💢شرط توارث در عقدموقت(متعه) 💢
@Porseman_channel
مسأله ۲۴۲۵ زنی که صیغه شده حق همخوابی ندارد و از شوهر ارث نمیبرد و شوهر هم از او ارث نمیبرد (۱).
(۱) (اراکی): مگر در صورتی که ارث بردن را شرط کنند.
(خوئی)، (تبریزی): مگر در صورتی که ارث بردن را شرط کرده باشند که در این صورت هر که شرط کرده ارث میبرد.
(سیستانی): و چنانچه ارث بردن را از یک طرف یا از هر دو طرف شرط کرده باشند صحت این شرط محل ّ اشکال است ولی مراعات احتیاط ترک نشود.
(زنجانی): مگر در صورتی که حق ّ همخوابی را شرط کرده باشند، و نیز اگر ارث بردن را شرط کرده باشند، هر کس ارث بردن وی شرط شده، ارث میبرد.
(مکارم): مسأله [همسر ازدواج موقّت] از شوهر ارث نمیبرد و شوهر هم از او ارث نمیبرد و حق ّ واجب همخوابی نیز ندارد.
با شرط، تنها امور اعتباری تغییر می کند ولی امر تکوینی خارجی مانند خویشاوندی و زوجه شدن واحکام الهی مترتب بر آن را نمی توان تغییر داد. ولی می تواند در عقد دایم شرط کند مطالبه ارث نکند یا در زمان حیات چیزی بگیرد و در عوض شرط کندمطالبه ارث نکند. و در عقدموقت می تواند از ثلث برای زوجه وصیت کند
طبق نظر آیت الله خامنه ای این شرط صحیح نمی باشد ولی می تواند در عقد موقّت از ثلث برای زوجه یا زوج وصیّت شود.
@Porseman_channel
💢حکم استعمال قرص زیرزبانی برای روزه دار💢
@Porseman_channel
استفاده روزه دار از قرص زير زباني چه حکمی دارد ؟
✅پاسخ :
رهبری:
اگر آب دهان که با آن قرص آغشته شده بیرون ریخته شود، و چیزی از آن وارد حلق نشود، روزه باطل نمی شود.
مکارم:
در صورتی که مجبور باشد استفاده کند ولی بعدا روزه را قضا کند.
صافی
عليكم السلام. اگر آب دهان كه با قرص مخلوط شده به حلق وارد شود روزه باطل است
موسوی اردبیلی
سلام-کسی که قرص زیر زبانی ... سلام علیکم با توجه به اینکه مقداری با آب دهان مخلوط میشود و شما متوجه نمیشوید روزه را باطل میکند
زنجانی:
مبطل نیست
سیستانی
سلام درصورتي که اجزا وذرات قرص همراه با آب دهان جذب وفرو برود روزه باطل ميشود
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢خواندن شعر برای روزه دار و محرم💢
@Porseman_channel
شعر و شاعری در بین همه ملتها بخصوص عربزبانان جایگاه رفیعی داشته و دارد. اسلام؛ ضمن تایید چنین فرهنگی، اما سعی دارد تا انسانها را از تلف کردن وقت و احیاناً گمراهکردن مردم به وسیله سرودن اشعار بیمحتوا یا دروغ، برحذر دارد و این خصلت و هنر انسانی را در راستای تعالی نوع بشر قرار دهد. توصیه بزرگان دین به سرودن اشعار حکمتآمیز و پرهیز از سرودن اشعاری که در خدمت منافع ظالمان و شهوترانان است از جمله این سفارشهاست. از طرفی در برخی از زمانها و مکانها که وقت و مکان مناسبی برای ارتباط برقرار کردن بهتر و سریعتر با خداوند است، اشتغال به اشعاری که در راستای این ارتباط الهی نباشد، مکروه به شمار آمده و نهی شده است تا چنین فرصتهایی از دست نرود اما واضح است که سرودن و خواندن اشعار حکمتآمیز در این ایام و غیر آن اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
دلیلی بر کراهت مطلق شعر در شب جمعه و روز آن و سایر شبها وجود ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
نگاه به مجموع روایاتى که در این زمینه وارد شده، نشان مىدهد که مراد از شعر مکروه، اشعار باطلى است که به خصوص در زمانهاى جاهلیّت براى هجو و بدنامکردن کسى به کار گرفته مىشده و یا خیالپردازىهایى بود که در زمینه عشقهاى مجازى و در وصف زیبارویان از زنان و در راستاى ارضاى شهوترانیهاى غیرمجاز سروده و یا خوانده مىشد.
بنابراین، مقصود از «مکروهبودن شعر حق»، اشعار غیر دروغ و مطابق واقع است. یعنى راوى سؤال مىکند: اگرچه دروغ نباشد و محتواى شعر واقعیّت داشته باشد؟ حضرت جواب مىدهد: آرى، شعرى که خالى از حکمت باشد و بىهدف سروده یا خوانده شود، مکروه است اگرچه دروغ نباشد، و الّا چگونه مىتوان پذیرفت خواندن اشعار فراوانى که سراینده آن خود اهلبیت عصمت(ع) هستند در شب یا روز جمعه کراهت داشته باشد؟!
برای مطالعه بیشتر در این زمینه، میتوانید به کتاب «مفاتیح نوین» ذیل عنوان «اعمال شب جمعه» مراجعه فرمایید.
@Porseman_channel
💢مسافت شرعی💢
مقدار مسافت شرعى چند كيلومتر است؟
@Porseman_channel
آيات عظام امام، بهجت، فاضل، صافى و نورى: مسافت شرعى تقريباً 5/ 22 كيلومتر است.
آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: مسافت شرعى تقريبا 22 كيلومتر است.
آيةاللَّه مكارم: مسافت شرعى تقريبا 5/ 21 كيلومتر است.
رهبری:
مسافت شرعی حدود ۴۱ کیلومتر است هر چند به صورت رفت و برگشت باشد؛ در این صورت نباید رفت آن از ۲۰.۵ کیلومتر کمتر باشد.
@Porseman_channel
💢حد ترخص 💢
@Porseman_channel
حد ترخص يعنى از وطنش (يا جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند ) به قدرى دور شود (3) كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود ولى بايد در هوا، غبار يا چيز ديگرى نباشد كه از ديدن ديوار و شنيدن اذان جلوگيرى كند و لازم نيست به قدرى دور شود كه منارهها و گنبدها را نبيند (4)، يا ديوارها هيچ پيدا نباشد، بلكه همين قدر كه ديوارها كاملًا معلوم نباشد كافى است (5).
(3) اراكى: كه اهل آنجا او را نبينند و اذان آنجا را نشنود. [پايان مسأله]
زنجانى: كه صداى اذان بلند آخر آنجا را نشنود و نيز اهل آن محل او را نبينند. [پايان مسأله]
(4) گلپايگانى، صافى: بلى، اگر به قدرى دور شده كه ديوار خانههاى شهر كاملًا معلوم نيست ولى شبح آنها نمايان است، احتياط لازم آن است كه نماز نخواند تا وقتى كه شبح پنهان شود يا هم شكسته بخواند و هم تمام.
فاضل: يا ديوارها پيدا نباشد بلكه همين قدر كه ديوار كاملًا تشخيص داده نشود كافى است، و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا به حدّ ترخّص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
(5) نورى: و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا حد ترخص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
خوئى، تبريزى: شرط هشتم: آن كه به «حد ترخص» برسد و امّا در غير وطن، اعتبارى به حدّ ترخص نيست و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است.
سيستانى: شرط هشتم: آن كه اگر از وطن حركت مىكند به «حدّ ترخّص» برسد و امّا در غير وطن، حدّ ترخّص اثرى ندارد و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است. حدّ ترخّص جايى است كه اهل شهر حتى آنها كه در خارج شهر و توابع آن هستند مسافر را نتواند ببيند و نشانه آن اين است كه او اهل شهر را نتواند ببيند.
مكارم: شرط هشتم: به «حدّ ترخّص» برسد. «حدّ ترخّص» يعنى از وطن يا محلّ اقامتش به اندازهاى دور شود كه صداى اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، امّا ديدن و نديدن ديوارهاى شهر اثرى ندارد، ولى بايد در هوا گرد و غبار يا مه يا چيز ديگرى كه مانع ديدن است يا سر و صدايى كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد و اگر يكى از اين دو علامت حاصل شود كافى است، به شرط اين كه يقين به نبودن ديگرى نداشته باشد، و الّا احتياط، جمع ميان نماز شكسته و تمام است.
رهبري:
احوط، رعايت هر دو علامت است، هرچند بعيد نيست که شنيده نشدن اذان برای تعيين حدّ ترخّص کافی باشد.
معيار، شنيدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و يا داخل آن میشود.
تعيين آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانهها و شهرکهای پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانههای شهر بايد حساب نمود.
@Porseman_channel
💢ریشه تاریخی سیزده بدر💢
✅مرجع عظیم الشأن تقلید حضرت حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی در این مورد می فرماید :
@Porseman_channel
مراسم خرافی سیزده بدر را من بررسی که کردم در تاریخ سرچشمه آن را چنین پیدا کردم که سرچشمه اش از نظر تاریخ بر می گردد به اصحال الراس که در قرآن به آن اشاره شده است. در حالات اصحاب الراس در تفاسیر اشاره شده و در یکی از شرح نهج البلاغه هم داستان مفصل آنها را دیدم ( اصحاب الراس در سوره فرقان آیه 38 و ق آیه 12 و در حدیثی ، در عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج 1 ، ص 205 آمده است . ) دوازده شهر یا آبادی بود که هر شهر و آبادی به نام یکی از ماههای سال خورشیدی بود . یکی اسمش فروردین بود ، یکی اردیبهشت ، یک خرداد به ترتیب ، مذهبشان هم بت پرستی بود. درختان صنوبر را پرستش می کردند . صنوبر منبع درآمد خوبی برای آنها بود. روز اول که می شد همه از تمام دوازده شهر و روستا جمع می شدند توی شهر فروردین و مراسم جشنی داشتند. فردا می رفتند توی شهر اردیبهشت و مراسمی داشتند روز سوم می رفتند توی شهر یا آبادی که خرداد نام داشت تا به آبادی اسفند می رسید دوازده شهر تمام می شد روز سیزده دسته جمعی از آبادی ها می رفتند به بیابانها و مراسم سیزده و جشن و پای کوبی و آلودگی به انواع مفاسد را در آنجا برگزار می کردند. بنا بر این سیزده بدر یک سنتی بوده که از بت پرستان باقی مانده ، همان طوری که سنت مراسم شب چهارشنبه سوری همه که احترام برای آتش قائل می شدند سنتی از آتش پرستان است. ما جنبه های مثبت سال جدید را حفظ کنیم.
❇️(بخشی از سخنان حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی در روز 13 فروردین 76 مدرسه قم)❇️
@Porseman_channel
💢گفتن اذان و اقامه به صورت غنا و با موسیقی💢
@Porseman_channel
اگر در اذان و اقامه صدا در گلو بيندازد1 چنانچه غنا شود، يعني به طور آوازه خواني كه در مجالس لهو و بازيگري معمول است 2اذان و اقامه را بگويد، حرام است و اگر غنا نشود مكروه مي باشد3
1- مظاهری: چنانچه غنا شود حرام و اگر غنا نشود مکروه است
2- وحید: که در مجلس لهو معمول است ...
3- فاضل: حرام و باطل است.
*
مكارم: مسأله- اذان گفتن بصورت غنا يعني آهنگي كه مناسب مجالس لهو و لعب است، حرام و باطل است.
رهبری:
اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بيندازد، چنانچه غنا شود يعنى به طور آوازه خوانى كه در مجالس لهو و بازيگرى معمول است اذان و اقامه را بگويد حرام است، و اگر غنا نشود مكروه مىباشد.
@Porseman_channel
💢غنا و قرآن💢
در چه حالتی قرائت قرآن "غنا" می شود؟
@Porseman_channel
✅پاسخ
معیار در غنا مطلق خواندن قرآن با صدای خوش نیست، بلکه غنا عبارت است از ترجیع صدا به گونه ای که مناسب با مجالس لهو و لعب همراه با آلات لهو باشد. (1) از این رو اگر قرآن به گونه ای تلاوت شود که مناسب با نغمه ها و ترانه های مبتذل و عاشقانه اهل فسق و فجور باشد ،حرام است، اما اگر چنین نباشد، حرام نیست، بلکه پسندیده می باشد. از امام صادق (ع) آمده است که پیامبر گرامی اسلام فرمود: قرآن را با لحن و لهجه و صدای عربی بخوانید، مبادا آن را شبیه لهجه و لحن اهل فسق و گناه بخوانید، بدانید گروهی بعد از من خواهد آمد که قرآن را در گلوی شان مانند غنا و نوحه سرایی و رهبانگری می گردانند.قرآن از چنبره های گردن آنان تجاوز نمی کند . دل های آنان وارونه می باشد، و دل های کسانی است که وضعیت آنان شما را به تعجب وا می دارد.(2)
از امام صادق (ع) آمده است: قرآن همراه با حزن نازل شده، آن را با صدای حزین بخوانید.
پیامبر گرامی اسلام فرمود: هر چیز زینتی دارد، زینت قرآن صدای زیباست.
این روایات به خوبی می رساند که خواندن قرآن با آهنگ خاص و وزین و متین( که انسان را جانب عالم آخرت جذب نماید ؛ در بشارت ها متناسب با بشارت و در آیات خوف و عذاب متناسب با خوف و عذاب باشد؛در داستان های قرآن آهنگ متناسب با آن قصه را ایفا نماید) نیکو و پسندیده می باشد. وقتی امام سجاد (ع) قرآن تلاوت می نمود، کسانی که از کنار منزل حضرت می گذشتند و صدای حزین و زیبای تلاوت امام را می شنیدند، مدهوش می شدند
ابا بصیر می گوید که به امام باقر عرض کردم: هنگامی که قرآن تلاوت می کردم ،صدایم را بلند کردم، شیطان به سراغ دل من آمد و گفت: داری خودت را با این صدا به خانواده و مردم نشان می دهی، چکنم؟ امام فرمود: قرآن را به گونه ای قرائت کن که حد وسط میان دو قرائت باشد، یعنی این که هم به خانواده بشنوان، هم در گلوی خویش آن را بچرخان، زیرا خدا صدای زیبایی را که در گلو چرخانده شود، دوست می دارد.
با توجه به روایات سابق مقصود از ترجیع صدا این نیست که مشابه غنای اهل لهو و لعب شود، بلکه مقصود خواندن به گونه زیبا و متناسب با قرآن می باشد.
رجوع شود به
1. آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، ص269، سوال 1138.
2. کلینی، الکافی، ج4، ص629.
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢اسپری برای روزه دار💢
كسى كه به نفس تنگى شديد مبتلا شده و در روز بايد از اسپرى استفاده كند، تكليف روزه او چيست؟
@Porseman_channel
آيات عظام امام، فاضل، مكارم و نورى: با توجه به اينكه داروى ياد شده، خوردن و آشاميدن بر آن صدق نمىكند، روزه را باطل نمىكند.
آيةاللَّه خامنه اى: اگر دارو به صورت گاز يا پودر وارد حلق شود، بنابر احتياط واجب روزه را باطل مىكند و اگر گرفتن روزه بدون آن، زحمت و مشّقت دارد، استفاده از آن جايز است، و بعد از ماه رمضان، اگر توانست بدون استفاده از اسپرى روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب قضا كند.
آيةاللَّه بهجت: اگر به صورت گاز رقيق باشد، اشكال ندارد و روزه صحيح است.
آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر قبل از رسيدن به حلق به صورت هوا در بيايد، روزه را باطل نمىكند.
آيةاللَّه سيستانى: اگر به صورت مايع به حلق نرسد، اشكال ندارد و روزه صحيح است.
آيةاللَّه صافى: اگر موادى وارد ريه مىشود، روزه اشكال پيدا مىكند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال بايد از اسپرى استفاده كند، در ماه رمضان روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد و قضا ندارد
@Porseman_channel
#فراخوان_مسابقه
باسلام
👇👇👇👇
دوستان همراه مستحضر باشند
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد.
دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
#سوال_مسابقه_پنجاه وپنج
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📅16فروردین-1402
⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟
گزینه 1⃣: کسی که کفاره روزه به عهده دارد اگر تا ماه رمضان سال بعد نپردازد باید علاوه بر آن،کفاره تاخیر هم پرداخت کند
گزینه 2⃣: کسی که کفاره روزه خود را با گندم حساب کرده میتواند با آن برنج بخرد ویا به فقیر بدهد.وفقیرباپول آن کفاره ،برنج بخرد
گزینه 3⃣: کسی که در بیمارستان به دستش سرم وصل کرده اند وتاآخروقت نماز سرم و آن چسب می ماندباید تیمم کند.
گزینه 4⃣:در مقام تعارض اذن پدر و جد پدری در امر ازدواج،به نظر همه مراجع تقلید؛نظر آنکه موافق است مقدم میشود
گزینه 5⃣: مسافر قبل از حد ترخص شهر مبدأ، نمیتواند روزه خود را افطار کند
📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩
⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰
🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹
➖➖➖➖➖
✅✅ #کانال_پرسمان_دینی
@Porseman_channel
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆
از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷
ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸
گروه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد...
لطف بفرمایید
فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید...
جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷
@Porseman_channel
موفق باشید🌷
#پاسخ_مسابقه
با سلام
وتشکر از حضورومشارکت دوستان همراه🌷
همه گزینه ها جز 5⃣؛ درست نبودند.
👇👇👇👇
به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷
این #مسابقه؛ برنده ای نداشت
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
موفق باشید🌷