eitaa logo
کانال پرسمان دینی
884 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مراسم چهار شنبه سوری 💢 دیدگاه اسلام و عقل به مراسم چهارشنبه سوری چیست؟ @Porseman_channel ✅چهارشنبه یکی از روزهای هفته است و سوری به معنای سرخی است. در نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه=شب چهارشنبه ؛آتشی درست می کنند و از روی آن پریده و می گویند.زردی من از تو و سرخی تو از من یعنی زردی و بیماری و کسالت و نگرانی من به تو منتقل شود و سرخی تو ؛زیبایی و نشاط و گرمی و روشنایی تو به من منتقل شود. مراسم دیگری چون فال گوش وایستادن ؛وهیچ مبنای شرعی بلکه عقلی نیز ندارد. اینها چهارشنبه را روز نحسی تصور کرده اند و با شادی و آتش درست کردن و...از پلیدی آن اجتناب کنندو مانع آن شوند.و از بین ببرند. برخی این آتش زدن را به ماجرای مختار و عملکرد او ؛ نسبت داده اند که دستور داد شیعیان موافق او؛ آتش در پشت بام خود درست کنند تا به این طریق موافق و مخالفش را بشناسد. بهرحال هیچ مبنای شرعی و عقلی به تکرار این عمل در هر سال وجود ندارد. مورد توصیه دین و شریعت و عقل نیست. و چه آسیبهای جسمی و روحی و اقتصادی که این خودسوزی ها و آتش زدن ها به دنبال دارد. به هدر رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی بسیار با خرید موارد منفجره و محترقه می شود. ایجاد ترس و دلهره و اختلال نظم واختلال امنیت اجتماعی و صدمات جسمانی مثل کوری و سوختگی و معلولیت و حتی مرگ سوغات شوم این حرکت می باشد. و متاسفانه هر سال دررسانه ها منعکس میشود. ضمنا تبلیغ و ترویج خرافه است.چیزی که مبنای عقلی ندارد تبلیغ میشود. لذا چهارشنبه سوری از دو جهت مشکل دارد یکی مشکل اعتقادی و ترویج خرافه است و از طرف دیگر آسیبهای اقتصادی و از بین رفتن سرمایه انسانی و...است. از این رو؛ مورد نهی مراجع تقلید واقع شده و فتوا به عدم جواز آن داده اند. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نیت روزه ماه رمضان💢 @Porseman_channel انسان مي تواند در هر شب از ماه رمضان 1براي روزه فرداي آن نيّت كند2 و بهتر است كه شب اول ماه هم، نيّت روزه همه ماه را بنمايد3. 1- مظاهری: تا اذان صبح... 2- سيستاني: [پايان مسأله] بهجت: و همچنين جايزاست كه شب اول ماه نيّت همه ماه را بنمايد و احتياط به تجديد نيّت در هر شب ترك نشود. وحید: و همچنین می تواند شب اول ماه نيّت روزه همه ماه را بنماید و تجدید نيّت هر شب لازم نیست و بقای همان نيّت کفایت می کند. سبحانی: باید در هر شب از ماه رمضان داعی بر امساک فردا را داشته باشد ... 3- فاضل: و آنچه مهم است اين است كه مقارن اذان صبح هر روز نيّت روزه ولو ارتكازاً داشته باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حرمت ماه رمضان💢 ماه رمضان حرمت دارد؟ @Porseman_channel در مورد حرمت این ماه،همان روایات و مطالبی که در باب معرفت این ماه بیان کردیم؛قاضی وکافی است و ضمنا بیان می کنیم که: ماه رمضان ماه محترمی است و واجب الاحترام می باشد. حرمت شکنی آن با روزه خواری علنی و...جایز نیست.چراکه 1-1️⃣در روایات از بردن اسم ماه رمضان بدون قید ماه؛نهی شده است: سعد خفّاف، از امام ابو جعفر عليه السّلام روايت کرده است كه گفت : ما هشت نفر مرد در محضر آن امام بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم، آن حضرت عليه السّلام فرمود: مگوئيد: اين رمضان است، يا رمضان رفت، يا رمضان آمد، زيرا رمضان نامى از نامهاى خداى عزّ و جلّ است، كه نه مىآيد، و نه مىرود، بلكه اين امر زوال پذير است كه مىآيد و مىرود، بلكه بگوئيد ماه رمضان، زيرا ماه اضافه به اسم است، و اسم اسم خداى عزّ و جلّ است، و آن ماهى است كه قرآن در آن نازل شده است، و خداى عزّ و جلّ آن را مَثَلى- يعنى حجّتى- و عيدى قرار داده است. 📚من لا يحضره الفقيه ؛ ج2 ؛ ص 526 2-2️⃣تنها ماهی که در قرآن اسم آن آمده؛ "شهر رمضان" است. 3-3️⃣توصیه شده با روزه داری به استقبال و بدرقه آن برویم. چند روز قبل و بعد ماه رمضان هم روزه بگیریم. 4-4️⃣اگر کسی جسارت به این ماه کندو حرمت شکنی کند 20 شلاق تعزیر دارد. نزد امير المؤمنين عليه السّلام شاعرى را آوردند بنام نجاشى حارثى و وى در ماه رمضان شراب نوشيده بود، حضرت او را هشتاد تازيانه بزد، و يك شب او را بازداشت كرد و صبح فردايش او را بخواند و بيست تازيانه ديگر او را بزد، مرد گفت: يا امير المؤمنين هشتاد تازيانه مرا زدى اين بيست ضربه ديگر براى چه؟ فرمود: براى اين جسارت كه در ماه رمضان مرتكب اين عمل حرام و ناشايسته شدهاى. 📚من لا يحضره الفقيه، ج5، ص: 392 5-5️⃣این ماه ظرف ؛نزول قرآن است و حرمت ماه رمضان؛حرمت به قرآن است 66️⃣- در مواردی؛ولو شخص روزه دار نیست(معذور است) ولی امساک برای او واجب است و باید تا شب چیزی نخورد. مثل اینکه بدون تحقیق سحری خورده معلوم شود؛اذان گفته شده... و مواردی امساک مستحب می باشد مثل اینکه بعد از اذان صبح؛نابالغی بالغ شود یا کافری مسلمان یا دیوانه ای عاقل یا زنی از حیض پاک شود.... 👌همه این مطالب حاکی از حرمت این ماه دارد؛امید که با دهن کجی به قرآن و اجتناب از روزه خواری از هتک حرمت این ماه عزیز بپرهیزیم.... @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌قطره چشم و بینی❌ @Porseman_channel پاسخ: رهبري: استفاده از قطره براي چشم و گوش در هنگام روزه اشکال ندارد حتي اگر تلخي آن در حلق احساس شود مکارم: اگر به حلق برسد، احتياط اجتناب است. زنجاني: اگر از طريق غيرمتعارف مثل گوش يا چشم هم اگر چيزي به حلق برسد و فرو برود مبطل روزه است. البته مبطليت آن در صورتي است که بداند فرو برده مي شود. و اين مختار مرحوم آيت الله خوئي نيز مي باشد صافي: اشکال ندارد سیستانی: قطره چشم روزه را باطل نمی کند، هرچند که مزه آن را حس کنید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روزه ضرر جسماني دارد؟💢 @Porseman_channel 1⃣اولا اينكه روزه ضرر جسماني داشته باشد؛ثابت نشده است و اتفاقا پزشكاني فوائد روزه داري را بيان كرده و توصيه به روزه داري براي رفع و دفع برخي بيماريها نموده اند. عامل بسيارى از بيماريها، زيادهروى در خوردن غذاهاى مختلف است، چون مواد اضافى، جذب نشده به صورت چربيهاى مزاحم در نقاط مختلف بدن، يا چربى و قند اضافى در خون باقى مىماند، اين مواد اضافى در لابلاى عضلات بدن در واقع لجنزارهاى متعفنى براى پرورش انواع ميكروبهاى بيماريهاى عفونى است، و در اين حال بهترين راه براى مبارزه با اين بيماريها نابود كردن اين لجنزارها از طريق امساك و روزه است! روزه زبالهها و مواد اضافى و جذب نشده بدن را مىسوزاند، و در واقع بدن را «خانهتكانى» مىكند. 📚تفسير نمونه، ج1، ص: 164 2⃣ثانيا روزه براي عموم مردم،مضر نيست و اگر براي كسي ضرر متنابهي داشته باشد بلكه اگر خوف ضرر باشد؛تكليف به افطار كردن است. اصل روزه باوجود ضرر و خوف ضرر و مشقت زياد و عدم توانايي جسماني و بيماري واجب نبوده بلكه تكليف روزه نگرفتن است... 📚توضيح المسائل مراجع ج‌1، ص: 967‌ 3⃣ثالثا برفرض داشتن ضرر قليل؛ باوجود منافع كثير و زيادي كه در آن است. لذا همه عقلاي عالم ضرر كم را بخاطر به دست آوردن نفع زياد متحمل ميشوند. ازباب مثال همه عقلاي عالم ؛ از داروهاي گياهي و حتي شيميايي با علم به داشتن عوارض متعدد آنها؛ استفاده ميكنند چراكه نفع زيادآن ؛ضرر كمش را متحمل مي سازد.... دقت كنيم تشخيص مصلحت و منفعت توسط خالق متعال مي باشد و او بهتر صلاح بندگان خود را مي داند... از باب مثال؛وقتي سازنده يك دستگاه و ربات؛ در مورداستفاده از آن؛ توصيه هايي كرده و دستورالعمل و كاتالوگ ارائه داده است بايد طبق آن عمل شود و سازنده بهتر مي داند چه قابليتهايي در مخلوق خود است و چه چيز به صلاح يا ضرر اوست... ما تن به عمل جراحي و استفاده از قرص و حتي رضايت به بريده شدن پا و دست و...در مواردي مي دهيم چراكه مي دانيم تشخيص پزشك متخصص چنين است و ضامن سلامتي و بهبودي و دفع ضرر بزرگتر است. خدا كه بالاتر و برتر و متخصص تر از هر دكتري مي باشد. لذا با متحمل شده ضرر كم (برفرض صحت ضرر مذكور)نفع زياد را جلب ميكنيم واين كاملا منطقي و عاقلانه مي باشد.... @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم رفتن به اطراف دربین ده روز💢 @Porseman_channel حکم مسافری بین ده روزقصد اقامتش به اطراف شهر خارج میشود؟ @Porseman_channel (مسأله 1338) مسافري كه مي خواهد ده روز در محلّي بماند، اگر از اول قصد داشته باشد كه در بين ده روز به اطراف آنجا برود(1)چنانچه جايي كه مي خواهد برودخطه سور بلد اقامت يا ازبساتين و مزارع و باغات اطراف آن باشد به مقداري كه رفتن به آنجا منافي با صدق اقامت در بلد نباشد بايد در تمام ده روز نماز را تمام بخواند، ولي چنانچه بخواهد تا كمتر از چهار فرسخ برود، چنانچه در نيت او باشد كه در بين ده روز فقط يك مرتبه برود و بيش از دو ساعت رفتن و برگشتن را طول ندهد، در همه ده روز بايد نمازش را تمام بخواند. 1- فاضل: چنانچه جایی که می خواهد برود از توابع آن باشد مانند باغ های اطراف شهر ، باید در همه ده روز نماز را تمام بخواند و اگر از توابع آن نباشد و کمتر از مسافت شرعی باشد اگر به گونه ای باشد که شب و در زمان استراحت در محلّ قصد اقامت باشد ، نمازش تمام است. بهجت: چنانچه جایی که می خواهد برود از مقدار ترخص دورتر نباشد، بايد در همه ده روز نماز را تمام بخواند، و اگر از مقدار ترخص دورتر باشد ولي كمتر از مقدار مسافت يعني چهار فرسخ شرعي باشد، چنانچه قسمت عمده روز را در محلّ اقامت باشد كافي است و نمازش تمام است و عرفاً صدق اقامت ده روز در آنجا مي كند. مكارم: چنانچه جایی که می خواهد برود به اندازه اي دور نيست كه جزء مسافرت محسوب شود، بايد نمازرا تمام بخواند، اما اگر طوري است كه جزء مسافرت محسوب مي شود بايد تمام ده روز را شكسته بخواند. سبحانی: چنانچه جایی که می خواهد برود به اندازه ای دور نیست که مسافرت حساب شود باید در همه ده روز نماز را تمام بخواند و اگر به اندازه ای باشد که عرفا مسافرت حساب شود باید در تمام ده روز نماز را شکسته بخواند. * اراكي: مسأله- مسافری که می خواهد ده روز در محلّی بماند ، اگر از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز به مزارع و باغات آنجا برود و مقداري كه رفتن به آنجا منافي با صدق اقامت در بلد نباشد، يعني عرفاً بگويند در يك محلّ مي ماند، بايد در تمام ده روز نماز را تمام بخواند، و همچنين اگر بخواهد به خارج از محدوده ترخص تا كمتر از چهار فرسخ برود و زود برگردد به طوري كه عرفاً نگويند در يك محلّ نمي ماند مثل اين كه بخواهد همان روز برگردد بايد نماز را تمام بخواند. گلپايگاني، صافي: مسأله- مسافري كه مي خواهد ده روز در محلّي بماند، بايد از اول، قصد ماندن ده روز در آن محلّ يا توابع آن مانند باغها و بساتين را داشته باشد و اگر از اول قصد بيرون رفتن از آن محلّ و توابع آن را داشته باشد، هرچند به حدّ ترخّص نرسد بايد شكسته بخواند. خوئي، تبريزي: مسأله- مسافری که می خواهد ده روز در محلّی بماند اگر از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز به اطراف آنجا – كه به قدر حدّ ترخّص يا بيشتر دور باشد- برود اگر مدت رفتن و آمدنش مثلاً به اندازه يك يا دو ساعت است كه در نظر عرف با اقامت ده روز منافات ندارد، نماز را تمام بخواند و اگر مدت از اين بيشتر باشد احتياطاً بين شكسته و تمام جمع نمايد، و اگر تمام يا بيشتر روز باشد نمازش شكسته است. وحید: مسأله- مسافری که می خواهد ده روز در محلّی بماند اگر از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز به اطرف آنجا – که به حدّ ترخّص یا کمتر از چهار فرسخ دور باشد- برود در صورتی که مدت رفت و آمدش به اندازه ای باشد که در نظر عرف با اقامت ده روز اول در آن محلّ منافات نداشته باشد - مانند یک یا دو ساعت- باید نماز را تمام بخواند و اگر مدت بیشتر از این باشد ، در صورتی که تمام روز یا شب باشد نمازش شکسته است و در غیر این صورت بنابراحتیاط واجب نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند. سيستاني: مسأله- مسافری که می خواهد ده روز در محلّی بماند اگر از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز به اطراف آنجا كه عرفاً جايي ديگر به حساب مي آيد و فاصله آن از چهار فرسخ كمتر است برود، اگر مدت رفتن و آمدنش به اندازه اي باشد كه در نظر عرف با اقامت ده روز منافات ندارد، نماز را تمام بخواند و چنانچه منافات داشته باشد نماز را شكسته بجا آورد، مثلاً اگر از اول قصد داشته باشد كه تمام يك روز يا تمام يك شب از آنجا خارج شود با قصد اقامت منافات دارد و بايد نمازرا شكسته بجا آورد ولي چنانچه قصدش اين باشد كه مثلاً در نصف روز خارج شده و سپس برگردد، هر چند برگشتنش بعد از رسيدن شب باشد، بايد نماز را تمام بجا آورد، مگر در صورتي كه اين طور خارج شدن او به مقداري تكرار شود كه عرفاً بگويند در دو جا يا بيشتر اقامت دارد.
زنجاني: مسأله- مسافري كه مي خواهد ده روز در محلّي بماند اگر از اول قصد داشته باشد در بين ده روز از آن محلّ و اطراف آن كه عرفاً جزء محلّ به حساب مي آيد، مانند باغات اطراف شهر، خارج شود، چنانچه خوابگاهش در اين محلّ باشد كافي است و لازم نيست تصميم داشته باشد در روز يا اوايل شب به محلّ برگردد و در این صورت اگر بخواهد هر روز نيز به خارج محلّ برود مانعي ندارد. نوري: مسأله- مسافري كه مي خواهد ده روز در محلّي بماند اگر از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز به اطراف آنجا از قبيل مزارع و باغستانهايي كه از توابع آن محلّ محسوب مي شود هر چند خارج از حدّ ترخّص آنجا باشد برود، بايد در همه ده روز نماز را تمام بخواند و اگر از توابع آنجا نباشد بايد در تمام ده روز نماز را شكسته بخواند ولي چنانچه بخواهد در تمام ده روز فقط يك ساعت يا دو ساعت برود و برگردد در همه ده روز بايد نمازش را تمام بخواند مظاهری: مسأله- مسافري كه مي خواهد ده روز در محلّی بماند گرچه از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز به اطراف آنجا برود باید نماز را تمام بخواند گرچه هرروز برود یا تمام روز یا شب را در انجا بماند. رهبری: اگر قصد اقامت ده روزه كنيد و از ابتدا قصد خروج از محل اقامت را نداشته باشيد، با خواندن حداقل يک نماز چهار رکعتى در آن‌جا، نمازتان تمام است و پس از آن خارج شدن از محل اقامت به مقدار کمتر از مسافت شرعى به قصد اقامت ضرر نمى‌رساند؛ لكن اگر هنگام قصد اقامت تصميم به خارج شدن كمتر از مسافت شرعى به ميزان بيشتر از شش يا هفت ساعت (در مجموع ده روز) داشته باشيد، قصد اقامت صحيح نيست. هم‌چنان که در صورت اول اگر به مقدار مسافت شرعى يا بيشتر سفرى پيش آمد، اقامت به‌هم مى‌خورد و زمانى که به محل اقامت برگشتيد اگر قصد اقامت جديد نکنيد، بايد نمازها را شکسته بخوانيد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢استمرار بیماری تا ماه رمضان بعدی 💢 @Porseman_channel اگر به واسطه مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (۱)، ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند (۲) و احتیاط مستحب (۳) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد. (۱) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مُد (۷۵۰ گرم تقریباً) طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد.. (زنجانی:) باید برای هر روز یک مد که به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم است طعام به فقیر بدهد.. (۲) (مکارم:) احتیاط واجب آن است که روزه هایی را که نگرفته، بعد از ماه رمضان قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام به فقیر دهد، هم چنین، اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است. (۳) (خوئی، اراکی، فاضل، سیستانی، تبریزی، صافی:) احتیاط واجب.. (زنجانی:) احتیاط.. رهبری: براى روزه‌هايى که در ماه رمضان به جهت بيمارى افطار نموده و تا رمضان سال بعد هم اين بيمارى ادامه داشته، هر روز يک مدّ (حدود ۷۵۰ گرم) طعام به عنوان فديه به فقير بپردازيد و قضاى آن روزه‌ها واجب نيست مگر ماه رمضان آخر در صورتى که پس از آن سلامتى حاصل و قدرت برگرفتن روزه‌هاى قضاى آن را داشته باشيد که در اين صورت اگر تا رمضان سال بعد، قضاى روزه‌ها را نگرفته باشيد علاوه بر دادن مدّ طعام بايد قضاى آن را نيز بگيريد. @Porseman_channel
عید نوروز یک جشن ملی است یا عید اسلامی و دینی؟ @Porseman_channel ✅یک جشن ملی و باستانی می باشد و عید اسلامی و دینی و مذهبی نیست. 👌آیت الله کاشف الغطاء چهار عید ترسیم کرده اند. برخی اعیاد اسلامی است نزد شیعه و سنی =فطر و قربان برخی عید مذهبی است که نزد مذهب خاصی عید است=عید غدیر برخی عید ملی است.مثل عیدهای تاج گذاری سلاطین برخی عیدی عیدتکوینی و عید طبیعت است.که به جعل کسی نبوده بلکه عالم خرم و خوشحال و سرزنده است عید عالم است =عید نوروز عید عالم و طبیعت است نه عید مجوس و... 📚نوروز سید محمد علی میلانی، ص 43 عید نوروز عید ملی است نه عید اسلامی البته اسلام آن را حرام نمی داند. عیدنوروز فی حد نفسه مانعی ندارد ولی انجام محرمات شرعی در هیچ حال و تحت هیچ عنوان جایز نیست و مسلمانان و مؤمنان باید از کار حرام همواره اجتناب کنند و در این گونه موارد نهی از منکر کنند. 🔴دقت نمایید هر چند در برخی روایات برای نوروز؛توصیه به نماز و دعا و...شده ؛ولی این توصیه ها این عید را اسلامی نمی کند. ضمنا این روایات در نظر برخی ضعیف السندهستند و از باب تسامح در ادله سنن اخذ میشود. و برخی از این روایات درصدد بیان وقائع و حوادثی است که مصادف به نوروز بوده اند. عید ملی و طبیعی است نباید وجهه دینی و شرعی داده شود. و این؛مورد فتوای فقهاء است. امام خمینی ره: عید نوروز هم عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با او ندارد. و در جایی دیگر می فرماید: عید نوروز عید باستانی است اما تمام برنامه های اعیاد اسلامی جزء دین اسلام بوده و شارع مقدس آنها را به طور کلی امضا می کند؛ همچنین اعیاد اسلامی متعلق به تمام مسلمانان جهان است ولی عید نوروز یک عید دینی نیست اگرچه بعضی از اعمال خوب در آن انجام می شود که مورد تأیید اسلام است ولی عید نوروز متعلق به چند کشور از جمله ایران می باشد ولی جهانی نیست. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: نوروز از اعیاد اسلامی نیست هر چند در بعضی روایات دستور دعا و غیره وارد شده باشد. آیت الله العظمی مکارم شیرازی: روایت مذکور از نظر سند ضعیف است و نوروز جنبه شرعی ندارد ولی عید ملی و طبیعی است. آیت الله العظمی بهجت(ره): در روایات برای نوروز وجهه دینی و شرعی داده نشده، فقط نوشته شده که در نوروز این جریانات اتفاق افتاده و مرحوم مجلسی دعا نقل کرده است. از این رو شبهات وهابیت ؛ وجهی پیدا نمی کند که شبهه می کنند شما عیدی اضافه کرده اید و اهل بدعت هستید... بدعت (ادخال لیس فی الدین فی الدین) است و وقتی ما این عید را عید دینی ندانستیم. بالطبع مرتکب بدعت نشده ایم وتخصصا از موضوع بدعت خارج می باشیم. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روایات نوروز💢 ✅دو دسته روایات در مورد نوروز وارد شده است . برخی از روایات آن را مدح کرده و برخی از روایات به ذم آن پرداخته است. 🔴روایات موافق عید نوروز را می توانید در الكافي ج5، ص 141 من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 300 دعائم الإسلام، ج2، ص 326 هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج3 ص 317 وسائل الشيعة / ج8 /ص 172 / باب48 🔴روایات مخالف نوروز مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج6، ص 154از لب الباب قطب نقل کرده است مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج4 ص 319 👌👌اما جمع بین روایات کلام حضرت کاظم ع در نفی این عید(که در مناقب ابن آشوب)نقل شده؛ حمل بر تقیه وبلکه شاهدی بر اسلامی نبودن این عید می گیریم. ✅و در جمع دو دسته روایات عرض می کنیم که روایات مثبت (موافق)ناظر بر مطلوبیت این روز از باب فرصتی مناسب برای کارهای خوب ؛بوده و ناظر برتطبیق وقائع و حوادثی است که مصادف این روز واقع شده است(برفرض منطبق بودن این حوادث مثل غدیرخم و...) و بخاطر این حوادث میمون و مبارک تمجید از این روز شده نه بخاطر تایید اصل این عید باستانی و اسلامی دانستن آن... روایات نافیه ؛ اسلامی بودن آنرا نفی کرده است و روایات موافق،هدیه و احسان و ...را تایید نموده است. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢جنبه های مثبت و منفی نوروز💢 همه چیز نوروز اشکال دارد؟ @Porseman_channel ✅عید نوروز فرصتی برای صله رحم ؛ دید و بازدید ؛ احسان ؛ اطعام ؛ مسافرت ؛خانه تکانی و پاکیزگی؛تفریح حلال؛عیدی و هدیه دادن؛رفتن به زیارتگاه ها و مکانهای مقدس وعیادت بیماران و سالمندان و خوشحال کردن کودکان و...نه تنها اشکال ندارد بلکه مستحب نیزمی باشد. این مورد تایید اسلام است و جنبه های مثبت عید نوروز است و این کارها همیشه و بتبع در نوروز هم توصیه شده است. ولی جنبه های منفی چون خرافات ؛با همه مصادیق آن مورد تایید نمی باشد. چهارشنبه سوری چگونه باشد اگر از روی آتش نپریم چه اتفاقی می افتد ؟ اگر ترقه نیندازیم چه می شود؟ حتما باید غذای خاصی در شب چهارشنبه سوری بخوریم؟ ضرورتی برای درست کردن سفره هفت سین وجود دارد؟ اگر سیزده بدر بیرون برویم و گره به سبزه بزنیم؟ این موارد ؛جنبه منفی نوروز می باشند. واینکه فکر کنیم اگر این کارها را نکنیم سال بدی خواهیم داشت و معتقد به سببیت آن باشیم؛؛مشکل دارد و منافات با توحید دارد. توحید این است که همه سبب ها را از خدا بدانیم و خدا را مسبب الاسباب بدانیم و هیچ سببیتی را به غیر مواردی که خدا فرموده؛قائل نشویم. 👌پریدن روی آتش و گره زدن سبزه و...هیچ سببیتی وجود ندارد. و هیچ تاثیری در خوشی و ناخوشی ما ندارد. و خدای مسبب الاسباب؛ این سبب و تاثیر را امضا نفرموده است. و همچنین اموری چون اسراف کردن در خوراک و پوشاک وخرید عید؛مذموم می باشد. اذیت و آزار دیگران به هر عنوان (اعم از ترقه و ایجاد مزاحمت ها) اختلاط زن و مردنامحرم؛دست دادن و روبوسی نامحرم ؛رقص و موسیقی ؛چشم هم چشمی ها و...مورد تایید اسلام نیستند بلکه این کارها ؛مثل روز های دیگر ممنوع است. سعی نماییم جنبه های مثبت را پر رنگ و از جنبه های منفی اجتناب نماییم. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سند دعای یا مقلب القلوب💢 @Porseman_channel در کتاب‌های مشهور ادعیه همچون «اقبال الا‌عمال» سید‌ابن‌طاووس و «مصباح المتهجد» شیخ طوسی اشاره‌‌ای به دعای تحویل سال نگردیده و این نشان می‌دهد چه در منابع اهل سنت و چه در منابع تشیع، سند روایی مورد اعتماد برای آن موجود نیست. اما علامه محمد باقر مجلسی(۱۰۳۷-۱۱۱ه.ق) در کتاب «زادالمعاد» در خصوص این دعا گزارش می‌کند که در کتب غیر مشهوره؛ روایت کرده‌اند که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید: یا مقلب‌القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال، بعضی ذکر کرده‌اند، این دعا ۳۶۶ مرتبه گفته شود. بنابراین با توجه به این گزارش، دعای تحویل سال در دوره صفویه مرسوم و معمول بوده است. نا بر نقل علامه مجلسی، این دعا در بعضی کتب چنین آمده است: «یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال.» و در روایت دیگر: «یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال.» ذکر شده است. در این گزارش مجلسی تصریح دارد این دعا در «کتاب های غیر مشهور» ثبت و ضبط شده است، اما در کتب اربعه شیعه و کتاب های مشهور ادعیه نیامده است. در هر صورت نمي‌‌توان آن را معتبر دانست و نیز نمي‌‌توان به معصومین نسبت داد. اما اساساً در دعا نیازی نیست که از معصوم(علیه‌‌السلام) وارد شود و لو اينکه دعاهای وارده از اهلبیت عصمت و طهارت ویژگی‌‌های خاص و مضامین بسیار بلندی دارد. چنانچه مضامین دعا مطابق با سایر منابع حدیثی و روایی باشد و یا لااقل مخالف نباشد، مي‌‌توان از آن استفاده نمود و به عبارت دیگر این تعابیر از مصادیق آیه‌‌ی شریفه «أدعونی أستجب لکم» مي‌‌باشد و دلیل خاصی بر اینکه مصادیق این آيه شریفه باید از ناحیه وحی و یا معصومین باشد؛ نداریم و هر تعبیر و الفاظی که عنوان دعا داشته باشد کفایت مي‌‌کند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کمک به همسر در کار منزل💢 @Porseman_channel روزی رسول خدا به خانه علی وارد شد، مشاهده کرد دختر و دامادش با محبت در کنار هم نشسته و با همکاری یکدیگر به آرد کردن «جو» مشغولند. پیامبر خطاب به آنان فرمود: «کدام یک از شما خسته‏ تر هستید، تا من به جای او نشسته، کارش را انجام دهم؟» حضرت علی پاسخ داد: «ای رسول خدا! دخترت فاطمه، خسته ‏تر است.» پس آن حضرت کنار دامادش نشست و با هم به دستاس کردن مشغول شدند. 📚( بحارالانوار، ج 43، ص 50 و 51) ♨️حضرت امیرالمومنین می فرماید: « یک روز پیامبر اسلام وارد منزل ما شد. در آن موقع فاطمه در حال پخت غذا کنار ظرفی بود و من برای او عدس ها را تمیز می کردم. پیامبر فرمود: بشنو از من آن چیزی را که به امر پروردگار می گویم. هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند مگر اینکه ثواب این کار او به اندازه هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد و به اندازه یک سال عبادتی است که همه روزهایش را روزه گرفته و همه شب هایش را برای عبادت، شب زنده داری کرده باشد. خداوند به چنین کسی پاداشی می دهد که به پیامبران صابر خود مانند حضرت داود، یعقوب و عیسی (ع) عطا کرده است. اباالحسن! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از هزار سال عبادت و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عبادت از هزار بیمار و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه و هزار اسب در راه خدا دادن و بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زیور و قرآن و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقیران است. مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر اینکه جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند. اباالحسن! کسی که رویگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش، بدون حساب وارد بهشت می شود.» 📚(بحار الانوار، جلد 13 ) ✅امام صادق علیه‏ السلام در این باره می‏ فرماید: ««امام علی برای منزل هیزم جمع کرده و خانه را تمیز می کرد و حضرت فاطمه آرد را آسیاب کرده و آن را خمیر می کرد و نان می پخت.» 📚 (کافی، ج 5، ص 86) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا