eitaa logo
کانال پرسمان دینی
844 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢استفاده از عصاره وانیل💢 با توجه به این که در عصاره وانیل 35% الکل وجود دارد آیا استفاده از عصاره آن حرام است؟ @Porseman_channel دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر الکل از نوع مست‌ کننده‏ و در اصل مایع نباشد، حلال است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجه به درصد بالایی که دارد از آن اجتناب شود. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، جایز نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ادکلن 💢 می خواستم حکم استفاده از ادکلن را که در آن الکل وجود دارد، بگویید @Porseman_channel آیات عظام امام، خامنه‏اى، صافى و نورى: اگر یقین نداشته باشید که از الکل مایع و مست کننده تهیه شده، پاک است. و نماز با آن صحیح است . آیات عظام تبریزى، سیستانى، فاضل، مکارم و وحید: خیر پاک است و نماز با آن صحیح است . آیت‏الله بهجت: الکل طبى و صنعتى، بنا بر احتیاط نجس است و نماز با آن اشکال دارد الکل هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشند، محکوم به طهارت هستند و خرید و فروش و استعمال مایعانی که با آنها مخلوط شده اند(از قبیل ادلکن و اسپری ها) اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نجاست حشیش و بنگ 💢 متاسفانه در جامعه ما مصرف دخانیات فراوان شده است و برخی از دخانیات علاوه بر حرام بودن نجس نیز هستند و قاعده کلی این که هر چیزی که باعث مستی انسان می شود و روان باشد مانند شراب نجس است ولی حشیش و بنگ چون مایع نیستند نجس نیستند (نجاست غیر حرام بودن است) این مساله در رساله مراجع چنین آمده است: @Porseman_channel توضیح المسائل مراجع مسأله 111 شراب و هر چیزى که انسان را مست مى‌کند،چنانچه به خودى خود روان باشد،نجس است،(1)و اگر مثل بنگ و حشیش،روان نباشد (اگر چه چیزى در آن بریزند که روان شود)،پاک است. (1)زنجانى:و اگر مایعى زیاد آن مست‌کننده باشد مقدار کم آن نیز نجس است.. خوئى،تبریزى:شراب(خوئى:و نبیذى که مسکر است)نجس است و بنا بر احتیاط واجب هر چیزى که انسان را مست مى‌کند،چنانچه به خودى خود روان باشد نیز نجس است.. بهجت:شراب و هر چیزى که زیاد آن انسان را مست مى‌کند،چنانچه به خودى خود مایع باشد نجس و خوردن آن حرام است اگر چه کم باشد یا مست‌کنندگىِ آن خفیف باشد.. سیستانى:مسأله شراب نجس است و غیر آن از چیزهایى که انسان را مست مى‌کند،نجس نیست. مکارم:مسأله شراب و هر مایعى که انسان را مست مى‌کند نجس است بنا بر احتیاط واجب،امّا اگر مثل بنگ و حشیش باشد که مخدّر و مستى‌آور است و ذاتاً مایع نیست پاک است،هر چند آن را با آب مخلوط کنند و به صورت مایع درآورند،ولى استعمال آن به هر حال حرام است. پرسش: آیا حشیش پاک است؟ و آیا استعمال آن حرام است؟ آیت الله خامنه ای: حشیش پاک است ولی مصرف آن حرام می ‏باشد. ✅مصرف حشیش چه حکمی دارد؟ آیت الله سیستانی: مصرف حشیش حرام است. بنابراین از نظر همه مراجع عظام تقلید حشیش و بنگ نجس نیستند ولی کشیدن آنها حرام است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 📝حکم تبعیت در نماز جماعت @Porseman_channel 📢در نماز جماعت مامومان بايد تابع امام باشند که اين تبعيت در دو حالت تحقق پيدا مي کند؛ يکي در اذکار و ديگري در افعال. ⬅️مستحب است که در گفتن اذکار مثل خواندن تشهد يا سجده ماموم تابع امام باشد. البته اگر ماموم تبعيت نکرد، نماز او باطل نيست و اشکالي ندارد. 1⃣: نماز گزار باید در افعال نماز ماموم تابع امام باشد ❌در افعال نماز است مثل رکوع يا سجده که ماموم بايد تابع امام باشد. به عنوان نمونه اگر امام هنوز به رکوع نرفته است ماموم نمي تواند به رکوع برود يا ماموم نمي تواند آن قدر افعال نماز را طول بدهد که بتوان گفت او از امام تبعيت نمي کند. ⁉️همه مراجع معتقدند ماموم بايد در افعال تابع امام باشد. حال حکم کسي که از امام تبعيت نمي کند، دو حالت دارد. يا او عمدي تبعيت نمي کند يا سهوي. 2⃣: تبعيت نکردن سهوي در افعال اشکالي ندارد 📌طبق نظر علما، تبعيت نکردن از امام در افعال اگر سهوي باشد، ايرادي ندارد به عنوان مثال فرد متوجه نبوده يا تصورش اين بوده که مثلا امام به رکوع رفته است لذا او هم به رکوع مي رود؛ اين اشکالي ندارد. 3⃣: تبعيت نکردن عمدي ماموم از امام 💡اگر کسي به طور عمدي تابع امام نباشد در اين جا، فقها ديدگاه هايي دارند. ✳️مثلا حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مي فرمايند: ماموم بايد افعال نماز را با امام يا کمي پس از امام به جا آورد و اگر عمدا قبل از امام يا مدتي پس از امام انجام دهد معصيت کرده است. پس از نظر امام(ره)، ماموم معصيت کرده ولي نماز او صحيح است. ❇️نظر آيت ا... سيستاني هم اين است که نماز جماعت ماموم در اين حالت باطل است. يعني اگر کسي به عمد در افعال از امام تبعيت نکرد نماز جماعت او باطل است اما اگر به وظيفه فرادي عمل کند نماز او صحيح است. ❎آیت الله مکارم شیرازی: ماموم باید کارهاى نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام یا کمى بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زیادى رکوع در اینجا نماز را باطل نمى کند، ولى اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است. 📗توضیح المسائل مراجع مسئله 1470 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حكم الكل💢 آيا الكل صنعتى مورد استفاده در آزمايشگاهها و الكلى كه در تزريقات و مانند آن به كار مىرود، نجس است؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، بهجت، خامنهاى، صافى و نورى: اگر يقين نداشته باشيد كه از الكل مست كننده تهيه شده، پاك است. آيات عظام تبريزى، سيستانى، فاضل، مكارم و وحيد: خير، پاك است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم پوشاندن سرمه💢 @Porseman_channel ✅پاسخ : آیات عظام امام، خامنه اى، فاضل و وحید: اگر عرفا زینت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است. آیات عظام سیستانى، مکارم و نورى: پوشاندن آن واجب نیست. آیات عظام بهجت و صافى: زینت محسوب مى شود و باید پوشانده شود. آیت الله  تبریزى: اگر نزد زنان کهنسال و یا نزدیک به آنان متعارف است، پوشاندن آن واجب نیست و در غیر این صورت باید پوشانده شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم تزریقات پزشکی (آمپول و سرم) در حال روزه داری💢 @Porseman_channel مقلدین آیت الله خامنه‌ای: تزریق دارویی عضلانی و هر نوع بی حسی جایز است، اما دارویی وریدی و نیز غذایی و تقویتی بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. آیت الله مکارم شیرازی: فقط انواع تزریقات عضلانی جایز است. آیات عظام سیستانی، صافی و نوری همدانی: کلیه تزریقات پزشکی در حال روزه داری جایز است. آیت الله وحید خراسانی: تزریق انواع آمپول جایز است، اما سرم غذایی بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. آیت الله شبیری زنجانی: فقط تزریق دارویی و بی حسی جایز است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕ @Porseman_channel 💠💠 👌اولین شب جمعه ماه رجب را « » می گویند . 🔶پیامبر فرمود: « از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب ، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده اند و زمانی که یک سوم شب بگذرد تمام فرشتگان آسمان و زمین گرد کعبه و حوالی آن جمع می شوند ... » 📚وسائل الشیعه ج8 ص99 ❗️لیله الرغائب به معنای شب نمی باشد . 🔶لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های است . ✍️زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای « کار مورد رغبت » آمده است و هم به معنای « پاداش و عطای فراوان » . 📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص635 👌پیامبر گرامی اعمالی را برای این شب به این ذکر کردند: « روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری ( هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد »و سه مرتبه « انا انزلناه » و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی و پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و بار می گویی « رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود» ❗️و در ادامه فرمود: « کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره ، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد .آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی . 🔶از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است . ✍️آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم ( وهمواره در کنارت باشم) تا زمانی که در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم» 📚اقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ج2 ص632 📚بحار الانوار ج95 ص395 ❗️ممکن است برخی اشکال کنند اعمالی که برای لیله الرغائب ذکر شده است دارای سند محکم و نمی باشد لذا عمل بر اعمال توصیه شده وجهی ندارد. 🔶در پاسخ می گوییم اگر به فرض این اشکال صحیح باشد باز هم خدشه ای در استحباب عمل به اعمال لیله الرغائب نمی شود. 👌در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد. 🔷امام علیه السلام فرمود: « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚ثواب الاعمال ص160 📚وسائل الشیعه ج1 ص80 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 👌علامه می نویسد: « به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار و مجهول استدلال می کنند » 📚بحار الانوار ج2 ص257 ❕البته ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و اعمال مذکور لیله الرغائب نیز از این قاعده خارج نیست ؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم سود بانك💢 @Porseman_channel طبق قانون معاملات اسلامى سود ويا بهره اگر مطابق با قوانين بانكدارى بدون ربا، به عنوان تسهيلات و طبق يكى از عقود شرعى با رعايت شرايط آن باشد، پرداخت اضافه مانعى ندارد و الا گرفتن و دادن سود اضافه در مقابل قرض، ربا و حرام است. اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می‌دهد از درآمد حاصل از به کارگیری سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن یکی از عقود شرعی صحیح باشد، ربا نیست، بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد. ✅منظور از عقود شرعی چه عقودی است؟ 👌پاسخ: مراد همان معاملاتی است که معمولاً بین مردم رائج است. (مثل خرید و فروش، اجاره، مضاربه، قرض، ضمان و غیره) که شرایطی را که شرع معین نموده است دارا باشد. منظور معاملاتی چون مضاربه و جعاله و مشارکت و مانند آن است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر قبل از اتمام عقد موقت و یا بخشیدن مدت آن، به دلیل ندانستن حکم، عقد دائم خوانده شود، حکم آن چیست؟ @Porseman_channel ✅پاسخ در فرض سؤال، عقد دوم (دائم) باطل است و جهت ادامه زندگی باید عقد جدیدی بخوانید، ولی چون نسبت به این مسئله، آگاهی نداشتید گناهی مرتکب نشده و روابط گذشته شما حرام نبوده است. ✅پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال صیغه عقد را با شرایطش بخوانید. و نسبت به گذشته چون جاهل بودید تکلیفی ندارید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هم اکنون عقد را دوباره بخوانید. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): بنابر احتیاط باطل است. لذا بنابر احتیاط دوباره صیغه عقد دائم خوانده شود و نیازی به عده نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): لازم است با هم معامله‌ی نامحرم کرده و هرچه سریع‌تر عقد دائم را مجدداً با تعیین مهریه بینتان اجرا کنید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شما الآن باید مجدداً صیغه عقدتان را بخوانید و مشکلی نخواهید داشت. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ريش نوجوان‏💢 @Porseman_channel آيا تراشيدن موهاى كمِ صورت، به منظور رشد و پر پشت شدن آن، اشكال دارد؟ @Porseman_channel پاسخ✅ همه مراجع: اگر موهاى صورت كم باشد و صدق ريش‏ بر آن نكند، تراشيدن آن مانعى ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حكم تراشيدن ريش💢 @Porseman_channel تراشيدن ريش تمام صورت، با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟ همه مراجع (به جز بهجت و صافى و مکارم ): تراشيدن ريش – خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است. آيات عظام بهجت و صافى: تراشيدن ريش حرام است. [آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط این است که از ریش تراشى مطلقاً خوددارى شود، ولی چنانچه قسمت چانه به صورت ریش پروفسوری باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد @Porseman_channel