💢ماجرای ازدواج زید💢
@Porseman_channel
آیه 37 احزاب؛به گفته غالب مفسران و مورخان اسلامى در مورد داستان ازدواج زينب بنت جحش (دختر عمه پيامبر گرامى اسلام) با زيد بن حارثه برده آزاد شده پيامبر ص نازل شده است.
ماجرا از اين قرار بود كه: قبل زمان بعثت و بعد از آن كه خديجه با پيامبر ص ازدواج كرد خديجه بردهاى به نام" زيد" خريدارى نمود كه بعدا آن را به پيامبر ص بخشيد و پيامبر ص او را آزاد فرمود، و چون طائفهاش او را از خود راندند پيامبر ص نام" فرزند خود" بر او نهاد و به اصطلاح او را" تبنى" كرد.
بعد از ظهور اسلام" زيد" مسلمانى مخلص و پيشتاز شد، و موقعيت ممتازى در اسلام پيدا كرد، و چنان كه مىدانيم سرانجام يكى از فرماندهان لشكر اسلام در جنگ موته شد كه در همان جنگ شربت شهادت نوشيد.
هنگامى كه پيامبر ص تصميم گرفت براى" زيد" همسرى برگزيند از" زينب بنت جحش" كه دختر" اميه" دختر" عبد المطلب" (دختر عمهاش) بود براى او خواستگارى نمود" زينب" نخست چنين تصور مىكرد كه پيامبر ص مىخواهد او را براى خود انتخاب كند، خوشحال شد و رضايت داد، ولى بعدا كه فهميد خواستگارى از او براى" زيد" است، سخت ناراحت شد و سر باز زد، برادرش كه" عبد اللَّه" نام داشت او نيز با اين امر به سختى مخالفت نمود.
در اينجا بود كه نخستين آيه از آيات مورد بحث نازل شد و به امثال" زينب" و" عبد اللَّه" هشدار داد كه آنها نمىتوانند هنگامى كه خدا و پيامبرش كارى را لازم مىدانند مخالفت كنند، آنها كه اين مساله را شنيدند در برابر فرمان خدا تسليم شدند (البته چنان كه خواهيم ديد اين ازدواج، ازدواج سادهاى نبود و مقدمهاى بود براى شكستن يك سنت غلط جاهلى، زيرا در عصر جاهليت هيچ زن با شخصيت و سرشناسى حاضر نبود با بردهاى ازدواج كند، هر چند داراى ارزشهاى والاى انسانى باشد).
اما اين ازدواج ديرى نپائيد و بر اثر ناسازگاريهاى اخلاقى ميان طرفين، منجر به طلاق شد، هر چند پيامبر اسلام ص اصرار داشت كه اين طلاق رخ ندهد اما رخ داد.
سپس پيامبر اسلام ص براى جبران اين شكست زينب در ازدواج، او را به فرمان خدا به همسرى خود برگزيد، و اين قضيه در اينجا خاتمه يافت، ولى گفتگوهاى ديگرى در ميان مردم پديد آمد كه قرآن با بعضى از آيات مورد بحثآنها را بر چيد كه شرح آن به خواست خدا خواهد آمد
📚تفسير نمونه، ج17، ص: 318
@Porseman_channel
#فراخوان_مسابقه
باسلام
👇👇👇👇
دوستان همراه مستحضر باشند
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد.
دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
#سوال_مسابقه_بیستم
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📅10دی 98
⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛ صحیح می باشد؟
گزینه 1️⃣: درروایات معصومین؛ از نامگذاری به اسم یاسین ؛نهی شده است
گزینه 2️⃣: خواهر و برادررضاعی از همدیگر ارث می برند
گزینه 3️⃣: اگر کسی در موقع گرفتن ماه و خورشید متوجه این پدیده نشود و پس از آن متوجه گردد،نماز آیات بر او واجب است
گزینه 4️⃣: شرط بندى در مسابقات شنا ؛جايز است.
گزینه 5️⃣: به نظر همه مراجع تقلید؛باید بعد از حمد ؛سوره کامل نیزدر نمازهای واجب و قضا خوانده شود
📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩
⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 12ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰
🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹
➖➖➖➖➖
✅✅ #کانال_پرسمان_دینی
@Porseman_channel
#پاسخ_مسابقه
با سلام
وتشکر از حضور پرشور دوستان همراه🌷
فقط گزینه ی 1⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند.
👇👇👇👇
به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷
کاربران برنده این مسابقه؛4نفرند
👇👇👇👇👇👇👇
Khodam
تلخ
گل گندم
یاابالفضل ع
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
موفق باشید🌷
با سلام خدمت اعضاء محترم🌷
وتشکر فراوان از همراهی و فعال بودن،عزیزان داریم🌸
👇👇👇👇👇
نکاتی در مورد مسابقه حائز اهمیت است
1⃣اولا
این مسابقه نه فقط مسابقه ، بلکه در نظر ما ، کلاس تمرین و تدریب و تکرار و مرور احکام هست.
درواقع
توجه دادن دوستان ، به احکامی که ازآن غفلت میشود و چه بس مبتلی به نیز می باشد،است.
به صورت غیر مستقیم با طرح سوال،و چالش اذهان ،(درقالب مسابقه)درصدد بیان احکام و آموزش آن هستیم...
2⃣ثانیا
اغلب سوالات از کانال وگروههای پرسمان
خودمان طرح میشوند.
لذا با جستجو در آنها میتوانید به پاسخ برسید
3⃣ثالثا
گزینه ها دقیق هستند وحساب شده ،نوشته میشوندلذا به قیودی که در گزینه وجود دارد،عنایت داشته باشید
موفق باشید🌷
با سلام
دوستان مستحضرند که...
کانال صوتی و تصویری نیز در 🌷ایتا🌷داریم...
👆👆👆👆
حضرت پس از سه ماه و هفده روز که از ظهور گذشته و به اندازه کافی اطلاع رسانی کرده و حجت را نیز بر مردم تمام کردهاند فعالیتشان را آغاز میکنند.
همچنین نفس زکیه برادری داشته است که ایشان هم در مکه به شهادت میرسد. همانگونه که از عمار یاسر منقول است که زمانیکه نفس زکیه و برادرش به قتل میرسند به واسطه این ضایعه فرشتهای مقرب ندا میدهد که امیر و سرپرست شما مهدی است و وی کسی است که زمین را پر از حق و عدل میکند.
ولی برخی دیگر از روایات شخص دیگری را که محمد نام دارد و جاسوس سفیانی است پسر عموی او معرفی کردهاند که سر انجام او که محمد نام دارد به همراه خواهرش فاطمه در مسجد النبی به دار آویخته میشود.
به هر حال شخص دیگری که برادر و یا پسر عموی وی است جزء علائم حتمیه نمیباشد و فقط خود نفس زکیه جزء علامات حتمی است.
@Porseman_channel
💢نفس زکیه💢
مقصود از «نفس زکیه» که قبل از ظهور کشته خواهد شد کیست؟
@Porseman_channel
در روایات شیعه به علامتى قبل از ظهور حضرت مهدى (ع) به عنوان «قتل نفس زکیه» اشاره شده است که بعد از این جنایت، حضرت ظهور خواهند کرد.
از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: «لیس بین قیام قآئم آل محمّد وبین قتل النفس الزکیّة إلّا خمسة عشر لیلة»؛ «بین قیام قائم (ع) وکشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست.»
( کمالالدین، ص 649)
شیخ مفید؛ مىگوید: «از جمله علایم ظهور، کشته شدن نفس زکیه در پشت کوفه با هفتاد نفر از صالحین است».
( ارشاد، ج 2، ص 368)
از برخى روایات، وجود نفس زکیه دیگرى نیز استفاده مى شود که مأمور تبلیغ از طرف امام زمان (ع) است که بین رکن ومقام به شهادت خواهد رسید.( بحارالأنوار، ج 52، ص 307، ح 81)
برخى ممکن است گمان کنند که نفس زکیه که در این روایات به شهادت آن اشاره شده همان محمد بن عبداللَّه بن حسن بن على بن ابى طالب است که در زمان منصور عباسى قیام کرد تا حق اهل بیت: را از ظالمان بستاند. ولى شواهد وقرائن موجود برخلاف این احتمال را دلالت دارد:
1 - در برخى روایات اشاره به کشته شدن نفس زکیه بین رکن ومقام دارد، که محمّد بن عبداللَّه بن الحسن در آن نقطه به شهادت نرسیده است.
2 - مطابق برخى روایات بین ظهور حضرت وکشته شدن نفس زکیه پانزده شب فاصله است.
3 - کشته شدن محمد بن عبداللَّه بن الحسن قبل از ولادت حضرت مهدى (ع) بوده است ولذا نمىتوان آن را از علایم ظهور دانست.
4 - محمد بن عبداللَّه نیّت خالص از عملکرد خود نداشته است، ولذا بنابر نقل «مقاتل الطالبیین» ادعاى مهدویت نمود وپدرش نیز او را بعد از زوال دولت بنىامیه وقبل از تأسیس دولت بنىعباس، به عنوان مهدى معرفى کرد.
( مقاتل الطالبیین، ص 171)
5 - در روایتى از امام صادق (ع) مىخوانیم که فرمود: «بعد از کشته شدن نفس زکیه صاحب امر ظهور خواهد کرد». که در بعدیّت نزدیک ظهور دارد.
( کافى، ج 8، ص 225)
نفس زکیه شخصی است به نام محمد ابن الحسن و بدلیل اینکه خیلی عابد و زاهد و پاک میباشد در روایات به او لقب نفس زکیه داده شده است. وی از اولاد امام حسین علیه السلام بوده و به عبارتی سید حسینی میباشد. اما برخی به گمان اینکه نام حسن -که جزء اسم میباشد- نام جّد او است وی را سید حسنی مینامند در حالیکه او با سید حسنی متفاوت است. زیرا سید حسنی کسی است که که وقتی به اذن خدا فرمان ظهور به حضرت بقیه الله میرسد او بوسیله بعضی از خواص حضرت متوجه میشود که حضرت میخواهند ظهور کنند. لذا به نزد حضرت آمده و از ایشان استفسار میکند و آنحضرت ایشان را آگاه میکند. سپس او قبل از امام خروج میکند و بدست مردم کشته میشود و سرش به شام فرستاده میشودو همچنین با نفس زکیهای که طبق روایات در پشت کوفه به همراه هفتاد نفر از یارانش شهید میشودمتفاوت است. برخی از نویسندگان معاصر آن را به شهید حکیم و یارانش که در نجف (که در پشت کوفه قرار دارد) شهید شدهاند تطبیق داده اند.
قتل نفس زکیه از علایم حتمی
برای ظهور و قیام حضرت صاحب الامر پنج علامت حتمی وجود دارد: یعنی به طور حتم این پنج علامت در رابطه با حضرت اتفاق خواهد افتاد. یکی از علائم حتمی ظهور قتل نفس زکیه است.
وظیفه نفس زکیه
بنابر آنچه از روایات و اخبار به دست میآید وظیفه نفس زکیه پیام رسانی برای امام بوده است. همانطور که در روایت بیان شده است حضرت ولی عصر(عج) وقتی ظهور میکند و توسط صیحه دعوتشان علنی و جهانی میشود به یارانشان میفرمایند که مردم مکه مرا نمیخواهند در حالیکه برای هدایت فرستاده شدهام و شایسته است که شخصی همچون من این مطالب را برای ایشان بگوید تا برای آنها حجت تمام شود. سپس یکی از یارانش را میطلبد و به ایشان میفرماید: برو نزد اهل مکه و به ایشان بگو ای اهل مکه من فرستاده فلانی هستم و او به شما میگوید:
ما اهل بیت رحمت و معدن رسالت و خلافت هستیم و از ذریه محمد(ص) و سلاله پیامبرانیم. ما مظلوم واقع شدهایم و مردم به ما ستم کردهاند و ما را آواره ساختهاند و از هنگام رحلت رسول خدا(ص) تا امروز حق ما غصب شده است. اکنون ما از شما چشم یاری داریم و از شما یاری میطلبیم. پس ما را یاری کنید.
وقتی او شروع به صحبت میکند مردم مکه بر او هجوم میآورند و او را بین رکن و مقام به شکل خاصی سر میبرند.
از زمان هبوط آدم تا آن زمان هیچ کس یک چنین بیاحترامی به خانه کعبه نکرده است و در آن زمان است که برای اشرار نه عذر خواهی در آسمان میماند و نه یاوری بر روی زمین و پانزده شب پس از این حادثه واقعه قیام رخ میدهد همانگونه که امیر المومنین علیه السلام میفرماید:
انسان محترمی از قریش را در روزی محترم و در شهری محترم به قتل میرسانند. قسم به پروردگاری که دانه را شکافت و بشر را آفرید بعد از این جریان از سلطنت ظالمان بیش از پانزده روز باقی نمیماند
💢گریه در نماز میت 💢
@Porseman_channel
پرسش : آیا گریه در نماز میت نماز را باطل میکند؟
@Porseman_channel
پاسخ : دلیلی بر باطل شدن آن نداریم.
@Porseman_channel
💢دفن میت در شب💢
@Porseman_channel
پرسش :دفن ميت در شب جه حكمي دارد؟
پاسخ :
آیت الله مکارم:
هر چند دلیلی بر کراهت در منابع نیامده است ولی بهتر است در غیر موارد ضرورت، دفن در روز انجام شود.
@Porseman_channel
💢ورزش در مسجد💢
@Porseman_channel
اگر مسجدي ويران شود، زمين آن از مسجد بودن خارج نمي شود و احکام مسجد در برخي موارد بر آن جاري است و همچنين اگر تمام روستا يا شهري که مسجد در آن است، خراب شود مکاني که مسجد بوده همچنان عنوان مسجد دارد.
زمين بدون ديوار و ساختمان را نيز مي توان مسجد قرار داد، بنابراين اگر زميني را براي مسجد وقف کنند و به همين قصد در آن نماز خوانده شود، مسجد است و احکام آن بايد مراعات شود، هر چند ديوارکشي نشده باشد و ساختمان هم نساخته باشند.
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی)
مسجد جاى ورزش و تمرین ورزشى نیست و از کارهایى که با شأن و منزلت مسجد منافات داشته و با جهت وقف مخالفت دارد، باید پرهیز شود.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی)
ورزش مناسب مسجد نیست.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)
ورزش براى همگان، مخصوصاً براى جوانان و نوجوانان امر لازمى است؛ ولى مناسب مساجد و حسینیّه ها نیست. لازم است مکان مناسب دیگرى براى آن در نظر گرفته شود. مسجد را به هیچ وجه نمى توان از مسجد بودن خارج کرد یا تبدیل به ورزشگاه نمود
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)
انجام این امور در مسجد جایز نیست.
@Porseman_channel
✅تعريف دقيق شهادت و شهيد از نظر شارع مقدس اسلام چيست؟✅
@Porseman_channel
پاسخ: شهادت در فرهنگ دين مقدس اسلام به معناي كشته شدن در راه خدا ميباشد و علتنامگذاري چنين كشته شدني به شهادت به خاطر آن است كه شهيد در واقع نمرده بلكه زنده و حاضر است;
چنانكه قرآنكريم ميفرمايد: "]اي پيامبر[ هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شدهاند مردگانند; بلكه آنها زندهاند و نزد پروردگارشان روزي داده ميشوند."
(آل عمران، 169)
و برخي نيز گفته اند :
كشته شدگان در راه خدا را از آن جهت شهيد گويند چون فرشتگان رحمت بر محل شهادت او حاضر ميشوند شهيدان راه خدا، جايگاه والايي در بهشت دارند و مورد آمرزش و بخشش و رحمت خداوند قرار ميگيرند.
(ر.ك: تفسير نمونه، آيةاللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 168 ـ 173، دارالكتب الاسلامية.)
(آل عمران، 157 ; نسأ، 69 و 74)
شهادت در فرهنگ اسلام دو معناي متفاوت دارد: يكي معناي "خاص"
و ديگري معناي گسترده و "عام". معناي خاص شهادت، همان كشته شدن در معركة جنگ، در راه خداست كه احكام خاصي در فقه اسلامي دارد;
از جمله اینکه: شهيد نياز به غسل و كفن ندارد; بلكه با همان لباس خونين دفن ميشود;
اما معناي وسيع شهادت آن است كه انسان در مسير انجام دادن وظيفة الهي كشته شود و يا بميرد; بنابراين، هر كس در حين انجام دادن چنين وظيفه اي به هر صورت از دنيا برود، "شهيد" است;
لذا در روايات اسلامي آمده است كه چند گروه شهيد از دنيا ميروند:
1. كسي كه در طريق تحصيل علم از دنيا برود
(سفينة البحار، ج 1، مادة "شهيد".)
2. كسي كه در بستر از دنيا برود، ولي معرفت حق پروردگار و معرفت واقعي پيامبر اكرم ص و اهلبيتش را داشته باشد.
(نهج البلاغه، خ 190، آخر خطبه.)
3. كسي كه براي دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ايستادگي كند و كشته شود
(سفينة البحار، همان،)
و همچنين كساني كه در مسير حق كشته ميشوند و يا ميميرند;
بنابراين، از همين جا عظمت اين فرهنگ اسلامي و گسترش آن روشن ميشود.
بنابراين، افرادي كه هدف گلولة قرار ميگيرند; ظاهراً شهيد محسوب ميشوند; هر چند كه زمان دادرسي، انگيزه ها و نيّتها شرط است
(ر.ك: تفسير نمونه، همان، ج 21، ص 408 / حماسه و عرفان، آية الله جوادي آملي، ص 313، نشر اسرا.)
رسول اللَّه صلى الله عليه و آله فرمودند: جز كشته شدگان در راه خدا، شهيدان هفت گروه هستند: كسى كه با دل درد بيمرد.
کسیکه با سوخته و زير آوارو غرق شدن و كسى كه با سينه پهلو بميرد. كسى كه با طاعون بميرد.و زنى كه هنگام زايمان بميرد.
المواعظ العددية ؛ ج2 ؛ ص341
@Porseman_channel