eitaa logo
کانال پرسمان دینی
858 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روح به شکل پرنده درمی آید💢 @Porseman_channel مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» را مطرح کرده ‌است. روایات معتبری را در این باره نقل نموده‌اند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود می‌آیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا می‌کند. بعضی از اموات هر روز، بعضی دیگر هر هفته و برخی هر سال و بعضی هر چند سال یک‌بار . حداقل اجازه‌ای که مؤمنان دارند، هر جمعه است که می‌توانند به دیدار آشنایان خود در دنیا بیایند. مؤمنان وقتی به دیدار اقوام خود می‌آیند، اگر آن ها را مشغول اعمال صالح ببینند ، خوشحال شده و خدا را شکر می‌کنند. کافران وقتی به دیدار اقوام خود می‌آیند و آن ها را مشغول انجام اعمال صالح می‌بینند،حسرت می‌خورند. اما در مورد اين كه ارواح به چه صورتي به خاندان خود سر مي زنند، اشارات مختصري در برخي روايات شده است . البته نمي توان به راحتي در مورد معناي دقيق شان اظهار نظر نمود؛ مثلا اسحاق بن عمار می‌گوید: از امام موسی بن جعفر (ع) پرسیدم: آیا میّت از خانواده‌اش دیدار می‌کند؟ فرمود: بله- پرسیدم: هر چند وقت؟ فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه يا هر ماه یا هر سال . پرسیدم : به چه شکلی نزد آن ها می‌آید؟ فرمود: به صورت پرنده‌ای لطیف که بر دیوار خانه های شان می‌نشیند و بر آنان اشراف می‌یابد... . به نظر مي رسد اینکه حضرت فرمود: به صورت پرنده‌ای لطیف، یک نوع تمثّل در قالب و تجسم ارواح است. مقصود از پرنده نیز پرنده مادّی یا آشنای ذهنی ما يا موجودي قابل رويت نمی‌باشد و گرنه تعبير لطيف در مورد پرنده معمولي مانند یک کبوتر سفید معنا ندارد؛ در هر حال اعتقاد عامه مردم در مورد پرنده يا پروانه و ديگر حشرات در اين خصوص درست به نظر نمي رسد. در نتیجه آمدن کبوتر یاد شده در پرسش بر سر آن دیوار نباید با مسله آمدن روح مادر بزرگ تان مرتبط تلقی شود، چه این که این کبوتر ها مانند کبوتر وحشی نیستند و انس بیشتری با انسان دارند. ✅اصول كافي جلد سوم كتاب الجنائز صفحه 244 حديث اول؛ «علي بن ابراهيم عن أبيه عن الحسن بن المحبوب عن أبي‌ولاد الحناط عن أبي عبدالله (ع)» روايت صحيحه است . «قال قلت له جعلت فداك يروون أن ارواح المؤمنين في حواصل طيور خضر حول العرش» ابي‌ولاد به به امام صادق عرض مي‌كند كه اهل سنت اينطور روايت مي‌كنند از وجود مبارك پيامبر(ص) كه ارواح مؤمنين در حواصل طيور خضر در حول عرش هستند، حضرت فرمود «فقال لا المؤمن أكرم علي الله من أن يجعل روحه في حوصلة طير» مؤمن محترم‌تر از این است در نزد خدا كه خدا روح او را بعد از مفارقت از اين بدن در چينه‌دان يك پرنده قرار بدهد! بعد حضرت فرمود «ولكن فى ابدان كابدانهم» اگر از حضرت سؤال مي‌كرد پس روح اين مؤمن كجا قرار مي‌گيرد؟ خود حضرت فرمودند «في أبدان كابدانهم» يعني اين مطلبي كه الآن معروف است كه بعد از اين عالم ارواح مؤمنين در يك قالب مثالي قرار مي‌گيرد همين است كه اين روايت به آن اشاره مي‌كند @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکمت پرداخت زکات فطریه💢 @Porseman_channel ✅پاسخ یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است. مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ معمولاً قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت می‌کنند. این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه می‌شود. الف. حکمت پرداخت زکات فطره فلسفه عبادات که از طرف شارع مأمور به انجام آن هستیم، به‌طور کامل مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ می‌توان برخی از حکمت‌های عبادت را نام برد. درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیان‌گر حکمت پرداخت آن است: 1. زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه می‌شود. در روایتی از امام صادق(ع) این‌گونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام‌کننده و کمال‌بخش روزه است همان‌گونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز می‌باشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است. همان‌گونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...». خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزه‌داری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزه‌داران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمک‌های مالی به آنان کنند و ثمره روزه‌داری خویش را در عمل کامل کنند. 2. خودداری از پرداخت زکات فطره، شاید به مرگ زودرس بیانجامد. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «از جانب اهل و عیالت زکات فطره را ادا کن و همه را در نظر بگیر و از آنها کسی را فراموش نکن، چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی من بر فوت او خوف دارم». راوی می‌گوید: عرض کردم منظور از فوت چیست؟ آن‌حضرت فرمود: «مرگ». برطبق این روایت؛ زکات فطره؛ صدقه‌ای است که روزه‌داران برای حفظ جان خود و خانواده‌شان پرداخت می‌کنند. 3. در برخی روایات که در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها» آمده است؛ منظور از «زکیها»، پرداخت زکات فطره است که می‌تواند یکی از مصادیق تزکیه نفس باشد. بنابراین، پرداخت زکات فطره می‌تواند موجب پاک‌سازی روح از رذایل اخلاقی باشد؛ زیرا پرداخت مقداری از مال به فقرا، انسان را از بُخل دور کرده و حس هم‌نوع دوستی و خدمت به دیگران را در وجودش پرورش دهد. ب. دلایل وجوب پرداخت زکات فطره شیخ مفید در این‌باره می‌گوید: «زکات فطره بر هر مسلمانی که آزاد و بالغ باشد و استطاعت پرداخت داشته باشد، واجب است؛ دلیل بر وجوب پرداخت زکات فطره روایات است: [مانند این‌که؛] عبدالرحمن بن حجاج از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود: فطریه بر هر شخصی که زکات بر او واجب بوده؛ واجب است». بنابراین، فقهای شیعه با توجه به روایات و اجماعی که بین آنها در این‌باره وجود دارد، قائل به وجوب زکات فطره شده‌اند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ثواب ذکر تهلیل💢 @Porseman_channel ✅پاسخ در آموزه‌های دینی، به «لا اله الا الله» گفتن «تهلیل» می‌گویند. و اهل لغت نیز آن‌را همین گونه معنا کرده‌اند. در منابع حدیثی برای این ذکر جایگاه ویژه و آثار و برکاتی ذکر شده است؛ مانند: 1. بهترین عبادت: امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می‌فرماید: بهترین عبادت ذکر لا اله الا الله است. 2. دارای بالاترین اجر و پاداش: راوی می‌گوید از امام باقر(ع) شنیدم که می‌فرمود: هیچ چیزی از جهت ثواب به ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ نمی‌رسد، هیچ چیزی جایگزین او نمی‌شود و هیچ چیزی با او برابری نمی‌کند. 3. پاداش هر ذکر لا اله الا الله، درختی در بهشت: رسول خدا(ص) فرمود: کسی که لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بگوید در بهشت برایش درختی کاشته می‌شود از یاقوت سرخ، محصولش مشک سفید است که از عسل شیرین‌تر و از برف سفیدتر، و دارای بهترین عطر و بو است... . 4. محبوب‌ترین چیز در پیشگاه خداوند: راوی می‌گوید از امام باقر یا امام صادق(ع) شنیدم که می‌فرمود زیاد ذکر تهلیل و تکبیر بگویید؛ زیرا هیچ چیزی در پیشگاه خداوند محبوب‌تر از تهلیل و تکبیر نیست. 5. بهای بهشت: بهای بهشت ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ است. 6. مژده جبرئیل به لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ گویان: امام صادق(ع) می‌فرماید: جبرئیل به پیامبر(ص) فرمود: خوشا به حال کسانی از پیروان تو که ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ می‌گویند. 7. کفاره گناهان: راوی می‌گوید از امام صادق(ع) شنیدم که می‌فرمود: کسی که در روز ده مرتبه قبل از طوع آفتاب و قبل از غروب خورشید «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ* وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ»، بگوید کفاره گناهان آن روزش خواهد بود. @Porseman_channel 📚کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏2، ص 506، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آيا كفّاره روزه را مى‏توان به واجب‏ النفقه‏ پرداخت؟ @Porseman_channel همه مراجع: كفّاره روزه را نمى‏توان به واجب النفقه داد؛ ولى پرداخت آن به خويشاوندان اشكال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: به چه کسانی نمی توان فطریه داد⁉️ @Porseman_channel ✅پاسخ: 📝همه مراجع: به افراد زیرنمی توان فطریه داد👇 👌به واجب النفقه؛که عبارتست از (پدر و مادر و اجداد پدری و مادری و فرزندان و نوه ها و نتیجه ها و زن دائمي.) 1️⃣به پدر ومادر . 2️⃣فرزند و نوهٔ فقیر. 3️⃣متجاهر به فسق. 4️⃣غیرسید به سید. 5️⃣به کسی که فقیر نیست. 6️⃣کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می کند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حائض و حرم💢 حکم ورود حائض به حرم امامان معصوم علیهم السلام چیست؟ @Porseman_channel ✅پاسخ آنچه بر شخص جنب حرام است، بر زن حائض نیز حرام است که یکی از آن موارد توقف در حرم ائمه اطهار(ع) می‌باشد. البته برخی از فقها اصل ورود به حرم امام را نیز جایز نمی دانند. مراجع تقلید در این باره می گویند: 1. امام خمینی، خوئی، تبریزی، سیستانی، سبحانی و مکارم شیرازی،خامنه‌ای، اراکی، فاضل: احتیاط واجب این است که زن حائض (مانند شخص جنب) در حرم امامان (ع) توقف نکند. 2. بهجت، گلپایگانی و صافی: احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه (ع) است، اگر چه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود. بنابراین، شما می توانید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایید. ✅ضمنا لازم به تذکر است که، مراد از حرم؛ همان زیر گنبد مبارک و جائى است که به آن حرم و مشهد شریف گفته مى‌شود، ولى ساختمان‌هاى ملحق به آن و شبستانها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آنجا مکانها اشکال ندارد، مگر جاهائى که عنوان مسجد را داشته باشد. در هر حال آنچه گذشت مربوط به حرم امامان معصوم(ع) بود و حرم امام زادگان مشمول این حکم نبوده و حایض یا جنب می تواند در این حرمها حضور یابد مگر اینکه حرم امام زاده، عنوان مسجد را نیز داشته باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب 27 ؛شب قدر است؟ @Porseman_channel اعتقاد به شب قدر از مشترکات مذاهب اسلامی محسوب می شود به طوری که همه مسلمانان بر عظمت این شب سرشار از رحمت و برکت یقین دارند. طبق اعتقاد اهل سنت بنا بر احادیث نبوی، شب قدر در یکی از ده شب پایانی ماه رمضان واقع شده است که البته اغلب، شب بیست و هفتم را شب قدر میدانند و در آن شب بیش از سایر شبها به دعا و تضرع و شب زنده داری و راز و نیاز با معبود خود می پردازند. ، تلاوت قرآن، شب زنده داری، برپایی نماز تهجد و کمک به ایتام و نیازمندان از جمله آداب و رسوم اهل سنت در منطقه سیستان و بلوچستان به شمار می رود. مولوی "عبدالغنی دهانی" یکی از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان گفته: در اعتقادات اسلامی، ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماهها از فضیلت بیشتری برخوردار است و شب قدر هم در همین ماه مبارک قرار دارد. شب قدر، شب رقم خوردن سرنوشت یک ساله انسانها بر روی زمین است و طبق نظر اهل سنت در یکی از شبهای ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ ماه مبارک رمضان قرار دارد. البته اغلب علما، شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان را شب اصلی و شب قدر می دانند اما برای احتیاط و درک کامل برکات شب قدر، دهه پایانی ماه رمضان را به طور کامل به عبادت و تلاوت قرآن مشغول می شوند. شاید علت مشخص نبودن کامل شب قدر این باشد که خداوند خواسته بدین وسیله زمینه عبادت و تلاش بیشتر بندگان را فراهم کند و با این طریق بر برکت و رحمت بی پایان خود در ماه مبارک رمضان بیفزاید. ارزش شب قدر در قرآن، بیش از هزار ماه بیان شده است و بر اساس روایات در این شب، فرشتگان حامل رحمت الهی به زمین می آیند و بر بندگان مومن خدا سلام می دهند و رحمت بی کران الهی شامل حال بندگان صالح خداوند می شود. اهل سنت در شب بیست و هفتم ماه رمضان با افزودن برعبادات خود و با عزمی مضاعف و قلبی سرشار از یقین در نماز تراویح شرکت می کنند و در ادامه از سخنرانی و موعظه علما بهره می برند. اما برطبق روایات اهل بیت ع شیعیان یکی از شبهای 19و21و23 را شب قدر می دانند .. پس منشاء تفاوت شب قدربین شیعه وسنی تفاوت درروایات می باشد.. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ناتوانی از پرداخت كفّاره💢 @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى، خامنهاى، صافى و وحيد): هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مّد طعام بدهد و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند. آيات عظام تبريزى و وحيد: بنابر احتياط واجب، بايد هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و استغفار كند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند. آيةاللَّه خامنه اى: بايد هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و بنابر احتياط استغفار نيز بكند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل به گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند. آيةاللَّه صافى: هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و استغفار كند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قوت غالب💢 اگر قوت غالب برنج باشد می توان حداقل میزان فطریه را پرداخت کرد؟ اصلا قوت غالب یعنی چی میشه توضیح بدین ایا شمالی ها مصداق این مسئله هستند ؟ @Porseman_channel ✍️ آیت الله خامنه ای: موکول به نظر عرف است و رعايت قوت غالب لازم نيست. ✍️ آیت الله وحید خراسانی :كسى كه موقع غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل است و فقير و بنده كسى نيست ، به اين معنى كه ماه رمضان را ـ اگر چه به يك آن تا تحقّق غروب ـ با اين شرايط درك كند ، بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند ، هر نفرى يك صاع ـ كه تقريباً سه كيلوگرم است ـ گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج و مانند اينها به مستحقّ بدهد ، و بنابر احتياط واجب غذاى معمول محلّش باشد ، و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد كافيست ، و بنابر احتياط واجب كسى كه وقت غروب شب عيد فطر بى هوش است ، بايد فطره را بدهد. ✍️ آیت الله مکارم شیرازی : در زکات فطره خوراک شخصى خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولى اهل شهر و یا محل ملاک است; بنابراین، کسى که همیشه برنج مى خورد مى تواند زکات فطره را از گندم بدهد. ✍️ آیت الله سیستانی : كسى كه موقع غروب شب عيد فطر ، بالغ و عاقل است ، و بيهوش و فقير و برده نيست ، بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند ، هر نفرى يك صاع كه گفته مىشود تقريباً سه كيلو است از غذاهاى معمول در شهرش مانند گندم يا جو يا خرما يا كشمش ، يا برنج يا ذرّت به مستحق بدهد ، و اگر بجاى آن پول هم بدهد ، كافى است ، و احتياط لازم آن است كه از غذاهائى كه در شهرش معمول نيست ندهد هر چند گندم يا جو ، يا خرما يا كشمش باشد . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دادن فطریه به بی نماز💢 @Porseman_channel اگر ترک نماز او علنی نباشد و دادن فطریه موجب تشویق به ترک نماز نمی شده است آنچه داده است اشکال ندارد برای موارد بعدی سعی کند او را نهی از منکر نماید . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شنیدن وخواندن آیه سجده دار💢 در صورت خواندن و شنیدن همزمان آیه سجده، انجام یک سجده کافی است؟ @Porseman_channel ✅آیات عظام امام، خامنه ای و سیستانی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه با توجه بوده و با اختیار به آیه گوش داده، باید دو سجده نماید و اگر بی اختیار به گوشش خورده است، یک سجده کافی است. *آیت الله العظمی بهجت: اگر چه احتیاط مستحب دو بار سجده است. *آیات عظام: سبحانی و مکارم: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، یک سجده کافی است. *آیت الله العظمی صافی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، و باید دو سجده نماید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کارت به کارت کردن فطریه💢 پرسش: آيا مي شود زکات فطره را در شب عيد فطر و يا در روز عيد فطر ، کارت به کارت کرد و آيا صرف کارت به کارت کردن کافي در تحقق زکات مي باشد؟ @Porseman_channel پاسخ: خامنه اي: اگر با اين کار ، تحويل فقير شود، کافي است. زنجاني : اگر زکات فطره کنار گذاشته باشد بايد به وکالت از فقير زکات فطره را قبض کند و سپس به جاي آن به حسابش واريز کند و اگر کنار نگذاشته جايز است به حساب فقير واريز کند و در هر صورت بايد وقت اداي زکات فطره –که در رساله آمده است –را رعايت کند. سيستاني: مادامي که فقير آن را برداشت نکرده ، اداء فطره از زکات محسوب نمي شود. مکارم: در روز عيد قبل از نماز اشکال ندارد @Porseman_channel