ظهور اصغر همان گونه که برای تثبیت و جا افتادن غیبت کبرا، خداوند متعال برای امام زمان علیه السلام غیبت صغرا را مقدّر کرد تا زمینه برای غیبت کبرا فراهم گردد، در مورد ظهور حضرت نیز گفته شده که قبل از ظهور اکبر، خداوند برای ایجاد آمادگی برای آن، ظهور اصغری را پیش بینی کرده است. به این معنا که خداوند مدّتی قبل از ظهور اکبر، سطح علمی مردم را در طبقات مختلف جامعه بالا میبرد تا برای درک عصر حضرت مهدی علیه السلام قابلیت لازم را پیدا نمایند. این آمادگی از دو طریق حاصل میشود: ۱ - بالا بردن شعور و آگاهی مردم نسبت به احتیاج داشتن حکومت جهانی توحیدی. ۲ - بالا بردن سطح علمی مردم برای پذیرش چنین حکومتی.
💠 اباصلت هروی گوید در جمعه آخر ماه شعبان بر امام رضا (علیهالسلام) وارد شدم، حضرت فرمود: اى اباصلت ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است.
🔹 پس آنچه از اعمال خیر که در این ماه در انجام آن کوتاهى کردهاى در این چند روزى که باقى مانده تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو فائدهاى ندارد.
🔹 و «#دعا» و «#استغفار» و «#تلاوت_قرآن» را افزون کن، و «از گناهان و نافرمانیهایت به سوى خدا بازگرد و توبه نما»، تا این ماه خدا به تو رو کرده باشد در حالى که تو با خدایت -عزّوجلّ- اخلاص ورزیده باشى، و «امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنى».
🔹 و نیز «در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى»، و «هیچ گناهى را که مرتکب بودهاى وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى»، و «از خداوند پروا داشته باش»، و «در امور نهان و آشکارت بر او توکّل و اعتماد کن».
🔹 و هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام میرساند، و براى هر چیز اندازهاى قرار داده است.
🔹 و در باقیمانده این ماه زیاد این ذکر را بگو: «اللَّهُمَّ إنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»؛ (یعنى: پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیدهاى، پس از تو میخواهیم که در باقیمانده این ماه ما را ببخشى و بیامرزى).
🔹 زیرا خداوند تبارک و تعالى در این ماه مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد میکند.
📚 عیون اخبار الرضا ؛ جلد ۲ صفحه ۵۱
عوامل زمینه سازی حکومت جهانی
ممکن است گفته شود با توجه به تشتّت آرا و اختلاف مذاهب و تنوع حکومتها و ناسازگاری آنها نسبت به یکدیگر، تشکیل حکومت واحد جهانی ممکن به نظر نمی رسد؛ چگونه میتوان همه ملیتها را تحت حکومت واحدی جمع کرد.
پاسخ:
نه تنها تشکیل حکومت واحد جهانی ممکن و میسور است، بلکه امری حتمی و لازم به نظر میرسد و علل و عوامل زیادی در زمینه سازی آن دخیل میباشند:
۱ - خطر جنگ و خونریزی که همواره مانند کابوس وحشتناکی بر سر جوامع انسانی سایه افکنده، تنها با وحدت حکومت در سطح جهان و یکپارچگی همه امتها برطرف میشود.
۲ - به تصریح دانشمندان «تضاد منافع» ریشه اصلی و اوّلی برخوردهای خونین و پیکارهای سهمگین حکومتها با یکدیگر است. حال اگر بدانیم که شعار حکومت حضرت، عدل و انصاف برای کلّ جامعه بشری است، همگی به سوی حکومت عدل جهانی سوق داده میشوند.
۳ - یکی دیگر از عوامل تشکیل حکومت جهانی، تکامل عقول و ادراکات بشر است که به نوبه خود میتواند زمینه ساز حکومت جهانی گردد؛ زیرا بشر هم از ناحیه خود در راه حرکت به سوی کمال و ترقّی و تکامل عقلانی است و هم در هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام به کمال نهایی خود نایل میگردد، و لذا میتوانند با یکدیگر تألّف کرده و به حکومت جهانی تن دهند، زیرا همه تعارض و تزاحمها از ناحیه کم عقلی و جهل و کم خردی است.
ظرفیت کلّی برای ظهور
شکی نیست که هر کار اجتماعی احتیاج به آماده کردن ظرفیتهای مناسب دارد. در مورد ظهور منجی کل بشری که پدیده اجتماعی عظیمی است احتیاج به تحقق مقدمات و شرایط خاصی است؛
۱ - پیشرفت دینی در میان امت اسلامی و لو در طبقه خاصی از آنها.
۲ - گسترش انحراف عمومی در بین مردم.
۳ - گسترش ظلم و فساد در سطح عموم و در نتیجه دور شدن مردم از دین و متابعت از هوای نفس.
۴ - پیشرفت بشر در صنعت و تکنولوژی.
۵ - آماده شدن یاران خاص حضرت برای نصرت و یاری او.
📌 شیعه حقیقی کیه؟
مفضل بن عمر در وصایای خود نقل می کند که امام صادق(ع) درباره دسته بندی شیعیان و منتظران مهدی فرمود:
مردم درباره ما سه گروهند:
1⃣گروهی ما را #دوست دارند، سخن ما را می گویند و منتظر #قیام #قائم ما هستند، ولی عمل ما را انجام نمی دهند؛ اینان اهل دوزخند.
2⃣گروه دوم نیز ما را دوست دارند، سخن ما را می گویند، منتظر قیام قائم ما هم هستند، عمل ما را انجام می دهند، اما برای رسیدن به دنیا و دریدن مردمان.
اینان نیز جایگاهشان #دوزخ است.
3⃣ و گروه سوم ما را دوست دارند، سخن ما را گفته، منتظر فرج قائم ما هستند و برای خدا عمل میکنند. اینان از ما و ما از آنانیم.
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۵۱۴
سنّ حضرت علیه السلام هنگام ظهور
مطابق روایات شیعه و سنّی، امام زمان علیه السلام در حالی که ظاهر او جوان و به سنّ چهل سالگی است ظهور خواهند کرد.
اینک به برخی از روایات اشاره میکنیم:
۱ - ابن صباغ مالکی به سندش از رسول خداصلی الله علیه وآله نقل کرده که در حدیثی فرمود: «مهدی از اولاد من با سن چهل سال است... ». [۱]
۲ - شیخ صدوق رحمه الله به سندش از اباصلت هروی نقل میکند که گفت: به امام رضاعلیه السلام عرض کردم: قائم شما هنگام خروج چه علامتی دارد؟
حضرت فرمود: «علامت او این است که او از حیث سنّ پیر است ولی در ظاهر جوان نشان داده میشود، به حدی که هر گاه کسی به او نظر میافکند گمان میکند که او سی ساله یا کمتر است.
و از جمله علامات او آن است که به مرور ایام و شبها پیر نمی شود تا آن که مرگ او فرا رسد».
[۲]
نعمانی به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «اگر قائم قیام کند مردم او را انکار خواهند کرد؛ زیرا در حالی که جوان رشیدی است به سوی آنها باز میگردد... ». [۱]
ممکن است روایاتی که اشاره به سن چهل سالگی دارد مقصود آن باشد که جسد و جسم او در حدّ کمال است؛ زیرا بدن تا چهل سالگی به کمال رشد خود میرسد. گر چه برخی روایات نیز به سنّ ۱۸ سالگی و ۵۱ سالگی اشاره کرده است ولی روایت اوّل از محمّد بن حمیر نقل شده نه از یکی از معصومین علیهم السلام. و روایت دوّم گر چه از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده ولی از صحت سند برخوردار نیست، خصوصاً آن که هر دو روایت با روایات مستفیضی که دلالت بر ظاهر چهل سالگی دارد مخالف است.
----------
[۱]: ۷. الفصول المهّمة، ص ۲۱۷.
[۲]: ۸. کمال الدین، ص ۶۵۲، ح ۱۲.
[۱]: ۹. الغیبة، نعمانی، ص ۱۸۸.
خصوصیات جسمی امام زمان علیه السلام هنگام ظهور
مطابق برخی از روایات سنّی و شیعی، امام زمان علیه السلام هنگام ظهور دارای صفات و خصوصیات جسمی خاص است از قبیل:
۱ - أجلی الجبهه: یعنی پیشانی وسیع و عریض. [۲]
۲ - اقنی الأنف: وسط بینی او برآمده ولی دو سوراخ آن تنگ است. [۳]
۳ - کأنّ وجهه کوکب درّی: گویا صورت او همانند ستاره ای درخشان است. [۴]
۴ - اللون لون عربی: با چهره ای گندم گون. [۱]
۵ - افرق الثنایا: ما بین دندانهای او باز است. [۲]
۶ - اکحل العینین: مژههای او سیاه است. [۳]
۷ - براق الثنایا: با دندانهای سفید. [۴]
۸ - أزج الحاجبین: با ابروانی کشیده و باریک. [۵]
۹ - مربوع القامة: قامتش متوسط. [۶]
۱۰ - الجسم جسم اسرائیلی: جسم او تنومند است. [۷]
۱۱ - علی خدّه الایمن خال اسود: بر گونه راست او خالی سیاه است. [۸]
----------
[۲]: ۱۰. سنن ابی داوود، ج ۲، ص ۴۲۲.
[۳]: ۱۱. همان.
[۴]: ۱۲. الفصول المهمة، ص ۳۱۷.
[۱]: ۱۳. البیان، ص ۹۴.
[۲]: ۱۴. همان، ص ۹۶.
[۳]: ۱۵. همان.
[۴]: ۱۶. همان.
[۵]: ۱۷. الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۱۴۷.
[۶]: ۱۸. الغیبة، نعمانی، ص ۲۸۱؛ ارشاد مفید، ص ۳۴۲.
[۷]: ۱۹. البیان، ص ۹۴.
[۸]: ۲۰. الفصول المهمة، ص ۳۱۷.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C315370f986
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C315370f986
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
عنایت الهی در جهت پیروزی
اشاره مطابق روایات، خداوند متعال هنگام ظهور امام زمان علیه السلام امدادهای غیبی را به کمک آن حضرت خواهد فرستاد که از آن جمله است:
۱ - عنصر ناگهانی و غفلت دشمنان مطابق روایات، حضرت هنگامی ظهور میکنند که دشمنان، همه از ظهور او غافلند. و در دانش نظامی این مطلب به خوبی روشن است که چقدر عنصر غفلت و ناگهانی هجوم در پیروزی بر دشمن تأثیر دارد.
امام زمان علیه السلام در توقیعی که به شیخ مفیدرحمه الله فرستاد فرمود: «... پس همانا امر ما به طور ناگهانی است... ». [۱]
۲ - ایجاد رعب و وحشت یکی دیگر از راههای نفوذ بر دشمن که در علم نظامی از آن بهره گیری فراوان میشود ایجاد ترس و خوف و رعب در قلوب دشمن است، تا از این راه تسلیم گردند. نعمانی به سند خود از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «أمر اللَّه عزّوجلّ أن لاتستعجل به حتّی یؤیده [اللَّه بثلاثة [أجناد]: الملائکة، والمؤمنین، والرعب»؛ [۲] «خداوند عزّوجلّ امر نمود تا به آن عجله نکنی تا این که او - مهدی علیه السلام - را به سه لشکر تأیید نماید: ملائکه، مؤمنین و وحشت. »
۳ - جذب تمام مسلمین یکی دیگر از تأییدات الهی در حقّ حضرت آن است که به عنایت الهی از راهی قیام خود را شروع خواهد کرد که مورد اتفاق تمام مسلمانان است. از جمله آن که:
الف. ظهور خود را از مسجدالحرام شروع خواهد کرد که مورد اتفاق تمام مسلمانان است.
ب. خطابه ای که در مسجدالحرام هنگام ظهورش میخواند به امور مشترک و اتفاقی بین مسلمانان اشاره دارد.
ج. قیام خود را با همان شعارهای رسول خداصلی الله علیه وآله شروع میکند.
د. مطالبه خون امام حسین علیه السلام میکند.
۴ - تأیید از جانب ملائکه از جمله تأییدات الهی نسبت به حضرت مهدی علیه السلام کمک فرستادن ملائکه برای یاری حضرت و قتال به همراه حضرت بر ضدّ ظالمان است. گنجی شافعی به سند خود از علی بن ابی طالب علیه السلام در حدیثی در رابطه با مهدی علیه السلام نقل کرده که فرمود: «خداوند او را با سه هزار از ملائکه یاری خواهد کرد... ». [۱]
قندوزی حنفی از کتاب «اسعاف الراغبین» صبان نقل کرده که در روایات فراوان آمده است که هنگام ظهور حضرت بر بالای سر او فرشته ای ندا میدهد: «این خلیفه خداست او را متابعت و پیروی کنید... و همانا خداوند متعال او را با سه هزار فرشته یاری خواهد کرد... ». [۲]
نعمانی به سند خود از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «خداوند متعال او - مهدی علیه السلام - را با سه لشکر یاری خواهد کرد: با ملائکه... ». [۳]
این تأیید به نوبه خود در توجه مردم به حضرت نقش به سزایی دارد، زیرا هنگامی که مخالفان مشاهده کنند که حضرت مشمول نصرت فرشتگان خداوند است ترس سراسر وجود آنها را فرا گرفته و پی به الهی بودن این قیام خواهند برد و در نتیجه طوعاً یا کرهاً خود را تسلیم حضرت میکنند. [۴]
----------
[۱]: ۲۱. احتجاج، ج ۲، ص ۳۲۴.
[۲]: ۲۲. الغیبة، نعمانی، ص ۱۹۸.
[۱]: ۲۳. البیان، ص ۹۶.
[۲]: ۲۴. ینابیع الموده، ص ۵۶۳.
[۳]: ۲۵. الغیبة، نعمانی، ص ۱۲۸.
[۴]: ۲۶. همان.
✅هشت سفارش امام رضا علیه السلام در رابطه با روزهای پایانی ماه شعبان:
1⃣بیشتر ماه شعبان گذشته، پس هر مقدار در عبادت کوتاهی کردی در باقی مانده ی آن جبران کن.
2⃣زیاد به دعا و استغفار مشغول باش.
3⃣زیاد قرآن تلاوت کن.
4⃣از گناهان خود توبه کن تا وقتی وارد ماه خدا (ماه رمضان) می شوی برای خدا خالص و صاف و پاک باشی.
5⃣اگر امانتی بر عهده ات هست آن را ادا کن.
6⃣اگر از مومنی کینه ای داری آن را از دلت بیرون کن.
7⃣اگر مرتکب گناهی میشوی آن را ترک کن.
8⃣در باقی مانده ی این ماه این ذکر را زیاد بگو:
ِ "اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْه "
خدایا اگر تا این لحظه از ماه شعبان ما را نبخشیدی در باقی مانده ی آن ما را ببخش.
📚عیون اخبار الرضا، ج۲، ص ۵۱
مکان ظهور مطابق روایات شیعه و اهل سنّت
اولین مکانی که حضرت در آنجا ظهور میکند بین رکن و مقام است.
سیوطی به سندش از رسول خداعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «مهدی از مدینه به سوی مکه خروج میکند، مردم از او میخواهند که از میانشان خروج کند آن گاه با او بین رکن و مقام بیعت میکنند در حالی که کراهت دارد... ». [۱]
شیخ طوسی به سندش از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «گویا قائم را در روز عاشورا، روز شنبه، ایستاده بین رکن و مقام مشاهده میکنم... ». [۲] این اخبار به جهت کثرت و تظافر آنها قابل اثبات تاریخی است.
----------
[۱]: ۲۷. الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۱۵۲.
[۲]: ۲۸. همان، ص ۱۰۲.
💚🌹 یا صاحب الزمان
خون پاک شهدا منتظر توست بیا
سر مصباح هدا منتظر توست بیا
وارث خون خدا و پسر خون خدا
به خدا خون خدا منتظر توست بیا
صبح هم منتظر صبح ظهور تو بود
روز ما و شب ما منتظر توست بیا
بر سر گنبد زرین حسین بن علی
پرچم کرب و بلا منتظر تواست بیا
علم و مشک و لب خشک جگر سوختگان
دست افتاده جدا منتظر توست بیا
فرق بشکسته ی زینب،سر خونین حسین
که جدا شد ز قفا منتظر توست بیا
بر سر نی سر جدت به عقب بر گشته
طفل افتاده ز پا منتظر توست بیا
آفتابی که چهل جا به سر نی تابید
در دل طشت طلا منتظر توست بیا
آن یتیمی که سر پاک پدر را بوسید
ناله زد (یا ابتا)منتظر توست بیا
بر ظهور تو دعا بر لب (میثم)تا کی؟
تو دعا کن که دعا منتظر توست
💧حاج غلامرضا سازگار(میثم)
🌹☘🌹☘🌹☘🌹
💎خبری امیدبخش برای منتظران ظهور
🔻امام صادق عليهالسلام:
يا اَبا بَصيرٍ طُوبى لِشيعَةِ قائِمِنَا الْمُنْتَظِرينَ لِظُهُورِهِ، فى غَيْبِتِهِ، وَالْمُطيعينَ لَهُ فى ظُهُورِهِ، اُولئَكَ اَؤْليآءُاللّه ِ الَّذينَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاهُمْ يَحْزَنُونَ
❇️ اى اَبُوبصير، خوشا به حال شيعيان و پيروان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهور و در زمان ظهور مطيع او هستند.
آنها اولياى خدا هستند كه ترس و اندوهى براى آنان وجود ندارد.
📚 بحارالأنوار، ج 52، ص 150
❁﷽❁
💐 فضیلت ذکر شریف صلوات 💐
🍀🌹حدیث اول
بنا بر روایتی امام رضا ( علیه السلام ) به نقل از رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمودند :
" هر کس در روز جمعه ۱۰۰ بار بر من صلوات بفرستد ، خداوند ۶۰ حاجت او را برآورده می کند ، ۳۰ حاجت دنیایی و ۳۰ حاجت آخرتی . " 🌹
📗 بحارالانوار ، ج ۹۱ ، ص ۶۱
📖 متن روایت 👇
💎 ثواب الأعمال أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنِ الْبَرْقِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنِ الرِّضَا (علیه السلام ) قَالَ : " قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : "مَنْ صَلَّى عَلَيَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ قَضَى اللَّهُ لَهُ سِتِّينَ حَاجَةً مِنْهَا لِلدُّنْيَا ثَلَاثُونَ حَاجَةً وَ ثَلَاثُونَ لِلْآخِرَةِ . "
🍀🌹حدیث دوم
بنا بر روایتی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : " هر کس در روز جمعه ۱۰۰ بار بر من صلوات بفرستد ، خداوند گناهان ۸۰ سال او را می آمرزد ." 🌹
📘 بحارالانوار ، ج ۹۱ ، ص ۶۴
📖 متن روایت 👇
روی ان قال رسول الله (ص) : " مَنْ صَلَّى عَلَيَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ خَطِيئَتَهُ ثَمَانِينَ سَنَةً."
🍀🌹حدیث سوم
بنا بر روایت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)در سفارشی به امام علی(علیه السلام) فرمودند :
" هر کس هر روز یا هر شب بر من صلوات بفرستد ، شفاعت من نسبت به او واجب می شود حتی اگر اهل گناهان کبیره بوده باشد ." 🌹
📙 بحارالانوار ، ج ۹۱ ، ص ۶۳
📖 متن روایت 👇
روی ان قَالَ النَّبِيُّ (ص) فِي الْوَصِيَّةِ :" يَا عَلِيُّ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ كُلَّ يَوْمٍ أَوْ كُلَّ لَيْلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي وَ لَوْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْكَبَائِرِ ."
🍀🌹حدیث چهارم
بنا بر روایتی امام کاظم به نقل از پدر بزرگوارشان امام صادق(علیهما السلام) فرمودند :
" کسی که بر پیامبر (ص) صلوات می فرستد معنایش این است : من بر پیمان و مواظبت بر عهدی که نسبت به این سخن خدا : " الست بربکم قالوا بلی " ، قبول کرده ام ، هستم ." 🌹
📕بحارالانوار ، ج ۹۱، ص ۵۴
📖 متن روایت 👇
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمُقْرِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْمُقْرِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْمَوْصِلِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَاصِمٍ الطَّرِيفِيِّ عَنْ عَيَّاشِ بْنِ يَزِيدَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ (علیهما السلام ) قَالَ: " مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ (ص) فَمَعْنَاهُ أَنِّي أَنَا عَلَى الْمِيثَاقِ وَ الْوَفَاءِ الَّذِي قَبِلْتُ حِينَ قَوْلِهِ " أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى ."
🍀🌹حدیث پنجم
بنا بر روایتی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند :
" جبرئیل نزد من آمد و گفت : " هر کس بر تو صلوات بفرستد ، ۷۰ هزار فرشته بر اوصلوات می فرستد و هر کس که بر او ۷۰ هزار فرشته صلوات بفرستد ، اهل بهشت است ." 🌹
📚 بحارالانوار ، ج ۹۱ ، ص ۶۴
📖 متن روایت 👇
فِي رِوَايَةٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ أَنَّهُ (صلی الله علیه و آله) قَال َ: " جَاءَنِي جَبْرَئِيلُ وَ قَالَ إِنَّهُ لَا يُصَلِّي عَلَيْكَ أَحَدٌ إِلَّا وَ يُصَلِّي عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ مَنْ صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّة ."
🍀🌹حدیث ششم
بنا بر روایتی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند :
" هر کس بر من یکبار صلوات بفرستد ، خداوند بر او ۱۰ بار صلوات می فرستد و هر کس بر من ۱۰ بار صلوات بفرستد ، خداوند بر او ۱۰۰ بار صلوات می فرستد و هر کس بر من ۱۰۰ بار صلوات بفرستد ، خداوند بر او ۱۰۰۰ بار صلوات میفرستد و هرکس که خداوند بر او ۱۰۰۰ بار صلوات فرستاده باشد هرگز او را در آتش عذاب نمی کند ." 🌹
📘 جامع الاخبار ص ۵۹
📖 متن روایت 👇
روی ان قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) :" مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ عَشْراً وَ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ عَشْراً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ مِائَةَ مَرَّةٍ-وَ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مِائَةَ مَرَّةٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ مَرَّةٍ وَ مَنْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ مَرَّةٍ لَا يُعَذِّبُهُ اللَّهُ فِي النَّارِ أَبَداً ."
اولین عمل هنگام ظهور
مطابق روایات، بعد از ظهور، بین رکن و مقام خطبه ای خوانده، آن گاه مردم را به بیعت با خود دعوت مینماید: نعمانی به سندش از جابر بن یزید جعفی از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که در حدیثی طولانی فرمود: «و قائم در آن روز در مکه است، تکیه بر بیت الحرام داده و به آن پناه میبرد. آن گاه ندا میدهد: «یا أیّها الناس!... ». [۳]
مجلسی به سندش از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «همانا او - امام زمان علیه السلام - به سوی مسجدالحرام به حرکت در میآید و در آنجا کنار مقام ابراهیم چهار رکعت نماز میگزارد و با تکیه بر حجرالأسود حمد خدا و ثنای او را به جای آورده و یادی نیز از پیامبر کرده و بر او درود میفرستد. آن گاه سخنی را آغاز خواهد کرد که هرگز کسی چنین سخن نگفته است... ». [۱]
نعمانی به سندش از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که در حدیثی فرمود: «گویا بر او نظر میکنم در حالی که بین رکن و مقام مردم با او بیعت میکنند... ». [۲]
----------
[۳]: ۲۹. الغیبة، نعمانی، ص ۱۵۰.
[۱]: ۳۰. بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۱۸۰.
[۲]: ۳۱. الغیبة، نعمانی، ص ۱۳۹.
اوّلین بیعت کننده
مطابق روایات، اول کسی که با حضرت مهدی علیه السلام بیعت میکند جبرئیل است.
ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود:
«همانا اول کسی که با قائم علیه السلام بیعت میکند جبرئیل است... ».
طبرسی از ابی عبداللَّه علیه السلام نقل کرده که در حدیثی فرمود: «... پس خداوند عزّوجلّ جبرئیل را میفرستد تا نزد او آمده و سؤال کند، به او میگوید: به چه چیزی دعوت میکنی؟ قائم او را از ماهیت دعوت خبر میدهد.
جبرئیل میگوید: پس من اوّل کسی هستم که با تو بیعت میکنم. آن گاه میگوید: کف دستت را بده، و آن را بر دست خود مسح میکند... ». [۳]
در این که بیعت جبرئیل به چه معنا است، دو احتمال وجود دارد:
۱ - معنای رمزی:
به این معنا که مقصود از آن تأیید الهی برای حضرت است، زیرا جبرئیل بزرگ ترین نماینده الهی است.
ولی این معنا در صورتی صحیح است که حمل بر معنای صریح و ظاهر آن ممکن نباشد، در حالی که چنین نیست.
۲ - معنای رایج:
به این معنا که مقصود به بیعت همان معنای رایج آن است که مردم با خلیفه و دیگران انجام میدهند.
و فایده آن دو چیز است:
الف. توجه مردم به لزوم بیعت با حضرت.
ب. تأیید حرکت و قیام امام زمان علیه السلام.
اربلی در «کشف الغمه» از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «جبرئیل نزد رسول خداصلی الله علیه وآله به جهت عیادت آمد و عرض کرد: سلام بر تو ای محمّد! این آخرین روزی است که به سوی دنیا فرود میآیم». [۱]
و نیز از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «هنگامی که وفات رسول خداصلی الله علیه وآله نزدیک شد... در آن هنگام جبرئیل گفت: ای محمّد! این آخرین نزول من به دنیا بود... ». [۲]
این دو روایت با آنچه گفته شده منافاتی ندارد زیرا؛ اولاً: همه این روایات مقید به قیدی است و آن این که تا مادامی که مصلحتی در بین نباشد. ثانیاً: مقصود جبرئیل آن بود که به جهت نزول وحی دیگر بعد از وفات پیامبر نازل نمی شود، زیرا شریعت با رحلت ایشان کامل خواهد شد. ثالثاً: بر فرض تعارض، روایات نزول حضرت جبرئیل و بیعت با امام زمان علیه السلام از حیث تعداد بیشتر بوده و از حیث سند صحیح تر است.
----------
[۳]: ۳۲. احتجاج، ص ۴۳۱.
[۱]: ۳۳. کشف الغمه، ج ۱، ص ۱۸و۱۹.
[۲]: ۳۴. همان.
مقصود از اصلاح امر حضرت مهدی علیه السلام در یک شب
مطابق روایات شیعه و سنّی، خداوند متعال امر حضرت مهدی علیه السلام را در یک شب اصلاح خواهد کرد؛ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «خداوند عزّوجلّ امر او را در یک شب اصلاح خواهد نمود».
و نیز از امام حسین علیه السلام نقل است که فرمود: «قائم ما اهل بیت [کسی است که ]خداوند متعال امر او را در یک شب اصلاح و آماده خواهد نمود».
ابن ماجه از امام علی علیه السلام نقل کرده که رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «مهدی از ما اهل بیت است که خداوند (امر) او را در یک شب اصلاح و آماده خواهد نمود». [۱]
مقصود به اصلاح امر حضرت در یک شب آن است که مقدمات نصر و پیروزی را در اسرع وقت، و در یک شب فراهم کرده و او را مأمور به ظهور خواهد نمود.
و اولین اقدامی که برای او خواهد نمود اجتماع اصحاب خاص آن حضرت است.
ولی چیزی که باقی میماند این که چگونه امر حضرت در یک شب اصلاح و آماده میشود در حالی که مطابق روایات، گروهی همانند جیش سفیانی و دجال و دیگران به مبارزه با او خواهند پرداخت.
پاسخ:
اولاً: ممکن است مقصود از «یک شب» که در روایات آمده کنایه از سرعت اصلاح امر امام زمان علیه السلام باشد.
ثانیاً: ممکن است مقصود از اصلاح امر حضرت علیه السلام پیروزی در یک شب باشد.
ثالثاً: ممکن است مقصود از اصلاح امر حضرت، تنها مقدمه سازی برای اعلان ظهور باشد، گر چه پیروزی نهایی به طول انجامد.
رابعاً: از آنجا که معارضه با مخالفان به سرعت و با اعجاز انجام میگیرد، لذا تعبیر به یک شب شده است.
----------
[۱]: ۳۵. سنن ابن ماجه، ج ۲، ص ۱۳۷۶.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C315370f986
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C315370f986
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
غلبه بر جهان با یاران اندک
اگر چه در روایات به یاران محدود حضرت یعنی ۳۱۳ نفر اشاره شده است، ولی پیروزی آنان بر مستکبران به رهبری حضرت مهدی علیه السلام از جهاتی دور از انتظار نیست
زیرا:
۱ - در روایات به یاران دیگری در حدود ده هزار نفر نیز اشاره شده که بدون تحقق آنها حضرت مهدی علیه السلام ظهور نخواهد کرد.
۲ - غلبه حضرت بر جهان ممکن است از طریق اعجاز باشد، زیرا خداوند متعال ضمانت کرده تا گروه اندک را در صورت استقامت بر گروه زیاد پیروز گرداند. [۱]
۳ - از طریق علل و اسباب عادی و ظاهری نیز حصول چنین فتح و پیروزی امری دور از انتظار نخواهد بود، زیرا حضرت در موقعی ظهور خواهند کرد که اوضاع و احوال اجتماعی، اخلاقی و سیاسی کاملاً مساعد باشد. در آن موقع همه ملل به جهت سرخوردگی از نظامهای مختلف و قتل و غارتها به تنگ آمده اند، و لذا در انتظار چنین حکومتی به سر میبرند، و مردم به مجرّد شنیدن خبر ظهور به آن حضرت و حکومتش روی خوش نشان میدهند، و ایشان تنها با گروه خاصی درگیر خواهند شد.
۴ - از آنجا که جهان به مانند دهکده ای کوچک درآمده و هر چه از عمر آن بگذرد این ارتباط تنگ تر خواهد شد، لذا با به دست گرفتن نقطههای کلیدی و با استعانت از خداوند متعال، حکومت جهانی حضرت تحقق خواهد یافت.
----------
[۱]: ۳۶. سوره بقره، آیه ۲۴۹.
محدوده اعجاز هنگام ظهور در مورد سؤال فوق سه احتمال وجود دارد:
۱ - این که نصرت حضرت و پیاده کردن حکومت جهانی تماماً با اعجاز و قدرت خارق العاده الهی باشد.
ولی این احتمال از جهاتی قابل مناقشه است:
الف. اگر اعجاز راه صحیحی برای دعوت الهی بود، حضرت میتوانست در خلال غیبت صغرا از آن برای سیطره بر عالم استفاده کند.
ب. با اعجاز احتیاج به تعداد زیادی از اصحاب نیست.
ج. مطابق برخی روایات بین حضرت و مخالفینش جنگ و خونریزی شدیدی در خواهد گرفت، و در صورت اعجاز تام، احتیاج به این کارها نیست.
۲ - این که خداوند متعال اراده کرده که حضرت مهدی علیه السلام به صورت عادی بر دشمنان خود غالب شده و حکومت عدل جهانی را گسترش دهد، بدون آن که کوچک ترین کمکی از راه اعجاز در پیشبرد اهداف او بشود. این احتمال نیز خالی از اشکال نیست زیرا مطابق روایات، حضرت مهدی علیه السلام مورد عنایت و تأیید خاص الهی در جهت ظهورش خواهد بود.
۳ - با ردّ دو احتمال پیشین به این نتیجه میرسیم که نصرت حضرت به طور طبیعی و عادی خواهد بود، گر چه این نصرت همراه با تأییدات جزئی و خاصّی از جانب خداوند است، زیرا همان گونه که میدانیم بشر در عصر ظهور مورد ظلم و ستم فراوان است، و از طرفی از حیث فرهنگی و رشد عقلانی، عموم بشر به بالاترین سطح خود رسیده است، و لذا به دنبال چنین رهبری الهی میگردد که با لبیک به دعوتش از او پیروی نماید. هرگز ابرقدرتها با همه امکاناتی که دارند نمی توانند در مقابل اراده ملتها بایستند.
اگر مردم همگی یکپارچه و یک صدا فریاد برآورند، دشمنانشان به زانو در خواهند آمد. مگر نبود که در صدر اسلام چگونه مردم فوج فوج داخل اسلام شده و دعوت پیامبر را پذیرفتند؟
در عصر ظهور نیز هنگامی که مردم دنیا از وسایل ارتباط جمعی خبر قیام مصلحی جهانی را بشنوند به او گرویده و از او حمایت خواهند کرد، و کسی نمی تواند در صورت اقبال مردم با اراده آنها مقابله کند. گر چه هر کجا که مانعی خاص پیدا شده خداوند متعال به کمک او آمده و از حضرت حمایت خواهد نمود. و لذا در روایات آمده است که امام زمان علیه السلام با نصرت و ترسی که در دل دشمنان میافتد حمایت خواهد شد. این ممکن است که به صورت عادی باشد؛ زیرا با نصرت مردم که به عنایت خداوند و اقبال مردم است، چنان رعبی در دل دشمنان خواهد افتاد که همه امکانات خود را گذارده، فرار خواهند نمود.
امیر مؤمنان علی علیه السلام میفرماید: «هنگامی که حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند نام مبارکش بر سر زبانها خواهد بود، و وجود مردم سرشار از عشق به مهدی است، به گونه ای که جز نام او هیچ نامی در یاد و زبان آنان نیست، و با دوستی او روح خود را سیراب میکنند». [۱]
----------
[۱]: ۳۷. الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۶۸.
قیام با شمشیر!!
برخی سؤال میکنند که مطابق برخی روایات، امام زمان علیه السلام با شمشیر قیام خواهد کرد و با آن به مقابله با مخالفان حق و حقیقت و ظالمان خواهد پرداخت. این مسأله قابل پذیرش نیست، زیرا چگونه ممکن است یک نفر با شمشیر در مقابل تسلیحات کشتار جمعی جدید و مخرّب که میتواند کلّ کره زمین را چندین بار نابود کند ایستاده و مقابله کند؟
اصل این مسأله در روایات به آن اشاره شده است. محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «... وأمّا شبهه من جدّه المصطفی صلی الله علیه وآله فخروجه بالسیف وقتله أعداء اللَّه وأعداء رسوله صلی الله علیه وآله والجبّارین والطواغیت، وأنّه ینصر بالسیف والرعب... »؛ [۲]
«و امّا شباهت مهدی به جدّش مصطفی صلی الله علیه وآله به خروج با شمشیر و کشتن دشمنان خدا و دشمنان رسولش و جبّاران و طاغوتها است. و همانا او به توسط شمشیر و ترس نصرت و یاری خواهد شد... ». ولی بحث در آن است که مقصود از شمشیر چیست؟
آیا شمشیر موضوعیّت و خصوصیّت دارد، یا اشاره به چیزی دیگر است؟
در پاسخ به این سؤالها میگوییم:
اولاً: چه اشکالی دارد که شخصی با شمشیر ولی همراه با اعجاز الهی که حضرت را مساعدت میکند با دشمنان خود به مقابله پردازد؟
ثانیاً: به احتمال زیاد مقصود از شمشیر، قوّت و اسلحه است زیرا مسلمانان در آن عصر یعنی قبل از هزار سال اسلحه ای به جز شمشیر نداشته و هرگز به ذهن آنها چنین تسلیحاتی خطور نمی کرده است، لذا از «اسلحه» به شمشیر تعبیر شده است. در این صورت دو احتمال وجود دارد:
الف. این که امام زمان علیه السلام نیز به قدرت و اعجاز الهی و یا از راه تسلط بر تسلیحات موجود بر ضد مخالفان و ظالمان استفاده میکند.
ب. احتمال دیگر آن است که امام زمان علیه السلام با تسلط بر مراکز تصمیم گیری و از کار انداختن وسایل جنگی آنها که با هستههای مرکزی ارتباط دارد، تمام آنها را از راه اعجاز یا طریق عادی از کار میاندازد.
ثالثاً: مطابق برخی روایات، شمشیرهای اصحاب حضرت از آهن است، ولی نه مثل این آهنهایی که در دسترس ما قرار دارد، بلکه به گونه ای است که اگر یکی از آنان با شمشیر خود بر کوه زند، آن را دو نیم میکند. و بنابر تعبیر دیگر، وسیله دفاعی آنان به گونه ای است که اسلحه دشمن هرگز بر آنها کارگر نیست.
[۱] لذا ممکن است اسلحه ای را که حضرت و یاورانش به کار میبرند از وسایلی باشد که بتواند همه دستگاههای دشمنان را از کار بیندازد ولی در مقابل، هیچ دستگاهی بر آن کارگر نباشد، همان گونه که در این زمان، بشقاب پرندهها و اشیای نورانی شناخته نشده را مشاهده میکنیم.
----------
[۲]: ۳۸. بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۲۱۸.
[۱]: ۳۹. بصائر الدرجات، ص ۱۴۱.
رابعاً: پیروزی عمده امام زمان علیه السلام و سیطره آن حضرت بر جهان از راه اقبال مردمی به سوی ایشان است. و دیگر از راه ترس و رعبی است که خداوند در قلوب مخالفان و ظالمان قرار میدهد تا تمام تسلیحات خود را بر زمین گذارده، فرار کرده یا تسلیم میشوند، خصوصاً آن که در ابتدای ظهور، وقتی مقداری از معجزات حضرت را مشاهده کردند میفهمند که امر او الهی است و نمی توان با مرد الهی مقابله کرد، بدین جهت تسلیم حضرت میشوند و گروه اندکی نیز که به مخالفت و مقابله میپردازند نابود میشوند.
خامساً: از کجا که در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام، این اسلحه خطرناک در اختیار بشر باقی مانده باشد؛ زیرا ممکن است که در اثر حوادث و آشوبها و جنگهای جهانی که پیش از ظهور آن حضرت اتفاق میافتد این اسلحهها نابود شود.
سادساً: جنگها و کشتارهای بی رحمانه، نتیجه جهل و ضلالت و بی خردی بشر است. حال اگر در عصر ظهور، عقل مردم کامل شود، بر فرض که سلاحهای خطرناک در اختیار داشته باشند آن را بر ضدّ یکدیگر به کار نمی گیرند؛ و نیروهایی که آن سلاحها را در اختیار دارند پی به حقّانیت حضرت برده و یا با ایجاد رعب و وحشت که در دلشان قرار میگیرد از به کار بردن آن بر ضدّ حضرت خودداری میکنند.
بررسی کشتارها هنگام ظهور
اخباری که در آنها، کشتار در حجم وسیعی را مطرح کرده اند بر دو قسم است:
الف. قسمتی از آنها مربوط به ملاحم و فتنههای قبل از ظهور است و هیچ گونه ارتباطی به دوران ظهور ندارد و تنها ناظر به اوضاع نابسامان جهان پیش از ظهور است. بیشتر این روایات از روایات مرسل اهل سنت است.
ب. دسته ای دیگر از روایات مربوط به هنگامه ظهور و حکومت امام زمان علیه السلام است.
این نوع روایات نیز بر دو گونه اند:
۱ - روایاتی که از طریق عامه و از نبویّات است و بیشتر آنها مشکل سندی دارد، به طوری که بعضی از آنها مرسل، و برخی دیگر به پیامبرصلی الله علیه وآله منتهی نمی شود، بلکه از افرادی مانند کعب الاحبار نقل شده که در زمان پیامبر مسلمان نبوده است. عمده این روایات از اسرائیلیات است که با اغراض مختلفی وارد کتابهای روایی شده اند. عالمی از اهل سنّت مانند ابن کثیر، هنگامی که به روایات امثال کعب الاحبار میرسد میگوید: «خدا ما را از این همه اخبار دروغی که وارد تفسیرها و کتابهای روایی و... شده، بی نیاز کند... ». [۱]
۲ - روایاتی که از طرق اهل بیت علیهم السلام نقل شده و یا در کتابهای شیعه ذکر شده است. در این کتاب ها، اخبار منقول از اهل بیت علیهم السلام و برخی دیگر که نقل شده به آن حضرت منتهی نمی شود.
----------
[۱]: ۴۰. تفسیر ابن کثیر، ج ۴، ص ۱۷.
حجم کشتارها
نمی توانیم ادعا کنیم که هنگام قیام امام زمان علیه السلام هیچ گونه قتل و کشتاری رخ نمی دهد؛ زیرا مسلّماً این واقعه عظیم بدون برطرف کردن خارها و دشمنان سر راه آن حضرت میسّر نخواهد شد.
و لذا در روایات مشاهده میکنیم که اهل بیت علیهم السلام بر اصل قتل و خونریزی هنگام ظهور و قیام حضرت اشاره کرده اند.
بشیر بن ابی اراکه نبّال میگوید: هنگامی که به مدینه وارد شدم به طرف منزل ابوجعفر امام باقرعلیه السلام رفتم... عرض کردم: مرجئه میگویند: هنگامی که قیام قائم روی دهد همه کارها برای او هموار خواهد شد و به اندازه یک ظرف حجامت هم خون نمی ریزد.
حضرت فرمود: «... کلّا والّذی نفسی بیده حتّی نمسح وأنتم العرق والعلق... »؛ [۱]
«هرگز چنین نیست، سوگند به آن که جانم به دست اوست کار به اینجا میانجامد که ما و شما عرق و خون بسته شده را پاک خواهیم کرد. » به این مضمون روایات دیگری نیز رسیده است.
ولی از طرفی دیگر تاریخ گواهی میدهد که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و امامان اهل بیت علیهم السلام سعی داشته اند امور را به طور عادی و از مسیر طبیعی آن انجام دهند، و حتّی الامکان دست به شمشیر نبرند، زیرا هدف آنان ارشاد و هدایت مردم است، جز آن که گسترش عدل در جامعه اقتضای کشت و کشتاری گر چه در حدّ محدود را دارد، و قرار نیست که تمام امور از طریق معجزه حلّ شود، ولی اندیشه افراطی نیز در این مسأله صحیح نیست و هرگز دلیلی عقلی و عقلایی و نقلی بر گستردگی کشتارها در حدّی وسیع وجود ندارد، خصوصاً آن که مطابق ادعای برخی، از هر نه نفر هفت نفر یا از هر هفت نفر پنج نفر کشته میشوند.!
----------
[۱]: ۴۱. الغیبة، نعمانی، ص ۲۸۳ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۵۶.
☄️💧🌹💧🌹💧🌹☄️
💧🌹 یا ذاالجلال و الاکرام
عجل لولیک الفرج
▫️▫️▫️▫️▫️
💚🤍 آیات زمینی خدا :
💛وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ
💛و[همچنین ] آنچه را در زمین به رنگهاى گوناگون براى شما پدید آورد[مسخر شما ساخت ]. بى تردید، در این [امور] براى مردمى که پند مى گیرند نشانه اى است.
💛And what He has created in the earth of varied hues most surely there is a sign in this for a people who are mindful.
(قرآن کریم سوره نحل 13)
⬅️🌻 پیام ها و نکته ها :
✅1. یکی از آیات ویژه ی الهی
زمین است که مکان زندگی انسان است.
✅2. خداوند متعال در روی زمین، انواع پدیده های جالب را، به نمایش گذاشته است.
✅3. نکته ی جالب تر اینجاست
که یکی از دلایل اشرف مخلوقات شدن انسان، آن است
که خدا همه چیز را، در تسخیر او قرار داده است.
✅4. یکی از زیباترین جلوه های بصری مخلوقات روی زمینی، رنگهای متنوع آنهاست
که بسیار چشم نواز است.
✅5. لذا در چندین آیه شریفه، خدا امر به سیر وسفر در روی زمین می کند.
⬅️ آثار سیر و سفر :
👈🏾_ آشنایی بیشتر با پدیده های زیبای الهی
👈🏾_ بالا رفتن بصیرت، عقل و تجربه
👈🏾_ توسعه ی وجودی و شرح صدر
👈🏾_ تعمیق و ریشه دار شدن باورهای دینی
👈🏾_ آشنایی با اقوام و فرهنگهای گوناگون
👈🏾_ تفرج روانی و نشاط روحی
✅6. زمین یکی از گواهان بر اعمال ما در روز قیامت است:
⬅️در ذیل قرائت سوره زلزال
در حدیث آمده است:
👈🏾 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آیا میدانید خبرهای زمین چیست»؟ اصحاب عرض کردند: «خدا و پیغمبرش آگاهترند». فرمود: «خبرهای زمین این است که بر هر مرد و زن به کرداری که بر روی زمین انجام دادهاند گواهی میدهد و میگوید: فلان شخص در فلان روز فلان کار را انجام داد، این است خبرهای زمین».
📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۲۰
📘بحارالأنوار، ج۷، ص۹۷/ نورالثقلین
☄️💧🌹💧🌹💧🌹☄️
میخواستم ببینم که برای یک نوجوان، در چند سالگی باید گوشی موبایل گرفت. لطفا راهنمایی کنید.
✍️پاسخ:
امروزه با توسعه ارتباطات یکی از دغدغههای والدین استفاده فرزندشان از گوشی تلفن است. این یک دغدغه به جاست و کودکان و نوجوانان تجربه لازم برای مدیریت گوشی و هیجانات خود را ندارند، آنها نیاز به نظارت دارند و باید والدین مراقبشان باشند. با وجود فضای نامحدود مجازی وجود تهاجم فرهنگی در این فضا و افراد سودجو چاره ای جز محرومیت و نظارت نیست.
🔹تا زمانی که فرزند شما سن بلوغ را پشت سر نگذاشته توصیه نمیشود که گوشی تلفن همراه داشته باشد. نوجوان هیجانهای شدیدی را در خود حس میکند. او تجربه لازم برای مدیریت هیجانهایش را ندارد، نیاز جنسیاش ظاهر شده و تجربه لازم برای مراقبت از خود در فضای مجازی را هم ندارد.
🔸اساسا استفاده از هر وسیلهای تابع نیاز فرد است. اگر نوجوان به سنی رسیده که به تنهایی رفت و آمد میکند و تجربه لازم برای مدیریت رفتار و هیجانهایش را کسب کرده است میتوانید برایش گوشی تهیه کنید. البته نوجوانی سن تعریف شدهای ندارد و هر کسی ممکن است در سن خاصی آن را تجربه کند. معمولا در کتابها نوجوانی را 12 تا 19 سال تعریف میکنند؛ ولی میتواند زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد.
🔹البته خریدن تلفن همراه بدین معنی نیست که نباید هیچ قانونی در رابطه با این وسیله وجود داشته باشد. به فرزند خود اجازه ندهید همان سطح دسترسی که شما به گوشی موبایل دارید، به همان مقدار به موبایل دسترسی داشته باشد. بنابراین زمانی که یک گوشی موبایل در اختیار فرزند خود میگذارید نیاز است که یک سری محدودیتها برای استفاده از آن برای او قائل شوید. این مسئله میتواند در مورد این باشد که فرزندتان برای چه کاری از تلفن همراه استفاده کند و چه زمانی اجازه استفاده از آن را دارد. تمام گوشیهای نوجوانان هوشمند و مجهز به اینترنت هستند. بنابراین تمامی نوجوانان دسترسی وسیع به فضای اینترنت از گوشیهای خود خواهند داشت. نمیتوانیم خود را گول بزنیم و با محدودیتهای ظاهری تصور کنیم نوجوان را محصور نگه داشتهایم.
🔸شما میتوانید در ابتدا گوشی ساده که قابلیت اتصال به اینترنت ندارند خرید کنید و اگر گوشی هوشمند خریداری میکنید، بهتر است بدین منظور روی آگاه کردن نوجوانان سرمایه گذاری کنید. به عنوان یک والد، این مسئله به شما بستگی دارد که تشخیص دهید که چه زمانی برای فرزند خود تلفن همراه بخرید. یک موبایل مشترک با اعضای خانواده یا با خواهر و برادر بزرگتر گاهی میتواند یک راه حل خوب باشد.
آیا اموات میتوانند از عالم برزخ برای بازماندگان خود دعا کنند؟
✍️پاسخ:
از روایات استفاده میشود كه حضور ارواح اموات و شهدا در دنیا و مأذون بودن آنان به دعا و استجابت آن، از یکسو به میزان مقام و منزلت آنان و از سوی دیگر به میزان علاقه و رضایت آنان از بازماندگان و میزان توجه بازماندگان به آنان بستگی دارد.
🔸از امام كاظم(ع) روایتشده كه روح اموات به بازماندگان سر میزند. اگر از آنان كردار خوب و عمل صالح ببینند خوشحال میشوند و از آنان راضی میگردند؛ و اگر آنان را در مسیر طاعت خداوند ندیدند، بلكه كردار بد و گناه از آنان مشاهده نمودند، اندوهگین و ناراحت میشوند.
🔹ازجمله دعاهای مستجاب، دعای پدر و مادر است؛ بنابراین اگر بازماندگان با عمل صالح خود و خیراتی که برای آنها میفرستند آنان را از خود راضی كنند و برای حل مشكلات بر سر قبور آنان حاضر شوند مشمول دعای خیر ایشان میشوند.
🔸 امام علی(ع) میفرماید:
«مردگان خود را زیارت كنید، آنها از زیارت شما خوشحال میشوند. باید هر یك از شما حاجتش را كنار قبر پدر و مادرش طلب نماید».
🔹در خصوص دعا و طلب استغفار از طرف شهیدان برای مؤمنان و بازماندگان شاید دلیل خاص نداشته باشیم، اما با توجه به آیهای كه شهیدان را زنده میداند، نمیتوان گفت كاری از آنها برنمیآید، بلكه میتوان استنباط كرد آنان هم میتوانند برای ما دعا کنند.
وقت کشتارها
با توجه به احادیث اهل بیت علیهم السلام پی خواهیم برد که جهان اندکی قبل از ظهور شاهد جنگهای خونین خواهد بود. و لذا میتوان گفت که مردم با مشاهده و مواجهه با این جنگها به استقبال مصلحی عالمی خواهند رفت، و حضرت نیز از این موقعیت استفاده کرده و با کمترین استقامتی از طرف مخالفین خود و ظالمین، عالم را فتح خواهد کرد.
امام صادق علیه السلام فرمود: «لا یکون هذا الأمر حتّی یذهب ثلث الناس. فقیل له: إذا ذهب ثلث الناس فما یبقی؟ فقال علیه السلام: أما ترضون أن تکونوا الثلث الباقی؟ »؛ [۱]
«این امر - قیام امام زمان علیه السلام - واقع نمی شود تا این که دو سوّم مردم از بین بروند. راوی میگوید: به حضرت عرض کردم: اگر دو سوّم مردم از بین بروند، چه کسی باقی میماند؟ حضرت فرمود: «آیا راضی و خرسند نمی شوید که شما از یک سوم باقی مانده باشید. »
زراره میگوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا ندای آسمانی حقیقت دارد؟ فرمود: «إی واللَّه حتی یسمعه کلّ قوم بلسانهم. وقال علیه السلام: لا یکون هذا الأمر حتی یذهب تسعة أعشار الناس»؛ [۱]
«آری به خدا سوگند، چنان است که هر قومی با زبان خودشان آن را میشنوند. آن حضرت فرمود: «این امر محقّق نمی شود تا این که نُه دهم {۹۱۰}
مردم از میان بروند. »
سلیمان بن خالد میگوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود: «قدّم القائم موتتان: موت أحمر وموت أبیض حتی یذهب من کلّ سبعة خمسة: الموت الأحمر، السیف، والموت الأبیض: الطاعون»؛ [۲] «قبل از قیام قائم دو نوع مرگ رخ میدهد، مرگ سرخ و مرگ سپید، تا این که از هر هفت نفر پنج نفر از بین برود. مرگ سرخ با شمشیر و مرگ سپید با طاعون است. »
با ملاحظه این احادیث و احادیث دیگر پی خواهیم برد که حجم وسیعی از کشتارها و خونریزیها مربوط به دوران پیش از قیام حضرت مهدی علیه السلام و قبل از ندای آسمانی است. گرچه برخی از روایات نیز از مجعولات و اسرائیلیات بوده و با اهداف و انگیزههای خاصّی مانند خدشه دار کردن چهره نهضت جهانی و حکومت حضرت مهدی علیه السلام و یا توجیه کشتارها در فتوحات و... وارد کتابهای روایی شده و کشتارهای زیادی را به امام زمان علیه السلام نسبت داده است.
و نیز یک سری از آنها مرسل و مرفوعه است و مشکل سندی دارد.
همانند روایتی را که فضل بن شاذان مرفوعاً از امام صادق علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمود: «یقتل القآئم علیه السلام حتّی یبلغ السوق. فیقول له رجل من ولد أبیه... »؛ [۱] «حضرت قائم علیه السلام آن قدر از انسانها را میکشد که تا ساق پا را خون فرا میگیرد، تا آن که شخصی از فرزندان پدرش به او اعتراض شدید میکند... ».
البته همچنان که اشاره شد این حدیث مرفوعه بوده و مشکل سندی دارد. و از طرفی محتوا و دلالتش ناتمام است، زیرا ممکن است که «سوق» که در روایت آمده مقصود از آن نام شهر یا محلّی همانند «سوق الاهواز» باشد. خصوصاً آن که در حدیث مذکور سخن از خون به میان نیامده است. لذا چنین به نظر میرسد که «سوق» محل و مکان مخصوص باشد
. و نیز برخی از روایات به جهات دیگری ضعف سند دارد: در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: «... و به حدّی از ظالمان را خواهد کشت که جاهلان میگویند: اگر این مرد از ذریّه محمّد بود ترحم میکرد». ولی این روایت از حیث سند مورد اشکال است؛ زیرا در سند آن احمد بن عثمان آدمی است که مجهول میباشد.
[۲] زرّ بن حبیش میگوید: از علی علیه السلام شنیدم که میفرمود: «خداوند به واسطه مردی از ما فتنهها و آشوبها را برطرف میسازد و آنان - فتنه گران - را خوار و ذلیل میگرداند و بر آنان جز شمشیر وارد نمی کند. شمشیر بر دوش نهاده و هشت ماه به شدت مبارزه میکند تا این که میگویند: به خدا سوگند این از فرزندان فاطمه نیست، اگر از فرزندان فاطمه بود به ما رحم میکرد».
[۱] و از عیسی بن خشاب نقل شده که به امام حسین بن علی علیهما السلام عرض کردم: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: «لا، ولکن صاحب الأمر الطرید الشرید الموتور بأبیه المکنّی بعمّه، یضع سیفه علی عاتقه ثمانیة أشهر»؛ [۲] «خیر، ولی صاحب امر، رانده شده، دور افتاده، خونخواه پدرش و دارای کنیه عمویش میباشد.
شمشیرش را هشت ماه بر دوش خود مینهد. » و از ابوبصیر نقل شده که فرمود: شنیدم که امام باقرعلیه السلام میفرمود: «یضع السیف علی عاتقه ثمانیة أشهر هرجاً هرجاً حتّی یرضی اللَّه. فقلت: فکیف یعلم رضی اللَّه؟ قال: یلقی اللَّه فی قلبه الرحمة... »؛ [۳] «... شمشیر را هشت ماه بر دوش خود مینهد و به شدّت مبارزه میکند تا این که خداوند راضی شود.
عرض کردم: چگونه رضایت خدا را میداند؟ فرمود: خداوند در دل ایشان رحمت قرار میدهد. » این روایات از حیث سند ضعیف هستند، زیرا در سند اول و دوم عمر بن قیس و عیسی بن خشاب وجود دارند که هردو مجعولند. و در سند روایت سوّم ابن ابی حمزه واقع شده که او
هم مورد تضعیف قرار گرفته است. از طرفی دیگر ممکن است که مقصود از این احادیث، مدّت عملیات تهاجمی لشکریان حضرت باشد که در طول هشت ماه ادامه مییابد.
این نکته نیز قابل توجه است که کاری بس عظیم که حضرت انجام می دهد یعنی همان گسترش حکومت عدل جهانی در سطح کره روی زمین اقتضای چنین قتل و کشتاری گر چه در حدّی محدود را دارد، زیرا با قیام حضرت هرگز ستمگران ساکت نخواهند بود، ولی این کشتارها را در مقابل قیامها و نهضتهای دیگر که ملاحظه میکنیم چندان قابل توجه نیست.
----------
[۱]: ۴۲. کمال الدین، ج ۲، ص ۶۵۵ و ۶۵۶، باب ۵۷، ح ۲۹.
[۱]: ۴۳. الغیبة، نعمانی، ص ۲۷۴، باب ۱۴، ح ۵۴.
[۲]: ۴۴. کمال الدین، ج ۲، ص ۶۵۵، باب ۵۷، ح ۲۷.
[۱]: ۴۵. بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۸۷، باب ۲۷، ح ۲۰۳.
[۲]: ۴۶. مستدرک علم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۳۶۵.
[۱]: ۴۷. کنز العمال، ج ۱، ص ۵۸۹.
[۲]: ۴۸. کمال الدین، ج ۱، ص ۳۱۸، باب ۳۰، ح ۵.
[۳]: ۴۹. الغیبة، نعمانی، ص ۱۶۴.