❓پرسش: اشخاصی که عذر شرعی(حائض و نفساء و جنب) دارند در شب های قدر چه اعمالی را می توانند انجام بدهند و باید از چه کارهایی دوری نمایند؟
@Porseman_channel
✍انجام اعمال شب قدر مانند غسل، خواندن دعا، زیارات و انجام سجده برای جنب و حائض اشکالی ندارد، اما چند کار را نباید انجام دهند:
1- نماز(چه مستحب و چه واجب).
2- توقف درمساجد و مصلاهایی که حکم مسجد دارند (بجز حیاطی که جزء مسجد نباشد)؛ اما توقف در حسینیه ها اشکالی ندارد.
3- دست زدن به خط قرآن یا اسامی مقدسه ای که در ادعیه وجود دارد.
4- خواندن آیاتی که سجده واجب دارند؛ اما خواندن آیات دیگر از این سوره ها و سوره های دیگر اشکالی ندارد، هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد.
@Porseman_channel
آیا شخص جنب و حائض می تواند قرآن تلاوت نماید؟
@Porseman_channel
پاسخ : خواندن آیاتی که سجده واجب دارد بر چنین اشخاصی حرام است ولی قرائت آیات دیگر جایز است. هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد (یعنی ثواب آن کمتر از ایام دیگر است) و بهتراست آیات سوره ی سجده دار را تلاوت ننماید.
خواندن قرآن برای فرد جنب یا زن حائض حرام نیست، بلکه خواندن بیشتر از هفت آیه از سورههایى که سجده واجب ندارد، بر جنب مکروه است.
همچنین خواندن قرآن براى زن حائض مکروه است.
زن حائض اگر از دبر با شوهر خود نزدیکی داشته باشد جنب میشود، اما میتواند غسل جنابت را انجام دهد، تا از حالت جنابت خارج شود، ولی چون هنوز حائض است خواندن قرآن براى او مکروه است،
@Porseman_channel
💢سجده واجب قرآن💢
آيا براى سجده واجب قرآن، شرايط سجده نماز لازم است؟
@Porseman_channel
آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، خامنهاى، صافى و نورى: در سجده واجب قرآن، بايد پيشانى را بر مهر يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد؛ اما مراعات ساير شرايط سجده نماز (مانند وضو، قبله و ...) لازم نيست.
آيات عظام سيستانى، فاضل و مكارم: بنا بر احتياط واجب در سجده واجب قرآن، بايد پيشانى را بر مهر يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد؛ اما مراعات ساير شرايط سجده نماز (مانند وضو، قبله و ...) لازم نيست.
ضمنا
در سجده قرآن حجاب کامل لازم نیست و ستر عورت کفایت می کند.
@Porseman_channel
💢حکم بوییدن گل و عطر💢
@Porseman_channel
استعمال عطر و ادکلن برای روزه دار اشکال ندارد و موجب بطلان روزه نیست؛ ولى بو کردن گیاهان معطّر مکروه است
@Porseman_channel
غسل جمعه در شب جمعه(پنجشنبه) ، صحیح است؟
@Porseman_channel
✅پاسخ
غسل جمعه؛ از سنتهای مورد تأکید پیامبر خدا(ص) بوده و در احادیث معصومین(ع) بر انجام آن سفارش شده است.
در کتب فقهی نیز، غسل جمعه یکی از غسلهای مستحب شمرده شده است که وقت انجام آن، از اذان صبح روز جمعه تا ظهر آن است و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود. پس اگر تا ظهر انجام نشد، بهتر است بدون نیّت ادا یا قضا و به قصد ما فی الذّمه، تا غروب روز جمعه انجام شود. حتی اگر فرد، در روز جمعه غسل را انجام نداد، مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آنرا به جا آورد.
شایان ذکر است، کسى که میترسد
آیت الله وحید: (کسی که میداند).
در روز جمعه آب پیدا نکرده و موفق به انجام غسل جمعه نشود، میتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلکه اگر در شب جمعه غسل را رجاءً (و به امید رسیدن به ثواب) به جا آورد، صحیح است.
بنابر این انجام غسل در شب جمعه نیز به امید ثواب صحیح است.
@Porseman_channel
💢حد ترخص 💢
@Porseman_channel
حد ترخص يعنى از وطنش (يا جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند ) به قدرى دور شود (3) كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود ولى بايد در هوا، غبار يا چيز ديگرى نباشد كه از ديدن ديوار و شنيدن اذان جلوگيرى كند و لازم نيست به قدرى دور شود كه منارهها و گنبدها را نبيند (4)، يا ديوارها هيچ پيدا نباشد، بلكه همين قدر كه ديوارها كاملًا معلوم نباشد كافى است (5).
(3) اراكى: كه اهل آنجا او را نبينند و اذان آنجا را نشنود. [پايان مسأله]
زنجانى: كه صداى اذان بلند آخر آنجا را نشنود و نيز اهل آن محل او را نبينند. [پايان مسأله]
(4) گلپايگانى، صافى: بلى، اگر به قدرى دور شده كه ديوار خانههاى شهر كاملًا معلوم نيست ولى شبح آنها نمايان است، احتياط لازم آن است كه نماز نخواند تا وقتى كه شبح پنهان شود يا هم شكسته بخواند و هم تمام.
فاضل: يا ديوارها پيدا نباشد بلكه همين قدر كه ديوار كاملًا تشخيص داده نشود كافى است، و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا به حدّ ترخّص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
(5) نورى: و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا حد ترخص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
خوئى، تبريزى: شرط هشتم: آن كه به «حد ترخص» برسد و امّا در غير وطن، اعتبارى به حدّ ترخص نيست و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است.
سيستانى: شرط هشتم: آن كه اگر از وطن حركت مىكند به «حدّ ترخّص» برسد و امّا در غير وطن، حدّ ترخّص اثرى ندارد و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است. حدّ ترخّص جايى است كه اهل شهر حتى آنها كه در خارج شهر و توابع آن هستند مسافر را نتواند ببيند و نشانه آن اين است كه او اهل شهر را نتواند ببيند.
مكارم: شرط هشتم: به «حدّ ترخّص» برسد. «حدّ ترخّص» يعنى از وطن يا محلّ اقامتش به اندازهاى دور شود كه صداى اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، امّا ديدن و نديدن ديوارهاى شهر اثرى ندارد، ولى بايد در هوا گرد و غبار يا مه يا چيز ديگرى كه مانع ديدن است يا سر و صدايى كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد و اگر يكى از اين دو علامت حاصل شود كافى است، به شرط اين كه يقين به نبودن ديگرى نداشته باشد، و الّا احتياط، جمع ميان نماز شكسته و تمام است.
رهبري:
احوط، رعايت هر دو علامت است، هرچند بعيد نيست که شنيده نشدن اذان برای تعيين حدّ ترخّص کافی باشد.
معيار، شنيدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و يا داخل آن میشود.
تعيين آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانهها و شهرکهای پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانههای شهر بايد حساب نمود.
@Porseman_channel
✍️اعمال مخصوص شب بیست وسوم
@Porseman_channel
➊✨اول غسـل که تـأکید فراوان شده اسـت يكبار در اوّل شب، يكبار هم در آخر شب
➋✨زیارت سیدالشهدا«ع»از دور یانزدیک که تأکید بسیار زیاد شده است.
➌✨خـوانـدن سـوره عـنکبوت و روم؛ امــام صــادق علیـه السلام فرمـودند: هر كــس این دو سـوره را در شـب بيسـت و سـوم بخواند،به خدا قسم او از اهل بهشت است.
➍✨خـــوانــدن ســـوره دخـــان
➎✨قـرائت دعـای جـوشـن کبـیر
➏✨خواندن هزار مرتبه سوره قدر
«یـا بـه انـدازه تـوان»
➐✨سفـارش بسـیار زیاد بر دعـا برای امام زمـان عجـل الله فرجه و خـواندن دعـای اللهــم کن لولیـک الـحجـت ابن الحسن...
➑✨إحیا وشب زنده داری وقرآن بسر گرفتن
➒✨دو رکـعت نماز ، که در هر رکـعت بعدازحمد،هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه: اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ ودر روایتی است که ازجای خود برنخیزد تا حقتعالی او و پدر ومادرش را بیـامرزد.
🍃💖التماس دعا💖🍃
@Porseman_channel
💢#گناه و #توبه💢
@Porseman_channel
در این شبهای #قدر؛شبهای توبه و انابه هستند
توبه از گناه و خطا و تقصیر... گناه کردن یعنی شکستن #حریم ها و حدود الهی یعنی نافرمانی و زیرپاگذاشتن اوامرخدا...
گناه کردن با توجه به زینت و تسویلات #شیطان و نفس اماره لذت مقطعی دارد.
لیکن باید در نظر داشت که در کنار این لذت کاذب و مقطعی چه تبعاتی داشته و چه موهبتهایی از دست خواهد رفت..
شخص عاقل باید سود و زیان خود را بسنجد بعد اقدام نماید.
کسانی که معتاد به مواردمخدر صنعتی و سنتی شده اند
کسانی که #معتاد به فحشا و منکرات شده اند
کسانی که معتاد به نگاه به نامحرم و چشم چرانی شده اند
کسانی که معتاد به #مبتذل در فضاهای مجازی شده اند
کسانی که معتاد به سیگارند
کسانی که معتاد به الکل و شرابند
کسانی که معتاد به بازیهای رایانه ای هستند
کسانی که معتاد به سخن چینی و غیبت و افترا و دروغ و قسم #دروغ وتمسخر و دل شکستن ها و...شده اند.
دنبال یک احساس لذت کاذب افتاده و سر از ناکجا آباد در می آورند.
یک لذت و خوشی مقطعی یک شب خوس گذرانی و یک اشتباه ...
لیکن باید دید در پشت پرده این لذت کاذب و مقطعی چه ضربه های فردی اجتماعی خانوادگی وجود داردو شخص دنیا و آخرتش را با یک لذت مقطعی نابود میکند.
اگر #لذت ترک لذت بدانی
دگر لذت نفس لذت ندانی
و این در آموزه دین بخصوص کلام گهربار امیربیان ع با تعابیر مختلفی بیان شده است
بسا آدمى كه هلاك كرده او را زبانى،
بسا كلمه كه نعمتى را از انسان می رباید، يعنى باعث زوال آن شود
بسا نگاه كردنى #حسرتى را دنبال آورد، يعنى سبب حسرت خوردنى شود مانند نگاههاى حرام كه سبب حسرت در آخرت شود، يا نگاهى كه سبب #عشقى و گرفتاريىشود و سبب حسرت در دنيا يا در دنيا و آخرت هر دو گردد
بسا جنگى كه چيده شود از يك سخنى، يعنى ثمره آن باشد و ناشى شود از آن،
بسا سوزش عشقى كه كسب كرده شود از نگاه كردنى،
بسا خونى كه ريخته باشد آنرا دهانى، يعنى ريخته باشد آنرا سخن بىجائى كه صاحب آن گفته باشد، يا سخنى كه كسى از دشمنى يا بىجا گفته باشد.
بسا فتنه كه برانگيخته باشد آنرا سخنى.
غرر الحكم و درر الكلم ؛ ج4 ؛ ص60
والبته ترک گناه آسانتر و بهتر از عذرخواهی و توبه تحمل خفت و ذلت عذرخواهی است.
از هر چه پوزشخواهى را به دنبال دارد دورى كن؛ زيرا مؤمن نه بد كند و نه پوزش طلبد و منافق هر روز بد كند و به پوزشخواهى پردازد.
📘تحف العقول ص : 245
@Porseman_channel
چرا امام حسن علیه السلام ابن ملجم را نبخشید و قصاص کرد
https://eitaa.com/Porseman_channel/5195
💢چرا روزه ميگيريم؟💢
@Porseman_channel
✅پاسخ اين سوال؛ فقط يك كلمه است.
🔴(اطاعت از فرمان الهي است)🔴
كه به اين تعبد گفته ميشود تعبد يعني ما بنده و عبد خداييم و موظفيم كه به فرمان و امر و دستور مولاي خود سر تسليم و اطاعت بنهيم.
خداي خالق عالم حكيم بصير قادر وقتي دستور به كاري داد مخلوق ،محتاج ،فقير ،جاهل ،ممكن الوجود بايد اطاعت كند چرا كه وقتي خدايي با اين اوصاف به خدايي پذيرفته و فرمان الهي به روزه واجب ماه رمضان را (در قرآن كه كلام خداست؛)فهميده و يافته؛{بقره183}لازم مي باشد كه تبعيت نمايد و چون و چرايي در برابر چنين خدايي نداشته باشد.
پس فلسفه و علت واقعي روزه گرفتن؛فوائد جسماني پزشكي، لاغر شدن يا درك فقراء و...نيست بلكه آنها جزء العله و حكمتهاي حكم هستند كه براي اين واجب الهي بيان شده اند.
دقت كنيد اگر كسي روزه بگيرد تا لاغر شود يا صحت و سلامت جسمي و پزشكي بيابد و...روزه اش باطل مي باشد چراكه روزه ؛عبادت و واجب تعبدي بوده و بدون قصد قربه الي الله ؛ باطل وبي اثر خواهد بود.
اما شمه اي از💢 حكمتها و آثار روزه گرفتن💢
1️⃣اول
به ياد آخرت وقيامت افتادن
📒الأمالي( للصدوق) / النص / 93 / المجلس العشرون
📗وسائل الشيعة / ج10 / 9
2️⃣دوم
تثبيت اخلاص
📚علل الشرائع / ج1 / 248
📔شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج19 / 87
3️⃣سوم
صفاي فكر و بصيرت ونورمعرفت
📚عيون الحكم و المواعظ ص 456
📒مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج16 ص222
📗روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ج2 ص457
4️⃣چهارم
شكوفايي عاطفه و تقويت عواطف انساني وكم شدن شكاف طبقاتي
درس مواسات ونوع گرايي و حس همدردي و هم سويي با قشر مستضعف...
📕من لا يحضره الفقيه ج2 ص73
5️⃣پنجم
كنترل غريزه جنسي
📗مصباح الشريعة ص 136
📙المجازات النبوية ص 94
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج7 ص500
6️⃣ششم
تاثير در سلامتي بدن
📕دعائم الإسلام ج1 ص 342
📒مصباح الشريعةص 136
📔مكارم الأخلاق ص 51
@Porseman_channel
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
💐💐💐💐💐💐💐
☘️☘️☘️☘️
💢روزه دختر بچهها 💢
@Porseman_channel
دخترى که به حد بلوغ رسیده، ولى به واسطه ضعف بنیه، نمىتواند روزه بگیرد و قضاى آن را تا دو سه سال به جا آورد، تکلیف او چیست؟
همه مراجع (به جز مکارم و تبریزى): اگر گرفتن روزه براى او ضرر دارد، یا تحمل آن برایش زحمت و مشقّت زیاد دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولى ترک آن به صرف برخى عذرها، جایز نیست و هر زمان توانست باید قضاى آن را به جا آورد.
آیتالله تبریزى: اگر گرفتن روزه براى او ضرر دارد، یا تحمل آن برایش زحمت و مشقت زیاد دارد، روزه واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد، ضعف او برطرف شد، باید قضاى آن را به جا آورد و اگر نتوانست، باید براى هر روز یک مد طعام (تقریبا ده سیر)، به فقیر بدهد و قضاى روزه لازم نیست؛ ولى اگر فدیه ممکن نبود، باید هر زمان که توانست روزهها را قضا کند.
آیتالله مکارم: در فرض یاد شده، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام بدهد و قضاى این روزهها هم بر او واجب نیست.
@Porseman_channel
💢میزان فطریه امسال💢
@Porseman_channel
✅میزان فطریه از سوی آیت الله مکارم شیرازی اعلام شد: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۲۴۰ هزار تومان اعلام شده است. کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۷۲۰ هزار تومان است
@Porseman_channel
✅میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) از سوی دفتر آیت الله سیستانی
از آن جا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.
✅میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) از سوی دفتر آیت الله جوادی آملی:
مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.
همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲/۰۰۰ تومان (دوازده هزار تومان) و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰/۰۰۰ تومان (هفتصد و بیست هزار تومان) تعیین شده است.
💢شیر فضه💢
@Porseman_channel
✅پاسخ
👌شیخ بزرگوار کلینی در #کافی شریف نقل می کند ؛
« چون حسين علیه السلام شهيد شد و آن لشكر خواستند اسب بر بدنش بتازند، فضه به زينب گفت اى بانوى من #سفينه خادم پیامبر كشتي اش در دريا شكست و به جزيره ای افتاد و به شيرى برخورد، به آن شير گفت من آزاد كرده رسول خدايم، آن شير در برابرش #همهمه اي كرد تا او را به راه آورد و نجات داد .
👌در اين گوشه از کربلا نیز #شيرى خوابيده است بگذار من بروم و به او آگاهى دهم كه اين مردم فردا چه خواهند كرد.
👌فضه نزد آن #شير رفت و او را صدا زد . آن شير سر بلند كرد و فضه به او گفت: مى دانى فردا مى خواهند با امام حسين چه كار كنند، مى خواهند اسب بر #پشتش بتازند.
👌گويد آن شير آمد تا دو دست خود را روى جسد حسين نهاد، لشكر پيش آمدند و چون آن شير را ديدند عمر بن سعد به آنها گفت: اين #فتنه ای است مبادا آن را برانگيزيد، برگرديد، آنها هم برگشتند .
📚الکافی ج1 ص465
❕برخی این روایت را از حیث #سندی ضعیف می دانند و رد می کنند
با مراجعه به معجم رجال حضرت آیتالله خویی (رحمةاللهعلیه) روات این حدیث بررسی شد و آخرین راوی آن که ادریس بن عبدالله الاودی الکوفی است فردی ناشناخته میباشد
📚خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۱۷۲،
ولو محتوای آن با مسلمات منافاتی ندارد بلکه موافق #مسلمات است
👌این روایت موافق با روایات متعدد دیگری است که ولایت داشتن امامان را بر #حیوانات را نیز اثبات می کند؛
💠از جمله اشکالات #محتوایی که بر این داستان وارد می شود این است که بر اساس این روایت ، آن شیر مانع شده است که دشمن بر بدن امام اسب بتازد در حالی که اسب #تاختن بر بدن امام از مسلمات است .
👌 برای پاسخ باید توجه داشت که به نظر ما نیز اسب تاختن بر بدن مبارک امام حسین علیه السلام #قطعی است.
🔶سید بن طاووس نقل می کند ؛
« عمر سعد میان یارانش ندا داد که چه کسی حاضر است بر حسین اسب بدواند ؟ از یارانش ده تن حاضر شدند ، که با سم اسب هایشان حسین را چنان لگد کوب کردند که پشت و سینه اش را خرد کردند »
📚لهوف ص182
📚مثیر الاحزان ص78
📚الارشاد ج2 ص113
🔶فضه گمان می کرد که آنان یک روز پس از عاشورا بر #بدن امام حسین اسب می دوانند اما آنان لحظاتی پس از شهادت امام چنین کردند ، در مرحله اول با شیر #مذکور رو به رو شدند و باز گشتند ، اما چون روایات می گوید آنان بر بدن امام #اسب تاختند ، پس از مرحله اول ، ناچارا به نحوی شیر مذکور را از بین برده بودند و احتمالا او را در معرض #تیر های خود قرار داده بودند و کشته بودند .
💠با این #جمع کردن ، اشکال مذکور مرتفع می شود و نیازی به رد روایت نیست ، بلکه جریان مذکور اثبات نوعی معجزه برای حسین علیه السلام را نیز می کند .
@Porseman_channel