eitaa logo
کانال پرسمان دینی
830 دنبال‌کننده
43 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نقل قول و رد قول💢 آیا میتوان هر حرفی که شنیده و جایی خوانده ایم؛ نقل یا رد نماییم؟ @Porseman_channel واضح است که پاسخ این سوال؛ منفی است. ما هم در زندگی فردی و هم اجتماعی نباید به شنیده ها و خوانده های خود اعتماد کرده و هر چه در هر محیطی شنیده ایم را نقل نماییم. این بحث زوایای مختلفی دارد. یک وقت ؛سخنی که میشنویم امانت است و به ما میگویند این حرف را به دیگری نگو.. يَا أَبَا ذَرٍّ الْمَجَالِسُ بِالْأَمَانَة 📚مكارم الأخلاق ؛ ص470 یک وقت؛سخنی که شنیده ایم یک سخن در حد قد و قامت دانش و تخصص و معنویت ماست؛گفته میشود جایی نقل نکن یک وقت؛نقل شنیده های خود،منجر به قهر و کینه و جدایی و نفرت میشود و نقل قول ما،مصداق سخن چینی پیدا می کند. یک وقت؛اسرار سیاسی و نظامی و اعتقادی است که نباید به هر کسی نقل شود. یک وقت؛اسرار مردم است،نقلش بی آبرویی و فساد به دنبال دارد .... ✅پس دقت کنیم که نباید هر حرفی را زد بلکه باید اول تعقل نمود ودید منعی از نقل هست یا نه از این رو؛ حضرت امير المؤمنين عليه السّلام مىفرمايد كه: هر كسى به زير زبان خود پنهان است. يعنى: تا حرف نزده است ؛معلوم نمىشود كه عالم است يا جاهل؟ صالح است يا طالح؟ مىفرمايد كه: هر گاه خواهى كه متكلّم شوى به كلامى، بايد كه پيش از گفتن بسنجى؛ اگر شايسته گفتن باشد و ضرر دنيوى يا اخروى بر گفتن او مترتّب نشود، بگو. و اگر نه اين چنين باشد و مظنّه ضررى در او باشد، مگو. 📚مصباح الشريعة ص296 دروغ نباید گفت ولی هر راستی را هم نباید به زبان آورد... در این بین؛مشکل مهمی که با گسترش فضاهای مجازی گریبان گیر همه ما شده؛ این است که هر روایت وسخن و نقل قولی را منتشر میکنیم و بدون در نظر گرفتن اولا صحت انتسابش و ثانیا محل بازگو کردن و نشرش ؛ منتشر میکنیم. در حالیکه بسیاری از روایات و نقل قول ها از طرف علماء و فقهاء که میشود؛درست نیستند و ثانیا برفرض صحت انتساب هم داشته باشند چه بسا صلاح نباشد که در سطح کلان منتشر شوند. و متاسفانه بیشتر افرادی که در این فضاها فعال هستند اولا بدون دانستن صحت انتساب اقدام به گسترش و نشر اکاذیب و تهمت ها و افتراها می کنند و اگر صحت آنرا هم احراز کرده اندبدون در نظر گرفتن بازتاب منفی این نشر و عواقب سیاسی و اجتماعی آن اقدام به نشر میکنند. 👌مثلا هر کوچک و بزرگی گوشی در دست از هر حادثه و اتفاق و حرف و حدیثی عکس و فیلم گرفته منتشر میکند؛بدون در نظر گرفتن این مهم که چه سوء استفاده ها و سوء تعبیرهایی که میتواند ازآن بشود. مثلا ما می بینیم که برخورد افرادمتدین به بدحجابی و بی حجابی در سطح جامعه؛فیلمبرداری شده و نه به عنوان یک معروف ، بلکه به عنوان یک برخورد خشن و نشانه سلب آزادی و منکر؛در آرشیو دشمن قرار میگیرد. وقتی یک فتوای مرجع تقلیدی که فقط برای مقلدین او حجیت امتثال دارد در قالب عکس و فیلمی منتشر میشود. یا شبهه ای که مطرح شده ؛ دست به دست میگردد. و چه بسا ما به نگاه انکار و ابطال به آن بنگریم و نشر دهیم ولی همین ؛آب به آسیاب دشمن ریختن و کمک به تبلیغات دشمن باشد. از این رو؛باید همه زوایای پیدا و پنهان یک انتشار را در نظر گرفت و بعد منتشر کرد.و مراتب آسیب های جدی انتشار بود. چه بسا صرف انتشار برخی سخنان و عکس های مخالفین؛تبلیغ برای آنها و موجب دیده شدن آن و در بالا رفتن بازدید و گسترش نشرش گردد. 🔴پس باید هشیار بود و با بصیرت تمام در این فضا قدم برداشت تا در دام دشمن نیفتاده و نخواسته مبلغ دشمن و مروج او نشد. مثل قدم گذاشتن در مسیری پرخا و خس و خاشاک؛با پای برهنه؛ بود. نکند ندانسته آلت دست دشمن شده و درمسیر از پیش تعیین کرده او قدم نگذاشت.که اگر چنین شود؛حضور ما در این فضا جز کیش و مات شدن؛ثمره ای دربرخواهد داشت. از این رو؛باید هشیار بود ودر کنار عدم زودباوری؛ نباید به سرعت و بدون تامل و تحقیق هر حرفی را رد بنماییم. 👌به این روایت نورانی توجه نمایید: لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِبا هر چه شنيدى باز گو مكن، كه نشانه دروغگويى است، و هر خبرى را دروغ مپندار، كه نشانه نادانى است. 📚نهج البلاغة ص459 @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بالاترین مرتبه انفاق💢 @Porseman_channel سبک و روش زندگی ما چنین بوده و هست که همیشه افراد به فکر منافع شخصی خود هستند و هر حرکت و فعالیتی ؛دعوت به مهمانی،مراوده و رفت و آمد؛اطعام و احسان و خیرات و...برای کسی میشود که متمول مالی دارد و به اصطلاح برای ما از او آبی گرم می شود. ✅همه کارهای ما به این عنوان است که فردا روز تلافی شود و اگر کسی ده هزار برای عید دیدنی یا عروسی ومناسبت ما داده ثبت و ضبطش میکنیم و سعی میکنیم دقیقا همین ده هزار را به او برگردانیم. در واقع ما در معاشرت ها و مراودات خود معامله گر هستیم و با محاسبه اینکه او چقدر آورده پس من چقدرببرم؛پیش می رویم. در واقع اصلا ملاحظه خدا و انفاق و احسان نمیکنیم و نیت ما فقط عوض گرفتن و عوض دادن هست. ولی غافلیم که نگاه اهل بیت ع و توصیه دین این نیست..... بلکه دین در کنار اینکه فرموده از جبران احسان دیگران غافل نشویم و جزاء احسان را با احسان جبران کنیم. هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسان 📖رحمان60 مگر پاداش احسان جز احسان است؟ وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ حَسيبا 📖نساء86 و چون به شما درود گفته شد، شما به [صورتى] بهتر از آن درود گوييد، يا همان را [در پاسخ] برگردانيد، كه خدا همواره به هر چيزى حسابرس است. و نیز توصیه کرده که معامله گری نکنیم و نیت الهی داشته باشیم.چنین نباشد که همیشه چنین باشیم که ببینیم چه کسی بهتر جبران خواهد کرد و به او احسان کنیم. بلکه سعی نماییم در احسان های خود ملاک و معیار را رضایت الهی را در نظر بگیریم. و به کسانی که مستحق هستند کمک کنیم و هیچ نیتی جز قرب الی الله نداشته باشیم.و این بهترین و بالاترین و نیکوترین انفاق و احسان و خیرات می باشد. 🔴امام حسین ع فرمودند: بهترین مردمان آن كس است كه عطا كند بكسى كه اميد نداشته باشد كه او آن جود و بخشش و احسانش را جبران كند.و عوضش را بدهد. 📚كشف الغمة ج2 ؛ ص205 مردم را زير ذرهبين مگذاريد.در رفتار با مردم زياد دقيق مشويد.که اوبه ما چه کرده که ما هم در قبالش چه کنیم. 📚تحف العقول ص206 این است فرهنگ غنی اسلام؛از ادعای اسلام و مسلمانی می کنیم.سعی نماییم با چنین عملکردهایی؛ خود را به این اوج ها و عروج ها نزدیک و خود را در معرض این نفحات و نسیم های رحمت قراردهیم. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز با خون بواسیر و هموروئید💢 آیا با خون هموروئید(بواسیر) داخلی یا خارجی میتوان نماز خواند؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز بهجت، تبریزی، صافی و مکارم): اگر از بواسیر، خونی به بدن یا لباس برسد، می‌تواند با آن نماز بخواند، و فرقی نیست که دانه بواسیر بیرون باشد یا در داخل بدن باشد. آیت‌الله بهجت: اگر از بواسیرى که دانه‌هاى آن بیرون نباشد، خونى به لباس یا بدن برسد، بنابر اظهر نمى تواند با آن نماز بخواند؛ مگر اینکه مضطر و مجبور باشد با همین لباس یا بدن نماز بخواند یا براى شخص او آب کشیدن یا تعویض آنها مشکل و سخت باشد. اما خون بواسیرى که دانه‌هاى آن بیرون است و یا اینکه دانه‌هاى آن در داخل است، ولى مثل بواسیرى که در بیرون است، بدن یا لباسش را نجس مى کند، بدون اشکال نماز خواندن با آن جایز است. آیت‌الله تبریزی: اگر از بواسیر که دانه‌هاى آن بیرون نباشد، خونى به بدن یا لباس برسد و به مقدار درهم یا بیشتر باشد، بنابر احتیاط لازم است در صـورت امـکان آن را بـشـوید، و اما خون بواسیرى که دانه‌هاى آن بیرون است بدون اشکال نماز خواندن با آن جایز است. آیت‌الله صافی: اگر از بواسیری که دانه‌هایش بیرون نباشد، خونى به بدن یا لباس برسد در صورتى که زیاد تر از متعارف تجاوز به اطراف نکرده باشد نماز با آن صحیح است، اگر چه احتیاط آن است که با آن نماز نخواند، امـا بـا خـون بواسیرى که دانه‌هاى آن بیرون است مى‌شود نماز خواند و مراعات این احتیاط لازم نیست. آیت‌الله مکارم: در صورتى که زخم‌ها در خارج بوده باشد، نماز خواندن مانعى ندارد و ملحق به قروح و جروح است؛ ولى اگر زخم، داخل باشد و خون بیرون آید، نماز خواندن با آن اشکال دارد؛ مگر در مواردى که عسر و حرج داشته باشد. تبصره. اگر خون بواسیر فقط در داخل است و به خارج سرایت نکرده است، نماز خواندن با آن اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا گذاشتن تسبیح، جلوى سجاده و مُهر، وجه شرعى دارد؟ @Porseman_channel در مواردى که مقابل نمازگزار صف جماعت یا دیوار نباشد و جلوى او در معرض عبور و مرور بوده و یا شخصى حضور داشته باشد، مستحب است نمازگزار چیزى مانند تسبیح یا عصا و امثال آن‌را جلوى مهر و سجاده خود بگذارد تا بین او و آن افراد فاصله و حائلى باشد. منظور از این کار، اظهار نوعى احترام و تعظیم نسبت به نماز است، و اشاره به این دارد که نمازگزار از خلق و آنچه غیر خداوند است، چشم پوشیده و از همه چیز جدا شده و تمام وجود خود را متوجه خالق و خداى خود کرده است. غیر از آنچه گفته شد، دلیل دیگری برای گذاشتن تسبیح در سجاده و جلوی مهر وجود ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فراموش کردن نماز احتیاط💢 @Porseman_channel آیت الله خامنه ای : اگر نماز احتیاط را فراموش کند و به نماز دیگرى - چه مستحب باشد یا واجب - مشغول شود، واجب است آن را قطع نماید و نماز احتیاط را بخواند، خصوصاً اگر نماز دوم (که مشغول آن شده)، مترتّب بر نماز اولى باشد (مانند نماز عصر که مترتب بر نماز ظهر است) و علاوه بر این، احتیاط (مستحب) آن است که اصل نماز را اعاده کند، و این در جایى است که مشغول شدن به نماز دیگر به فوریت نماز احتیاط، ضررى نرساند وگرنه بعید نیست در صورتى که مترتّب بر نماز اول باشد به نماز اول عدول کند و احتیاط (مستحب) آن است که بعد از این هم، نماز را اعاده نماید. و در صورتى که نمازى را که مشغول شده، مترتّب بر نماز اول نباشد، واجب است از آن دست بردارد و اصل نماز را اعاده کند و احتیاط (مستحب) آن است که نماز احتیاط را بخواند، سپس اصل نماز را اعاده نماید آیت الله وحید خراسانی : باید نمازش را دوباره بخواند. آیت الله مکارم شیرازی : در فرض سوال روزه صحیح نیست ولی از آن جهت که نمی دانسته ان شاءالله به ثواب آن خواهد رسید. آیت الله سیستانی : نماز باطل می شود @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم تکان خوردن سر در سجده 💢 @Porseman_channel اگر این تکان مختصر باشد به شکلی که پیشانی اصلا از مهر جدا نشود، سجده صحیح است. البته ذکر باید در حالت آرامش گفته شود. ولی اگر قبل از اینکه ذکر بگوید سهوا پیشانی از مهر جدا شد، دو حالت دارد: 1) اگر می تواند جلوی برگشت پیشانی به مهر را بگیرد، یک سجده محسوب می شود و بلند شده و سجده بعدی را می رود. زیرا اگر عمدا برگردد، تعداد سجده ها را زیاد کرده است. (یا در صورتی که سجده دوم بوده، نماز را ادامه می دهد.) 2) اما اگر این برخورد و جدا شدن اینقدر سریع بود که قادر به جدا کردن پیشانی نبود، مشکلی نیست و این جدا شدن مختصر سهوی، ضرری به سجده نمی زند. البته ذکر باید در حالت آرامش گفته شود. @Porseman_channel