💢پسر یا دختر💢
پسر بهتر است یا دختر؟
@Porseman_channel
✅مرجع و منبع و ملاک عملکرد یک مسلمان محب اهل بیت ع ؛ قرآن و عملکرد اهل بیت ع می باشد.وقتی به قرآن و سیره اهل بیت ع نگاه می کنیم.می بینیم که در فضایی که داشتن دختر ننگ بود و فرهنگ زنده به گور کردن دختر غوغا می کرد.به شدت به مبارزه و ابطال این فرهنگ پرداخته و ملاک را انسانیت و تقوا و عملکرد درست دانسته است.
📖تکویر8-9
📖نحل58
📖نساء124
درست است که دختر و پسر تفاوتهایی در ساختار روحی و موقعیت ها و جایگاه های خاص دارند و مثلا در جنگ پسران مکلف و کارایی بیشتری دارند و در مسائل عاطفی دختران ...لیکن باید دانست که مثل انگشت های دست؛هرکدام از آنها جایگاه خود را دارند و هر کدام در محل خود و وقت وقتش به درد می خورند و میتوانندمطلوب والدین باشند.
البته در زندگی صدراسلام؛کارایی و عملکرد پسرها بیشتر به چشم می آمد و دختران بخصوص در جنگهای قبیله ای که می شد؛نقطه ضعف و عامل ضعف و دلهره و تزلزل بودند که نکند به اسارت و کنیزی بروند و البته ناموس مهمترین چبز برای شخص غیور می باشد.
لیکن باید دانست که هر کدام در جای خود مفید هستند و هر کدام در نگاه کلان ؛مورد عنایت و طلب قرار می گیرند.
دختر در فرهنگ اسلام؛کوثر" خير كثير و فراوان"است.
"أَكْثَرُ الْخَيْرِ" است
خير بودن زنان به جهت ازدياد نسل و انس و آرامش مردان و نيز تنظيم امور داخلى و زندگى خانواده است كه اساس نظام هر امّت و اجتماع است زيرا امّتها از خانوادهها تشكيل شدهاند و قوام هر خانواده متكى و منوط به زن است و بدون او خانواده مفهوم ندارد، چنان كه بدون خانوادهها اجتماع بشرى مفهوم ندارد، پس اگر اجتماع و زندگى اجتماعى را خير بدانيم بايد آن كس را كه اساس و ريشه آن بسته بوجود اوست مظهر بالاترين خير بدانيم.
رسول خدا ص فرمود:
«دختران، چه فرزندان خوبى هستند: مهربان، با جهاز، اهل انس و الفت، با بركت و با نظافت مىباشند».
[📚كافي، ج6، ص5].
امام صَّادِقُ(ع)فرمود:
دختران حسنهاند و پسران نعمتاند. براى حسنات پاداش آيد و از نعمتها بازخواست شود.
[كافي، ج6، ص6].
رسول الله ص فرمود هر کس یک دختر داشته باشد برای او بهترین چیز است(بهتر از هر چیزی است که تصور میکند)
[📚مستدركالوسائل، ج15، ص115].
اسلام مهرباني بيشتر و اكرام به دختران را سفارش كرده.
📚[وسائل الشيعة، ج21، ص363].
رسول الله ص فرمود
خداوند نسبت به دختران بیشتر از پسران مهربانی دارد و آنها را بیشتر دوست دارد
📚وسائل الشيعة، ج21، ص367].
در جوامع روایی ما ابوابی در مورد داشتن دخترو نیکویی آن ؛مبوب شده است.
بَابُ اسْتِحْبَابِ طَلَبِ الْبَنَاتِ وَ إِكْرَامِهِنَّ
📚[وسائل الشيعة، ج21، ص361].
بابی (مجموعه روایات)در کتاب وسائل الشیعه است به نام (مستحب است انسان از خدا فرزند دختربخواهد ودخترش را گرامی بدارد)
بَابُ كَرَاهَةِ كَرَاهَةِ الْبَنَاتِ
📚[وسائل الشيعة، ج21، ص363].
کتاب وسائل الشیعه بابی است به نام باب مکروه بودن دوست نداشتن فرزند دختر
در اسلام ، طلب دختر از خدا مستحب می باشد
ايوب بن نوح گويد كه من نوشتم بآن حضرت كه زنم حامله هست دعا كن كه حق تعالى آن را پسر گرداند
حضرت نوشت :كه چون او متولد شود او را محمد نام كن
گفت پس پسرى متولد شد و او را محمد نام كردم
گويد كه زن يحيى بن زكريا را حامله بود
به آن حضرت نوشت كه مرا حملى هست دعا بفرما كه حق سبحانه و تعالى مرا پسرى كرامت كند
حضرت نوشت : بسا دخترى كه بهتر از پسر است پس حق سبحانه و تعالى او را دخترى داد
📚كشف الغمة في معرفة الأئمة / ج2 / 385
وحضرت ابرهیم ع به عنوان پیامبر اولو العزم ؛از خدا درخواست دختردار شدن کرده است.
📚الكافي / ج6 ص 5
این است نگاه اسلام به جنس دختر؛با وجود این آیات و روایات ،متاسفانه با ردیف کردن برخی احکام که متناسب با مصالح کلان اجتماعی و ساختار روحی جسمی این دو جنس تشریع شده,درصدد شیطنت و تبلیغ علیه دین برآمده است که این؛هشیاری هرچه بیشتر را می طلبد
@Porseman_channel
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌿🌿🌿🌿
💢خمس پیش خرید خودرو💢
@Porseman_channel
آيا به پول درآمدى كه براى تهيه خودروى مورد نياز، به حساب ريخته مى شود و سال هم بر آن مى گذرد، خمس تعلق مى گيرد؟
آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: خمس دارد.
آيات عظام بهجت، فاضل و نورى: چنانچه خودرو مورد نياز بوده و تنها راه تهيه آن، واريز نمودن پول به حساب است، خمس ندارد.
آيه اللّه خامنه اى: چنانچه خودرو مورد نياز به صورت پيش فروش باشد خمس ندارد، در غير اين صورت خمس دارد.
آيه اللّه مكارم: اگر به عنوان پيش خريد به حساب ريخته است، خمس ندارد و چنانچه به صورت وديعه باشد، خمس دارد.
تبصره ۱. بايد توجه داشت، پولى كه به سازمان مربوطه ريخته مى شود، چنانچه سود داشته باشد و يك سال از آن بگذرد، به آن خمس تعلق مى گيرد.
تبصره ۲. حكم بالا به خودرو اختصاص ندارد؛ بلكه هر گونه وسيله مورد نيازى را كه به صورت ثبت نام خريدارى شود، شامل مى شود.
@Porseman_channel
💢معنای سلام💢
@Porseman_channel
✅سلام یکی از نامهای خداوند است که در سه معنی به کار میرود.
معنی اول آن از جمله صفات سلبی خداوند بوده و بیانگر تنزیه ذات حق از کاستیها است.
بدین صورت صفت سلام بدان معناست که حق تعالی از کاستیهای منسوب به آفریدگان، مثل زوال و مرگ و... مبرّا است
بهشت دار السلام است .«لَهُمْ دٰارُ السَّلٰامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ»
چراکه سلام خدا است وبهشت دار سلام است و بهشت را از ان رو دارالسلام گفتهاند که از گزندهای دنیوی به دور است
معنی دوم سلام از جمله صفات فعل بوده و به معنی سلامت بخش است
. سلام به عنوان صفتی از صفات خداوندی، به معنی «معطی السلامة» است و سلامت از جانب او به بار میآید همچنین معنای سومی برای سلام به عنوان صفت خداوند ذکر شده است که در این معنی سلام در معنای سلام دهنده، صفت ثبوتی و نیز از جمله صفات ذات خداوند محسوب میشود
@Porseman_channel
💢نحوه خواندن نماز والدین💢
@Porseman_channel
این نماز دو رکعت است؛
در رکعت اول بعد از حمد 10 مرتبه آیه 41 سوره ابراهیم را بخوانید:
«رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوَالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ»
«پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را در آن روز که حساب برپا میشود بیامرز»
در رکعت دوم بعد از حمد 10 مرتبه آیه 28 سوره نوح را بخوانید:
«رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ لِوَالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا»
«پروردگارا! مرا و پدر و مادرم و تمام کسانی را که با ایمان وارد خانه من شدند و جمیع مردان و زنان باایمان را بیامرز و ظالمان را جز هلاکت میفزا»
بعد از سلام نماز بدون این که از حالت نماز خواندن خارج شوید 10 مرتبه آیه 24 سوره اسرا را بخوانید:
«رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا»
«پروردگارا! همان گونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمت شان قرار ده»
@Porseman_channel
💢آداب دعا کردن💢
@Porseman_channel
1- بسمالله گفتن؛ پیامبرخدا (صلیالله علیه واله وسلم): هر دعایی که با «بسمالله الرحمنالرحیم» آغاز گردد رد نمیشود.
2- تمجید خداوند؛ پیامبر خدا (صلیالله علیه واله وسلم): هر دعایی که با تمجید (خدا) آغاز نشود بینتیجه میماند.
3- صلوات فرستادن بر محمد و خاندانش؛ امام صادق علیهالسلام: دعا پیوسته در حجاب است. تا آنگاه بر محمد و خاندان محمد صلوات فرستاده شود .
4- شفیع قرار دادن صالحان؛ امام کاظم (علیهالسلام): هر گاه خواستی از خداوند حاجتی طلب کنی، بگو خدایا! به حق محمد و علی از تو کمک میخواهم؛ زیرا که آن دو نزد تو ارزشمند هستند.
5- اعتراف به گناه؛ امام صادق علیهالسلام: (در دعا) ابتدا باید خدا را ستود، سپس به گناه خود اعتراف نمود و آن گاه حاجت را خواست.
6- درخواست با عجز؛ امام حسین علیهالسلام: رسول خدا (صلیالله علیه واله وسلم) در هنگام درخواست و دعا مانند بینوایی که غذا میطلبد دستانش را بالا میبرد.
7- پافشاری؛ امام باقر علیهالسلام : به خدا سوگند هیچ بندهی مومنی در حاجت خود به درگاه خداوند عزّ و جل اقرار نورزد، مگر آنکه حاجتش را برآورد.
8- زیاد شمردن خواسته، پیامبر خدا (صلیالله علیه واله وسلم): از خداوند بخواهید؛ و زیاد بخواهید، زیرا هیچ چیز برای او زیاد و بزرگ نیست.
9- بلند همتی در خواهش؛ امام علی (علیهالسلام)، در وصیت خود به فرزندش حسن (علیهالسلام): باید برای خود آن چیزی را (از خدا) بخواهی که جمال و نیکی آن برایت بماند و آزارش از تو دور ماند مال و ثروت برای تو نمیماند و تو نیز برای آن نخواهی ماند.
10- دعا کردن برای همه؛ پیامبر خدا (صلیالله علیه واله وسلم) هر گاه شخصی دعا میکند، برای همه دعا کند، زیرا این دعا زودتر قبول میشود.
11- دعای پنهانی؛ پیامبر خدا (صلیالله علیه واله وسلم): یک دعایی پنهانی برابر است با هفتاد دعای آشکار.
12- دعای گروهی؛ امام صادق علیهالسلام هر گاه چهار نفر گرد هم جمع شوند و برای مطلبی به درگاه خدا دعا کنند دعای آنها حتماً اجابت میشود.
13- خوشبین بودن به اجابت دعا؛ امام صادق (علیهالسلام): چون دعا کنی خیال کن که حاجت برآورده شده.
14- انتخاب زمان مناسب؛ پیامبر (صلیالله علیهو اله وسلم): بهترین زمان برای این که خداوند عزّ و جل را بخوانید سحرگاهان است.
@Porseman_channel
💢پرهیز از اسراف💢
@Porseman_channel
اسراف،نقیض اقتصاد(میانه روی) است.
السرف تجاوز الحد فی کل فعل یفعله الانسان
اسراف مصرف زیاده از حد نیازدر هر امری است .
📚مفردات راغب ماده سرف ص407
چیزی که نیاز نداری بخری یا چیزی که داری را دوباره بخری و تجدید و نو نمایی .در حالیکه احتیاجی به آن نیست و با آمدن مدل جدید؛مدل قبل کهنه شده و بلامصرف می ماند.
البته یک وقت جنس کهنه و دست دوم با مهربانی به دست نیازمند می رسد و گاهی انبار شده و تلف می گردد.
نگاهی به زندگی خود کنیم ببینیم چه چیزهایی مورد نیز ما نیست و میتواند مورد نیاز دیگران باشد؟
ببینیم چه خرجهای غیر ضروری می کنیم و مدیریت نماییم.
در اسلام ؛ همه مردم مثل اعضا یک پیکره هستند و همدیگر را یاری و مدد کرده و هم پوشانی دارند. درد یکی درد همه است و بالا و پایین ,صدر و ذیل ندارد.
نکند منجر به کفران نعمت و تبذیر گردد.
بیرون ریختن غذای مانده،مصرف زیادآب و برق و گاز ؛مصرف بی رویه کاغذ و دور ریختن وسائل قابل استفاده مصداق اسراف است.
اصبغ بن نباته از امير مؤمنان عليه السّلام نقل كرده كه فرمود:
شخص اسراف كار سه نشانه دارد: آنچه در خور او نيست مىخورد، و آنچه در خور او نيست يا بكارش نمىآيد مىخرد، و آنچه در شأن او نيست مىپوشد.
📚من لا يحضره الفقيه ؛ ج4 ؛ ص224
براین اساس در زمان ما کسانی که در خرید وپوشش و خوراک به مُد و پسند جامعه اهتمام دارند.ملاحظه شأن و موقعیت و توان اقتصادی خود را نمی کنند.
زیاده روی در هر کاری حتی عبادات نیز مذموم می باشد.
(فی کل شی اسراف)
📚کنزالعمالج9ص474
اسراف حتی در تفریح و کار و فضای مجازی و درس و مطالعه و خواب و ورزش و ...
محرومیت نیازمندان-اتلاف منابع محدود مادی و سرمایه های طبیعی-دوری از اصلاح نفس-محرومیت از توجه خاص الهی-نابودی منابع مالی و فساد از تبعات اسراف می باشد.
با شناسایی عوامل این رذیله و اقدام به رفع آنها؛میتوان اقدام به ریشه کنی آن نمود.
عواملی چون عدم معرفت به حرمت اسراف و مصادیق آن،ناآگاهی از پیامدهای فردی و اجتماعی آن؛ریشه هایی چون تکبر و هواپرستی و تقلید ومدگرایی وحقارت وخودکم بینی ،توجه به نگاه مردم و متاثر شدن از تعریف و تمجید آنها ...میتواند عوامل این رذیله اخلاقی باشد
🔴امام صادق ع فرمود:
همسر رسول خداص گوسفندی داشت.گوسفند لاغرى بود كه گوشت آن قابل خوردن نبود. گوسفند را رها كردند تا مرد.
رسول خدا ص فرمود:
اگر نمىخواستند كه از گوشت آن بهره بگيرند، چرا از پوست آن بهره نگرفتند كه آن را بكشند و تذكيه كنند و پوست آن را دباغى كنند.
📚كافى ؛ ج2 ؛ ص312
@Porseman_channel
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌷🌷🌷🌷🌷
عید نوروز یک جشن ملی است یا عید اسلامی و دینی؟
@Porseman_channel
✅یک جشن ملی و باستانی می باشد و عید اسلامی و دینی و مذهبی نیست.
👌آیت الله کاشف الغطاء چهار عید ترسیم کرده اند.
برخی اعیاد اسلامی است نزد شیعه و سنی =فطر و قربان
برخی عید مذهبی است که نزد مذهب خاصی عید است=عید غدیر
برخی عید ملی است.مثل عیدهای تاج گذاری سلاطین
برخی عیدی عیدتکوینی و عید طبیعت است.که به جعل کسی نبوده بلکه عالم خرم و خوشحال و سرزنده است عید عالم است =عید نوروز
عید عالم و طبیعت است نه عید مجوس و...
📚نوروز سید محمد علی میلانی، ص 43
عید نوروز عید ملی است نه عید اسلامی
البته اسلام آن را حرام نمی داند.
عیدنوروز فی حد نفسه مانعی ندارد ولی انجام محرمات شرعی در هیچ حال و تحت هیچ عنوان جایز نیست و مسلمانان و مؤمنان باید از کار حرام همواره اجتناب کنند و در این گونه موارد نهی از منکر کنند.
🔴دقت نمایید
هر چند در برخی روایات برای نوروز؛توصیه به نماز و دعا و...شده ؛ولی این توصیه ها این عید را اسلامی نمی کند.
ضمنا این روایات در نظر برخی ضعیف السندهستند و از باب تسامح در ادله سنن اخذ میشود.
و برخی از این روایات درصدد بیان وقائع و حوادثی است که مصادف به نوروز بوده اند.
عید ملی و طبیعی است نباید وجهه دینی و شرعی داده شود.
و این؛مورد فتوای فقهاء است.
امام خمینی ره:
عید نوروز هم عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با او ندارد. و در جایی دیگر می فرماید: عید نوروز عید باستانی است اما تمام برنامه های اعیاد اسلامی جزء دین اسلام بوده و شارع مقدس آنها را به طور کلی امضا می کند؛ همچنین اعیاد اسلامی متعلق به تمام مسلمانان جهان است ولی عید نوروز یک عید دینی نیست اگرچه بعضی از اعمال خوب در آن انجام می شود که مورد تأیید اسلام است ولی عید نوروز متعلق به چند کشور از جمله ایران می باشد ولی جهانی نیست.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: نوروز از اعیاد اسلامی نیست هر چند در بعضی روایات دستور دعا و غیره وارد شده باشد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: روایت مذکور از نظر سند ضعیف است و نوروز جنبه شرعی ندارد ولی عید ملی و طبیعی است.
آیت الله العظمی بهجت(ره): در روایات برای نوروز وجهه دینی و شرعی داده نشده، فقط نوشته شده که در نوروز این جریانات اتفاق افتاده و مرحوم مجلسی دعا نقل کرده است.
از این رو شبهات وهابیت ؛ وجهی پیدا نمی کند که شبهه می کنند شما عیدی اضافه کرده اید و اهل بدعت هستید...
بدعت (ادخال لیس فی الدین فی الدین) است و وقتی ما این عید را عید دینی ندانستیم.
بالطبع مرتکب بدعت نشده ایم وتخصصا از موضوع بدعت خارج می باشیم.
@Porseman_channel
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌺🌺🌺🌺🌺
💢خانه تکانی💢
وظیفه ما در این ایام چیست؟
@Porseman_channel
وظیفه خانه تکانی است.
این روزها روزهای خانه تکانی است . هم خانه تکانی عید نوروز و هم خانه تکانی عید رجب و فصل بندگی...
چه زیباست در کنار خانه تکانی ظاهری که دنبال زدودن خاک و خل ،گرد و غبار و پیدا کردن و بیرون کردن آشغالها و درصدد رفع کثافات و اهتمام به تمیزی هستیم . تا هم خانه تمیز شود وهم مهیای تشریف فرمایی مهمانان...
یک خانه تکانی دل و بیرون کردن آشغالها و گردو غبار تعلقات و کینه و نفرت ها باشیم.
درصدد رفع کثافات اخلاق رذیله و اهتمام به تمیزی دل کنیم...
خانه دل را از کدورات یکسال غفلت و گناه تمیز کرده و آماده ورود به مهمانی ماه رمضان شویم.
وظیفه ؛تخلیه و تجلیه و تحلیه است...
«آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن تو خانه پس مهمان طلب»
@Porseman_channel
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌸🌸🌸🌸
پرسمان #احکام
💢محل مسح سر💢
@Porseman_channel
همه مراجع: جاى مسح سر جلوى سر (بالاى پيشانى) است و كشيدن مسح از پشت سر يا دو طرف آن جايز نيست.
به هر اندازه جلوى سر را مسح كند، كافى است؛ ولى احتياط مستحب است كه از درازا به اندازه يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت، مسح كند.
@Porseman_channel
#فراخوان_مسابقه
باسلام
👇👇👇👇
دوستان همراه مستحضر باشند
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بحول و قوه الهی ؛ امشب ؛ سوال مسابقه ؛از ساعت ۱۹ ؛ در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد.
دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
امام صادق (ع) در جايي ديگر مي فرمايند: پيامبر خدا، بدون اين كه عذري در كار باشد، نماز ظهر و عصر را يك جا خواند. عمر به آن حضرت گفت: آيا در نماز چيز تازه اي پيدا شده است؟ پيامبر اكرم (ص) فرمود: نه، چيز تازه اي درباره نماز نيامده، ولي خواستم بر امت خودم گشايشي بدهم.
[همان ، ص 161.]
در پايان گفتني است كه مسلما خواندن نماز در پنج نوبت افضل است، ولي برخلاف ديدگاه اهل سنت اين مسأله واجب نيست. سبب اختلاف در اوقات نمازها، اختلاف در طريق اخذ احكام است؛ زيرا مطابق رواياتي كه از ائمه اهلبيت(ع) رسيده، و همچنين بر طبق اطلاق آيه شريفه «اَقم الصلاة لدلوك الشمس الي غسق الليل» وقت نماز ظهر و عصر از اول ظهر شرعي تا غروب آفتاب است و در تمام اين وقت خواندن نماز ظهر و عصر پشت سر هم يا با فاصله جايز است. ولي براي هر يك از ظهر و عصر يك وقت فضيلت است كه خواندن نماز در اوقات فضيلت خودشان مستحب است. وقت فضيلت نماز ظهر از اوّل ظهر است تا وقتي كه سايه شاخص بعد از ظهر به اندازه «دو هفتم» خودش اضافه شود و فضيلت عصر هنگامي است كه سايه شاخص به اندازه خودش اضافه شود و اگر كسي در اول ظهر نافله ظهر و نماز ظهر را بخواند بهتر است بلافاصله نماز عصر و نافله آن را بخواند.طبق روايات رسول خدا و اهل بيت(ع) مستحب است نمازهاي يوميه در پنج وعده خوانده شود ولي با هم خواندن هم جايز است. اختلاف شيعيان با اهل تسنن بر سر جواز اين مسأله است؛ يعني، آنها مي گويند ظهر و عصر و مغرب و عشا جايز نيست با هم خوانده شود ولي شيعيان مي گويند جايز است، گرچه مستحب در جدا خواندن است.
@Porseman_channel
💢جمع بین دو نماز💢
@Porseman_channel
با توجه به رواياتي كه از شيعه و اهل تسنن به ما رسيده است، پيامبر اكرم (ص) هم نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را جمع مي كردند و هم جداگانه مي خواندند.
پيامبر اسلام (ص) به جهت راحتي مردم بعضي از مواقع نمازها را جمع مي خواندند.
حضرت امام صادق (ع) فرمود: پيامبر خدا، بدون اين كه عذري در كار باشد، ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را با يك اذان و دو اقامه خواند.
خواندن نماز در پنج نوبت واجب نيست؛ زيرا سيره عملي، به معناي واجب بودن نيست، بلكه اعم از وجوب، استحباب و اباحه است و حمل آن بر وجوب، نياز به دليل جداگانه دارد.
وقت خاص نماز ظهر: از آغاز وقت زوال تا مقدار زماني كه چهار ركعت نماز خوانده مي شود؛ در اين مدت محدود تنها نماز ظهر را مي توان بجا آورد.
وقت خاص نماز عصر:زماني كه از آن لحظه تا وقت غروب، تنها به اندازه مدت خواندن نماز عصر فرصت باشد.
وقت مشترك بين دونماز ظهر و عصر: از انتهاي وقت خاص نماز ظهر تا ابتداي وقت خاص نماز عصر.در تمام اين وقت مشترك مي توانيم نماز ظهر و عصر را با هم و بدون فاصله بخوانيم.
وقت خاص نماز مغرب: از آغاز مغرب شرعي تا مقدار زماني كه سه ركعت نماز خوانده شود و در اين مدت محدود، تنها نماز مغرب را مي توان ادا نمود.
وقت خاص نماز عشا: زماني كه از آن لحظه تا نيمه شب شرعي، تنها به اندازه خواندن نماز عشا فرصت باشد. در اين مدت كوتاه، تنها نماز عشا را مي توانيم بجا آوريم.
وقت مشترك بين دو نماز مغرب و عشا:از انتهاي وقت خاص نماز مغرب تا ابتداي وقت خاص نماز عشا ادامه دارد. در طول اين مدت، مي توانيم نماز مغرب و عشا را با هم و بدون فاصله بخوانيم.
اهل تسنن معتقدند: از اول ظهر شرعي تا آن گاه كه سايه هر چيز به اندازه خود آن چيز گردد به نماز ظهر اختصاص دارد و نبايد نماز عصر، در اين مدت خوانده شود و از آن پس تا موقع مغرب به نماز عصر اختصاص دارد و نمي توان نماز ظهر را در آن وقت بجا آورد. از اول غروب تا هنگام زوال شفق از مغرب، به نماز مغرب اختصاص دارد و نبايد نماز عشا در اين مدت خوانده شود و از هنگام زوال شفق از مغرب تا نيمه شب شرعي، به نماز عشا اختصاص دارد و نمي توان نماز مغرب را در آن وقت بجا آورد.
آنان جواز جمع ميان نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را منكرند؛ اما در هنگام سفر يا خوف و يا زماني كه هوا باراني است، جمع كردن ميان آنها را در يك وقت، جايز مي دانند و نماز ها را مانند شيعيان اقامه مي كنند.
[شرف الدين الموسوي ، عبدالحسين، مسائل فقهيه، ص 9 ، ]
در حالي كه شيعيان معتقدند كه مي توان نمازهاي ظهر و عصر را بعد از زوال خورشيد و در يك وقت با مراعات ترتيب اقامه كرد؛ يعني پشت سر هم خواندن ظهر و عصر و مغرب و عشاء نيز اشكال ندارد.
[محمد باقر پوراميني، پيامبر اعظم (ص) ، سيره و تاريخ ، ص 171 ،]
دليل اهل تسنن آن است كه در روايت آمده است: پيامبر (ص) بين نماز ظهر و عصر فاصله مي انداخت، اما به نظر شيعه، اين يك سنت است و سنت عملي نمي تواند وجوب اين عمل را ثابت كند، بلكه اعم از وجوب، استحباب و اباحه است و حمل آن بر وجوب، نياز به دليل جداگانه دارد.
[همان ، ص 172.]
شيعه، گذشته از اين كه مدعاي اهل سنت را قابل دفاع نمي داند، بر مدعاي خود هم دليل دارد. و دليل شيعه رواياتي است كه بر جمع نماز ظهر و عصر از جانب پيامبر (ص) دلالت مي كنند .
برخي از روايات اهل سنت در اين باره:
ابن عباس گفته است: پيامبر اسلام هفت ركعت را با هم خواند و هشت ركعت را هم با هم خواند.
[صحيح بخاري ، ص 206 ، حديث 537 ،.]
سعيدبن جبير از ابن عباس نقل مي كند كه گفت: پيامبر اسلام بدون اين كه خطر و يا سفري در كار باشد، ظهر و عصر و مغرب و عشا را با هم مي خواند. او از ابن عباس، از حكمت جمع كردن پرسيد، وي گفت: پيامبر خواست كه امت خود را به مشقّت و زحمت نيندازد.
[صحيح مسلم، ج 1، ص 490.]
در روايتي از علت جمع بين دو نماز توسط پيامبر (ص) سؤال شد كه ابن عباس در جواب گفت: پيامبر (ص) به خاطر گشايش و تخفيف بر امت، اين كار را كرد. [صحيح مسلم، ج 2، ص 152 ، ]
اين روايات را مالك و احمدبن حنبل هم در كتاب هايشان روايت كرده اند.
افزون بر اينها، روايات زيادي از ائمه (ع) در اين باره وارد شده است.
امام صادق (ع) فرمود: وقتي آفتاب زوال پيدا كرد، وقت نماز ظهر و عصر داخل شده، جز اين كه نماز ظهر، قبل از نماز عصر است.
[محمد باقر پوراميني، پيامبر اعظم (ص) ، سيره و تاريخ ، ص 171 ،.]
ترديدي نيست كه پيامبر اسلام (ص) نمازها را گاهي در سه وقت مي خواند و مي فرمود: چنين مي كنم تا امتّم راحت باشند.
حضرت امام صادق (ع) در اين باره فرموده اند: پيامبر خدا (ص) بدون اين كه عذري در كار باشد، ظهر و عصر و مغرب و عشا را با يك اذان و دو اقامه خواند.
[وسائل الشيعه، ج 3، ص 160،