eitaa logo
کانال پرسمان دینی
829 دنبال‌کننده
44 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روایتی خواندنی💢 @Porseman_channel 🔴ابو الجارود گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى ابا الجارود اينان (يعنى اهل سنت) در باره حسن و حسين عليهما السّلام بشما چه ميگويند؟ عرضكردم: آنها سخن ما را كه آن دو بزرگوار پسران پيغمبرند منكر هستند. فرمود: شما در برابر آنها چه دليلى مى‏آوريد؟ عرضكردم: ما بگفتار خداى عز و جل كه در باره عيسى بن مريم فرموده دليل مى‏آوريم آنجا كه فرمايد: (سوره انعام آيه 84) كه در اين آیه خداوند عيسى بن مريم را از نژاد نوح قرار داده (با اينكه نسب عيسى از طرف مادرش مريم به نوح رسد و پدرى نداشته، پس باين آيه قرآنى دخترزاده را پسرانشان ميخواند). حضرت فرمود: آنها در پاسخ اين استدلال شما چه ميگويند؟ عرضكردم: ميگويند: ممكن است فرزند دختر را فرزند بحساب آرند ولى فرزند صلبى نيست. فرمود: شما در برابر اين حرف آنها چه دليلى مى‏آوريد؟ عرضكردم: ما براى آنها دليل مى‏آوريم بگفتار خداى تعالى كه (در جريان مباهله) به پيغمبرش فرمود: (سوره آل عمران آيه 61) (كه بگفته همه مفسران مقصود از پسران خود كه رسول خدا (ص) بآنها فرمود حسن و حسين عليهما السّلام بودند). حضرت فرمود: آنها در برابر اين استدلال بشما چه ميگويند؟ عرضكردم: آنها ميگويند بسا باشد كه در كلام عرب فرزندان مردى را بخود آن مرد نسبت دهند (و بگويند فرزندان فلانى) و شخص ديگرى آنها را بخودش نسبت دهد و بگويد: فرزندان من (بطور مجاز). ابو الجارود گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: اى ابا الجارود اكنون من از كتاب خداى جل و تعالى آيه‏اى بدست تو دهم كه دليل است بر اينكه حسن و حسين عليهما السّلام از صلب رسول خدا (ص) هستند و آن دليل را جز شخص كافر رد نكند. عرض كردم: قربانت آن آيه در كجاست؟ فرمود: (سوره نساء آيه 23) پس اى ابا الجارود از آنها بپرس آيا براى رسول خدا (ص) حلال بود كه با زنهاى حسن و حسين ازدواج كند؟ اگر در پاسخ بگويند: آرى كه (مسلما) دروغ و هرزه گفته‏اند، و اگر بگويند: نه، پس آن دو پسران صلبى رسول خدا (ص) باشند. 📚الكافي ج‏8، ص: 318 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرار از خانه💢 جایگاه بودن در خانه در سیره حضرت زهراس چگونه بود؟ @Porseman_channel ✅متاسفانه در این زمانه؛(البته به تاثر از فرهنگ غرب)؛بودن زن در خانه اش،عار و ننگ به حساب می آید. و زنان نمیتوانند قبول کنند که خانه داری خود شغل مهمی است و نه تنها افتخار بلکه مایه ننگ و سرافکندگی خود می دانند که در پاسخ کسی که بپرسد: چه کاره ای؟ بگویند: لیکن اگر الگوی زن مسلمان حضرت زهرا س باشد؛باید بداند که خانه برای خانم؛یک مأمن بوده و کار و بودن در بیرون خانه را نمی پسندیدند. بلکه در مقام اضطرار و ضرورت اصلا(نه شرعا نه اخلاقا) اشکالی ندارد که زن در جامعه حاضر شود و برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی وبلکه اعلان مواضع سیاسی در جامعه ظاهر شود. لیکن چیزی که الان می بینیم نه حضور ضروری در محل کار و بازار و کوچه و خیابان بلکه به عنوان فرار از خانه اقدام می کنند. وقتی از دختری می پرسی چرا کار می کنی؟می گوید احتیاج مالی ندارم فقط می خوام خانه نباشم ...این یعنی دوری از سیره زهرای اطهر... 👈مسئولیت اصلی زن در خانه خود است و اقتضای مادری – وشوهرداری، این می باشد. برای همین بود که وقتی کار داخل خانه به زهرای اطهر واگذار شد،خوشحال و مسرورشدند. 📚 قرب الإسنادص 52 🔴آیا سیره زنان جامعه ما این است؟سرورشان در بودن در خانه است یا بودن در بیرون خانه؟ لازم به ذکر استکه:حتی این معضل،به زنان متدین نیزسرایت کرده و به شدت علاقه به بودن در بیرون منزل نشان می دهند و در تحت عناوینی چون روضه و سفره وسقاخانه و امامزاده و مساجد و...از خانه بیرون می زنند و شب برمی گردند. همین بس که بدانند سیره زهرای اطهر س این نبوده است وحتی گزارشی مبنی برشرکت ایشان؛در نمازجماعت پدرشان هم دردست نیست... @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کار در منزل💢 @Porseman_channel آیا کاردرمنزل،برای زن؛عاراست؟ ✅پاسخ: کار به هیچ وجه برای هیچ کس عار نیست. کار در منزل هم کاربوده و هیچ اشکال شرعی و اخلاقی ندارد. ظاهرا مراد سوال کننده،این استکه؛آیا اگرزن در منزل به کارهای فرزندپروری وشستشو و پخت و پز و رفت و رو...مشغول باشدننگ و مایه سرافکندگی اوست؟ 👌معلوم است که چنین کاری نه برای مرد و نه برای زن؛ننگ و عار نیست. بلکه فضل می باشد. کارکردن زن در خانه و رسیدگی او به امور منزل؛واجب نبوده بلکه مستحب است.و زن مثل مرد می تواند با انجام این امور و قصد و نیت الهی؛به ثواب اخروی نیز برسد.در واقع این امور از اموری است که فرصت کسب ثواب را به و می دهد و روایات معصومین ؛هم مرد و هم زن را ترغیب به انجام این فضل نموده است. 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏13، ص: 49 گرچه با توجه به اینکه کار مرد بیشتر بیرون از منزل برای کسب روزی حلال است،عمده ی کارهای منزل به عهده زن گذاشته می شود. و این تقسیم کار توسط رسول الله ص انجام شد.و مایه سرور و مسرت زهرای اطهر قرار گرفت. 📚بحار الأنوارج‏43 ص81 🔴خانه داری زن؛مایه دلگرمی شوهر،افزایش اعتماد به نفس او،ازدیاد انگیزه برای تامین معاش خانواده،موجب بالارفتن احساس اعتماد به زن و دوری از سوء ظن ومصداق و مطلوب و موفقیت بیشتر در است. دقت شود ما مخالف کار زن در بیرون منزل به اصل ثانوی، نیستیم. اینکه به خاطر شرائط خاص زندگی،ضرورت تامین معاش و کمک خرج همسر و...زنی اقدام به فعالیت اقتصادی در بیرون خانه بکند،اصلا اشکال ندارد. 👈لیکن نبایداین کارکردن او در بیرون ازمنزل؛مصداق عرض اندام اقتصادی در برابر شوهرشده ووجهه رقابت مالی پیدا کرده و منافات با قوامیت مرد داشته باشد. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حضرت زهراس و شرکت در جماعت💢 آیا حضرت زهراس در نمازجماعت پدرشان شرکت می کردند؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا: اصل اولی در سیره حضرت زهرای اطهرس؛حضور زن در خانه خود بوده است.به فرموده خودشان: خَيْرُ النِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَال‏ بهترين زنان كسى است كه مردى او را نبيند و او مردى را نبيند. 📚مكارم الأخلاق ص233 این توصیه اخلاقی ایشان بودوبهترین زن را زنی می دانستند که بدون ضرورت با مردان نامحرم در تماس و ارتباط نباشد. بالطبع خودشان اولین و کاملترین عامل به این فرمایش خود بودند. 2️⃣ثانیا: به نظر فقهاء عظام تقلید،حضور و شرکت زن در نماز جماعت و جمعه وفعالیتهای سیاسی اجتماعی-بارعایت موازین شرع-کاملا مجاز می باشد. وشواهدی از روایات برحضورزنان در جماعت پیامبرص وجوددارد. 📚وسائل الشيعة،ج8 ص421 . 📚مجمع البيان، ج4، ص 370. 📚الطبقات الکبری، ج 5، ص 27 - 26. لیکن همانطور که عرض کردیم مستور ماندن زن؛و به فرمایش خدادرقرآن "أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن"می باشد.‏ 📖احزاب/53 3️⃣ثالثا: علی رغم اینکه ایشان برای رفتن به مسجد؛ضرورتی به بیرون رفتن از خانه نداشتند و درب خانه شان به داخل مسجد باز می شده؛ بحارالانوار، ج 39، ص 35. لیکن ما گزارشی تاریخی برحضوروشرکت زهرای اطهرس در مسجد برای نمازجماعت نیافتیم. البته گزارش هایی مبنی برحضور ایشان در تشییع جنازه ونماز خواهران وجود دارد. 📚مستدرک الوسائل، ج 3، ص 554 📚الخرائج و الجرائح ج‏1 ص94 و روایاتی داریم که مسجد زن را خانه اودانسته اند. 📚وسائل الشيعة ج‏5 ص 237 باب 30 چه بسا فضیلت نماز در خانه برای زن؛افضل از مسجد باشد. 🔴بهرحال برفرض اثبات عدم شرکت ایشان در جماعت؛شایدحضرت زهراس مراعات این افضلیت را کرده اند یا در صدد تعلیم به زنان دیگر بودند که اهتمام ویژه به عدم خروج از خانه حتی برای رفتن به مسجد داشته باشند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روحیه سرزنشگری بین زوجین💢 آیا حضرت زهراس،مولا علی ع راسرزنش می کردند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: یکی از آسیبهایی که متوجه روابط زناشویی زوجین می شود و موجب طلاق عاطفی بلکه طلاق محضری می شود؛روحیه سرزنش گری است. یعنی اینکه یکی از زوجین خودرا سر وگردنی بالا بداند و با ردیف کردن و به حافظه سپردنِ لغزشها و نقاط ضعف؛همسرش را سرزنش کند. و هراز گاهی آنرا چماق کرده و به سر همسرش بزند. این سرزنش ها و تکرار ضعفها؛موجب تضعیف روحیه همسرو دلخوری و سلب اعتماد به نفس او شده و موجب کینه و نفرت و اختلاف و تفرقه می شود. همسران سازگار؛چنین اختلال رفتاری ندارند و در کنار هم؛بال پرواز هم اند.سعی در پوشاندن نقاط ضعف هم می کنند و خود را در کنار همسر نه مقابل او می بینند.به تعبیر قرآن "لباس" هم دیگرو مایه آرامش هستند.که عیوب همدیگر را می پوشانند. 📖بقره187 📖روم21 حضرت زهراس الگوی یک همسر سازگار است و هیچ سند صحیحی که اعتراض و سرزنشی را نقل کرده باشد؛وجود ندارد. 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ج‏11 ص113 ایشان همیشه تابع و مرید و تسلیم همسر بودند. 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي ج‏2 ص 869 و باوجود علم و یقین به عصمت همسر؛وجهی برای اعتراض و سرزنش نمی ماند. 👈نمونه های بسیاری از مصادیق همراهی ایشان،نسبت به همسر و دفاع از همسر تا پای جان را در زندگی ایشان می بینیم.ولی سرزنش و اعتراض هرگز... می دانیم که هر همسری برای مذمت همسر خود؛بهانه های متعددی می تواند داشته باشد و اگر سرناسازگاری داشته باشدمی تواندآنها را عَلَم کند وبرجسته نماید. مثل فقر-شدت ایثار-ترجیح پابرهنه ها براو-حضورفعال در میادین جهاد-اقدام نکردن قهری به گرفتن حق خود –برخوردزشت اطرافیان همسر- مسافرتهای کاری زیاد-نداشتن توسعه در معاش و... لیکن همسرسازگار همه را تحمل می کند و این موارد را دست مایه سرزش نمی کند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا