eitaa logo
کانال پرسمان دینی
844 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام وتشکر از مشارکت دوستان همراه🌷 فقط گزینه ی 5⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 کاربر برنده این مسابقه؛ 5⃣نفرند یک منتظر گل من یا اباصالح... فدای امام زمانم یازهرا 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای فقیر و مسکین💢 پرسش: به چه کسي فقير و مسکين (مستحق فطریه) مي‌گويند؟ @Porseman_channel پاسخ: فقير کسي است که مخارج سال خود و خانواده‌اش را ندارد و نمي‌تواند تأمين کند و مسکين کسي است که از فقير هم زندگي‌اش سخت‌تر مي‌گذرد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم روزه بیمار کلیوی💢 @Porseman_channel اگر جلوگیری از بیماری کلیه مستلزم نوشیدن آب یا سایر مایعات در طول روز باشد، روزه گرفتن برایشان واجب نیست. وقتی که از روی ضرورت لازم است آب بیاشامد، احتیاط کند و از آشامیدن آب بیش از حدّ ضرورت و از سایر مفطرات اجتناب کند، ولی روزه او صحیح نیست و اگر خوب شد، باید روزه های خود را قضا کند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم استعمال قرص زیرزبانی برای روزه دار💢 @Porseman_channel استفاده روزه دار از قرص زير زباني چه حکمی دارد ؟ ✅پاسخ : رهبری: اگر آب دهان که با آن قرص آغشته شده بیرون ریخته شود، و چیزی از آن وارد حلق نشود، روزه باطل نمی شود. مکارم: در صورتی که مجبور باشد استفاده کند ولی بعدا روزه را قضا کند. صافی عليكم السلام. اگر آب دهان كه با قرص مخلوط شده به حلق وارد شود روزه باطل است موسوی اردبیلی سلام-کسی که قرص زیر زبانی ... سلام علیکم با توجه به اینکه مقداری با آب دهان مخلوط میشود و شما متوجه نمیشوید روزه را باطل میکند زنجانی: مبطل نیست سیستانی سلام درصورتي که اجزا وذرات قرص همراه با آب دهان جذب وفرو برود روزه باطل ميشود @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چرا روزه ميگيريم؟💢 @Porseman_channel ✅پاسخ اين سوال؛ فقط يك كلمه است. 🔴(اطاعت از فرمان الهي است)🔴 كه به اين تعبد گفته ميشود تعبد يعني ما بنده و عبد خداييم و موظفيم كه به فرمان و امر و دستور مولاي خود سر تسليم و اطاعت بنهيم. خداي خالق عالم حكيم بصير قادر وقتي دستور به كاري داد مخلوق ،محتاج ،فقير ،جاهل ،ممكن الوجود بايد اطاعت كند چرا كه وقتي خدايي با اين اوصاف به خدايي پذيرفته و فرمان الهي به روزه واجب ماه رمضان را (در قرآن كه كلام خداست؛)فهميده و يافته؛{بقره183}لازم مي باشد كه تبعيت نمايد و چون و چرايي در برابر چنين خدايي نداشته باشد. پس فلسفه و علت واقعي روزه گرفتن؛فوائد جسماني پزشكي، لاغر شدن يا درك فقراء و...نيست بلكه آنها جزء العله و حكمتهاي حكم هستند كه براي اين واجب الهي بيان شده اند. دقت كنيد اگر كسي روزه بگيرد تا لاغر شود يا صحت و سلامت جسمي و پزشكي بيابد و...روزه اش باطل مي باشد چراكه روزه ؛عبادت و واجب تعبدي بوده و بدون قصد قربه الي الله ؛ باطل وبي اثر خواهد بود. اما شمه اي از💢 حكمتها و آثار روزه گرفتن💢 1️⃣اول به ياد آخرت وقيامت افتادن 📒الأمالي( للصدوق) / النص / 93 / المجلس العشرون 📗وسائل الشيعة / ج10 / 9 2️⃣دوم تثبيت اخلاص 📚علل الشرائع / ج1 / 248 📔شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج19 / 87 3️⃣سوم صفاي فكر و بصيرت ونورمعرفت 📚عيون الحكم و المواعظ ص 456 📒مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج16 ص222 📗روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ج2 ص457 4️⃣چهارم شكوفايي عاطفه و تقويت عواطف انساني وكم شدن شكاف طبقاتي درس مواسات ونوع گرايي و حس همدردي و هم سويي با قشر مستضعف... 📕من لا يحضره الفقيه ج2 ص73 5️⃣پنجم كنترل غريزه جنسي 📗مصباح الشريعة ص 136 📙المجازات النبوية ص 94 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج7 ص500 6️⃣ششم تاثير در سلامتي بدن 📕دعائم الإسلام ج1 ص 342 📒مصباح الشريعةص 136 📔مكارم الأخلاق ص 51 @Porseman_channel 🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄 💐💐💐💐💐💐💐 ☘️☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢محاسبه ده روز اقامت💢 @Porseman_channel مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند، لازم نیست قصد ماندن شب اول یا شب یازدهم را داشته باشد و همین که قصد کند از اذان صبح روز اول (۱) تا غروب روز دهم بماند باید نماز را تمام بخواند (۲) و هم چنین اگر مثلًا قصدش این باشد که از ظهر روز اوّل تا ظهر روز یازدهم بماند، باید نماز را تمام بخواند (۳). (۱) (خوئی، تبریزی:) از طلوع آفتاب روز اوّل.. (سیستانی:) از طلوع فجر روز اول.. (۲) (مکارم:) آن چه برای قصد اقامه که در مسأله پیش گفته شد لازم است، ماندن ده روز است و امّا شب قبل از آن و شب بعد از آن لُزومی ندارد، بنا بر این اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز دهم بماند (یعنی ده روز و نه شب) باید نماز را تمام بخواند.. آنچه براى قصد اقامه لازم است ماندن ده روز است و امّا شب قبل از آن و شب بعد از آن لزومى‏ ندارد، بنابراین اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز دهم بماند (یعنى ده روز و نُه شب) باید نماز را تمام بخواند، اگر بین روز به محل اقامت برسد از ساعتی که به آن جا رسیده تا همان ساعت در فردا را یک روز حساب می کند و حتّی یک ساعت کمتر هم کافی نیست. (۳) (گلپایگانی، صافی:) و احتیاط مستحب ّ آن است که در این صورت، نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند. (بهجت:) و أحوط این است که جبران کمبود را از شب یازدهم حساب نکند. (زنجانی:) مسأله مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند اگر ده شبانه روز کامل (۲۴ ساعت) در جایی بماند بی اشکال نمازش تمام است؛ و اگر قصدش این باشد که ده روز کامل و نه شب بین آن را در جایی بماند، در این صورت نیز باید نمازش را تمام بخواند، بلکه اگر قصدش این باشد که ده روز تلفیقی کامل در جایی بماند (مثلًا تصمیم دارد از ساعت ده روز اوّل ماه تا ساعت ده روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند) باید نماز را تمام بخواند و در صورتی که تصمیم دارد ده روز تلفیقی ناقص در جایی بماند؛ مثلًا تصمیم بگیرد دو ساعت به غروب روز اوّل ماه تا ظهر روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند، بنا بر احتیاط واجب باید نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و در غیر این چهار صورت نماز مسافر شکسته است. (فاضل:) مسأله هر گاه شخصی بخواهد (۲۴۰) ساعت یا بیشتر در محلی بماند قصد اقامت محقق می شود و باید نماز را تمام بخواند. بنا بر این اگر ساعت (۱۰) صبح وارد شهری شود در صورتی قصد اقامت محقق می شود که بخواهد بعد از ساعت (۱۰) صبح روز یازدهم آنجا را ترک کند و اگر اذان صبح در محلی حضور پیدا کرد لازم نیست (۲۴۰) ساعت تمام شود بلکه اگر بخواهد تا غروب روز دهم بماند کفایت می کند و باید نماز را تمام بخواند. رهبری: شب اول و آخر محاسبه نمى‌شود، لذا ده روز و نُه شب كفايت مى‌كند. همچنين تلفيق روز ناقص با روز آخر كافى است [مثلاً از ظهر روز اول تا ظهر روز دهم]. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش: اشخاصی که عذر شرعی(حائض و نفساء و جنب) دارند در شب های قدر چه اعمالی را می توانند انجام بدهند و باید از چه کارهایی دوری نمایند؟ @Porseman_channel ✍انجام اعمال شب قدر مانند غسل، خواندن دعا، زیارات و انجام سجده برای جنب و حائض اشکالی ندارد، اما چند کار را نباید انجام دهند: 1- نماز(چه مستحب و چه واجب). 2- توقف درمساجد و مصلاهایی که حکم مسجد دارند (بجز حیاطی که جزء مسجد نباشد)؛ اما توقف در حسینیه ها اشکالی ندارد. 3- دست زدن به خط قرآن یا اسامی مقدسه ای که در ادعیه وجود دارد. 4- خواندن آیاتی که سجده واجب دارند؛ اما خواندن آیات دیگر از این سوره ها و سوره های دیگر اشکالی ندارد، هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان ☑️ اعمال مشترک شبهای قدر ☑️ @Porseman_channel اعمالی که در هر سه شب (19-21-23) مشترک است: 1️⃣ غسل. (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند.) 2️⃣ دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد. 3️⃣ قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماؤُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد. 4️⃣ مصحف شریف (قرآن) را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید: اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ. ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِعلیٍّ ده مرتبه: بِفاطِمَةَ ده مرتبه: بِالحَسَنِ ده مرتبه: بِالحُسَین ِ ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِالحُجَّةِ. پس از این عمل هر حاجتی كه داری طلب کن. 5️⃣ زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است. 6️⃣ احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد. 7️⃣ صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند. 8️⃣ این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سوال آیا علی ع در مسجد ضربت خوردند؟ @Porseman_channel ♦️پاسخ ❗️مساله ضربت خوردن حضرت امیر در محراب نماز و آن سخن معروف ایشان از مسلمات تاریخی است و جای انکار ندارد چرا که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند 💢روایات 1️⃣شیخ طوسی روایت می کند که امام سجاد فرمودند: « وقتی ابن ملجم می خواست به امام على ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند.» 📚امالی طوسی ص365 2️⃣در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: « هنگامی که حضرت علی سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد.» 📚کنزالعمال ج15 ص170 3️⃣تاریخ دمشق در شرح حال امام علیآورده است: « عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...» 📚تاریخ دمشق،ترجمه امیر المومنین ،ح 1397 4️⃣همچنین گفته اند: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی از دنیا رفت » 📚فضائل امیر المومنین،احمد بن حنبل ،ح63 5️⃣ ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین گفته است: «علی بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...» 📚حاشیه انساب الاشراف ج2 ص492 ❗️و همچنین می گوید: وقتی که ابن ملجم امام علی را در در نماز بود، ضربت زد، عقب رفت سپس جعده را به جلو فرستاد و با او (جعده) مردم نماز خواندند...» 📚همان مدرک ❗️وحضرت علی پس از ضربت خوردن این سخن را فرمودند:« فزت و رب الکعبه»« به خدای کعبه قسم که رستگار شدم» 📚مناقب ابن شهر اشوب ج3 ص312 📚الطرائف ج2 ص519 📚شرح نهج البلاغه ،ابن ابی الحدید،ج9 ص207 📚اثباه الهدی،ج3 ص374 📚مراه العقول ج8 ص279 📚بحار الانوار ج42 ص239 📚اسد الغابه ج4 ص38 📚الامامه و السیاسه، ابن فتیبه،ج1 ص160 📚ینابیع الموده ص174 ❗️و .... ⁉️به راستی این افراد منحرف تا کی میخواهند به دروغ گویی و تزویر و حیله ادامه دهند و با امیر مومنان دشمنی کنند @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شب قدر شب نزول ملائکه💢 @Porseman_channel در شب قدر روح و جبرئیل و گروهی از فرشتگان که جز در این شب دیده نشده و سایر فرشتگان آنان را ندیده اند، به سوی زمین فرود می آیند. این نزول آنان به دلیل اموری است که خداوند برای ادارة جهان هستی تا شب قدر آینده مقدر کرده است. فرشتگان در این شب بر هر انسان مؤمن و مؤمنه ای که عبور می کنند، سلام می نمایند. مجمع البیان، ج 10، ص 409. بر اساس روایات شیعه فرشتگان در شب قدر به محضر امام معصوم که حجت و ولیّ خداست، مشرف می شوند. امام باقر(ع) می فرمایند: «یا أَبَا الْهُذَیلِ! إِنَّا لَا یخْفَی علَینَا لَیلَةُ الْقدْرِ إِنَّ الْمَلَائِکةَ یطُوفُونَ بِنَا فِیهَا؛ شب قدر بر ما پوشیده نیست؛ زیرا در آن فرشتگان اطراف ما طواف می کنند.» الکافی، ج 7، ص 623. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: لِابْنِ الْعَبَّاسِ إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ، وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ، وَ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي. تفسير نور الثقلين ج‏5 619 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢استمرار بیماری تا ماه رمضان بعدی 💢 @Porseman_channel اگر به واسطه مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (۱)، ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند (۲) و احتیاط مستحب (۳) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد. (۱) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مُد (۷۵۰ گرم تقریباً) طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد.. (زنجانی:) باید برای هر روز یک مد که به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم است طعام به فقیر بدهد.. (۲) (مکارم:) احتیاط واجب آن است که روزه هایی را که نگرفته، بعد از ماه رمضان قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام به فقیر دهد، هم چنین، اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است. (۳) (خوئی، اراکی، فاضل، سیستانی، تبریزی، صافی:) احتیاط واجب.. (زنجانی:) احتیاط.. رهبری: براى روزه‌هايى که در ماه رمضان به جهت بيمارى افطار نموده و تا رمضان سال بعد هم اين بيمارى ادامه داشته، هر روز يک مدّ (حدود ۷۵۰ گرم) طعام به عنوان فديه به فقير بپردازيد و قضاى آن روزه‌ها واجب نيست مگر ماه رمضان آخر در صورتى که پس از آن سلامتى حاصل و قدرت برگرفتن روزه‌هاى قضاى آن را داشته باشيد که در اين صورت اگر تا رمضان سال بعد، قضاى روزه‌ها را نگرفته باشيد علاوه بر دادن مدّ طعام بايد قضاى آن را نيز بگيريد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا