💢چرا روزه ميگيريم؟💢
@Porseman_channel
✅پاسخ اين سوال؛ فقط يك كلمه است.
🔴(اطاعت از فرمان الهي است)🔴
كه به اين تعبد گفته ميشود تعبد يعني ما بنده و عبد خداييم و موظفيم كه به فرمان و امر و دستور مولاي خود سر تسليم و اطاعت بنهيم.
خداي خالق عالم حكيم بصير قادر وقتي دستور به كاري داد مخلوق ،محتاج ،فقير ،جاهل ،ممكن الوجود بايد اطاعت كند چرا كه وقتي خدايي با اين اوصاف به خدايي پذيرفته و فرمان الهي به روزه واجب ماه رمضان را (در قرآن كه كلام خداست؛)فهميده و يافته؛{بقره183}لازم مي باشد كه تبعيت نمايد و چون و چرايي در برابر چنين خدايي نداشته باشد.
پس فلسفه و علت واقعي روزه گرفتن؛فوائد جسماني پزشكي، لاغر شدن يا درك فقراء و...نيست بلكه آنها جزء العله و حكمتهاي حكم هستند كه براي اين واجب الهي بيان شده اند.
دقت كنيد اگر كسي روزه بگيرد تا لاغر شود يا صحت و سلامت جسمي و پزشكي بيابد و...روزه اش باطل مي باشد چراكه روزه ؛عبادت و واجب تعبدي بوده و بدون قصد قربه الي الله ؛ باطل وبي اثر خواهد بود.
اما شمه اي از💢 حكمتها و آثار روزه گرفتن💢
1️⃣اول
به ياد آخرت وقيامت افتادن
📒الأمالي( للصدوق) / النص / 93 / المجلس العشرون
📗وسائل الشيعة / ج10 / 9
2️⃣دوم
تثبيت اخلاص
📚علل الشرائع / ج1 / 248
📔شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج19 / 87
3️⃣سوم
صفاي فكر و بصيرت ونورمعرفت
📚عيون الحكم و المواعظ ص 456
📒مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج16 ص222
📗روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ج2 ص457
4️⃣چهارم
شكوفايي عاطفه و تقويت عواطف انساني وكم شدن شكاف طبقاتي
درس مواسات ونوع گرايي و حس همدردي و هم سويي با قشر مستضعف...
📕من لا يحضره الفقيه ج2 ص73
5️⃣پنجم
كنترل غريزه جنسي
📗مصباح الشريعة ص 136
📙المجازات النبوية ص 94
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج7 ص500
6️⃣ششم
تاثير در سلامتي بدن
📕دعائم الإسلام ج1 ص 342
📒مصباح الشريعةص 136
📔مكارم الأخلاق ص 51
@Porseman_channel
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
💐💐💐💐💐💐💐
☘️☘️☘️☘️
💢روزه دختر بچهها 💢
@Porseman_channel
دخترى که به حد بلوغ رسیده، ولى به واسطه ضعف بنیه، نمىتواند روزه بگیرد و قضاى آن را تا دو سه سال به جا آورد، تکلیف او چیست؟
همه مراجع (به جز مکارم و تبریزى): اگر گرفتن روزه براى او ضرر دارد، یا تحمل آن برایش زحمت و مشقّت زیاد دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولى ترک آن به صرف برخى عذرها، جایز نیست و هر زمان توانست باید قضاى آن را به جا آورد.
آیتالله تبریزى: اگر گرفتن روزه براى او ضرر دارد، یا تحمل آن برایش زحمت و مشقت زیاد دارد، روزه واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد، ضعف او برطرف شد، باید قضاى آن را به جا آورد و اگر نتوانست، باید براى هر روز یک مد طعام (تقریبا ده سیر)، به فقیر بدهد و قضاى روزه لازم نیست؛ ولى اگر فدیه ممکن نبود، باید هر زمان که توانست روزهها را قضا کند.
آیتالله مکارم: در فرض یاد شده، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام بدهد و قضاى این روزهها هم بر او واجب نیست.
@Porseman_channel
💢میزان فطریه امسال💢
@Porseman_channel
✅میزان فطریه از سوی آیت الله مکارم شیرازی اعلام شد: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۲۴۰ هزار تومان اعلام شده است. کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۷۲۰ هزار تومان است
@Porseman_channel
✅میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) از سوی دفتر آیت الله سیستانی
از آن جا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.
✅میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) از سوی دفتر آیت الله جوادی آملی:
مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.
همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲/۰۰۰ تومان (دوازده هزار تومان) و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰/۰۰۰ تومان (هفتصد و بیست هزار تومان) تعیین شده است.
💢شیر فضه💢
@Porseman_channel
✅پاسخ
👌شیخ بزرگوار کلینی در #کافی شریف نقل می کند ؛
« چون حسين علیه السلام شهيد شد و آن لشكر خواستند اسب بر بدنش بتازند، فضه به زينب گفت اى بانوى من #سفينه خادم پیامبر كشتي اش در دريا شكست و به جزيره ای افتاد و به شيرى برخورد، به آن شير گفت من آزاد كرده رسول خدايم، آن شير در برابرش #همهمه اي كرد تا او را به راه آورد و نجات داد .
👌در اين گوشه از کربلا نیز #شيرى خوابيده است بگذار من بروم و به او آگاهى دهم كه اين مردم فردا چه خواهند كرد.
👌فضه نزد آن #شير رفت و او را صدا زد . آن شير سر بلند كرد و فضه به او گفت: مى دانى فردا مى خواهند با امام حسين چه كار كنند، مى خواهند اسب بر #پشتش بتازند.
👌گويد آن شير آمد تا دو دست خود را روى جسد حسين نهاد، لشكر پيش آمدند و چون آن شير را ديدند عمر بن سعد به آنها گفت: اين #فتنه ای است مبادا آن را برانگيزيد، برگرديد، آنها هم برگشتند .
📚الکافی ج1 ص465
❕برخی این روایت را از حیث #سندی ضعیف می دانند و رد می کنند
با مراجعه به معجم رجال حضرت آیتالله خویی (رحمةاللهعلیه) روات این حدیث بررسی شد و آخرین راوی آن که ادریس بن عبدالله الاودی الکوفی است فردی ناشناخته میباشد
📚خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۱۷۲،
ولو محتوای آن با مسلمات منافاتی ندارد بلکه موافق #مسلمات است
👌این روایت موافق با روایات متعدد دیگری است که ولایت داشتن امامان را بر #حیوانات را نیز اثبات می کند؛
💠از جمله اشکالات #محتوایی که بر این داستان وارد می شود این است که بر اساس این روایت ، آن شیر مانع شده است که دشمن بر بدن امام اسب بتازد در حالی که اسب #تاختن بر بدن امام از مسلمات است .
👌 برای پاسخ باید توجه داشت که به نظر ما نیز اسب تاختن بر بدن مبارک امام حسین علیه السلام #قطعی است.
🔶سید بن طاووس نقل می کند ؛
« عمر سعد میان یارانش ندا داد که چه کسی حاضر است بر حسین اسب بدواند ؟ از یارانش ده تن حاضر شدند ، که با سم اسب هایشان حسین را چنان لگد کوب کردند که پشت و سینه اش را خرد کردند »
📚لهوف ص182
📚مثیر الاحزان ص78
📚الارشاد ج2 ص113
🔶فضه گمان می کرد که آنان یک روز پس از عاشورا بر #بدن امام حسین اسب می دوانند اما آنان لحظاتی پس از شهادت امام چنین کردند ، در مرحله اول با شیر #مذکور رو به رو شدند و باز گشتند ، اما چون روایات می گوید آنان بر بدن امام #اسب تاختند ، پس از مرحله اول ، ناچارا به نحوی شیر مذکور را از بین برده بودند و احتمالا او را در معرض #تیر های خود قرار داده بودند و کشته بودند .
💠با این #جمع کردن ، اشکال مذکور مرتفع می شود و نیازی به رد روایت نیست ، بلکه جریان مذکور اثبات نوعی معجزه برای حسین علیه السلام را نیز می کند .
@Porseman_channel
💢دادن زکات فطره در ماه رمضان💢
پرسش:
آيا دادن زكات فطره در ماه رمضان صحيح است؟
@Porseman_channel
پاسخ:
نوري، صافي، شبيري، خوئي، سيستاني، وحيد:
دادن فطريه در ماه رمضان اشكال ندارد.
امام، بهجت، فاضل، مكارم
احتياط واجب آن است كه در ماه رمضان هم فطره را ندهد.
رهبری:
واجب است زكات فطره در وقت خودش داده شود.
@Porseman_channel
💢الکافی کاف لشیعتنا💢
@Porseman_channel
✅هیچ یک از علمای شیعه تاکنون ادعا نکردهاند که تمام روایات کافی، صحیح السند و قطعاً صادر از معصوم است، زیرا هر چند مرحوم کلینی مقام ارجمندی داشته و برترین محدث تاریخ شیعه است، اما معصوم از خطا و اشتباه نبوده است. و نداشتن این ویژگی باعث شده است که تعدادی از روایات کتاب شریف از نظر سندی تمام نباشد. و این امری است طبیعی و مطابق با عقل و برهان.
و خود مرحوم شیخ کلینی هم مدعی نیست که تمامی روایاتی که در کافی جمع کرده است، صحیح است.
اما اینکه این کتاب را امام زمان (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) دیده و تایید کرده باشد، چنانچه مشهور شده است که امام زمان (علیهالسّلام) درباره کتاب کافی فرموده باشند: «الکافی کاف لشیعتنا»
هیچ سند و مدرک معتبری ندارد.
⭕️مرحوم میرزای نوری (رضواناللهتعالیعلیه) در اینباره میفرماید:
وانه قال عنه: (ان هذا کاف لشیعتنا) فبین انه لا اصل له ولا اثر فی مؤلفات اصحابنا، ولم تات به روایة قط لا صحیحة ولا ضعیفة.
📚میرزای نوری، حسین، خاتمة المستدرک، ج۱، ص مقدمة التحقیق ۳۹.
اینکه گفتهاند امام فرموه باشد: «ان هذا کاف لشیعتنا» اصل و اساسی ندارد و اثری از این روایت در کتابهای علمای شیعه دیده نمیشود. و نیز هیچ روایتی، نه صحیح و نه ضعیف در اینباره وارد نشده است....
واضح است که اگر چنین روایتی از امام زمان صادر شده بود، بعد از آن دیگر علمای شیعه حق نوشتن کتاب را نداشتند، چون این جمله، تمامی کتابهای بعد را باطل اعلام میکند، از اینرو وقتی علمای سلف، مثل شیخ صدوق که تقریباً همزمان با کلینی بوده و نیز شیخ مفید، شیخ طوسی و... به این نقل اعتماد نکرده و کتابهای فراوانی نوشتهاند، ما چگونه میتوانیم به این جمله اعتماد کنیم.
بقیه علمای شیعه نیز از این مطلب به صورت مفصل جواب دادهاند که فکر میکنم همیناندازه کافی باشد.
⭕️محمد علی مدرسی در کتاب ریحانة الادب مینویسد :گویند که کتاب مستطاب کافی به نظر مبارک حضرت صاحب الامر رسیده ومورد تحسین آن حضرت قرارگرفته و ایشان فرمودهاند : «الکافی کاف لشیعتنا» ولی ایشان حدیث را بطور سند نقل نمی کند و میگوید بعضی ها گفته پس معلوم می شود که این حدیث مورد قبول نمی باشد
📚ریحانة الادب ، ج 5، ص 81.
@Porseman_channel
💢روح به شکل پرنده درمی آید💢
@Porseman_channel
مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا میکند.
بعضی از اموات هر روز، بعضی دیگر هر هفته و برخی هر سال و بعضی هر چند سال یکبار . حداقل اجازهای که مؤمنان دارند، هر جمعه است که میتوانند به دیدار آشنایان خود در دنیا بیایند. مؤمنان وقتی به دیدار اقوام خود میآیند، اگر آن ها را مشغول اعمال صالح ببینند ، خوشحال شده و خدا را شکر میکنند. کافران وقتی به دیدار اقوام خود میآیند و آن ها را مشغول انجام اعمال صالح میبینند،حسرت میخورند.
اما در مورد اين كه ارواح به چه صورتي به خاندان خود سر مي زنند، اشارات مختصري در برخي روايات شده است . البته نمي توان به راحتي در مورد معناي دقيق شان اظهار نظر نمود؛ مثلا اسحاق بن عمار میگوید: از امام موسی بن جعفر (ع) پرسیدم:
آیا میّت از خانوادهاش دیدار میکند؟ فرمود: بله- پرسیدم: هر چند وقت؟ فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه يا هر ماه یا هر سال . پرسیدم : به چه شکلی نزد آن ها میآید؟ فرمود: به صورت پرندهای لطیف که بر دیوار خانه های شان مینشیند و بر آنان اشراف مییابد... .
به نظر مي رسد اینکه حضرت فرمود: به صورت پرندهای لطیف، یک نوع تمثّل در قالب و تجسم ارواح است. مقصود از پرنده نیز پرنده مادّی یا آشنای ذهنی ما يا موجودي قابل رويت نمیباشد و گرنه تعبير لطيف در مورد پرنده معمولي مانند یک کبوتر سفید معنا ندارد؛ در هر حال اعتقاد عامه مردم در مورد پرنده يا پروانه و ديگر حشرات در اين خصوص درست به نظر نمي رسد. در نتیجه آمدن کبوتر یاد شده در پرسش بر سر آن دیوار نباید با مسله آمدن روح مادر بزرگ تان مرتبط تلقی شود، چه این که این کبوتر ها مانند کبوتر وحشی نیستند و انس بیشتری با انسان دارند.
✅اصول كافي جلد سوم كتاب الجنائز صفحه 244 حديث اول؛ «علي بن ابراهيم عن أبيه عن الحسن بن المحبوب عن أبيولاد الحناط عن أبي عبدالله (ع)» روايت صحيحه است .
«قال قلت له جعلت فداك يروون أن ارواح المؤمنين في حواصل طيور خضر حول العرش»
ابيولاد به به امام صادق عرض ميكند كه اهل سنت اينطور روايت ميكنند از وجود مبارك پيامبر(ص) كه ارواح مؤمنين در حواصل طيور خضر در حول عرش هستند،
حضرت فرمود «فقال لا المؤمن أكرم علي الله من أن يجعل روحه في حوصلة طير»
مؤمن محترمتر از این است در نزد خدا كه خدا روح او را بعد از مفارقت از اين بدن در چينهدان يك پرنده قرار بدهد! بعد حضرت فرمود «ولكن فى ابدان كابدانهم» اگر از حضرت سؤال ميكرد پس روح اين مؤمن كجا قرار ميگيرد؟ خود حضرت فرمودند «في أبدان كابدانهم» يعني اين مطلبي كه الآن معروف است كه بعد از اين عالم ارواح مؤمنين در يك قالب مثالي قرار ميگيرد همين است كه اين روايت به آن اشاره ميكند
@Porseman_channel
💢حکمت پرداخت زکات فطریه💢
@Porseman_channel
✅پاسخ
یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است. مسلمانان بعد از یک ماه روزهداری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ معمولاً قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت میکنند. این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه میشود.
الف. حکمت پرداخت زکات فطره
فلسفه عبادات که از طرف شارع مأمور به انجام آن هستیم، بهطور کامل مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ میتوان برخی از حکمتهای عبادت را نام برد. درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیانگر حکمت پرداخت آن است:
1. زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه میشود. در روایتی از امام صادق(ع) اینگونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمامکننده و کمالبخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز میباشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزهای نگرفته است. همانگونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...».
خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزهداری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزهداران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمکهای مالی به آنان کنند و ثمره روزهداری خویش را در عمل کامل کنند.
2. خودداری از پرداخت زکات فطره، شاید به مرگ زودرس بیانجامد. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است:
«از جانب اهل و عیالت زکات فطره را ادا کن و همه را در نظر بگیر و از آنها کسی را فراموش نکن، چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی من بر فوت او خوف دارم». راوی میگوید: عرض کردم منظور از فوت چیست؟ آنحضرت فرمود: «مرگ».
برطبق این روایت؛ زکات فطره؛ صدقهای است که روزهداران برای حفظ جان خود و خانوادهشان پرداخت میکنند.
3. در برخی روایات که در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها» آمده است؛ منظور از «زکیها»، پرداخت زکات فطره است که میتواند یکی از مصادیق تزکیه نفس باشد. بنابراین، پرداخت زکات فطره میتواند موجب پاکسازی روح از رذایل اخلاقی باشد؛ زیرا پرداخت مقداری از مال به فقرا، انسان را از بُخل دور کرده و حس همنوع دوستی و خدمت به دیگران را در وجودش پرورش دهد.
ب. دلایل وجوب پرداخت زکات فطره
شیخ مفید در اینباره میگوید: «زکات فطره بر هر مسلمانی که آزاد و بالغ باشد و استطاعت پرداخت داشته باشد، واجب است؛ دلیل بر وجوب پرداخت زکات فطره روایات است: [مانند اینکه؛] عبدالرحمن بن حجاج از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود: فطریه بر هر شخصی که زکات بر او واجب بوده؛ واجب است».
بنابراین، فقهای شیعه با توجه به روایات و اجماعی که بین آنها در اینباره وجود دارد، قائل به وجوب زکات فطره شدهاند.
@Porseman_channel
💢ثواب ذکر تهلیل💢
@Porseman_channel
✅پاسخ
در آموزههای دینی، به «لا اله الا الله» گفتن «تهلیل» میگویند. و اهل لغت نیز آنرا همین گونه معنا کردهاند.
در منابع حدیثی برای این ذکر جایگاه ویژه و آثار و برکاتی ذکر شده است؛ مانند:
1. بهترین عبادت:
امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل میفرماید: بهترین عبادت ذکر لا اله الا الله است.
2. دارای بالاترین اجر و پاداش:
راوی میگوید از امام باقر(ع) شنیدم که میفرمود: هیچ چیزی از جهت ثواب به ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ نمیرسد، هیچ چیزی جایگزین او نمیشود و هیچ چیزی با او برابری نمیکند.
3. پاداش هر ذکر لا اله الا الله، درختی در بهشت:
رسول خدا(ص) فرمود: کسی که لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بگوید در بهشت برایش درختی کاشته میشود از یاقوت سرخ، محصولش مشک سفید است که از عسل شیرینتر و از برف سفیدتر، و دارای بهترین عطر و بو است... .
4. محبوبترین چیز در پیشگاه خداوند:
راوی میگوید از امام باقر یا امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود زیاد ذکر تهلیل و تکبیر بگویید؛ زیرا هیچ چیزی در پیشگاه خداوند محبوبتر از تهلیل و تکبیر نیست.
5. بهای بهشت:
بهای بهشت ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ است.
6. مژده جبرئیل به لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ گویان:
امام صادق(ع) میفرماید: جبرئیل به پیامبر(ص) فرمود: خوشا به حال کسانی از پیروان تو که ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ میگویند.
7. کفاره گناهان:
راوی میگوید از امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود: کسی که در روز ده مرتبه قبل از طوع آفتاب و قبل از غروب خورشید «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ* وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»، بگوید کفاره گناهان آن روزش خواهد بود.
@Porseman_channel
📚کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 506، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
آيا كفّاره روزه را مىتوان به واجب النفقه پرداخت؟
@Porseman_channel
همه مراجع: كفّاره روزه را نمىتوان به واجب النفقه داد؛ ولى پرداخت آن به خويشاوندان اشكال ندارد.
@Porseman_channel
💬سوال:
به چه کسانی نمی توان فطریه داد⁉️
@Porseman_channel
✅پاسخ:
📝همه مراجع: به افراد زیرنمی توان فطریه داد👇
👌به واجب النفقه؛که عبارتست از
(پدر و مادر و اجداد پدری و مادری و فرزندان و نوه ها و نتیجه ها و زن دائمي.)
1️⃣به پدر ومادر .
2️⃣فرزند و نوهٔ فقیر.
3️⃣متجاهر به فسق.
4️⃣غیرسید به سید.
5️⃣به کسی که فقیر نیست.
6️⃣کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می کند.
@Porseman_channel
💢حائض و حرم💢
حکم ورود حائض به حرم امامان معصوم علیهم السلام چیست؟
@Porseman_channel
✅پاسخ
آنچه بر شخص جنب حرام است، بر زن حائض نیز حرام است که یکی از آن موارد توقف در حرم ائمه اطهار(ع) میباشد. البته برخی از فقها اصل ورود به حرم امام را نیز جایز نمی دانند.
مراجع تقلید در این باره می گویند:
1. امام خمینی، خوئی، تبریزی، سیستانی، سبحانی و مکارم شیرازی،خامنهای، اراکی، فاضل: احتیاط واجب این است که زن حائض (مانند شخص جنب) در حرم امامان (ع) توقف نکند.
2. بهجت، گلپایگانی و صافی: احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه (ع) است، اگر چه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود.
بنابراین، شما می توانید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایید.
✅ضمنا لازم به تذکر است که، مراد از حرم؛ همان زیر گنبد مبارک و جائى است که به آن حرم و مشهد شریف گفته مىشود، ولى ساختمانهاى ملحق به آن و شبستانها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آنجا مکانها اشکال ندارد، مگر جاهائى که عنوان مسجد را داشته باشد.
در هر حال آنچه گذشت مربوط به حرم امامان معصوم(ع) بود و حرم امام زادگان مشمول این حکم نبوده و حایض یا جنب می تواند در این حرمها حضور یابد مگر اینکه حرم امام زاده، عنوان مسجد را نیز داشته باشد.
@Porseman_channel