eitaa logo
کانال پرسمان دینی
848 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پرندگان حلال و حرام گوشت 💢 @Porseman_channel مسأله ۲۶۲۴ خوردن گوشت مرغی که مثل شاهین چنگال دارد حرام است و خوردن گوشت پرستو و هُدهُد مکروه می‌باشد (۱). (۱) (گلپایگانی): پرستو حلال می‌باشد و احتیاط واجب آن است که از خوردن گوشت هُدهُد خودداری نمایند. (نوری): پرستو حلال می‌باشد و خوردن گوشت هُدهُد مکروه می‌باشد. (بهجت): خوردن گوشت هُدهُد مکروه می‌باشد و همچنین پرستو، بنا بر أظهر. (خوئی): مسأله خوردن گوشت مرغ خانگی و کبوتر و اقسام گنجشک حلال است و بلبل و سار و چکاوک از قسم گنجشک است و شب پره و طاووس و جمیع انواع کلاغ و هر پرنده‌ای که مثل شاهین و عقاب و باز چنگال دارد یا هنگام پرواز بال زدنش کمتر از صاف نگه داشتن بالش باشد، حرام است. و همچنین هر مرغی که چینه دان و سنگ دان و خارِ پشت پا ندارد، مگر آن که معلوم باشد که بال زدنش بیشتر از صاف نگه داشتن او است که در این صورت حلال است و خوردن گوشت پرستوک و هُدهُد مکروه است. (تبریزی): مگر آن که بال زدنش از صاف نگه داشتن بالش بیشتر باشد.. (فاضل): مسأله گوشت پرندگانی که دارای چنگال هستند و درنده می‌باشند حرام است مانند باز و عقاب و کرکس و شاهین و امثال اینها و همچنین است بنا بر احتیاط واجب انواع کلاغ و شب پره و طاووس. ولی گوشت پرندگانی مانند انواع کبوتر و کبک و تیهو و قطا و مرغ خانگی و انواع گنجشک و امثال اینها حلال می‌باشد (بلبل و سار و چکاوک از اقسام گنجشک است)؛ امّا بنا بر احتیاط واجب باید از خوردن گوشت پرستو و هُدهُد اجتناب کرد. (زنجانی): مسأله هر پرنده‌ای که مانند شاهین و عقاب و باز چنگال دارد یا بال زدنش در هنگام پرواز کمتر از صاف نگه داشتن بالهایش باشد حرام است؛ همچنین شب پره (خفاش) و طاووس و بنا بر احتیاط واجب همه انواع کلاغ حرام می‌باشد. در دیگر پرندگان اگر روشن باشد که چنگال ندارد و بال زدنش از صاف نگه داشتن کمتر نیست حلال است و اگر چنگال دار بودن پرنده و کیفیت پروازش معلوم نباشد، چنانچه چینه دان یا سنگدان یا خارپشت پا داشته باشد حلال و گر نه حرام می‌باشد، مرغ خانگی و کبوتر و گنجشک و پرندگان دیگر راسته سبکبالان (راسته گنجشکان) همچون بلبل و سار و چکاوک از پرندگان حلال گوشت می‌باشند، و احتیاط مستحب ّ آن است که از خوردن گوشت پرستو و هدهد خودداری کنند. و کشتن هر نوع پرنده‌ای که در منزل انسان مأوا گزیده است مکروه است. (سیستانی): مسأله هر پرنده‌ای که مانند شاهین و عقاب و باز و کرکس درنده و چنگال دار باشد حرام است و همچنین حرام است همه انواع کلاغ حتی زاغ بنا بر احتیاط واجب، و هر پرنده‌ای که هنگام پرواز بال زدنش کمتر از صاف نگه داشتن بالش باشد، چنگال دار است و حرام می‌باشد. و هر پرنده‌ای که بال زدنش بیش از صاف نگه داشتن اوست حلال است، بنا بر این می‌توان پرندگان حرام گوشت را از حلال گوشت به ملاحظه کیفیّت پرواز آنها تمیز داد ولی چنانچه کیفیّت پرواز پرنده‌ای معلوم نباشد اگر آن پرنده چینه دان و یا سنگدان و یا خار پشت پا داشته باشد حلال است و اگر هیچ کدام از اینها را نداشته باشد، حرام است و امّا پرندگان دیگر غیر آنچه ذکر شد چون مرغ و کبوتر و گنجشک و حتّی شتر مرغ و طاووس همه حلال می‌باشند ولی کشتن بعضی از پرندگان مکروه است مانند هُدهُد و پرستوک. و امّا حیواناتی که پرواز دارند ولی پر ندارند مانند خفّاش حرام می‌باشند و همچنین است زنبور و پشه و دیگر حشرات پرنده بنا بر احتیاط واجب. (صافی): مسأله خوردن گوشت مرغ خانگی و کبوتر و اقسام گنجشک حلال است و شب پره و طاووس و بنا بر احتیاط واجب جمیع انواع کلاغ حرام است و همچنین هر پرنده‌ای که مثل شاهین و عقاب و باز چنگال دارد یا هنگام پرواز بال زدنش کمتر از صاف نگه داشتن بالش باشد و نیز مرغی که چینه دان و سنگ دان و خارِ پشت پا ندارد حرام است و گوشت پرستوک و هُدهُد مکروه است. (مکارم): مسأله گوشت پرندگانی که دارای چنگال هستند حرام است، همچنین پرندگانی که موقع پرواز بالهای خود را صاف نگه می‌دارند، یا اگر بال می‌زنند، بال زدن آنها کمتر و صاف نگه داشتن آنها بیشتر است، امّا پرندگانی که بال می‌زنند یا بال زدن آنها از صاف نگه داشتن بیشتر است گوشتشان حلال است و از جمله، انواع کبوترها و قُمری و کبک حلال است ولی گوشت هُدهُد مکروه است. مسائل اختصاصی (فاضل): مسأله ۲۷۵۱ معمولاً پرندگان حلال گوشت از حرام گوشت به دو راه شناخته می‌شوند: اوّل: این که هنگام پرواز، بال زدن آنها بیشتر باشد تا نگه داشتن بال، یعنی پرنده‌ای که بال زدنش بیشتر باشد حلال است و پرنده‌ای که بیشتر بالها را در حال پرواز نگه می‌دارد حرام است. دوم: پرندگانی که سنگدان یا چینه دان یا انگشت جدایی مانند شست انسان دارند حلال و پرندگانی که اینها را ندارند حرام است.
(فاضل): مسأله ۲۷۵۲ تخم پرندگان حلال، حلال و تخم پرندگان حرام، حرام است. و اگر مشتبه باشد، تخم‌هایی که دو طرف آن مساوی است حرام است و تخمهایی که یک طرف آن باریک‌تر است حلال است. (فاضل): مسأله ۲۷۵۳ از حیوانات دریایی، فقط ماهی فلس دار حلال است، حتّی اگر بعضی از قسمت‌های بدن آن فلس داشته باشد. و ماهی بی فلس حرام است، چنانکه سایر حیوانات آبی از قبیل نهنگ و خرچنگ و قورباغه و امثال اینها نیز حرام می‌باشند. (فاضل): مسأله ۲۷۵۴ تخم حیوانات دریایی حلال، حلال و تخم حیوانات دریایی حرام، حرام است. پرسش: آیا برای تشخیص پرنده حرام گوشت باید همه علائم را دارا باشد ؟ پاسخ: اگر یکی از علامتها باشد کافی است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شوخی با نامحرم💢 @Porseman_channel آیا هر کسی با نامحرم شوخی کند به ازای هر کلمه هزار سال به جهنم می‌رود؟ روایتی که در پرسش ذکر شده را می‌توان از روایاتی دانست که در صدد پیشگیری از روابط ناسالم در اجتماع به ضمیمه تأثیر عقوبت‌های اخروی در جلوگیری از آن؛ است. این روایت مفصل و طولانی را که بیشتر مفاد آن در مورد مسائل اجتماعی و روابط بین افراد است، شیخ صدوق(ره) در کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» آورده، که با توجه به بررسی‌های سندی، از نظر سندی دارای رتبه قابل قبولی نیست، ولی از آن‌جایی که درباره یکی از اصول اخلاقی مورد تأیید شرع و اسلام سخن گفته است و توسط بزرگان روایی شیعه مانند شیخ صدوق مورد قبول قرار گرفته، می‌توان، مضمون آن‌را با شرایطی پذیرفت. یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی هر جامعه، نحوه ارتباط بین زن و مرد است. در هر اجتماع؛ با توجه به زمینه‌های اعتقادی و فرهنگی که در آن وجود دارد، به نوعی این روابط تعریف شده است. در یک تقسیم‌بندی در همین زمینه که در اسلام وجود دارد، مردان و زنان؛ به محرم و نامحرم تقسیم شده‌اند که برای هر کدام و نوع رابطه‌ای که می‌توان با هر کدام ایجاد کرد؛ ضابطه و قانونی متفاوت وجود دارد. علت تشریع و التزام به چنین قوانینی، ایجاد رابطه‌های سالم و بدون هرگونه شهوت‌رانی در جامعه است که متضمن سلامت روحی و فکری افراد جامعه و حفظ حرمت زن و مرد و ثبات زندگی در چارچوب‌های تعریف شده و مورد قبول اسلام است. گاهی به علت تبعاتی که یک رابطه ناسالم برای فرد و اجتماع می‌تواند داشته باشد، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای چنین روابطی تشریع شده است، البته تشریع چنین قوانینی، به معنای قوانین دنیوی نیست، بلکه چه بسا با توجه به اعتقادی که مسلمانان و موحدان، درباره دنیای پس از مرگ دارند، وعده به عقوبت‌های اخروی؛ نقش بسیار پیش‌گیرانه‌تری را در ارتکاب این موارد خلاف قانونِ شرع دارد. روایتی که در سؤال ذکر شده است را نیز می‌توان از همین دسته از روایات دانست که در صدد پیش‌گیری از روابط ناسالم در اجتماع به ضمیمه تأثیر عقوبت‌های اخروی در جلوگیری از آن؛ است. این روایت مفصل و طولانی را که بیشتر مفاد آن در مورد مسائل اجتماعی و روابط بین افراد است، مرحوم شیخ صدوق در کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» آورده، که پیامبر اسلام(ص) فرموده است: «...و هرکس، با زنى نامحرم شوخى و مزاح کند، به هر کلمه‌اى که با او گفت‌وگو کرده؛ هزار سال در آتش دوزخ او را زندانى کنند، و آن زن اگر خود را با رضایت در اختیار وى قرار دهد و مرد او را در آغوش کشد یا ببوسد یا با او نزدیکى کند؛ یا این‌که شوخى کند تا آن‌که مرد از او کام گیرد بر آن زن همان گناه و کیفر باشد که بر مرد است، و چنان‌چه زن راضى نباشد و مرد به زور از او به نحوى کام گیرد، گناه هر دو بر مرد است و دو عقوبت خواهد دید».
🔴بررسی سند حدیث شیخ صدوق این روایت را از طریق ذیل نقل کرده است: «حَدَّثَنی محمد بن موسى بن المُتَوَکِّل قال حَدَّثَنی محمد بن جعفر قال حَدَّثَنی موسى بن عِمْران قال حَدَّثَنی عَمِّیَ الحُسَین بن زَیْدٍ عَنْ حَمَّاد بن عَمْرو الصِّینیِّ عن أَبی الحسن الخُراسانیِّ عن مُیَسِّرِ بن عَبْدِ اللَّهِ عن أَبی عَبد اللَّه عن أَبی عائِشَةَ السَّعْدیِّ عن یزید بن عُمَر بن عَبْدِ الْعَزِیز عن أَبی سَلَمَةَ بن عَبْدِ الرَّحْمَن عن أَبِی هُرَیْرَةَ و عبد اللَّه بن عَبَّاس قَالا: خطبنا رسول الله(ص) قبل وفاته...». محمد بن موسی بن المتوکل: وی از اساتید شیخ صدوق است و بنابر تصریح علامه حلی، انسان ثقه و مورد اعتمادی است. محمد بن جعفر اسدی کوفی: نجاشی بعد از آن‌که وی را توثیق کرده و مورد اطمینان می‌داند، می‌گوید: «اما وی از راویان ضعیف (هم)، روایت نقل کرده است». موسی بن عمران نخعی: مطلبی درباره توثیق یا عدم توثیق وی یافت نشد، جز آن‌که؛ روایات متعددی از او در کتاب‌های حدیثی مانند: «کامل الزیارات» و «من لا یحضره الفقیه» و «التهذیب» وجود دارد. حسین بن زید: صحیح آن است که حسین بن یزید باشد نه حسین بن زید؛ زیرا عموی موسی بن عمران، حسین بن یزید است نه حسین بن زید. حسین بن یزید همان نوفلی مشهور است که نجاشی او را تأیید و اتهام غلوّ به او را نمی‌پذیرد و از وی روایات فراوانی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد. حماد بن عمرو صینی: صحیح آن؛ حماد بن عمرو نصیبی است. نام حماد بن عمرو نصیبی در روایات ما وجود دارد که از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) نقل روایت داشته است، ولی تعدیل یا جرحی برایش وارد نشده است. ابوالحسن خراسانی: اطلاعی از چنین شخصی نداریم. البته در برخی از روایات از امام رضا(ع) به ابو الحسن خراسانی یاد شده است که قطعاً در این‌جا؛ منظور امام رضا(ع) نیست. میسره بن عبدالله: شخصی به نام میسره بن عبدالله در بین راویان شیعی؛ شناخته شده نیست. و از این شخص تا ابوهریره و ابن عباس که این دو تن از اصحاب رسول خدا(ص) بوده‌اند، دیگر راویان نیز در بین راویان امامیه مجهول و ناشناخته‌اند. بنابراین روایت را از نظر سند نمی‌توان دارای رتبه قابل قبولی دانست. 🔴بررسی محتوای حدیث حدیث مذکور، مفصل و دارای ابعاد گسترده‌ای است که بیان همه آنها از عهده این مختصر خارج است. بنابراین درباره قسمتی که پرسیده شده، بررسی‌هایی خواهیم داشت. معمولاً درباره احادیثی که درباره یکی از اصول اخلاقی مورد تأیید اسلام سخن گفته، دقت‌های سندی انجام نمی‌شود، شاید علت آن؛ مورد قبول بودن اصلی است که حدیث مورد نظر در صدد تبیین، توضیح یا تعمیم و بیان جزئیات آن است. در حدیث مورد نظر؛ صحبت از عقوبت اخروی برای عملی است که اصل آن در اسلام مورد قبول واقع شده است و آن هم، برخورداری زنان و مردان جامعه از یک ارتباط سالم و بدون شهوت‌رانی در سطح اجتماع است. قرآن کریم در تذکری به همسران پیامبر(ص) چنین می‌فرماید: «ای همسران پیامبر! شما مانند دیگر زنان نیستید؛ اگر تقوا پیشه کنید، پس در کلام خود با [مردان نامحرم] به گونه‌اى هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!». پس اصل ارتباط کلامی سالم؛ بین زن و مرد نامحرم؛ مورد تأکید اسلام و قرآن است؛ و اسلام خواسته تا بین زن و مرد نامحرم آنچه موجب شهوت‌رانی و سقوط در گناهان بزرگ‌تر است؛ از بین برود. اما برخی روایات به کمیّت و کیفیّت عذاب می‌پردازد. در این روایت؛ عقوبت شوخی با نامحرم را بسیار بزرگ خوانده و عقوبت آن‌را هزار سال زندانی شدن در آتش دوزخ دانسته است! که دلالت بر بزرگی این گناه دارد. نقل این روایت؛ توسط افرادی مانند شیخ صدوق به نوعی ناظر به قبول محتوای آن از طرف این بزرگان است، اما باید به این نکته هم توجه داشت که در صورت پذیرش این حدیث نیز، عذاب اعلام شده در مورد هر نوع شوخی و مزاح نخواهد بود، بلکه انصراف به مواردی دارد که چنین مزاحی به نوعی تحریک کننده شهوت جنسی باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال پرسمان دینی, [۲۹.۰۵.۱۸ ۱۴:۱۹] پرسمان 💢 وقت نوافل💢 @Porseman_channel نافله عصر پيش از نماز عصر خوانده مىشود. و وقت آن تا موقعى استكه آن مقدار از سايه شاخص كه بعد از ظهر پيدا مىشود، به چهار هفتم آن برسد. و چنانچه بخواهد نافله ظهر يا نافله عصر را بعد از وقت آنها بخواند، بهتر است نافله ظهر را بعد از نماز ظهر، و نافله عصر را بعد از نماز عصر بخواند. و بنابر احتياط واجب، نيت ادا و قضا نكند. وقت نافله مغرب، بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتى كه سرخى طرف مغرب كه بعد از غروب كردن آفتاب در آسمان پيدا مىشود، از بين برود. وقت نافله عشا، بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است. و بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود. @Porseman_channel تعداد نوافل💢💢 نمازهاى مستحبى زياد است و آنها را نافله گويند. و بين نمازهاى مستحبى، به خواندن نافله‏هاى شبانه روز بيشتر سفارش شده، و آنها در غير روز جمعه سى و چهار ركعتند، كه هشت ركعت آن نافله ظهر و هشت ركعت نافله عصر و چهار ركعت نافله مغرب و دو ركعت نافله عشا و يازده ركعت نافله شب و دو ركعت نافله صبح مى‏باشد. و چون دو ركعت نافله عشا را بنابر احتياط واجب بايد نشسته خواند،يك ركعت‏حساب مى‏شود. ولى در روز جمعه بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر، چهار ركعت اضافه مى‏شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢[خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند]💢 @Porseman_channel مسأله ۱۱۴ خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند، پاک و خوردن آنها حلال است (۱). (۱) (گلپایگانی، صافی:) اگر چه احتیاط غیر لازم آن است که از آنها اجتناب کنند. (نوری، زنجانی:) اگر چه احتیاط مستحب آن است که از آنها اجتناب کنند. (بهجت:) اگر خود به خود یا با پختن جوش بیایند، پاک بودن و خوردن آن محل ّ اشکال است. (اراکی:) مسأله خرما و آب آن اگر جوش بیاید پاک و خوردن آن حلال است. و امّا کشمش و آب آن، حکم انگور و آب آن را دارد. مطابق نظر آيت الله خامنه اي: سوال: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد و به اصطلاح با غذا دم بکشد، یعنی به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد خوردن این غذا چه حکمی دارد؟ پاسخ: اشکال ندارد و پاک و حلال است. س: اگر كشمش را در روغن سرخ كنيم پاک است يا نجس؟ اگر نجس است طريقه صحيح پخت عدس پلو چيست؟ در مورد خرما چطور؟ ج) در هر دو مورد پاک است. سوال: آیا جوشاندن خرما در آب و یا سرخ کردن خرما اشکال دارد؟ پاسخ: در فرض سؤال اشکالی ندارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مساله ۲۱۸ـ هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود اما نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن بقدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود نمی توان آن را خورد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ابوالحسن💢 @Porseman_channel ✅در میان امامان شیعه علیهم السلام، غیر از امیرالمومنین علیه السلام و امام سجاد علیه السلام سه امام دیگر نیز کنیه ابوالحسن دارند: امام موسی بن جعفر که به او ابوالحسن اول می‌گویند، امام رضا علیه السلام که به او ابوالحسن ثانی (دوم) می‌گویند و امام هادی علیه السلام که به او ابوالحسن ثالث (سوم) می‌گویند. مقصود از «ابوالحسن» با قید الاوّل و در بیشتر موارد در مواردی به صورت مطلق آمده ولی مقصود امام هادی (علیه‌السّلام) است. به صورت مطلق و با قید الماضی، امام موسی کاظم (علیه‌السّلام) می‌باشد و اگر مقیّد به «ابو الحسن الرضا، یا ثانی» باشد، مقصود امام رضا (علیه‌السّلام) است و اگر مقیّد به «ابو الحسن ثالث» بود، مقصود امام هادی (علیه‌السّلام) خواهد بود. در واقع این اصطلاح حدیثی برای نقل حدیث از آن معصومین ع شده است.کهبا این کنیه ها شناخته شده می شوند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حافظ ومولوی و سعدی شیعه بودند یا سنی @Porseman_channel سخن گفتن پيرامون چنين افرادى كه هم به سنى بودن متهم بوده اند و هم به شيعه بودن كاريست بسيار مشكل و همواره اينگونه افراد از دو طرف مورد اتهام بوده اند و اين منحصر به افرادى كه شما بيان نموده ايد نيست بلكه نمونه هاى بسيارى ديگر هم دارد كه نمونه بارز آن محى الدين عربى است كه پدر عرفان اسلامى نيز لقب گرفته است به گونه اى كه عده اى وى را مردى تمام عيار مى دانند و عده اى هم او را عارف كامل و اصل مى دانند، عده اى او را سنى ناصبى و دشمن سرسخت ائمه (ع) مى دانند و عده اى او را شيعه به تمام معنا مى دانند و همچنين عرفاى ديگر مانند حلاج و خواجه عبدالله انصارى و ديگران، اما در رابطه با مولوى و حافظ هم وضع به اين گونه است. البته نه به اين شدت البته نبودن دلايل ظاهرى متقن و شيعه و سنى بودن مردم آن زمان و وجود تقيه كار را مشكل كرده است و لذا در آثار آنان به ظاهر هم دلايلى بر شيعه بودن و هم دلايلى بر سنى بودن. اما لازم به ذكر است كه يكى از مسايلى كه شيعه بودن آنها را در اين زمان وضوح بيشترى مى بخشد توجه خاص علماى بزرگ و عرفانى شيعه مخصوصاً به ديوانهاى حافظ و مثنوى معنوى است و اين اشعار در كتب عرفانى و اخلاقى آنها به وفور يافت مى‏شود و به آنها استشهاد مى‏شود و آنچه كه از علماى بزرگ و عرفانى شيعه نقل مى‏شود اين است كه آنها حافظ و مولوى و سعدی را شيعه درجه اول دانسته و واصل به حق مى دانند كه به درجات بالاى ايمان رسيده و اغلب مطالبى را كه بيان كرده اند بر اساس كشف و شهود بوده صرف خيالات و تصوراتى شاعرانه كه در اين چند نمونه و دليل را به حضورتان تقديم نموده و تحقيق عميقتر را به شما واگذارى مى نماييم. 1- علامه جعفرى درباره مثنوى چنين مى فرمايد: دو اثر بزرگ جلال الدين محمد مولوى يكى مثنوى و ديگرى شمس تبريزى در معارف عالى بشرى از اهميت فوق العاده اى برخوردار است، اصول و مسايل بسيار فراوان در حكمت و عرفان و تفسير قرآن و علوم انسانى در اين دو كتاب مطرح شده است مخصوصاً در مثنوى كه قرنها مورد استفاده صاحب نظران معارف مزبور قرار گرفته است. (1) 2- حاج محمد هادى سبزوارى عارف و شارح فلسفه ملاصدرا كه از علماى و فلاسفه بنام شيعه در قرن 13 مى باشد در ابتدا شرح خود به مثنوى چنين مى نويسد: هذا كتاب المثنوى و هو اصول اصول اصول الدين فى كشف الاصول و اليقين و هو فقه الله الاكبر و شرع الله الازهر و برهان الله الاظهر. (2) (اين كتاب مثنوى اصول اصول اصول دين (اصل اول شريعت اصل دوم طريقت اصل سوم حقيقت) در كشف اسرار وصول و يقين است) و همچنين فقه اكبر الهى و شرع تابناك ربانى و برهان آشكار سبحانى است. (3) و همچنين مى نويسد: دو كله كماترى بيان للآيات البينات و بيان للسنن النبويات و قبسات من نور القرآن الامع و جذوات من شعاع مصباحه الساطع و هو بحسب الاقتناص من خزائن القرآن فيه كل الحكمه العتيقه و كلّه الحكمه الانيقه ولله در ناظمه حيث جمع بين الشريعه و الطريقه و الحقيقه (4) (همچنانكه مشاهده مى كنى همه آن تفسير آيات بينات و شرح سنن نبويات وافرى از فور قرآن و درخشش هايى از شعاع خورشيد پرتو افشان آن است كه به حسب بهره بردارى از گنجينه هاى قرآن در اين (كتاب مثنوى) يعنى جامع حكمت قديم و بلكه همه اش حكمت قديم است، گرد آمده است و آفرين بر ناظم آن بين شريعت و طريقت و حقيقت را جمع كرده است. (5) در پايان چند بيت از ابيات مولوى را در فصل حضرت على (ع) را به شما تقديم مى داريم كه معارفى بسيار در آن نهفته است كه چنين ابياتى را مولوى فقط در حق رسول اكرم (ص) و حضرت امير (ع) سروده است: از على آموز اخلاص عمل شير حق را دان منزه از دغل. او خدو انداخت بر روى على انتخاب هر نبى و هر ولى. راز بگشا اى على مرتضى اى پس از سود القضا حسن القضا. در شجاعت شير ربانيستى در مروّت خود كه داند كيستى. چون تو بابى آن مدينه علم را چون شعاعى آفتاب حلم را. باز بايش اى باب بر جوياى باب تا رسند از تو قشور اندر لباب گفت هر كس را منم مولا و دوست اين عمم من على مولاى اوست اشاره به حديث غدير خم و يا در جاى ديگر مى فرمايد: تا صورت پيوند جهان بود على بود تا كفش زمين بود زمان بود على بود اشاره به ولايت مطلقه اميرالمومنين (ع) دارد. شاهى كه ولى بود و وصى بود على بود سلطان سخا و كرم وجود على بود. ادامه اين غزل كه مضامين بسيار عميق عرفانى را در بر دارد كه از بيان آن در اين مختصر صرف نظر مى كنيم. (6) استاد شهيد مطهرى در كتاب عرفانى حافظ مى فرمايند: آقاى محيط طباطبايى مقاله اى نوشته بودند و شواهد و ادّله تاريخى ذكر كرده بودند كه تاريخ زمان حافظ او را يك مرد متدين مى شناسد و ايشان معتقد است كه حافظ را در عصر خود سنى و در عصرهاى بعد شيعه هم مى دانستند. (7)
هر چند آقاى بهاءالدين خرشاهى در كتاب حافظ خود بر سنى بودن حافظ نظر دارد تا بر شيعه بودن او (8) ولى همانگونه كه قبلاً هم گفتيم عرفا و علماى بزرگ شيعه ايشان را به عنوان كسى كه به درجات بالاى ايمان و واصل به حق و فانى مى شناسد. اما آنچه كه پژوهشگران ديگر در اين زمينه بيان مى كنند اين است كه علامه نقيد آقاى قزوينى مى نويسد: به غير از دو قصيده و غزل شكوك ما دلايلى بر تشيع سنن حافظ به طور يقين در دست نداريم. خواجه در اشعار خود با صراحت مذهب خود را ذكر نكرده است داستان معروف در زمان شاه شجاع كه به علت يك بيت شعر: گر مسلمانى از اين است كه حافظ دارد آه اگر از پس امروز بود فردايى. نزديك بود حكم قتل خواجه صادر شود خواجه با راهنمايى شيخ زين الدين تايبادى يك بيت ديگر جلوى بيت فوق افزود تا موضوع جنبه نقل قول پيدا كند: اين حديثم چه خوش آمد كه سوگه مى گفت بر در ميكده اى يا دف و نى ترسانى و با اين تمهيد از مرگ نجات يافت. اين حكايت كوچك كه در اكثر تذكره ها آمده است به خوبى روشن مى كند كه خواجه در طى عمر خود بارها در خطر مرگ قرار داشته است و چون نمى خواسته دورويى و دروغ گويى كند درباره مذهب خود كه از قراين با مذهب مرسوم و معمول آن زمان فرق هايى داشته چيزى آشكار نمى گويد و براى رهايى خود رندانه از كنار اينگونه پاسخ گويى ها مى گذرد. (9) اما در باره سعدى ظاهراً كمتر كسى در اين مسئله به تحقيق پرداخته است و بحثى درباره شيعه و يا سنى بودن او با اندازه حافظ و مولوى مطرح نبوده است: دكتر عبدالحسين زرين كوب مى نويسد كه: سعدى در نظاميه در بين اين جمع كه همه شافعى مذهب بودند و همه به زبان فارسى حرف مى زدند يا كه آشنا بودند تدريجاً سيمايى محبوب دوست روى و مورد علاقه شد. (10) منابع: 1- معارفى از تشيع در مثنوى معنوى، نوشته قدرت صولتى. 2- شرح مثنوى، ملا هادى سبزوارى، ص. 11 3- تجلى ولايت، خواجوى، ص. 7 4- شرح مثنوى ملا هادى سبزوارى، ص. 12 5- تجلى ولايت. 6- در خلوت على (ع)، ص 79 و. 231 7- عرفان حافظ، ص. 62 8- حافظ، بهاءالدين فرشاهى،. 161 9- آب حيات، دكتر حسنعلى شيبانى، ص. 109 10- حديث خوش سعدى، دكتر عبدالحسين زرين كوب، ص. 18 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکم اپیلاسیون عورت زن، توسط خانم دیگری که این کار شغل او است، چه حکمی دارد؟ پاسخ:@Porseman_channel دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در صورتی که مستلزم لمس یا دیدن عورتین باشد جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): نگاه کردن به خود عورت جایز نیست و ستر (پوشیدن) آن واجب است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد. حضرت آیت الله بهجت: اگر مستلزم نظر يا لمس عورت او باشد، جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هدیه به اموات💢 @Porseman_channel قطعا ما می توانیم برای اموات اعمال خیری انجام دهیم که برای آنها هدیه ای عالی است: از پیامبر(ص) نقل شده است: مردگانتان را كه در قبرها آرمیده ‏اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانى هستند و به كارهاى نیك شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام كارى ندارند، شما صدقه و دعائى به آنها هدیه كنید اعمالی که ما برای مردگان مومن انجام می دهیم، علاوه بر اینکه هدیه ای ارزشمند برای آنهاست، می تواند سبب مغفرت خود ما نیز باشد: « مالك بن دینار مى ‏گوید گفت: شب جمعه ‏اى بر گورستانى وارد شدم و ناگهان نور درخشانى را دیدم. از روى تعجّب گفتم: لا إله إلا اللَّه، گویى خداوند- عزّ و جلّ- اهل این گورستان را آمرزیده است. ناگهان شنیدم كه هاتفى از دور ندا مى ‏كند و مى ‏گوید: اى مالك بن دینار، این هدیه مؤمنان به اهل قبور و برادران ایمانى ‏شان مى‏ باشد. گفتم: سوگند به خدایى كه تو را به زبان آورد، از تو مى ‏خواهم كه به من بگویى آن هدیّه چیست؟ گفت: مؤمنى در این شب برخاست و وضوى كامل گرفت و دو ركعت نماز خواند و در هر ركعت یك بار سوره فاتحة الكتاب و سوره قُلْ یا أَیُّهَا الْكافِرُونَ، و سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قرائت نمود، و گفت: «اللّهمّ، إنّى قد وهبت ثوابها لأهل المقابر من المؤمنین.» - خداوندا، من ثواب آن را به مردگان مؤمنین هدیه نمودم. از این رو خداوند، ما را از شرق و غرب و از هر سو، نور و گشایش و شادمانى عنایت فرمود. مالك مى‏ گوید: من همواره آن را در شبهاى جمعه مى ‏خواندم، تا اینكه پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله را در خواب دیدم و ایشان به من فرمود: «اى مالك، در برابر نورى كه به امّت من هدیّه نمودى، خداوند در ثواب آن تو را آمرزید.» سپس فرمود: «خداوند در قصرى بهشتى كه «منیف» نامیده مى ‏شود، خانه‏ اى براى تو بنا نمود.» همچنین آیت الله جوادی می فرمایند: خواندن آیات قرآن مخصوصاً سوره قدر و حمد و توحید و یس و سایر سوره‏ ها برای اموات مفید است. انواع دعاها و استغفار برای آنان ثواب می‏ آورد. البته خواندن قرآن و دعاها برای شخص خواننده دعاها بسیار مفید است و باعث هدایت و نورانیّت قلب می‏شود. در ضمن ثواب این هدایت‏ها و نورانیت‏ها به میّت می‏رسد و باعث خوشحالی او در عالم برزخ می‏شود. علاوه بر اینکه زیارت و رفتن به نزد قبور مومنین توصیه شده و آن را سبب شادمانی میت شمرده اند. خصوصا زیارت قبر والدین که توصیه شده، انسان خواسته خود را در آنجا از خدا بخواهد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اذن پدر؛مانع ازدواج💢 آیا (فتوای مراجع بر)شرط اذن پدر برای دخترباکره؛مانع تشکیل خانواده است؟ @Porseman_channel برخی تصور می کنند؛اینکه اذن پدر برای ازدواج دختر باکره شرط شده؛مانع تشکیل خانواده می شود.درحالیکه 1️⃣اولا: مانع ازدواج نه ،اذن پدر بلکه شرائط متعدد و فرهنگ غلطی است که در جامعه وجود دارد. اگر اذن پدر از طرف دختر؛مانع است پس چگونه ممانعتهایی از طرف پسر برای ازدواج می بینیم؟! 2️⃣ثانیا: شرط اذن پدر مورداختلافی است و مورد فتوای همه مراجع نیست و غالبا فقهاء احتیاط واجب کرده اند،که می شود به مرجع تقلید فالاعم رجوع کرد. پس شرط اذن پدر عامل و مانع نمی باشد. 3️⃣ثالثا: هر پدری خوشبختی فرزندش را می خواهد و با تجربیاتی که در جامعه کسب کرده و سرد و گرم روزگار را چشیده و تحت تاثیر احساسات نیست؛می تواند بهترین مشاور برای دخترش باشد تا مانع لغزش و فریب خوردن او و باختن کل زندگی اش شود. اگر خود مستشکل هم فردا روز،بابا شود؛حتما خیروصلاح دخترش رادر نظر گرفته و می داند که اذن پدر چقدر میتواند آرامش خیال برای او و تامین کننده زندگی بهتر و انتخاب مناسب تر برای فرزندش باشد. البته ما منکر سوء استفاده های احتمالی و مانع تراشی های الکی و شرط گذاشتن های کذایی ؛از طرف برخی پدرها نیستیم . حرف ما این است؛این اذن دادن؛منفعت بزرگتری دارد که حکم کلی را نمی توان با چنین تخلفات احیانی نادیده گرفت. ضمنا اگر پدری صلاحیت نداشت و مصلحت دختر را در نظر نگرفت؛از نظر شرعی ولایتش سلب می شود.دختر نیاز به اذن او نخواهد داشت. این اذن؛در واقع مدیریت کردن ازدواج است نه مانع آن @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کشتی نجات 💢 اهل بیت ع کشتی هستند یعنی چه؟ @Porseman_channel ✅اهل بیت ع کشتی نجات هستند.به این معنا که هرکس وارد کشتی امن ولایت آنها شد و طبق فرمایش آنها عمل کرد؛قطعا از امواج های سهمگین و طوفان دریای پرتلاطم و عقبات قبر و برزخ به ایمنی به ساحل نجات می رسد. إِنَّ مَثَلَ‏ أَهْلِ‏ بَيْتِي‏ فِي أُمَّتِي‏ كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِهِ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص560 📚تفسير فرات الكوفي ص 373 / 📚المزار (للشهيد الاول) ص 162 📚الأمالي( للصدوق) / ص 19 / المجلس الخامس امام حسین ع ، نیز-به صورت ویژه-به تصریح روایات؛کشتی نجات هستند. ان الحسین ع مصباح الهدی و سفینه النجاه... 📚مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر / ج‏4 ص 52 / یک کشتی حساس ترین وسیله ای است که خوف غرق شدن و هلاکت در آن بیشتر است. یک کشتی در وسط دریا؛برای نجات سرنشینان خود؛نیاز به کشتی خوب و مناسب ، مجهز ، ناخدای باتجربه و بلد ، سرنشینان و کادر حرف گوش کن ؛دارد. وسط دریا تا چشم کار می کند آب است ودریاست.احتمال باد و تند باد و طوفان و امواج سهمگین و احتمال گم شدن و احتمال خراب شدن کشتی و تمام شدن آذوقه و...وجود دارد. ازاین رو؛انتقال معارف؛مثال زدنی است. که در این دنیای شلوغ و پر از موج های منفی و افراد خلافکار ومشکلات فردی و اجتماعی در عرصه های مختلف؛همه دنبال مامن امنی می گردند که از این هول و هلاک رها شوند و این در آموزه دینی نیست مگر با اتکاء به خدا و سوار شدن به کشتی اهل بیت ع... @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 💐💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢انتظار امام حسین ع از عزاداران💢 امام حسین ع چه انتظاری از ما عزاداران دارد؟ @Porseman_channel ✅به طور کلی اهل بیت ع از ما چند انتظار دارند 1️⃣اولا: مایه زینت آنها باشیم. نه مایه سرافکندگی شان. سليمان بن مهران گويد روزى شرفياب حضور امام صادق (ع) شدم و چند تن از شيعه‏ها آنجا بودند و شنيدم ميفرمود اى گروه شيعه زينت ما باشيد و زشتى ما نباشيد با مردم خوش زبانى كنيد و زبان خود نگهداريد و از زياده‏گوئى و بدگوئى بازش داريد. 📚الأمالي (للصدوق) ؛ ص400 2️⃣ثانیا: مراعات حق الناس و رد مظالم ... پرداخت دیون و بدهی ها که به اصطلاح حق الناس گفته می شود. مطالبه امام حسین ع از یاران با وفای خود بوده است. اگر ما می خواهیم از یاران ایشان باشیم باید که نسبت به پرداخت بدهی های مالی حساسیت داشته باشیم. متاسفانه بسیار می بینیم که اشخاص در پرداخت حقوق واجب تعلل می کنند.مثلا نفقه زن و بچه و والدین خود را نمی دهد در معامله کم فروشی می کند حقوق کارمند و کارگرهای خود را نمی دهد همسایه آزاری می کند خمس و زکات و...نمی دهد و... ولی در روضه و عزاداری دستجات و...اطعام و احسان می دهد. انتظار امام حسین ع ؛اولویت بندی در مخارج هست اینکه دیون و بدهی را ابتدا پرداخت کنیم بعد از آن خود را وارد یاران حضرت کنیم. امام حسين‏ عليه السلام فرمود: (هرکسي که قرضي برگردنش هست با ما در اين مبارزه شرکت نکند «و کشته نشود» و به همه آنها فرمود: من از رسول ‏خدا صلي الله عليه و آله و سلم شنيدم که مي‏فرمود: هرکسي بميرد و برگردن او بدهکاري باشد خداوند در روز قيامت از حسناتش کم مي‏کند.) 📚إحقاق الحق و إزهاق الباطل ج‏19 430 3️⃣ثالثا: ترک گناه و ازدیاد معرفت و عشق اهل بیت ع امام حسین ع یک جواب کلیدی و شاخص به عبيد اللَّه بن حر حنفى‏ زدند وقتی گفت:که اسبم را پیش کش می کنم كه به خدا هر وقت سوارش شدم هر چه را خواستم دريافتم و هر كه قصد مرا كرده از او نجات يافتم او را برگير حسين از او رو گردانيد و فرمود: ما را نيازى بتو و اسب تو نيست و من ستمكاران را بكمك خود نپذيرم‏. ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدا 📖کهف51 دقت کنیم که :مضل"نباشیم. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا