■ چگونگی حفظ انسجام اجتماعی (جامعه محلی و جهانی)
بسم الله الرحمن الرحیم
بر اساس خلقت اولیه، بشر از انسجام طبیعی برخوردار بوده است؛ لکن دنیا طلبی نفسانی و تمسخر یکدیگر، نزاع و اختلاف را بین آنها فراهم آورده که همچنان ادامه دارد.
این تهدید، برای جامعه اسلامی نیز در حوزه محلی و جهانی وجود دارد؛ لذا خداوند در قرآن برای پیشگیری از این بیماری اجتماعی رهنمود داده است.
●》راهکار قرآنی انسجام اجتماعی :
۱ ثبات قدم در بهره مندی از آیات و بینات الهی .
۲ کم یا بی توجهی به زینت دنیا .
۳ مسخره نکردن دیگران، بویژه مومنان
۴ پذیرش حکم و قضاوت انبیاء و بزرگان دینی در حل اختلافات.
۵ صبوری در مقابل بلاهای بیرونی مثل جنگ ها ، حوادث و ...(باساء)
۶ صبوری در مقابل بیماری، دردها و رنج حاصل از آن ...(ضرّاء)
۷ انفاق، خرج کردن و وقت گذاشتن برای استحکام خانواده .
۸ انفاق ... برای استحکام فامیل .
۹ انفاق ... برای یتیمان .
۱۰ انفاق ... برای فقرا و افراد بی خانمان .
۱۱ انفاق ...برای مردمی که در مسافرت دچار حادثه شده و زمینگیر می شوند.
●》سه نکته :
¤》اولا : بهترین انگیزه اینکه : خداوند به رفتارهای خیر ما داناست؛ ولو رسانه ای نشود.
¤》ثانیا : تنها راه ایجاد محبت و انسجام اجتماعی (درحوزه محلی و جهانی)، جمع شدن اختلافات نفسانی و طبقاتی، پذیرش و عمل به موارد یازدهگانه فوق(+بعد)هست که در متن آیات این صفحه و با هدف پیشگیری از فروپاشی جامعه بشری(عموما)، و جامعه اسلامی(خصوصا)، بیان شده است .
¤》ثالثا : اینکه این شیوه زندگی، با یاری خدا (نصرالله)، شیرین و شیرین تر خواهد شد.
#جامعه_بهشتی(۳)
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین
■ چگونگی حفظ انسجام اجتماعی جامعه محلی و جهانی (۲)
بسم الله الرحمن الرحیم
در مطالب صفحه ۳۳، گفته شد که بشر در آفرینش اولیه از انسجام اولیه و طبیعی برخوردار بوده؛ لکن دنیا طلبی نفسانی؛ خود برتربینی و تمسخر، نزاع و اختلاف را بین آنها فراهم آورده و برای پیشگیری از این بیماری اجتماعی ۱۱ رهنمود قرآنی و ۳ نکته بیان شد.
●》ادامه راهکار قرآنی انسجام اجتماعی :
۱۲ حضور از سر شوق در جنگ و مبارزه با کافران و برهم زنندگان نظم و امنیت اجتماعی.
۱۳ رعایت آتش بس و عدم جنگ در ماههای حرام (رجب، ذی القعده، ذی الحجه، محرم).
۱۴ پیشگیری از فتنه ها (با ولایت پذیری).
۱۵ مواظبت از خود و جامعه در برابر ارتداد و باگشت به کفر و نفاق (با بصیرت).
۱۶ ایمان، هجرت و مجاهدت مخلصانه برای خدا.
۱۷ پرهیز از شراب و قمار.
۱۸ عفو و گذشت از همدیگر.
●》یک نکته :
اگر اندکی عقلانیت و تفکر داشته باشیم، خواهیم دانست :
خداوند غفور و رحیم، در صفحات ۳۳و ۳۴ قرآن کریم، چقدر زیبا با آیات بینات خود، چگونگی تنظیم و تشکیل یک #زندگی_بهشتی(بندگی) در حوزه محلی و عرصه جهانی، و راه حفظ انسجام آن را برای ما تبیین و شمارش کرده است.
#جامعه_بهشتی(۳)
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین
45.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به نام خدا
📚 جلسه اُنس با قرآن کریم
(خانگی / هفتگی)
✍️ (به لطف خدا این جلسه یکساله
که پنجشنبهها برگزار میشه)
🌷 آموزش قرآن کریم
🌷 حفظ سورههای قرآن
🌷 داستانهای قرآنی
🌷 اصول عقاید و احکام
🌷 نقاشی، بازی و سرگرمی
🌷 مسابقه و جایزه
🌷 زندگینامه و خاطرات شهدا
🌷 نماز جماعت
🌷 پذیرایی، افطار و ...
👈 کلیپ گزارشی: سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳
🙂 مربی: ریحانه سادات حسینی واعظ
Www.golestan-quran.ir
_____________
■برای تشکیل نمونه این کار فاخر، در شهرستان علی آبادکتول، غروب روزهای سه شنبه هر هفته(در مصلا) به برگزار کنندگان کرسی تلاوت (ضیافت نور) مراجعه کنید.
■چگونگی حفظ انسجام اجتماعی جامعه محلی و جهانی (۳)
بسم الله الرحمن الرحیم
در این صفحه، مباحث مربوط به حفظ انسجام اجتماعی جامعه اسلامی، با #نهاد_خانواده ادامه و مورد تاکید پروردگار و خالق انسان قرارگرفته است چرا که خانواده، اولین گره ایجاد و بافت پارچه ای بنام اجتماع و بنیادی ترین نهاد اجتماعی است. با انسجام آن جامعه منسجم و قوی و با فروپاشی آن جامعه نیز فرو خواهد پاشید.
¤》اینک موارد جدید را با شرح کوتاهی از هر یک، بیان خواهیم کرد :
۱۹ تاکید مجدد بر یتیمان و ورود خیر خواهانه برای اصلاح امور زندگی آنها.
البته این تاکید متفاوت از مورد نُهُم می باشد؛ چرا که آنجا به هزینه کردن برای یتیمان و اینجا به ورود برای اصلاح وضع اجتماعی، اقتصادی و انسجام یک خانواده فرو ریخته سفارش شده است.
۲۰ در ادامه همان سیاست حفظ بنیادی ترین سلول اجتماعی، به تاسیس خانواده بر اساس ایمان تاکید کرده؛ و ازدواج با مشرکین را حتی در اوج جمال و زیبایی آنها (به دلایل اعتقادی، یا امنیتی) حرام دانسته است.
۲۱ باروری بالا و ازدیاد نسل سالم و صالح؛ با رعایت بهداشت مقاربت و زناشویی؛ و #تربیت_بهشتی_فرزندان در دامن پاک مادران .
¤ دلیل فعالیت گسترده جریان شیطانی یهود و غرب؛ برای به انحطاط کشیدن زن (مادر جامعه) مخالفت با همین هدف است. اولئک یدعون الی النار والله یدعوا الی الجنه والمغفره ...
¤》چرا که جامعه نباید با خطر پیری، و کمبود نیروی جوان و کارآمد که خود ازعوامل ضعف و فروپاشی هست روبرو شود؛ و همه باید بدانیم در این مسیر هیچ توجیه، قسم و بهانه ای در پیشگاه خداوند قابل قبول نیست.
#جامعه_بهشتی(۳)
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین
هدایت شده از بچه حزب اللهی
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
■》پیشگیری از طلاق و فروپاشی خانواده
بسم الله الرحمن الرحیم
از آنجا که یکی از مهمترین ویژگی های شمرده شده برای #حفظ_انسجام_اجتماعی، خانواده می باشد.
ادامه آیات به موضوع ازدواج و طلاق پرداخته است، تا با افزایش دانایی مومنان، از طلاق خانواده ها جلوگیری کند.
●》این صفحه به موارد ذیل اشاره دارد :
۱ خدای غفور و رحیم، قسم خوردن مردان در وقت متارکه با زنان، را حد اقل تا چهار ماه مهلت بازگشت داده تا از فروپاشی خانواده پیشگیری کند.
۲ اگرطلاق حتمی شد، زنان باید طی سه دوره پاکی (طُهر/قروء) ازدواج نکرده و درصورت بار داری، آفریده خدا در رَحِم خود را پنهان نکنند. و در صورت تمایل شوهر برای بازگشت، آشتی کرده و به خانه برگردند تا خانواده برپا بماند.
۳ مردان برای این زنان که حامل فرزند هستند، حقوقی مشخص کنند چون در اختلافات زن و شوهری، حقوق فرزندان (آینده سازان جامعه) نباید ضایع شود.
۴ طلاق و برگشت به همدیگر؛ فقط دوبار امکان پذیر است؛ و پس از طلاق سوم و در صورت تمایل به بازگشت زن و شوهر به هم، #محلل_لازم_است؛ یعنی زن باید با فرد دیگری ازدواج کرده و در صورت طلاق دادن شوهر دوم میتواند به شوهر اول برگشته و دوباره با او عقد و ازدواج کند .
#حکم_محلل برای تحریک غیرت مردان و پیش گیری از تزلزل و فروپاشی خانواده؛ میتواند عامل بازدارنده موثر و مناسبی باشد.
¤ تذکر :
این آیات و حدود الهی را مردمی درک خواهند کرد که از دانایی و دانش لازم برخوردار باشند.
ز●》زمان عده برای زن :
درفوت شوهر : ۴ ماه و ۱۰ روز
درطلاق : ۳ بارطهارت(طُهر) ازحیض
درعقد مقوت : ۴۵ روز
#جامعه_بهشتی(۳)
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین
■اخلاق و ضوابط طلاق(بدترین حلال)
بسم الله الرحمن الرحیم
درهرصورت و به ناچار،گاهی طلاق (منفورترین حلال) درمواردی اجتناب ناپذیر است؛ ولی جدایی نباید مخرب جسم و جان و مانع ایفای نقش اجتماعی و تداوم زندگی آنانی شودکه ازهم طلاق گرفته اند.
●》اخلاق و ضوابط طلاق :
لذا قرآن اخلاق و ضوابطی را بیان کرده تا طلاق کمترین آثارسوء بر انسجام اجتماعی و حیات افراد (بویژه زنان) را داشته باشد.
۱》نگهداری شایسته، یا آزادی پسندیده، زنان مطلقه.
۲》آنان را برای آزار و تعدی به حقوقشان، نگه ندارید .
۳》اگر توافق وشرایط رضایت بخشی برای زنان دربازگشت به شوهرشان فراهم شد؛ مانع آنها نشوید.
● نگهداری کودکان شیرخوار :
کودکان امانتهای خدا برای جامعه فردا هستند؛ اگردرست نگهداری و تربیت شوند نسل آینده و جامعه، پویا و بالنده خواهد بود؛ و درغیر اینصورت فرزندان طلاق، به چالشی برای خود و جامعه تبدیل خواهند شد.
¤》قرآن کریم بطور دقیقی تکلیف فرزندان شیرخوار را معین کرده است :
۱ مادران باید دو سال کامل به فرزندان خود شیربدهند؛ چون بهترین تغدیه برای کودک شیرمادر است .
۲ خوراک و پوشاک مادر، به وجهی نیکو و مطابق عرف، و بقدرتوان پدر، بعهده اوست.
۳ قاعده تامین خوراک و پوشاک نباید باعث ضرر پدر یا مادر شود.
۴ درصورت فوت یا نبود پدر وظیفه تامین خوراک و پوشاک مادر، بعهده وارث است.
۵ زن و مرد اگر امکان شیر دادن دوساله را نداشتند؛ میتوانند با مشورت هم زمان شیرخوارگی را کوتاه تریا به پایان برسانند.
۶ درصورت عدم امکان شیردهی با رعایت تقوا و دانایی،کودک را به دایه ای مناسب بسپارند.
#جامعه_بهشتی(۳)
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین
●اخلاق و ضوابط بدترین حلال
https://eitaa.com/joinchat/1872363716C38afd536d4
ادامه #جامعه_بهشتی(۳)
#وقت_تولد
به نام خدا
وقت تولد، یک شعرگفتم
باگریه هایم، از مِهر گفتم
شعرم برایِ،مامای من بود
بهر تشکّر ، آن شعر گفتم
گفتم:تویی تو،مامان برایم
بااشک و گریه، شِرشِرگفتم
گرتو نبودی میمُردم آن دم
مدح توکَمتر، پُرسِعر گفتم
روزت مبارک ، ای مادر من
ازعمق قلبم،این سِحرگفتم
اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین
---------------------------م ا م ا
●》سلام مامای من ؛
¤》روزت مبارک ... ، ...
■اخلاق و ضوابط طلاق(بدترین حلال)
«بسم الله الرحمن الرحیم»
درهرصورت و به ناچار،گاهی طلاق (منفورترین حلال) درمواردی اجتناب ناپذیر است؛ ولی جدایی نباید مخرب جسم و جان و مانع ایفای نقش اجتماعی و تداوم زندگی آنانی شودکه ازهم طلاق گرفته اند.
●》اخلاق و ضوابط طلاق :
لذا قرآن اخلاق و ضوابطی را بیان کرده تا طلاق کمترین آثارسوء بر انسجام اجتماعی و حیات افراد (بویژه زنان) را داشته باشد.
1⃣نگهداری شایسته،یا آزادی پسندیده،زنان مطلقه.
2⃣آنان را برای آزار وتعدی به حقوقشان، نگه ندارید .
3⃣اگرتوافق وشرایط رضایت بخشی برای زنان دربازگشت به شوهرشان فراهم شد؛مانع آنها نشوید.
● نگهداری کودکان شیرخوار :
کودکان امانتهای خدا برای جامعه فردا هستند؛ اگردرست نگهداری و تربیت شوندنسل آینده و جامعه،پویا و بالنده خواهد بود؛و درغیر اینصورت فرزندان طلاق،به چالشی برای خود و جامعه تبدیل خواهند شد.
¤》قرآن کریم بطور دقیقی تکلیف فرزندان شیرخوار را معین کرده است :
①مادران باید دو سال کامل به فرزندان خود شیربدهند؛چون بهترین تغدیه برای کودک شیرمادر است .
②خوراک و پوشاک مادر، به وجهی نیکو و مطابق عرف، و بقدر توان پدر،بعهده اوست.
③قاعده تامین خوراک و پوشاک نباید باعث ضرر پدر یا مادر شود.
④درصورت فوت یا نبود پدر وظیفه تامین خوراک و پوشاک مادر،بعهده وارث است.
⑤زن و مرد اگر امکان شیرد دادن دوساله را نداشتند؛ میتوانند با مشورت هم زمان شیرخوارگی را کوتاه تریا به پایان برسانند.
⑥درصورت عدم امکان شیردهی با رعایت تقوا و دانایی،کودک را به دایه ای مناسب بسپارند.
#جامعه_بهشتی(۳)
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین
✍استاد زنگانه(مبین)
■اخلاق و ضوابط طلاق(۲)
بسم الله الرحمن الرحیم
در صفحه ۳۷ گفته شد : درهرصورت طلاق(منفورترین حلال زندگی)، گاهی برای جراحی و اصلاح بخشی از بافت اجتماعی که بیمار شده، اجتناب ناپذیر است؛ ولی نباید مانع دوام زندگی و ایفای نقش اجتماعی انسانها و بازسازی خانواده ها شود؛ اینک ادامه مطلب ...
●》ادامه مطالب اخلاق و ضوابط طلاق :
۴》 زنانی که شوهرشان فوت کرده، باید ۴ ماه و ۱۰ روز صبرکنند؛ سپس (با اعتقاد به دانایی خدای خبیر به عملکرد انسانها)، به آنچه برای خود شایسته میدانند، اقدام کنند.
۵》درخواست ازدواج با این زنان با ادب و کنایه مانعی ندارد. چون اصلاح بنیادی ترین نهاد جامعه، ازضرورتهای حفظ انسجام اجتماعی امت اسلام است و بسیاری از بزهکاری های اخلاقی و جنسی را پیشگیری خواهد کرد.
۶》 ازدواج با این زنها، درصورتی ممکن است که عِدّه آنها تمام شده باشد. عقد آنها در این دوره باطل، و درصورت عقد و آمیزش برای همیشه بر هم حرام خواهند شد.
۷》طلاق و جدایی از زنان، قبل از آمیزش جنسی یا تعیین مَهر، مانعی ندارد؛ اما دادن هدیه ای مناسب شان آنها و توان مردان وظیفه مردان و نشانه نیکوکاران است.
۸》دادن نصف مهریه به زنانی که عقد شده، اما هیچ تماس جنسی با آنها نبوده، بر مرد واجب است؛ مگر زن یا ولی او صداقت و تقوا ببخشند که خدا به عملکردها بصیر و بیناست.
#جامعه_بهشتی(۳)
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین
■》چگونگی حفظ انسجام اجتماعی جامعه محلی و جهانی(۴)
بسم الله الرحمن الرحیم
به عنوان #تکمله_مباحث_گذشته ازصفحه ۳۵،در این صفحه(۳۹) به چند مورد مهم دیگر پرداخته شده که آنها را بیان خواهیم کرد :
۲۲》حفاظت و حراست از #نماز_ظهر
نمازعمود دین وصنعت جامعه ساز :
¤ مدل ساز وکارحاکمیت اسلام در زندگی بشر(امسجد محله تا مسجد الحرام است)؛ و شاید این تاکید به نمازظهربخاطر ارتباط بیشترش با مهمترین بخش زندگی بشرکه طول روز است باشد.
۲۳》وصیت دم مرگ مرد(محتضر)، برای زنان مطلقه و همسران :
¤با مرگ مرد خانه، قوام و تمرکز خانواده اولا همسر یا همسران ثانیا فرزندان فرو می ریزد.
¤پس برستون خانواده واجب شرعی هست (آیات۲۴۱ و۲۴۲) که آینده را از هر لحاظی پیش بینی و برایشان راهکارعملی قابل اجرا (وصیت) ارائه کند تا تکلیف روشن، و امکان تصمیم گیری برای آنها درشکل گیری خانواده های جدید و قابل تاسیس، فراهم آمده و آنان قدرت بازسازی خانواده را داشته، و ازتخریب انسجام اجتماعی جامعه پیشگیری شود.
¤آنچنانکه حضرت یعقوب با خانواده خود کرد (۱۳۳/بقره،ص۲۰)
۲۴》نترسیدن از مرگ؛ جنگ و مبارزه برای خدا :
همانطورکه دربند۱۲ مباحث صفحه ۳۴،راهکارهای انسجام اجتماعی (۲) شوق حضور درجبهه، و مبارزه با دشمنان یهودی ... یکی از راهکارهای مهم حفظ امت بود اینجا نیز درتکمله به آن تاکید شده است.
۲۵》 نظام مالی #قرض_الحسنه :
¤از #عوامل_مهم_انسجام_اجتماعی فقرزدایی، کمک همگانی به یکدیگر و نفی منافع ظالمانه ربوی است که با رواج قرض الحسنه ممکن است و در صفحات ۱۰۹و۵۳۸ بیشتربه آن خواهیم پرداخت. ان شاءالله
#جامعه_بهشتی(۳)
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
#مبین