eitaa logo
کانال پرسمان دینی
848 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚عشق به نماز💢 چکنیم عاشق نماز شویم؟ @Porseman_channel ✅ابتدا این سوال را از خودمان بپرسیم که: ما ازچه لذت می بریم و عاشق چه چیزهایی هستم؟ ببینیم اهل بیت ع ؛از چه لذت می برند و عاشق چه چیزهایی بودند؟ وقتی به ریشه یابی می پردازیم می بینیم که بین خواسته ای ما و اهل بیت ع فاصله بسیار است.و فارق فقط درمعرفت است. ما معرفت و شناخت به نفع و ضرری پیدا می کنیم و نسبت به منفعت خود مشتاق و نسبت به مضرات متنفرمی شویم. اگر معشوق های ما و لذتهایمان مادی و محدود به ماده هست.اهل بیت ع عاشق معراف متعالی بودند. رسول ص فرمود: قره عینی فی الصلاه نماز؛نور چشم من است. 📚الكافي ج‏5 ص 321 امام حسین ع فرمود: انی احب الصلاه من نماز را دوست دارم. 📚اللهوف على قتلى الطفوف ص 89 از این رو؛شب عاشورا مهلت برای نماز گرفتند و زیر تیرباران دشمن؛نماز را آن هم به جماعت خواندند. چرا که منافع و فوائد فوق العاده نماز را می دانستند و معرفت داشتند که عبودیت با نماز و سخن گفتن با معشوق هستی آن طور که خودش خواسته؛معنا پیدا می کند. معرفت افزایی نسبت به نماز؛و الگوگیری از اهل بیت ع به عنوان خوبان بلابدیل عالم می تواند کمک فراوانی به ایجاد و ازدیاد محبت وعشق به نمازبکند. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز تکراری💢 نماز تکراری به چه دردی می خورد؟ @Porseman_channel ✅پاسخ 🔴همیشه تکرار به معنای لغویت نیست. بلکه ما انسانها شبانه روز مبتلا به تکرارهستیم و آنرا را کاملا مفید و عاقلانه می دانیم.پس هر تکراری لغو نیست. ما همیشه با حالت ثابتی می نشینیم و می خوابیم و بلند شده سر کارمان می رویم و کار تکراری، روز تکراری ، سخنان تکراری با اطرافیان خود داریم. سلام و احوالپرسی و رانندگی ودیدارهمدیگر و محبت به همدیگرکردن و بوسیدن فرزند و...همه تکراری هستند.ولی آیا لغو هم هستند؟! 👈از پله های آپارتمان و نردبان بالا می رویم.این کار تکراری ولی لغو نیست چون با هر تکراری بالاتر می رویم و به خواسته خود نزدیکتر می شویم. 👈هر روز به گلهای خود آب می دهیم آِیا این کارتکراری نیست؟ همانطور که هر روز خودمان هم آب و غذا می خوریم.و غذای این وعده ما را از وعده های بعد بی نیاز نمی کند.اینهاعملی تکراری ولی مفیدفائده هستند. نماز هم ظاهرش تکرار است ولی باطن آن رشد و بالا رفتن و تغذیه روح و جان و کسب کمالات و قرب الهی است. 📖انشقاق6 👌پس نمی توان تصور کرد که هر تکراری لغو است چراکه خودمان هر روز مبتلا به این تکراریم. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز منصوص یا اختراعی💢 چرا نمیتوانیم آنطورکه خودمان دلمان می خواهدباخداحرف بزنیم؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا: چرا نمی توانید؟هر کس می تواند(درکنارنمازخواندن) هرطور دلش می خواهد با خدایش حرف بزند به شرطی که آن کار؛ مخالف دستورخدا نباشد. و این،نباید منجر به تعطیلی نماز گردد. مثلا معنا ندارد کسی با موسیقی حرام و رقص ادعا کند که با خدا ارتباط برقرار می کند.چون اینها مورد رضای خدا نیستند و نمی توان با مخالفت کسی؛اطاعت او را کرد. 2️⃣ثانیا: ما با نماز در واقع عبادتی در مسیر اطاعت خدا می کنیم.درست نیست که عبادتی بکنیم که اطاعت در آن نباشد. مثل ابلیس که وقتی خدا ازاو خواست اطاعت کند و بر آدم سجده نماید.گفت من عبادت می کنم ولی اطاعت این امر نمی کنم. 📖اسراء61 خدا می فرماید مگر نه اینکه می خواهی عبادت مرا بکنی؟!اگر عبادت مرا می کنی آنگونه عبادت کن که من می خواهم ومن نماز را از تو می خواهم. 📖اسراء78 یک کودک شیرخوار می تواند معین کند شیر را از کجای مادر ارتزاق کند.مثلا شیرخوار بگوید من انگشت مادر را می مکم و ارتزاق می کند...اینکه راهش نیست و اینجا کودک تعیین کننده نیست بلکه شیردر سینه مادر است نه درانگشت و... 🔴دقت کنید: عبادتی که اختراعی و غیرمنصوص باشد در واقع عبادت خدانیست بلکه عبادت نفس است.آنطور که تو دلت می خواهد یا آنگونه که خدا می فرماید؟!! @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز و گناه 💢 من که گناه می کنم چرا نماز بخوانم؟ @Porseman_channel ✅یکی از وسوسه های شیطان برای نمازگزار همین است که می گوید تو که آب از سرت گذشته و گناه می کنی؛نماز هم نخوان چون بی فائده است. این وسوسه شیطان است.بلکه باید گفت تو که نماز می خوانی ؛سعی کن گناه هم نکنی و گناه را ترک نمایی. 🔴چرا بخاطر گناه نماز را ترک کنی بلکه بخاطر نمازی که می خوانی گناه را ترک کن. در واقع نماز یک روزنه به روشنایی است کدام عاقلی وقتی در خانه تاریکی یک روزنه به روشنایی داشته باشدآنرا هم مسدود می کند که در تاریکی و ظلمت بماند؟ یک آب باریکه و یک رشته ارتباط هم می تواند راهگشا و هدایت گر باشد. 👈نماز یک حساب جداگانه ای دارد. و اگر کسی قرار است که در مسیر بهشت متوقف شود؛این توقف؛هر چه کمتر باشد بهتر است و با خواندن نماز؛اگر در مسیربهشت و روی پل صراط معطل گناهان می شودولی لااقل معطل نماز نمی شود و بخاطر ترک نماز عذاب نمی شود. 👌ضمنا خواندن نماز خود حسنه ای که موجب از بین رفتن گناهان می شود ووقتی کفه ترازوی حسنات و سیئات او را محاسبه می کنند لااقل در کفه حسنات نمازی باشد که سنگینی کند و در برابرکفه گناهان کمی بچرد.و حسنه نماز؛سیئه گناهان را خنثی کند. وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ 📖هود114 نماز را در دو طرف روز و اوائل شب برپا دار، چرا كه حسنات، سيئات (و آثار آنها را) بر طرف مى‏سازند در روایات معصومین ع این آیه امیدوارترین آیه قرآن معرفی شده و پیامبرص فرمودند: نماز گناهان را می ریزد و حتی موجب بخشش حد نیز می شود. 📚مجمع البيان في تفسير القرآن / ج‏5 ص 307 @Porseman_channel 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چرا من زیبا نیستم؟💢 @Porseman_channel ✅موضوع زیبایی در انسان به علل و عوامل چون تغذیه، احساسات، افکار و هیجانات و رفتارهای مادر قبل، حین و بعد از بارداری و مسایل ژنتیکی مربوط است و خداوند هم اگر بخواهد خود در عواملی که خود آفریده و منطق زندگی را برآن استوار کرده به مستقیم دخالت کند دیگر هیچ علمی صورت نمی گرفت و کلا منطق جهان به هم میخورد و یک نوع هرج و مرج پیش می آمد. پس خداوند این دنیا را طوری طراحی کرده است که همه چیز بر اساس منطق پیش برود و دانشمندان علوم به تدریج در خلقت خدا تفکر کنند و راز و رمزها و علت ها و معلول های نهفته را از این جهان به تدریج کشف کنند پس خداوند بر خلاف منطق کاری را انجام نمی دهد. نکته دیگر اینکه سعی کنید عزت نفس، خودارزشمندی و قیمت گذاری خودتان را بر روی آنچه که در ایجاد آن اختیار دارید تمرکز کنید و آن چیز همان اخلاق، رفتار و تفکر سازنده و کارآمدتان است. خداوند هم در قرآن می فرماید «ان اکرمکم عنداللَّه اتقیکم: عزیزترین و کریم ترین افراد نزد خدا با تقوا ترین هستند»(حجرات/۱۳) 🔴پس ملاک ارزش گذاری انسان عمل و رفتار صالح و خوش اخلاق بودن است. از طرفی ملاک قیمت گذاری در غیر انسان ها زیبایی و شادابی و قبراق بودن ظاهری و فیزیکی است مثلا کسی که می خواهد حیوانی را بخرد به وزن و دندان و ظاهرش نگاه می کند و قیمت گذاری می کند کسی که به دلیل ظاهر، فردی را مسخره کند و یا کسی که تصویر ذهنی نامناسبی از خودش را در ذهن می پروراند و من واقعی اش از نظر ظاهری با من آرامانی اش مطابق نباشد به عبارت دیگر آنچه دوست دارد باشد و آنچه که الان هست با هم متفاوت باشد حتما انسان شناسی اش ضعیف است و باید چندین واحد انسان شناسی بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در ابتدای نماز آیا باید تکبیرة الاحرام را با صدای بلند بگوییم؟ @Porseman_channel نمازگزار در نماز فرادا – مرد باشد یا زن – اختیار دارد تکبیره الاحرام نماز را با صدای بلند (نه به حالت فریاد) یا آرام بگوید، ولی در نماز جماعت، مستحب است، امام جماعت، تکبیرة الاحرام را طورى بلند بگوید که افراد پشت سر او، بشنوند‌ و نیز برای مأمومین، مستحب است تکبیره الاحرام و سایر اذکار نماز را آرام و با حالت اخفات بگویند. شایان ذکر است، اگر زن در مکانی نماز می‌خواند که نامحرم صدای او را می‌شنود، چنانچه احتمال دهد صدای او موجب تحریک و لذت نامحرم می‌شود، باید تکبیر و قرائت نماز را با صدای آهسته بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پرندگان حلال و حرام گوشت 💢 @Porseman_channel مسأله ۲۶۲۴ خوردن گوشت مرغی که مثل شاهین چنگال دارد حرام است و خوردن گوشت پرستو و هُدهُد مکروه می‌باشد (۱). (۱) (گلپایگانی): پرستو حلال می‌باشد و احتیاط واجب آن است که از خوردن گوشت هُدهُد خودداری نمایند. (نوری): پرستو حلال می‌باشد و خوردن گوشت هُدهُد مکروه می‌باشد. (بهجت): خوردن گوشت هُدهُد مکروه می‌باشد و همچنین پرستو، بنا بر أظهر. (خوئی): مسأله خوردن گوشت مرغ خانگی و کبوتر و اقسام گنجشک حلال است و بلبل و سار و چکاوک از قسم گنجشک است و شب پره و طاووس و جمیع انواع کلاغ و هر پرنده‌ای که مثل شاهین و عقاب و باز چنگال دارد یا هنگام پرواز بال زدنش کمتر از صاف نگه داشتن بالش باشد، حرام است. و همچنین هر مرغی که چینه دان و سنگ دان و خارِ پشت پا ندارد، مگر آن که معلوم باشد که بال زدنش بیشتر از صاف نگه داشتن او است که در این صورت حلال است و خوردن گوشت پرستوک و هُدهُد مکروه است. (تبریزی): مگر آن که بال زدنش از صاف نگه داشتن بالش بیشتر باشد.. (فاضل): مسأله گوشت پرندگانی که دارای چنگال هستند و درنده می‌باشند حرام است مانند باز و عقاب و کرکس و شاهین و امثال اینها و همچنین است بنا بر احتیاط واجب انواع کلاغ و شب پره و طاووس. ولی گوشت پرندگانی مانند انواع کبوتر و کبک و تیهو و قطا و مرغ خانگی و انواع گنجشک و امثال اینها حلال می‌باشد (بلبل و سار و چکاوک از اقسام گنجشک است)؛ امّا بنا بر احتیاط واجب باید از خوردن گوشت پرستو و هُدهُد اجتناب کرد. (زنجانی): مسأله هر پرنده‌ای که مانند شاهین و عقاب و باز چنگال دارد یا بال زدنش در هنگام پرواز کمتر از صاف نگه داشتن بالهایش باشد حرام است؛ همچنین شب پره (خفاش) و طاووس و بنا بر احتیاط واجب همه انواع کلاغ حرام می‌باشد. در دیگر پرندگان اگر روشن باشد که چنگال ندارد و بال زدنش از صاف نگه داشتن کمتر نیست حلال است و اگر چنگال دار بودن پرنده و کیفیت پروازش معلوم نباشد، چنانچه چینه دان یا سنگدان یا خارپشت پا داشته باشد حلال و گر نه حرام می‌باشد، مرغ خانگی و کبوتر و گنجشک و پرندگان دیگر راسته سبکبالان (راسته گنجشکان) همچون بلبل و سار و چکاوک از پرندگان حلال گوشت می‌باشند، و احتیاط مستحب ّ آن است که از خوردن گوشت پرستو و هدهد خودداری کنند. و کشتن هر نوع پرنده‌ای که در منزل انسان مأوا گزیده است مکروه است. (سیستانی): مسأله هر پرنده‌ای که مانند شاهین و عقاب و باز و کرکس درنده و چنگال دار باشد حرام است و همچنین حرام است همه انواع کلاغ حتی زاغ بنا بر احتیاط واجب، و هر پرنده‌ای که هنگام پرواز بال زدنش کمتر از صاف نگه داشتن بالش باشد، چنگال دار است و حرام می‌باشد. و هر پرنده‌ای که بال زدنش بیش از صاف نگه داشتن اوست حلال است، بنا بر این می‌توان پرندگان حرام گوشت را از حلال گوشت به ملاحظه کیفیّت پرواز آنها تمیز داد ولی چنانچه کیفیّت پرواز پرنده‌ای معلوم نباشد اگر آن پرنده چینه دان و یا سنگدان و یا خار پشت پا داشته باشد حلال است و اگر هیچ کدام از اینها را نداشته باشد، حرام است و امّا پرندگان دیگر غیر آنچه ذکر شد چون مرغ و کبوتر و گنجشک و حتّی شتر مرغ و طاووس همه حلال می‌باشند ولی کشتن بعضی از پرندگان مکروه است مانند هُدهُد و پرستوک. و امّا حیواناتی که پرواز دارند ولی پر ندارند مانند خفّاش حرام می‌باشند و همچنین است زنبور و پشه و دیگر حشرات پرنده بنا بر احتیاط واجب. (صافی): مسأله خوردن گوشت مرغ خانگی و کبوتر و اقسام گنجشک حلال است و شب پره و طاووس و بنا بر احتیاط واجب جمیع انواع کلاغ حرام است و همچنین هر پرنده‌ای که مثل شاهین و عقاب و باز چنگال دارد یا هنگام پرواز بال زدنش کمتر از صاف نگه داشتن بالش باشد و نیز مرغی که چینه دان و سنگ دان و خارِ پشت پا ندارد حرام است و گوشت پرستوک و هُدهُد مکروه است. (مکارم): مسأله گوشت پرندگانی که دارای چنگال هستند حرام است، همچنین پرندگانی که موقع پرواز بالهای خود را صاف نگه می‌دارند، یا اگر بال می‌زنند، بال زدن آنها کمتر و صاف نگه داشتن آنها بیشتر است، امّا پرندگانی که بال می‌زنند یا بال زدن آنها از صاف نگه داشتن بیشتر است گوشتشان حلال است و از جمله، انواع کبوترها و قُمری و کبک حلال است ولی گوشت هُدهُد مکروه است. مسائل اختصاصی (فاضل): مسأله ۲۷۵۱ معمولاً پرندگان حلال گوشت از حرام گوشت به دو راه شناخته می‌شوند: اوّل: این که هنگام پرواز، بال زدن آنها بیشتر باشد تا نگه داشتن بال، یعنی پرنده‌ای که بال زدنش بیشتر باشد حلال است و پرنده‌ای که بیشتر بالها را در حال پرواز نگه می‌دارد حرام است. دوم: پرندگانی که سنگدان یا چینه دان یا انگشت جدایی مانند شست انسان دارند حلال و پرندگانی که اینها را ندارند حرام است.
(فاضل): مسأله ۲۷۵۲ تخم پرندگان حلال، حلال و تخم پرندگان حرام، حرام است. و اگر مشتبه باشد، تخم‌هایی که دو طرف آن مساوی است حرام است و تخمهایی که یک طرف آن باریک‌تر است حلال است. (فاضل): مسأله ۲۷۵۳ از حیوانات دریایی، فقط ماهی فلس دار حلال است، حتّی اگر بعضی از قسمت‌های بدن آن فلس داشته باشد. و ماهی بی فلس حرام است، چنانکه سایر حیوانات آبی از قبیل نهنگ و خرچنگ و قورباغه و امثال اینها نیز حرام می‌باشند. (فاضل): مسأله ۲۷۵۴ تخم حیوانات دریایی حلال، حلال و تخم حیوانات دریایی حرام، حرام است. پرسش: آیا برای تشخیص پرنده حرام گوشت باید همه علائم را دارا باشد ؟ پاسخ: اگر یکی از علامتها باشد کافی است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شوخی با نامحرم💢 @Porseman_channel آیا هر کسی با نامحرم شوخی کند به ازای هر کلمه هزار سال به جهنم می‌رود؟ روایتی که در پرسش ذکر شده را می‌توان از روایاتی دانست که در صدد پیشگیری از روابط ناسالم در اجتماع به ضمیمه تأثیر عقوبت‌های اخروی در جلوگیری از آن؛ است. این روایت مفصل و طولانی را که بیشتر مفاد آن در مورد مسائل اجتماعی و روابط بین افراد است، شیخ صدوق(ره) در کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» آورده، که با توجه به بررسی‌های سندی، از نظر سندی دارای رتبه قابل قبولی نیست، ولی از آن‌جایی که درباره یکی از اصول اخلاقی مورد تأیید شرع و اسلام سخن گفته است و توسط بزرگان روایی شیعه مانند شیخ صدوق مورد قبول قرار گرفته، می‌توان، مضمون آن‌را با شرایطی پذیرفت. یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی هر جامعه، نحوه ارتباط بین زن و مرد است. در هر اجتماع؛ با توجه به زمینه‌های اعتقادی و فرهنگی که در آن وجود دارد، به نوعی این روابط تعریف شده است. در یک تقسیم‌بندی در همین زمینه که در اسلام وجود دارد، مردان و زنان؛ به محرم و نامحرم تقسیم شده‌اند که برای هر کدام و نوع رابطه‌ای که می‌توان با هر کدام ایجاد کرد؛ ضابطه و قانونی متفاوت وجود دارد. علت تشریع و التزام به چنین قوانینی، ایجاد رابطه‌های سالم و بدون هرگونه شهوت‌رانی در جامعه است که متضمن سلامت روحی و فکری افراد جامعه و حفظ حرمت زن و مرد و ثبات زندگی در چارچوب‌های تعریف شده و مورد قبول اسلام است. گاهی به علت تبعاتی که یک رابطه ناسالم برای فرد و اجتماع می‌تواند داشته باشد، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای چنین روابطی تشریع شده است، البته تشریع چنین قوانینی، به معنای قوانین دنیوی نیست، بلکه چه بسا با توجه به اعتقادی که مسلمانان و موحدان، درباره دنیای پس از مرگ دارند، وعده به عقوبت‌های اخروی؛ نقش بسیار پیش‌گیرانه‌تری را در ارتکاب این موارد خلاف قانونِ شرع دارد. روایتی که در سؤال ذکر شده است را نیز می‌توان از همین دسته از روایات دانست که در صدد پیش‌گیری از روابط ناسالم در اجتماع به ضمیمه تأثیر عقوبت‌های اخروی در جلوگیری از آن؛ است. این روایت مفصل و طولانی را که بیشتر مفاد آن در مورد مسائل اجتماعی و روابط بین افراد است، مرحوم شیخ صدوق در کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» آورده، که پیامبر اسلام(ص) فرموده است: «...و هرکس، با زنى نامحرم شوخى و مزاح کند، به هر کلمه‌اى که با او گفت‌وگو کرده؛ هزار سال در آتش دوزخ او را زندانى کنند، و آن زن اگر خود را با رضایت در اختیار وى قرار دهد و مرد او را در آغوش کشد یا ببوسد یا با او نزدیکى کند؛ یا این‌که شوخى کند تا آن‌که مرد از او کام گیرد بر آن زن همان گناه و کیفر باشد که بر مرد است، و چنان‌چه زن راضى نباشد و مرد به زور از او به نحوى کام گیرد، گناه هر دو بر مرد است و دو عقوبت خواهد دید».
🔴بررسی سند حدیث شیخ صدوق این روایت را از طریق ذیل نقل کرده است: «حَدَّثَنی محمد بن موسى بن المُتَوَکِّل قال حَدَّثَنی محمد بن جعفر قال حَدَّثَنی موسى بن عِمْران قال حَدَّثَنی عَمِّیَ الحُسَین بن زَیْدٍ عَنْ حَمَّاد بن عَمْرو الصِّینیِّ عن أَبی الحسن الخُراسانیِّ عن مُیَسِّرِ بن عَبْدِ اللَّهِ عن أَبی عَبد اللَّه عن أَبی عائِشَةَ السَّعْدیِّ عن یزید بن عُمَر بن عَبْدِ الْعَزِیز عن أَبی سَلَمَةَ بن عَبْدِ الرَّحْمَن عن أَبِی هُرَیْرَةَ و عبد اللَّه بن عَبَّاس قَالا: خطبنا رسول الله(ص) قبل وفاته...». محمد بن موسی بن المتوکل: وی از اساتید شیخ صدوق است و بنابر تصریح علامه حلی، انسان ثقه و مورد اعتمادی است. محمد بن جعفر اسدی کوفی: نجاشی بعد از آن‌که وی را توثیق کرده و مورد اطمینان می‌داند، می‌گوید: «اما وی از راویان ضعیف (هم)، روایت نقل کرده است». موسی بن عمران نخعی: مطلبی درباره توثیق یا عدم توثیق وی یافت نشد، جز آن‌که؛ روایات متعددی از او در کتاب‌های حدیثی مانند: «کامل الزیارات» و «من لا یحضره الفقیه» و «التهذیب» وجود دارد. حسین بن زید: صحیح آن است که حسین بن یزید باشد نه حسین بن زید؛ زیرا عموی موسی بن عمران، حسین بن یزید است نه حسین بن زید. حسین بن یزید همان نوفلی مشهور است که نجاشی او را تأیید و اتهام غلوّ به او را نمی‌پذیرد و از وی روایات فراوانی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد. حماد بن عمرو صینی: صحیح آن؛ حماد بن عمرو نصیبی است. نام حماد بن عمرو نصیبی در روایات ما وجود دارد که از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) نقل روایت داشته است، ولی تعدیل یا جرحی برایش وارد نشده است. ابوالحسن خراسانی: اطلاعی از چنین شخصی نداریم. البته در برخی از روایات از امام رضا(ع) به ابو الحسن خراسانی یاد شده است که قطعاً در این‌جا؛ منظور امام رضا(ع) نیست. میسره بن عبدالله: شخصی به نام میسره بن عبدالله در بین راویان شیعی؛ شناخته شده نیست. و از این شخص تا ابوهریره و ابن عباس که این دو تن از اصحاب رسول خدا(ص) بوده‌اند، دیگر راویان نیز در بین راویان امامیه مجهول و ناشناخته‌اند. بنابراین روایت را از نظر سند نمی‌توان دارای رتبه قابل قبولی دانست. 🔴بررسی محتوای حدیث حدیث مذکور، مفصل و دارای ابعاد گسترده‌ای است که بیان همه آنها از عهده این مختصر خارج است. بنابراین درباره قسمتی که پرسیده شده، بررسی‌هایی خواهیم داشت. معمولاً درباره احادیثی که درباره یکی از اصول اخلاقی مورد تأیید اسلام سخن گفته، دقت‌های سندی انجام نمی‌شود، شاید علت آن؛ مورد قبول بودن اصلی است که حدیث مورد نظر در صدد تبیین، توضیح یا تعمیم و بیان جزئیات آن است. در حدیث مورد نظر؛ صحبت از عقوبت اخروی برای عملی است که اصل آن در اسلام مورد قبول واقع شده است و آن هم، برخورداری زنان و مردان جامعه از یک ارتباط سالم و بدون شهوت‌رانی در سطح اجتماع است. قرآن کریم در تذکری به همسران پیامبر(ص) چنین می‌فرماید: «ای همسران پیامبر! شما مانند دیگر زنان نیستید؛ اگر تقوا پیشه کنید، پس در کلام خود با [مردان نامحرم] به گونه‌اى هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!». پس اصل ارتباط کلامی سالم؛ بین زن و مرد نامحرم؛ مورد تأکید اسلام و قرآن است؛ و اسلام خواسته تا بین زن و مرد نامحرم آنچه موجب شهوت‌رانی و سقوط در گناهان بزرگ‌تر است؛ از بین برود. اما برخی روایات به کمیّت و کیفیّت عذاب می‌پردازد. در این روایت؛ عقوبت شوخی با نامحرم را بسیار بزرگ خوانده و عقوبت آن‌را هزار سال زندانی شدن در آتش دوزخ دانسته است! که دلالت بر بزرگی این گناه دارد. نقل این روایت؛ توسط افرادی مانند شیخ صدوق به نوعی ناظر به قبول محتوای آن از طرف این بزرگان است، اما باید به این نکته هم توجه داشت که در صورت پذیرش این حدیث نیز، عذاب اعلام شده در مورد هر نوع شوخی و مزاح نخواهد بود، بلکه انصراف به مواردی دارد که چنین مزاحی به نوعی تحریک کننده شهوت جنسی باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال پرسمان دینی, [۲۹.۰۵.۱۸ ۱۴:۱۹] پرسمان 💢 وقت نوافل💢 @Porseman_channel نافله عصر پيش از نماز عصر خوانده مىشود. و وقت آن تا موقعى استكه آن مقدار از سايه شاخص كه بعد از ظهر پيدا مىشود، به چهار هفتم آن برسد. و چنانچه بخواهد نافله ظهر يا نافله عصر را بعد از وقت آنها بخواند، بهتر است نافله ظهر را بعد از نماز ظهر، و نافله عصر را بعد از نماز عصر بخواند. و بنابر احتياط واجب، نيت ادا و قضا نكند. وقت نافله مغرب، بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتى كه سرخى طرف مغرب كه بعد از غروب كردن آفتاب در آسمان پيدا مىشود، از بين برود. وقت نافله عشا، بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است. و بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود. @Porseman_channel تعداد نوافل💢💢 نمازهاى مستحبى زياد است و آنها را نافله گويند. و بين نمازهاى مستحبى، به خواندن نافله‏هاى شبانه روز بيشتر سفارش شده، و آنها در غير روز جمعه سى و چهار ركعتند، كه هشت ركعت آن نافله ظهر و هشت ركعت نافله عصر و چهار ركعت نافله مغرب و دو ركعت نافله عشا و يازده ركعت نافله شب و دو ركعت نافله صبح مى‏باشد. و چون دو ركعت نافله عشا را بنابر احتياط واجب بايد نشسته خواند،يك ركعت‏حساب مى‏شود. ولى در روز جمعه بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر، چهار ركعت اضافه مى‏شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢[خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند]💢 @Porseman_channel مسأله ۱۱۴ خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند، پاک و خوردن آنها حلال است (۱). (۱) (گلپایگانی، صافی:) اگر چه احتیاط غیر لازم آن است که از آنها اجتناب کنند. (نوری، زنجانی:) اگر چه احتیاط مستحب آن است که از آنها اجتناب کنند. (بهجت:) اگر خود به خود یا با پختن جوش بیایند، پاک بودن و خوردن آن محل ّ اشکال است. (اراکی:) مسأله خرما و آب آن اگر جوش بیاید پاک و خوردن آن حلال است. و امّا کشمش و آب آن، حکم انگور و آب آن را دارد. مطابق نظر آيت الله خامنه اي: سوال: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد و به اصطلاح با غذا دم بکشد، یعنی به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد خوردن این غذا چه حکمی دارد؟ پاسخ: اشکال ندارد و پاک و حلال است. س: اگر كشمش را در روغن سرخ كنيم پاک است يا نجس؟ اگر نجس است طريقه صحيح پخت عدس پلو چيست؟ در مورد خرما چطور؟ ج) در هر دو مورد پاک است. سوال: آیا جوشاندن خرما در آب و یا سرخ کردن خرما اشکال دارد؟ پاسخ: در فرض سؤال اشکالی ندارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مساله ۲۱۸ـ هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود اما نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن بقدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود نمی توان آن را خورد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ابوالحسن💢 @Porseman_channel ✅در میان امامان شیعه علیهم السلام، غیر از امیرالمومنین علیه السلام و امام سجاد علیه السلام سه امام دیگر نیز کنیه ابوالحسن دارند: امام موسی بن جعفر که به او ابوالحسن اول می‌گویند، امام رضا علیه السلام که به او ابوالحسن ثانی (دوم) می‌گویند و امام هادی علیه السلام که به او ابوالحسن ثالث (سوم) می‌گویند. مقصود از «ابوالحسن» با قید الاوّل و در بیشتر موارد در مواردی به صورت مطلق آمده ولی مقصود امام هادی (علیه‌السّلام) است. به صورت مطلق و با قید الماضی، امام موسی کاظم (علیه‌السّلام) می‌باشد و اگر مقیّد به «ابو الحسن الرضا، یا ثانی» باشد، مقصود امام رضا (علیه‌السّلام) است و اگر مقیّد به «ابو الحسن ثالث» بود، مقصود امام هادی (علیه‌السّلام) خواهد بود. در واقع این اصطلاح حدیثی برای نقل حدیث از آن معصومین ع شده است.کهبا این کنیه ها شناخته شده می شوند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا