✅ «ننه عصمت»، امشب میزبان ما بود؛ بهصورت تصویری و مجازی، چند دقیقهای. ما در دبیرخانه جشنواره عمار بودیم و ایشان در منزل.
۱۰۰ تا دستکش جدید بافته بودند که ۴۵تایش به مردم و اطرافیان هدیه رسیده بود. گفتند ۵۵تای باقیمانده را بیایید بگیرید و به مقصد برسانید.
#عصمت_فلکیان
#حرکتهای_خودجوش_مردمی
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅ از کتاب «مسجد رهبر» فعلا فقط پیشگفتارش را خواندهام و حس میکنم هزینهای که بابت خرید کتاب دادم تا همینجا بهم برگشته. تاریخچه مساجد بود با نگاهی دینی آرمانی، در سه صفحه.
#مسجد_رهبر
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅🔳 یک سال قبل #قاسم_سلیمانی را زدند. امروز دوباره ترور کردند. پس اقدامات انتقامی پنهان و پیدای ما در یک سال اخیر، بازدارندگی کافی را نداشتهاند.
الکی نیست که هنوز داغ سلیمانی التیام پیدا نکرده.
♦️ امروز هم تقریباً همه موضعگیریها شعاری و ناامید کننده بود.
یکی گفت پنهانی میزنیم. داداش وقتی او آشکارا میزند تو پنهانی بزنی یعنی ترسیدی.
دیگری فقط شعار داد. یعنی نه برنامه مشخصی دارد و نه فهم دقیقی.
دیگری رذل بود و انکار کرد. خواست بگوید چیز خاصی نشده. تا مبادا ملت از او طلب انتقام کنند.
♦️ آقایون مرد باشید و بزنید؛ آشکارا و برابر. اگر بهخاطر انتقام خون شهید سلیمانی که نگرفتید درست و حسابی اعتراض میکردیم امروز وضعیت اینطور نبود که از حس لگدمال شدن عزت ملی، آدم خوابش نبرد.
#شهید_فخریزاده
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅ چند نکته درباره شهادت #محسن_فخری_زاده
۱- اینکه هنوز دنبال ترور آدمهای ما هستند یعنی خب هنوز راههای دیگر مثل تحریمهای شکننده، آنطور که دیگران یا برخی از خودمان وانمود یا تصور میکنیم به نتیجه دلخواه غرب برای یکسره ساختن کار ایران نزدیک نیستند. و اگر نه، کشوری که خودش در لبه پرتگاه است، چه نیازی به ترور دانشمندانش؟
۲- اینکه چه کسی و از چه قشری را هدف گرفتهاند نشان میدهد کدام بال و بازو، ما را به پیروزی و مقاومت نزدیکتر میسازد و نباید از آن دست برداریم.
۳- سؤال و مطالبه از دولت درباره چرایی ناکامی تیم حفاظت در مقابله با عملیات ترور چندان رویکرد صحیحی نیست. سؤال درست هم از دولت و هم از مدیران امنیتی و نظامی این است که چرا بازدارندگی کافی ایجاد نشده است؟ بهنظر میرسد مطالبه ایجاد بازدارندگی نیز بدون حضور مطالبه مردمی، در میانه راه وتو میشود.
۴- سینمای ایران در چنین مواقعی، بهجای آنکه صدای مردم ایران شود، تصمیم میگیرد یکی دو روز تعطیل کند! ایندفعه اما کلاً تعطیل است و نیازی به همان قبلی هم نبود.
۵- مردم نیاز به حماسه و تحلیل دارند. پس این روزها نشر صولات هنریای چون «مشق خون» حجت اشرف زاده از کارهای مهم است. و همینطور شکلگیری بحث و تحلیل. البته باید مراقب تبدیل بحث به منازعه جناحی بود.
۶- چون ایران، قوی است مطالبه انتقام برابر، سریع و آشکارا، مطالبه بهجایی است و نباید اجازه دهیم برخی مسئولان که در ترس و عقبنشینی سابقه دارند اجازه دهند اسراییل خط و نشان بکشد و مردم احساس سرخوردگی و لگدمالی عزت داشته باشند.
۷- تا دیروز شهید فخریزاده را نمیشناختیم. و او حتما یکی از مدیرانی بود که نقزدنها و فحاشیهای کور و عمومی و رایج به مدیران جمهوری اسلامی شامل او هم میشد! آیا این شهادت میتواند تلنگری باشد برای شناسایی و معرفی سایر مدیران سالم و انقلابی؟ و برای تصحیح اخلاق و گفتار سیاسی بسیاری از ما؟
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
♦️ انتقام سخت یا بازدارنده؟
⭕️ با تجربهای که در ماجرای انتقام شهادت حاجقاسم بهدست آوردیم بهتر است به جای مطالبه #انتقام_سخت، پیگیر #انتقام_بازدارنده_و_به_موقع باشیم.
فرقش این است: «سخت»، یک صفت کیفی است و میتواند بر هر عملیات انتقامی (اگرچه ناکافی برای تأدیب و تغییر رفتار دشمن) اطلاق شود، اما «انتقام بازدارنده به موقع»، یعنی انتقامی معطوف به نتیجه که بتواند دشمن را از ترورهای بعدی منصرف سازد.
#امت_بیدار
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅ اکران مردمی آنلاین، تجربهای فراتر از تصور
♦️ امسال در جشنواره عمار، ایده #اکران_مردمی_آنلاین در حال پیگیری است. یعنی همان اکرانهایی که در فلان مسجد یا روستا برگزار میشد با حفظ هویت جمعی و محلی خود، آنلاین شود. تنها فرقش این است که مخاطبان با گوشی یا رایانه (ولی همزمان) اثر را تماشا میکنند.
دیشب مسجد امام حسین (ع) جهرم بانی و میزبان اکران مردمی آنلاین #مستند_ماح شد. حدود ۵۰۰ نمایشگر در اکران حضور پیدا کردند که احتمالا جمعیتی بالاتر از ۷۰۰ نفر بیننده را شامل میشد. شاید خودمان هم تصور نمیکردیم در شهرستانها، چنین ظرفیتی برای این نوع اکران وجود داشته باشد.
حالا با احتساب سهولت بسیار بیشتر و هزینه بسیار کمتر برگزاری اکران آنلاین نسبت به اکرانهای حضوری پیشین، میتوان امیدوار بود که تعداد مخاطبان اکرانهای امسال چیزی کمتر از قبل نباشد؛ مشروط به آنکه بتوانیم این نوع اکران را خوب و بهموقع به فعالان فرهنگی کشور معرفی کنیم.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
♦️ هنوز تلویزیون جسارت پخش تیزر مستند داد را هم ندارد.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅ یک خبر خوب دیگر از پویانمایی
♦️ امشب نسخه نهایی پویانمایی بلند #فرمانروای_آب را دیدم. یک داستان خوب و تلفیق ژانر پیشرفت با مسائل منطقه و سپس خلق موقعیتها و صحنههای خیرهکننده با دیالوگهای حساب شده که نشان میدهد برای تکتک اجزای فیلم وقت و دقت خرج شده است.
فراتر از اینها، خیلی خوشحالکننده است که مجموعه #آوین_فیلم در چنین سطحی، ابایی از توجه به مسائل روز و همچنین استفاده از شخصیتهای دارای هویت انقلابی در محصولات پویانمایی ندارد.
حتماً توفیق این محصول در اکران، به بازتولید چنین رویکردی در بین تولیدکنندگان انقلابی پویانمایی منجر میشود.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅ رخداد نوع سوم
♦️ در یک تقسیمبندی بهتر، کالاهای فرهنگی به سه دسته تقسیم میشوند:
- کالاهایی که خوشحال میشی نبینی؛
- محصولاتی که دیدنشون با ندیدنشون فرق چندانی نداره
- کارهایی که اگر نبینی فکر میکنی چیزی از دست دادی.
🔹 من زیاد موفق نشدم #برنامه_تلویزیونی_رخداد رو ببینم ولی از روی همون چند قسمتی که دیدم، همیشه حسرت قسمتهایی رو که ندیدم میخورم و هر دفعه نبینمش حس میکنم فرصت ارزشمندی از دستم رفته و دچار خسارت شدم.
خدا حافظ این رویکرد برنامه و سازندههاش باشه.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
📌 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِنْ جَاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ ﴿۱۰﴾
♦️و از ميان مردم كسانى اند كه مى گويند به خدا ايمان آورده ايم و چون در [راه] خدا آزار كشند آزمايش مردم را مانند عذاب خدا قرار مىدهند و اگر از جانب پروردگارت پيروزى رسد حتما خواهند گفت ما با شما بوديم آيا خدا به آنچه در دلهاى جهانيان است داناتر نيست (۱۰)
📍 عنکبوت
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
إِلَهِي قَدْ سَتَرْتَ عَلَيَّ ذُنُوباً فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَيَّ مِنْكَ فِي الْأُخْرَى
#مناجات_شعبانیه
✳️ در انتخابات، «مسئله چیست»؟
♦️ در فضای انتخابات، ما عمدتاً دنبال جواب چند سؤال رایج هستیم. مثلاً اینکه بین فلانی و فلانی به چه کسی رأی بدهیم یا بین رأی به صالح مقبول و اصلح نامقبول کدام یک بهتر است. آیا نمیتوان به همین سؤالات به دیده انتقادی نگاه کرد و پرسید آیا اینها، بهترین سؤالات هستند؟
مهمترین مشکل این سؤالات این است که روی پیشفرضهایی قرار دارند که معمولاً از آنها غفلت میکنیم و ناخودآگاه درست فرض میکنیم. مثلاً وقتی دنبال جواب سؤال «در انتخابات به صالح مقبول رأی بدهیم؟» هستیم انگار قبلش تکلیف خودمان را با خود «انتخابات» مشخص کردهایم، در حالی که «انتخابات» خودش یک سؤال است. همین الان در داخل نیروهای انقلابی، تلقیهای متفاوتی از انتخابات وجود دارد. وقتی تلقی آدمها متفاوت است توقع پاسخ یکسان آنها به سؤالاتی که حاوی کلیدواژه انتخابات هستند مضحک نیست؟
روی این حساب، من چند سؤال اساسی را که پیرامون انتخابات بهنظرم در شرایط فعلی مهم رسیده است در میان میگذارم. متأسفانه ما جای آنکه در گفتوگو با خود و با مردم، بیشتر وقت خود را صرف طرح سؤالات مبنایی و تصحیح سؤالات غلط کنیم روی معرفی نامزدی که به زعم ما باید رییس جمهور شود انرژی میگذاریم.
🔹 انتخابات چیست؟
برخی معتقدند انتخابات ابزاری برای رسیدن به قدرت توسط احزاب و جریانات سیاسی است. این تعریف نسخه اتوکشی شدهی نزاعهای خونین و جنگهای داخلی برای کسب قدرت است. یعنی گروههای سیاسی تصمیم گرفتهاند به جای آنکه یک جنگ خونین برای کسب قدرت راه بیندازند آن را تبدیل به یک نبرد رسانهای شدید کنند که هر کس زورش میرسد بیشتر مردم را فریب دهد.
از یک نگاه دیگر، انتخابات وسیلهای برای گردش قدرت است و اصولاً هیچ گروهی نباید زمام قدرت را به انحصار خود در بیاورد. در این صورت دست به دست شدن قدرت بین جریانات مختلف خود ضرورت پیدا می کند.
برخی دیگر بر این باورند که انتخابات ابزاری برای رشد مردم است. انتخابات برگزار میشود تا مردم درگیر مسائل اجرایی کشور شوند، دیدگاههای مختلف را بشنوند و آنها را به سنگ محک بگذارند و به ارزیابی برسند و در مقاطع بعدی انتخاب خود را ارتقا دهند و بر مبنای عمل نامزدها تصحیح کنند. بهعبارتی همانطور که هر فرد در زندگی نیاز به «تجربه» دارد،کل جامعه نیز نیازمند تجربه است و انتخابات این تجربه را به جامعه میدهد. در این نگاه قرار نیست یک جریان سیاسی در انتخابات به هر قیمتی پیروز شود و اصولاً برعکس حالت قبلی، اینجا پیروزی در انتخابات یک موضوع فرعی میشود و پیروزی اصلی آن است که مردم رشد کنند. همچنین در اینجا انتخابات حکم دماسنجی را ایفا میکند که نیروهای انقلاب به کمک آن مردم را بهتر بشناسند و عملکرد چهار ساله آنها را در بوته نقد قرار میدهد.
پاسخ به سؤال «انتخابات چیست»، هر چه باشد تکلیف پاسخ به سؤالات بعدی و جزئیتر ما نیز روشن خواهد شد. مثلاً اگر تحلیل مردم غلط باشد و شرایط انتخاب اصلح را نداشته باشند چه باید کرد؟ اگر انتخابات ابزار رسیدن به قدرت است یک پاسخ به این سؤال داده میشود و اگر آن را ابزار رشد بدانیم راهحل دیگری را انتخاب میکنیم.
🔹 چگونه به چیستی و ماهیت درست انتخابات پی ببریم؟
آیا ما حق تعریف انتخابات و تفسیر ماهیت آن را با توجه مسئلههای امروز ایران داریم یا باید آن را از منابع معرفتی خود جستجو کنیم یا لااقل ببینیم رهبران و سیاستگذاران انقلاب اسلامی که پس از 2500 سال، انتخابات را به جامعه ایرانی هدیه دادند چگونه به انتخابات نگاه میکردند؟
🔹 انتخابات چقدر مسئله است؟
این سؤال از این جهت اهمیت دارد که در سال منتهی به انتخابات، به یکباره انبوهی از آدمها پای کار تبلیغات و... میآیند و با پایان انتخابات دوباره از دسترس خارج میشوند، طوری که انگار بدون پیروزی در انتخابات، در جمهوری اسلامی هیچ کاری نمیشود. واقعاً حل کدام مسائل کشور، چقدر منوط به انتخابات است و چقدر منوط به آن نیست؟ و کدام مسائل هستند که ربط اندکی به انتخابات دارند؟ آیا اگر کارآمدترین رییس جمهور را داشته باشیم فلان مسجد رونق پیدا میکند و بهترین فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و سیاسی را برگزار میکند و شرایط محله دگرگون میشود؟