#لیله_الرغائب
🤔#پرسش
❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که #درست است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕
@Porseman_channel
💠#پاسخ💠
👌اولین شب جمعه ماه رجب را « #لیله_الرغائب» می گویند .
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
« از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب ، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده اند و زمانی که یک سوم شب بگذرد تمام فرشتگان آسمان و زمین گرد کعبه و حوالی آن جمع می شوند ... »
📚وسائل الشیعه ج8 ص99
❗️لیله الرغائب به معنای شب #آرزوها نمی باشد .
🔶لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های #فراوان است .
✍️زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای « کار مورد رغبت » آمده است و هم به معنای « پاداش و عطای فراوان » .
📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص635
👌پیامبر گرامی اعمالی را برای این شب به این #ترتیب ذکر کردند:
« روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری ( هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد »و سه مرتبه « انا انزلناه » و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی و پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و #هفتاد بار می گویی « رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود»
❗️و در ادامه فرمود:
« کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های #بیابان و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره ، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد .آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی .
🔶از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است .
✍️آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم ( وهمواره در کنارت باشم) تا زمانی که #همگی در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم»
📚اقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ج2 ص632
📚بحار الانوار ج95 ص395
❗️ممکن است برخی اشکال کنند اعمالی که برای لیله الرغائب ذکر شده است دارای سند محکم و #متقنی نمی باشد لذا عمل بر اعمال توصیه شده وجهی ندارد.
🔶در پاسخ می گوییم اگر به فرض این اشکال صحیح باشد باز هم خدشه ای در استحباب عمل به اعمال لیله الرغائب #وارد نمی شود.
👌در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند #صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد.
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود:
« هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد #خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم»
📚ثواب الاعمال ص160
📚وسائل الشیعه ج1 ص80
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده #صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
👌علامه #مجلسی می نویسد:
« به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار #ضعیف و مجهول استدلال می کنند »
📚بحار الانوار ج2 ص257
❕البته ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و #قابل قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و اعمال مذکور لیله الرغائب نیز از این قاعده خارج نیست ؛
?
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
هدایت شده از احکام مصوَّر و تصویری
photo_۲۰۲۰-۰۲-۲۶_۱۸-۴۲-۵۱.jpg
264.9K
اعمال ماه رجب
@ahkam_pictures
پرسمان #احکام
💢کفاره عذر و تاخیر💢
@Porseman_channel
کفاره تاخير و عذر، به ازاء هر روز يک مد طعام(معادل 750 گرم گندم و مانند آن) و يا اطعام يک فقير (حدود 6000تومان) که بايد به مصرف نان يا طعامي برسد که يک انسان را سير کند، همچنين پرداخت پول بجاي کفاره کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد که فقير، آن را صرف نان میکند.
@Porseman_channel
حكم خريدن و پوشيدن كروات چيست؟
@Porseman_channel
آيات عظام امام خمينى، خامنهاى،و نورى: اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست.
آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند.
آيت الله بهجت و آيت الله صافى: بنابر احتياط، استفاده نكنند.
آيت الله وحيد: آنچه كه باعث تشبه به غير مسلمانان شود، جايز نيست.
آيت الله مکارم:
با توجّه به این که در حال حاضر و در کشور ما، این امر به عنوان شعار بیگانگان و همبستگى با آنها محسوب مى شود، از آن اجتناب کنید. ولى در کشورهایى که جزئى از لباس مردم محسوب مى گردد، پوشیدن آن اشکالى ندارد.
@Porseman_channel
سوال
چرا نباید کروات پوشید؟ فلسفش چیه؟
✅پاسخ
@Porseman_channel
در مورد كراوات بايد گفت اين مساله حكم خاص در مورد اين لباس نيست. بلكه هر لباسي كه تشبه به غير مسلمانان بوجود آورد حرام است و استفاده از آن اشكال دارد. لذا اين حكم مخصوص كراوات نيست. کراوات به نظر بعضی از مراجع، در حال حاضر در کشور اسلامی ایران به عنوان شعار بیگانگان حساب می شود و دستور به اجتناب از آن فرموده اند ولی درکشور هایی که جزیی از لباس مردم محسوب می گردد پوشیدن آن اشکال ندارد.
📚استفتائات جدید،ایت الله مکارم،ج1 ص505
دلیل این مسئله روایات است که در مورد تشبیه به کفار وارد شده است، از جمله از امیرالمؤمنین روایت شده است:
" هرکس خود را شبیه قوم خاصی بسازد، از آن قوم شمرده می شود"
📚مستدرک الوسایل،ج17 ص440
هم چنین بعضی روایات در منع از پوشیدن لباسی که مخصوص کفار است، وارد شده است:
امام صادق فرمود:
"خداوند به تمام پيامبران خود وحي فرمود كه به قوم خود بگوييد لباس دشمنان من را به تن نكنيد"
📚مستدرک الوسایل،ج3 ص248
با توجه به اینکه کراوات از علائم کشورهای مسیحی و از لباس متعارف آنها حساب می شود، تا زمانی که در بین مسلمانان نیز به عنوان لباس متعارف حساب نشود و از علائم کشورهای بیگانه حساب شود، استفاده از آن جایز نیست .
اگر در کشور اسلامی، به عنوان لباس متعارف و معمول مردم حساب شود و از شعار کشورهای بیگانه حساب نشود ، اشکالی ندارد كما اينكه در مورد کت و شلوار، هر چند در ابتدا لباس متعارف اهل کفار بود، ولی امروز به عنوان لباس متعارف بین مسلمانان می باشد، به طوری که هیچ کس، کت و شلوار را لباس مخصوص آنان نمی دانند، بلکه لباس متعارف مسلمانان نیز می دانند .از این نظر اشکالی ندارد.
@Porseman_channel
.
💢شبهه کرونایی💢
@Porseman_channel
امروز را بخاطر بسپارید.
بسته شدن درب های حرم ثابت کرد نه معجزه ای وجود دارد و نه طب اسلامی.
ثابت کرد مرضی که شفا نداشته باشه کعبه هم جلودارش نیست چه برسه به حرم.و امام زاده و ....
دعا و قران و نهجه البلاغه هم جلودار کرونا نشدند....
✅پاسخ:
1️⃣اولا
این شبهه آنقدر سخیف است که ارزش پاسخگویی ندارد.چراکه همه می دانیم از طرف چه کسانی تولید و منتشر می شود و احوال و افکار آنها خود حاکی از سخاوت شبهه آنهاست. والبته شبهه پاسخ روشنی دارد.
لیکن برای ضعفای امت اسلام؛روشنگری وظیفه ماست
2️⃣ثانیا:
درهای حرم بسته نشده و ورود با رعایت مسائل بهداشتی آزاد است.
و اگر برخی تمهیدات متعارف اتخاذ شده،هیچ استبعادی ندارد و اشکالی نیست.
مثلا کسی داد بزند که ایها الناس ،مساجد و امامزاده ها و...دروغ هستند،بپرسی چرا؟بگوید چون هوا سرد شده و درهای حرم را بسته اند تازه بخاری هم روشن کرده اند!!!و مردم همه با شال و کلاه وارد حرم می شوند!!!
به نظرتان این اصلا شبهه است ؟این اصلا جواب دارد؟؟به بچه 4ساله هم بگویی می گوید مگر کوری هوا سرده درها را بسته اند و کلاه پوشیده اند.برف آمده راهها بسته شده است....
آیا این مضر به قداست حرم و مسجد است؟!!
خب بیماری ویروسی هم همین است یک عاملی است و تمهیداتی برای آن شده است.
مثل این ماجرا در زمان اهل بیت ع هم واقع می شد و مردم بیمارمی شدند وحتی می میردندو تمهیدات سوزاندن لوازم آنها وقرنطینه محل ها ؛انجام می شد...
👈👈کی گفته که مسجد و حرم از همه آسیب ها به دور است خراب نمی شود سیل نمی برد وآتش نمی گیرد و...
اینها را برای خود بافته اند و الان فریاد می زنند.کسی که کمترین اطلاعی از تاریخ داشته باشد می داند که بیماری و تخریب و...برای اماکن مقدس بوده؛واین اصلا صدمه ای به قداست آنها نمی زند.
خدایی که کعبه را محل عبادت و قبله قرار داده،برای سیل هم قدرت تخریب داده ؛ اگر جلوی سیل گرفته نشود.تخریب میکند.
اگر حجاج برای دستگیری عبدالله بن زبیر کعبه را سنگ باران کنند؛تخریب می شود.خب این طبیعت اجسام است و ربطی به قداست ندارد.
این مستشکل اگر عقل دارد بایدکار مبنایی بکند و با استدلال و برهان؛توحید و نبوت و امامت را متزلزل کند.نه که به چیزی که معلوم البطلان است چنگ بزند.
حرم امام حسین ع چقدر توسط ظالمان تخریب شده بلکه با زمین یکسان شده؟این به قداستش لطمه ای زده تا یک ویروس بزند؟؟
چند نفر از اهل بیت ع مسموم شدند سم در بدن شان اثر کرد و شهید شدند؟چقدر از اهل بیت ع بیمارشدند؟
حتی ایوب ع ؛به چنان بیماری ویروسی شدیدی مبتلا شدند...
آیا اینها مضر عصمت و قداست آنها بود؟!
نه به هیچ وجه
👈ضمنا دعا و توسل و ختومات در برگرداندن بلا و دفع و رفع بیماری(با اجتماع شرائطش) قطعا موثرند ولی این ربطی به عدم رعایت بهداشت ندارد...
همانطور که موشک و سیل و سرما و گرماو...تخریب حرم میتواند بکندو تهدیدی برای اهل حرم باشد؛ویروس هم میتواند تهدیدی به اهل حرم باشد و تمهیداتی می طلبد.
🔴جالب اینجاست اگردرب حرم باز باشد مسخره می کنند و تخریب و هجمه که چون تمهیدات بهداشتی رعایت نشد،بیماری شیوع یافت.
اگر زیارت حرم محدود شود می گویند حرم ناکارآمد است و ترسیدند و...
پس اصلا نباید اعتنایی به حرف معاندان و مخالفین کرد بلکه وظیفه شرعی خود را دانست و عمل کرد.
اعتقاد به قداست مسجد و حرم قطعی است. و اقدام به پیشگیری بیماری هم واجب شرعی است.ایندو معارض هم نیستند.
3️⃣ثالثا
جالب است=این پیام ؛می گوید فقط خدا فقط خدا
یعنی خدا را قبول دارد؟!
اگر خدا را قبول دارند،قرآن را هم قبول دارند که کلام خدا و معجزه است؟اگر قبول داشتند اصلا جایی برای این شبهه سخیف نبود.
اگر قبول ندارند؛بفرمایند از خدای لال شان چه خبر؟و این چه خدایی است که سخن نگفته و پیامبر نفرستاده؟؟
بهرحال این متن از جوانب متعددی سخیف است.طوری که ارزش طرح ندارد و آبروی ناشرش را می برد.
@Porseman_channel
💢پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائی درباره غسل، کفن و نماز میت بر اثر کرونا💢
🔸پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتایی در خصوص غسل، کفن و نماز میت بر اثر کرونا؛ سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار کرونا ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص غسل، کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست؟
@Porseman_channel
🔸مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمیشود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی هر چند با صرف هزینه باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.
🔸در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و هر چند از روی لباس کفن کرده و دفن نمایند.
@Porseman_channel
💢تطهیر وسائل الکترونیکی💢
@Porseman_channel
سوال:
۱) آیا راهی غیر از شستن، برای پاک شدن وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه که نجس شده است، وجود دارد؟
۲)آیا اگر تلفن همراهی که نجس شده، هنگام نماز، همراهمان باشد، نماز باطل است؟
✅جواب:
۱) فقط با آب قابل تطهیر است.
جواب ۲) نماز باطل نیست، مگر این که نمازگزار قبل از تمام شدن نماز بداند، نجاست تلفن همراه با رطوبت به بدن یا لباس او رسیده است.
می توانید قاب آن را باز کرده و تطهیر کنید و یا برای آن، جلد تهیه نمایید.
وسایل برقی و الکترونیکی اگر نیاز به تطهیر داشته باشد تنها راه تطهیرش، آب کشیدن است و اما این که چه کنیم تا مدارهای الکترونیکی آن نسوزد، این یک کار فنی است که با پوشانیدن قسمت های الکترونیکی و یا با خارج کردن مدارها از دستگاه و آب کشیدن دستگاه بعد از خشک کردن و دوباره وصل کردن می توان از سوختن دستگاه جلوگیری کرد.
علاوه بعضی از لوازم الکترونیکی اینگونه اند که این قابلیت را دارند که به راحتی جدا می گردند و همین ها هم با دست ما تماس دارند. مثلا می توان روکش موبایل را جدا کرد و آب کشید و خشک نمود و استفاده کرد و نجس بودن داخل دستگاه هم مشکلی را ایجاد نمی کند و اگر هیچ کدام از این راه ها برای جلوگیری از سوختن وسیله برقی ممکن نیست، می توان از آب کشیدن آن صرف نظر کرد، چرا که همیشه ضرورتی برای پاک نگه داشتن وسایل همراه از جمله موبایل وجود ندارد، نهایتاً باید مواظب باشید برای این که نمازتان اشکال پیدا نکند، این نجاست به جای دیگر بدن یا لباستان سرایت نکند و در حالت طبیعی که این وسائل، خشک می باشند، نجاست هم سرایت نخواهد یافت.
تطهیر چیز نجس به خودی خود واجب نیست، بلکه آنچه لازم است این است، که بدن و لباس نمازگزار باید برای نماز پاک باشد و موبایل نجس ارتباطی به نماز ندارد و تطهیر آن واجب نیست.
و نیز می توان پوشش برای وسیله تهیه کنیم که مانع از تماس مستقیم با رطوبت بدن شود و نجاست آن سرایت نکند.
@Porseman_channel
💢پوشیدن لباس مختص جنس مخالف💢
@Porseman_channel
آيات عظام امام و بهجت: بنابر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، جايز نيست.
آيات عظام تبريزى، خامنهاى، صافى، فاضل و وحيد: بنابر احتياط واجب پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتى كه آن را زىّ و پوشش خود قرار دهد، جايز نيست.
آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، اگر او را به آن صورت در آورد، جايز نيست.
آيةاللَّه مكارم: پوشيدن لباس جنس مخالف، اگر مفسده خاصى بر آن مترتب نشود، اشكال ندارد.
آيةاللَّه نورى: بنا بر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، جايز نيست؛ مگر آنكه انگيزه عقلايى و مصلحت مهمترى در بين باشد.
@Porseman_channel
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
پرسمان #احکام
💢حکم مال پیدا شده؟💢
@Porseman_channel
مال گمشده اى را كه انسان پیدا مى كند اگر نشانه اى ندارد كه با آن صاحبش معلوم شود (مانند یك اسكناس صد تومانى یا یك سكه طلا) احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش آن را صدقه دهد؛ و اگر خود او مستحق است مى تواند بردارد؛ و اگر مال مهمّى باشد احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد.
ـ هر گاه مالى را كه پیدا كرده نشانه دارد و قیمتش به اندازه یك درهم یا بیشتر است، باید آن را تا یك سال اعلام كند. مثلا اطلاعیه ای بزند و یا در مسجد اعلام کند.
ـ اگر قبل از فرارسیدن یك سال، از پیدا كردن صاحب آن مأیوس شود و یا از اوّل مأیوس باشد كه صاحب آن را پیدا كند احتیاط واجب آن است كه آن مال را از طرف صاحب اصلى اش به فقیر بدهد.
ـ هرگاه تا یك سال اعلان كند و یا در محل اعلان شده نگهدارى شود و صاحب مال پیدا نشود، پیداكننده مخیّر است یكى از چهار كار را انجام دهد: 1ـ آن را براى خود بردارد به قصد این كه هر وقت صاحبش پیدا شد اگر آن مال موجود نیست، عوض آن را به او بدهد. 2ـ به صورت امانت براى او نگهدارى كند. 3ـ از طرف صاحبش صدقه در راه خدا بدهد. 4ـ آن را به حاكم شرع بسپارد و احتیاط مستحب صدقه دادن یا سپردن به حاكم شرع است.
@Porseman_channel
آیا با کسب اجازه از دفتر مرجع تقلید می توان رد مظالم را به سادات فقیر داد؟
@Porseman_channel
پاسخ:
مقام معظم رهبری: اشکال ندارد هر چند احتیاط در ترک آن است.
آیت الله مکارم: با کسب اجازه از مجتهد می تواند رد مظالم را به فقیری که شیعه است پرداخت نماید و تفاوتی ندارد فقیر از سادات باشد یا خیر.
آیت الله سیستانی: جایز است.
آیت الله وحید: اشکالی ندارد.
آیت الله شبیری زنجانی: پرداخت رد مظالم به فقیر سید در فرض سوال مانعی ندارد.
آیت الله فاضل: دادن رد مظالم با اجازه دفتر مرجع تقلید به سید فقیر اشکال ندارد.
@Porseman_channel
💢ازدواج مریم مقدس (س)💢
آیا حضرت مریم بعد از تولد حضرت عیسی ازدواج کرد
@Porseman_channel
در خصوص ازدواج حضرت مريم (س) اقوال مختلفي مطرح است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: پروتستان ها با تکیه بر متن کتاب مقدس معتقد به دوشیزگی مریم (س) تا زمان تولد عیسی (ع) هستند. و می گویند مریم پس از تولد عیسی (ع) دارای چهار پسر و چندین دختر شد.
دنیس کلارک، زندگی و تعالیم عیسی مسیح، ص ۲۸.
اما کاتولیک ها و ارتدوکس ها مریم (س) را تا پایان عمر باکره می دانند و به استناد سنت کلیسایی که از پدران باقی مانده است، متون کتاب مقدس را تأویل می کنند. از نظر آنها، عبارت هایی که یعقوب و یهودا را برادران عیسی(ع) معرفی می کند ،به برادران دینی تفسیر می شود، و منظور از فرزندان مریم (س) فرزندان عمو و یا فرزندان خاله ی وی هستند.
توماس میشل، کلام مسیحی، ص ۶۷
مسيحيان بنا به گفته كتاب مقدس معتقدند ، مریم (س) در عقد شخصی به نام یوسف بود که به شغل نجاری اشتغال داشت اما قبل از آمیزش با همسر خود او را از روح القدوس حامله یافت و تا زمان تولد عیسی (ع) با وی همبستر نشد.
متی ۱۸:۱.
اما بر اساس منابع اسلامي و نص صريح قران كريم:
" إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ"
چون زن عمران گفت پروردگارا آنچه در شكم خود دارم نذر تو كردم تا آزاد شده [از مشاغل دنيا و پرستشگر تو] باشد پس از من بپذير كه تو خود شنواى دانايى
حضرت مريم (س) زماني كه در بطن مادر بود ، توسط مادرش نذر شد كه وقف معبد شود لذا به دلیل آن که مریم (س) وقف خدمت در معبد شده بود و جز برای کارهای ضروری، از جمله وضع حمل عیسی، از معبد خارج نمی شد، داستان ازداوجش واقعیت ندارد.
معارف اسلامي ، مجموعه پرسشها و پاسخ ها ، ايت الله مكارم شيرازي
@Porseman_channel