💠 چند نکته درباره نتیجه انتخابات (بخش اول)
درباره نتیجه انتخابات باید گفت ما اولاً به معیشت نابسامان مردم و در لایه بعدی به برخی سیاستهای اشتباه، عدم وجود برخی سیاستهای مثبت و برخی کوتاهیهای نامزدهای انقلابی حاضر در عرصهٔ انتخابات باختیم.
🔰 درباره #معیشت نابسامان کاملاً واضح است مردم توقعاتی دارند که نتیجهٔ آن را زودحاصل میخواهند. اینکه در دولتی انقلابی یا غیرانقلابی گرانی کالاها و عدم تناسب درآمدها و مخارج وجود داشته باشد، مردم در مرحلهٔ قابلتحمل تا انتخابات بعدی صبر میکنند و در انتخابِ خود به طرف مقابل رأی میدهند؛ اگر مشکلات معیشتی و اقتصادی به مرحلهٔ غیرقابلتحمل برسد، کف خیابان میآیند و به اعتراضات و تحصنهای صنفی تبدیل میشود.
یکی از دلایل رأی به آقای پزشکیان همین بود که مردم از وضعیت کلی معیشت خود در دولت انقلابی سیزدهم ناراضی بودند و آقای جلیلی هم نتوانست منتقدِ وضعیت موجود باشد تا اعتماد بخش دیگری از مردم را بهدست آورد.
🔰 برخی سیاستهای اشتباه که بهخصوص در دولتهای انقلابی حل نشده، رویکردهای اقتصادی منجر به گرانی، دلارسالاری و کمارزش شدن پول ملی است که در معیشت مردم نیز تأثیر مستقیم دارد.
واضح است که هرگونه سیاست اقتصادیِ صحیح که بتواند مشکلات را برطرف کند، باید با لحاظ کمترین آسیب به سفرهٔ معیشت مردم صورت بگیرد تا دستمایهٔ مناظرهها و رأی گرفتن عدهای نشود؛ سیاستهای غلطِ اقتصادی که جای خود دارد!
🔹 در مباحث فرهنگی دو مقولهٔ #حجاب و #فیلترینگ قابل توجه است که دولتمردان بهدنبال حل ریشهای آنها نبودهاند.
مسئلهٔ حجاب پیش از آنکه در خیابان حل شود، باید در مدارس، رسانه و ادارات پیگیری شود اما متأسفانه همچنان جمعبندی درست و دقیقی برای حل این مشکل صورت نگرفته؛ تا آنجا که بحث حجاب به چالشی تحمیلی مبدّل و در زمان انتخابات وسیلهای نامطلوب برای رأیآوری عدهای شده است.
🔹 در مسئلهٔ فیلترینگ، وقتی هنوز یک بام و دو هوای خود مسئولین حل نشده است، چطور میتوان از مردم توقع داشت که انتظار رفع فیلتر نداشته باشند؟!
وقتی مسئولین جمهوری اسلامی که هیچ جایگاه بینالمللی هم ندارند، برای اطلاعرسانی و بیان نظرات خود از شبکههای اجتماعی خارجی مثل ایکس و اینستاگرام استفاده میکنند، توقع مردم در برطرف شدن فیلترینگِ غیرمنصفانه به شیوهٔ فعلی بیجا نیست!
آقایان نامزدهای این دورهٔ ریاست جمهوری و اطرافیان آنها در این شبکهها حضور فعال داشته و دارند و هیچگاه حاضر نیستند نسبت خود با فیلترینگ و حضور در شبکههای فیلترشده را بیان کنند.
البته یکی زیرک است و از همین مسئله برای کسب رأی هم استفاده میکند!
🔹 از دیگر سیاستهای اشتباه، بیتفاوتی نسبت به مطالبات مردم در پیگیری قضایی و محکومیت مسئولین در جایگاههای ریاست جمهوری یا وزرا و... است.
این مسئله که بیشتر به قوه قضائیه مربوط میشود، سؤالی جدی ایجاد میکند که چرا در پروندههایی همچون کرسنت و موارد بسیار دیگر، که نقض قانون یا ترک فعلهای مسئولین قوه مجریه صورت گرفته، هیچگاه دادگاهی تشکیل نمیشود تا مردم برخورد قاطع با تخلفات این دسته از مسئولین را ببینند؟!
همچنین محاکمهٔ آنها مانع از این بشود که در بزنگاههایی همچون انتخابات، حمایت و میدانداری افرادی که باید در محکمه پاسخگوی اعمال خود باشند، رأیآوری برای کسانی صورت گیرد که احتمالا با روی کار آمدن آنها، دوباره شاهد همان تخلفات خواهیم بود.
🖌 علیرضا رنجبر
(ادامه دارد...)
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
💠 چند نکته درباره نتیجه انتخابات (بخش دوم)
🔰 از دیگر سیاستهای اشتباه و ناکارآمد انتخاباتی، بحث ضعف ابزار نظارت و پیگیری و ترتیب اثر دادن نسبت به تخلفات انتخاباتی در قالب تهدید زیردستان یا خرید رأی مردم است.
▫️در همین انتخابات تصاویری منتشر شد که استادی دانشجویان خود را برای گرفتن نمرهٔ بالاتر، به رأی دادن به کاندیدای مورد نظرش مجبور کرده است!
▫️یا مدیر مجموعههای اقتصادی و فروشگاهی که کارکنان و فروشندگان خود را به رأی دادن به یک کاندیدا اجبار کرده تا شغل خود را حفظ کنند!
▫️یا مسئولینی که مردم روستا یا شهر خود را با تهدید از عواقب رأی ندادن به کاندیدای مورد نظر، ترساندهاند!
▫️وعدههای کیسه برنج و کارت هدیههای ۵۰۰ هزار تومانی و پرداخت شارژ مجتمعهای مسکونی و... نیز از مصادیق خرید رأی مردم است که تعدد آنها در این دوره بیش از حد تصور بود.
♨️ اما متأسفانه ابزار نظارت یا اثبات چنین تخلفاتی ناکارآمد است و تقریباً در تمامی انتخاباتهای شوراها یا ریاست جمهوری، برخی افراد ناشایست با سوءاستفاده از این ضعف و ناکارآمدی توانستهاند به جایگاهی در شورای شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری برسند.
✅ لذا ضروری است قانونگذاران و متصدیان برگزاری و نظارت بر انتخابات، برای اصلاح این ناکارآمدی فکری اساسی کنند تا نالایقان با استفاده از زر و زور، نتوانند به مناصبی در قدرت دست پیدا کنند که در نهایت دودش هم به چشم مردم و هم به چشم نظام جمهوری اسلامی خواهد رفت.
🔰 نکته بعدی از جمله موارد سیاستهای اشتباه، حلوفصل نشدن مسئلهٔ مذهب و قومیت در شایستهگزینی مسئولان و اولویت قرار ندادن استانهای مرزی جهت ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق است.
🔹 البته نمیتوان همه نگاه را در تحلیل نتیجه انتخابات، صرفاً به مذهب یا قومیت معطوف کرد؛ گرچه این امری طبیعی است و ذهنیتِ موجود در اشخاص، آنها را به رأی دادن به یک کاندیدا مایل میکند و تنها به قوم و مذهب هم محدود نیست.
▫️مثلا در دور دوم همین انتخابات، غالب کسانی که اصل دین و شریعت برای آنها دغدغه بود، به آقای جلیلی و کسانی که تنها دغدغهشان ولنگاری و آزادی پوشش و روابط بود، به آقای پزشکیان رأی دادهاند؛ چرا که مطلوبِ خود را در قدرت یافتن آن شخص درنظر گرفتهاند.
✴️ اقوام و مذاهب نیز از این امر مستثنا نیستند و قاعدتاً همیشه به کسی رأی میدهند که بتواند زبان و فهمی مشترک میان خود و آنها به وجود آورد.
✅ لذا اگر کاندیداهای انقلابی بتوانند به زبان و فهم مشترک با اهلسنت یا اقوام مختلف دست یابند، بهگونهای که حل مسائل، محرومیتها و مشکلاتشان را به اولویت آنها تبدیل کنند، از درصد آرایی که صرفاً با نگاه تعصب مذهبی یا قومی به صندوق ریخته میشود، کاسته خواهد شد و این عزیزان بیشتر به دنبال کسی میروند که دغدغهٔ واقعی و برنامهٔ کارآمد برای حل مشکلات و انتظارات آنها داشته باشد.
🖌 علیرضا رنجبر
(ادامه دارد...)
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
💠 چند نکته درباره نتیجه انتخابات (بخش سوم)
🔰 از سیاستهای مثبتی که تاکنون به آنها توجه نشده، سیاستهای تشویقی برای افزایش مشارکت است که قبلاً درباره آن توضیح دادم. قطعاً هزینهٔ مشوّقهای جلب مشارکت، کمتر از هزینههای تحمیلی ناشی از صدرنشینی اشخاص نالایق یا ناکارآمد بر قوهٔ مجریه یا شوراها خواهد بود.
این سخن که «شورای نگهبان عامدانه کسانی را تأیید میکند تا موجب افزایش مشارکت گردد»، کمی دور از انصاف نسبت به شأن و جایگاه این شوراست، اما اینکه در جمعبندی و رأی برخی اعضای این شورا و آن هم در ناخودآگاهِ ذهنِ آنان، مصلحتسنجی وجود داشته باشد، مطلب بعیدی نیست.
به هر حال، وقتی درباره جایگزینهای جلب افزایش مشارکت اندیشیده نشود، در حکمرانی انتخاباتی باید هزینهٔ بهره نگرفتن از سیاستهای مثبت (مثل ارائه بستههای تشویقی) جهت افزایش مشارکت را، با تأیید صلاحیت اشخاصی که سرانجام بیلیاقتی یا ناکارآمدی آنها ثابت میشود و مردم و کشور را بهمدت چند سال متحمل ضرر و زیان میکنند، بپردازیم!
🔰 اما برخی کوتاهیهای کاندیداهای انقلابی:
دربارهٔ آقای قالیباف که در دور اول با رأی حدود ۳ میلیونی از دایره انتخاب حذف شد، عدم توجه ایشان به مسئله اطرافیان بهخصوص خانواده و بههنگام سخن نگفتن با مردم در این زمینه، موجب عدم اقبال مردم به ایشان و آسیب به جبهه انقلاب در این انتخابات شد.
طبیعی است کسی که در آینده برنامه حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارد، باید نسبت به اطرافیان سختگیری و حساسیت بیشتری داشته باشد و بهگونهای آنها را مدیریت کند که در جامعه ذهنیت منفی نسبت به او بوجود نیاورد.
درست است که نمیتوان فرزندان بزرگسال را به کاری اجبار کرد، اما یا باید آنها را به شکلی مناسب توجیه کرد تا از عملکردی که به حیثیت لطمه میزند پرهیز کنند، یا مرزبندی و اعلام موضع صریح در مخالفت با آنها در محضر مردم صورت بگیرد؛ یا اینکه سودای ریاست جمهوری را با وجود چنین فضا و ذهنیت منفی در عموم مردم، از سر بیرون کرد. چون هرچه تلاش کنیم چهرهای مثبت از سرداری انقلابی بسازیم، باز همان ذهنیت منفی مردم، مانع از رأیآوری میشود.
♨️ تفاوت ما انقلابیها با غیرانقلابیها در همین نکات ظریف و کوچک نهفته است. چه اینکه درباره دختر و داماد دیگری هم مطالبی بیان شد که نهایتاً تأثیری اندک در ریزش آرای آنها داشت؛ اما نگاه مردم به انقلابیها از جنس دیگریست.
🖌 علیرضا رنجبر
(ادامه دارد...)
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
💠 چند نکته درباره نتیجه انتخابات (بخش چهارم)
🔰 درباره برخی کوتاهیهای آقای جلیلی، ابتدا لازم است به مسئله سخنوری ایشان اشاره کرد که گرچه نوع بیان نسبت به دورههای قبلی بهتر شده بود، اما هنوز از وضعیت نخبگانی و دانشگاهی به زبان عامهٔ مردم تغییر نکرده است.
برای کسب آرای مردم باید به زبان آنها سخن گفت؛ باید از سختیها و مشکلات مردم و نیز از آیندهٔ ایدهآلِ آنها با بیانی عامیانه حرف زد تا هم آن پیرمرد و پیرزن بیسواد روستایی بفهمد و هم آن دانشجوی نخبهٔ المپیادی و هم آن کارشناس و استاد دانشگاه.
🔹 همچنین برای پیروزی در انتخابات، فن بیان مناسب با بهرهگیری از شگردهای مناظره لازم است که باید با تعلیم یا مشاهده و یا تجربهٔ زیاد حاصل گردد. در طول سالیان گذشته لازم بود آقای جلیلی از اساتید فن بیان در زمینه آموزش فنون مناظره بهره میگرفتند و خود را بهخوبی برای چالش مناظرهٔ انتخاباتی آماده میکردند.
یا اینکه علاوهبر سخنرانیهای لازم و مفیدی که در طول این سالها داشتند، در مناظرههای کارشناسی دانشگاهی یا رسانهای حضور پیدا میکردند و با دیگر کارشناسان و منتقدان مناظره میکردند تا هم عیار منطق و عقلانیت ایشان بیشتر بروز و ظهور یابد و هم به قدرت بالاتری در زمینه فنون مناظره دست پیدا کنند.
(اگر کسی فیلمی از مناظرهٔ دکتر جلیلی با هر شخص دیگری در این ۱۱ سال تشکیل دولت سایه مشاهده کرده است، برای بنده هم ارسال کند.)
🔹 مورد بعدی اطرافیان آقای جلیلی است؛ همانطور که درباره آقای قالیباف هم گفته شد، بخش -کم یا زیادی- از جامعه نسبت به خانواده و اطرافیان انقلابیها حساسیت دارند که این حساسیت موجب ذهنیت مثبت یا منفی درباره کاندیدای انقلابی میشود.
اگر به صحیح یا غلط بودنِ اصلِ ماجرا کاری نداشته باشیم، اثرات آن را در ذهنیتبخشی به جامعه و سوءاستفادهٔ رقیب از این ذهنیت را نمیتوان انکار کرد.
قطعاً در دوگانهٔ قالیباف-پزشکیان، طرف مقابل ناجوانمردانه به مسائل خانوادگی آقای قالیباف میپرداخت و هرگز اجازهٔ پدید آمدن ذهنیت مثبت نسبت به ایشان را نمیداد.
کما اینکه رقیبِ انتخاباتی در دوگانهٔ جلیلی-پزشکیان با بیان نسبتهایی چون افراطی و طالبان و...، توانست با تحریک آرای خاموش برای خودش کسب رأی کند و چنین نتیجهای در انتخابات حاصل شد.
لذا آقای جلیلی باید در فضای رسانهای، میان خود و کسانی که امکان ذهنیتسازی منفی پیرامون آنها وجود دارد، بیش از پیش فاصله در نظر بگیرند. مصادیق این اشخاص بارها از زبان انقلابی و غیرانقلابی شنیده شده و نامشان حتی پس از انتخابات نیز از زبانها نیفتاده است.
🔹 مورد دیگر از کوتاهیهای آقای جلیلی که برایم سؤالی جدی ایجاد کرده، این است که چرا در طول سالهای گذشته بهخصوص سه سال دولت شهید رئیسی، بخشی از برنامههای دولت سایه در مورد روستاها را در مقیاس یک استان عملیاتی نکرده یا اگر چنین اقدامی صورت گرفته چرا مستند بیان نشده است؟!
فرضِ ما بنابر ادعای خودشان، این است که فرصتها و استعدادهای روستاها و شهرهای کشور را بررسی و برای آنها برنامهریزی کردهاند؛ اما آیا لازمهٔ اجرای این برنامهها دخالت مستقیم دولت بوده که تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده است؟
چرا در مواردی بهصورت نمونه، همان کاری که در ریاست جمهوری برای روستاهای یک استان بنای انجامش داشته و دارند، اجرایی نشده است تا مردم با مشاهدهٔ نتایج و ثمرات چنین برنامهای به کارآمدی و توانمندی دکتر جلیلی و برنامههایشان بیشتر امیدوار شوند؟
✅ لذا پیشنهاد میکنم از هماکنون با بهرهگیری از ظرفیت مردم و جوانان انقلابی که در پویشهای تبلیغاتی ستاد دکتر جلیلی از جمله بیستکال فعال بودند، بهصورت نمونه (پایلوت) روستاهای یک استان را با برنامههای موردنظر فعال کنند تا به نقش پرشکوه خود دست یابند.
قطعاً این کار ابتدا برای همان روستاها و ساکنانش ثمربخش خواهد بود و در ادامه به ارائه الگویی موفق و کارآمد از توانمندی آقای جلیلی و برنامههای دولت سایه تبدیل خواهد شد که در آینده میتوان جهت جلب اعتماد مردم و کسب آرای بیشتر از این نمونهٔ موفق رونمایی کرد.
🖌 علیرضا رنجبر
(پایان)
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
پرونده انتخابات ۱۴۰۳ با نتیجهای که از رأی مردم به دست اومد، بسته شد.
فصل جدیدی از رشد و شکوفایی برای ملت و مملکت ما شروع شده و باید با دعا و همراهی و نظارت، به عملکرد بهتر دولت آقای پزشکیان کمک کنیم.
گرچه امیدوارم تلاشهای خوبی رو از دولت چهاردهم شاهد باشیم، اما به نظرم با توجه به شرایط جسمی و سن آقای پزشکیان و فشارها و سختیهای کار رئیس جمهور، در بهترین حالت ایشون با میل شخصی به یک دوره چهارساله ریاست جمهوری بسنده کنه.
البته اگه قبل از ۴ سال شرایط جور دیگهای رقم نخوره!
این دعواهای طرفداران هم کاری مسخره و بیهوده و به خاطر دل خنک کردنه و نتیجهای جز ناراحتی مردم نداره.
دلهای مردم دست خداست ولی عملکرد مسئولین هم خیلی تأثیر داره.
هر کدوم از آقایان قالیباف و جلیلی باید به نصیحتهای خیرخواهان گوش کنن و مسیر سیاسی خودشون رو با اصلاح و برطرف کردن مشکلاتی که داشتن ادامه بدن تا عاقبت هرچه خواست خداست مقدر بشه.
در این روزها و شبهای ماه محرم، دعا برای سلامتی امام زمان و تعجیل فرج و عاقبت بخیری همدیگه رو هم فراموش نکنیم. یا علی
♦️ یکی از تفکرات پیدا و پنهان در ذهن برخی شیعیان، اینه که امام حسین(ع) قیام کرد و در کربلا به شهادت رسید تا اسباب شفاعت برای شیعه فراهم بشه!
🔻 اگر این تفکر به یکسویه نگاه کردن به روایات شفاعت و ثواب اشک بر امام حسین(ع) مبتلا شد، به خودحقپنداری هم گرفتار میشه و فکر میکنه دلیل قیام سیدالشهدا همین بود که با گریه بر این مصیبت، گناهان بچه شیعه پاک بشه و آخرت هم خود حضرت ما رو شفاعت کنه و بهشتی بشیم.
♨️ در حقیقت با این تفکر، امام حسین(ع) جانفدای گناهان شیعیانش تصور میشه و قیمت شفاعت حضرت هم، اشک و گریه میدونن؛ در حالیکه این تفکر نه جنبهٔ روشنگری و اصلاح داره و نه عقلانیت و منطقی پشتوانهاش قرار گرفته.
❌ این همون تفکر غلط مسیحیت درباره به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) هست که خیال میکنن این پیامبر الهی به کفاره گناهان مسیحیان به صلیب آویخته شد تا هرچه گناه مرتکب شدن، با خون ایشون پاک و محو بشه!
🔰 این ذهنیت که از فهم ناقص و محدود برخی نشأت گرفته، امروز هم در مدل سیاسی بهروز شده؛ یعنی چی؟
◽️ یعنی اینکه عدهای از ما کار واجبِ زمینموندهٔ خودمون رو انجام نمیدیم، یا کار اشتباهی رو پیش میگیریم؛ وقتی که با نتیجه اون روبرو میشیم، شروع به انتقاد از رهبر و امام جامعه میکنیم. خیلی راحت توی هر مسئلهای، اول انگشت اتهام رو به سمت رهبری میبریم و میگیم چرا فلانی رو فلانجا منصوب کرد، چرا فلانی رو از این جایگاه عزل نمیکنه، و سؤالات مشابهی که گاهی از افراد مختلف توی جامعه میشنویم.
💠 اما رهبر و امامِ جامعه، جانفدای کمکاریها و کوتاهی بزرگان و خواص جامعه یا عموم مردم نیست که بشه اون رو متهم کرد.
🔻 مثلا زمانی که بنیصدر با رأی اکثریت مردم به ریاست جمهوری رسید یا آیتالله منتظری با انتخاب مجلس خبرگان بهعنوان قائممقام رهبری معرفی شد، آیا امام خمینی هم رضایت به این دو شخص داشت یا فقط رأی مردم و نظر خبرگان رو تمکین کرد؟!
🔹 واضحه که برای رشد جامعه، نیاز به دقت در ریشهٔ مسائل وجود داره. چطور خون سیدالشهدا باعث پاک شدن گناه شیعیان و دوستداران حضرت بشه، وقتی که در یاری امام کوتاهی کردن؟! چطور امام حسین(ع) که در برابر گناهکاری و فسق یزید قیام کرد، نسبت به گناه شیعیان خودش بیتفاوت باشه؟!
🔰 ما برای رسیدن به شفاعت و بهشتی شدن، نیاز به یک ظرفیت وجودی داریم که این جز از راه انجام وظیفه در کارهای واجب و ترک کارهای ناپسند به دست نمیاد.
💠 دقیقا در جامعه امروزی هم برای رسیدن به رشد و پیشرفت وطنمون، به انجام کارهای ضروری و پرهیز از کارهای نامناسب نیاز داریم؛ هر کسی در هر مسئولیت و جایگاهی که هست و حتی عموم مردم باید به این بلوغ برسیم که وظیفه خودمون رو در اون موقعیت بشناسیم و به خوبی به این وظیفه عمل کنیم تا بهترین نتیجه هم بهدست بیاد انشاءالله.
به قول «سیف فرغانی»:
با یزید انبازی اندر خون شاهی چون حسین
چون تو در حرب از برای شمر جوشن میبری
رنج بردن در طریق عاشقی بیهوده نیست
در نکویان بدگمانی گر چنین ظن میبری
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
.
💠 قالَ الْإِمَامُ الْحُسَيْنُ(ع): «مِنَّا اِثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً أَوَّلُهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ اَلتَّاسِعُ مِنْ وُلْدِي وَ هُوَ الْإِمَامُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ يُحْيِي اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ يُظْهِرُ بِهِ دِيْنَ الْحَقِّ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا عَلَى الدِّينِ آخَرُونَ، فَيُؤْذَوْنَ وَ يُقَالُ لَهُمْ مَتىٰ هٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ؟! أَمَا إِنَّ الصَّابِرَ فِي غَيْبَتِهِ عَلَى الْأَذَى وَ التَّكْذِيبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ».
🔰 امام حسین(ع): «از ما خاندان دوازده مهدیّ خواهد بود که اوّلین آنها امیرالمؤمنین علیّ بن أبیطالب است و آخرین آنها نهمین از فرزندان من است و او امام قائم به حقّ است و خدای تعالی زمین را به واسطۀ او پس از موت زنده کند و دین حقّ را به دست او بر همۀ ادیان چیره نماید گرچه مشرکان را ناخوش آید؛ او را غیبتی است که اقوامی در آن مرتدّ شوند و دیگرانی در آن پابرجا باشند و اذیّت شوند و به آنها بگویند: اگر راست میگوئید این وعده چه وقت عملی شود؟ بدانید کسی که در دوران غیبت او، بر آزار و تکذیب صابر باشد، مانند مجاهدی است که با شمشیر پیشاروی رسول خدا(ص) جهاد کرده است».
📖 کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۳۱۷.
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
.
بر شانههای ضریحت تا میگذارم سرم را
انگار میگیری از من غوغای دور و برم را
حرفی ندارم به جز اشک، نه حاجتی نه دعایی
دست شما میسپارم این چشمهای ترم را
من از جوار کریمه از شهرِ بانو میآیم
آقا! بگو میشناسم همسایهٔ خواهرم را
عطر هوای رواقت، آهنگ هر چلچراغت
نگذاشت باقی بماند بغضی که میآورم را
حتی اگر دانهای هم گندم برایم نریزی
جایی ندارم بریزم جز صحنهایت پرم را
هر بار مشهد میآیم انگار بار نخست است
هی ذوق دارم ببینم گلدستههای حرم را
🌱 مشهد الرضا(ع)، نایبالزیاره و دعاگوی همه شما دوستان و همراهان عزیز هستم 🤲🏻
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
ایمان تویی، اکرام تو
رحمت تویی باران تویی
از راه دوری آمدم
حج تهیدستان تویی
بهر گدایی آمدم
من تشنهلب تا خانهات
شاها بنوشان بر لبم
از آب سقاخانهات
شاید شفا پیدا کند
در این غریب آباد تو
بستم دل دیوانه را
بر پنجره پولاد تو
✨ آقا جان! زائرانت با هزاران آرزو به آستان تو رو آوردهاند و فوج فوج دور ضریحت میگردند و هر یکی حاجت خود و امید گرهگشایی از تو دارد...
تو کریم و حاجتبخشی و طبیب دردهای خستگان و شفیع درماندگانی...
کرم نما و از کار امت جدت رسول خدا(ص) گره وا کن که گرفتار حیرت و سرگردانی دوران غیبت ذخیره خدا روی زمینیم.
خدایا به حق امام رضا(ع)، کار جهان را به ظهور مهدی موعود(عج) سامان بده که غم و نالههای مظلومان عالم، دلهای مؤمنین را خون کرده است... 💔
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲🏻
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
وضعیت مشهد جوری شده که از هر نقطهای به سمت حرم حرکت کنی، اصلا احساس نمیکنی توی شهر مذهبی و بزرگترین مرکز تشیع جهان قدم میزنی.
علاوهبر ظاهر شهر و فروشگاهها و مراکز اقامتی، ظاهر مردم بیشتر به گردشگرهای تفریحی میخوره که اومدن به یه مرکز شفابخشی یا حاجت دادن سر بزنن.
یعنی بخشی از مردم همین قدر کممعرفت نسبت به امام شدند و از شأن و جایگاه امام معصوم در نظر مردمی که با یه ذره معرفت به مشهد اومدن تا امام رضا(ع) رو زیارت کنن، کاسته شده.
یادش بخیر قدیما هر گناهکاری که به محضر امام معصوم میرسید یا ایام خاص محرم و صفر شروع میشد، معرفت اون شخص و شرم و حیا نسبت به اهل بیت باعث میشد دست از گناهش بکشه؛ مثلاً بارها داستان شرابخورهایی که توی محرم دست از نوشیدن میکشیدن، شنیدیم.
یا حتی اگه زن شاه پهلوی هم بود، هم از شرم و حیا و هم از ترس غیرت دینی مردم، جرئت نمیکرد بدون حجاب وارد حرم بشه.
اما حالا دشمن کاری با مردم شیعه کرده که حیا نسبت به شأن و جایگاه امام معصوم خیلی کمرنگ شده و حتی توی حریم حرم هم دست از گناه بدحجابی و بیحجابی برنمیدارن و دیگران هم جرئت تذکر به گناهکار رو ندارن.
بدتر از اینها، وادادگی و رها کردن وضعیت توسط برخی مسئولین حکومت اسلامی هست که به اسم تشیع در مملکت امام رضا(ع) به جایگاه و مقامی رسیدند و از بیتالمال مسلمین روزی میخورند ولی هیچ شایستگیای برای مدیریت امور ندارند.
در این وادادگی و رها کردن، عملاً تقابل بین هنجارشکن و حکومت صورت نمیگیره و صرفاً تقابلی از سر تکلیف امر به معروف و نهی از منکر بین خود مردم اتفاق میافته که برخی موارد اثر میذاره و برخی هم به درگیری و نزاع ختم میشه.
اگر حکومت اسلام بر سر کار هست که هست، باید وظیفه برخورد با گناه هم برعهده بگیرن که از این حالت رهاشدگی و وادادگی به یک ثبات و امنیت روانی در جامعه برسیم.
توی همین قضیه مشهد و زیارت امام رضا(ع)، مشخصه که هیچ عزم و ارادهای برای مدیریت این وضعیت نابهنجار دیده نمیشه.
در حالیکه بهسادگی میشه با سفت و سخت گرفتن نسبت به کسب و کارها از جمله فروشگاههای پوشاک، رستورانها، هتلهای اقامتی، فرودگاه و راهآهن و... و الزام اونها به خدماتدهی براساس عمل به قوانین عفاف و حجاب، هم از تقابل مستقیم با مردم جلوگیری کرد و هم اراده مدیریت فضای ولنگار بیحجابی رو به بدنهٔ خدماتی و کسب و کارها تزریق کرد تا کمکم از این شرایط ناخوشایند بخصوص در حریم شهر امام رضا(ع) دور بشیم و حرمت واقعی یک شهر مذهبی با رنگ و بوی تشیع بیشتر حفظ بشه.
.
سلام بر حسین(ع)
سلام بر فرزندان و یاران حسین(ع)
سلام بر شیعیان و محبان حسین(ع)
و سلام بر شما عاشقان و دلدادگان حسین(ع)
حسین(ع) آغازِ راهیست که در آن دنیا و هرچه در اوست رنگ میبازد و آدمی از قید تعلقات وارسته، رها و غرقه در دریای پرتلاطم آشوبها و حوادث آخرالزمان، دستوپا میزند تا حسین(ع)، این کشتیبان نجاتبخش عالَم، به فریادش رسد و او را از تعلقات پرهمهمهٔ روزگار نجات دهد.
این روزها که مشغلههای دنیایی، فرصت همراهی «قول معروف» را از من گرفته بود، خود را به موجهای خروشان دوستداران حسین(ع) رساندم تا نَمی از عشق شورانگیز اربعینیها بر جان تفتیدهام بنشیند و غبار از روی وقفههای ناگزیر زندگی برگرفته و با شور حسینی به شعور حسینی احیاء شوم.
در این مسیر، با شما دوستان و مخاطبان جان که بر من منت نهاده و شرف حضور و همراهی دارید، همسفر دیار اربعین خواهیم بود.
نیابت از شما خوبان در زیارت مولایمان امیرالمؤمنین علی(ع) و سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران شهیدش را وظیفه خود میدانم.🌱
دعاگو و نایبالزیاره شما هستم.🤲🏻
#میگذرد_راه_قدس_از_ره_کربوبلا
#ملکوت_اربعین
#مرز_مهران
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
41.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
بسم الله
یه زیارت بریم حرم مولا جانمون 🌱
السلام علیک یا امیرالمؤمنین ✋🏻
یا علی بن ابیطالب
پناهِ عالم
حرمِ مولاست ❤️
با جان و دل
به تو پناه آوردهایم
یا علی مولا ❤️
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
.
یکی از مکانهای زیارتی در نجف اشرف، قبرستان «وادیالسلام» هست که ورودیش در قسمت شمال حرم امیرالمؤمنین(ع) و در «شارع السور» قرار داره.
مرقد مطهر دو پیامبر خدا، یعنی حضرت هود(ع) و حضرت صالح(ع) در ابتدای وادیالسلام، از مهمترین زیارتگاههای نجف اشرف و این قبرستان محسوب میشه.
در روایات داریم که ارواح مؤمنین بعد از مرگ به وادیالسلام منتقل میشن و در این جایگاه مشغول گفتگو و بهرهمند از نعمتهای الهی هستند.
خدایا بهحق امیرالمؤمنین(ع) ما رو در مسیر ایمان ثابتقدم نگهدار و پس از مرگ هم ما رو در وادیالسلام همنشین انبیاء و اولیاء و صالحین قرار بده 🤲🏻🥺
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
.
یکی از عرفای بزرگ مدفون در وادیالسلام، آیتالله سیدعلی قاضی طباطبایی هست.
ایشون مقامات معنوی بسیار زیادی داشت و استاد اخلاق و عرفان برجستهای بود که علمایی مثل آیتالله خویی، علامه طباطبایی و آیتالله بهجت از محضر این استاد بزرگوار کسب فیض کردند.
آیتالله سیدعلی قاضی با وجود اینکه مستجابالدعوه بود، خودش در فقر محض زندگی میکرد و از مال دنیا بهرهای نداشت؛ ولی هرگز از خدا مال فراوان و زندگی مرفّه طلب نکرد.
سیدعلی قاضی درباره فقیر بودنش میگفت: «وقتی چیزی ندارم احساس نیاز بیشتری به خدا میکنم و التفاتم به خدا بیشتر است و خدا هم به من توجه بیشتری دارد».
امروزه دوستداران و مریدان این عارف باللّه، برای کسب فیض معنوی یا برآورده شدن حاجات مادی، مدفن ایشون رو در وادیالسلام زیارت میکنند.
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
.
بیشتر ایرانیهایی که برای زیارت اربعین به عراق مشرف میشن، از اینکه شهید نامآور ایرانی «رئیسعلی دلواری» در وادیالسلام نجف اشرف دفن شده، اطلاع ندارند.
این شهید والامقام که بصیرت، شجاعت و قیامش علیه استعمار انگلیسیها بین ما زبانزد شده، در سال ۱۲۹۴ ه.ش، در سن ۳۴ سالگی به دست مزدوران انگلیسی به شهادت رسید.
بنا بر وصیت شهید، پیکر مطهرش به نجف اشرف منتقل و در قبرستان وادیالسلام به خاک سپرده شد.
ایام زیارت اربعین برای نهادهای فرهنگی میتونه فرصت خوبی برای تلفیق بصیرت و حماسه حسینی و شجاعت و پایمردی شاگردان مکتب حسین(ع) مثل رئیسعلی دلواری باشه.
بهتازگی مرقد و بارگاه این شهید عزیز مرمت و نوسازی شده که از جهت رسیدگی به نمادهای تاریخی و فرهنگی و بازشناسی شخصیتهای دلاور ایرانی به مردم، مایه امیدواری محسوب میشه.
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
حتماً شنیدید میگن «عجب صبری خدا دارد»
دلیلش اینه که خدا صبورانه آدمیزاد رو آفرید در حالی که میتونست ذات بشر رو هم مثل فرشتهها در مسیر درست قرار بده، اما به انبیاء و اولیای خودش گفت مسیر هدایت انسان رو با صبر پیش ببرند تا بنیآدم بتونه قدمقدم رشد کنه و از خاک تا افلاک بالِ پرواز پیدا کنه و به خدا برسه.
خدا صبر رو در وجود انسان هم گذاشت تا هر کسی که از راه و مرام الهی پیروی میکنه، بتونه با صبر و استقامت در مسیر خدا به اهداف الهی جامهٔ عمل بپوشونه. تمام پیامبران و امامانِ ما صبورانه مسیر هدایت بشر رو با تمام سختی و مشکلاتش پشت سر گذاشتند...
تا در نهایت روز نهم ربیعالأول سال ۲۶۰ هجری، زندگی و هدایت بشر با امامت مولای ما حضرت مهدی -که جان عالمیان فدای او-، در آخرین دورهٔ تاریخ خلقت قرار گرفت.
و چه صبورانه این امام عزیز و منتظران و دلدادگانش، ۱۱۸۶ سال است که چشمانتظارِ لحظهای هستند که خدا برای ظهور منجی عالم مقدّر کرده.
۱۱۸۶ سال سختترین مسیر هدایت بشر در دستان امامی قرار داره که از پشت پرده غیبت با صبر و شکیبایی و غصههای بیشمار، نظارهگر مانده تا دوران نهایی آمادگی مردم با حضور نسلی از طایفه مؤمنان و شیعیان به ثمر بنشینه که حافظ جان امام و پاسدار مرام و مسلک علوی باشه و بتونه سختیهای همراه با ظهور و بعد از اون رو تحمل کنه.
خدا کنه ما توی همون دوران باشیم و نسل ما، نسل ظهور باشه تا مولای ما حضرت بقیة الله از پردهنشینیِ غیبت به سرسرای حضور آشکارا قدم بگذاره و جان ناقابلمون رو فدای آمدنش کنیم.
آقا جان! یا صاحب الزمان!
سالروز امامت و ولایتتان بر جهان و جهانیان رو به شما و همهٔ مریدان و محبان و شیعیان و چشمانتظاران ظهورت تبریک میگیم 💐🌺🌸
با شما بر آن عهد که بودیم هستیم 🌱
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸