال حج بجا آورددچراکه خدا قادراست واتفاقی نمی افتد؟! 👈درنتیجه این خوشحالی وهابی،-اگرمتوجه باشد-درواقع ریشخندبه معتقدات خودش است. @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرق ربا و نزول 💢 @Porseman_channel ربا با نزول در بسیاری از اوقات اشتباه گرفته می‌شوند اما در عین وجود شباهت، تفاوت‌های مختلفی را نیز دارا هستند. ❇️نزول چیست؟ نزول پول یا نزول کالا در اصطلاح به معنای کاهش دادن و تنزیل است و در کاربرد، به کاهش پول و یا ارزش ریالی کالا گفته می‌شود. این تنزیل در همه‌ی موارد حکم حرام و ربا را ندارد. ❇️انواع نزول ۱. تنزیل دِین نزد خود مدیون اگر کسی در ازای فروش کالایی، چک یا سفته‌ای چندماه از خریدار گرفته و قبل از موعد چک نیازمند پول خود است، می‌تواند به همان شخصِ خریدار رجوع کرده و چک خود را با پول نقدی که کمتر از آن است معاوضه کند. به طور مثال کسی جنسی را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به صورت چکی ۴ ماهه فروخته و اکنون نیازمند نقدینگی پول خود است. در این مورد او با رجوع به خودِ خریدار و باز پس دادن چک ۱۰ میلیونی، مبلغی کمتر از آن به صورت نقدی (مثلا ۹ میلیون تومان) دریافت می‌کند. اینگونه از تنزیل یا کاهش دادن پول که اصطلاحا به آن “تنزیل دِین نزد خود مدیون” می‌گویند از نظر هیچکدام از فقهای شیعه و سنی مشکلی نداشته و از موارد نزول حلال است. ۲. تنزیل دِین نزد شخص ثالث اما اگر در همان مثال قبلی فرد خریدار، دادن پول نقدی کمتر به ازای چک را قبول نکرده و فروشنده مجبور شود برای نقدینگی چک یا سفته‌ی خود به شخص دیگری رجوع کند، مسئله متفاوت است؛ به بیان دیگر صاحب چک مجبور شود چک یا سفته‌ی خود را به شخص دیگری داده و از او که اصلا در این معامله دخالتی نداشته است، پول کمتری در ازای نقدینگی چک دریافت کند. این نوع از نزول که به آن “تنزیل دِین نزد شخص ثالث” می‌گویند، در نظر فقها محل اختلاف است. اکثریت فقها و مراجع و شورای نگهبان این نوع از معامله را نیز حلال می‌دانند. اما در نظر برخی از مراجع مانند امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای این معامله مشکل داشته و صحیح نیست. ۳. تنزیل اسناد صوری نوع سوم نزول که به آن اصطلاحا “تنزیل اسناد صوری” می‌گویند آن است که فردی چک یا سفته‌ای چند ماهه صادر کند و بدون آنکه معامله‌ای صورت بگیرد و یا اصلا کالایی رد و بدل بشود، چک خود را به دیگری فروخته و در واقع آن را تنزیل بدهد. این نوع نزول در نظر همه‌ی فقها حرام بوده و تفاوتی با ربا ندارد و آنچه در عرف جامعه به نزول و ربا معروف است و حکم ربا را دارد همین دسته از معاملات است. در واقع فرق ربا و نزول در دو نوع اولی است که ذکر شد و احکام متفاوتی به دنبال داشت. ❇️ربا چیست؟ ربا و به طورکلی معامله‌ی ربوی که حکم حرام و جنگ با خدا را دارد، به آن دسته از معامله‌ها و معاوضه‌های دو کالای هم جنس گفته می‌شود که یکی از دیگری زیاد‌تر است. علاوه بر این، قرضی که در آن شرط زیادی ذکر شود نیز در قالب ربا می‌گنجد. ❇️انواع ربا ۱. ربای قرضی ربای قرضی به آن نوع از ربا می‌گویند که شخص یا بانک به کسی قرض الحسنه بدهند و با او شرط کنند که موقع باز پس گیری آن، پول بیشتری دریافت کنند. ۲. ربای معاملی ربای معامله به آن ربایی می‌گویند که فرد دو جنس یکسان با وزن واحد را معامله کند و جنس یک طرف اضافه‌تر باشد. این مورد نیز از معامله‌های حرام است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢گفتن اذان و اقامه به صورت غنا و با موسیقی💢 @Porseman_channel اگر در اذان و اقامه صدا در گلو بيندازد1 چنانچه غنا شود، يعني به طور آوازه خواني كه در مجالس لهو و بازيگري معمول است 2اذان و اقامه را بگويد، حرام است و اگر غنا نشود مكروه مي باشد3 1- مظاهری: چنانچه غنا شود حرام و اگر غنا نشود مکروه است 2- وحید: که در مجلس لهو معمول است ... 3- فاضل: حرام و باطل است. ***** مكارم: مسأله- اذان گفتن بصورت غنا يعني آهنگي كه مناسب مجالس لهو و لعب است، حرام و باطل است. رهبری: اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بيندازد، چنانچه غنا شود يعنى به طور آوازه خوانى كه در مجالس لهو و بازيگرى معمول است اذان و اقامه را بگويد حرام است، و اگر غنا نشود مكروه مى‏باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سجده زن و مرد💢 تفاوت قرار گيري دستها وساير اعضاي بدن درحال سجده وركوع براي زن ومرد چيست؟ @Porseman_channel در واجبات رکوع و سجده بین زن و مرد فرقی نیست و در برخی از مستحبات و مکروهات بین آن تفاوت وجود دارد مثلا بر زنان مستحب است که در رکوع دست ها را بالاتر از زانوها قرار بدهند و زانوها را خیلی به عقب ندهند (حالت خمیده گی آن ها کمتر باشد) . مستحب است موقعی که مرد می خواهد به سجده برود اول دست ها را به زمین بگذارد؛ ولی زن اول زانوها را به زمین بگذارد. مستحب است مردها آرنج ها و شکم را به زمین نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگه دارند؛ ولی زن ها آرنج ها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضای بدن را به یک دیگر بچسبانند و ... . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مراد ازنعیم در آیه 8تکاثر💢 @Porseman_channel ✅حديثی مى‏خوانيم كه" ابو حنيفه" از" امام صادق" ع در باره تفسير اين آيه سؤال كرد، امام ع سؤال را به او برگرداند، و فرمود:" نعيم به عقيده تو چيست"؟ عرض كرد: غذا است و طعام و آب خنك، فرمود: اگر خدا بخواهد تو را روز قيامت در پيشگاهش نگه‏دارد تا از هر لقمه‏اى كه خورده‏اى، و هر جرعه‏اى كه نوشيده‏اى، از تو سؤال كند بايد بسيار در آنجا بايستى"! عرض كرد:" پس نعيم چيست"؟ فرمود:" ما اهل بيت هستيم كه خداوند به وجود ما به بندگانش نعمت داده، و ميان آنها بعد از اختلاف الفت بخشيده، دلهاى آنان را به وسيله ما به هم پيوند داده، و برادر خود ساخته، بعد از آنكه دشمن يكديگر بودند، و به وسيله ما آنها را به اسلام هدايت كرده" ... آرى نعيم همان پيامبر ص و خاندان او است" 📚مجمع البيان جلد 10 صفحه 535. تفسير اين روايات ظاهرا مختلف، چنين است كه" نعيم" يك معنى بسيار گسترده دارد كه همه مواهب الهى را اعم از" معنوى" مانند دين و ايمان و اسلام و قرآن و ولايت، و انواع نعمتهاى" مادى" را اعم از فردى و اجتماعى شامل مى‏شود، منتها نعمتهايى كه اهميت بيشترى دارند مانند نعمت" ايمان و ولايت" بيشتر از آنها سؤال مى‏شود كه آيا حق آنها ادا شده يا نه؟ و ظاهرا رواياتى كه نعمتهاى مادى را از شمول اين آيه نفى مى‏كند ناظر به اين معنى است كه شما نبايد مصداقهاى مهمتر را رها كرده به مصداقهاى كوچكتر روى آوريد، و در حقيقت هشدارى است به مردم در زمينه سلسله مراتب مواهب و نعمتهاى الهى و اينكه در برابر آنها مسئوليت سنگين دارند. و چگونه ممكن است از اين نعمتها سؤال نشود در حالى كه سرمايه‏هاى بزرگى هستند كه در اختيار بشر قرار داده شده، و بايد از هر كدام دقيقا قدر- دانى كنند و شكر آن را بجاى آورند، و در موارد خود صرف كنند. 📚تفسير نمونه، ج‏27، ص: 281 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نگاه به زن در رسانه💢 حكم تماشاى زن بى‏حجاب در رسانه‏هاى تصويرى به صورت زنده و غير زنده چيست؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى و خامنه‏اى): اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد و تفاوتى بين پخش زنده و غير زنده نمى‏كند. آيةاللَّه تبريزى: بين پخش زنده و غير زنده تفاوت است. اگر به طور غير زنده پخش شود و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد و اگر به طور زنده باشد، نگاه به آن [هر چند باعث مفسده نيز نشود] جايز نيست. آيةاللَّه خامنه‏اى: بين پخش زنده و غير زنده تفاوت است. اگر به طور غير زنده پخش شود و بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد و اگر به طور زنده باشد، بنابر احتياط واجب، نگاه به آن [هر چند باعث مفسده نيز نشود] جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیاز به دین.rar
566.8K
ما چه نیازی به دین وروحانیت که مبلغ دین هستند؛ داریم؟ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شوهر بهشتی زن💢 @Porseman_channel زنی که در دنیا چند شوهر کرده؛(شوهرش فوت یا طلاق گرفته و دوباره ازدواج کرده)در بهشت با کدام خواهد بود؟ @Porseman_channel ✅مثل همین سؤال را امّ سلمه، همسر گرامی پیامبر اسلام از ایشان پرسید که اگر زنی در دنیا چند همسر داشته است و در روز قیامت همگی وارد بهشت شوند، زن همسر کدام یک از مردان می شود؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «ای ام سلمه، بهترین آنها را از نظر خلق و خوی انتخاب کن. شخصی را برگزین که برای خانواده اش از همه بهتر بوده، چرا که حسن خلق، خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد.» یعنی زن، در این صورت هر کدام از مردان را که بخواهد می تواند انتخاب کند. این روایت به تنهایی می تواند جواب کافی برای این سؤال باشد. 📚بحار الانوار ج 8،ص 119. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢💢حکم پیداشدن شوهرمفقودشده؛بعد از ازدواج زنش💢 اگر زن و شوهری چندین سال متمادی از هم دور باشند، آیا خود به خود از هم جدا می‌شوند؟2. اگر زنی چندین سال از سلامت همسر خود بی‌خبر باشد، آیا می‌تواند ازدواج کند؟ 3. اگر این زن ازدواج کرد و بچه‌دار شد و بعد از مدتی شوهر اولش برگشت، حکم ارتباط آنها و فرزندانشان چیست؟ @Porseman_channel پاسخ 1. به‌طور کلّى؛ دور بودن و عدم دسترسی زن و شوهر به یکدیگر سبب فسخ عقد ازدواج ایشان نمی‌شود، بلکه برای جدایی آنها از هم، نیاز به اجرای صیغه طلاق با شرایط خاص خود است. 2. زنى که شوهر او مفقود الأثر شده و موت و حیات او معلوم نیست می‌تواند به [محاکم قضایی] یا حاکم شرع جامع الشرائط مراجعه نماید و حاکم، ضرب الاجل تعیین می‌نماید که تا مدت چهار سال از حال شوهر مفقود الاثر تفحص شود و بعد از گذشت این چهار سال که در آن جستجو ادامه داشته است، چنانچه حال او معلوم نشد، حاکم شرع او را مطلّقه مى‌نماید. ر.ک: صافی گلپایگانى، لطف الله، جامع الأحکام، ج ‌2، ص 70، این حکم برگرفته از روایاتی در این زمینه است، از جمله ر.ک: الکافی، ج‏6، ص147، بَابُ الْمَفْقُود، ح1، پس چنان‌چه زن یقین کند که شوهرش فوت کرده و یا با حکم مراجع قضایی و یا مجتهد جامع الشرایط حکم طلاق وی جاری شود، پس از گذشت چهار ماه و ده روز مى‌تواند با مردی دیگر ازدواج نماید. 3. حال چنان‌چه شوهر اول، بعد از گذشت مدتی پیدا شود، این زن، در واقع، همسر اوست و باید از شوهر دوم جدا شود و اگر شوهر دوم با او نزدیکى کرده و دخول محقق شده باشد، بر شوهر دوم حرام ابدى مى‌شود و قبل از ارتباط با شوهر اول، باید عدّه نگهدارد. ر.ک: تبریزى، جواد، استفتاءات جدید، ج ‌2، ص 331، فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج ‌1، ص 426، 4. اگر ازدواج مجدد زن با رعایت شرایط و ضوابطی که گذشت صورت گرفته و از شوهر دوم دارای فرزند شده باشد، این فرزندان، حلال‌زاده بوده و آن زن و مرد(شوهر دوم) شرعاً والدین آنها شمرده می‌شوند. . ر.ک: موسوی گلپایگانی، سید محمدرضا، مجمع المسائل، ج ‌5، ص 24، @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تمرین خویشتنداری💢 @Porseman_channel درس ایام کرونا برای ما چیست؟ ✅پاسخ: یکی ازمهمترین درس های ایام کرونا؛درس خویشتنداری یعنی تمرین کف نفس است. دراین ایام،مابه شدت مراقب هستیم.ومراقبت می کنیم ازاینکه ویروسی نشویم ومبتلانگردیم. این تمرین مهم ومراقبت ما رامهیای ترک عادات بدمی کندومی آموزدکه میتوان باتمرین وممارست ومراقبه؛عادات بد را کنارگذاشت. این میشودوشدنی است. 👈یکی ازآثاردستورات دین؛همین تمرین کف نفس وخویشتنداری است.که البته وصفی انسان بوده ویکی ازوجه امتیارات انسان ازحیوان همین کف نفس است.انسان عاقل بواسطه عقلی که داردازمضرات اجتناب می کند وخویشتنداری دارد.ولی حیوان،اینقدرخویشتندارنیست. روزه،تمرین خویشتنداری است.یعنی بتوانی بخوری بنوشی ولی بخاطرخدا؛ترک کنی بااین کارروح انسان قوی شده وقدرت وتسلط برمهارخواهش نفس بیشترمی شود. ❌وقتی درایام کرونا مراقبیم دست آلوده به چشم وگوش و..نزنیم درتغذیه مراقبیم که هرغذایی را ودرهرجا نخوریم. حتی ازبرخی لذت های حلال-مثل رفتن به مسافرت- چشم می پوشیم یا لذات راتعدیل ومدیریتش می کنیم.فاصله خود رابادیگران حفظ می کنیم . مراقب دست زدن به جاهای متعددهستیم وبرخی آداب ورسوم سنتی راترک می کنیم و... 👈اینها همه خویشتنداری هستند.وما رامهیا می کنند برای خویشتنداری از گناه ووسوسه ابلیس ... اینکه یله وبی مهابا نباشیم بلکه حد وحدودی برای اعمال ورفتارخود مشخص کنیم.وبه مدیریت رفتاراهتمام نماییم. 🔴به روایاتی درموردخویشتنداری توجه کنید: علامت زاهدده چيزاست: بى‏رغبتى به حرامها،خويشتن‏دارى (از شهوات)،انجام واجبات‏ و... 📚تحف العقول ص21 ❇️امیرمومنان (ع) فرمودند: پسرجانم!هيچ شرافتى برترازاسلام نيست ونه كرامتى ارجمندتراز پرهيزگارى ونه پناهگاهى محكم‏تر ازخويشتندارى‏ .. 📚تحف العقول ص90 ❇️ابوحمزه ثمالى گويد: ازامام باقرعليه السّلام شنيدم مى‏فرمود: هر كس خويشتندارى نمايداز تعرض به عرض وريختن آبروى مردم،خداوند عذاب روزقيامت رااز وى دورسازد، وهركس خشم خودرا فرونشاند، خداوند درروزقيامت،گناهان اوراببخشد. 📚ثواب الأعمال ص133 اهل بیت ع توصیه کرده اند: تو را سفارش مى‏كنم به بخشايش گناه ديگران و خويشتن‏دارى به هنگام خشم و غضب...‏ 📚فضائل الشيعة ص12 @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آمادگی برای مرگ 💢 @Porseman_channel چه پیامی میتوان از ایام کرونایی گرفت؟ ✅پاسخ: پیام های متعددی می توان ازاین ایام کرونا گرفت.ازجمله آنها،پیام آمادگی برای مرگ است. بسیاری ازماغافل ازمرگ هستیم وآن را دورمی بینیم... 📖معارج6-7 لیکن عمربه شدت گذراست.وما اطلاعی از روزوکیفیت مرگ خود نداریم. ما برای هدفی آفریده شده ایم وباید درآن مسیرحرکت کنیم. 👈درشرائط عادی زندگی؛که مرگ ومیرهاعادی هستند،همه ما مرگ رابه بهانه سلامتی وجوانی و..از خوددور می دانیم.ولی درشرائط ویژه ای مثل جنگ و حوادث طبیعی وشیوع بیماری ها،مرگ نزدیک پنداشته می شود.لذا تلنگری برای همه می شودکه مراقب خودباشند. یادمرگ؛یکی ازهشدارهای کرونا برای انسانهای هشیاراست.ویادکردن مرگ 🔴آثارفوق العاده ای دارد،از این رو،دین توصیه به آن کرده است. ❇️ امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ فرمود: اى ابا صالح! هنگامى كه جنازه‏اى را بر مى‏دارى، فكر كن كه جنازه خودت مى‏باشد، و از خدا درخواست كرده‏اى تا برگردى و كار (خوب و مفيد) انجام دهى؛ پس دقّت كن كه چه كارى را بايد شروع كنى. راوى گفت: سپس حضرت فرمود: تعجّب است از گروهى كه همه آنها (در اين دنيا) حبس و نگهدارى شده‏اند، پس از مدّتى در بين ايشان اعلان كوچ و حركت داده مى‏شود، در حالى كه آنان مشغول بازى و سرگرمى هستند (و هنوز آمادگى ندارند). ❇️ابو عبيده گويد:به امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ عرض كردم: فدايت گردم! برايم سخنى بفرما كه از آن بهره‏مند گردم. فرمود: اى ابا عبيده! زياد به ياد مرگ باش، كه هيچ انسانى زياد به فكر مرگ نيست مگر آن كه در دنيا زاهد (و سعادتمند) مى‏باشد. ❇️از رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ سؤال شد كه زيرك‏ترين مؤمنين كيست؟ فرمود: كسى است كه بيشتر به ياد مرگ باشد؛ و بيشترين آمادگى را از براى مرگ داشته باشد. 📚الزهد ص78 باب 14 باب ذكر الموت و القبر @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رها کردن سوره و خواندن سوره فیل و ضحی💢 @Porseman_channel کدام سوره است که در نماز نمی‌توان آن‌را نیمه کاره رها کرد؟ و کدام سوره‌ها هستند که در نماز یک سوره حساب می‌شوند؟ ✅پاسخ دو پرسش فوق، به ترتیب چنین است: 1. اگر نمازگزار بعد از حمد، مشغول خواندن سوره توحید (قل هو اللّه احد)، یا سوره کافرون (قل یا ایها الکافرون) شود، نمی‌تواند آن‌را نیمه کاره رها کند و سوره دیگرى بجاى آن بخواند. ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى به جاى سوره «جمعه» و «منافقین»، یکى از این دو سوره را بخواند، تا به نصف نرسیده، می‌تواند آن‌را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند. 2. سوره‌های «ضحى» و «انشراح» یک سوره حساب می‌شود و سوره «فیل» و «قریش» نیز یک سوره. پس نمازگزار نمی‌تواند هر کدام از آنها را به تنهایى در یک رکعت نماز بخواند، بلکه بعد از خواندن سوره حمد و سوره «فیل» لازم است سوره «قریش» را بخواند؛ و همین‌گونه است حال دو سوره «الضحى» و «انشراح» که اگر نمازگزار سوره «ضحى» را در نماز خواند، لازم است سورۀ «انشراح» را نیز با آن بخواند. حال اگر نمازگزار - از روی جهل به مسئله - یکی از این سوره‌ها را به تنهایی بخواند، اگر در یادگیرى مسأله کوتاهى نکرده باشد، نماز او صحیح است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): سوره‌ی «فیل» و «ایلاف» در حکم یک سوره‌اند، و خواندن یکی از آن دو بعد از حمد کافی نیست. همچنین سوره‌ی «والضحی» و «الم نشرح». حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): به احتیاط واجب کافی نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): سوره «فیل» و «ایلاف» یک سوره حساب می‌شود و همچنین سوره «والضحی» و «الم نشرح». حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خواندن سوره های مذکور در سوال به تنهایی کافی نیست و باید جمعا و به همراه بسمله واقع در وسط خوانده شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا