eitaa logo
کانال پرسمان دینی
883 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پرداخت نکردن زکات فطره توسط پدر و تکلیف فرزند💢 پرسش: پدري که غني است ولي زکات فطره نمي‌دهد، آيا فرزند او نسبت به پرداخت فطريه تکليفي دارد؟ @Porseman_channel پاسخ: امام خميني، بهجت، فاضل، وحيد و نوري: احتياط مستحب آن است که اگر واجد شرايط وجوب زکات فطره باشد، خودش آن را بپردازد. خامنه‌اي، خويي، صافي و شبيري: پرداخت فطريه بر او واجب نمي‌شود. سيستاني و مکارم: در صورتي‌که خود انسان، واجد شرايط پرداخت فطره باشد، بنا بر احتياط واجب بايد آن را بپردازد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پرداخت کالای غیر خوراکی برای زکات فطر💢 @Porseman_channel آيا با پول فطريه مي‌توان با رضايت خود فقير، براي نيازمندي‌هاي زندگي‌اش را- مثل لباس و وسايلي که غذا نيستند- خريد؟ ✅پاسخ: امام خميني، خويي، شبيري و نوري: خير، به‌جاي خوراکي رايج، تنها مي‌توان به فقير پول خوراکي را داد. فاضل، مکارم و صافي: خير، بنا بر احتياط واجب نمي‌توان. بهجت: بله مي‌توان خريد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دادن فطریه به چندفقیر💢 می‌توان یک فطریه را بین چند نفر تقسیم کرد و حداقل پرداختی به یک فقیر چه مقدار است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ دادن فطریه به چند نفر اشکالی ندارد، اما احتیاط واجب آیت الله سیستانی: (احتیاط مستحب). آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع - که تقریباً سه کیلو است – و نیز بیشتر از مخارج سالش، فطریه ندهند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): احتیاط واجب آن است که به یک فقیر بیشتر از مخارج سالش و کمتر از یک صاع که تقریباً سه کیلو است فطره ندهند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، احتیاطاً کمتر از یک فطریه ندهند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): احتیاط مستحب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع فطره ندهند‌، مگر این که به فقرایی که جمع شده­اند نرسد، ولی اگر بیشتر بدهند هیچ اشکال ندارد . حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بنا بر احتیاط واجب نباید به فقیر کمتر از یک صاع اعطا شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): احتیاط واجب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع فطره ندهند، ولى اگر بیشتر بدهند اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم خرید و فروش اکانت بازی‌💢 @Porseman_channel ✅پاسخ اگر سایت ارائه‌دهنده بازی از بازندگان مبلغی را دریافت نکند و خود بازندگان نیز پولی به برندگان نپردازند(تا مصداق قمار حرام شود) بلکه شخصی که مراحلی از بازی را طی کرده، به هر دلیل امتیاز خود را بازای مبلغی معین به فرد دیگری واگذار کند که او بازی را ادامه دهد، اگر چنین موضوعی در عرف رایج باشد، ایرادی نخواهد داشت. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مالیت شرعی داشته باشد مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه در این بازی‌ها از شرکت کنندگان پولی بگیرند، و از محل پولهای دریافتی جوایزی به برندگان بپردازند، این کار حرام است و خرید و فروش اکانت نیز همان حکم را دارد.  @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من نمیخواستم و نمیخواهم آفریده شوم تا در صورت گناه مجازات شوم؟ @Porseman_channel ✅یکی از نعمتهایی فوق العاده ای که مغفول عنه واقع شده؛ نعمت وجود و هستی می باشد اینکه هستیم و موجود شده ایم. نعمت هست بودن به پهنا و وسعت؛ همه داشته هایی است که وجود دارد و عدم ندارد. عدم یعنی نیستی در واقع چیزی نیست و موهبتی به آن تعلق نگرفته لیکن وجود نعمت هستی را دارد و با وجود این نعمت میتواند بسیاری از نعمتها و مواهب دیگر را جلب کند. نعمت وجود قدم اول تکامل بوده و شخص میتواند خود را به واجب الوجود متعال متصل کند. کسانی که شاکی از به وجود آمدن خود هستند در واقع غافل از نعمتی که دارند می باشد و این طلای وجودی که نمیتوان برای آن قیمتی تعیین نموده را انکارکرده پس می زنند. به نظر می رسد علت این انکار ؛ مشکلات عدیده ی جسمی- روحی- اقتصادی معیشتی-عاطفی باشد. کسی که از زندگی و زنده بودن کم آورده ؛ و نور امید و انگیزه و توقع تعالی نداردو چون را در بن بست حصار دنیا اسیر و تنها دیده و به پوچی می رسد؛لذا دست به خودکشی زده و یا به انکار و فرافکنی و اعتراض اقدام می نماید. 🔴به این مثال دقت نمایید اگر کسی به شما صدمیلیارد پول بدهد و بگوید این پول را به شما می دهم هر کاری با آن خواستی بکن. لیکن محدودتهایی معین میکند و آن اینکه هر کاری با این پول کردی بکن لیکن از در راه درست و مثبت و مشروع مصرف کنی ؛هزار میلیارد دیگر خواهم داد اگر نکنی؛و با این سرمایه اقدام به قتل و کشتار و جنایت و تجاوز بکنی... محاسبه کرده وتو را محاکمه و مجازات خواهم کرد. به نظرتان این سرمایه و نعمتی که به او داده شده؛ مایه تاسف و ننگ و نفرت است؟یا مایه بالیدن و ارتقاء و رفاه و آسایش و آرامش؟؟ بالطبع همه میگویند این سرمایه موهبت است و اگر کسی منکر آن شود و این هبه را پس زند مورد مذمت عقلاء قرار میگیرد. 👌همچنین؛ نعمت و موهبت وجود یک نعمت فوق العاده ای است که با استفاده از آن میتوان ابدیت را کسب کرد و به آسایش و آرامش فوق العاده ای رسید. میتوان با آن متصل به مبداء متعال شد و به روح و ریحان و بهجت حقیقی رسید. لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ- عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: مَا خُلِقْتُمْ لِلْفَنَاءِ بَلْ خُلِقْتُمْ لِلْبَقَاء 📚إعتقادات الإمامية (للصدوق) ؛ ص47 برای بقا و ابدیت خلق شدید نه فنا و نیستی بهترين شرف و كرامت را به مشتي خاك اعطا كرد و او را جانشين خود قرار داد. عقل و فطرت را از درون، و وحي و نوبت را از بيرون به او عطا كرد تا در پناه هدايت الهي رشد كند. حال چرا ما با داشتن اين همه سرمايه به بيراهه برويم؟! پس اگر كسي به بيراهه رفت، با اختيارخود بد كرده است. 🔴مهم اینست که بدانیم برای چه این نعمت داده شده و مراعات قوانین و ضوابط را بکنیم و از این سرمایه به درستی استفاده نماییم. پس اگر کسی انکار نعمت وجودش را بکند در واقع خود را نشناخته و این گوهری که دارد را قدر نشناخته است. گوهری طفلی به قرصی نان دهد... قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری... پس باید معرفت افزایی نمود و با یافتن هدف خلقت و موقعیت و توانایی های خود ؛ میتوان از دقائق هستی و وجود لذت برد و زندگی و حیات طیبه ی ساخت. @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زن باردار نزدیک به زایمان💢 @Porseman_channel پرسش: تكليف روزه زن شيرده يا بارداري كه وقت زايمانش نزديك است (ماه 8-9 بارداري)، چيست؟ پاسخ: نكته: اگر مادر بتواند بچه را از راهي غير از شير خود سير كند بايد اين كار را بكند و روزه اش را بگيرد اما اگر سير كردن بچه منحصر در اين باشد كه مادر به بچه خود شير بدهد و يا اگر بچه غير شير مادر بخورد برايش ضرر داشته باشد مادر بايد به بچه شير بدهد و در اين صورت اگر روزه براي مادر يا بچه ضرر داشته باشد نبايد روزه بگيرد. زني که زايمان او نزديک است يا زن شيرده، اگر روزه براي خودش يا براي بچه ضرر داشته باشد نبايد روزه بگيرد و بعدا بايد قضا نمايد (رهبري ومکارم: در فرضي که روزه (در تمام سال) بر خودش ضرر دارد اگر ضرر به گونه اي باشد که مانند مريض باشند حکم مريض را دارند و قضا واجب نيست) 🔴پرداخت فديه: خامنه اي،خوئي،تبريزي ،وحيد،مکارم وشبيري: فقط در صورتي که روزه براي جنين ضرر داشته باشد (نه براي خودش) واجب است. بهجت،سيستاني،نوري: در هر دو صورت (ضرر براي مادر و ضرر براي جنين) واجب است. امام: در صورت ضرر بر بچه واجب است و در صورت ضرر بر مادر به احتياط واجب فديه بدهد. فاضل: در صورت ضرر بر بچه واجب نيست و در صورت ضرر بر مادر واجب است. صافي: در هر دو صورت (ضرر براي مادر و ضرر براي جنين) بنابر احتياط واجب فديه بدهد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا در کشور اسلامی شیعی ایران دزد و قاتل و معتاد هست؟ @Porseman_channel 🔴این یک سوال تکراری است که به صورتها و قالبها و مصادیق مختلفی طرح میشود. و البته غرض مستشکل، تخریب چهره اسلام و ایران بلکه نظام حکومتی ایران می باشد. دقت نماییم که هیچ جای قرآن و اسلام ، عملکرد مسلمانان بیمه و تضمین نشده است و شهادتین و تشیع ؛ واکسنی نیست که با زدن آن و اقرار به آن؛ الزام و اجبار بر خوب بودن و قرار گرفتن در صراط مستقیم تضمین شود. اسلام مجموعه احکام و آموزه های اخلاقی دارد که برای رشد و هدایت و اصلاح جامعه تشریع شده است. مثل نسخه ی پزشک حاذقی که در مسیر صحت و سلامت و بهبودی اشخاص نوشته میشود. لیکن اگر در کف جامعه بیمار زیاد باشد؛ به این معنا نیست که پزشکان کشور حاذق نیستند و داروها بی اثرند.... 🔴دقت نمایید آموزه های اسلام برای عمل است لذا در کنار ایمان همیشه عمل صالح ذکر شده و در قرآن از مسلمانان خواسته شده که به صرف نام مسلمانی اکتفا نکنند و آنرا برای اصلاح فردو جامعه کافی ندانند وگرنه با گفتن بهار ؛ بهار نشده و گلی نمیشکفد 📖حجرات17-2 از مومنان و مسلمانان به اسلام ظاهری؛ خواسته شده که مومن و مسلمان واقعی و حقیقی باشند و آبروی اسلام و مسلمین را نبرند. یا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلى رَسُولِه 📖نساء136 قرآن به صراحت می فرماید برخی به زبان اسلام آورده اند ولی هنوز ایمان به عمق وجودشان رخنه نکرده است وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْف 📖حج11 در قرآن میفرماید بسیاری از مومنان به خدا؛مشرک هستند وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ 📖یوسف(106) این آیات میفرماید که یعنی اسلام و ایمان ظاهری نمیتواند،ملاک و معیار خوب شدن و گل و بلبل شدن یک جامعه باشد. بلکه باید در کنار ایمان و اسلام ظاهری باید مومن واقعی باشند تا تاثیر شگرف ایمان دیده شود. مثل اینکه وجود نسخه برای صحت و سلامت جامعه به تنهایی کفایت نمیکند بلکه باید عمل هم باشد بهترین نسخه بدون عمل به مضمون آن بی فائده خواهد بود. و البته تقوای جمعی است که نور بیشتری داشته و آمار و ارقام قتل و جنایت و دزدی و اختلاس و بداخلاقی ها را کم کرده بلکه به صفر می رساند. 📖اعراف96 اگر خدا فرمود نماز از فحشا و منکر حفظ میکند نه اینکه اگرکسی نماز بخواند نمیتواند فحشا مرتکب شود ومجبور به ترک و نهی میشود. نه بلکه زمینه ساز ترک و ترمز و سرعت گیر و گاردو حفاظ محافظ از سقوط است. نه که سلب اراده و اختیار نماید. البته به تبع شدت اهتمام به نماز ، خویشتنداری تقویت میشود.وبه درجات خویشتنداری نمازما به نماز واقعی نزدیک شده است. پس مشکل از اسلام نیست بلکه از قامت نا راست و ناساز ماست اسلام بذات خود ندارد عيبى هر عيب كه هست از مسلمانى ماست @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢معاشرت با بی نماز💢 @Porseman_channel وظیفه ما نسبت به فرد بی نماز، نهی از منکر است البته با ملاحظه شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر که در رساله های عملیه بیان شده است اما اگر کسی منکر نماز به عنوان ضروریات دین شود در این حالت اگر انکار هر يک از ضروريات دين به انکار رسالت يا تکذيب پيامبر اکرم اسلام(صلى الله عليه وآله) يا وارد کردن نقصى به شريعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد او است چنانچه می دانید یا احتمال می دهید که ارتباط و رفت و آمد با این افراد می تواند آثاره مثبتی داشته باشد و شما می توانید با گفتار یا رفتار خود آن ها را با فرهنگ اسلامی آشنا کنید و بر ادای نماز تشویق نمایید، لازم است که رابطه با آنان را ترک نکنید و با رعایت مراحل امر به معروف و نهی از منکر، آن ها را ارشاد نمایید. اگر این راه موثر واقع نشد، چنانچه قطع ارتباط کار ساز است و موجب تنبیه آن ها می شود، لازم است از این راه اقدام کنید. ولی اگر هیچ یک از راه ها تاثیر نکرد، دیگر بر عهده ی شما چیزی نیست. و اگر میترسید این گونه ارتباطات و رفت و آمد ها، تاثیرات منفی در اخلاق و رفتار شما داشته باشد، لازم است که رابطه را قطع کنید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نهی از قیاس در دین💢 @Porseman_channel ✅صحیحه ابان بن تغلب قال: قلت لابی عبذالله (علیه السلام)ما تقول فی الرجل قطع اصبعاً ما اصابع المره کم فیها ؟ قال: عشره من الابل قلت قطع اثنتین ؟ قال: عشرون قلت قطع ثلاثاً؟ قال: ثلاثون، قلت: قطع اربعاً؟ قال: عشرون : قلت: سبحان الله یقطع ثلاثاً فیکون علیه ثلاثون. و یقطعاربعاً فیکون علیه عشرون؟! ان هذا کان یبلغنا و نحن بالعراق فنبرا ممن قاله و نقول الذی جاء به شیطان فقال : مهلا یا ابان ! هذا حکم رسول الله (صلی الله علیه و آله) ان المراه تعافل الرجل الی ثلث الدیه فاذا بلفت الثلث رجعت الی النصفو یا ابان! انک افزتنی بالقیاس والسنه اذا قیست محق الدین . ابان بن تغلب می گوید: به امام صادق(علیه السلام)گفتم: اگر مردی انگشت زنی را قطع کند،دیه آن چقدر است؟ فرمود ده شتر . گفتم: اگر دو انگشت را قطع کند چطور ؟ فرمود: بیست شتر ، گفتم : اگر سه انگشت را قطع کند چطور؟ فرمود: سی شتر. گفتم : اگر چهار انگشت را قطع کند،چطور؟ فرمود: بیست شتر ؟! در عراق این سخن را شنیدم ولی از آن دوری می جستم و می گف۵تم حکمی شیطانی است . امام صادق(علیه السلام) فرمود: ساکت شو ای ابان! این حکم رسول خداست . دیه زن برابر با مرد است تا یک سوم و وقتی بدان پایه رسید دیه اش نصف می گردد. ای ابان با من از روی قیاس سخن گفتی و هر گاه سنت بر پایه قیاس شکل گیرد دین از میان می رود 📚المحاسن ص214 امام صادق (علیه السلام) إِنَّ اَلسُّنَّةَ لاَ تُقَاسُ أَ لاَ تَرَى أَنَّ اِمْرَأَةً تَقْضِي صَوْمَهَا وَ لاَ تَقْضِي صَلاَتَهَا يَا أَبَانُ إِنَّ اَلسُّنَّةَ إِذَا قِيسَتْ مُحِقَ اَلدِّينُ . حضرت صادق عليه السلام بابان بن تغلب فرمود: احكام اسلامي را نتوان قياس كرد، نمي بيني كه زن حايض روزه اش را قضا كند و نمازش را قضا نكند اي ابان احكام اسلامي اگر قياس شود دين از ميان برود. 📚کافی ج1ص57 حضرت امام صادق علیه السلام بوده و حضرت از او رضایت داشته، چون در مقام اطاعت و امتثال امر آن جناب و قبول قول آن حضرت خیلى ثابت قدم بوده است. چنان که روایت است که وقتى به آن حضرت عرض کرد به خدا سوگند! اگر شما انارى را دو نصف کنى و بگویى که این نصف حرام است و این نصف حلال، من شهادت مى‌دهم آن چه را که گفتى حلال، حلال است و آنچه را که گفتى حرام، حرام است! حضرت دو مرتبه فرمود: خدا رحمت کند تو را. 📚رجال کشى، ۲/۵۱۸ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سقط بچه زنا💢 @Porseman_channel مسأله ۲۴۵۳ اگر زنی از زنا آبستن شود، جایز نیست بچه‌اش را سقط کند. (خوئی)، (اراکی)، (گلپایگانی)، (صافی): مسأله اگر زنی از زنا آبستن شود در صورتی که خود آن زن یا مردی که با او زنا کرده، یا هر دوی آنان مسلمان باشند، برای آن زن جایز نیست بچه را سقط کند. (مکارم): مسأله زنی که از راه نامشروع باردار شده جایز نیست بچه‌اش را سقط کند و فرزند او حساب می‌شود فقط ارث از او نمی‌برد. (سیستانی): مسأله سقط کردن بچه جایز نیست، هر چند از زنا باشد، مگر اینکه باقی ماندن آن برای زن ضرر غیر قابل تحملی داشته باشد یا مشقّت زیاد داشته باشد که در این صورت قبل از جان یافتن بچه سقط کردن آن جایز است ولی دیه دارد، و امّا بعد از جان یافتن بچه به هیچ وجه اسقاط جایز نیست. مقام معظم رهبری: سوال:زنی جنین هفت ماهه خود را که ناشی از زنا بوده بنا به درخواست پدرش سقط کرده ‏است، آیا دیه بر او واجب است؟ و بر فرض ثبوت دیه، پرداخت آن بر عهده مادر است یا پدر او؟ و در حال حاضر به نظر شما مقدار آن چقدر است؟ ج: سقط جنين حرام است هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر باعث جواز آن نمی ‏شود و در صورتی که مادر مباشر در سقط جنين باشد ديه بر عهده مادر است امّا در مقدار ديه جنين در فرض سؤال ترديد وجود دارد و احوط اين است که مصالحه شود و اين ديه در حکم ارث کسی است که وارث ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ولد زنا و عاقبت بخیری💢 @Porseman_channel در مورد زنازاده ها، سه فرض است:1. نمی توانند مراتب کمال انسانی را طی کنند؛2. می توانند، ولی زمینه و استعداد کمتری دارند. از این رو، طی مسیر کمال برای آنان مشکل تر است؛ 3. با دیگران در امکان طی مسیر کمال اختلافی ندارند. غالباً محققان از علمای اسلام بر نظر دوم هستند که زنازادگی انسان را محکوم به کفر و ظلم و فساد نمی کند؛ بلکه برای زنازادگان زمینه کفر و ظلم و فساد، بیش تر است؛ ولی امکان اصلاح آن ها با توجه به اختیار و انتخابی که خدا به آنان داده، وجود دارد. این که آن ها زمینه بیش تری برای کفر و ظلم و فساد دارند، ظلمی در حق آنان است؛ اما نه از ناحیه خدا، بلکه از ناحیه پدر و مادرشان که وظیفه پاکدامنی را به کنار نهاده و با ارتکاب فساد و فحشا، زمینه سالم و پاک فرزندان خود را خراب کرده و آن را برای پذیرش کفر و ظلم و فساد آماده کرده اند. البته ترازوى عدالت در محکمه الهى براى هر کس به حسب استعدادهاى ذاتى و سرمایه های خدادادی او است. عمل نیک، از کسی که طى مراحل کمال براى او مشکل تر است، ارزشمندتر از همان عمل از کسی است که با زمینه پاک متولد شده و سرمایه و استعدادهای ذاتی فراوانی دارد. گناه او نیز به همان معیار، کمتر از آن ها عذاب داشته یا زودتر بخشیده مى شود. تولد از زنا، درست مانند تولد ناقص الخلقه است. اگر فرزند با دست فلج متولد شود، امکانات جسمى او کمتر از دیگران است؛ ولى به هرحال، مى تواند راه تکامل را طى کند و در فعالیت هاى مادى و معنوى به درجات قابل توجهى برسد. فرزند نا مشروع نیز مى تواند با تلاش و پشتکار و کمک گیری از خداوند متعال، به کمال مادى و معنوى برسد. یک فرد زنازاده می تواند با تعمیق آگاهی و انتخاب راه درست و عمل طبق آن، بر خلاف جریانی حرکت نماید که پدر و مادر برای او به وجود آورده اند. چون عمل بر خلاف جریان مشکل تر است، خداوند هم اجر کسی را که برخلاف روند عمومی خویش به سوی صلاح و اصلاح تغییر جهت داده، مضاعف خواهد کرد. اگر فرد زنازاده به صورت جبری به سوی گناه فرو می غلطید، آیا مجازات او معنا داشت؟ کیفر الهی در جایی مطرح است که در مقابل انسان راه خوب و بد وجود داشته، توانایی بر انتخاب و عمل به یکی از دو طرف را داشته باشد تا بتواند مورد مؤاخذه قرار گیرد. همین که نسبت به زنازاده بحث جزا و کیفر مطرح می شود، دلیل است بر این حقیقت که وی دارای اراده و اختیار بوده، می توانسته مسیر خویش را تغییر دهد. حضرت صادق - علیه السلام - فرموده اسـت: « ان ولـد الزنا یستعمل إن عمل خیرا جزى به و إن عمل شرا جزى به»؛ «فرزند نا مشروع (از راه تـربـیـت) بـه کـار و انـجام وظیفه وادار مى شود. اگر اعمالش نیکو و خیر بود، پاداش خوب داده مى شود. اگر کار زشت و ناپسند انجام داد، کیفر نا فرمانى خود را خواهد دید». در آیات و احادیث نیامده که زنازاده حتماً جهنمی و منکر خدا و نبوت و ظالم می شود. آنچه در روایات است، خبر از ناپاک زاده بودن دشمنان اهل بیت است؛ نه این که هر ناپاک زاده ای دشمن اهل بیت باشد؛ یعنی کم اتفاق می افتد که حلال زاده ای دشمن اهل بیت شود و آنان که دشمن اهل بیت شده اند، ناپاک زاده می باشند؛ اما نفرموده هر ناپاک زاده ای دشمن اهل بیت می شود و امکان ایمان و دوستی اهل بیت برای آن ها وجود ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢امتیازات شهدا و ایثارگران 💢 از نظر اسلام پیشگامان در اسلام و ایثارگران باید از امتیازات ویژه ای برخوردار باشند؟ @Porseman_channel شکی نیست که افراد یک جامعه در پیشگاه پروردگار در یک سطح نبوده و در درجات متفاوت و متعددی قرار دارند و گاهی این درجات موجب برخورداری از امتیازاتی می شود. امتیازات بر دو قسم است مادی و معنوی. منظور از امتیازات معنوی، اجر و پاداش اخروی و درجات قرب الهی است که خداوند می فرماید :"... خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد." هود، 115؛ فَإِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنین‏. اما امتیازات مادی به دو صورت قابل تصور است: 1- حقوقی که هر فردی از جامعه نسبت به بیت المال دارد. 2- حقوقی که قشر خاصی از جامعه که به کار مخصوصی اشتغال دارند و سزاوار دریافت مزد و مزایایی هستند نسبت به بیت المال دارند. اسلام در امتیازات مادی به پیشگامان در اسلام و جهاد و شهدا و خانواده های آنان، نیز با همین دید نگریسته است. پس در حقوق نوع اول همه اقشار جامعه را یکسان و برابر دانسته و بی هیچ تبعیضی بیت المال را متعلق به همه آحاد جامعه می داند و چنانکه از روایات بر می آید سیره رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) بر این منوال بوده است که بیت المال را به طور مساوی بین تمام اقشار جامعه تقسیم می نمودند. همانطور که در روایات آمده است که عده ای از خیر خواهان نزد امام علی (ع) رفتند و از آن حضرت تقاضا کردند برای مدتی سهم رؤسا واشراف از بیت المال را بیشتر کند تا مطیع باشند و زمانی که حکومت و قدرت تثبیت شد آن طور که خدا دستور داده با عدالت با آنان رفتار شود. حضرت در پاسخ فرمودند:...به خدا قسم اگر بیت المال مال خود من هم بود آن را مساوی بین مردم تقسیم می کردم چه رسد به این که آن مال خود آنهاست. همچنین از امام صادق(ع)در مورد تقسیم بیت المال سؤال شد، فرمودند: اهل اسلام فرزندان اسلامند من در عطاء مساوات برقرار می کنم و فضائل آنها میان خودشان و خدایشان است. همچون مردی که فرزندانی دارد ولی در میراث هیچ یک از آنها را به دلیل فضل و شایستگی که در اوست بر دیگری که از او ضعیف تر و پایین تر است برتری نمی دهد. حضرت در ادامه فرمود: سیره رسول اکرم (ص) نیز در بدو امر در مورد تقسیم بیت المال چنین بوده است، ولی دیگران می گویند: ما مقدم می کنیم در عطاء آن کسی را که خداوند او را در سابقه اسلامش فضیلت داده است چنانکه در میراث هم چنین است که برخی بیشتر از میت ارث می برند. و عمر چنین می کرد. احادیث دیگری نیز در این باب در تایید این مطلب وجود دارد که از ذکر آنها صرف نظر می کنیم. پس از مجموع روایات به دست می آید که در سیره رسول اکرم (ص) و علی (ع) و دیگر ائمه (ع) همه آحاد جامعه چه افراد با تقوا و سابقه دار و فعال در امور جامعه اسلامی چه غیر آنها حقوق یکسانی نسبت به بیت المال دارند. البته در جامعه اسلامی همواره عده ای به عنوان کارگزار حکومت اسلامی در خدمت نظام هستند که باید از بیت المال حقوق آنان تأمین و زندگی شان اداره گردد همانطوری که در صدر اسلام بعد از آنکه خمس غنائم جنگی جدا می شد ما بقی را بین مبارزان و مجاهدانی که در جنگ حضور داشته اند تقسیم می کردند باتوجه به اینکه امروزه امکان تقسیم غنائم جنگی نیست سزاوار است امتیاز و پاداش دیگری برای رزمندگان جنگ در نظر گرفته شود که جایگزین غنائم جنگی باشد و تقریبا با آن برابری کند. همچنین اگر احیانا در مسیر انجام وظیفه دچار ضررها و خساراتی شدند باید بیت المال و نظام اسلامی خسارات آنان را جبران نماید. مثل جایی که فرزندان و همسران رزمندگان بی سرپرست مانده اند، بیت المال باید متکفل هزینه های آنان شود زیرا در غیر این صورت خلاف عدالت و ظلم خواهد بود. شیخ طوسی (ره) که از پیش گامان در فقاهت و استاد همه فقهاء بزرگ است اصل چنین وظیفه ای را برای بیت المال مسلم دانسته و فرموده است: اگر رزمنده ای بمیرد یا کشته شود و فرزندان یا همسری باقی گذاشته باشد مخارجشان از بیت المال داده می شود نه از غنیمت. از این کلام استفاده می شود جبران خسارت هایی که رزمندگان و مجاهدین در مسیر جهاد و دفاع از اسلام متحمل شده اند بر عهده بیت المال و نظام اسلامی است . در نظام جمهوری اسلامی، برای کسانی که در سال های مبارزه با رژیم شاهنشاهی و بعد آن در مبارزه با عوامل استکبار جهانی (صدام ،منافقین و...) متحمل خسارت هایی شده اند امتیازاتی در نظر گرفته شده است که تنها اداء بخشی از حق آنان است. علاوه بر این می توان گفت تشویق افراد جهادگر و مبارز فقط به نفع خود آنها نیست بلکه کل جامعه در این ماجرا ذی نفع اند چون تشویق چنین افرادی موجب گسترش روحیه ایثار گری و خدمت و در نتیجه سلامت و امنیت جامعه خواهد بود که اگر نظام اسلامی به این تکلیف عمل نکند در حق جامعه ظلم کرده است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا