eitaa logo
کانال پرسمان دینی
893 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان حکم گوش دادن به آهنگ‌های(پاپ) چه حکمی دارد؟ @Porseman_channel حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای: هر گونه نوازندگی مطرب لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است. حضرت آیت ا... العظمی فاضل لنکرانی ره: موسیقی اگر مطرب و مهیّج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غیر این صورت مانعی ندارد و مرکز پخش تاثیری در حکم ندارد. حضرت آیت ا... العظمی بهجت: اگر موسیقی مطرب باشد استماع و خرید و فروش آن حرام است. حضرت آیت ا... العظمی صافی گلپایگانی: آنچه را عرف مردم موسیقی می دانند استماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن حرام است. حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی: کلیه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است. تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود. حضرت آیت ا... العظمی تبریزی ره: گوش دادن به موسیقی لهوی که مناسب مجالس خوشگذرانی باشد، جایز نیست. همچنین ساخت، تعلیم، خرید و فروش ابزار آلات موسیقی لهوی جایز نیست. حضرت آیت ا... العظمی سیستانی: اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست. به نظر آیت الله وحیدخراسانی اگر موسیقی با آلات لهو مثل تار و پیانو و سنتور نواخته می‌شود، در صورتی‌ که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد، حرام است. اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد ، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. ( پس گوش دادن به آهنگ ها و موسیقیهایی که مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب است، حرام است. اما تشخیص موارد و مصادیق، که آیا نوع خاصی از موسیقی؛ مثل "پاپ" از مصادیق موسیقی حرام است یا مجاز، بر عهده ی افراد مکلف است؛ زیرا افرادی که آشنایی مختصری با موسیقی دارند، میتوانند موارد موسیقی مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب را از غیر آن تشخیص دهند. از این رو حتی اگر آهنگ های انقلابی و جنگی، مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب باشد، گوش کردن به آن نیز حرام است. موسیقی پاپ هم از این قاعده مستثنا نیست و چنانچه مشتمل بر طرب و لهو و لعب باشد حرام و گوش کردن آن جایز نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم سود بانك💢 @Porseman_channel طبق قانون معاملات اسلامى سود ويا بهره اگر مطابق با قوانين بانكدارى بدون ربا، به عنوان تسهيلات و طبق يكى از عقود شرعى با رعايت شرايط آن باشد، پرداخت اضافه مانعى ندارد و الا گرفتن و دادن سود اضافه در مقابل قرض، ربا و حرام است. اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می‌دهد از درآمد حاصل از به کارگیری سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن یکی از عقود شرعی صحیح باشد، ربا نیست، بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دعا با وجود علم خدا به حاجات💢 @Porseman_channel دعا کردن به منظور اعلام نیازهای بنده به خداوند نیست، یعنی بنده در مقام دعا نیازهای خود را به خداوند اطلاع نمی دهد، چون خداوند همه چیز را می داند و به همه موجودات عالم و انسان ها و اسرار درونی آن ها علم دارد. در آیات متعددی از قرآن مجید علم خداوند به همه چیز و همه موجودات عالم و نیت های درونی انسان ها و آن چه را انسان ها در درون خود پنهان می کنند یا آن را آشکار می کنند، تذکر داده شده از جمله: ۱- « وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ ﭐللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ» (آل عمران / ۹۲) یعنی شما هر چیزی را انفاق می کنید، خداوند به آن دانا است. ۲- «ذَ ٰلِکَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ ﭐللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي ﭐلسَّمَاوَاتِ وَمَا فِي ﭐلْأَرْضِ وَأَنَّ ﭐللَّهَ بِکُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (المائده / ۹۷) یعنی این برای آن است که بدانید خدا آن چه را در زمین و آسمان است می داند و خدا به همه چیز دانا است. ۳- «قُلْ إِن تُخْفُواْ مَا فِي صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ ﭐللَّهُ وَيَعْلَمُ مَا فِي ﭐلسَّمَاوَاتِ وَمَا فِي ﭐلْأَرْضِ وَﭐللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (آل عمران / ۲۹) یعنی بگو اگر آن چه را در سینه های شماست پنهان کنید یا آن را آشکار کنید، خدا آن را می داند و او می داند آن چه را در آسمان ها و زمین است و خدا بر هر چیزی قدرت دارد. پس بنابراین دعا کردن بنده به منظور اطلاع دادن نیازهای خود به خدا نخواهد بود و علت دیگری خواهد داشت. باید این سؤال و امثال آن در مورد دعا تغییر یابد و به شکل دیگری گفته شود. مثلاً گفته شود، علت و حکمت دعا چیست؟! ما انسان ها به چه منظوری باید دعا کنیم؟! https://eitaa.com/Porseman_channel/1713 دعای بنده به منظور اطلاع دادن چیزی به خداوند نیست یعنی بنا،بر این نیست که یک بنده با عمل دعا، نیازهای خود را به خداوند اطلاع دهد. بلکه در اثر دعا ظرفیت روحی یک بنده برای دریافت رحمت بیشتری از خداوند، افزایش پیدا می کند. ما این جا رحمت خداوند را به رودخانه ای تشبیه می کنیم که با حجم عظیمی از آب به طور دائم در جریان است و جریان آن هرگز قطع نمی شود، اما میزان بهره برداری انسان ها از آب فراوان آن رودخانه متناسب با ظرفی است که همراه خود آورده اند. در اثر دعا ظرفیت بنده برای دریافت رحمت خداوند تغییر می کند، فلذا اگر در اثر دعا، بنده تغییری نکند، خواسته او تأمین نخواهد شد. یعنی عدم استجابت دعا از ناحیه بنده است. توضیح این که دعا و درخواست از خداوند شرایطی دارد، اگر بنده در دعای خود آن شرایط را به کار نبرد، در حقیقت دعا نکرده است، اگر چه الفاظ یک دعای معین را به زبان آورده یا از قلب خود عبور داده، اما دعای او دعای حقیقی با شرایط خاص آن نبوده است، اگر چه همین دعای ظاهری او هم تأثیراتی در مجموع زندگی او خواهد داشت و موجب پاداش هائی خواهد شد. یک فایده عظیم دعا برقراری ارتباط بین بنده و پروردگارش در مرتبه ای متعالی است! و گاهی ارزش این ارتباط و حاصل آن بسیار بیشتر از فواید حاجتی است که بنده آن را از خداوند درخواست می کند، یعنی خود عمل دعا و ارتباط با خداوند از طریق دعا مطلوب تر از چیزی است که بنده از پروردگارش آن را تقاضا می کند. و هر قدر استجابت یک دعا بیشتر به تأخیر بیافتد، سود بنده بیشتر خواهد بود، به شرط استمرار در دعا و نا امید نشدن از استجابت آن. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چرایی تقلید؟💢 @Porseman_channel وقتی توصیه به رجوع به فقیه میشود هیچ معنایی جز پرسیدن حکم شرعی و عمل طبق آن نیست و این همان تقلید است.و معنایی جز تقلید ندارد. . وقتی امام باقرع به ابان می فرمایداجلس فی المسجد و افت الناس ... درمسجد بنشین و فتوا بده .. هیچ معنایی جز اخذ حکم شرعی و عمل به آن وجود ندارد ولو شما اسمش را تقلید نگذارید ... وما حکم شرعی را از مرجع تقلید جامع الشرائط( دقت کنید جامع شرائط نه هر فقیهی) اخذ کرده عمل می نماییم. وقتی شعیب از امام صادق ع میپرسد سوالی پیش می آید از چه کسی بپرسم؟ حضرت می فرماید؛ علیک بالاسدی... از ابوبصیر بپرس یعنی حکم شرعی را از او اخذ و عمل کن... وقتی ابن یقطین. از امام رضا ع می پرسد سوالاتی برایم پیش می آید آیا یونس بن عبدالرحمان ثقه است سوالات دینی ام را از او بپرسم ؟ میفرمایدنعم یعنی رجوع جاهل به عالم و عمل طبق فرمایش او... وقتی امام صادق ع می فرماید به کسانی که علم تشخیص حلال و حرام دارند و مسلط بر احادیث ما هستند مراجعه بفرمایید.ومن امام صادق ع آنها را برای شما حاکم قرار می دهم.هر کس حرف او را رد کند حرف ما را رد کرده است؛.. یعنی تقلید.. وقتی امام زمان ع فرمود در مسائلی که برای شما پیش می آید؛ به راویان احادیث ما مراجعه فرمایید آنها حجت من برشما هستند و من حجت الله هستم.... همه حاکی از رجوع جاهل به عالم و عمل طبق فرمایش اوست که همان تقلید می باشد.... البته باید از تبعیت از افرادی که عالم نیستند و یا جامع شرائط نیستند یعنی صائنا لنفسه و حافظا دینه و مخالفا لهواه ...و عدالت ندارند باید دوری نمود و آنها حجت نیستند. نکته آخر همه مطالبی که عرض کردیم در مورد تقلید در احکام شرعی است نه اعتقادات و ضروریات دین و موضوعات خارجی که در اینها تقلید حرام می باشد.... ضمنا این غیر از تعطیلی مطالعه و یادگیری در حوزه و تفقه در دین است. هر شخص میتواند مطالعه و تحقیق و تفقه داشته باشد ولی درمقام عمل اگر خود عالم جامع شرائط( مجتهد) نیست باید یا تقلید کند یا احتیاط... البته تقلید در احکام به هیچ وجه تنافی با تفقه ندارد.همانطور که غالب حوزویان( که به مقام اجتهادنرسیده اند و احتیاط نمیکنند) از مراجع جامع الشرائط تقلید می نمایند یک بحث علمی پژوهشی است و بحث دیگر مقام عمل است .نباید این دو با هم خلط شوند.... معنای تقلید این نیست که اگر اجتهاد مقابل نص بود تبعیت بشود بلکه معنای تقلید این است که شخص پرس و جو کند و متخصص فن را پیدا کند و احکام شرعی را از او گرفته عمل کند. اینکه بینه در اسلام حجت شده است و اعتبارشرعی دارد این یعنی شما برطبق ظاهرحال و استفاده از بینه پی به علم و عدالت مرجعی ببرید و در تفحص برای پیدا کردن جامع الشرائط کم نگذارید اگر خطا رفتید عندالله معذور خواهید بود... دقت کنید با خواندن یک روایت؛ و بدون اطلاع از منابع و ادله دیگر نمیتوان ؛حکم قطعی به حرمت و حلیت نمود.واین در همه علوم صادق است و نمیتوان با خواندن یک کتاب و مطلب پزشکی نسخه پیچید و ادعای رسیدن به تخصص کافی در طب نمود..... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم دانلود فیلم💢 @Porseman_channel آیات عظام آقایان: امام خمینی، مدنی تبریزی، حسینی سیستانی، صافی گلپایگانی: دانلود آن اشکالی ندارد و تفاوتی بین تولید داخل و خارج نمی کند امام خامنه ای: اگر تولید داخل باشد، بنابراحتیاط واجب اجازه تولید کننده شرط است و اگر تولید خارج باشد، تابع قرار داد است. آیت الله العظمی بهجت: احتیاطا باید حق کپی رایت را جز در مورد کافر حربی رعایت کنید. اگر اضرار به مؤلّف يا ناشر محسوب شود، جايز نيست. بلكه عمل انجام گرفته توسط او محترم است. ولى اگر آن كفّار از كسانى باشند كه مالشان محترم نباشد (کفار حربی) و موجب فتنه نشود، تكثير آن جايز است. آیت الله العظمی وحید خراسانی: به ﻄﻮﺭ ﻛﻠّﻰ ﺩﺭ ﻛﭙﻰ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎﻯ ﺩﺍﺧﻠﻰ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ، ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺁﻥ، ﺍﺯ ﻁﺮﻳﻖ ﻛﺴﺐ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎی ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺗﺎﺑﻊ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﺑﻴﻦ ﺩﻭﻟﺘﻬﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ؛ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﺸﻮﺭ ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻳﺎ ﻛﭙﯽ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ. آیت الله مکارم: چاپ و تکثیر انواع کتاب و نرم افزار بدون رضایت صاحبان حق، حرام است و خرید و فروش کتاب و نرم افزار تکثیر شده، بدون پرداخت حق مولف و تولید کننده نرم افزار، جایز نیست. مگر در صورتي که از کفار حربي باشند و یا طبق قوانین آنها، کشورهایی که قانون کپی رایت را امضاء نکرده اند قابل پیگرد نباشند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حدود ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)💢 @Porseman_channel سوال: احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟ ✅پاسخ: سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. نظریه آیت الله مکارم –سایت ایشان👆👆 نظر رهبری: مناسب است روز شهادت (۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی) و یکی دو روز قبل و بعد از آن را به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شب یلدا💢 @Porseman_channel لغت سريانى است به معنى ميلاد عربى، و چون شب يلدا را با ميلاد مسيح تطبيق مى كرده اند از اين رو بدين نام ناميده اند. بايد توجه داشت كه جشن ميلاد مسيح «نوئل» كه در 25 دسامبر تثبيت شده، طبق تحقيق محققان در اصل، جشن ظهور ميترا (مهر) بوده كه مسيحيان در قرن چهارم ميلادى آن را روز تولد عيسى قرار دادند. يلدا اول زمستان و شب آخر پاييز است كه درازترين شبهاى سال است و در آن شب يا نزديك بدان، آفتاب به برج جدى تحويل مى كند و قدما آن را سخت شوم و نامبارك مى انگاشتند. در بيشتر نقاط ايران در اين شب مراسمى انجام مى شود. شعرا زلف يار و همچنين روز هجران را از حيث سياهى و درازى بدان تشبيه كنند و از اشعار برخى از شعرا مانند سنايى و معزى رابطه بين مسيح و يلدا ادراك مى شود. يلدا برابر است با شب اول جدى و شب هفتم دى ماه جلالى و شب بيست و يكم دسامبر فرانسوى. 📚(برهان، آنندراج، حواشى علامه قزوينى بر آثار الباقيه، شرح پور داود دريشتها، فرهنگ فارسى دكتر معين و يادداشت مرحوم دهخدا) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ريش نوجوان‏💢 @Porseman_channel آيا تراشيدن موهاى كمِ صورت، به منظور رشد و پر پشت شدن آن، اشكال دارد؟ @Porseman_channel پاسخ✅ همه مراجع: اگر موهاى صورت كم باشد و صدق ريش‏ بر آن نكند، تراشيدن آن مانعى ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مواقف قیامت💢 @Porseman_channel «مواقف», جمع «موقف» ؛يعني مكان توقف, ايستگاه , باز داشتگاه و غيره است. پس از اين كه بندگان در صحنه قيامت حاضر مى‏شوند، ايستگاه‏هايى را بايد طى كنند تا به مقصد و مقصود نهايى خود برسند. به حسب روايات صحنه محشر و قيامت پنجاه موقف و ايستگاه دارد كه نخستين آنها به پاخاستن از قبر و حضور در صحنه محشر است. خداوند منان در قرآن مجيد مى‏فرمايد: تَعْرُجُ الْمَلائِكَهُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِى يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَهٍ: فرشتگان و روح به سوى او عروج مى‏كنند، در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است. امام صادق(ع) با استناد به اين آيه مى‏فرمايد: فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عَلَيْهَا فَإِنَّ لِلْقِيَامَهِ خَمْسِينَ مَوْقِفاً كُلُّ مَوْقِفٍ مِقْدَارُهُ أَلْفُ سَنَهٍ ؛ پيش از اين كه حساب شما را محاسبه كنند، از خود حساب بكشيد؛ زيرا قيامت داراى پنجاه ايستگاه است كه هر ايستگاه هزار سال به طول مى‏انجامد. اما در مورد اسامي مواقف قيامت مطالب زيادى در آيات و روايات نيافتيم، به نظر مى‏رسد اين مواقف و مشكلات مربوط به كافران و مؤمنانى كه به نحوى داراى مشكل هستند مى‏باشد و به جهت پرسش و پاسخ از اعمال انسان است و هر موقفى مربوط به بخشى از اعمال انسان است. اما در احاديثي كه از معصومين رسيده اگرچه از مواقف قيامت نام برده شده، اما اين گونه نيست كه يك جا و مفصل بيان شده باشد، بلكه پراكنده و در احاديث متعدد به يكي يا چند مورد از مواقف اشاره شده است كه بيان همه آنها در فرصت اين مركز نيست. لذا به چند مورد اشاره مي كنيم: 1- يكى از مواقف قيامت صراط است و آن ديواري است كه روى جهنم كشيده شده كه يك طرف آن صحراى محشر است و يك طرف آن راه بهشت است كه جهنم فاصله است بين صحراى محشر و بين بهشت بايد از روى اين صراط عبور كنند و به بهشت روند و آيه شريفه وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى‏ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا: به همين صراط تفسير شده است 2- يكى از مواقف قيامت ميزان عدل است كه مي فرمايد وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ ضمنا توجه داشته باشيد كه احتمال دارد مراد از ذكر عدد 50 در اين روايات، خود عدد نباشد، بلكه كنايه از كثرت مواقفي است كه در روز قيامت انسان بايد طي كند چنان كه همين احتمال دربارة 50 هزار سال بودن قيامت هم بيان شده و برخي علماء گفته‌اند كه مراد از آن خصوص عدد نيست، بلكه كنايه از كثرت و طولاني بودن اهوال روز قيامت بر گناهكاران است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هنر بی حجابی💢 @Porseman_channel آیا بی حجابی هنر است؟ ✅بی حجابی مغایر با فطرت انسان است و انسان به صورت طبیعی دنبال حجاب و پوشش می باشد. لذا آدم ع و حوا ؛وقتی متوجه شدند –ولو نامحرمی نبود-دنبال ستر عورت برآمدند. فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ 📖طه121 و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت بر خود برهنگی در واقع سیره و روش حیوانات است و البته اگر حیوان نیز متوجه شود و برای او آشکار شود و تعقل کند خود را خواهد پوشاند. اصلا وجه تمایز انسان و حیوان همین عقل است . که کنترلش کرده و باید و نبایدهایی برای او تعریف می کند. حیوان چون عقل ندارد حیاء نیز ندارد و قبح بی حیایی را درک نمی کند. و کمال و افتخار انسان به عقل اوست. اگر با بی حجابی و لخت و برهنگی خود را در ردیف حیوانات قرار دهد در واقع تنزل رتبه پیدا کرده و نه تنها افتخار نیست بلکه مایه سرافکندگی اوست... حجاب پوششی است که او را از گرما و سرما حفظ و مایه زینت او میشود.برهنگی زیبایی ندارد . و انسانهای برهنه زینت و زیبایی قابل عرضه ندارند. 🔴طاووس لخت و بی پر زیبایی ندارد. همچنین انسان بی لباس.... البته اسلام برای حجاب تعریف خاصی ارائه کرده و بی حجاب و بد حجاب در عمل؛ضد قرآن اقدام میکند.کافر و معاند که سبک زندگی خودش را دارد؛مصیبت این است که مسلمان معتقد به قرآن که در مشکلات استخاره قرآن می گیرد و قسم به قرآن می خورد و آنرا مقدس و محترم و کلام خدا می داند؛چگونه آیات حجاب قرآن را زیرپا می گذارد . و دهن کجی به قرآن می کند؟!!! 📖نور31 📖احزاب59 پس لخت شدن هنر نیست وگرنه حیوانات هنرمندتر از بی حجابهای بشر می باشند.چون هم سابق اند و هم در بی حجابی و بی حیایی شان کاملتر است. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پنج نكته ضرورري در مورد استخاره💢 @Porseman_channel 1 - استخاره هيچگاه جاي انديشه و مشورت را نميگيرد. بلكه استخاره پس از انديشه و مشورت است. يعني ما هر كاري را كه ميخواهيم انجام بدهيم، ابتداء بايد پيرامون آن انديشه كنيم و سود و زيان آن را بسنجيم و در مرحله دوم با كساني كه در آن موضوع صاحبنظر هستند، مشورت كنيم و آنگاه يكي از دعاهايي كه در استخاره وارد شده است، تلاوت كنيم و اگر تحير ما برطرف نشد، با قرآن استخاره كنيم. 2 - عليرغم اينكه در امروزه روز، استخاره با قرآن رواج بيشتري دارد، چنانكه بيان شد، بهترين راه و روش استخاره، قرائت دعاهاي استخاره است. اما در استخاره با قرآن نيز بايد دقت كرد كه هركس حق ندارد فهم خود را بر قرآن تحميل كند و بر اساس برداشت خود از قرآن و آيات آن عمل نمايد. بهتر است در استخاره با قرآن، از علماء آشنا با قرآن كمك گرفت تا خداي ناكرده دچار اشتباهكاريها در فهم قرآن و تحميل آن اشتباهات به قرآن نشويم. زيرا الهامگيري از آيات قرآن كار آساني نيست و نيازمند به كساني است آگاهيها و آشناييهاي تخصصي نسبت به قرآن دارند و تسلط به معني و تفسير قرآن ضروري است و نميتوان به خوب و بدي كه در بالاي برخي قرآنها نوشته شده است، اعتماد كرد. متأسفانه در سالهاي اخير برخي افراد سودجو يا ناآگاه كتابهايي به نام استخاره منتشر كردهاند كه نظر و برداشت خود را بر آيات تحميل كردهاند كه اصلاً درست نيست. 3 - در مقابل اينكه خواندن دعاي استخاره براي هر كاري توصيه شده است، زيرا خير ما به دستان خداوند متعال است و ما در هر كاري بايد از خداوند خير خود را بخواهيم. استخاره با قرآن نبايد به صورت عادت و روش دائمي دربيايد و جايگزين انديشه و مشورت و تحقيق شود. 4 - چنانكه در انجام واجبات و ترك محرمات، استخاره نبايد كرد، در كارهايي كه عقل آنها را تأييد ميكند و همه شواهد و قرائن به خوبي آن گواهي ميدهند، نيز نبايد استخاره با قرآن كرد. بله خواندن دعاهاي استخاره در اين موارد نيز مناسب است و توصيه شده است. زيرا در دعا، ما خود و كار خود را به خداوند متعال ميسپاريم و خير خود را از خداوند متعال درخواست ميكنيم. 5 - بايد توجه داشت كه استخاره به معناي طلب خير از خداوند متعال است، اما تفأل به معناي فهم عاقبت كارهاست. به اين دليل در روايتي از تفأل زدن به قرآن نهي شده است: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ «عليه السلام» قَالَ: لَا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآنِ امام صادق «عليه السلام» ميفرمايند: به قرآن تفأل نزنيد. وسائلالشيعة ج : 6 ص :233 دليل اين امر در اين نكته نهفته است كه فهم عاقبت امور و استنباط آن تنها بر اهلش ميسر است و هر كسي نميتواند از قرآن به چنين استنباطي برسد. زيرا اگرچه استنباط عاقبت از آيات قرآن براي كسي كه اهلش باشد امكان دارد، اما همه كس را بدان راه نيست. پس اكثريت مردم در همان حد استخاره با قرآن بايد توقف كنند و اهل معرفت ميتوانند به عواقب امور نيز پيببرند. بنابراين ما حق نداريم در استخاره با قرآن به دنبال فهم عاقبت امور و كارها باشيم و تنها بايد خير خود را از خداوند متعال درخواست كنيم. در استخاره از قرآن باید از بزرگان و عالمان دینی آشنا با قرآن کمک گرفت و آنچه از مستحبات و آداب استخاره وجوددارد، وظیفه همان عالمی است که استخاره می کند و کسی که برایش استخاره می شود، تنها باید نیت داشته باشد که اگر مثلا خوب آمد فلان کار را انجام خواهم داد. نکته درمورداستخاره نرم افزار: در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد. گرچه اعتنا كردن به اينگونه استخاره ها از نظر برخي از فقها محل ترديد است! توصيۀ ما اين است كه استخاره را از يك عالم با نفس كه آشنا به قرآن است، بگيريد. در كل سعي كنيد به استخاره هاي اينترنتي توجهي نكنيد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢[خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند]💢 @Porseman_channel مسأله ۱۱۴ خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند، پاک و خوردن آنها حلال است (۱). (۱) (گلپایگانی، صافی:) اگر چه احتیاط غیر لازم آن است که از آنها اجتناب کنند. (نوری، زنجانی:) اگر چه احتیاط مستحب آن است که از آنها اجتناب کنند. (بهجت:) اگر خود به خود یا با پختن جوش بیایند، پاک بودن و خوردن آن محل ّ اشکال است. (اراکی:) مسأله خرما و آب آن اگر جوش بیاید پاک و خوردن آن حلال است. و امّا کشمش و آب آن، حکم انگور و آب آن را دارد. مطابق نظر آيت الله خامنه اي: سوال: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد و به اصطلاح با غذا دم بکشد، یعنی به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد خوردن این غذا چه حکمی دارد؟ پاسخ: اشکال ندارد و پاک و حلال است. س: اگر كشمش را در روغن سرخ كنيم پاک است يا نجس؟ اگر نجس است طريقه صحيح پخت عدس پلو چيست؟ در مورد خرما چطور؟ ج) در هر دو مورد پاک است. سوال: آیا جوشاندن خرما در آب و یا سرخ کردن خرما اشکال دارد؟ پاسخ: در فرض سؤال اشکالی ندارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مساله ۲۱۸ـ هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود اما نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن بقدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود نمی توان آن را خورد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا