eitaa logo
کانال پرسمان دینی
847 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢خون لثه روزه دار💢 گاهى از لثههايم خون بيرون مىآيد و با آب دهان مخلوط مىشود؛اگر آن را فرو ببرم، روزه باطل مىشود؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى، صافى و نورى): اگر خون لثه در آب دهان مستهلك شود، فرو بردن آن روزه را باطل نمىكند. آيات عظام تبريزى و صافى: اگر خون لثه در آب دهان مستهلك شود؛ بنابر احتياط واجب فرو نبرد و بيرون بريزد. آيةاللَّه نورى: فرو بردن آن جايز نيست؛ هر چند در آب دهان مستهلك شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شرائط توبه حقیقی💢 @Porseman_channel روایتی در نهج البلاغه است که علی (ع) در آن توبه کامل را معرفی می کند. ماجرا از این قرار است که مردی خدمت علی (ع) رسید و نشست پیش حضرت و گفت « أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ » حضرت فرمود: « ثَکِلَتْکَ أُمُّک» "مادرت به عزایت بنشیند". یعنی بمیری این چه حرفیست که می زنی؟! « أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ » که توبه نیست، توبه شرایط دارد؛ گفت: "یا علی! شرایطش چیست، توبه حقیقی چگونه است؟" فرمود: اگر بخواهی از گناه توبه حقیقی کنی 6 کار باید انجام دهی: «عَلَى مَا مَضَى وَ الثَّانِیوَ الثَّالِثُ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَمْلَسَ لَیْسَ عَلَیْکَ تَبِعَةٌ وَ الرَّابِعُ فَتُؤَدِّیَ حَقَّهَا وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْم الَّذِی نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِیبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى یَلْصَقَ الْجِلْدُ بِالْعَظْمِ وَ یَنْشَأَ بَیْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِیدٌ وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِیقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ کَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِیَةِ فَعِنْدَ ذَلِکَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ : 1- النَّدَمُ: اول نسبت به آن گناهی که انجام دادی واقعاً پشیمان شده باشی. فرض کنید بعد از این که انسان تیر از دستش خارج شد و کسی را کشت، وقتی که این منظره هر وقت به خاطرش بیاید ناراحت و پشیمان می شود، چرا من چنین کاری کرده ام، برای شوخی یا برای تربیت سیلی زد و بچه مرد، به عنوان شوخی کاری کرد خطای بزرگی صادر شد، هر وقت این منظره را فکر می کنی ناراحت می شوی. توبه حقیقی معنایش این است که وقتی آن کار زشت را فکر کنی ندم و ناراحتی پیدا کنی . 2- الْعَزْمُ عَلَى تَرْکِ الْعَوْدِ إِلَیْهِ أَبَداً: تصمیم بگیری که پروردگارا! دیگر من سراغ این کار نخواهم رفت نسبت به آن کار پشیمانی و تصمیم داری بعد از این دیگر آن کار را انجام ندهی . 3- أَنْ تُؤَدِّیَ إِلَى الْمَخْلُوقِینَ حُقُوقَهُمْ: اگر کار زشتت به مردم ضرری رسانده است، اگر کار زشتت و گناهت گناه حق الناس بوده نه حق الله، اگر مال کسی را خورده ای، جان کسی را تلف کرده ای، حق کسی را ضایع کرده ای، توبه در این جا فقط اظهار استغفار نیست، بلکه باید دنبالش بروی و بهای جان و مال او را بپردازی، دیه او را بدهی، از او استحلال بطلبی، این هم بعد سوم توبه است. 4- اَنْ تَعْمِدَ إِلَى کُلِّ فَرِیضَةٍ عَلَیْکَ ضَیَّعْتَهَا: اگر چنانچه توبه تو کاری است که واجبی را ترک کردی و قضا دارد، مدت ها نماز نخواندی، روزه را خوردی و امثال این ها، اگر توبه ات قضا آور بوده، اگر گناهت قضا آور بوده، باید قضای آن عمل را انجام بدهی و برای قضای نماز و روزه ات اقدام کنی. 5- أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْم: اگر گناهت گناهی بوده که از انجام آن گناه نیروی بدنی پیدا کردی گناهت گناهی بوده که 50 کیلو بوده ای به وسیله آن گناه 55 کیلو شدی، 60 کیلو شدی، یعنی لباس مردم مرفه را پوشیدی، غذاهای سرقت شده و غصبی خوردی، در مسکن های مرتب و عالی نشستی، مثل بعضی ها که تمام شئون زندگیشان از راه اختلاس مال مردم انجام گرفته و مدت ها و سال ها این بدن با مال حرام تربیت شده و بدن از راه لقمه حرام 50 کیلو و 100 کیلو شده است، اگر گناهت یک چنین گناهی است که در بدنت نیرو گذاشته و در تربیت بدن تو دخالت داشته، این جا توبه حقیقی این است همان گونه که لذت گناهان، بدن تو را تربیت کرد، آنقدر باید بر این بدن ناراحتی بچشانی که تمام آن گوشت ها که از راه حرام پیدا کردی همه آب شود و به حالت اول باز برگردی. این بُعد پنجم توبه است. 6- أَنْ تُذِیقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ کَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِیَةِ: هر چه خوشی دیدی باید به این بدن ناخوشی وارد کنی، هر چه لذت دیدی در مقابل او بر بدن زحمت و مشقت بدهی و زیر شکنجه قرارش بدهی تا از آن لذت های حرامی که انجام دادی توبه کرده باشی. وقتی که چنین شدی تو یک توبه صحیح انجام دادی. نسبت به گذشته پشیمان، نسبت به آینده تصمیم جدّی، نسبت به حقوق مردم سراغ حقوق مردم رفتن، نسبت به قضا و کفاره، آن ها را انجام دادن، نسبت به گوشت زیادی، گوشت ها را آب کردن، نسبت به لذت، زحمت دادن، علی (ع) می فرماید: اگر این ها را انجام دادی می توانی بگویی که من یک توبه حقیقی کردم. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره‌ تلفن تماس با دفاتر مراجع عظام 📞 دفتر مقام معظم رهبری: 📞 02537474 02537746666 📱 دفتر آیةالله مکارم: 📱 02537743110 02537473 📞 دفتر آیةالله سیستانی:‌ 📞 02537741415 - 9 📱 دفتر آیةالله بهجت : 📱 02537476 02537740219 📞 دفتر آیةالله تبریزی: 📞 02537733419 02537744286 📱 دفتر آیةالله شبیری زنجانی: 📱 02537740321 📞 دفتر آیةالله سبحانی: 📞 02537743151 📱 دفتر آیةالله صافی: 📱 02537715511 - 6 📞 دفتر آیةالله نوری: 📞 02537741850 📱 دفتر آیةالله وحید: 📱 02537740611 📞 دفتر آیةالله فاضل: 📞 02537720500 - 2 📱 دفتر آیةالله جوادی آملی: 📱 025337751199 📞 دفتر آیةالله مظاهری: 📞 02537739026
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مسافرت قبل از ظهر💢 كسى كه پيش از ظهر تصميم به مسافرت دارد، تكليف روزه او چه مىشود؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر پيش از ظهر مسافرت كند، روزهاش باطل است؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخّص برسد، نمىتواند روزه را بخورد. آيةاللَّه تبريزى: اگر از سر شب تصميم بر سفر داشته و پيش از ظهر مسافرت كند، روزهاش باطل است؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد و اگر پيش از ظهر تصميم بر مسافرت گرفته، بنابر احتياط واجب بايد روزه بگيرد. آيةاللَّه سيستانى: اگر پيش از ظهر مسافرت كند، بنابر احتياط واجب بايد روزهاش را افطار كند؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد رهبری: مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت می‌رود، نمی‌تواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزه خود را افطار کند و در صورتی که پیش از آن افطار کند، بنا بر احتیاط کفاره افطار عمدی روزه ماه رمضان بر او واجب است؛ البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد. ملاک تشخیص حد ترخص، آن است که از آخرین خانه شهر به اندازه‌ای دور شود که صدای اذان متعارف شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه. مکارم: اگر پيش از ظهر مسافرت نمايد روزه‌اش باطل است، ولى قبل از آن‏كه به حدّ ترخص برسد نمی‌تواند روزه را افطار كند و اگر پيش از آن افطار كند كفّاره بر او واجب است (منظور از حدّ ترخص جايى است كه صداى اذان شهر را نشنود، يا به‌جايى برسد كه ازنظر مردم شهر پنهان گردد). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام 👇👇👇👇 دوستان همراه مستحضر باشند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد. دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
وسوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅5فروردین1403 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟ گزینه 1⃣ کسی که قصد مسافرت دارد قبل از رسیدن به حد ترخص میتواند افطار کند گزینه 2⃣: بو کردن عطر تند و شیرین روزه را باطل میکند گزینه 3⃣: روزه کسی که بعد از نیت روزه،کل طول روز را بخوابد ،باطل است. گزینه 4⃣:زنان در ایام عادت ماهیانه حق قرآن خواندن ندارند گزینه 5⃣:بر معتاد به تریاک واجب است که روزه بگیرد و درصورت اضطرار می‌تواند به مقدار ضرورت استعمال کند 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام وتشکر از مشارکت دوستان همراه🌷 فقط گزینه ی 5⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 کاربر برنده این مسابقه؛ 5⃣نفرند یک منتظر گل من یا اباصالح... فدای امام زمانم یازهرا 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای فقیر و مسکین💢 پرسش: به چه کسي فقير و مسکين (مستحق فطریه) مي‌گويند؟ @Porseman_channel پاسخ: فقير کسي است که مخارج سال خود و خانواده‌اش را ندارد و نمي‌تواند تأمين کند و مسکين کسي است که از فقير هم زندگي‌اش سخت‌تر مي‌گذرد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم روزه بیمار کلیوی💢 @Porseman_channel اگر جلوگیری از بیماری کلیه مستلزم نوشیدن آب یا سایر مایعات در طول روز باشد، روزه گرفتن برایشان واجب نیست. وقتی که از روی ضرورت لازم است آب بیاشامد، احتیاط کند و از آشامیدن آب بیش از حدّ ضرورت و از سایر مفطرات اجتناب کند، ولی روزه او صحیح نیست و اگر خوب شد، باید روزه های خود را قضا کند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم استعمال قرص زیرزبانی برای روزه دار💢 @Porseman_channel استفاده روزه دار از قرص زير زباني چه حکمی دارد ؟ ✅پاسخ : رهبری: اگر آب دهان که با آن قرص آغشته شده بیرون ریخته شود، و چیزی از آن وارد حلق نشود، روزه باطل نمی شود. مکارم: در صورتی که مجبور باشد استفاده کند ولی بعدا روزه را قضا کند. صافی عليكم السلام. اگر آب دهان كه با قرص مخلوط شده به حلق وارد شود روزه باطل است موسوی اردبیلی سلام-کسی که قرص زیر زبانی ... سلام علیکم با توجه به اینکه مقداری با آب دهان مخلوط میشود و شما متوجه نمیشوید روزه را باطل میکند زنجانی: مبطل نیست سیستانی سلام درصورتي که اجزا وذرات قرص همراه با آب دهان جذب وفرو برود روزه باطل ميشود @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چرا روزه ميگيريم؟💢 @Porseman_channel ✅پاسخ اين سوال؛ فقط يك كلمه است. 🔴(اطاعت از فرمان الهي است)🔴 كه به اين تعبد گفته ميشود تعبد يعني ما بنده و عبد خداييم و موظفيم كه به فرمان و امر و دستور مولاي خود سر تسليم و اطاعت بنهيم. خداي خالق عالم حكيم بصير قادر وقتي دستور به كاري داد مخلوق ،محتاج ،فقير ،جاهل ،ممكن الوجود بايد اطاعت كند چرا كه وقتي خدايي با اين اوصاف به خدايي پذيرفته و فرمان الهي به روزه واجب ماه رمضان را (در قرآن كه كلام خداست؛)فهميده و يافته؛{بقره183}لازم مي باشد كه تبعيت نمايد و چون و چرايي در برابر چنين خدايي نداشته باشد. پس فلسفه و علت واقعي روزه گرفتن؛فوائد جسماني پزشكي، لاغر شدن يا درك فقراء و...نيست بلكه آنها جزء العله و حكمتهاي حكم هستند كه براي اين واجب الهي بيان شده اند. دقت كنيد اگر كسي روزه بگيرد تا لاغر شود يا صحت و سلامت جسمي و پزشكي بيابد و...روزه اش باطل مي باشد چراكه روزه ؛عبادت و واجب تعبدي بوده و بدون قصد قربه الي الله ؛ باطل وبي اثر خواهد بود. اما شمه اي از💢 حكمتها و آثار روزه گرفتن💢 1️⃣اول به ياد آخرت وقيامت افتادن 📒الأمالي( للصدوق) / النص / 93 / المجلس العشرون 📗وسائل الشيعة / ج10 / 9 2️⃣دوم تثبيت اخلاص 📚علل الشرائع / ج1 / 248 📔شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج19 / 87 3️⃣سوم صفاي فكر و بصيرت ونورمعرفت 📚عيون الحكم و المواعظ ص 456 📒مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج16 ص222 📗روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ج2 ص457 4️⃣چهارم شكوفايي عاطفه و تقويت عواطف انساني وكم شدن شكاف طبقاتي درس مواسات ونوع گرايي و حس همدردي و هم سويي با قشر مستضعف... 📕من لا يحضره الفقيه ج2 ص73 5️⃣پنجم كنترل غريزه جنسي 📗مصباح الشريعة ص 136 📙المجازات النبوية ص 94 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج7 ص500 6️⃣ششم تاثير در سلامتي بدن 📕دعائم الإسلام ج1 ص 342 📒مصباح الشريعةص 136 📔مكارم الأخلاق ص 51 @Porseman_channel 🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄 💐💐💐💐💐💐💐 ☘️☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢محاسبه ده روز اقامت💢 @Porseman_channel مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند، لازم نیست قصد ماندن شب اول یا شب یازدهم را داشته باشد و همین که قصد کند از اذان صبح روز اول (۱) تا غروب روز دهم بماند باید نماز را تمام بخواند (۲) و هم چنین اگر مثلًا قصدش این باشد که از ظهر روز اوّل تا ظهر روز یازدهم بماند، باید نماز را تمام بخواند (۳). (۱) (خوئی، تبریزی:) از طلوع آفتاب روز اوّل.. (سیستانی:) از طلوع فجر روز اول.. (۲) (مکارم:) آن چه برای قصد اقامه که در مسأله پیش گفته شد لازم است، ماندن ده روز است و امّا شب قبل از آن و شب بعد از آن لُزومی ندارد، بنا بر این اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز دهم بماند (یعنی ده روز و نه شب) باید نماز را تمام بخواند.. آنچه براى قصد اقامه لازم است ماندن ده روز است و امّا شب قبل از آن و شب بعد از آن لزومى‏ ندارد، بنابراین اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز دهم بماند (یعنى ده روز و نُه شب) باید نماز را تمام بخواند، اگر بین روز به محل اقامت برسد از ساعتی که به آن جا رسیده تا همان ساعت در فردا را یک روز حساب می کند و حتّی یک ساعت کمتر هم کافی نیست. (۳) (گلپایگانی، صافی:) و احتیاط مستحب ّ آن است که در این صورت، نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند. (بهجت:) و أحوط این است که جبران کمبود را از شب یازدهم حساب نکند. (زنجانی:) مسأله مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند اگر ده شبانه روز کامل (۲۴ ساعت) در جایی بماند بی اشکال نمازش تمام است؛ و اگر قصدش این باشد که ده روز کامل و نه شب بین آن را در جایی بماند، در این صورت نیز باید نمازش را تمام بخواند، بلکه اگر قصدش این باشد که ده روز تلفیقی کامل در جایی بماند (مثلًا تصمیم دارد از ساعت ده روز اوّل ماه تا ساعت ده روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند) باید نماز را تمام بخواند و در صورتی که تصمیم دارد ده روز تلفیقی ناقص در جایی بماند؛ مثلًا تصمیم بگیرد دو ساعت به غروب روز اوّل ماه تا ظهر روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند، بنا بر احتیاط واجب باید نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و در غیر این چهار صورت نماز مسافر شکسته است. (فاضل:) مسأله هر گاه شخصی بخواهد (۲۴۰) ساعت یا بیشتر در محلی بماند قصد اقامت محقق می شود و باید نماز را تمام بخواند. بنا بر این اگر ساعت (۱۰) صبح وارد شهری شود در صورتی قصد اقامت محقق می شود که بخواهد بعد از ساعت (۱۰) صبح روز یازدهم آنجا را ترک کند و اگر اذان صبح در محلی حضور پیدا کرد لازم نیست (۲۴۰) ساعت تمام شود بلکه اگر بخواهد تا غروب روز دهم بماند کفایت می کند و باید نماز را تمام بخواند. رهبری: شب اول و آخر محاسبه نمى‌شود، لذا ده روز و نُه شب كفايت مى‌كند. همچنين تلفيق روز ناقص با روز آخر كافى است [مثلاً از ظهر روز اول تا ظهر روز دهم]. @Porseman_channel