کانال مذهبی خادم الشریعه
رجعت چه لزومي داره مگه معاد براي برقراري عدالت کفايت نمي کنه ..آدم هاي خوبي که مردن و به عالم برتر رفتن براي چي بايد بيان به اين دنيا
پاسخ:
آدم های خوب را به زور در رجعت باز نمی گردانند و آنها با میل خودشان به دنیا باز می گردند.
امام صادق(ع) فرمودند: هنگامی که ایشان قیام نمایند، مأمورین الهی (فرشتگان) در قبر با افراد مؤمن تماس می گیرند و به آنها می گویند: ای بنده خدا مولایت ظهورکرده است، اگر می خواهی که به او بپیوندی، اختیار داری و چنانچه بخواهی در نعمتهای الهی متنعم بمانی، باز هم آزاد هستی.
و روشن است انسان هایی که شیفته حق هستند و یک عمر در خدمت آن بودند، علاقه دارند برای اقامه حق کمک نمایند.
کما اینکه در این بستر خود آنها نیز چیزهای جدیدی به دست می آوردند و به کمالات بیشتری می رسند و اینکه بدانیم کمالات بی انتها هستند و مدام می توان در آن به درجه بالاتری رسید، مطلب مهمی است.
مثلا مومنان بسیاری با مرگ طبیعی از دنیا رفته اند که در رجعت می توانند افتخار شهادت را هم کسب کنند.
و از منظر کفار نیز اگر چه قیامت وجود دارد، اما اقامه حق در همین دنیا نیز سبب می شود که عدالت در رجعت نیز تعقیب شود.
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
💎 توصیهای از امام حسن مجتبی (ع)
🔻امام حسن مجتبی عليهالسلام:
لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقا
❇️ در مجازات خطاكار شتاب مكن و ميان خطا و مجازات، راهى براى عذرخواهى قرار ده .
📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۳
کانال مذهبی خادم الشریعه
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
من از 3 ارديبهشت تا چند روز پيش زيارت عاشورا را خوندم ولي نتونستم جواب بگيرم البته براي ازدواج نيت کرده بودم نميدوندم چيکار کنم
پاسخ:
پاسخ شما را از بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تقدیم می کنیم:
شاید دعاها مستجاب شده ولی زمان و ظرف استجابت در آینده است، شما مأیوس نشوید(و لا تقنطوا من رحمة الله).
دعاهای شما و زیارت عاشورا و اعمال مذکور همه موثر و مأجور است و إن شاء الله در زمان مقدر همسر مناسب نصیب شما خواهد شد ، به خداوند متعال امیدوار باشید و به توسل به اهل بیت علیهم السلام ادامه دهید و مراقب باشید که در تکالیف خود نسبت به واجبات و محرمات کوتاهی نشود.
در ضمن توسل زیر را انجام دهید:
دو رکعت نماز بخواند مانند نماز صبح بعد از نماز تسبیحات حضرت زهراء علیهاالسلام را بخواند و بهتر است سر به سجده بگذارد و ۱۴ مرتبه صلوات بفرستد و بعد از آن ۱۰۰مرتبه بگوید «اللهم خِرلِی و اختَرلِی» و بعد از آن دوباره ۱۴مرتبه صلوات بفرستد، انشاءالله تعالی این نماز و دعای بعد آن را در روزهای مختلف تکرار نماید، تا خداوند در امر ازدواج گشایش نماید.
همچنین نماز استغاثه به حضرت زهراء علیهاالسلام خوانده شود و کیفیّت آن چنانکه در مفاتیح آمده چنین است دو رکعت نماز خوانده و بعدِ سلامِ نماز، ۳ مرتبه تکبیر گفته و تسبیح حضرت زهراء علیهاالسلام را بخواند و بعد سجده رفته و صد مرتبه بگوید «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی» و بعد طرف راست را روی زمین بگذارد و دوباره صد مرتبه بگوید «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی» و بعد سجده نموده و آن را صد مرتبه در سجده بگوید و بعد طرف چپ صورت را بر زمین گذارده و آن را صد مرتبه بگوید و بعد مجدداً سجده نموده و صد و ده بار آن را در سجده بگوید و حاجت خود را یاد کند.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
سوال بنده اينه که اگه الان همين کشور ايران دست اميرالمومنين بود ايشون استاندارها رو از بين کيا انتخاب ميکردن؟ شک ندارم که از بين مراجع تقليد و افراد پاک و بي تجمل و باتقوا..درسته؟ پس چرا مراجع تقليد ما وارد عرصه سياست نميشن و به تدريس در حوزه علميه اکتفا ميکنن؟ اگه مراجع وارد ميشدن الان اين روحاني ابوبکر صفت در راس امور نبود..چرا مراجع اينقدر از سياست کناره گيري ميکنن؟ منع روايي يا قرآني دارن؟ حديث داريم که علما رييس جمهور نشن؟ اين سوال به نظر شما شايد ديني نباشه اما هست! چون دين وقتي احيا ميشه که قدرت دست علما و مراجع باشه و در امور کشور بتونن دخالت کنن
پاسخ:
قطعا اگر حضرت علی ع اکنون حضور داشتند، همین گونه عمل می کردند که شخصی با تقوا و کار بلد و متخصص را انتخاب کنند که حکومت را به فنا نرساند.
در بین اصحاب حضرت علی ع افراد خوب زیادی بودند اما حضرت کار حکومتی به آنها نداد. چون صرف خوب بودن کافی نیست و باید تخصص و توان انجام کار را هم داشت. مثلا کمیل از اصحاب سر و اهل راز حضرت علی ع بود. اما امام به ایشان امارت جایی را نداد. یا اینکه برخی از افراد خوب را به سمتی منسوب کردند اما به محض اینکه آن شخص ناکارآمدی خود را در آن سمت نشان داد، فورا حضرت او را برکنار کردند.
مراجع تقلید تخصص شان مسائل نظری است و ممکن است برخی از آنها حتی توانایی اداره یک نانوایی را هم نداشته باشند. البته این چیزی از منزلت آنها کم نمی کند. کما اینکه اگر یک جراح فوق تخصص، نتواند اشکال خودروی خود را تعمیر کند یا حتی نتواند مهتابی خانه خود را تعمیر کند، از منزلت او چیزی کم نمی شود.
مراجع نیز دو دسته هستند. برخی در مسائل سیاسی خیلی راحت اظهار نظر می کنند و افراد سیاسی هستند. که البته قواعد تقسیم نقش ها را هم رعایت می کنند. مثلا اینکه یک مدرسه چند معلم دارد، دلیل نمی شود که هر کدام از معلم ها برای کلاس های دیگر هم تکلیف تعیین کند. بلکه هر معلم متناسب با موقعیت و نقش خود اقدام می کند.
برخی از مراجع نیز اصولا دغدغه چندانی نسبت به مسائل سیاسی ندارند. مثلا نهایت چیزی که برایشان مهم است، دو جلسه روضه و درس و ... است و خیلی هم از اوضاع اجتماع گسترده ایران خبر ندارند. حتی امورات بیت آنها هم توسط دیگران اداره می شود.
امیدوارم خداوند شرح صدر پذیرش حقیقت را به همگان ارائه کند که بزرگترین لغزشگاه مسلمانان مساله ولایت بوده است.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
چجوري ميشه ثابت کرد که امام زمان(عج) وجود داره؟
پاسخ:
دلايل فراواني يافت مي شود كه ميتوان از آن ها وجود امام زمان را اثبات كرد. اين دلايل را مي توان در سه مورد ذيل خلاصه كرد:
- دليل عقلي؛
- دليل قرآني؛
- دليل روايي و نقل تاريخي.
1. دليل عقلي بر وجود امام زمان: امام و حجت الهي بايد هميشه وجود داشته باشد. نمي توان زماني را تصور كرد كه خالي از حجت الهي باشد. پس نمي توان زمان ما را خالي از وجود حجت الهي دانست. بنابراين، امام زمان در زمان ما وجود دارد و زنده است.
امام صادق - عليه السلام - فرمود: «ما امامان، امان اهل زمين هستيم؛ چنان كه ستارهها امان اهل آسمان اند. ماييم كه خدا به وسيله ما آسمان را نگاهداشته تا بر زمين نيفتد. جز با اجازه او و براى ما آن را نگهداشته تا بر اهلش موج نزند و براى ما باران ببارد و رحمت خويش نشر كند و زمين بركات خود را بيرون دهد. اگر امام در زمين نباشد، زمين اهل خود را فرو مي برد. از روزى كه خدا آدم را آفريد، خالى از حجت نيست كه يا ظاهر و مشهور بوده است و يا غايب و مستور و تا قيامت هم خالى نمي ماند. او، حجت خدا است. اگر چنين نباشد، خدا را نمي پرستند.
سليمان، راوى حديث، مي گويد: از امام صادق (ع) پرسيدم: چگونه مردم از امام غائب بهرهمند شوند؟ فرمود: چنان كه با آفتاب پس ابر بهرهمند مي شوند». (2)
2. دليل قرآني: يكي از دلايل حيات حضرت حجت(عج) در عصر غيبت، آيات سوره قدر است: «فرشتگان و روح به اذن خدا، همه فرمانها و سرنوشت ها را فرود ميآورند». نكته مهم، واژه «تنزل الملائكة و الروح» است كه فعل مضارع معناي استمرار را ميرساند. قيدي براي آن معين نشده تا بگوييم نزول در سال خاصي بوده و تمام شده، بلكه هر سال شب قدري دارد. (3) هر شب قدر، ملائكه و روح، امر پروردگار را نازل مي كنند. جايگاه نزول امر، قلب مقدس ولي عصر(عج) ميباشد.
امام جواد (ع) به شيعيان توصيه كردهاند كه به وسيله اين آيه با آن ها (مخالفان امامت) استدلال كنيد؛ «اي شيعيان! به آيه انا انزلناه في ليلة مباركة استدلال كنيد. اين سوره (دخان) پس از رسول خدا، خاصّ ولي امر در هر عصري است». (4)
آيات ديگري نيز وجود دارد كه به نوعي دلالت بر زنده بودن امام زمان(عج) مي كند، مانند سوره هاي: مائده / 56، مجادله / 22، صافات / 173، انفال / 7، قصص/ 5، نور/ 55، توبه / 32 - 33، فتح / 28، صف / 8 - 9 و ... . (5)
3. دليل روايي و نقل تاريخي: اما دلايل تاريخي و روايي در مورد ولادت امام زمان در زمان و مكان معين و تداوم حيات معجزه گونه ايشان، بسيار زياد است. کتاب کمال الدین روایات زیادی در این مورد آورده است که می توانید مراجعه بفرمایید.
اصل بحث مهدویت و این که در آخر الزمان از اولاد امام حسین کسی می آید که کار عالم را به سامان می رساند از مشترکات همه مسلمانان است و همه این را قبول دارند اهل سنت می گویند هنوز به دنیا نیامده است. اما شیعیان با ادله تاریخی و روایی و حتی عقلی فراوان می گویند که او به دنیا آمده است روایاتی که زمان تولد او و غیبت صغرا و کبرای او را مشخص کرده است و افراد زیادی او را دیده اند.
پي نوشت ها:
1. فصلنامه انتظار، ج 1، ص 66 - 70.
2. شيخ صدوق، الأمالي، المجلس الرابع و الثلاثون، ص 186، انتشارات كتابخانه اسلاميه، 1362 هجرى شمسى.
3. ثقة الاسلام كلينى، اصول كافي، كتاب الحجة، باب في شأن انا انزلناه فياليلة القدر و تفسيرها، حديث 2، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1365 ه ش.
4. اصول كافي، همان، ج 1، ص 245.
5. لطف الله صافي گلپايگاني، امامت و مهدويت، ج 2 - 1، ج 2، ص 156 - 160، انتشارات جامعه مدرسين.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌷 💦 اهمیت عاقبت اندیشی :
💠 🍁مرد زرگری به دکان همسایه زرگر خود رفت و گفت :
ترازویت را به من بده تا این خرده های زر (طلا) را وزن کنم
همسایه اش که مرد عاقل و دور اندیشی بود، گفت : ببخشید، من غربال ندارم.
پیرمرد گفت : بابا، مرا مسخره می کنی، من ترازو می خواهم، تو می گویی
غربال ندارم؟!؟ مگر کر هستی؟!؟
همسایه ی عاقل گفت : من کر نیستم
ولی فهمیدم که تو با این دستهای لرزان خود، چون خواهی که خرده های زر را، به ترازو بریزی و وزن کنی، مقداری از آن
به زمین خواهد ریخت، آن وقت، برای جمع آوری آنها، جاروب خواهی خواست
و بعد از آنکه زرها را با خاک جاروب کردی، آن وقت غربال لازم داری تا خاک آنها را بگیری،
من از همین اول گفتم که غربال ندارم.
هر که اول بنگرد پایان کار
اندر آخر، او نگردد شرمسار
(پندهای جاویدان، ص 212)
که ترجمان این کلام
امام رضا علیه السلام است :
🌷 التدبیر قبل العمل، یؤمنک من الندم.
➖ دوراندیشی قبل از هر کاری، تو را، از پشیمانی حفظ می کند.
📗عیون اخبار الرضا ع ج2 ص 54
🌹 🌳 🥀🍀💐🌿🌻
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌹🍀اهمیت صبر و حوصله :
امام حسن مجتبی سلام الله علیه :
🌷 جربنا و جرب المجربون فلم نر شیئا أنفع وجدانا و لا أضر فقدانا من الصبر تداوی به الأمور و لا یداوی هو بغیره.
🌹 تجربه کردهایم و تجربه کنندگان نیز تجربه کردهاندکه
ما داشتن چیزی را سودمندتر و نداشتن چیزی را زیان بارتر
از صبر ندیدیم.
کارها با صبر به نتیجه میرسد
و صبر به غیر خویش مداوا نمیشود،
🌻 «هیچ چیزی جای صبر را نمیگیرد».
📗شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید
🌷 💦 💥 💐☘🥀🌿🌹
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌟پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند :
💎إنَّ أَعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَاللّه ِ یومَ القیامَةِ أَمشاهُم فى أَرضِهِ بِالنَّصیحَةِ لِخَلقِهِ
💎بلند مرتبه ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسى است که در روى زمین بیشتر در خیرخواهى و ارشاد مردم قدم بردارد.
📗کافي، جلد 2، ص 208 صفحه 5
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
💠
💎 توصیههای امام صادق(ع) به روزهداران
🔻 امام صادق علیهالسلام:
إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ مِنَ اَلْحَرَامِ وَ اَلْقَبِيحِ وَ دَعِ اَلْمِرَاءَ وَ أَذَى اَلْخَادِمِ وَ لْيَكُنْ عَلَيْكَ وَقَارُ اَلصَّائِمِ وَ لاَ تَجْعَلْ يَوْمَ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ
❇️ هرگاه روزه گرفتى گوش و چشم تو نيز بايد از ارتكاب حرام و زشت روزه بدارد و در اين حال از كشمكش و ناسزاگوئى و آزار خدمتگار بپرهيزى و بر تو است كه سنگينى و وقار روزهدار را داشته باشى، و آن روزت با روزى كه روزه ندارى يكسان نباشد».
📚 منلایحضرهالفقیه، ترجمه بلاغی و غفاری، ج ۲، ص ۴۳۸
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌐گناه کاری که درهمین دنیا خداوند آبرویش را می ریزد
💥پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
✍️منْ مَشَى فِی عَیْبِ أَخِیهِ وَ کَشْفِ عَوْرَتِهِ کَانَتْ أَوَّلُ خُطْوَهٍ خَطَاهَا وَضَعَهَا فِی جَهَنَّمَ وَ کَشَفَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ عَلَى رُءُوسِ الْخَلَائِقِ فان ماتَ و هُوَ کذلکَ ماتَ وَهُوَ مستحل لما حَرَّمَ الله.
هر کس در جستجوى عيب و كشف اسرار برادر دینی اش گام بردارد، نخستين گامى كه برمىدارد در راه جهنم برداشته است و خداوند زشتیهای او را در پیش مردم آشکار می نماید و اگر بر این حالت بمیرد،در حالی مرده است که حرام خداوند را حلال می دانسته است.
📚ثواب الأعمال، ص 288
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
✅ رهبر معظم انقلاب: تابع تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات در ماه رمضان جزو نیازهای اساسی مردم است
رهبر انقلاب در ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا:
🔹یک سؤال بیپاسخی وجود دارد در مورد مراسم دعا و نماز و عبادت؛ بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمیکنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سختگیرانهای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل میکنند.
🔹همان گونه که گفتم نظر کارشناسیشده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر میدانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک میکنند آن وقت هر چه آنها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
میشه بگید که چرا گرفتن روزه در روز عيد فطر حرام است؟
پاسخ:
اين گونه امور، از مسائل فرعي ديني هستند كه علت و دليل و فلسفه اصلي آن ها تعيين ميزان تسليم و تبعيت ما در برابر فرامين الهي است. نمي توان به راحتي به علت و فلسفه خاص اين اعمال و دستورات رسيد. اما وقتي معيار كشف دستورات شرعي را قرآن و سنت دانستيم و فقها از طريق اين منابع به چنين نظري رسيده اند، همين امر قانع كننده ترين دستور براي ما خواهد بود.
در واقع منطقي ترين دليل ما بر پذيرش حكم، آن است كه اين دستور به عنوان تكليفي ديني از مجاري منطقي و قابل اعتماد شريعت به ما رسيده، در نتيجه عمل به اين دستور همانند هر دستور ديگر تعبدي شرعي، لازم و منطقي و معقول است. چه بسا نتوان براي بسياري از دستورات قطعي دين دليلي دنیوی يافت. چرا که بسياري از احکام اثر جمساني و دنيوي ندارد و صرفا اثرش روحاني و آخرتي است. و از سوي ديگر نيز علوم بشري ناقص است و نمي تواند فلسفه تمام احکام را کشف کند.
اما با تفکر و توسعه علم، می توان حکمت هائی برای بعضی از احکام یافت که دور از فهم عادی بشر نباشد. از جمله در این مورد شاید بتوان گفت که شاید یکی از دلایل حرمت روزه در عید فطر و قربان، این باشد که این دو عید بعد از یک مدت عبادت و زهد می باشد؛ و لذا برای حفظ تعادل بین جسم و روح و دنیا و آخرت، شاید بهتر باشد که مؤمنین در این دو روز یک مقدار هم به امور جسمانی بپردازند و با برقراری عید و شادی و استفاده از نعمت ها، یک فراغتی برای روح و روان خود ایجاد کنند.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
چرا درقرآن اسم برف نيامده؟
چرا شب نبايد ناخن گرفت؟
چرا شب نبايدظرف شست؟
چرا باپاي چپ بايد وارد دستشوي شد؟
چرا در بهشت فقط به مردهاحوري ميدهند؟
چرا زن حامله نبايد ارايش کند؟
پاسخ:
چرا در قرآن نام برف نیامده است؟
قرآن کتاب هدایت است و هر آنچه به این منظور کمک می رساند در این کتاب مقدس آمده است و روش آن در بیان مطالب، اشاره به اصل و کلیات آنهاست و کمتر به بیان فروع و جزئیات پرداخته است که شاید دلیل آن گستردگی بیش از حد تصور موضوعات و احکام جزئی باشد. [جستارهایى در اندیشهى سیاسى اسلام؛ استاد مهدى هادوى تهرانى، صص 47-57.]
در قرآن و دیگر منابع اسلامی به طبیعت و مظاهر آن و موجودات مختلف توجه بسیاری شده و از آنها به عنوان نعمت ها و نشانه های خداوند یکتا و عظمت و قدرت او یاد شده است؛ زیرا یکی از راه های خداشناسی توجه به مخلوقات و آثار خدا است، به همین دلیل بیشتر، چیزهایی که در معرض دید مردم بوده، در قرآن از آنها یاد شده، تا در خلقت آنها دقت شود.
بنابر این، اگر نام چیزی در قرآن نیامده، مسئله عجیبی نیست؛ چرا که به جز اسم برف موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در قرآن به آنها اشاره نشده است. برای مثال درباره میوهای؛ مانند پرتقال یا لیمو و یا موز یا درباره موادی؛ مانند نفت و بنزین و بسیاری از چیزهای دیگر مطلبی در قرآن وجود ندارد. پس این پرسش نسبت به همه آنها وجود خواهد داشت. بدیهی است که این نقصی برای قرآن نخواهد بود؛ چراکه قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است.
ناخن گرفتن در شب:
ناخن گرفتن درشب اشکال ندارد . لیکن آنچه در روایات سفارش شده است آن است که گرفتن ناخن در روز جمعه یا پنج شنبه باشد که مجموعه ای از این روایات وجود دارد مانند این روایت:
از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است كه: هر كه ناخن و شارب در هر جمعه بگيرد، در وقت گرفتن بگويد بِسْمِ اللّهِ وَبِاللّهِ وَعَلى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ بعدد هر ريزه كه از مو و ناخن او بريزد، حقتعالى ثواب يك بنده از فرزندان اسمعيل آزاد كردن به او عطا فرمايد، بيمار نشود. (حلیة المتقین، قطع جیبی، انتشارات عصر جوان، فصل چهارم از باب پنجم، صفحه 143)
شستن ظرف در شب:
از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: شستن ظرفها و جارو كردن جلوى خانه، روزى را جلب میكند.[صدوق، خصال، ج1 ص 54]
در این روایات، جارو کردنی که موجب ازدیاد روزی دانسته شده مقید به روز نشده است، بلکه شامل روز و شب هر دو میشود.
ورود به دستشویی با پای چپ:
چنانچه انسان در حالت ایستاده دچار حمله یا سکته شود و وزن بدنش روی پای راست باشد به پشت و اگر روی پای چپ باشد به سمت جلو می افتد.
بنابراین وقتی انسان وارد دستشویی می شود و پای چپ او آزاد و در حال قدم برداشتن به پای راست تکیه کند در صورت اتفاق مذکور به پشت و بیرون از دستشویی می افتد. همچنین اگر در حال خروج از دستشویی با پای راست خارج شود و وزن بدن خود را روی پای راست خود بیندازد، در صورت اتفاق مذکور به بیرون از دستشویی می افتد. اسلام برای جلوگیری از این اتفاق احتمالی که یک مسلمان در محیط توالت نیفتد و به حیثیت و شخصیت او اهانت نشود این دستور را داده است.
حور العین:
قران نعمت های بهشت را برای ترغیب انسان ها به عمل تشریح کرده و بهشت هم متعلق به همه مردان و زنان صالح است . خدا در پاداش دادن هیچ تفاوتی بین زن و مرد قرار نداده است. آنچه در وصف همسران بهشتی در آیات قرآن آمده ،تنها بخشی از نعمت های بهشتی است ، گرچه حتی همین مورد اختصاص به مردان ندارد.
طبق آموزههای وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود از جمله همسران پاکیزه برخوردارند و این موهبت اختصاص به مردان ندارد، مثلاً قرآن کریم فرمود:
«و لهم فیها ازواج مطهره؛[بقره 25] برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است».
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
نسناس ها چه موجوداتي بودند
اينکه درقران فرشتگان به خدا از خونريزي انسان ها خبر مي دهند مگر قبلا موجوداتي بودند که آنها مقايسه کردند
پاسخ:
در باره چیستی و ماهیت «نسناس» دیدگاه های مختلفی بیان شده است:
1. نسناس حیوان و موجودی موهوم است که آن را به شکل انسان تصور مى کنند، و در زبان متداول به معناى نوعى میمون است. [1]
2. مخلوقاتی که از جهتی شبیه به انسان بودند و از جهت دیگری با آن فرق داشتند، و از نسل بنی آدم نبوده اند. [2] لذا براساس برخی روایات و دیدگاه برخی از مفسّران، پیش از آفرینش آدم (ع)، موجوداتی به نام «نسناس» در زمین زندگی می کرده اند که بسیار مرتکب فساد و قتل و خونریزی می شده اند. به همین جهت، پس از آنکه خداوند فرمود: «من در روى زمین، جانشینى [نمایندهاى] قرار خواهم داد»، فرشتگان گفتند: «پروردگارا! آیا کسى را در آن قرار مىدهى که فساد و خونریزى کند؟!». [3] بنابراین، پرونده سوء پیشینه این مخلوقات، سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به انسان شد، و او را به نسناس قیاس کردند. [4]
گفتنی است که در برخی از روایات درباره نسل پیش از آفرینش آدم (ع)، نام «نسناس» ذکر شده و در برخی دیگر فقط به این گروه از موجودات پیش از خلقت آدم (ع) به صورت کلّی و بدون نام خاصّی اشاره شده است. [5] در این جا، به دو روایت اکتفا می شود:
حضرت امام علی (ع) فرمود: «همانا [هنگامی که] خداى تبارک و تعالى دوست داشت تا موجودى را با قدرت بیکرانش بیافریند، در زمانى بود که از آفرینش جنّ و نسناس هفت هزار سال گذشته بود». [6] این حدیث، زمان آفرینش گروهی از موجودات به نام «نسناس» را پیش از آفرینش آدمیان معرفى مى نماید.
امام محمدباقر (ع) در پاسخ به پرسش جابر بن یزید جعفی در این زمینه فرمودند: «گویا تو گمان می کنی خداوند تنها این عالم را آفریده است و گمان می کنی خداوند غیر از شما بشر دیگری نیافریده است. به خدا سوگند خداوند هزار هزار عالم آفریده است و هزار هزار آدم و تو در آخرین این عالم و از آخرین این آدم ها هستی». [7] ، [8] در این حدیث، فقط اشاره به موجوداتی پیش از انسان هایی از نسل حضرت آدم (ع) اشاره شده و نامی از نسناس نیامده است.
3. با استناد به حدیثی، [9] نسناس، نوعى از انسان ها و از نسل بنی آدم بودند که به جهت مسخ دارای یک دست و یک پا بوده و مانند حیوانات می چریدند . [10] طبق این معنا، می توان گفت که، مصداقی از نسناس، در قوم عاد وجود داشتند و منافاتی با موجودات پیش از خلقت حضرت آدم (ع) ندارد؛ چرا که بنابر برخی از روایات، گروهی از انسان ها به دلیل انجام گناهان زیاد و تقویت جنبه های حیوانی و دوری از جنبه های ملکوتی، از مصادیق نسناس و آیه «إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا»، [11] دانسته شده اند. [12]
[1] . فرهنگ ابجدی عربی – فارسی ص 912، واژه «النَّسْنَاس»
[2] . کتاب العین، ج 7، ص 200،
[3] . بقره، 30.
[4] . آلاء الرحمن فى تفسیر القرآن، ج 1، ص 83، / المیزان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 119
[5] . ر.ک: نمایه های «نسل انسان های غارنشین»، سؤال 636 (سایت: 695) ؛ «آدم هشتمین نسل از انسان»، سؤال 5901 (سایت: 6471) .
[6] . علل الشرائع، ج 1، ص 104،
[7] . خصال، ج 2، ص 652،
[8] .
[9] . بحارالانوار، ج 24، ص 96
[10] . مجمع البحرین، ج 4، ص 111
[11] . فرقان، 44: «آنان فقط همچون چهارپایانند، بلکه گمراهترند».
[12] . الکافی، ج 8، ص 244 و 245
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌷 💦 💥 💐
🌹🍀علل و عوامل ضعف آدمی :
🌷 💦 قال علی عليه السلام :
مِسْكِينٌ اِبْنُ آدَمَ
مَكْتُومُ اَلْأَجَلِ، مَكْنُونُ اَلْعِلَلِ،
مَحْفُوظُ اَلْعَمَلِ، تُؤْلِمُهُ اَلْبَقَّةُ
وَ تَقْتُلُهُ اَلشَّرْقَةُ
وَ تُنْتِنُهُ اَلْعَرْقَةُ
🌷 چه بیچاره و زمینگیر است آدمی :
🌷 زمان مرگش پنهان
🌷 ریشه ی بیماری هایش مخفی
🌷 اعمالش ثبت می شود
🌷 یک پشه او را، به درد می آورد
🌷 و یک جرعه آب در گلو، اورا می کشد
🌷 و عرق بدنش، بدبویش می کند.
🌹 📗 نهج البلاغه، حکمت 419
🌹 🌳 🇮🇷 📕 🌴 💦
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
✳️امت اسلامی درچه صورتی می تواند در مقابل امواج طوفندهی مشکلات جهان اسلام پیروز شود؟
💥 ثمرات تقوای برای امت اسلام در کلام امیرالمومنین(علیه السلام)
1️⃣مَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَى عَزَبَتْ عَنْهُ الشَّدَائِدُ بَعْدَ دُنُوِّهَا/ کسی که تقوا را انتخاب کند، سختیها بعد از نزدیک شدنش، از او دور گردند؛
2️⃣وَ احْلَوْلَتْ لَهُ الْأُمُورُ بَعْدَ مَرَارَتِهَا / و کارها پس از تلخیها برای او شیرین؛
3️⃣وَ انْفَرَجَتْ عَنْهُ الْأَمْوَاجُ بَعْدَ تَرَاكُمِهَا/ و امواج فتنهها پس از تراکم از اطراف او پراکنده میگردد؛
4️⃣وَ أَسْهَلَتْ لَهُ الصِّعَابُ بَعْدَ إِنْصَابِهَا/ و دشواریها پس از رنجاندنش بر او آسان میشود؛
5️⃣وَ هَطَلَتْ عَلَيْهِ الْكَرَامَةُ بَعْدَ قُحُوطِهَا/ و باران کرامت پس از نایاب شدن بر او میبارد؛
6️⃣وَ تَحَدَّبَتْ عَلَيْهِ الرَّحْمَةُ بَعْدَ نُفُورِهَا / و رحمت رمیده شده به او روی میآورد؛
7️⃣وَ تَفَجَّرَتْ عَلَيْهِ النِّعَمُ بَعْدَ نُضُوبِهَا / و چشمه نعمت پس از خشک شدن بر او به جوشش میآید؛
8️⃣وَ وَبَلَتْ عَلَيْهِ الْبَرَكَةُ بَعْدَ إِرْذَاذِهَا/ و برکت تقلیل یافته برای او فزونی گیرد.
منبع: نهج البلاغه/خطبه ۱۹۸
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
برزخ چيست
پاسخ:
بَرْزَخْ عالَم میان دنیا و قیامت است که از آن به قیامت صغری، عالَم قبر و عالَم مثال نیز تعبیر میشود. بعد از مرگ و جدایی روح از بدن مادی، انسان به برزخ ورود مییابد که اولین مرحله از آن، سؤال قبر است که به باور گروهی از متفکران، خطاب به بدن مثالی است و به باور گروهی دیگر، خطاب به بدن مادی موجود در قبر خاکی است.
بر اساس آموزههای اسلامی، این عالَم برای هر دو گروه مؤمن و غیرمؤمن وجود دارد؛ با این تفاوت که برای مؤمنان، بهشت و برای کافران، جهنم است.
در حدیثی از امام صادق(ع) پس از بیان این مطلب که همۀ شیعیان (حقیقی) در آخرت وارد بهشت میشوند، آمده است: واللهِ اَتَخَوفُ علیکم فیالبرزخ (ترجمه: سوگند به خدا بر شما در برزخ میترسم) . سپس در پاسخ راوی که دربارۀ برزخ پرسید، فرمود: القبرُ منذُ حین موته الی یوم القیامة (ترجمه: (برزخ) همان قبر است از هنگام مرگ تا روز قیامت.)
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
شباهت حضرت يحيي و امام حسين عليهم سلام در چيست؟
چند شباهت وجود دارد؟
پاسخ:
1. هر دو شش ماهه به دنیا امدند
2. هر دو از مادر شیر نخوردند
3. سر بریده هر دو تکلم نمود
4. سر هر دو را زنا زاده ای از بدن جدا کرد
5. هر دو را به صبر و زجر کشی به شهادت رساندند
6. سر عر دو در ظشت طلا نهاده شد
7. پیامبر فرمود جایگاه قاتل هر دو در جهنم یکی است
پی نوشت:
شیخ جعفر شوشتری، خصائص الحسینیه، ص 152
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه.
1-ايا اهل سنت هم به عصمت حضرت زهرا س و امام علي ع اعتقاد دارند؟
2-چه احاديثي داريم که بفرمايد ازدواج اين دو بزرگوار براساس امر الهي بوده است؟ايا سند اين احاديث صحيح است ؟و اهل سنت هم اين احاديث را قبول دارند؟
پاسخ:
اهل سنت قائل به عصمت جضرت زهرا و امام علی(ع) نمی باشند و عصمت را (آن هم در حد دریافت و تبلی دین) جز برای پیامبر برای کسی دیگری قائل نیستند.
البته آیات و روایاتی در کتاب قرآن و کتب اهل سنت وجود دارد که تصریح به عصمت امام علی و حضرت زهرا دارد ولی به خاطر تعصب های مذهبی اهل سنت از زیر بار پذیرفتن این حقیقت شانه خالی می کنند.
آیاتی مانند آیه تطهیر، آیه اولوا الامر، آیه کونوا مع الصادقین و ...
روایاتی مانند : حدیث ثقلین، علی مع الحق و الحق مع علی ، فاطمة بضعة منی و ...
اما درباره ازدواج حضرت زهرا و امام علی(ع):
ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا بنا بر امر الهی بوده که این مطلب در احادیث شیعه و سنی وارد شده است و مورد قبول فریقین است:
ماجرای خواستگاری از حضرت فاطمه (س)، با تفاوتهایی در منابع شیعه و سنی نقل شده است. بنابر این منابع، چند تن از صحابه در مدینه مانند ابوبکر، عمر بن خطاب و عبدالرحمن بن عوف به خواستگاری فاطمه(س) رفتند. پیامبر (ص) در پاسخ به این درخواستها، ازدواج فاطمه را موکول به خواست و قضای الهی میکرده و تاکید کرده است که ازدواج او به دست خداست.
(ابن سعد، طبقات الکبری، ۱۴۱۰ق، ج۸، ص۱۶؛ قزوینی، فاطمة الزهراء از ولادت تا شهادت، ۱۳۸۶ش، ص۱۹۲.)
بنابر نقل ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب، پیامبر در هنگام ازدواج فاطمه و علی(ع) بر منبر رفت و خطبهای خواند و سپس گفت: خداوند به من دستور داده است که فاطمه را به عقد علی درآورم (ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، نشر علامه، ج۳، ص۳۵۰.)
محب طبری(از علمای اهل سنت) از رسول خدا(ص) روایت می کند که فرشته ای برایشان نازل شد و گفت: ای محمد! خداوند ترا سلام می رساند و می گوید: در ملأ أعلی دخترت را به ازدواج علی ابن ابیطالب(ع) درآوردم، پس تو هم او را در زمین به ازدواج علی (ع) درآور. ام سلمه می گوید: فاطمه(ع) بر همه زنان افتخار می نمود، زیرا اولین کسی بود که جبرائیل برای وی خطبه خواند. ( تاریخ طبری، بی تا: ص 32)
شیخ طوسی از جابربن عبدالله انصاری چنین روایت می کند: هنگامی که رسول خدا(ص) فاطمه(س) را به ازدواج علی(ع) درآورد، عده ای از مردم قریش نزد او آمدند و گفتند: دخترت را به مهریة اندکی به ازدواج پسر ابیطالب در آورده ای؟ پیامبر(ص) فرمود: من علی(ع) را به ازدواج فاطمه(س) در نیاوردم بلکه خدای عزّوجلّ در شبی که مرا به سدرة المنتهی (معراج) بالا برد، این ازدواج را صورت داد و درّ، جواهر و مرجان پخش نمود. فرشتگان شگفت زده شده و از آن گوهرها برگرفتند و با آن هدیه ها داده و بدان افتخار می کردند و می گفتند: این از فاطمه(س)، دختر محمد(ص) است.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
ببخشيد بنده دوست دارم که ازدرون احساس ثابت ومحکمي نسبت به اعتقادات ودينم داشته باشم
ولي بيشتر اوقات شک وشبهه به جانم مي افتد ووقتي کتاب مطالعه ميکنم آروم ميشم واحساس ثابتي اعتقاداتمو ميکنم
ولي دوبااااره بعدازچندروزي.....
ميدونم که همه چيز حق ودرسته ولي يه شکي که به جونم ميوفته اينه که نکنه فلان...
و ازاين شک ها خسته شدممم....
و دوست دارم ان شاءالله به قول امام خميني ره با دلي آرام وضميري مطمئن ازاين دنيا برم
پاسخ:
پرسش از وجود خدا و پيامبر و معاد و ... (اصول دين) که هر چند وقت يک بار به سراغ انسان مي آيد طبيعي است و نشان از روح پرسش گري انسان و حق طلبي اوست. اين شک ها و سوال ها نه تنها بد نيست بلکه اگر جواب داده شود و پيگيري صحيحي شود موجب رشد و پيشرفت انسان در مسائل عقيدتي و عبادي مي گردد.
خود دين اسلام به ما دستور مي دهد که عقايد ديني را نه از روي تقليد بلکه از روي تحقيق ياد گرفته تا دين داري ما يک دين داري ريشه اي و از روي بصيرت باشد و سختي هاي روزگار نتواند ما را از حقيقت دين و خدا و پيامبر جدا کند.
هر چقدر انسان در فهم مسائل عقايدي خود وقت بگذارد و تحقيق کند استفاده کرده است.
البته همان گونه که عرض کردم انسان چون به مراتب بالايي از معرفت خدا و دين نرسيده است و اين آموزه ها با جان او آميخته نشده است هر از چند گاهي دچار وسوسه هاي نفس مي شود و حالت شک و ترديد به او دست مي دهد از اين حالت ها نگران نباشيد به دانسته هاي خود درباره دين و خدا و پيامبر بيافزاييد و سعي کنيد اين دانسته ها را با عبادت به جانتان پيوند دهيد.
در ادبيات ديني به اين حالت هايي که گاه سراغ انسان مي آيد حديث نفس گفته مي شود :
حديث نفس هر نوع فكر در مورد مسئلهاي اعتقادي يا اخلاقي است كه گناه آلود باشد. البته اصل اين فكر گناه نيست اما آثار وضعي خود را دارد.
پيامبر خدا صلي الله عليه وآله ميفرمايند: خداوند از وسوسه ها وتشكيكات ذهني امّت من تا زماني كه آنها را به زبان يا به مرحله عمل نياورده باشند، گذشت كرده است.( ميزان الحكمه ج 13 ص 155) همچنين ميفرمايند: هر دلي وسواس دارد. پس هرگاه اين وسواس پرده دل را بِدَرَد وبه زبان آورده شود، بنده به سبب آن مؤاخذه گردد، اما اگر پرده دل را ندرد وزبان به آن گويا نشود، گناهي صورت نگرفته است.(همان)
ملاحظه ميفرماييد كه تا حدودي وجود وسوسه طبيعي است اما بايد آن را كنترل كرد و مراقب بود كه به زبان يا عمل نرسد. از امام كاظم عليه السلام درباره حديث نفْس (افكار وانديشه هايي كه در ذهن انسان مي گذرد) سؤال شد. فرمود: كيست كه نفْس او دچار افكار وانديشه نشود؟! (همان)
در احاديث راه هايي براي اين حالت(غير از تحقيق در عقايد که قبلا گفتيم) هست:
گفتن أعوذ بالله من الشيطان الرجيم و پناه بردن به خدا. « وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّيَاطِينِ * وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ» ( المؤمنون : 97 و 98) «و بگو: پروردگارا! از وسوسه هاى شياطين به تو پناه مى برم. و پروردگارا! به تو پناه مى برم از اينكه [شيطان ها]نزد من حاضر شوند».
حضرت صادق آل محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود:
براى هر مؤمنى چهل روز نمى گذرد، مگر اين که گرفتار حديث نفس مى شود. پس هر وقت حديث نفس بر کسى عارض شد، دو رکعت نماز بجا آورد و از شّر آن به خدا پناه ببرد.چون يک روز حضرت آدم عليه السّلام از حديث نفس به خداوند عزّ و جل شکایت کرد.
حضرت جبرئيل عليه السّلام نازل شد و فرمود: بگو:« لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ اِلاّ بِاللّهِ»حضرت آدم عليه السّلام تا اين ذکر را فرمود، حديث نفس او بر طرف شد.
در دستورات اسلامي حداقل 100 مرتبه در روز گفتن اين ذکر وارد شده است .
پس دو کار باید در کنار هم انجام داد:
1- مطالعه و تحقیق مستمر درباره عقاید دینی
2- دعا و راز و نیاز و درخواست از خدا برای این که وسوسه از انسان دور شود
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db