eitaa logo
کانال پرسمان دینی
863 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
ثواب ايستادن در صف اول نماز جماعت بيشتر است آيات و رواياتي هم موجود است؟ @Porseman_channel هر شخص مؤمن و معتقد به خداوند متعال و شيعه اهل بيت ـ عليهم السلام ـ در برخورد با چرائي و علت احكام بايد نكاتي را هميشه مدّ نظر قرار دهد: 1. احكام توقيفي هستند يعني از طرف خداوند متعال وضع شده است و توسط نبي مكرّم اسلام و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ به ما رسيده است يعني اين كه ما مسلمانان حق كم و زياد كردن و تفسير آن احكام را نداريم. و آنچه كه علماء دين و مراجع تقليد با توجه و تلاش و دقت فراوان به عنوان احكام و دستورات الهي به ما انتقال داده اند و به ما رسانده اند را، همان طور عمل كنيم، هر چند علت اصلي آن را ندانيم. 2. در فهم دستورات الهي گاه خود ائمه و پيامبر، علّت آن را توضيح داده اند و گاه توضيح نداده اند كه در اين صورت چون عقل ما كامل نيست بسياري از مسائل احكام را بايد تعبّدا بپذيريم يعني خود را مطيع دستورات الهي بدانيم و آنها را بر ديده منّت بگذاريم و عمل كنيم. البته منظور اين نيست كه عقل تعطيل شود بلكه عقل ما يقينا از مسائل ديني برداشت هايي مي كند كه ممكن است يكي از علل احكام هم باشد ولي ما نمي توانيم به صراحت و دقيق چيزي را كه از عقل برداشت كرده ايم علت تام بدانيم، بلكه ممكن است برداشت هاي ديگر نيز وجود داشته باشد. ولي آن چه كه مهم است اين است كه انسان انديشيدن و تفكر در امور ديني كه باعث انگيزه بيشتر براي عبادت و يا عبادت آگاهانه است را از دست ندهد. امّا در زمينه ايستادن در صف اوّل نماز جماعت، ما آيه اي نداريم كه به طور خاص به اين مطلب پرداخته شده باشد. امّا در بعضي از آيات قرآن كريم پيش قدم بودن و سبقت در كار خير تمجيد شده است كه نماز بدون شك يكي از آن كارهاي خير است. مانند آيه شريفه وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ. أُوْلَئِك يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ . «آنها كساني هستند كه به سوي كارهاي نيك پيشي گرفته از اهم سبقت مي گيرند. كه علامه بزرگوار، طباطبائي در ذيل اين آيات مي فرمايند: «مراد از سابقون كساني هستند كه درخيرات سبقت مي گيرند و قهرا وقتي به اعمال خير سبقت مي گيرند به مغفرت و رحمتي هم كه در ازاي آن اعمال هست سبقت مي گيرند و لذا در آيه شريفه سَابِقُوا إِلَي مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكمْ وَجَنَّةٍ... به جاي امر به سبقت در اعمال خير، دستور مي دهد: به مغفرت و جنت سبقت گيريد، سپس سابقون به خيرات، سابقون به رحمت و مغفرت مي باشند» يكي از اعمال خير نيز صف اوّل جماعت است كه پيش قدم بودن در آن و سبقت گرفتن بر آن مستوجب رحمت و مغفرت ويژه است چرا كه اين افراد در حقيقت از دنيا و كارهايي كه مربوط به دنياي آنهاست زود تر دل كنده و خودشان را به قرب خداوند مي رسانند. و در روايات اهل بيت ـ عليهم السلام ـ هم رواياتي بسيار زيبا از اهميت صف اوّل نماز جماعت وارد شده است از جمله اين كه: حضرت امير المؤمنين علي ـ عليه السلام ـ فرمودند: «أفضل الصفوف اوّلها و هو صفّ الملائكه». كه در اين روايت صف اوّل را أفضل صفوف دانسته اند و آن را صف ملائكه معرفي مي نمايند. و هم چنين صف اوّل آنقدر مورد تأكيد قرار گرفته، كه در زمان پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ازدحام شد و عده اي گفتند ما خانه هايمان را مي فروشيم، نزديك مسجد خانه مي خريم تابه صف اول برسيم، پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي فرمايند: «إنّ الله و ملائكة يصلون علي الصف المقدّم». يعني خداوند و ملائكه بر صف اوّل درود مي فرستند و هم چنين گاه شركت در صف اوّل مانند جهاد در راه خدا معرفي مي شوند چنان چه ابوالحسن موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ مي فرمايند: «إنّ الصلاة في الصف الاول كالجهاد في سبيل الله عزّوجل». نماز در صف اول مانند جهاد در راه خدا است. و بايد متوجه اين مطلب باشيم كه شركت در صف اول از روي ريا و خود نمايي نباشد بلكه فقط به جهت تقرب به خداوند متعال باشد. زيرا كه ريا عمل را حبط (باطل) مي كند و ثواب و اثرات آن را نيز از بين مي برد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ترک سخن چینی 💢 @Porseman_channel ⭕️بهترین راه برای ترک سخن چینی ونقل سخنان دیگران پیش دیگری،مؤثر است ،آنست که بدانیم سخنان ما هم جزءاعمال ما است ومورد محاسبه قرار می گیرد.عموماًاینطور فکر می کنند که حرفهای آنها جزءکردارشان نیست وباد هوا می شود ،در صورتی که این چنین نیست وممکن است یک کلمه انسان را تا سر حد سقوط در شقاوت وبد بختی دنیا وآخرت پیش ببرد،یک کلمه حرف زدن گاهی سبب فتنه واختلاف ودر گیری بین دوخانواده می گردد وبه خونریزی منتهی می شود،وکسی که آن حرف را زده بدون اینکه مستقیماً قتلی کرده باشد ،مجرم است وگرفتاری دنیا وبدبختی در آخرت را برای خود خریده است.با ملاحظه این جهات وفکر در عاقبت عمل،انسان را وا می دارد که درکار خود تجدید نظر کند وزبان خود را کنترل کند. یکی ازاموری که درذیل مبحث افشای سرّازآن بحث می کنند نمیمّه یا سخن چینی است که ازآن به زشتی یاد می شود. سخن چینی ازپست ترین رفتارهای بشراست که دشمنی و کینه را درپی دارد و پیوندهای دوستی و برادری را نابود می کند. تعریف سخن چینی: سخن چینی بیان سخنان گفته شده درباره کسی به خود او است به این معنا که به وی بگویند: فلان شخص درباره تو چنین می گفت، وسخن چین به کسی میگویند که سخن فردی را به کسی که مطلب درباره او گفته شده برساند. نگهبانی و صیانت ازگفتاردیگران، به معنای بازنگفتن آن نزد دیگران است. ✅سخن چینی، دریکی ازعوامل ذیل ریشه دارد: 1- نفرت و دشمنی: گاه انسان ازروی نفرت سخن چینی می کند و درصدد بدنام کردن دیگران است. 2- حسد: حسادت به مقام و مرتبه دیگران، عامل بسیارمهّمی برای سخن چینی است، دو به همزنی را می توان ازموارد فتنه به شمارآورد که براساس آیات قرآن کریم ازخونریزی و قتل شدیدتراست، الفتنهُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ. 3- طمع و چشم داشت: گاه طمع به مال و مقام یا دیگراموردنیایی، انسان را به سخن چینی ازدیگران وامی دارد، فرد بیمارمی کوشد تا با بدگویی ازدیگران و نقل گفتارو کردارایشان، مال یا منزلتی برای خویش فراهم سازد. 4- تفریح و سرگرمی: گاه انسان برای گذراندن وقت و سرگرمی، به نقل گفتارو رفتاراین وآن می پردازد و سخن چینی می کند. 🔴پیامدهای دنیوی زشت سخن چینی عبارتند از گسستن پیوند دوستی وبرادری، سخن چینی با رفتارزشت خود، پیوندهای معنوی را ازبین می برد و یکپارچگی جامعه انسانی را نابود می کند. حضرت علی(ع) می فرماید: زشت ترین راستگویی ها، سخن چینی است. رسول خدا(ص) می فرماید: همانا خداوند دروغ گفتن برای ایجاد صلح را دوست دارد و ازراستی که مایه فساد شود، متنفراست. محـروم شـدن ازرحمـت الاهی: سخـن چینی سبب قهرخداوند و دورشدن جامعه ازرحمت خدا است، سخن چین نه تنها خود را ازلطف خداوند محروم میسازد، بلکه جامعه را نیزازالطاف الاهی دورمی کند. 🌕پیامدهای آخرتی سخن چینی: عذاب قبر: امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: عذاب قبرازسخن چین است. مسخ درمحشر: بسیاری ازگناه کاران درصحرای محشربا چهره واقعی رفتارخویش برانگیخته می شوند. محروم شدن ازبهشت: رسول خدا(ص) می فرماید: سخن چین وارد بهشت نمی شود. عذاب آخرت: رسول خدا(ص) دروصیت به ابوذرغفاری فرمود: ای ابوذر، سخن چین درقیامت ازعذاب خداوند راحت نخواهد شد. ⭕️راههای درمان سخن چینی: سخن چینی مانند دیگربیماری های زبان ازدو راه علمی وعملی درمان پذیراست: شیوه علمی: تأمل ودرنگ درزشتی این رفتارو پیامدهای ناخوشایند آن، فرد را به چاره جویی برای درمان خود وامی دارد و با پدیدآمدن این خواهش درونی، او باید به یادآوری مستمرو مـداوم پیامدها بپـردازد تا نفرت ازایـن گناه و هـراس از عواقب آن، دراو پدید آید و با پیدایش نفرت، به آسانی می تواند به گناه پشت کرده، نفس خود را پاک سازد، البته ضعیف ساختن ریشه های این گناه او را درترک آن یاری خواهد کرد. 🔴شیوه درمان عملی: اشتغال مستمرو مداوم زبان به ذکرخدا، موجب پیدایش عادتی شایسته شده که این خود سبب ترک عادت به رفتارهای زشتی ازقبیل سخن چینی می شود، انسان باید بکوشد زبان را با رفتارهای نیک و پسندیده به مهارخود درآورد، پرکردن زمانهای خالی با ذکرخدا وتلاوت قرآن، کوشش عملی برای ازبین بردن عادتهای زشت زبان است. ✅وظیفه انسان دربرابرسخن چین: 1- او را تصدیق نکند، یعنی حرف او را قبول نکند. 2- او را ازاین کاربازدارد، زیرا عمل او ازامورمنکربوده و نهی ازمنکرواجب است. 3- ازعمل او ابرازتنفرکند زیرا این عمل او مبغوض خداست و تنفّرازمبغوض خدا لازم است. 4- به شخصی که مطلب ازاو نقل شده، گمان بد نبرد. 5- گفتارسخن چین، او را به تحقیق و تجسس درباره شخصی که ازاو نقل شده واندارد. 6- خودش مرتکب کاری که دیگران را ازآن نهی می کند نشود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آيا در حكم تكثير نرم افزار تفاوتى بين توليد داخل و خارج وجود دارد؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: تفاوتى بين توليد داخل و خارج در حكم نمىكند. آيةاللَّه خامنهاى: اگر توليد داخل باشد، بنابر احتياط واجب اجازه توليد كننده شرط است و اگر توليد خارج باشد، تابع قرارداد است. آيةاللَّه مكارم: تفاوتى بين توليد داخل و خارج نمىكند؛ مگر آنكه توليد آمريكا يا اسرائيل باشد. آيةاللَّه وحيد: تفاوتى بين توليد داخل و خارج در حكم نمىكند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نشانه اسلام💢 @Porseman_channel هر چیز علامت و نشانه ای دارد و با ملاحظه علامت و نشانه میتوان به وجود آن پی برد. و این ناموس عالم بوده و در نهاد خلقت نهادینه شده که برای هر معلولی علتی است و با ملاحظه علائم و معالیل به وجود علت میتوان پی برد. مثلا یک پزشک با دیدن علائم بیماری؛ پی به نوع بیماری می برد و البته در زمان قدیم که آزمایشگاهای مجهز و سونوگرافی و...نبود با ملاحظه رنگ چهره وحالت بدن و دمای بدن و حالت چشم و کیفیت نبض و با ملاحظه قاروره (ادرارو مدفوع) و...به عنوان علائم بیماری به نوع بیماری پی می بردند و تجویز دارو با آن می نمودند. در مورد اسلام و ایمان و یقین نیز به عنوان مفاهیم معنوی ؛نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با ملاحظه علائم و نمادها و نشانه ها...میتوان پی به اسلام و ایمان برد. ما که ادعای اسلام و ایمان و یقین میکنیم. باید نشانه های آنرا را هم بدانیم و تطبیق بدهیم. یک مسلمان با یک کافرچه فرقی دارد؟ و نشانه و وجه امتیاز مومن از مسلمان چیست؟ در روایات معصومین ع برای اسلام و ایمان و یقین ؛ نشانه هایی بیان فرموده اند.و نمادهایی وجود دارد.که زیبنده است یک مسلمان که نام اسلام و مسلمانی را یدک میکشد؛امتیازات و فرقهایی با دیگران داشته باشد.و اکتفاء به اسلام شناسنامه ای نکند. نشانه مسلمانی چیست؟ حجاب- نماز-روزه-حج-خمس و زکات-ترک شرابخواری-ترک زنا و فحشا و منکرات ناموسی و جنسی-ترک احتکار و گرانفروشی و انصاف و خوش اخلاقی و ترک ظلم و اذیت نکردن دیگران و.... ماجرای مسلمان شدن جوان و احترام مضاعفش به مادرش بخاطر توصیه امام صادق ع را شنیده اید؛که مادر تحت تاثیر تغییر رفتار فرزندش شده و با ملاحظه شدت رعایت حال مادر که توصیه اسلام است و فرزند مراعات کرد؛ مسلمان شد. 📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 160 بله باید حالت یک انسان قبل و بعد مسلمانی فرق کند و عادات و آداب و رفتار و گفتار یک مسلمان حاکی از اسلام وایمان او باشدوگرنه اگر قرار باشد مثل کفار باشیم بلکه چه بسا بدتر از آنها باشد. مسلمانی که نه نماز میخواند نه روزه میگیرد نه خمس می دهد نه حجاب دارد نه از رقص و موسیقی و شراب و دروغ و تهمت و اذیت و دشنام و تمسخر و بداخلاقی و خشم و زنا و ...دوری نکند گویا سوار ماشین بی ترمزی شده و در مقابل هر گناه و منکر فردی و اجتماعی و... را بدون هیچ توقف واحتیاط و پرهیزو عذاب وجدان و تانی انجام دهد. بدون تقوا باشد...چه اسلامی است که دارد؟ مثل درخت بی ثمر و زنبور بی عسل و ماشین بی ترمز و تیرکمان بدون زه و...خواهد بود که به دردی نخواهد خورد. پس بیایید مسلمان باشیم و نشانه ای از اسلام و ایمان داشته باشیم و اگر به ما بگویند مسلمانی خود را با چه ثابت میکنی؟چه میگوییم؟ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ 📘المحاسن / ج1 / 285 / علامت ايمان چهار چيز است: اقرار به يگانگى خدا، اعتقاد قلبى به خدا و كتابهاى خدا و پيغمبرانش. نشان مؤمن=مهربانى، فهم، و حيا است نشانه اهل يقين شش چيز است: به وجود خدا يقين كند و به او ايمان آرد، يقين كند كه مرگ حق است و از آن بترسد، يقين داند كه قيامت حق است و از رسوائى آن روز بيم كند، يقين داند كه بهشت حق است و بدان شوق ورزد، يقين داند كه جهنم حق است و براى نجات از آن آشكارا تلاش كند، بداند كه حساب حق است و به حساب خود برسد. 📒تحف العقول / ص37 وقتى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بر انصار وارد شد فرمود: آيا شما مؤمن هستيد؟ همه ساكت شدند. مردى از آنها گفت: بلى اى رسول خدا! حضرت فرمود: علامت ايمانتان چيست؟ انصار گفتند: در برابر نعمت و راحتى خدا را شكر مىكنيم، بر بلا صبر مىكنيم و به قضا و قدر الهى راضى هستيم حضرت فرمود: به خداى كعبه قسم كه شما مؤمن هستيد. 📙مسكن الفؤاد ؛ ص105 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طریقه تطهیر ادرار غیر بچه شیرخوار با آب قلیل چگونه است؟ @Porseman_channel آیت الله سیستانی: یک مرتبه شستن کافی است، در صورتی که از ادرار چیزی در آن باقی نماند؛ اما در لباس و بدن باید دو مرتبه روی آن آب بریزد. آیت الله مکارم: یک مرتبه کافی است؛ ولی بهتر است دو مرتبه باشد. بقیه مراجع: یک مرتبه روی آن آب بریزند؛ در صورتی که چیزی در آن نماند، با یک مرتبه دیگر پاک می شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیزی که با ادرار پسر شیرخوار نجس شده، چگونه پاک می شود؟ @Porseman_channel الف) پسر: همه مراجع: اگر غذاخور نشده باشد، به وسیله یک مرتبه شستن با آب هر چند قلیل که به همه جای محل نجس برسد، انجام می شود، پاک می شود و فشار دادن جهت گرفتن غساله نیز واجب نیست و بهتر است دو مرتبه با آب قلیل تطهیر شود. ب) دختر: آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: بنابر احتیاط واجب، حکم پسر را ندارد. (یعنی در تطهیر مثل ادرار غیر بچه شیرخوار است) آیات عظام: سیستانی، زنجانی و مکارم: دختر در حکم پسر است. آیات عظام: وحید، خویی و تبریزی: حکم، مخصوص پسر است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢معنای عبارت(فاطمة حجّة الله علينا)💢 @Porseman_channel از امام حسن عسكري ع نقل شده «نحن حجج الله واُمّنا فاطمة حجّة الله علينا» 📚أطيب البيان في تفسير القرآن، ج13، ص 225 اولا اثری از این روایت در منابع و جوامع روایی نقل نشده است.و قدیمی ترین سند،کتاب 📒اطیب البیان(قرن15) است که خود او نیز روایت را منسوب به ایشان می دانند منسوب یعنی نسبت داده شده و سند درست و حسابی ندارد. 2⃣ثانیا لیکن با توجه به روایات دیگر و نوع عملکرد و سیره فرزندان زهرا س بامادرشان ...محتوای روایت درست بوده و هیچ استبعادی نخواهد داشت... چرا که خود معصومین ع مادرشان را تکریم و تجلیل کرده وافضل از خود دانسته اند... اما شواهد ادعای مذکور 1-تصریح بر الگو بودن ایشان امام زمان ع فرمودند: (فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ) دختر رسول ص الگوی زیبایی برای من است... 📚الغيبة (للطوسي)ص286 2_توسل به حضرت زهرا س حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) هر گاه تب طاقتش را مى ربود، آب خنكى طلب مى كرد و وقتى كه آب به دستش مى رسيد و جرعه اى از آن را مى نوشيد، لحظه اى از نوشيدن باز مى ماند و سپس با صداى بلند به حدى كه بيرون خانه نيز شنيده مى شد از ته دل مادرش زهرا (سلام الله عليها) را صدا مى كرد و مى فرمود: ((فاطمه ! اى دختر رسول خدا)). و بدين گونه خود را از سوز تب تشفى مى داد و بر خويش مرهمى مى نهاد و جان و روح خود را با ياد محبوب و توسل به آن حضرت آرام و عطر آگين مى نمود 📘الكافي ج8 ؛ ص109 3-طبق روایات فاطمه س کفو علی ع بوده است.و اگر علی ع نبود برای حضرت زهرا س کفو از آدم تا خاتم یافت نمی شد. 📗الأمالي( للصدوق) / 592 / المجلس السادس و الثمانون از طرف دیگرعلی ع افضل از فرزندان معصوم خود هستند 📕عيون أخبار الرضا عليه السلام / ج2 / 62 به راحتی میتوان نتیجه گرفت که حضرت زهرا س افضل از همه فرزندان معصوم خود بوده اند... 👇👇👇👇👇 اما معنای حجت بودن ایشان بر ائمه ع این است که در کمالی از کمالات و در مصیبتی از مصیبات و بلایی از ابتلائات و در کم و کیف عبادات و سیر معنوی و ذکر خدا و...؛ائمه ع مادرشان را الگوی خود میدانند و با تاسی به ایشان در این موارد کم نگذاشته و از کاروان مادرشان عقب نمی مانند. گفتار و کردار ورفتار ایشان برای ائمه ع حجت و مورد اتباع می باشد... @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢کفایت نمازجمعه از نماز ظهر💢 @Porseman_channel آیت الله خامنه ای:‌ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است. (به عبارت دیگر نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه می‌شود). آیت الله مکارم شیرازی: مسأله 357 ـ کسى که نماز جمعه را بجا آورده، واجب نیست نماز ظهر را هم بخواند. آیت الله سیستانی: مسأله ۱۷۸۴. نماز جمعه عبادتی است که جزء نمازهای یومیه به حساب می‌آید و در زمان غیبت امام عصر(عجل‌الله‌فرجه) واجب تخییری است، به این معنا که مکلف در روز جمعه مخیّر است که نماز جمعه را بخواند - در صورتی که شرایطش وجود داشته باشد - یا نماز ظهر بجا آورد و نماز جمعه فضیلتش بیشتر است و اگر نماز جمعه را به جا آورد، کفایت از نماز ظهر میکند و لازم نیست نماز ظهر بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنیا محل استراحت است؟ @Porseman_channel یکی از اشکالات عقیدتی و باورهای غلط؛ بین مردم که حتی بین خواص هم وجود دارد. این است که فکر میکنیم به دنیا آمده ایم برای استراحت و عیش و نوش و کیف و حال و راحتی و آسایش... این ضربه زیادی به اعتقادات زده و بسیاری از انسانها را شاکی و از خدا ناراضی و موجب بدبینی و سوء ظن به خدا میشود و شکایت به خدا برده بلکه خدایی خدا را زیر سوال می برندکه چرا فلانی چه و چه و چه دارد من ندارم؟ چرا فلانی فلان نصیب و بهره ی اقتصادی و اجتماعی و فکری و استعدادی را دارد فلانی چه پدر پولداری دارد من ندارم و.... باید دانست که این باور قرآنی و اسلامی نیست در فرهنگ قرآن ؛ دنیا محل مسابقه و دویدن و عرق ریختن و تلاش و امتحان است. نه مسافرخانه و هتل و تفرجگاه... لذا نباید در این دنیا دنبال آسایش تمام بود و از ابتلاءات و بلاها و سختی ها فرار کرد و شاکی بود بلکه خود را آماده هر سختی و بلا وامتحان نمود آیات زیر را ببینید أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ/📖📖عنکبوت2 آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مىشوند و مورد آزمايش قرار نمىگيرند؟ همچنین 📖محمد31 📖بقره155 📖آل عمران154و 186 📖مائده48 ✅و در روایات اهل بیت ع به عنوان مفسر و مبین قرآن نیز به صراحت بیان شده است. که برای امتحان و بلا دنیا آمده ایم و مترصد آسایش نباشید آسایش در بهشت خواهد بود ودر کتب روایی ؛باب های مبوب شده است باب شدة ابتلاء المؤمن 📘الكافي / ج2 / 252 إِنَّ أَهْلَ الْآخِرَةِ لَا يَهْنَؤُهُمُ الطَّعَامُ مُنْذُ عَرَفُوا رَبَّهُمْ وَ لَا يَشْغَلُهُمْ مُصِيبَةٌ مُنْذُ عَرَفُوا سَيِّئَاتِهِمْ يَبْكُونَ عَلَى خَطَايَاهُمْ يَتْعَبُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ لَا يُرِيحُونَهَا وَ إِنَّ رَاحَةَ أَهْلِ الْجَنَّةِ فِي الْمَوْتِ وَ الْآخِرَةُ مُسْتَرَاحُ الْعَابِدِين همانا مردمان آخرت در آن هنگام كه پروردگارشان را مىشناسند غذائى برايشان گوارا نيست اندوهى آنان را سرگرم نمىكند وقتى كه گناهانشان را مىشناسند به خطاهاشان گريه ميكنند، نفس خود را به زحمت مىاندازند نفسشان را راحت نميگذارند و همانا راحتى و آسايش اهل بهشت در مرگ است. آخرت آسايشگاه عابدين است. 📕بحار الأنوار ج74 ؛ ص25 @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اقتدا به غیر روحانی💢 @Porseman_channel شخصی می تواند پیشنماز شود که : 1- قرائتش صحیح باشد. 2- احکام مربوط به نماز را بداند (مانند وضو و غسل ). 3- عادل باشد (ظاهر الصلاح باشد و از او گناه کبیره ای مشاهده نشود و اصرار بر گناهان صغیره هم نکند). (اگر با اقتدای گروهی از مؤمنین، اطمینان به عدالت به معنای ذکر شده برای شخصی حاصل شد، در اثبات عدالت کفایت می کند) برای تصدی امامت جماعت، لباس خاصی واجب نیست و یک شخص غیر روحانی هم اگر شرایط علمی و تقوا را داشته باشد می تواند امام جماعت شود.اما در جایی که روحا نی هست به فتوای همه مراجع حق تقدم با اوست ونماز پشت سر غیر رو حا نی اشکال دارد فتاوای مراجع تقلید به شرح ذیل است: آیت الله خامنه ای : اگر خواندن نماز پشت سر عالم دینی (روحانی ) که او را شایسته اقتدا می دانند ولو با رفتن به مساجد نزدیک , به راحتی امکان دارد سزاوار نیست به غیر او اقتدا کنند بلکه اقتدا به غیر عالم دینی در برخی موارد خالی از اشکال نیست . آیت الله همدانی : اگر در مساجد اقامه نماز جماعت بوسیله روحانی ممکن نباشد امامت غیرروحانی اشکال ندارد. آیت الله تبریزی : در جایی که دسترسی به روحانی دارای شرایط هست , به روحانی اقتدا شود. آیت الله مکارم : در جایی که روحانی هست امامت غیرروحانی خالی از اشکال نیست . امام خمینی (ره ): اگر دسترسی به روحانی نباشد غیرروحانی با وجود سایر شرائط می تواند امامت نماید. آیت الله صافی : با وجود روحانی دارای شرایط بهتر اقامه جماعت توسط روحانی است آیت الله فاضل : در غیر مساجد مانعی ندارد ولی در مساجد از امام جماعت روحانی استفاده شود. آیت الله بهجت : در جایی که روحانی دارای شرایط در دسترس است , اقتدا به غیرروحانی سزاوار نیست . نتیجه: از مجموع فتاوای فقیهان این نکته استفاده می شود، اقتدا به غیرروحانی , نماز را باطل نمی کند ولی با وجود روحانی جامع شرایط، لازم است که به روحانی اقتدا شود. بنابر این اگر در منطقه روحانی عادل وجود ندارد و مسجدی هم نباشد که در آن عالم روحانی عادل نماز اقامه کند شما می توانید نماز جماعت با شرایطی که گفته شد برپا کنید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢زبان حضرت آدم(ع)💢 @Porseman_channel در عصر ما هزاران زبان و گويش وجود دارد ؛ و روشن است كه حضرت آدم (ع) به هزاران زبان صحبت نمي كرده است ؛ همچنين زبان حضرت آدم يكي از زبانهاي فعلي هم نبوده است ؛ چون زبانها تحت تأثير عوامل متعددي دائما در حال تغييرند ؛ براي مثال گويش گيلَكي و لري و كردي و بلوچي و طبرستاني و... همه در اصل يك زبان بوده اند كه به مرور زمان تغيير كرده و متفاوت از همديگر شده اند ؛ و اين تفاوت به قدري زياد شده است كه الان صاحبان اين گويشها زبان همديگر را متوجه نمي شوند. بنا بر اين زبان حضرت آدم (ع) بعيد است كه تا الان بدون تغيير مانده باشد. آنچه از روايات معصومين (ع) بر مي آيد اين است كه زبان حضرت آدم (ع) سُرياني بوده است ؛ لذا زبان سرياني اولين زبان انسان است ؛ لكن زبان سرياني در طول قرون واعصار تغييرات بسياري كرده است ؛ و شكلهاي تغيير يافته آن به صورت گويشهاي گوناگون زبان سرياني هنوز موجودند. زبان سرياني ، يكي از زبانهاي اقوام سامي است كه اهل سوريه و عراق بوده اند ؛ و سام نام پسربزرگ حضرت نوح است ؛ و نژاد سامي از فرزندان او هستند. لهجه آشوريها و كلدانيهاي سوريه و عراق و تركيه و ايران سرياني است ؛ البته لهجه آشوريها با كلدانيها تفاوتهايي نيز دارد. ديگر زبانهاي سامي عبارتند از آشوري ، بابلي ، عبري ، آرامي ، عربي و حبشي ( ر.ك: فرهنگ معين ؛ واژه سرياني و واژه سام و سامي) طبق روايات معصومين (ع) تا زمان حضرت ابراهيم غلبه با زبان سرياني بوده است ؛ ولي بعد از آن زبان عبري كه تكامل يافته تر است ، رواج پيدا كرده است ؛ لذا كتب انبياء بعد از حضرت ابراهيم (ع) به زبان عبري بوده است. عبر يكي از اجداد حضرت ابراهيم است و عبري و عبراني منسوب به اوست ؛عبراني نام اول قوم بني اسرائيل است ؛ زبان عبري نيز از زبانهاي سامي است .(ر.ك: فرهنگ معين ؛ واژه عبري و عبراني) زبان عربي هم از زبانهاي سامي است و با عبري و سرياني خويشاوندي داشته و تكامل يافته تر از همه آنهاست ؛ و از نظر ظاهر و وزن كلمات و دستور زبان ،قرابت زيادي با عبري دارد. (ر.ك:فرهنگ معين ؛ واژه عربي) از برخي روايات استفاده مي شودكه حضرت نوح (ع) ابوالبشر ثاني است ؛ يعني در طوفان نوح بسياري از مردم نابود شده اند و از بين افراد باقي مانده ، تنها نسل فرزندان حضرت نوح در زمين گسترش يافته است ؛ اين فرزندان هر كدام در روي زمين به سمتي كوچ كرده و نسل انسان را گسترش داده اند ؛ و زبان آنها به خاطر دوري از همديگر به گونه هاي متفاوتي تغيير يافته است. لذا مي توان گفت كه ريشه تمام زبانها در اصل زبان سرياني كه در اثر عوامل گوناگون تغيير يافته است. ( از معصوم (ع) نقل شده كه فرموده اند: پنج تن از انبياء (ع) سرياني بودند آدم و شيث و ادريس و نوح و ابراهيم ؛ و زبان آدم (بل از هبوط از بهشت ) عربي بود و آن زبان اهل بهشت است ؛ پس زماني كه پروردگارش را معصيت كرد خداوند متعال بهشت و نعمات آن را با زمين و كشاورزي عوض كرد و زبان عربي او را به سرياني تبديل نمود. و فرمود:پنج تن از انبياء عبراني بودند اسحاق و يعقوب و موسي و داود و عيسي و پنج تن از انبياء عرب بودند هود و صالح و شعيب و اسماعيل و محمد(ص) و... ) ( بحارالأنوار ج : 11 ص : 57) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢معناي سهو در نماز💢 @Porseman_channel سهو؛ در لغت به معانی غفلت کردن، توجه نداشتن قلب به چیزی،و اشتباه،آمده است. برخی از اهل لغت، سهو را به فراموشی معنا کرده و با نسیان یکی دانسته‌اند در هر حال در مباحث فقهی، وقتی از سهو سخن گفته می‌شود؛ نسیان را هم دربر میگیرد؛ یعنی مکلّف کاری را از روی غفلت یا فراموشی انجام داده و یا ترک می‌کند لذا از جهت حکم شرعی، سهو و نسیان یکسان هستند.چه آن‌که کاربرد سهو، معمولاً در برابر عمد است؛یعنی جایی که فرد با توجه و تذکّر، عملی را انجام می‌دهد یا ترک می‌کند؛ بر خلاف سهو که منشأ فعل یا ترک عمل، غفلت یا فراموشی است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا