💢مسافت شرعی💢
مقدار مسافت شرعى چند كيلومتر است؟
@Porseman_channel
آيات عظام امام، بهجت، فاضل، صافى و نورى: مسافت شرعى تقريباً 5/ 22 كيلومتر است.
آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: مسافت شرعى تقريبا 22 كيلومتر است.
آيةاللَّه مكارم: مسافت شرعى تقريبا 5/ 21 كيلومتر است.
رهبری:
مسافت شرعی حدود ۴۱ کیلومتر است هر چند به صورت رفت و برگشت باشد؛ در این صورت نباید رفت آن از ۲۰.۵ کیلومتر کمتر باشد.
@Porseman_channel
شب 27 ؛شب قدر است؟
@Porseman_channel
اعتقاد به شب قدر از مشترکات مذاهب اسلامی محسوب می شود به طوری که همه مسلمانان بر عظمت این شب سرشار از رحمت و برکت یقین دارند.
طبق اعتقاد اهل سنت بنا بر احادیث نبوی، شب قدر در یکی از ده شب پایانی ماه رمضان واقع شده است که البته اغلب، شب بیست و هفتم را شب قدر میدانند و در آن شب بیش از سایر شبها به دعا و تضرع و شب زنده داری و راز و نیاز با معبود خود می پردازند.
، تلاوت قرآن، شب زنده داری، برپایی نماز تهجد و کمک به ایتام و نیازمندان از جمله آداب و رسوم اهل سنت در منطقه سیستان و بلوچستان به شمار می رود.
مولوی "عبدالغنی دهانی" یکی از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان گفته:
در اعتقادات اسلامی، ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماهها از فضیلت بیشتری برخوردار است و شب قدر هم در همین ماه مبارک قرار دارد.
شب قدر، شب رقم خوردن سرنوشت یک ساله انسانها بر روی زمین است و طبق نظر اهل سنت در یکی از شبهای ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ ماه مبارک رمضان قرار دارد.
البته اغلب علما، شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان را شب اصلی و شب قدر می دانند اما برای احتیاط و درک کامل برکات شب قدر، دهه پایانی ماه رمضان را به طور کامل به عبادت و تلاوت قرآن مشغول می شوند.
شاید علت مشخص نبودن کامل شب قدر این باشد که خداوند خواسته بدین وسیله زمینه عبادت و تلاش بیشتر بندگان را فراهم کند و با این طریق بر برکت و رحمت بی پایان خود در ماه مبارک رمضان بیفزاید.
ارزش شب قدر در قرآن، بیش از هزار ماه بیان شده است و بر اساس روایات در این شب، فرشتگان حامل رحمت الهی به زمین می آیند و بر بندگان مومن خدا سلام می دهند و رحمت بی کران الهی شامل حال بندگان صالح خداوند می شود.
اهل سنت در شب بیست و هفتم ماه رمضان با افزودن برعبادات خود و با عزمی مضاعف و قلبی سرشار از یقین در نماز تراویح شرکت می کنند و در ادامه از سخنرانی و موعظه علما بهره می برند.
اما برطبق روایات اهل بیت ع شیعیان یکی از شبهای 19و21و23 را شب قدر می دانند ..
پس منشاء تفاوت شب قدربین شیعه وسنی تفاوت درروایات می باشد..
@Porseman_channel
💢روزههاى اوایل تکلیف💢
@Porseman_channel
سوال: شخصى اوایل بلوغ بدون عذر و از روى علم و عمد مثلاً به علت نادانى و بىاعتنایى یا بىتوجهى و کوتاهى پدر و مادر روزهها را نگرفته وظیفه او چیست؟
@Porseman_channel
✅پاسخ: همه مراجع: هر مقدار از روزهها را که نگرفته، باید قضا کند و براى هر روز نیز باید کفّاره بدهد؛ یعنى، براى هر روز دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر کند و یا به هر کدام یک مدّ (تقریباً ۷۵۰ گرم) طعام (گندم یا جو و مانند آن) بدهد.
@Porseman_channel
💠 میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ اعلامی از طرف دفاتر مراجع معظم تقلید(دامت برکاتهم)
@Porseman_channel
💢کارت به کارت کردن فطریه💢
پرسش: آيا مي شود زکات فطره را در شب عيد فطر و يا در روز عيد فطر ، کارت به کارت کرد و آيا صرف کارت به کارت کردن کافي در تحقق زکات مي باشد؟
@Porseman_channel
پاسخ: خامنه اي: اگر با اين کار ، تحويل فقير شود، کافي است.
زنجاني : اگر زکات فطره کنار گذاشته باشد بايد به وکالت از فقير زکات فطره را قبض کند و سپس به جاي آن به حسابش واريز کند و اگر کنار نگذاشته جايز است به حساب فقير واريز کند و در هر صورت بايد وقت اداي زکات فطره –که در رساله آمده است –را رعايت کند.
سيستاني: مادامي که فقير آن را برداشت نکرده ، اداء فطره از زکات محسوب نمي شود.
مکارم: در روز عيد قبل از نماز اشکال ندارد
@Porseman_channel
💢فطریه سرباز و دانشجو 💢
فطره دانشجويان و سربازانى كه به طور رايگان از غذاى دولتى استفاده مىكنند، بر عهده چه كسى است؟
@Porseman_channel
همه مراجع (به جز صافى، مكارم و نورى): بر عهده خودش است و چنانچه تمكن مالى نداشته باشد از او ساقط است.
آيةاللَّه صافى: هر كدام تمكن داشته باشند، بنابر احتياط خودشان بپردازند.
آيةاللَّه نورى: در فرض ياد شده زكات فطره بر كسى واجب نيست.
آيةاللَّه مكارم: اگر تمكّن مالى دارد، بنابر احتياط واجب خودش بپردازد. تبصره. از نظر كسانى كه زكات فطره بر عهده دانشجو نيست؛ اگر وى تمكن مالى دارد، احتياط مستحب آن است كه خودشان بپردازند.
@Porseman_channel
💢پرداخت کفاره به سادات💢
کفاره را میتوان به فقیر سید داد؟
@Porseman_channel
(آیات عظام امام خمینی، خویی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی، تبریزی، سیستانی، بهجت، خامنهای.)
در این زمینه میگویند، فرد غیر سید، فقط زکات واجب و فطریه را نمیتواند به سید دهد، ولی در سایر وجوهات؛ از قبیل کفارات، رد مظالم یا صدقات مستحبی، پرداخت آن به سید ایرادی ندارد،ولی بهتر است احتیاط نموده و غیر سید، کفارهاش را صرفا به غیر سید دهد.
البته برخی از مراجع،(آیات عظام گلپایگانی، صافی .)پرداخت هر نوع وجوهات واجب (غیر از خمس) به سادات را دارای اشکال میدانند، مگر اینکه پرداخت کننده سید باشد.
مکارم شیرازی:
مصرف کفارات فقط فقرا و مستمندان هستند و احتیاط واجب آن است که کفاره غیر سادات به سادات داده نشود.
بنابراین، هر چند طبق نظر اکثر فقها، غیر سید میتواند کفارهاش را به سید دهد، ولی مناسب است جهت رعایت احتیاط، کفارهای که از سادات و غیر سادات دریافت میکنید را از هم جدا نموده و کفاره غیر سید را به غیر سید دهید.
@Porseman_channel
💢کفاره روزه پیرمرد و پیرزن💢
@Porseman_channel
مسأله ۱۷۲۵ کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد، یا برای او مشقّت دارد (۱)، روزه بر او واجب نیست (۲). ولی در صورت دوم باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. (۳)
(۱) (زنجانی:) اگر چه به حدّ حرج نرسد..
(۲) (بهجت:) و چنانچه تا رمضان بعد بتواند روزه بگیرد أقوی وجوب قضا است؛ و در صورتی که نتواند تا رمضان بعد روزه را قضا کند واجب است برای هر روز یک مد طعام که تقریباً ده سیر است از گندم یا جو و مانند اینها صدقه دهد؛ و هم چنین کسی که توانائی قضای روزه را داشته ولی به سبب ندانستن حکم، قضای آن را تا رمضان بعد تأخیر انداخته باید علاوه بر قضای روزه به مقداری که گفته شد کفاره بدهد.
(۳) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) باید برای هر روز یک مد طعام گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد.
(گلپایگانی، صافی:) باید برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد بلکه در صورت اوّل نیز بنا بر احتیاط لازم یک مد طعام بدهد.
(زنجانی:) باید برای هر روز یک مدّ: به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم، طعام به فقیر بدهد.
رهبری:
پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام(مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزهها را بگیرند.
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢فطره کسی که روزه نگرفته💢
کسی که روزه ماه رمضان را نمی گیرد، آیا باید فطریه ماه مبارک را بپردازد؟
@Porseman_channel
⭕️کسى که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحقّ بدهد، و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.
⭕️🔆تفاوتی بین انسان روزه دار و غیر روزه دار نیست. به عنوان مثال اگر سرپرست خانواده ای روزه نمی گیرد، بر او واجب است هم فطریه خود و هم فطریه زن و بچه اش را بپردازد.
@Porseman_channel
💢پرداخت فطریه توسط پسر و زن💢
فرزندیا زنی که نانخور پدرش وشوهرش است و خودش زکات فطره را پرداخته است، آيا زکات فطره از عهده پدر و شوهرساقط ميشود؟(اعم از اينکه اجازه گرفته يا نگرفته باشد يا به وکالت از پدر باشد يا نه)
@Porseman_channel
پاسخ:
امام خميني، خويي، بهجت و نوري:
اگر با اجازه پدرش پرداخت کند، از عهده پدر ساقط ميشود ولي اگر بدون اذن او باشد بنا بر احتياط واجب از عهده پدر ساقط نميشود.
خامنهاي، فاضل، مکارم و شبيري:
ساقط نميشود مگر اينکه با اذن و اجازه پدرش باشد.
سيستاني، وحيد و صافي:
ساقط نميشود.
@Porseman_channel
💢فطریه میهمانی (با ورود بعد از غروب)💢
پرسش: آيا فطريه ميهماني كه بعداز غروب وارد مي شود برعهده صاحبخانه است؟
@Porseman_channel
سيستاني، تبريزي، خوئي:
اگر نانخور ميزبان محسوب شود و حداقل يك شب بماند بنا بر احتياط واجب فطريه اش بر ميزبان واجب است.
امام،رهبری و بهجت، فاضل، وحيد، مكارم، صافي، شبيري، نوري:
بر عهده خود ميهمان است.
@Porseman_channel
💢قوت غالب💢
اگر قوت غالب برنج باشد می توان حداقل میزان فطریه را پرداخت کرد؟
اصلا قوت غالب یعنی چی میشه توضیح بدین ایا شمالی ها مصداق این مسئله هستند ؟
@Porseman_channel
✍️ آیت الله خامنه ای: موکول به نظر عرف است و رعايت قوت غالب لازم نيست.
✍️ آیت الله وحید خراسانی :كسى كه موقع غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل است و فقير و بنده كسى نيست ، به اين معنى كه ماه رمضان را ـ اگر چه به يك آن تا تحقّق غروب ـ با اين شرايط درك كند ، بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند ، هر نفرى يك صاع ـ كه تقريباً سه كيلوگرم است ـ گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج و مانند اينها به مستحقّ بدهد ، و بنابر احتياط واجب غذاى معمول محلّش باشد ، و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد كافيست ، و بنابر احتياط واجب كسى كه وقت غروب شب عيد فطر بى هوش است ، بايد فطره را بدهد.
✍️ آیت الله مکارم شیرازی : در زکات فطره خوراک شخصى خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولى اهل شهر و یا محل ملاک است; بنابراین، کسى که همیشه برنج مى خورد مى تواند زکات فطره را از گندم بدهد.
✍️ آیت الله سیستانی : كسى كه موقع غروب شب عيد فطر ، بالغ و عاقل است ، و بيهوش و فقير و برده نيست ، بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند ، هر نفرى يك صاع كه گفته مىشود تقريباً سه كيلو است از غذاهاى معمول در شهرش مانند گندم يا جو يا خرما يا كشمش ، يا برنج يا ذرّت به مستحق بدهد ، و اگر بجاى آن پول هم بدهد ، كافى است ، و احتياط لازم آن است كه از غذاهائى كه در شهرش معمول نيست ندهد هر چند گندم يا جو ، يا خرما يا كشمش باشد .
@Porseman_channel
هدایت شده از پرسمان صوتی تصویری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فطریه مهمان
@porseman_sound
💢پرداخت زکات فطره و روشن شدن عدم فقر💢
پرسش: اگر به گمان اينکه شخصي فقير است به او فطره پرداخت شود؛ سپس دانسته شود که فقير نبوده، تکليف چيست؟
@Porseman_channel
پاسخ: خويي، سيستاني، وحيد و صافي: اگر انسان به خيال اينکه کسي فقير است به او فطره دهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، بايد چس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و اگر نميدانسته، دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد عوض فطره را بپردازد.
امام خميني و نوري: اگر انسان به خيال اينکه کسي فقير است به او فطره دهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، ميتواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته يا احتمال ميداده آنچه را گرفته فطره است، بادي عوض آن را بپردازد، و الا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بپردازد.
بهجت: اگر به خيال اينکه شخصي فقير است به او زکات بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، يا از روي ندانستن مسئله به کسي که ميداند فقير نيست زکات بدهد، چنانچه چيزي را که به او داده باقي باشد، ميتواند از او پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر از بين رفته باشد، اظهر اين است که گيرنده در صورت جهل ضامن نيست، اما اگر گيرنده ميدانسته که فقير نيست و ممکن است آن چيز يا عوضش را از او بگيرند، در صورت امکان بايد عوض آن را از او بگيرند و به مستحق بدهند؛ ولي اگر گيرنده ادعا کند نميدانسته آن مال زکات است، همينکه دهنده زکات ميگويد بهعنوان زکات دادم، پذيرفته ميشود و در صورت بقاي عين آن، حق پس گرفتنش را دارد؛ ولي ميتواند پس نگيرد و از مال خود دوباره بپردازد.
فاضل: اگر به اعتقاد اينکه کسي فقير است به او فطره بدهد و بعد معلوم شود فقير نبوده است و يا از روي ندانستن مسئله به کسي که فقير نيست فطره بدهد، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، ميتواند پس بگيرد و به مستحق بدهد، ولي اگر به غير عنوان فطره به وي پرداخته است، نميتواند چيزي از او بگيرد و چنانچه در تشخيص مستحق کوتاهي نکرده باشد –مثلاً بينه شرعي، گواهي بر فقر او داده باشد- لازم نيست دوباره از مال خود فطره را بپردازد.
مکارم: هرگاه به گمان اينکه کسي فقير است به او فطره دهند و بعد معلوم شود فقير نبوده، ميتوان آن مال را پس گرفت و به مستحق داد ولي اگر مال را پس نگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته آنچه را گرفته زکات فطره است، بايد عوض آن را بدهد، در غير اين صورت، عوض بر او واجب نيست. اگر پرداختکننده فطره در تحقيق حال فقير کوتاهي نکرده باشد، بر او هم چيزي نيست.
@Porseman_channel