eitaa logo
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
1.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
6 فایل
☘️ به کانال قطعه ای ازبهشت خوش اومدید☘️ جهت ارتباط با بنده 😊 سوالات شرعی مذهبی اعتقادی شبهات و تعبیر خواب و...🤔 به ایدی زیر پیامک بدید✉️ 👇👇👇👇 @Haren_88 ❤️کپی صلوات❤️ خوش اومدید
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 کل فلسطین صحنه مقاومت و جهاد متحد است 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: حرکتهای جهادی مردم فلسطین در دو بخش شمالی و جنوبی سرزمینهای۴۸ و همزمان با آن برگزاری راهپیمائیهای سنگین در اردن و قدس شرقی و دفاع جانانه‌ی جوانان فلسطین از مسجد الأقصی و رزمایش نظامی در غزه نشان داد که کلّ فلسطین به صحنه‌ی مقاومت تبدیل شده است. اکنون مردم فلسطین بر ادامه‌ی جهاد وحدت نظر یافته‌اند. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 همه طرحهای سازش با صهیونیست‌ها باطل شده‌اند 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: آنچه در سالهای اخیر در فلسطین رخ داده است، مُهر ابطال بر همه‌ی طرحهای سازش با دشمن صهیونیست است. زیرا هیچ طرحی درباره‌ی فلسطین در غیاب یا بر خلاف نظر صاحبان آن یعنی فلسطینی‌ها اجرا شدنی نیست. این یعنی همه‌ی توافقات پیش از این مانند اسلو، یا طرح عربی دو دولتی، یا معامله‌ی قرن، یا عادی‌سازیهای حقیرانه‌ی اخیر باطل شده‌اند. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 کارنامه دروغگویان مدّعی حقوق بشر: 👈🏻 غوغا برای اوکراین؛ سکوت برابر فلسطین 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: رژیم صهیونیستی البتّه با اینکه از نفَس افتاده است، همچنان به جنایتهای خود ادامه میدهد و با سلاح به جان مظلومان افتاده است؛ زن، کودک، پیر و جوان غیر مسلّح را به قتل میرساند... دروغگویان مدّعی حقوق بشر در اروپا و آمریکا که در قضیّه‌ی اوکراین آن غوغا را به راه انداختند، در برابر این‌همه جنایت در فلسطین مُهر سکوت بر لب زده‌اند و از مظلوم دفاع نمیکنند بلکه به گرگ‌ خونخوار کمک هم میکنند. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 درس بزرگ: به قدرتهای نژادپرست و معاند نمیتوان و نباید تکیه کرد 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: این درس بزرگی است. در قضایای دنیای اسلام و در رأس آن قضیّه‌ی فلسطین، به این قدرتهای نژادپرست و معاند نمیتوان و نباید تکیه کرد؛ تنها با نیروی مقاومت که برگرفته از تعلیم قرآن کریم و احکام اسلام عزیز است، میتوان مسائل دنیای اسلام و در رأس آن مسئله‌ی فلسطین را حل کرد. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 شکل‌گیری مقاومت، پربرکت‌ترین پدیده اخیر منطقه غرب آسیا 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: شکل‌گیری مقاومت در منطقه‌ی غرب آسیا در دهه‌های اخیر پربرکت‌ترین پدیده‌ی این منطقه بوده است. کیان مقاومت بود که بخش‌های اشغال شده‌ی لبنان را از لوث وجود صهیونیستها پاک کرد، عراق را از حلقوم آمریکا بیرون کشید، عراق را از شرّ داعش نجات داد، به مدافعان سوری در برابر نقشه‌های آمریکا مدد رسانید. کیان مقاومت، با تروریسم بین‌المللی مبارزه میکند؛ به مردم مقاوم یمن در جنگی که به آنها تحمیل شده است یاری میرساند. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 بایستید و بدانید که «اِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنوا» 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: شما مردم فلسطین، شما جوانان فداکار در کرانه‌ی غربی و در سرزمین‌های۴۸، شما مبارزان اردوگاه جِنین، شما مجاهدان قدس و غزّه، و شما ساکنان اردوگاه‌های فلسطینی در بیرون ، بخش مهم و حسّاس و پیشران کیان مقاومتید. درود بر شما! بِایستید و بدانید که «اِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنوا»، و «لَئِن صَبَرتُم لَهُوَ خَيرٌ لِلصّابِرين» و «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا فَاِنَّ ذلِكَ مِن عَزمِ الاُمور» و «سَلامٌ عَلَيكُم بِما صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَى الدّار». ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 جمهوری اسلامی ایران حامی و طرفدار جبهه مقاومت و فلسطین است 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: جمهوری اسلامی ایران حامی و طرفدار جبهه‌ی مقاومت است. حامی و طرفدار مقاومت فلسطین است. این را همواره گفته‌ایم و به آن عمل کرده و بر آن پای فشرده‌ایم. . ما حرکت خیانت‌آمیز «عادی‌‌سازی» را محکوم میکنیم؛ سیاست تطبیع‌پذیری (قابلیّة التّطبیع) را محکوم میکنیم. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 خیانت و ننگ دولتهای عربی در ماجرای فلسطین: 👈🏻 کور نمیتواند عصاکش کور دگر شود! 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: اینکه برخی دولتهای عربی به امریکا گفته‌اند در حلّ مسأله‌ی فلسطین شتاب کند، اگر منظور آنان این است که پیش از بیرون رفتن از منطقه، هر مانع را از سر راه تثبیت رژیم غاصب بردارد، اولاً خیانت کرده و برای دنیای عرب ننگ آفریده‌اند،‌ ثانیاً ساده لوحی به خرج داده‌اند، زیرا کور نمیتواند عصاکش کور دگر شود! ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 دنیای اسلام به ویژه جوانان را به میدان عزت و کرامت فرا میخوانم 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: در پایان به روح شهیدان فلسطینی درود میفرستم، به خانواده‌های صبور آنان ادای احترام میکنم، به اسیران و زندانیان فلسطینی که با اراده‌ی استوار مقاومت میکنند تحیّت میگویم، دست فصائل (گروه‌های) فلسطینی مقاوم را که بخش مهمّ این مسئولیّت بزرگ را بر دوش گرفته‌اند میفشارم، و دنیای اسلام بویژه جوانان را به حضور در این میدان عزّت و کرامت فرا میخوانم. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
✅ دعایی کوتاه و پُرتأثیر در آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان 🔸 جابربن عبدالله انصاری نقل می کند که در آخرین جمعه ماه رمضان بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شدم. وقتی حضرتش مرا دید فرمود: ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً» همانا کسی که این ذکر را بگوید، یکی از این دو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می‌کند، و یا به غفران الهی و رحمتش می‌رسد. 📗 وسایل الشیعه، ج۱۰، ص ۳۶۵
هدایت شده از خبرگزاری فارس
«نادر طالب‌زاده» درگذشت 🔹نادر طالب‌زاده مجری و برنامه‌ساز باسابقه تلویزیون که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود امروز دار فانی را وداع گفت. @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
توضیحات قالیباف درباره سفر خانواده‌اش به ترکیه «علیرضا بیگی» نماینده مجلس در گفت‌وگو با تسنیم: 🔹در جلسه غیر علنی صبح امروز رئیس مجلس عنوان کرد که مطرح شدن سفر همسر، دختر و دامادش به ترکیه در رسانه‌ها با انگیزه‌های سیاسی است و روشن شدن این موضوعات را به آینده موکول کرد. 🔹رئیس مجلس موضوع خرید مستغلات توسط خانواده خود در ترکیه را نیز تکذیب کرد. tn.ai/2703456 @TasnimNews
📌 مراقبات شب آخر ماه مبارک رمضان 🔰این شب، شب بسيار مباركى است و براى اين شب چند عمل وارد شده است: 1️⃣ اوّل: غسل. 2️⃣ دوم: زيارت امام حسين عليه السّلام. 3️⃣ سوم: خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه: ▪️ أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ 4️⃣چهارم: اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند: اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينک در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانه‌ات پناه می‌آورم از اينكه سپيدۀ اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجۀ كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن، روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى. 5️⃣ پنجم: بخواند: یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد) 6️⃣ ششم: ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد: دعاهايى كه شيخ كلينى و شيخ صدوق و شيخ مفيد و شيخ طوسى، و سيّد ابن طاووس نقل كرده‌اند و شايد بهترين آنها دعاى چهل و پنجم صحيفۀ كامله باشد. 7️⃣ سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هر كس در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد: اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی خدايا اين ماه را آخرين بار روزه‌ام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه می‌آورم از اينكه سپيدۀ اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى. پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند. 8️⃣ سيّد بن طاووس و كفعمى از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده‌اند كه فرمودند: هر كه در شب آخر ماه رمضان، ده ركعت نماز و هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر ركعت: سوره «حمد» ۱ بار سوره «توحید» ۱۰ بار و در هر يك از ركوع و سجود ده مرتبه بگويد: سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ و هنگامی كه از ده ركعت فراغت يافت هزار مرتبه استغفار كند. و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگويد: يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِيَامَنَا وَ قِيَامَنَا سوگند به كسی كه مرا به راستى به پيامبرى مبعوث كرد، كه جبرئيل مرا از اسرافيل خبر داد و اسرافيل از پروردگار خود، كه سر از سجده برنداشته، خدا او را بيامرزد، و ماه رمضان را از او قبول كند، و از او درگذرد.
🔴 توصیه ای مهم برای ایام پایانی ماه رمضان 🔵 استاد فاطمی نیا ( حفظه الله ) : 🌕 از اولیاء الهی سینه به سینه یک یادگاری دارم که عمل به آن برکات فراوانی دارد. ماه مبارک رمضان ، این ضیافت الهی را با یک زیارت جامعه کبیره به آخر برسانید.در اثر این عمل این ضیافت چنان رنگین خواهد شد که آثارش از عقول ما خارج است و روزی به کار خواهد آمد که آن روز هیچ چیز دیگری به کار نخواهد آمد.
پيامبر صلي الله عليه و آله : أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ كَـتَبَ اللّه ُ بَراءَةً لِلصَّبِىِّ و بَراءَةً لأِبـَوَيهِ و بَراءَةً لِلمُعَلِّمِ؛ وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كندخداوند براى كودك و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت. مجمع البيان، ج 1، ص 50 روز معلم و روز استاد مبارک 🌸💝
سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات . روز معلم سالروز شهادت استاد عزیز شهید مرتضی مطهری (ره) را به همه عزیزانی که توفیق خدمت در این جایگاه برجسته را پیدا کرده اند تبریک و تهنیت عرض می کنیم .و امیدوار هستیم ما را از دعای خیر خود فراموش نکنند .
🌷 عید فطر آمد و ماه رمضان گشت تمام 🌷 بر شما همسفران سفر روزه سلام 🌷 روزه‌هاتان همه در پیش خداوند قبول 🌷 روزگار خوشتان مظهر توفیق مدام 🌸 و حلول بر شما مبارک
عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله ; زَيِّنـُوا أَعْيـادَكُمْ بِالتـَّكْبِيرِ. زَيِّنُواالْعِيْدَيْنَ بِالتَّهْلِيلِ وَالتَّكْبِيِر وَالتَّحْمِيدِ وَالتَّقْدِيسِ ; از رسول اكرم صلي الله عليه و آله نقل شده  عيدهاى خود را به آهنگ زيباى تكبير بيارائيد. عيد فطر و قربان را به آواى دلنشين; لااله الاّ اللّه و اللّه اكبر، و الحمدللّه ، و سبحان اللّه ، زينت دهيد.; كنزالعمال ح: 24094. 🌸🌸🌸
مناظره پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و پيروان پنج دين اشاره: روزى پيروان دين هاى پنجگانه: يهود، مسيحيّت، دهريّه «مادّى گرايان»، دوگانه پرستان و مشركان عرب، با رسول خدا نشستى داشتند. يهوديان گفتند: ما مى گوييم عُزَير، پسر خداست. آمده ايم ببينيم تو چه مى گويى؟ اگر سخن ما را بگويى، پس در دستيابى به حقيقت، از تو پيشى گرفته، برتريم و اگر با ما مخالفت كنى، با تو مجادله مى كنيم. مسيحيان گفتند: ما مى گوييم مسيح، پسر خداست و با او يكى است. آمده ايم ببينيم تو چه مى گويى؟ اگر از رأى ما پيروى كنى، در باور به اين حقيقت، بر تو پيشى گرفته، برتريم و اگر مخالفت كنى، با تو مجادله خواهيم كرد. طبيعت گرايان گفتند: ما مى گوييم اشيا بايد باشند و آنها همواره و دائم هستند. آمده ايم ببينيم تو چه مى گويى؟ اگر حرف ما را قبول داشته باشى، ما در باور به اين حقيقت، از تو پيشى گرفته، برتريم و اگر مخالف باشى، با تو مجادله مى كنيم. دوگانه پرستان گفتند: ما مى گوييم نور وتاريكى، چرخانندگان [هستى ]اند. آمده ايم ببينيم تو چه مى گويى؟ اگر حرف ما را قبول داشته باشى، در باور به اين حقيقت، بر تو پيشى گرفته، برتريم و اگر مخالفت كنى، با تو مجادله مى كنيم. مشركان عرب گفتند: ما مى گوييم بت هاى ما خدايان اند. آمده ايم ببينيم تو چه مى گويى؟ اگر حرف ما را قبول داشته باشى، در باور به اين حقيقت، بر تو پيشى گرفته، برتريم و اگر مخالفت كنى، با تو مجادله مى كنيم. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «من به خداوند بى شريك، ايمان دارم و به بت، طاغوت و به هر معبودى غير او كافرم». آن گاه خطاب به آنان گفت: «خداوند، مرا براى همه به عنوان بشارت دهنده وانذار كننده وحجّت بر جهانيان، برانگيخته است ؛ وبسيار زود است كه نيرنگ كسانى را كه در دين او نيرنگ كنند، به حلقومشان برگرداند». ادامه دارد...
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C315370f986 ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
ادامه مناظره پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و يهوديان آن گاه، خطاب به يهوديان فرمود: «آيا آمده ايد كه من سخن شما را بى دليل بپذيرم؟ » . گفتند: نه. فرمود: «چه چيز باعث شده كه شما باور داشته باشيد كه عُزَير، پسر خداست؟ ». گفتند: چون وى پس از آن كه تورات از بين رفته بود، آن را براى بنى اسرائيل، بازسازى كرد و اين كار را انجام نداد، مگر از آن رو كه پسر خدا بود. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «چرا عُزَير، پسر خدا شد و موسى كه تورات را براى شما آورد و معجزه هايى كه خود شما هم مى دانيد، از وى ديده شد، پسر خدا نشد؟ و اگر عُزير، به خاطر بزرگوارى در بازسازى توراتْ پسر خدا شد، موسى بايد به پسرِ خدا بودن، اولى و سزاوارتر باشد. اگر اين مقدار از بزرگوارى براى عُزَير، موجب شود كه وى پسر خدا گردد، چندين برابر اين بزرگى كه براى موسى بود، درجه وى بايد برتر از پسرِ خدا بودن باشد. اگر منظور شما از پسر خدا بودن، همان مفهومى باشد كه در دنيا در پى رابطه جنسى پدر با مادر، مادران، بچّه به دنيا مى آورند، به خدا كفر ورزيده ايد و او را به آفريده اش تشبيه كرده ايد و ويژگى پديده‌ها را براى وى اثبات كرده ايد. بنابراين، بايد خدا از نظر شما پديد آمده و خلق شده اى باشد كه خالقى دارد كه وى را ساخته و به وجود آورده است». يهوديان گفتند: منظورمان اين نيست. همان طور كه گفتى، اين كفر است ؛ بلكه منظورمان آن است كه وى از نظر قدر و منزلت، پسر خداست ؛ گرچه تولّدى هم در كار نبود ؛ درست مثل آن كه دانشمندى، خطاب به كسى (شاگردى) كه مى خواهد اِكرامش كند و جايگاه و ارزش او را نسبت به ديگران نشان دهد، مى گويد: «پسرم! » يا «اين، پسرم است» كه اين سخن براى اثبات به دنيا آمدن وى از او نيست. چون در اين صورت، به وى گفته خواهد شد كه «اين شخص، با تو بيگانه است» و به راستى هم رابطه نَسَبى بين آن دو نيست. كار خدا درباره عُزَير نيز چنين است كه وى به خاطر احترام گذاشتن و نه به دليل تولّد، وى را فرزند خود قرار داده است. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «اين، همان سخنى است كه من به شما گفتم. اگر بر اين پايه، عُزَير پسر خدا مى گردد، اين مقام براى موسى مناسب تر است. خداوند، هر باطلگرايى را با اقرار خودش رسوا مى كند و دليل او را عليه خود او به كار مى برد. دليلى كه شما آورديد، شما را به چيزى بزرگ تر از آنچه گفتم، مى كشاند. شما گفتيد كه يكى از بزرگان شما به فرد بيگانه اى كه رابطه سببى بين آن دو نيست، مى گويد: "پسرم! " يا "اين، پسرم است"، امّا نه به معناى از او به دنيا آمدن. گاه شما مى بينيد همين بزرگ، به فرد بيگانه اى براى احترام مى گويد: "اين، برادرم است" و به ديگرى مى گويد: "اين، استادم و پدرم است" و به شخص ديگرى مى گويد: "اين، آقاى من است" و يا خطاب مى كند "آقايم! " و هر چه احترامگذارى اش بيشتر باشد، از اين گونه تعبيرها بيشتر بهره مى گيرد. بنابراين، از نظر شما رواست كه موسى، برادر خدا، شيخ خدا، و يا آقاى خدا باشد، چون وى را بيشتر از عُزَير، اكرام كرده است؟ همان طور كه اگر كسى ديگرى را بيشتر اكرام كند، براى احترام، به وى مى گويد: "اى آقايم! "، "اى شيخم! "، "اى عمويم! "، "اى رئيسم [و اى اميرم]! " و هر آنچه در احترام بيفزايد، در اين قبيل تعبيرها مى افزايد. آيا از نظر شما رواست كه موسى، برادر خدا، شيخ خدا، عموى خدا، رئيس خدا، آقاى خدا و يا امير خدا باشد، تنها به اين دليل كه خدا وى را بيشتر از كسانى كه شما آنان را "اى شيخم! "، "اى آقايم! "، "اى عمويم! "، "اى رئيسم! "و يا "اى اميرم! " خطاب مى كنيد، بزرگ داشته است؟! ». يهوديان، متحيّر و مبهوت شدند و گفتند: اى محمّد! به ما فرصت بده تا درباره آنچه كه به ما گفتى، بينديشيم. رسول خدا فرمود: «در اين باره، با دلى منصفانه بينديشيد. خدا شما را هدايت مى كند». ادامه دارد......
وى گفت: "پدرم و پدر شما"، بجز آنچه كه شما فهميديد و روى آورديد، منظورش بود. شايد وى مقصودش آن بود كه به سوى آدم و يا نوح رفتم و خداوند، مرا پيش آنان مى بَرد و با آنان يكجا گرد مى آورد و آدم و نوح، پدر من و شما هستند. عيسى، جز اين را اراده نكرده بود». در اين جا مسيحيان، سكوت كردند و گفتند: تاكنون، مجادله گر و گفتگوگرى چون تو نديده بوديم. درباره كارهاى خويش مى انديشيم.
مناظره پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و مسيحيان آن گاه، رو به مسيحيان كرد و فرمود: «شما گفتيد [خداوندِ] قديم - عزّوجلّ - با پسرش مسيح، يكى شده است. منظورتان از اين سخن چيست؟ آيا منظورتان اين است كه [خداوند] قديم، براى آن كه با اين پديد آمده، يعنى عيسى عليه السلام يكى شده، حادث است؟ يا عيسى كه حادث است، به خاطر وجود قديم كه همان خدا باشد، قديم شده است؟ و يا مفهوم سخن شما از اين كه وى با خدا متّحد شده، اين است كه وى از كرامتى برخوردار شده است كه هيچ كس غير از وى، از چنين كرامتى برخوردار نگشته است؟ اگر منظورتان اين است كه قديم، پديده شده است كه خودتان، خودتان را باطل كرده ايد ؛ چون قديم، محال است كه منقلب شود و پديده گردد، و اگر مقصودتان اين است كه عيسى عليه السلام قديم شده است كه حرف محالى گفته ايد ؛ زيرا حادث، محال است كه قديم گردد. و اگر منظورتان از اتّحاد مسيح با خدا اين است كه خداوند، وى را از بين ديگر بندگان برگزيده و ويژه خود ساخته است، پس به حادث بودن عيسى و مفهومى كه به خاطر آن با خدا يكى شده است، اقرار كرده ايد ؛ زيرا هنگامى كه عيسى حادث باشد و خداوند با وى يكى شده باشد - يعنى معنايى را آفريده كه به خاطر آن، عيسى برترين خلق خداوند شده -، در اين صورت، هم عيسى و هم آن معنى حادث اند و اين، برخلاف سخنى است كه در آغاز گفتيد». مسيحيان گفتند: اى محمّد!، چون خداوند به دست عيسى عليه السلام چيزهاى شگفتى نمايان ساخت، وى را به جهت احترام، فرزند خود قرار داد. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «آنچه كه در اين باره با يهوديان گفتم، شنيديد؟ ». آن گاه همه آن بحث را تكرار كرد. همه ساكت شدند، جز يك نفر از آنان كه گفت: اى محمّد! آيا شما نمى گوييد ابراهيم، خليل اللَّه (دوست خدا) است؟ پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «چنين مى گوييم». وى گفت: اگر اين را مى گوييد، چرا ما را از اين كه بگوييم عيسى پسر خداست، منع مى كنيد؟ پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «اين دو مانند هم نيستند. چون وقتى مى گوييم: ابراهيم «خليل اللَّه» است، بدان جهت است كه «خليل» مشتق از «خَلّه» يا «خُلّه» است. معناى خَلّه، نياز و احتياج است و ابراهيم، نيازمند پروردگارش بود و تنها به وى وابسته بود و از ديگران، كناره گير و روگردان و بى نياز بود. چون وقتى كه تصميم گرفته شد وى را در آتش نهند و با منجنيق در آتش افكندند، خداوند، جبرئيل را فرستاد و گفت: بنده‌ام را درياب. جبرئيل آمد و وى را در هوا گرفت و گفت: گرفتارى هايت را بر عهده من بگذار. خداوند، مرا براى يارى تو فرستاده است. ابراهيم گفت: «نه، خداوند براى من بس است و بهترين وكيل است. من از ديگران چيزى نمى خواهم و جز به وى، نيازمند نيستم». پس خداوند، وى را خليل خود، يعنى نيازمند، محتاج و وابسته به او و بريده از ديگران خواند. واگر از خُلّه [به معناى آگاه] گرفته شود، يعنى به آن امر، آگاه شده و به اسرارى رسيده كه ديگران به آن نرسيده اند. در اين صورت، معناى خليل، عالِم به خدا و امور الهى است و اين، موجب تشبيه خدا به خلق نمى گردد. نمى انديشيد كه اگر وى وابسته به خدا نمى شد، خليل وى نمى گشت و اگر به اسرار وى آگاهى نمى يافت، خليل وى نمى شد ؛ ولى اگر كسى فرزندى به دنيا آورد، هر چه او را از خودش دور كند، يا تحقيرش كند، باز هم فرزند وى است، چون به دنيا آمدن، قائم به اوست. از سوى ديگر، اگر شما به خاطر اين كه خدا به ابراهيم گفته: «خليلى (دوست من) »، قياس كنيد و بگوييد عيسى پسر خداست، بايد بگوييد موسى نيز پسر اوست ؛ چون معجزه هايى كه موسى داشت، پايين تر از معجزه هاى عيسى نبود. بنابراين، بگوييد موسى نيز پسر خداست. بر اين اساس، بايد بگوييد كه وى، استاد، آقا، عمو، رئيس، و فرمانرواى خداست، به همان شكل كه براى يهوديان گفتم! ». آنان به يكديگر گفتند كه در انجيل آمده است كه عيسى گفت: به سوى پدرم مى روم. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «اگر به آن كتاب عمل مى كنيد، در آن آمده است: "به سوى پدر خودم و شما مى روم"». آنان گفتند: از همان روى كه عيسى پسر خداست، همه آنانى را كه عيسى مورد خطاب قرار داده، فرزندان خدا هستند. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «در اين كتاب، چيزهايى است كه ادّعاى شما بر اين كه عيسى به خاطر ويژگى اش به خدا پسر او شده است، را رد مى كند ؛ چون شما گفتيد: ما از آن روى به عيسى پسر خدا مى گوييم كه خدا به وى چيزهايى اختصاص داده كه به ديگران، اختصاص نداده است و شما مى دانيد آنچه را به عيسى اختصاص داد، به آنانى كه عيسى خطاب به آنان گفت: "به سوى پدرم و پدر شما مى روم "اختصاص نداده است. بنا بر اين، ادّعاى ويژگى براى عيسى باطل شد ؛ چون به استناد اين كتاب، مثل ويژگى عيسى براى كسانى كه مثل وى نبودند، طبق كلام عيسى ثابت شد. شما كلام عيسى را نقل مى كنيد و بر غير مفهوم آن تأويل مى كنيد ؛ چون هنگامى كه
مناظره پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و مادّى گرايان آن گاه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله روى به مادّى گرايان كرد و فرمود: «چه چيز موجب شده است به اين باور فرا خوانيد كه چيزها بايد باشند و آنها همواره هستند، از بين نرفته و نخواهند رفت؟ ». آنان گفتند: ما جز طبق آنچه كه مى بينيم، حكم نمى كنيم و ما نديديم كه اشيا پديد آمده باشند . بنابراين، مى گوييم از بين نرفته اند و نديديم كه از بين بروند و پايان بپذيرند. پس گفتيم: از بين نخواهند رفت. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله: «آيا چيزها را قديم يافته ايد و يا آنها را تا ابد پايدار يافته ايد؟ اگر بگوييد آنها را چنين يافته ايم، ادّعا كرده ايد كه همواره بر همين شكل و بر همين خِرَد بوده ايد و باقى خواهيد ماند. اگر اين را بگوييد، واقعيت خارجى را منكر شده ايد و همه مردمى كه شما را ديده اند، دروغگويتان مى شمارند». گفتند: ما همواره بودن و همواره ماندن را براى اشيا نديده ايم. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله: «پس چرا به بودن و ماندنِ همواره حكم مى كنيد؟ براى آن كه [چون] شما پديدار شدن و پايان يافتن چيزها را نديده ايد، بهتر است تميز بين آن دو را به ديگران واگذاريد تا بر حدوث، پايان پذيرى و از بين رفتن آن، حكم كنند ؛ چون آنان نيز بودن و ماندنِ همواره اشيارا نديده اند. آيا شما شب و روز را نديده ايد كه يكى پس از ديگرى است؟ ». گفتند: آرى. فرمود: «آيا بر اين باور هستيد كه آن دو بوده اند و خواهند بود؟ ». گفتند: آرى. فرمود: «به نظر شما شب و روز قابل جمع هستند؟ ». گفتند: نه. رسول خدا فرمود: «بنابراين، يكى ديگرى را قطع مى كند ؛ يكى پيشى مى گيرد و ديگرى در پى آن مى رود». گفتند: همين طور است. فرمود: «شما به پيش گيرنده از شب و روز، حكم پديدار شدن كرديد، در حالى كه پيدا شدن آن دو را نديده بوديد. قدرت خدا را منكر نشويد». آن گاه فرمود: «شب و روزهاى پيش از شما پاياندار بودند يا بى پايان؟ اگر بگوييد بى پايان بودند، چگونه پيش از آن كه يكى از شب و يا روز پايان پذيرد، ديگرى به شما رسيده است؟ و اگر بگوييد پاياندار بودند، معنايش اين است كه زمانى وجود داشت كه هيچ كدام نبودند». گفتند: درست است. فرمود: «شما مى گوييد كه هستى قديم است و پديدار نيست. آيا شما به مفهومى كه بدان اقرار مى كنيد، آگاه هستيد و آنچه را كه منكر مى شويد، مى دانيد؟ ». گفتند: آرى. فرمود: «چيزهايى را كه مى بينيد، بعضى از آنها به بعضى ديگر، نيازمند هستند ؛ زيرا پاره اى جز به اتّصال به پاره اى ديگر، پايدار نمى ماند. آيا ساختمان را نمى بينيد كه بخشى از اجزاى آن، نيازمند بخش ديگر است و بدون آن، استوار نمى گردد و پايدار نمى شود؟ ديگر اشيا نيز چنين هستند». آن گاه افزود: «اگر اين نيازمندى بخشى از آن به بخش ديگر، در استحكام و تكميل قديم است، به من بگوييد اگر پديدار مى بود، چگونه مى بود و ويژگى اش چه سان مى بود؟ ». در اين جا مادّى گرايان، درمانده شدند و فهميدند كه نمى توانند براى پديدار، ويژگى پيدا كنند و به آن توصيف كنند، جز آنچه در همين امورى كه فكر مى كردند قديم است، وجود دارد. از اين روى، زبانشان بند آمد۱ و گفتند درباره خويش خواهيم انديشيد. ----------- ۱ . الوجوم در متن عربى حديث، به معناى سكوت با غيظ است (لسان العرب، ج ۱۲، ص ۶۳۰).
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C315370f986 ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج