eitaa logo
کانال پرسمان دینی
845 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حرز حضرت جواد (ع)💢 متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ چيست؟ و اين حرز چقدر در روايات و احاديث معتبر است؟ @Porseman_channel 🔴متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ عبارت است از: «يا نور يا برهان يا مبين يا منير يا ربّ اكفني الشرور و آفات الدّهور و أسألك النجّاة يوم ينفخ في الصّور». ترجمه: اي نور، اي دليل، اي آشكار، اي نور دهنده، پروردگارا بدترين بدي ها و بلاهاي روزگاران را از من كفايت كن و از تو نجات در روزي را كه در صور دميده مي شود، خواستارم. 👈👈اين حرز را سيد بن طاووس در كتاب مهج الدعوات آورده كه كتاب معتبري است و نيز علامه مجلسي در بحارالانوار هم نقل كرده است. البته مرحوم سيد بن طاووس و نيز علامه مجلسي به نقل از مهج الدعوات، سند اين حرز را نقل نكرده اند. اما با توجه به اين كه كتاب «مهج الدعوات» كتاب معتبر و با ارزشي است و علامه مجلسي با توجه به اعتبار اين كتاب، حرز را از مرحوم سيد ابن طاووس نقل كرده است . لذا باوجودضعف سندش؛ به قصد رجاء میتوان انجام داد و همراه داشت @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز احتیاطی امام جماعت💢 با توجه به این فتوا: اگر امام جماعت نماز واجب ادائی خودش و یا قضای یقینی بخواند اقتدای به اوهیچ اشکالی ندارد -- لکن اگر نماز خودش را احتیاطا دوباره می خواند یا احتیاطاقضا می کند ماموم نمی تواند نمازادا و قضای حتمی خودش را به او اقتدا نماید بلی اگر امام و ماموم هر دونفر نماز شا ن رااحتیاطا قضا می کنند و احتیاطشان از یک جهت باشد اقتدا اشکال ندارد نماز احتیاطی مثلا کجاها؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: سبب احتیاط میتواند مختلف باشد مثلا کسی نماز را بخاطر احتیاط به 4 طرف میخواند یا احتیاطا نمازش را در سفری هم قصر و هم اتمام می خواند. همچنین کسی که نمازهایی از او قضا شده تکلیفش اکتفا به قدرمتیقن از آنهاست مگر اینکه ازباب احتیاط بخواهداکثر را در اقل و اکثر قضا کند. یا کسی نمیداندپدرش قضا داشته یا نه بخواهد قضا کند. یا کسی که نمیداندقضایی به گردن دارد یا نه بخواهد احتیاطا قضا کند کسی که می داند یک نماز از 5نمازیومیه اش را نخوانده احتیاطا همه 5 نمازراقضا کند. کسی در مسافرت معتقدشودکه به مسافت نرسیده نمازش را تمام بخواند.ولی بعدا معلوم شودمسافت بوده بعد از وقت احتیاطا قضا میکندو.... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم شادباش💢 حکم پولی که موقع رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش به آنها می دهند، چیست؟ @Porseman_channel نظر مراجع تقلید درباره پولی که هنگام رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش، به صورت نقدی به آنها می دهند، این گونه است: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر در مقابل رقص حرام باشد، دریافت آن جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هدیه است و فی نفسه اشکال ندارد حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): دادن و گرفتن این پول ها جایز نیست و همچنین توجه داشته باشید تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون. @Porseman_channel بنابراین اگر شاباش بخاطر رقص باشد تصرف آن حرام است لذا اگر صاحبان شاباش را می‌شناسند باید به آنها پس دهند و اگر صاحبان شاباش را نمی شناسند باید از طرف صاحبش به فقیر صدقه دهند و برای این کار لازم است از حاکم شرع اجازه بگیرند. اگر شاباش به عنوان هدیه به عروس و داماد داده شود و رقص مدخلیتی در دادن این شاباش ندارد در این صورت حرام نیست و تصرّف در آن اشکال ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غسل جمعه در شب جمعه(پنجشنبه) ، صحیح است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ غسل جمعه؛ از سنت‌های مورد تأکید پیامبر خدا(ص) بوده و در احادیث معصومین(ع) بر انجام آن سفارش شده است. در کتب فقهی نیز، غسل جمعه یکی از غسل‌های مستحب شمرده شده است که وقت انجام آن، از اذان صبح روز جمعه تا ظهر آن است و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود. پس اگر تا ظهر انجام نشد، بهتر است بدون نیّت ادا یا قضا و به قصد ما فی الذّمه، تا غروب روز جمعه انجام شود. حتی اگر فرد، در روز جمعه غسل را انجام نداد، مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن‌را به جا آورد. شایان ذکر است، کسى که می‌‌ترسد آیت الله وحید: (کسی که می‌داند). در روز جمعه آب پیدا نکرده و موفق به انجام غسل جمعه نشود، می‌تواند روز پنج‌شنبه غسل را انجام دهد، بلکه اگر در شب جمعه غسل را رجاءً (و به امید رسیدن به ثواب) به جا آورد، صحیح است. بنابر این انجام غسل در شب جمعه نیز به امید ثواب صحیح است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا علم حقیقت است و ایمان باور؟ @porseman_sound
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرامردم بی اعتقاد به خدا و دین و حجاب دررفاه هستند؟ @porseman_sound
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا کفار در آسایش و رفاه هستند مسلمانان در فلاکت و بدبختی؟ @porseman_sound
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرایی ظلم و فقر وبیماری دردنیا @porseman_sound
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تسبيحات اربعه نماز💢 آيا مىتوان به عمد تسبيحات اربعه را كمتر يا بيشتر از سه بار خواند؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز فاضل): ذكر تسبيحات اربعه يك مرتبه كافى است؛ ولى بهتر است سه بار بگويد و خواندن آن بيش از سه مرتبه به قصد ذكر، اشكال ندارد. آيةاللَّه فاضل: احتياط واجب آن است كه تسبيحات اربعه را سه بار بگويد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بریدن نان با چاقو💢 @Porseman_channel در این که بریدن نان با چاقو و کارد مکروه است باید گفت که اکثر مراجع معظم تقلید همچون حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی و دیگران قائل به کراهت آن هستند البته برخی هم مثل آیت الله مکارم شیرازی می گوید اگر برای جلوگیری از اسراف با چاقو بریده شود کراهت نخواهد داشت. 📚توضیح المسائل مراجع،توضيح المسائل مراجع ، جلد2 مساله 2637. روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد ؛ 1-قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم : مِنْ کَرامَتِهِ [أَیْ کَرامَهِ الخُبْزِ] أَنْ لا یُوطَأَ وَلا یُقْطَعَ. 📚کافی ، جلد 5 ، ص 303 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از موارد گرامى‏ داشتن نان آن است که زیر پا گذاشته نشود و (با چاقو) بریده نشود. 2-قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) : لا تَقْطَعُوا الخُبْزَ بِالسِّکِّینِ وَأَکْرِمُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى أَکْرَمَهُ 📚بحار الأنوار، ج 62 ص 292 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نان را با چاقو نَبُرید و آن را بزرگ بدارید، زیرا خداوند نان را بزرگ داشته است. 3-عن أبی الحسن الرضا علیه السلام قال: لا تقطعوا الخبز بالسکین ولکن اکسروه بالید وخالفوا العجم ؛ 📚اصول کافی ، حدیث 11761 از باب فضل الخبز؛ بحار الانوار، ج 63، ص 270. امام رضا (علیه السلام) فرمود نان را با کارد نبرید و با دست بشکنید و با عجم مخالفت کنید. اما در علت کراهت آن دلایلی را می توان مطرح کرد : 1- بخاطر مخالفت با عجم آن زمان بوده است که در آن روزگار، اینان نان را با چاقو می بریدند. 2- این کار از اخلاق متکبرین و مرفهین جامعه به حساب می آید. 3 - این کراهت وارد شده تا مردم به این نعمت ویژه ارج و احترام ویژه بگذارند. 4-گرامی داشتن نان با بریدن چاقو در عرف جامعه ناسازگار است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارزش زن و دختر در اسلام @porseman_sound
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تطهیر موکت💢 @Porseman_channel کیفیت تطهیر موکت چسبیده به زمین چگونه است؟ ج. بعد از زوال عین نجاست آب لوله را به جای نجس وصل کند به‌گونه‌ای که همه آن محل را فرا گیرد. و بنا بر احتیاط واجب با جابجا شدن آب در حین اتصال به کر هرچند با فشار آب و یا دست کشیدن، پاک می‌شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢افضلیت دعا بر تلاوت قرآن💢 @Porseman_channel به امام باقر (ع) عرض کردم: « فَأَیُّهُمَا أَفْضَلُ کَثْرَةُ الْقِرَاءَةِ أَوْ کَثْرَةُ الدُّعَاءِ فَقَالَ کَثْرَةُ الدُّعَاءِ أَفْضَلُ أَ مَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی لِنَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله (قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ) ؛ زیاد قرآن خواندن افضل است یا زیاد دعا کردن؟ فرمود: زیاد دعا کردن؛ آیا نشنیده‌ای که خداوند در قرآن به پیامبرش(ص) می‌فرماید : قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ ؛ سوره فرقان، آیه 77 . یا محمد (ص) بگو: اگر دعای شما نباشد پروردگار من ارزشی برای شما قائل نبود.» [ 📚وسائل الشیعة، ج 6، ص 333 ، باب 26 .] ✅اما پاسخ: يقينا مقصود از احاديثى كه دعا را بر قرائتْ ترجيح مى دهند ، اين نيست كه بهتر است پيروان قرآن به كلّى قرائت اين كتاب آسمانى را كنار بگذارند و يا نسبت به آن ، اهتمام بليغى نداشته باشند و به دعا كه فضيلت بيشترى دارد بپردازند ؛ بلكه مقصود ، آن است كه اگر هر يك از اين سه ، به ميزانى كه به طور واجب يا مستحبْ لازم است ، انجام گرفت و آن گاه در فرصتى ، امر ، داير بين يكى از اين سه بود ، دعا مقدّم است ؛ زيرا پرداختن به دعا ـ كه روح عبادت است و انسان را از استكبار ، دور مى كند و به فروتنى در برابر حق ، وا مى دارد ـ سخت تر از قرائت قرآن است و فضيلت بيشترى دارد . برخى در عين تأكيد بر نسبى بودن برترى هر يك از دعا يا نماز و قرآن ـ اين احتمال را مطرح مى سازند كه چه بسا مخاطبان اين سه دسته احاديث ، متفاوت بوده اند و پيشوايان ما ، متناسب با اين كه كسى دعا يا نماز يا قرآن را در جايگاه شايسته اش مورد عنايت و اهتمام قرار نمى داد ، با توصيه و تأكيدى فزون تر و به اصطلاح ، به روش « چكش تعادل» ، وى را مخاطب مى ساختند . از جمله قراين اين سخن ، آن است كه دعا ـ كه مستلزم فروتنى انسان در برابر حق و دورى از استكبار است ـ عملى است دشوارتر و نيازمند به حالى سخت تر از حال قرائت و نماز . از اين رو ، دعا ، جز در نزد خواصّ مؤمنان ، كمتر مورد توجّه و اهتمام بوده است ، به خلاف قرآن و نماز كه پيوسته مورد توجّه توده مسلمانان بوده اند ؛ زيرا توصيه هاى پيامبر صلى الله عليه و آله واهل بيت عليهم السلام از يك سو و تأكيدات برخى حكّام و خلفا براى جا انداختن شعار «حَسبُنا كتابُ اللّه »و كوشش هايى از اين قبيل از سوى ديگر ، موجب شده اند كه در ميان امّت اسلام ، اهتمام به قرآن و نماز ، بيش از دعا باشد . یک جهت اینکه دعا کردن و نیایش دستور خود قرآن است: «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» خدای متعال می‌فرماید که دعا بکنید، من اجابت می‌کنم. «إن الذين يستكبرون عن عبادتی سيدخلون جهنم داخرين» خداوند دعا را به عنوان یک عبادت مهم به حساب آورده، می‌فرماید: کسانی که از عبادت من استكبار می‌ورزند، به‌زودی وارد جهنم خواهند شد. دعا اولاً عبادت است، ثانیاً دستور خود خداست «الدعاء مخ العبادة»؛ دعا مغز عبادت است. آن شکستگی که در دعا و تضرع و گدایی هست، در نماز و تلاوت قرآن نیست. انسان در تلاوت قرآن، خودش را مخاطب خدا قرار داده و خدا دارد با او صحبت می‌کند؛ اما در دعا و نیایش، حالت تضرع و گدایی دارد؛ آن شکستگی و ذلت نفسی که در دعا هست، در بقیه عبادت‌ها نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢چرا سمت قبله نماز میخوانیم؟💢 @Porseman_channel قرآن كريم مىفرمايد: «ما فولّ وجهك شطر المسجد الحرام و حيث ما كنتم فولوا وجوهكم شطره...» «پس روى كن به طرف مسجدالحرام و شما مسلمين نيز هر كجا باشيد در نماز روى بدان جانب كنيد»، و نيز مىفرمايد: «و من حيث خرجت فول وجهك شطر المسجدالحرام و حيث ماكنتم فولوا وجوهكم شطره...» «و اى رسول از هر جا و به هر ديار بيرون شدى روى به جانب كعبه كن و شما مسلمين هم به هر كجا بوديد روى بدان جانب كنيد». بقره (2)، آيه. 144 با توجه به اين آيات، مىتوان برداشتهاى زير را به دست آورد: 1 همان خدايى كه فرموده است به هر طرف رو كنيد آنجا وجه خدا است و اينكه او از رگ گردن به انسان نزديكتر است، همو دستور داده است كه به هنگام نماز به طرف مسجدالحرام نماز بخوانيد. 2 (شطر» در آيه شريفه (شطر المسجد الحرام) به معناى سمت و جانب است. البته ايستادن دقيق در محاذات خانه كعبه و حتى مسجدالحرام براى كسانى كه از دور نماز مىخوانند بسيار مشكل است، اما ايستادن به سمت آن براى همه آسان است. همين دستور قرآنى به نوبه خود موجب پيشرفت علوم جغرافيا، هيئت، هندسه و رياضى در بين مسلمين گرديد زيرا براى قبلهيابى و تشخيص جهت آن، نيازمند اين علوم بودند. 3 اينكه «خدا همه جا هست و به هر طرف كه رو كنى روى او و سوى او است» اين نتيجه را نمىدهد كه پس به هر طرف مىتوان نماز خواند. در همه جا بودن خداوند يك مطلب است و جهت نماز مطلب ديگر. كما اينكه خدا همه زبانها را مىداند ولى بايد نماز را به زبان عربى خواند و يا اينكه خدا موجودى زمانى نيست ولى نماز بايد در زمان خاص خودش خوانده شود. حقتعالى به علل گوناگون، دستور داده است كه به طرف قبله واحد، به زبان واحد، و با شرايط مشترك ديگرى نماز گزارده شود و اين دستور علاوه بر پيشرفت و پيشبرد علم و دانش بشرى، مايه وحدت و هماهنگى بين مسلمانان نيز مىباشد و تأثيرات و آموزشهاى فرهنگى ديگرى نيز به دنبال دارد. از طرف ديگر در هر يك از اين دستورات اسرار عرفانى بزرگ نهفته است. ناگفته نماند براى راهيابى به «حقيقت» بايد دو مرحله «شريعت و طريقت» طى شود. يكى از نمونههاى پايبندى به احكام شريعت ايستادن رو به قبله است كه پرورش روحيه عبوديت و نهادينه شدن يك رفتار دينى به طور همگانى را به ارمغان مىآورد. همچنين پايبندى به احكام شرعى از مؤثرترين روشها براى فرهنگسازى در جامعه است. در غير اين صورت پراكندگى و ناهماهنگى و حتى ناهنجارىهاى فراوان در جامعه پديد خواهد آمد. @Porseman_channel