💢استمرار بیماری تا ماه رمضان بعدی 💢
@Porseman_channel
اگر به واسطه مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (۱)،
ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند (۲) و احتیاط مستحب (۳) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد.
(۱) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مُد (۷۵۰ گرم تقریباً) طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد..
(زنجانی:) باید برای هر روز یک مد که به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم است طعام به فقیر بدهد..
(۲) (مکارم:) احتیاط واجب آن است که روزه هایی را که نگرفته، بعد از ماه رمضان قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام به فقیر دهد، هم چنین، اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است.
(۳) (خوئی، اراکی، فاضل، سیستانی، تبریزی، صافی:) احتیاط واجب.. (زنجانی:) احتیاط..
رهبری:
براى روزههايى که در ماه رمضان به جهت بيمارى افطار نموده و تا رمضان سال بعد هم اين بيمارى ادامه داشته، هر روز يک مدّ (حدود ۷۵۰ گرم) طعام به عنوان فديه به فقير بپردازيد و قضاى آن روزهها واجب نيست مگر ماه رمضان آخر در صورتى که پس از آن سلامتى حاصل و قدرت برگرفتن روزههاى قضاى آن را داشته باشيد که در اين صورت اگر تا رمضان سال بعد، قضاى روزهها را نگرفته باشيد علاوه بر دادن مدّ طعام بايد قضاى آن را نيز بگيريد.
@Porseman_channel
✍️اعمال مخصوص شب بیست وسوم
@Porseman_channel
➊✨اول غسـل که تـأکید فراوان شده اسـت يكبار در اوّل شب، يكبار هم در آخر شب
➋✨زیارت سیدالشهدا«ع»از دور یانزدیک که تأکید بسیار زیاد شده است.
➌✨خـوانـدن سـوره عـنکبوت و روم؛ امــام صــادق علیـه السلام فرمـودند: هر كــس این دو سـوره را در شـب بيسـت و سـوم بخواند،به خدا قسم او از اهل بهشت است.
➍✨خـــوانــدن ســـوره دخـــان
➎✨قـرائت دعـای جـوشـن کبـیر
➏✨خواندن هزار مرتبه سوره قدر
«یـا بـه انـدازه تـوان»
➐✨سفـارش بسـیار زیاد بر دعـا برای امام زمـان عجـل الله فرجه و خـواندن دعـای اللهــم کن لولیـک الـحجـت ابن الحسن...
➑✨إحیا وشب زنده داری وقرآن بسر گرفتن
➒✨دو رکـعت نماز ، که در هر رکـعت بعدازحمد،هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه: اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ ودر روایتی است که ازجای خود برنخیزد تا حقتعالی او و پدر ومادرش را بیـامرزد.
🍃💖التماس دعا💖🍃
@Porseman_channel
💢قسم دادن بحق ائمه ع💢
چرا خدا را بحق ائمه ع قسم می دهیم؟ايشان مگر حقي بر خداوند داشتند؟
@Porseman_channel
1️⃣اولا
بحق ائمه ع قسم دادن خدا در مراسم شبهای قدر و دیگرمراسم و اعمال و زیارات؛ مورد توصیه اهل بیت ع بوده است.و عملی مستند می باشد.لذا بدعت و خرافات نمی باشد.
📕المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751
📙البداية والنهاية، ج 7، ص610
📔أنساب الأشراف، ج1، ص 348
📕سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144
📙الکافی، ج۲، ص۶۲۹، حدیث ۹
📒طوسی، الامالی، ص۲۹۳
📙قطب راوندی، سلوة الحزین، ص۲۰۶
📒مفید، المقنعه، ص۱۹۰
📘دعوات راوندی، ص۲۰۶
بلکه سیره انبیاء بخصوص آدم ع بوده است.که برای پذیرش توبه اش خدا را بحق آل عبا ع قسم داد.
📚الدر المنثور في تفسير المأثور، ج1، ص: 59
📕بحار الأنوار / ج44 / 245 / باب 30
چرا كه اگر مخلوق حقي بر ذمه خالق نداشت، چگونه حضرت آدم و پيامبر اسلام(ص) يا ائمه اطهار در ادعيه و زيارات كه از ايشان نقل شده است، خداوند را به حق بندگانش قسم داده اند؟
پس اشکال نداشته و ندارد
2️⃣ثانیا
در قرآن از حقی که خدا برای خود نسبت به مومنان ثابت دانسته سخن فرموده است.
«وَكانَ حَقّاً عَلَيْنا نَصْرُ المُؤْمِنِينَ»
و ياري مؤمنان، همواره حقي است بر عهده ما.
📖روم آيه47.
«كَذلِكَ حَقّاً عَلَيْنا نُنْجِ المُؤْمِنِينَ»
همين گونه بر ما حق است كه مؤمنان را رهائي بخشيم.
📔يونس آيه109.
3️⃣ثالثا
رواياتي وجود دارد كه به وجود حق مخلوق بر ذمه خداوند اشاره مي كند.
📙المحاسن / ج1 / 42 /
📕الأصول الستة عشرص 50
📒الكافي ج2 / 176 /
📘نهج الفصاحه، ، ص448.
📒لسان العرب، ج13، ص168.
📘تفسير القمي / ج1 ص : 180
واضح است که هیچ بنده ای بر خدا نمیتواند حقی داشته باشد و حتی رسول خاتم ص که در افق فراسوی عبودیت بود نیز حقی برخدا نداشته و به فرموده خود مستحق بهشت نیست مگر از بای تفضل عنایتی بشود...
📙أمالي المرتضى / ج1 / 344 /
معناي حق بنده بر خداوند و منظور از حقّ بندگان خدا، در ادعيه و احاديث، مقام و منزلتي است كه خداوند در مقابل طاعت و فرمانبرداري آنها به آنان مي بخشد و اين بخشش، از روي فضل و عنايت حق است نه به جهت استحقاق بندگان.
بنابراين، حقّي كه خدا را به آن قسم مي دهيم، حقي است كه خود خداوند بر ذمه خود پذيرفته است، نه حقي كه بنده بر خداوند پيدا كرده باشد و اينگونه تعابير، ناشي از لطف و عنايت خداوند متعال به بندگان صالح و شايسته است، تا جايي كه خود را مديون و بندگان خود را ذي حق مي شمارد. در واقع اين تعابير، انسانها را به طاعت و بندگي خداوند ترغيب و تشويق مي كند.
@Porseman_channel
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🍁🍁🍁🍁🍁
💢#گناه و #توبه💢
@Porseman_channel
در این شبهای #قدر؛شبهای توبه و انابه هستند
توبه از گناه و خطا و تقصیر... گناه کردن یعنی شکستن #حریم ها و حدود الهی یعنی نافرمانی و زیرپاگذاشتن اوامرخدا...
گناه کردن با توجه به زینت و تسویلات #شیطان و نفس اماره لذت مقطعی دارد.
لیکن باید در نظر داشت که در کنار این لذت کاذب و مقطعی چه تبعاتی داشته و چه موهبتهایی از دست خواهد رفت..
شخص عاقل باید سود و زیان خود را بسنجد بعد اقدام نماید.
کسانی که معتاد به مواردمخدر صنعتی و سنتی شده اند
کسانی که #معتاد به فحشا و منکرات شده اند
کسانی که معتاد به نگاه به نامحرم و چشم چرانی شده اند
کسانی که معتاد به #مبتذل در فضاهای مجازی شده اند
کسانی که معتاد به سیگارند
کسانی که معتاد به الکل و شرابند
کسانی که معتاد به بازیهای رایانه ای هستند
کسانی که معتاد به سخن چینی و غیبت و افترا و دروغ و قسم #دروغ وتمسخر و دل شکستن ها و...شده اند.
دنبال یک احساس لذت کاذب افتاده و سر از ناکجا آباد در می آورند.
یک لذت و خوشی مقطعی یک شب خوس گذرانی و یک اشتباه ...
لیکن باید دید در پشت پرده این لذت کاذب و مقطعی چه ضربه های فردی اجتماعی خانوادگی وجود داردو شخص دنیا و آخرتش را با یک لذت مقطعی نابود میکند.
اگر #لذت ترک لذت بدانی
دگر لذت نفس لذت ندانی
و این در آموزه دین بخصوص کلام گهربار امیربیان ع با تعابیر مختلفی بیان شده است
بسا آدمى كه هلاك كرده او را زبانى،
بسا كلمه كه نعمتى را از انسان می رباید، يعنى باعث زوال آن شود
بسا نگاه كردنى #حسرتى را دنبال آورد، يعنى سبب حسرت خوردنى شود مانند نگاههاى حرام كه سبب حسرت در آخرت شود، يا نگاهى كه سبب #عشقى و گرفتاريىشود و سبب حسرت در دنيا يا در دنيا و آخرت هر دو گردد
بسا جنگى كه چيده شود از يك سخنى، يعنى ثمره آن باشد و ناشى شود از آن،
بسا سوزش عشقى كه كسب كرده شود از نگاه كردنى،
بسا خونى كه ريخته باشد آنرا دهانى، يعنى ريخته باشد آنرا سخن بىجائى كه صاحب آن گفته باشد، يا سخنى كه كسى از دشمنى يا بىجا گفته باشد.
بسا فتنه كه برانگيخته باشد آنرا سخنى.
غرر الحكم و درر الكلم ؛ ج4 ؛ ص60
والبته ترک گناه آسانتر و بهتر از عذرخواهی و توبه تحمل خفت و ذلت عذرخواهی است.
از هر چه پوزشخواهى را به دنبال دارد دورى كن؛ زيرا مؤمن نه بد كند و نه پوزش طلبد و منافق هر روز بد كند و به پوزشخواهى پردازد.
📘تحف العقول ص : 245
@Porseman_channel
💢مسافت شرعی💢
مقدار مسافت شرعى چند كيلومتر است؟
@Porseman_channel
آيات عظام امام، بهجت، فاضل، صافى و نورى: مسافت شرعى تقريباً 5/ 22 كيلومتر است.
آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: مسافت شرعى تقريبا 22 كيلومتر است.
آيةاللَّه مكارم: مسافت شرعى تقريبا 5/ 21 كيلومتر است.
رهبری:
مسافت شرعی حدود ۴۱ کیلومتر است هر چند به صورت رفت و برگشت باشد؛ در این صورت نباید رفت آن از ۲۰.۵ کیلومتر کمتر باشد.
@Porseman_channel
شب 27 ؛شب قدر است؟
@Porseman_channel
اعتقاد به شب قدر از مشترکات مذاهب اسلامی محسوب می شود به طوری که همه مسلمانان بر عظمت این شب سرشار از رحمت و برکت یقین دارند.
طبق اعتقاد اهل سنت بنا بر احادیث نبوی، شب قدر در یکی از ده شب پایانی ماه رمضان واقع شده است که البته اغلب، شب بیست و هفتم را شب قدر میدانند و در آن شب بیش از سایر شبها به دعا و تضرع و شب زنده داری و راز و نیاز با معبود خود می پردازند.
، تلاوت قرآن، شب زنده داری، برپایی نماز تهجد و کمک به ایتام و نیازمندان از جمله آداب و رسوم اهل سنت در منطقه سیستان و بلوچستان به شمار می رود.
مولوی "عبدالغنی دهانی" یکی از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان گفته:
در اعتقادات اسلامی، ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماهها از فضیلت بیشتری برخوردار است و شب قدر هم در همین ماه مبارک قرار دارد.
شب قدر، شب رقم خوردن سرنوشت یک ساله انسانها بر روی زمین است و طبق نظر اهل سنت در یکی از شبهای ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ ماه مبارک رمضان قرار دارد.
البته اغلب علما، شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان را شب اصلی و شب قدر می دانند اما برای احتیاط و درک کامل برکات شب قدر، دهه پایانی ماه رمضان را به طور کامل به عبادت و تلاوت قرآن مشغول می شوند.
شاید علت مشخص نبودن کامل شب قدر این باشد که خداوند خواسته بدین وسیله زمینه عبادت و تلاش بیشتر بندگان را فراهم کند و با این طریق بر برکت و رحمت بی پایان خود در ماه مبارک رمضان بیفزاید.
ارزش شب قدر در قرآن، بیش از هزار ماه بیان شده است و بر اساس روایات در این شب، فرشتگان حامل رحمت الهی به زمین می آیند و بر بندگان مومن خدا سلام می دهند و رحمت بی کران الهی شامل حال بندگان صالح خداوند می شود.
اهل سنت در شب بیست و هفتم ماه رمضان با افزودن برعبادات خود و با عزمی مضاعف و قلبی سرشار از یقین در نماز تراویح شرکت می کنند و در ادامه از سخنرانی و موعظه علما بهره می برند.
اما برطبق روایات اهل بیت ع شیعیان یکی از شبهای 19و21و23 را شب قدر می دانند ..
پس منشاء تفاوت شب قدربین شیعه وسنی تفاوت درروایات می باشد..
@Porseman_channel
💢روزههاى اوایل تکلیف💢
@Porseman_channel
سوال: شخصى اوایل بلوغ بدون عذر و از روى علم و عمد مثلاً به علت نادانى و بىاعتنایى یا بىتوجهى و کوتاهى پدر و مادر روزهها را نگرفته وظیفه او چیست؟
@Porseman_channel
✅پاسخ: همه مراجع: هر مقدار از روزهها را که نگرفته، باید قضا کند و براى هر روز نیز باید کفّاره بدهد؛ یعنى، براى هر روز دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر کند و یا به هر کدام یک مدّ (تقریباً ۷۵۰ گرم) طعام (گندم یا جو و مانند آن) بدهد.
@Porseman_channel
💠 میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ اعلامی از طرف دفاتر مراجع معظم تقلید(دامت برکاتهم)
@Porseman_channel
💢کارت به کارت کردن فطریه💢
پرسش: آيا مي شود زکات فطره را در شب عيد فطر و يا در روز عيد فطر ، کارت به کارت کرد و آيا صرف کارت به کارت کردن کافي در تحقق زکات مي باشد؟
@Porseman_channel
پاسخ: خامنه اي: اگر با اين کار ، تحويل فقير شود، کافي است.
زنجاني : اگر زکات فطره کنار گذاشته باشد بايد به وکالت از فقير زکات فطره را قبض کند و سپس به جاي آن به حسابش واريز کند و اگر کنار نگذاشته جايز است به حساب فقير واريز کند و در هر صورت بايد وقت اداي زکات فطره –که در رساله آمده است –را رعايت کند.
سيستاني: مادامي که فقير آن را برداشت نکرده ، اداء فطره از زکات محسوب نمي شود.
مکارم: در روز عيد قبل از نماز اشکال ندارد
@Porseman_channel
💢فطریه سرباز و دانشجو 💢
فطره دانشجويان و سربازانى كه به طور رايگان از غذاى دولتى استفاده مىكنند، بر عهده چه كسى است؟
@Porseman_channel
همه مراجع (به جز صافى، مكارم و نورى): بر عهده خودش است و چنانچه تمكن مالى نداشته باشد از او ساقط است.
آيةاللَّه صافى: هر كدام تمكن داشته باشند، بنابر احتياط خودشان بپردازند.
آيةاللَّه نورى: در فرض ياد شده زكات فطره بر كسى واجب نيست.
آيةاللَّه مكارم: اگر تمكّن مالى دارد، بنابر احتياط واجب خودش بپردازد. تبصره. از نظر كسانى كه زكات فطره بر عهده دانشجو نيست؛ اگر وى تمكن مالى دارد، احتياط مستحب آن است كه خودشان بپردازند.
@Porseman_channel
💢پرداخت کفاره به سادات💢
کفاره را میتوان به فقیر سید داد؟
@Porseman_channel
(آیات عظام امام خمینی، خویی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی، تبریزی، سیستانی، بهجت، خامنهای.)
در این زمینه میگویند، فرد غیر سید، فقط زکات واجب و فطریه را نمیتواند به سید دهد، ولی در سایر وجوهات؛ از قبیل کفارات، رد مظالم یا صدقات مستحبی، پرداخت آن به سید ایرادی ندارد،ولی بهتر است احتیاط نموده و غیر سید، کفارهاش را صرفا به غیر سید دهد.
البته برخی از مراجع،(آیات عظام گلپایگانی، صافی .)پرداخت هر نوع وجوهات واجب (غیر از خمس) به سادات را دارای اشکال میدانند، مگر اینکه پرداخت کننده سید باشد.
مکارم شیرازی:
مصرف کفارات فقط فقرا و مستمندان هستند و احتیاط واجب آن است که کفاره غیر سادات به سادات داده نشود.
بنابراین، هر چند طبق نظر اکثر فقها، غیر سید میتواند کفارهاش را به سید دهد، ولی مناسب است جهت رعایت احتیاط، کفارهای که از سادات و غیر سادات دریافت میکنید را از هم جدا نموده و کفاره غیر سید را به غیر سید دهید.
@Porseman_channel
💢کفاره روزه پیرمرد و پیرزن💢
@Porseman_channel
مسأله ۱۷۲۵ کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد، یا برای او مشقّت دارد (۱)، روزه بر او واجب نیست (۲). ولی در صورت دوم باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. (۳)
(۱) (زنجانی:) اگر چه به حدّ حرج نرسد..
(۲) (بهجت:) و چنانچه تا رمضان بعد بتواند روزه بگیرد أقوی وجوب قضا است؛ و در صورتی که نتواند تا رمضان بعد روزه را قضا کند واجب است برای هر روز یک مد طعام که تقریباً ده سیر است از گندم یا جو و مانند اینها صدقه دهد؛ و هم چنین کسی که توانائی قضای روزه را داشته ولی به سبب ندانستن حکم، قضای آن را تا رمضان بعد تأخیر انداخته باید علاوه بر قضای روزه به مقداری که گفته شد کفاره بدهد.
(۳) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) باید برای هر روز یک مد طعام گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد.
(گلپایگانی، صافی:) باید برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد بلکه در صورت اوّل نیز بنا بر احتیاط لازم یک مد طعام بدهد.
(زنجانی:) باید برای هر روز یک مدّ: به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم، طعام به فقیر بدهد.
رهبری:
پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام(مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزهها را بگیرند.
@Porseman_channel