eitaa logo
کانال پرسمان دینی
863 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کارت به کارت کردن فطریه💢 پرسش: آيا مي شود زکات فطره را در شب عيد فطر و يا در روز عيد فطر ، کارت به کارت کرد و آيا صرف کارت به کارت کردن کافي در تحقق زکات مي باشد؟ @Porseman_channel پاسخ: خامنه اي: اگر با اين کار ، تحويل فقير شود، کافي است. زنجاني : اگر زکات فطره کنار گذاشته باشد بايد به وکالت از فقير زکات فطره را قبض کند و سپس به جاي آن به حسابش واريز کند و اگر کنار نگذاشته جايز است به حساب فقير واريز کند و در هر صورت بايد وقت اداي زکات فطره –که در رساله آمده است –را رعايت کند. سيستاني: مادامي که فقير آن را برداشت نکرده ، اداء فطره از زکات محسوب نمي شود. مکارم: در روز عيد قبل از نماز اشکال ندارد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اطلاع حضرت از وقت ظهور💢 آیا خود امام زمان (عج) می داند چه زمانی ظهور خواهد کرد؟ @Porseman_channel 1⃣نظریه اول :در بعضی از روایات داریم که حتی خود امام زمان (عج) نیز وقت ظهورشان را نمی دانند و خدای متعال هنگام ظهور به واسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند. مفضل بن عمرو از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه "و اذا نقر فی الناقور" سؤال کرد که امام در پاسخش فرمودند: انّ منا اماما مستترا فاذا اراد الله عز و جل اظهار امره نکت فی قلبه نکتة فظهر و امر بامر الله عز و جل، که از این روایات بخوبی استفاده می شود که خود امام زمان (عج) نیز زمان ظهورشان را نمی دانند و در هنگامه ظهور ، خدای متعال بواسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند 📚صدوق ، اکمال الدین و اتمام النعمة، ج 2، ص 349، ح 42. به هرحال؛ یکی از منتظران فرج حضرت مهدی (عج) خود آن حضرت هستند؛ زیرا: اوّلاً انتظار، در روایات ما به عنوان افضل العبادة مطرح شده است و بعید، بلکه محال است که آن وجود عزیز از افضل عبادات غافل و محروم باشد. ثانیاً: در روایاتی که کلمه فرج آمده، تنها به فرج مؤمنان اشاره ندارد، بلکه فرج امام زمان نیز مورد نظر است پس امام زمان گشایش در کارهای خویش را منتظرند. بنابراین، خود حضرت ولی عصر (ع) نیز چون هدف استقرار نظام توحیدی و فراهم ساختن زمینه سعادت بشری را دارند، در انتظار چنین روزی هستند، تا عدل و داد را بر سراسر جهان حاکم کند. 2⃣اما نظریه دوم:حضرت زمان ظهور خود را می دانند 1- نظر سید مرتضی (ره) سید مرتضی (ره) بیش از هزار سال پیش در کتاب خود «المقنع» که مورد توجه بسیاری از علما قرار گرفته، در خصوص علم امام زمان (ع) به ظهور خویش چنین می گوید: «شیعه امامیه معتقد است که آباء و اجداد امام زمان (ع) که بر همه آنان درورد باد، با شناختی که از فرمایش پیامبر اکرم (ص) نسبت به زمان غیبت و چگونگی آن، نشانه ها و علامات و زمان ظهور به دست آورده اند، با امام زمان (ع) عهد کرده و از حد و حدود این امور آگاهش ساخته اند. بنابراین زمان ظهور با ویژگی هایش مورد تصریح پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است. قلنا: أمّا الإمامية فعندهم: أنّ آباء الإمام عليه وعليهم السلامعهدوا إليه وأنذروه وأطلعوه على ما عرفوه من توقيف الرسول (صلّى الله عليه وآله) على زمان الغَيْبة وكيفيّتها، وطولها وقصرها، وعلاماتها وأماراتها، ووقت الظهور، والدلائل على (تيسيره وتسهيله) 📚المقنع (ترجمه)، ص 113 2- دیدگاه شیخ طوسی (ره) شیخ طوسی (ره) از بزرگان علمای شیعه (متوفی 460 هـق) نیز امام زمان (ع) را وارث علوم انبیاء و اولیاء دانسته و پیرامون علم حضرت، به زمان ظهور خویش در کتاب مهم و معتبر خویش «الغیبه» که مورد توجه علمای شیعه و از کتب مصدری و مرجع می باشد چنین می گوید: «خداوند متعال، امام زمان (ع) را از زمان غیبت و پایان غیبت توسط پیامبر اکرم (ص) و آباء طاهرینش (امام معصوم علیه السلام) آگاه نموده و اما زمان ظهور از ما مخفی شده به خاطر مصالحی که در آن است، ولی حضرت مهدی (ع) عالم و آگاه به آن زمان است و به ظن و گمان مراجعه نمی کند. أن الله تعالى أعلمه على لسان نبيه ص و أوقفه عليه من جهة آبائه ع زمان غيبته المخوفة و زمان زوال الخوف عنه فهو يتبع في ذلك ما شرع له و أوقف‏ عليه و إنما أخفي ذلك عنا لما فيه من المصلحة فأما هو فهو عالم‏ به لا يرجع [فيه‏] إلى الظن. 📚الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة ؛ النص ؛ ص331 3- اعتقاد مرحوم صاحب مکیال (ره) آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (ره) از علمای بزرگوار شیعه که با عنایت حضرت مهدی (ع) کتاب شریف و گران سنگ مکیال المکارم را تحریر نمود معتقد است: «از احادیث بسیاری که در بصائر و کافی و غیر آن آمده، ظاهر امر این است که امام مهدی (ع) وقت ظهورش را می داند ولی به ایشان اذن داده نشده که آن را اظهار نمایند. و امامان گذشته (ع) نیز مجاز به اظهار آن نبوده اند، زیرا هر چند امامان معصوم (ع) به همه چیز عالم هستند ولیکن ایشان بندگان گرامی و مقرب هستند که پیش از امر و فرمان خدای متعال کاری نمی کنند و هر چه انجام دهند به فرمان او انجام می دهند. لایسبقونه بالقول و هم بامره یعملون آنها بندگان شایسته خدا هستند و هرگز در سخن گفتن بر او سبقت نمی گیرند و همواره به فرمان او عمل می کنند. بنابراین به بندگان خدا از مطلبی خبر نمی دهند مگر آنچه را خداوند متعال امر فرموده که به ایشان اظهار نمایند. 📚مکیال المکارم، ج 2، ص 406 وظیفه شصت و نهم و هفتادم، { لازم به ذکر است که مرحوم صاحب مکیال (ره) در خصوص دلائیل نظریه خویش با استناد بر آیات و روایات به طور مفصل بحث کرده است}
4- فرمایشات حضرت آیت الله بهجت (ره) حضرت آیت الله بهجت (ره)، در یکی از سخنرانی های خویش فرمودند: «حضرت غائب (ع) عجب صبری دارد! با این که از تمام آنچه که ما می دانیم یا نمی دانیم، اطلاع دارد و از همه امور و مشکلات و گرفتاری های ما با خبر است، خود حضرت (ع) هم منتظر روز موعود است و خود ایشان می دانند که چه وقت ظهور می کنند. این که گفته می شود آن حضرت (ع) وقت ظهورش را نمی داند درست نیست! 📚نشریه امام شناسی، شماره 2، ص 4، به نقل از امام زمان (ع) در کلام آیت الله بهجت، ص 87 5- بیانات حضرت آیت الله ناصری دام ظله العالی حضرت آیت الله ناصری (دام ظله العالی) از اولیای الهی و از دوستان قدیمی و صمیمی آیت الله بهجت (ره)، دیدگاهی که معتقد به عدم علم امام زمان (ع) به ظهور خویش است را نشأت گرفته از دیدگاه اهل سنت می داند و می فرماید: چون آنان علم امام معصوم (ع) را با علم خود قیاس کردند، تنها علمی محدود برای آن حضرات (ع) قائل شدند. گذشته از 700 حدیثی که درباره علم امام (ع) وارد شده، بیش از 30 آیه قرآن نیز به وسعت علم امام (ع) دلالت می کند، اما از آن جا که اینان دست از احادیث اهل بیت (ع) کوتاه کردند به مفهوم آن 30 آیه قرآن پی نبردند، از این رو متوجه چگونگی علم امام (ع) نشدند. آن گاه می فرمایند: «علم امام زمان (ع) نه محدودیت زمانی دارد و نه محدودیت موضوعی، چه اصولاً علم آن حضرت (ع) محاط در زمان و مأخوذ از شناخت موضوعات نیست، بلکه علم کاملی است که حضرت حق جل و علی به آن حضرت (ع) بخشیده است. ما معتقدیم که حضرت ولی عصر (ع) از زمان ظهور و انقلاب جهانی خود آگاه هستند و به روشنی می دانند که در چه زمانی این امر صادر می شود و این نظر ما مبتنی بر روایاتی است که درباره حیطه علم و نیز چگونگی شخصیت آن حضرت (ع) صادر شده است. 📚نشریه امام شناسی، ش 5، ص 4، به نقل از آب حیات، مجموعه سخنرانی های آیت الله ناصری دامت برکاته 🔴علاوه بر دیدگاه ها و نظرات فوق، بسیاری از علمای بزرگوار شیعه در عصر حاضر که در علم امام شناسی صاحب نظر و متخصص هستند، قائل به عالم بودن حضرت مهدی (ع) به زمان دقیق ظهور خویش هستند، مانند: حضرات آیات جوادی آملی، سید علی میلانی، و حجج اسلام والمسلمین استاد گنجی و شیخ الاسلامی و دیگران دامت برکاتهم اجمعین و دلایل و مستندات فراوانی در اثبات نظریه خویش اقامه می کنند. ❌در نتیجه می توان گفت حضرت زمان ظهورخود را میدانند لکن شروع آن با حرکت و خارج شدن شمشیر وبرافراشته شدن پرچم و نکته ای در قلبشان مقارن خواهد شد... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شکاربرای تفریح💢 @Porseman_channel اگر شکار کردن به عنوان تفریح و خوشگذرانى - هر چند گوشت آن را مصرف کنند- باشد، شرعاً حرام است؛ لذا، در چنین سفرى (به عنوان سفر حرام) نماز و روزه تمام خواهد بود. مکارم شیرازی، ناصر، استفتاءات جدید، ، ج ‌3، ص 85 امّا با توجه به این که حرمت فقط برای این سفر و شکار کردن بیان شده است؛ اگر حیوان شکار شده، از حیوانات حلال گوشت بوده و شرایط شکار در آن رعایت شود، خوردن آن اشکال ندارد. تذکر از جمله شرایط این است که گلوله تیز باشد بگونه‌اى‌که در بدن حیوان فرو رود و آن را پاره کند و اگر گلوله تیز نباشد بلکه با فشار در بدن حیوان فرو رود و حیوان را بکشد یا به واسطه حرارتش بدن حیوان را بسوزاند و در اثر سوزاندن حیوان بمیرد پاک و حلال بودنش اشکال دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کاشت مو در سر و صورت💢 @Porseman_channel ✅پاسخ موهای زنده‌ای که در صورت کاشته و رشد می‌کند، حکم ریش طبیعی را داشته و مانع وضو و غسل نخواهد بود. اما موی مصنوعی که با چسب به بدن وصل می‌شود، مانع وضو و غسل است و باید برطرف شود (مگر آنکه غرض عقلایی داشته باشد)، اما بعد از چسباندن، اگر برطرف کردن آن سختی زیادی داشته و موجب عسر و حرج شود، می‌توان با همان حالت، وضو و غسل را انجام داد. پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال، اگر کاشت، دائم باشد و مانعی برای رسیدن آب نباشد غسل و وضو صحیح است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل، برای غسل یا وضوی واجب (و لو برای یک دفعه)شود، جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر موی طبیعی باشد به صورتی که عرفاً موی صورت محسوب شود، برای وضو و غسل مانعی ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زمان پرداخت زکات فطره💢 پرسش: زمان پرداخت زكات فطره چه موقع مي باشد؟ @Porseman_channel پاسخ: الف: كسي كه نماز عيد ميخواند: مكارم، شبيري: بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. امام، خامنه اي، خويي، وحيد، سيستاني، فاضل، نوري، بهجت، صافي: بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. ب: كسي كه نماز عيد نميخواند: شبيري: بايد در روز عيد فطر، زكات فطره را بدهد. امام، خامنه اي، خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، مكارم، فاضل، نوري، بهجت، صافي: ميتواند دادن فطريه را تا ظهر تأخير بيندازد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز عید فطر @ahkam_pictures
💢نماز عید فطر و قربان💢 @Porseman_channel طبق نظر مقام معظم رهبری: ۱. نماز عید فطر و قربان در عصر حاضر (که زمان غیبت کبری است) واجب نیست، بلکه مستحب است. ۲. نماز عید فطر و قربان دو رکعت است، در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به‌جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید. ۳. کوتاه یا طولانی خواندن قنوت‌های نماز عید اشکالی ندارد و موجب بطلان نماز نمی‌شود، ولی کم یا زیاد کردن تعداد آنها جایز نیست. ۴. نماز عید اقامه ندارد و اگر امام جماعت برای نماز عید اقامه به جا آورد به صحت نماز او و مامومین ضرری نمی‌رساند. ۵. جایز است نمایندگان ولی فقیه که از طرف وی مجاز در اقامه‌ی نماز عید هستند و همچنین ائمه‌ی جمعه‌ی منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر (که امام(عج) غایب است) به صورت جماعت اقامه نمایند، ولی احوط (وجوبی) این است که غیر آنان نماز عید را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجا نه به قصد ورود اشکال ندارد. بلی اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود بهتر است که غیر از امام جمعه‌ی منصوب از طرف ولی فقیه کسی متصدی اقامه‌ی آن نشود. ۶. نماز عید قضا ندارد. ۷. تکرار نماز جماعت به خاطر مأمومین دیگر در نماز عید اشکال دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تاخير در پرداخت فطريه💢 تاخير در پرداخت فطريه جايز نيست زمان پرداخت فطريه از هنگام حلول ماه شوال است. افرادي كه نماز عيد فطر مي خوانند نا اين زمان و اگر كسي نماز عيد فطر نمي خواند تا هنگام نماز ظهر فرصت دارد فطريه را به فقير بدهد و يا كنار بگذارد @Porseman_channel مسأله ۲۰۳۰ اگر به نیّت فطره ، مقداری از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ّ ندهد، احتیاط واجب (۱) آن است که هر وقت آن را می دهد نیّت فطره نماید. (۱) (اراکی ): احتیاط مستحب ّ .. این مسأله ، در رساله آیت اللّه (بهجت ) نیست (خوئی )، (فاضل )، (تبریزی ): مسأله اگر به نیّت فطره ، مقداری از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ّ ندهد [( من زنجانی): اشکال ندارد و ..] هر وقت آن را می دهد نیّت فطره نماید. [(سیستانی): و تأخیر، اگر برای غرض عقلائی باشد، اشکال ندارد.] (مکارم ): مسأله اگر دسترسی به فقیر ندارد می تواند مقداری از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحق ّ کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می دهد نیّت فطره نماید. 💢[فطره را ندهد و کنارهم نگذارد! ]💢 مسأله ۲۰۳۱ اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است ، فطره را ندهد و کنارهم نگذارد (۱) احتیاط واجب آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد (۲) (۱) (اراکی ): باید به قصد قربت و بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد. (گلپایگانی )، (تبریزی )، (صافی ): بعداً باید بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد. (خوئی )، (زنجانی ): بعداً بنا بر احتیاط، بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد. (۲) (فاضل ): به قصد قربت بدهد. (بهجت ): احتیاط مستحب ّ آن است که بعداً قضا کند، ولی أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست ولی معصیت کرده است . (مکارم ): احتیاط آن است که بعداً به نیّت ما فی الذمه یعنی بدون این که قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد. ⭕️مطابق نظر آيت الله خامنه اي فراموش كرده‌ايم زكات فطره بپردازيم، حكم آن چيست؟ ج) اگر زكات فطره نپرداخته‌ايد، از شما ساقط نمى‌‌شود و واجب است آن را ـ بدون نيّت ادا يا قضا ـ جدا كرده و بپردازيد. همسرم در سال گذشته فطریه ی ماه رمضان را به علت نداشتن پول پرداخت نکرد. تکلیف شرعی چیست؟ ج. اگر فقیر بوده، تکلیفی ندارد؛ و در غیر این صورت، احتیاط واجب آن است که بدون این که نیت ادا و قضا کند فطره را بپردازد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پرداخت کفاره و فطریه به اهل سنت💢 آیا پرداخت کفاره روزه یا فطریه به اهل سنت فقیر جایز است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: مقام معظم رهبری: پرداخت کفاره به مسلماني که ناصبي نباشد، جايز است اما پرداخت زکات به غير شيعه دوازده امامي، جايز نيست، مگر آن که فقير مؤمن موجود نباشد که پرداخت آن به غير شيعه مستضعف جايز است. آیت الله مکارم: احتیاط آن است که کفاره و زکات فطره را به فقراء شیعه بدهد. آیت الله وحید: خیر باید به شیعه داد. آیت الله فاضل: کفاره روزه را(به احتیاط واجب) باید به فقیر شیعه طعام بدهید و تازمانی که فقیر شیعه باشد به فقراء اهل سنت صحیح نیست و زکات فطریه را نیز باید به فقیر شیعه بدهید و درصورتی که دادن زکات فطریه به اهل سنت سبب شود که اهل سنت تمایل به شیعه شدن یا رفتارخوب با شیعیان پیدا کند اشکال ندارد و جایز است. در غیر این صورت از دادن زکات فطریه به اهل سنت خودداری شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پرداخت نکردن زکات فطره توسط پدر و تکلیف فرزند💢 پرسش: پدري که غني است ولي زکات فطره نمي‌دهد، آيا فرزند او نسبت به پرداخت فطريه تکليفي دارد؟ @Porseman_channel پاسخ: امام خميني، بهجت، فاضل، وحيد و نوري: احتياط مستحب آن است که اگر واجد شرايط وجوب زکات فطره باشد، خودش آن را بپردازد. خامنه‌اي، خويي، صافي و شبيري: پرداخت فطريه بر او واجب نمي‌شود. سيستاني و مکارم: در صورتي‌که خود انسان، واجد شرايط پرداخت فطره باشد، بنا بر احتياط واجب بايد آن را بپردازد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پرداخت کالای غیر خوراکی برای زکات فطر💢 @Porseman_channel آيا با پول فطريه مي‌توان با رضايت خود فقير، براي نيازمندي‌هاي زندگي‌اش را- مثل لباس و وسايلي که غذا نيستند- خريد؟ ✅پاسخ: امام خميني، خويي، شبيري و نوري: خير، به‌جاي خوراکي رايج، تنها مي‌توان به فقير پول خوراکي را داد. فاضل، مکارم و صافي: خير، بنا بر احتياط واجب نمي‌توان. بهجت: بله مي‌توان خريد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دادن فطریه به چندفقیر💢 می‌توان یک فطریه را بین چند نفر تقسیم کرد و حداقل پرداختی به یک فقیر چه مقدار است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ دادن فطریه به چند نفر اشکالی ندارد، اما احتیاط واجب آیت الله سیستانی: (احتیاط مستحب). آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع - که تقریباً سه کیلو است – و نیز بیشتر از مخارج سالش، فطریه ندهند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): احتیاط واجب آن است که به یک فقیر بیشتر از مخارج سالش و کمتر از یک صاع که تقریباً سه کیلو است فطره ندهند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، احتیاطاً کمتر از یک فطریه ندهند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): احتیاط مستحب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع فطره ندهند‌، مگر این که به فقرایی که جمع شده­اند نرسد، ولی اگر بیشتر بدهند هیچ اشکال ندارد . حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بنا بر احتیاط واجب نباید به فقیر کمتر از یک صاع اعطا شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): احتیاط واجب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع فطره ندهند، ولى اگر بیشتر بدهند اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا