eitaa logo
کانال پرسمان دینی
849 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
شروع این راه با چشم پوشی از چیزهایی است که خداوند ناپسند می دارد و هم چنین انجام چیزهایی که خداوند متعال دوست می دارد .(به عبارتی همان انجام واجبات و ترک محرمات.) همچنین گفتنی است کسب رضایت خداوند تعالی مراتبی دارد که رتبه های آن وابسته به عبودیت و درجات بندگی بندگان نسبت به خدای سبحان می باشد, هر درجه ای از عبودیت رضایت متناسب با آن درجه را به همراه دارد. بهترین معیار و ملاک, یک چیز به نظر می رسد: انجام وظایف شرعی. هر آن کس در این وادی کما و کیفا بیشتر موفق شد, در حقیقت خداوند از او بیشتر راضی است. مراد از وظایف شرعی اساسی ترین و مهم ترین آن است یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. در همین باب است این حدیث شریف : امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: «هر کس به آنچه که خدا بر او واجب کرده عمل نماید, او از بهترین مردم می باشد. » (بحارالانوار, ج 71, ص 195, روایت 7 به نقل از سر الاسراء، علی سعادت پرور, ج 2, ص 65) و واضح است کسی که با فعل واجبات و ترک محرمات بهترین مردم شده باشد از منظر خدای سبحان و ائمه هدی (علیهم السلام) پسندیده ترین مردم است. بنابراین با انجام هر چه دقیق تر واجبات و ترک محرمات باید رضایت بیشتر را تحصیل کرد. مرتبه بعدی کسب رضایت الهی انجام مستحبات و ترک مکروهات است. سالک با رسیدن به این مقام به وادی عشق و محبت حق وارد می شود و از محبین بلکه محبوبین او خواهد بود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چرا من زیبا نیستم؟💢 @Porseman_channel ✅موضوع زیبایی در انسان به علل و عوامل چون تغذیه، احساسات، افکار و هیجانات و رفتارهای مادر قبل، حین و بعد از بارداری و مسایل ژنتیکی مربوط است و خداوند هم اگر بخواهد خود در عواملی که خود آفریده و منطق زندگی را برآن استوار کرده به مستقیم دخالت کند دیگر هیچ علمی صورت نمی گرفت و کلا منطق جهان به هم میخورد و یک نوع هرج و مرج پیش می آمد. پس خداوند این دنیا را طوری طراحی کرده است که همه چیز بر اساس منطق پیش برود و دانشمندان علوم به تدریج در خلقت خدا تفکر کنند و راز و رمزها و علت ها و معلول های نهفته را از این جهان به تدریج کشف کنند پس خداوند بر خلاف منطق کاری را انجام نمی دهد. نکته دیگر اینکه سعی کنید عزت نفس، خودارزشمندی و قیمت گذاری خودتان را بر روی آنچه که در ایجاد آن اختیار دارید تمرکز کنید و آن چیز همان اخلاق، رفتار و تفکر سازنده و کارآمدتان است. خداوند هم در قرآن می فرماید «ان اکرمکم عنداللَّه اتقیکم: عزیزترین و کریم ترین افراد نزد خدا با تقوا ترین هستند»(حجرات/۱۳) 🔴پس ملاک ارزش گذاری انسان عمل و رفتار صالح و خوش اخلاق بودن است. از طرفی ملاک قیمت گذاری در غیر انسان ها زیبایی و شادابی و قبراق بودن ظاهری و فیزیکی است مثلا کسی که می خواهد حیوانی را بخرد به وزن و دندان و ظاهرش نگاه می کند و قیمت گذاری می کند کسی که به دلیل ظاهر، فردی را مسخره کند و یا کسی که تصویر ذهنی نامناسبی از خودش را در ذهن می پروراند و من واقعی اش از نظر ظاهری با من آرامانی اش مطابق نباشد به عبارت دیگر آنچه دوست دارد باشد و آنچه که الان هست با هم متفاوت باشد حتما انسان شناسی اش ضعیف است و باید چندین واحد انسان شناسی بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2029-fa-manazelol akherah.pdf
2.25M
کتاب منازل الاخره شیخ عباس قمی @Porseman_channel
💢حکم چله بریدن 💢 @Porseman_channel با جست و جویی که ما در منابع روایی انجام داده ایم، از چله بریدن برای حامله شدن، چیزی نیافتیم. اما در رابطه با دعا برای بچه دار شدن، توجه به چند نکته لازم به نظر می رسد. 1. دنیا محل آزمایش است، و هر کس به نوعی آزمایش می شود؛ یکی با سرمایه؛ یکی هم با فقر؛ یکی با فرزند و یکی با نداشتن فرزند و ... . 2. با توجه به این که تمام اتفاقات در هستی به دست قدرت بی نهایت الاهی است، پس باید از او خواست تا گره ها باز و مشکلات رفع شود. 3. با توجه به این که معصومان (ع) نسبت به سایرین از دانش بیشتری برخودارند؛ از این رو در مواردی که دعاهای ویژه ای را معرفی نمودند که حتماً تأثیرگذارتر از سایر دعاها است، پس در این گونه موارد پسندیده است از این دعاها استفاده شود. 5. نظام عالم بر اساس اسباب و مسببات بنا نهاده شده است؛ بنابر این باید ارتباط با خدا و دعا ما را از رفتن به پیش پزشک و درمان از آن طریق، باز ندارد، تا با حفظ این ارتباط از اسبابی که خدا برای ما قرار داده نیز بهره بگیریم. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دعای بچه دار شدن💢 @Porseman_channel هشام بن عبدالملک دربانی داشت که ثروتمند بود اما بچه دار نمی شد؛ روزی امام باقر (ع) به او فرمود: می خواهی دعایی به تو یاد بدهم که صاحب فرزند شوی؟ دربان گفت: بله. پس امام باقر (ع) فرمودند: در هر صبح و عصر هفتاد مرتبه ( سبحان الله) ، ده مرتبه (استغفرالله) ، دوباره نه مرتبه (سبحان الله) بجا بیاور و این آیات را بخوان: اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ إِنَّهُ كاَنَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكمُ مِّدْرَارًا وَ يُمْدِدْكمُ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ يجَعَل لَّكمُ‏ْ جَنَّاتٍ وَ يجَعَل لَّكمُ‏ْ أَنهْارًا دربان این اذکار را خواند و صاحب فرزندان زیادی شد. کسی هم که این روایت را نقل کرده است، می گوید من و همسرم هم به این روایت عمل کردیم و صاحب فرزند شدیم و به دیگران که فرزند نداشتند، یاد دادیم و آنها هم صاحب فرزند شدند. توصیه شده است که تا زمانی که به نتیجه برسید هر روز به این روایت عمل کنید ان شاء الله به نتیجه می رسید. 📚الكافي ج‏6، ص: 9 بَابُ الدُّعَاءِ فِي طَلَبِ الْوَلَد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حرز حضرت جواد (ع)💢 متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ چيست؟ و اين حرز چقدر در روايات و احاديث معتبر است؟ @Porseman_channel 🔴متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ عبارت است از: «يا نور يا برهان يا مبين يا منير يا ربّ اكفني الشرور و آفات الدّهور و أسألك النجّاة يوم ينفخ في الصّور». ترجمه: اي نور، اي دليل، اي آشكار، اي نور دهنده، پروردگارا بدترين بدي ها و بلاهاي روزگاران را از من كفايت كن و از تو نجات در روزي را كه در صور دميده مي شود، خواستارم. 👈👈اين حرز را سيد بن طاووس در كتاب مهج الدعوات آورده كه كتاب معتبري است و نيز علامه مجلسي در بحارالانوار هم نقل كرده است. البته مرحوم سيد بن طاووس و نيز علامه مجلسي به نقل از مهج الدعوات، سند اين حرز را نقل نكرده اند. اما با توجه به اين كه كتاب «مهج الدعوات» كتاب معتبر و با ارزشي است و علامه مجلسي با توجه به اعتبار اين كتاب، حرز را از مرحوم سيد ابن طاووس نقل كرده است . لذا باوجودضعف سندش؛ به قصد رجاء میتوان انجام داد و همراه داشت @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز احتیاطی امام جماعت💢 با توجه به این فتوا: اگر امام جماعت نماز واجب ادائی خودش و یا قضای یقینی بخواند اقتدای به اوهیچ اشکالی ندارد -- لکن اگر نماز خودش را احتیاطا دوباره می خواند یا احتیاطاقضا می کند ماموم نمی تواند نمازادا و قضای حتمی خودش را به او اقتدا نماید بلی اگر امام و ماموم هر دونفر نماز شا ن رااحتیاطا قضا می کنند و احتیاطشان از یک جهت باشد اقتدا اشکال ندارد نماز احتیاطی مثلا کجاها؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: سبب احتیاط میتواند مختلف باشد مثلا کسی نماز را بخاطر احتیاط به 4 طرف میخواند یا احتیاطا نمازش را در سفری هم قصر و هم اتمام می خواند. همچنین کسی که نمازهایی از او قضا شده تکلیفش اکتفا به قدرمتیقن از آنهاست مگر اینکه ازباب احتیاط بخواهداکثر را در اقل و اکثر قضا کند. یا کسی نمیداندپدرش قضا داشته یا نه بخواهد قضا کند. یا کسی که نمیداندقضایی به گردن دارد یا نه بخواهد احتیاطا قضا کند کسی که می داند یک نماز از 5نمازیومیه اش را نخوانده احتیاطا همه 5 نمازراقضا کند. کسی در مسافرت معتقدشودکه به مسافت نرسیده نمازش را تمام بخواند.ولی بعدا معلوم شودمسافت بوده بعد از وقت احتیاطا قضا میکندو.... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم شادباش💢 حکم پولی که موقع رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش به آنها می دهند، چیست؟ @Porseman_channel نظر مراجع تقلید درباره پولی که هنگام رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش، به صورت نقدی به آنها می دهند، این گونه است: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر در مقابل رقص حرام باشد، دریافت آن جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هدیه است و فی نفسه اشکال ندارد حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): دادن و گرفتن این پول ها جایز نیست و همچنین توجه داشته باشید تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون. @Porseman_channel بنابراین اگر شاباش بخاطر رقص باشد تصرف آن حرام است لذا اگر صاحبان شاباش را می‌شناسند باید به آنها پس دهند و اگر صاحبان شاباش را نمی شناسند باید از طرف صاحبش به فقیر صدقه دهند و برای این کار لازم است از حاکم شرع اجازه بگیرند. اگر شاباش به عنوان هدیه به عروس و داماد داده شود و رقص مدخلیتی در دادن این شاباش ندارد در این صورت حرام نیست و تصرّف در آن اشکال ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غسل جمعه در شب جمعه(پنجشنبه) ، صحیح است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ غسل جمعه؛ از سنت‌های مورد تأکید پیامبر خدا(ص) بوده و در احادیث معصومین(ع) بر انجام آن سفارش شده است. در کتب فقهی نیز، غسل جمعه یکی از غسل‌های مستحب شمرده شده است که وقت انجام آن، از اذان صبح روز جمعه تا ظهر آن است و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود. پس اگر تا ظهر انجام نشد، بهتر است بدون نیّت ادا یا قضا و به قصد ما فی الذّمه، تا غروب روز جمعه انجام شود. حتی اگر فرد، در روز جمعه غسل را انجام نداد، مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن‌را به جا آورد. شایان ذکر است، کسى که می‌‌ترسد آیت الله وحید: (کسی که می‌داند). در روز جمعه آب پیدا نکرده و موفق به انجام غسل جمعه نشود، می‌تواند روز پنج‌شنبه غسل را انجام دهد، بلکه اگر در شب جمعه غسل را رجاءً (و به امید رسیدن به ثواب) به جا آورد، صحیح است. بنابر این انجام غسل در شب جمعه نیز به امید ثواب صحیح است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا علم حقیقت است و ایمان باور؟ @porseman_sound
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرامردم بی اعتقاد به خدا و دین و حجاب دررفاه هستند؟ @porseman_sound
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا کفار در آسایش و رفاه هستند مسلمانان در فلاکت و بدبختی؟ @porseman_sound
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرایی ظلم و فقر وبیماری دردنیا @porseman_sound
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تسبيحات اربعه نماز💢 آيا مىتوان به عمد تسبيحات اربعه را كمتر يا بيشتر از سه بار خواند؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز فاضل): ذكر تسبيحات اربعه يك مرتبه كافى است؛ ولى بهتر است سه بار بگويد و خواندن آن بيش از سه مرتبه به قصد ذكر، اشكال ندارد. آيةاللَّه فاضل: احتياط واجب آن است كه تسبيحات اربعه را سه بار بگويد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بریدن نان با چاقو💢 @Porseman_channel در این که بریدن نان با چاقو و کارد مکروه است باید گفت که اکثر مراجع معظم تقلید همچون حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی و دیگران قائل به کراهت آن هستند البته برخی هم مثل آیت الله مکارم شیرازی می گوید اگر برای جلوگیری از اسراف با چاقو بریده شود کراهت نخواهد داشت. 📚توضیح المسائل مراجع،توضيح المسائل مراجع ، جلد2 مساله 2637. روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد ؛ 1-قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم : مِنْ کَرامَتِهِ [أَیْ کَرامَهِ الخُبْزِ] أَنْ لا یُوطَأَ وَلا یُقْطَعَ. 📚کافی ، جلد 5 ، ص 303 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از موارد گرامى‏ داشتن نان آن است که زیر پا گذاشته نشود و (با چاقو) بریده نشود. 2-قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) : لا تَقْطَعُوا الخُبْزَ بِالسِّکِّینِ وَأَکْرِمُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى أَکْرَمَهُ 📚بحار الأنوار، ج 62 ص 292 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نان را با چاقو نَبُرید و آن را بزرگ بدارید، زیرا خداوند نان را بزرگ داشته است. 3-عن أبی الحسن الرضا علیه السلام قال: لا تقطعوا الخبز بالسکین ولکن اکسروه بالید وخالفوا العجم ؛ 📚اصول کافی ، حدیث 11761 از باب فضل الخبز؛ بحار الانوار، ج 63، ص 270. امام رضا (علیه السلام) فرمود نان را با کارد نبرید و با دست بشکنید و با عجم مخالفت کنید. اما در علت کراهت آن دلایلی را می توان مطرح کرد : 1- بخاطر مخالفت با عجم آن زمان بوده است که در آن روزگار، اینان نان را با چاقو می بریدند. 2- این کار از اخلاق متکبرین و مرفهین جامعه به حساب می آید. 3 - این کراهت وارد شده تا مردم به این نعمت ویژه ارج و احترام ویژه بگذارند. 4-گرامی داشتن نان با بریدن چاقو در عرف جامعه ناسازگار است. @Porseman_channel