eitaa logo
کانال پرسمان دینی
884 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢سن یائسگی💢 فقها درباره سن یائسگی زنان چه نظری دارند؟ @Porseman_channel الف- احتیاط در مورد سن یائسگی بر مبنای قول مشهور، آیت‌الله خامنه‌ای قائل به احتیاط هستند و در پاسخ به استفتائی چنین می‌فرمایند: «تعیین سن یائسگى محل تأمل و احتیاط است؛ بانوان مى‌توانند در این مسأله به مجتهد جامع‌الشرایط دیگر مراجعه کنند». ب- 60 سال عده‌ای از فقها، بدون تفاوت قائل شدن میان زنان سیده و غیرسیده، قرشی و غیرقرشی، سن یائسگی را 60 سال دانسته‌اند؛ البته با لحاظ کردن احتیاط بین پنجاه تا شصت سال برای انجام اعمالی که بر مستحاضه واجب است و ترک آن‌چه بر حائض حرام است. آیت‌الله وحیدخراسانی در رساله خود فاصله میان 50 تا 60 سالگی را برای همه زنان احتیاط واجب دانسته و فرموده‌اند: «زن بعد از تمام شدن شصت سال یائسه می‌شود، و چنان‌چه خونی ببیند حیض نیست و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بین احکام یائسه و غیریائسه، چه قرشیه باشد و چه غیرقرشیه؛ بنابراین اگر در این فاصله با نشانه‌های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند، بنابراحتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه». آیت‌الله سیستانی نیز این فاصله را احتیاط قرار داده‌اند با این تفاوت که احتیاط ایشان مستحب است و برای زنان غیرقرشیه، ایشان فرمودند: «خونی را که زن‌ها پس از تمام شدت شصت سالگی می‌بینند حکم حیض را ندارد، ولی در فاصله پنجاه تا شصت سالگی زن حیض می‌بیند؛ گرچه احتیاط مستحب این است زن‌هایی که قرشیه (سیده) نیستند، در این فاصله در مواردی که قبلاً حیض به حساب می‌آمد، محرمات حائض را ترک و وظایف مستحاضه را انجام دهند». نکته مهمی که در احکام آیت‌الله سیستانی وجود دارد، تفاوت دیگری است که در مورد سن 50 و 60 و آثار متربت به آن قائل هستند؛ ایشان در جواب استفتائی که پرسیده بود: "سن واقعى یائسگى بانوان چند است؟" فرمودند: «در باب حیض شصت سالگى و در باب عده پنجاه سالگى، با فرض انقطاع خون». ج- 50 سال عده دیگری از فقها، سن یائسگی را 50 سال عنوان کرده‌اند. در مبنای بیشتر فقهای این دسته، احتیاط بین 50 تا 60 برای زنان سیده یا قرشی است که ناظر بر فتوای مشهور است. آیت‌الله نوری‌همدانی در این زمینه، بعد از بیان قول مشهور که ذکر شد، این‌گونه توضیح می‌دهند: «ولی این مطلب، محل تأمل است و برای حقیر ثابت نیست؛ و لذا احتیاط واجب آن است که زن‌های سیده در صورتی‌که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگی در ایام عادت خود، یا با نشانه‌های حیض، خون ببینند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام می‌دهد از قبیل خواندن نماز با کیفیتی که ذکر می‌شود، و چیزهایی که حائض باید ترک کند از قبیل داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر، تا سن شصت سالگی جمع کنند». آیت‌الله تبریزی نیز بر همین مسأله تأکید داشته و در رساله خود ذکر می‌کنند: «زن‌هایی که سیده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال و نیز زن‌های سیده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنان‌چه با نشانه‌های حیض یا در روزهای عادت خون ببینند، احتیاط کنند». در میان مراجع، آیت‌الله مکارم‌شیرازی به صراحت بر پایان دوره حیض در پنجاه سالگی برای همه زنان تأکید داشته و می‌فرمایند: «زنان سیده و غیرسیده هر دو، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می‌شوند، یعنی اگر در این سن و سال خونی ببینند خون حیض نیست؛ مگر این‌که آن‌چه می‌بینند تمام شرایط حیض را داشته باشد که در این صورت باید مطابق آن عمل کنند». این عدم تفاوت قائل شدن میان زنان سیده و غیرسیده در استفتائی که پرسیده بود: «در تعیین سن یائسگی زنان سیده ملاک قریشی بودن آن‌هاست. من سیده‌ام از کجا بدانم قریشی هستم یا نه؟» مشهود است، زمانی که می‌فرمایند: «در امثال شما نیز معیار 50 سال است؛ مشروط بر این‌که عادت را مانند سابق به طور کامل نبینید». آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ استفتائی در مورد خون‌هایی که بعد از 50سال قمری دیده می‌شود، به نکته قابل‌تأملی اشاره می‌کنند: «خون‌هایی که زنان می‌بینند تا زمانی که علائم و شرایط حیض را دارد، حیض است و سن یائسگی مربوط به خون‌های مشکوک است». نشانه‌های خون حیض: :خون حيض در بیشتر اوقات نشانه‌هايى دارد: 1- غليظ است. 2- گرم است. 3-رنگ آن تيره يا سرخ است. 4- با فشار و كمى سوزش خارج می‌شود.5-استمرار سه روز @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اذیت مردم مدینه از ناله های حضرت زهراس💢 چرا حضرت زهرا(س) شب و روزگريه مي كردند؟ آيا اين گريه كردن مردم آزاري نيست؟ @Porseman_channel علامه سید جعفر مرتضی عاملی در این باره می نویسد: " 1️⃣اول:گریه حضرت فاطمه زهرا(س) تنها برای از دست دادن پدر نبود، بلکه با آن گریه‏ها مردم را به یاد دردها و رنج‏هایی می‏انداخت که حضرت فاطمه زهرا(ص) از هیئت حاکمه دیده بود. همچنین حقیقت این است که مردم مدینه از گریه حضرت فاطمه ناراحت نمی‏شدند، بلکه این هیئت حاکمه بود که از این گریه‏ها رنج می‏بردند و هیئت حاکمه اعتراض می‏کردند، نه اهل مدینه .حضرت فاطمه (ع) بعد از رحلت پیامبر به فاصله کوتاهی به پدرش ملحق شدند. در این فاصله اندک گریه و حزن آن حضرت بر پدرش چیزی طبیعی و از طرف دیگر مردم نیز خود را در آن مصیبت عظمای بشری صاحب عزا می دانستند. پس چطور اعتراض می کردند؟ البته در برخی احادیث غیر قابل اعتمادی از جمله این حدیث آمده است که مردم آمدند و گفتند: یا علی! فاطمه هم شب گریه می‏کند و هم روز و ما راحتی و آسایش نداریم. شما از او بخواهید که یا شب گریه کند و یا روز. در باره این گونه روایات باید گفت: اولا این حدیث ( که معروف به حدیث فضه است) معلوم نیست از چه مأخذی است و برای همین قابل اعتماد نیست، 2️⃣دوم: بعضی از این روایات ضعیف و غیر قابل اعتماد می باشند. زیرا در هیچ منبع معتبر نیامده اند . 3️⃣سوم: این روایات قابل توضیح و تفسیر است. چنان که علامه مجلسی بعضی از این روایات را غیر قابل استناد و اعتماد دانسته و آن ها را توجیه کرده است. 4️⃣چهار: اینکه قائل بشویم حضرت زهرا(س) طوری گریه و جزع می کرد که موجب اذیت و سلب آسایش مردم می شد. با توجه به بزرگواری و عظمت و عصمت زهرا(ع ) غیر قابل تصور به نظر می رسد. همین خود دلیل است که این گونه روایات قابل اعتماد نیستد. وی در این باره می گوید: "ما تصور نمی کنیم که گریه زهرا(س ) در فراق پدرش آسایش مردم را به هم زد و موجب اعتراض آنان شد، بلکه آنچه آنان را ناراحت کرد و به واکنش واداشت، چیزی است که وجود زهرا(س ) در کنار قبر پدرش با حالتی از حزن و اندوه و دلتنگی و دل شکستگی برمی انگیخت (یعنی ) مظلومیت زهرا که بلافاصله پس از درگذشت پدرش به سراغ او آمده، نمایانگر حالت تحریک مداوم مردم پاک نهاد و مخلص و با ایمان و در نتیجه نابودی خطی بود که از انجام هیچ عملی در راه رسیدن به خواسته هایش فرو گذار نکرد. در باره صدای گریه حضرت باید گفت : گریه حضرت به گونه‌ای نبود که مردان نامحرم صدای حضرت را بشنوند. حضرت مدت محدودی در خانه خود گریه می‌کرد "و سپس امام علی(ع) برای حضرت در بقیع، بیت الاحزان ساخت. حضرت در آن جا می‌رفت گریه می‌کرد. گریه آن حضرت در بقیع آن هم در بیت الاحزان چه مشکلی برای همسایگان ایجاد می‌نمود؟ همچنین صرف گریه حضرت زهرا (س)و شنیدن مردان صدای حضرت اشکال ایجاد نمی کند، زیرا حضرت آواز نمی خواند که با مقام حضرت منافات داشته باشد. بلکه گریه می نمود. اگر صرف شنیدن صدای زن اشکال داشت، حضرت نباید خطبه می خواند ، زیرا مردان صدای وی را می شنیدند ، حضرت زهرا(س) بارها خطبه خواند. یکی از این خطبه ها خطبه بسیار بلند و پر محتوا ئی است که حضرت در مسجد النبی در حضور مردان و زنان ایراد کرد. 📚منابع: سید جعفر مرتضی عاملی، رنج های حضرت زهرا (س) ،(ترجمه مأساة الزهرا،) ص302-303 بحارالانوارج 43، ص 174، ح 15 . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرزندان حضرت زهراس فرزندان رسول الله ص💢 @Porseman_channel آیا فرزندان دختر؛فرزند انسان حساب می شوند؟درحالیکه نام خانوادگی دیگری را دارند؟! ✅پاسخ: 1️⃣اولا: در اموزه های دین مبین اسلام؛همان قدر برای دختر ارزش قائل شده که برای پسر؛بلکه در مواردی دختر را ارجح و مقدم داشته است. 📚ثواب الاعمال ص239ح1 📚تهذیب الاحکام ج8ص112ح387 📚کافی ج6ص7ح 12 2️⃣ثانیا: در نوه فرقی بین نوه دختر و پسر نیست و این تصور عرب جاهلی بود که تصور می کردند نسل انسان با نوه های پسری منتشر می شود نه دختری؛و قرآن به شدت آنرا نکوهش و ردّ کرد. 📖کوثر3 بنونا بنو أبنائنا و بناتنا بنوهن ابناء الرجال الاباعد پسران پسر ما پسرهاى مايند و دختران ما پسرانشان پسران مردان بيگانه‏اند لیکن این فکر جاهلی در فرمایش اهل بیت ع به شدت مردود اعلام شده و ادله ای قرآنی بر ردّ آن بیان شده است. 📖(سوره انعام آيه 84) 📖(سوره آل عمران آيه 61) 📖(سوره نساء آيه 23) 📚الكافي ج‏8، ص: 318 @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روایتی خواندنی💢 @Porseman_channel 🔴ابو الجارود گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى ابا الجارود اينان (يعنى اهل سنت) در باره حسن و حسين عليهما السّلام بشما چه ميگويند؟ عرضكردم: آنها سخن ما را كه آن دو بزرگوار پسران پيغمبرند منكر هستند. فرمود: شما در برابر آنها چه دليلى مى‏آوريد؟ عرضكردم: ما بگفتار خداى عز و جل كه در باره عيسى بن مريم فرموده دليل مى‏آوريم آنجا كه فرمايد: (سوره انعام آيه 84) كه در اين آیه خداوند عيسى بن مريم را از نژاد نوح قرار داده (با اينكه نسب عيسى از طرف مادرش مريم به نوح رسد و پدرى نداشته، پس باين آيه قرآنى دخترزاده را پسرانشان ميخواند). حضرت فرمود: آنها در پاسخ اين استدلال شما چه ميگويند؟ عرضكردم: ميگويند: ممكن است فرزند دختر را فرزند بحساب آرند ولى فرزند صلبى نيست. فرمود: شما در برابر اين حرف آنها چه دليلى مى‏آوريد؟ عرضكردم: ما براى آنها دليل مى‏آوريم بگفتار خداى تعالى كه (در جريان مباهله) به پيغمبرش فرمود: (سوره آل عمران آيه 61) (كه بگفته همه مفسران مقصود از پسران خود كه رسول خدا (ص) بآنها فرمود حسن و حسين عليهما السّلام بودند). حضرت فرمود: آنها در برابر اين استدلال بشما چه ميگويند؟ عرضكردم: آنها ميگويند بسا باشد كه در كلام عرب فرزندان مردى را بخود آن مرد نسبت دهند (و بگويند فرزندان فلانى) و شخص ديگرى آنها را بخودش نسبت دهد و بگويد: فرزندان من (بطور مجاز). ابو الجارود گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: اى ابا الجارود اكنون من از كتاب خداى جل و تعالى آيه‏اى بدست تو دهم كه دليل است بر اينكه حسن و حسين عليهما السّلام از صلب رسول خدا (ص) هستند و آن دليل را جز شخص كافر رد نكند. عرض كردم: قربانت آن آيه در كجاست؟ فرمود: (سوره نساء آيه 23) پس اى ابا الجارود از آنها بپرس آيا براى رسول خدا (ص) حلال بود كه با زنهاى حسن و حسين ازدواج كند؟ اگر در پاسخ بگويند: آرى كه (مسلما) دروغ و هرزه گفته‏اند، و اگر بگويند: نه، پس آن دو پسران صلبى رسول خدا (ص) باشند. 📚الكافي ج‏8، ص: 318 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرار از خانه💢 جایگاه بودن در خانه در سیره حضرت زهراس چگونه بود؟ @Porseman_channel ✅متاسفانه در این زمانه؛(البته به تاثر از فرهنگ غرب)؛بودن زن در خانه اش،عار و ننگ به حساب می آید. و زنان نمیتوانند قبول کنند که خانه داری خود شغل مهمی است و نه تنها افتخار بلکه مایه ننگ و سرافکندگی خود می دانند که در پاسخ کسی که بپرسد: چه کاره ای؟ بگویند: لیکن اگر الگوی زن مسلمان حضرت زهرا س باشد؛باید بداند که خانه برای خانم؛یک مأمن بوده و کار و بودن در بیرون خانه را نمی پسندیدند. بلکه در مقام اضطرار و ضرورت اصلا(نه شرعا نه اخلاقا) اشکالی ندارد که زن در جامعه حاضر شود و برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی وبلکه اعلان مواضع سیاسی در جامعه ظاهر شود. لیکن چیزی که الان می بینیم نه حضور ضروری در محل کار و بازار و کوچه و خیابان بلکه به عنوان فرار از خانه اقدام می کنند. وقتی از دختری می پرسی چرا کار می کنی؟می گوید احتیاج مالی ندارم فقط می خوام خانه نباشم ...این یعنی دوری از سیره زهرای اطهر... 👈مسئولیت اصلی زن در خانه خود است و اقتضای مادری – وشوهرداری، این می باشد. برای همین بود که وقتی کار داخل خانه به زهرای اطهر واگذار شد،خوشحال و مسرورشدند. 📚 قرب الإسنادص 52 🔴آیا سیره زنان جامعه ما این است؟سرورشان در بودن در خانه است یا بودن در بیرون خانه؟ لازم به ذکر استکه:حتی این معضل،به زنان متدین نیزسرایت کرده و به شدت علاقه به بودن در بیرون منزل نشان می دهند و در تحت عناوینی چون روضه و سفره وسقاخانه و امامزاده و مساجد و...از خانه بیرون می زنند و شب برمی گردند. همین بس که بدانند سیره زهرای اطهر س این نبوده است وحتی گزارشی مبنی برشرکت ایشان؛در نمازجماعت پدرشان هم دردست نیست... @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کار در منزل💢 @Porseman_channel آیا کاردرمنزل،برای زن؛عاراست؟ ✅پاسخ: کار به هیچ وجه برای هیچ کس عار نیست. کار در منزل هم کاربوده و هیچ اشکال شرعی و اخلاقی ندارد. ظاهرا مراد سوال کننده،این استکه؛آیا اگرزن در منزل به کارهای فرزندپروری وشستشو و پخت و پز و رفت و رو...مشغول باشدننگ و مایه سرافکندگی اوست؟ 👌معلوم است که چنین کاری نه برای مرد و نه برای زن؛ننگ و عار نیست. بلکه فضل می باشد. کارکردن زن در خانه و رسیدگی او به امور منزل؛واجب نبوده بلکه مستحب است.و زن مثل مرد می تواند با انجام این امور و قصد و نیت الهی؛به ثواب اخروی نیز برسد.در واقع این امور از اموری است که فرصت کسب ثواب را به و می دهد و روایات معصومین ؛هم مرد و هم زن را ترغیب به انجام این فضل نموده است. 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏13، ص: 49 گرچه با توجه به اینکه کار مرد بیشتر بیرون از منزل برای کسب روزی حلال است،عمده ی کارهای منزل به عهده زن گذاشته می شود. و این تقسیم کار توسط رسول الله ص انجام شد.و مایه سرور و مسرت زهرای اطهر قرار گرفت. 📚بحار الأنوارج‏43 ص81 🔴خانه داری زن؛مایه دلگرمی شوهر،افزایش اعتماد به نفس او،ازدیاد انگیزه برای تامین معاش خانواده،موجب بالارفتن احساس اعتماد به زن و دوری از سوء ظن ومصداق و مطلوب و موفقیت بیشتر در است. دقت شود ما مخالف کار زن در بیرون منزل به اصل ثانوی، نیستیم. اینکه به خاطر شرائط خاص زندگی،ضرورت تامین معاش و کمک خرج همسر و...زنی اقدام به فعالیت اقتصادی در بیرون خانه بکند،اصلا اشکال ندارد. 👈لیکن نبایداین کارکردن او در بیرون ازمنزل؛مصداق عرض اندام اقتصادی در برابر شوهرشده ووجهه رقابت مالی پیدا کرده و منافات با قوامیت مرد داشته باشد. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حضرت زهراس و شرکت در جماعت💢 آیا حضرت زهراس در نمازجماعت پدرشان شرکت می کردند؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا: اصل اولی در سیره حضرت زهرای اطهرس؛حضور زن در خانه خود بوده است.به فرموده خودشان: خَيْرُ النِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَال‏ بهترين زنان كسى است كه مردى او را نبيند و او مردى را نبيند. 📚مكارم الأخلاق ص233 این توصیه اخلاقی ایشان بودوبهترین زن را زنی می دانستند که بدون ضرورت با مردان نامحرم در تماس و ارتباط نباشد. بالطبع خودشان اولین و کاملترین عامل به این فرمایش خود بودند. 2️⃣ثانیا: به نظر فقهاء عظام تقلید،حضور و شرکت زن در نماز جماعت و جمعه وفعالیتهای سیاسی اجتماعی-بارعایت موازین شرع-کاملا مجاز می باشد. وشواهدی از روایات برحضورزنان در جماعت پیامبرص وجوددارد. 📚وسائل الشيعة،ج8 ص421 . 📚مجمع البيان، ج4، ص 370. 📚الطبقات الکبری، ج 5، ص 27 - 26. لیکن همانطور که عرض کردیم مستور ماندن زن؛و به فرمایش خدادرقرآن "أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن"می باشد.‏ 📖احزاب/53 3️⃣ثالثا: علی رغم اینکه ایشان برای رفتن به مسجد؛ضرورتی به بیرون رفتن از خانه نداشتند و درب خانه شان به داخل مسجد باز می شده؛ بحارالانوار، ج 39، ص 35. لیکن ما گزارشی تاریخی برحضوروشرکت زهرای اطهرس در مسجد برای نمازجماعت نیافتیم. البته گزارش هایی مبنی برحضور ایشان در تشییع جنازه ونماز خواهران وجود دارد. 📚مستدرک الوسائل، ج 3، ص 554 📚الخرائج و الجرائح ج‏1 ص94 و روایاتی داریم که مسجد زن را خانه اودانسته اند. 📚وسائل الشيعة ج‏5 ص 237 باب 30 چه بسا فضیلت نماز در خانه برای زن؛افضل از مسجد باشد. 🔴بهرحال برفرض اثبات عدم شرکت ایشان در جماعت؛شایدحضرت زهراس مراعات این افضلیت را کرده اند یا در صدد تعلیم به زنان دیگر بودند که اهتمام ویژه به عدم خروج از خانه حتی برای رفتن به مسجد داشته باشند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روحیه سرزنشگری بین زوجین💢 آیا حضرت زهراس،مولا علی ع راسرزنش می کردند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: یکی از آسیبهایی که متوجه روابط زناشویی زوجین می شود و موجب طلاق عاطفی بلکه طلاق محضری می شود؛روحیه سرزنش گری است. یعنی اینکه یکی از زوجین خودرا سر وگردنی بالا بداند و با ردیف کردن و به حافظه سپردنِ لغزشها و نقاط ضعف؛همسرش را سرزنش کند. و هراز گاهی آنرا چماق کرده و به سر همسرش بزند. این سرزنش ها و تکرار ضعفها؛موجب تضعیف روحیه همسرو دلخوری و سلب اعتماد به نفس او شده و موجب کینه و نفرت و اختلاف و تفرقه می شود. همسران سازگار؛چنین اختلال رفتاری ندارند و در کنار هم؛بال پرواز هم اند.سعی در پوشاندن نقاط ضعف هم می کنند و خود را در کنار همسر نه مقابل او می بینند.به تعبیر قرآن "لباس" هم دیگرو مایه آرامش هستند.که عیوب همدیگر را می پوشانند. 📖بقره187 📖روم21 حضرت زهراس الگوی یک همسر سازگار است و هیچ سند صحیحی که اعتراض و سرزنشی را نقل کرده باشد؛وجود ندارد. 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ج‏11 ص113 ایشان همیشه تابع و مرید و تسلیم همسر بودند. 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي ج‏2 ص 869 و باوجود علم و یقین به عصمت همسر؛وجهی برای اعتراض و سرزنش نمی ماند. 👈نمونه های بسیاری از مصادیق همراهی ایشان،نسبت به همسر و دفاع از همسر تا پای جان را در زندگی ایشان می بینیم.ولی سرزنش و اعتراض هرگز... می دانیم که هر همسری برای مذمت همسر خود؛بهانه های متعددی می تواند داشته باشد و اگر سرناسازگاری داشته باشدمی تواندآنها را عَلَم کند وبرجسته نماید. مثل فقر-شدت ایثار-ترجیح پابرهنه ها براو-حضورفعال در میادین جهاد-اقدام نکردن قهری به گرفتن حق خود –برخوردزشت اطرافیان همسر- مسافرتهای کاری زیاد-نداشتن توسعه در معاش و... لیکن همسرسازگار همه را تحمل می کند و این موارد را دست مایه سرزش نمی کند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢صبر در برابر فقر شوهر💢 سیره حضرت زهرا(س) در مقابل فقر شوهر چه بود؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: حضرت زهرا(س)،ملاک های الهی و معنوی برای انتخاب شوهر داشتند. وتاآخر،پای این ملاک ماندند. 📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال ج‏11 ص1185 👈برخلاف برخی از زنان که ابتدای ازدواج دم از صبر بر فقر و مهم نبودن فقرشوهرمی زنند ولی بعد از ازدواج تحت تاثیر جامعه و اطرافیان قرار گرفته و کم می آورند. حضرت زهرا(س)،با کسی ازدواج کردند که فقیر بودند وهر درآمد و پولی به دست می آوردند.به سرعت خرج فقراء می کردند. فقرعامل سرزنش برای اطرافیان شده بود و بعد از ازدواج ایشان،زنان سرزنش کردندکه چرا زنِ فرد ثروتمندی نشدی... 📚تفسير القمي ج‏2 ص 336 لیکن غافل از معیارهای معنوی ایشان بودند. 🔴نکته قابل توجه اینکه،باوجودفقرشدید،نه تنها -نعوذبالله- شوهرخود را سرزنش و گدا و گشنه وذلیل و...خطاب نمی کردند بلکه خود نیزهر چه داشتند انفاق می کردندوازشوهر در این مسیر عقب نماندند. نمونه های انفاق با وجودشدت فقرایشان،دادن لباس عروسی به فقیر 📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال ج‏11 ص230 نذر سه روز روزه و دادن افطاری به فقیرو اسیر ویتیم 📖دهر3 انفاق گردنبندطلا 📚صحيفة الإمام الرضا عليه السلام ص 82 انفاق پرده خانه و دستبند 📚مكارم الأخلاق ص 94 نمونه های زیادی از رضایت و تسلیم ایشان به فقر و صبری که بر فقر شوهرداشتند و آن را به عنوان نقطه ضعف او تلقی نمی کردند،گزارش شده است. 📚بحار الأنوارج‏44 ص265 باب 31 📚علل الشرائع ج‏2 ص 366 باب 88 @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زینت برای همسر💢 آیا حضرت زهرا(س)زینت داشتند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: زینت کردن،مطلوب شارع بوده و خدا و اهل بیت (ع) همیشه توصیه ومدح آن کرده اند. 📖اعراف31-32 📖حجر16 📖صافات6 📚نهج الفصاحة، حديث 1398. 📚مكارم الاخلاق ج 1ص150 وص 34. بخصوص زینت برای همسر که رکن رکین زندگی می باشد. 📖نور31 📚دعائم‏الاسلام ج 1 ص 123. 👈غالباً بخاطر حضوردائمی زوجین کنار هم و انس و الفتی که دارند،تصور می کنند که لازم نیست در برابر هم زینت داشته باشند و زوجین با "ارذل الثیاب" خود در برابر همسرش ظاهر میشوند. لباسی که بسیار مندرس و پاره است ،درداخل خانه زیادی راحتند. ولی وقتی به بیرون می رونداهتمام ویژه به آراستگی و رسیدگی به خود،دارند. واین،به یک معضل در روابط زوجین تبدیل شده است. لیکن کار درستی نیست چراکه اگر زینتی و آرایش و آراستگی است، اصل محل آن،خانه برای همسر است. زوجین باید برای هم زیبایی وجذابیت داشته باشند.وموهای ژولیده و سر و روی بی آرایش و غیرمنظم وکثیف منافات با این دارد. 👌در اسلام یکی از حقوق زوجین؛آراستگی آن دو پیش هم است. 🔴حضرت زهرا (س) به عنوان بهترین زن و الگوی همه زنان در این امر،نیز پیشتاز و عامل بوده و رعایت می کردند. طبق گزارش های تاریخی ایشان با وجود فقر و ناداری شدیدی که داشتند ولی از آراستگی پیش شوهر اجتناب نمی کردند. همیشه معطر بودند. به اسماء درآخرین ساعات عمرشان فرمودند: عطری که با آن خود را معطر می کردم،بیاور هَاتِي‏ طِيبِيَ‏ الَّذِي أَتَطَيَّبُ بِهِ 📚كشف الغمة في معرفة الأئمة ج‏1 ص500 امیرمومنان(ع) فرمودند: زهرا(س) طوری بودند که وقتی به ایشان "نگاه" می کردم غم و غصّه ام برطرف می شد. لَقَدْ كُنْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ عَنِّي الْهُمُومُ‏ وَ الْأَحْزَان‏ 📚كشف الغمة في معرفة الأئمة ج‏1 ص363 و زهرای اطهر،به نقل از پدرشان،توصیه به داشتن زینت انگشتر از عقیق کردند. 📚الأمالي (للطوسي) ص311 @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سقط جنين‏ نامشروع💢 @Porseman_channel سقط جنين‏ نامشروع، چه حكمى دارد؟ ✅همه مراجع: جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سجده بر چه چیزهایی صحیح است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: در سجده باید پیشانی را بر زمین یا آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاکی نیست، قرار دهد. 1. برای سجده بهتر از هر چیز، تربت مبارک امام حسین علیه السلام است و بعد از آن خاک و سنگ و گیاه؛ 2. سجده بر کاغذی که از چوب و گیاه (غیر از پنبه و کتان) تهیه شده، صحیح است، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 3. سجده بر کاه اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 4. سجده بر سنگ گرانیت (معدنی) اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 5. سجده بر سنگ معمولی اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 6. سجده بر سنگ مرمر (معدنی) اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 7. سجده بر چوب اشکال ندارد،‌ چه مهر داشته باشد یا نه؛ 8. سجده بر علف اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 9. سجده بر زمین چمن اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 10. سجده بر سنگ عقیق جایز نیست (جز آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و مکارم)؛ 11. سجده بر کاهو و گیاهانی که خوراک انسان است، چایز نیست؛ 12. سجده بر سکه طلا (به طور کلی طلا و نقره) جایز نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ایام الله💢 ایام الله که در آیه 5ابراهیم ذکرشده؛چه روزهای هستند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: چند نکته: 1️⃣اول: يكى از ماموريتهاى بزرگ موسى اشاره كرده، مى‏فرمايد: " تو موظفى كه ايام الهى و روزهاى خدا را بياد قوم خود بياورى" (وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ). آیه 5ابراهیم ایام الله در آیه به قرائن سیاق؛می تواند روزهاى پيروزى پيامبران پيشين و امتهاى راستين آنها روزهای عذاب کفار و طواغیت روزهای آزادی بنی اسرائیل از اسارت فرعون و...باشد. 2️⃣دوم: آیات قرآن به فرموده معصومین ع ؛ مثل خورشید و ماه جریان دارند و متوقف نمی شوند. 📚تفسیرمن وحى القرآن ج‏1 ص88 و هر زمان قابل انطباق بر افراد و اشخاص آن می باشد. همیشه دوران فرعون و موسی بوده است و همیشه حق و باطل هستند. از این رو آیات قرآن زنده اند و بر هر دوره و زمانی مصداق می یابند و حرف برای گفتن دارند. و می دانیم که نمی شود ایام الله را فقط در سیاق و مورد نزول آن محدود کرد بلکه مراد از ایام الله ؛ نمى‏توان اين تعبير گويا و رسا را محدود ساخت. بلکه ايام اللَّه، تمام روزهايى است كه داراى عظمتى در تاريخ زندگى بشر است. هر روز كه يكى از فرمانهاى خدا در آن چنان درخشيده، كه بقيه امور را تحت الشعاع خود قرار داده، از ايام اللَّه است. 📚 تفسير نمونه، ج‏10، ص 272 3️⃣سوم: اگر برای ایام ؛ گفته می شود؛به مناسبت پیروزی حق بر باطل بود.روزی که مردم با انگیزه الهی برعلیه طاغوت قیام کردند و پاداش صبر و استقامت و مجاهدتهای خود را دریافت کردند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂