❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#تفاسیر_قرآن
⁉️امانتی که به انسان عرضه شد چیست⁉️
⬅️إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا
✅وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
⬅️ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺶ ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ،
✅ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻭ [ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺩﺍ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ، ﻭ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(٧٢)
⚠️لِّيُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ
وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ
‼️وَيَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ
وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
⚠️ﺗﺎ ﻧﻬﺎﻳﺘﺎً ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﻨﺎﻓﻖ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺸﺮﻙ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﺪ
‼️ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻟﻐﺰﺵ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٧٣)
🔅سوره احزاب
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
📔 در كافى به سند خود از اسحاق بن عمار، از مردى، از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده، كه در ذيل كلام خداى عزوجل : (انا عرضنا الامانه...)، فرموده :
✴️اين امانت عبارت است از ولايت امير مومنين (عليه السلام).
📚برگرفته از تفسیر المیزان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
✴️قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ
⬅️ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ
✅ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا
مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ
إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم
بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ
✴️ﺑﮕﻮ : ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ
⬅️[ ﻭ ﺁﻥ ]ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﻭ ﺩﻭ ﻭ ﻳﻚ ﻳﻚ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻴﺪ ،
✅ ﺳﭙﺲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻓﻴﻘﺘﺎﻥ [ ﻣﺤﻤّﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﺮﻱ ﺑﺎ ﭘﺎﻛﻲ ، ﺍﻣﺎﻧﺖ ، ﺻﺪﻕ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ]ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻴﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺟﻨﻮﻧﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ،
ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﺨﺘﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﺳﺖ ، ﺟﺰ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﺴﺖ .
💫ایه(46) سوره سبا,
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
📝پیام ها
🌠1- يكى از وظايف انبيا، موعظه مردم است.
🔅«أَعِظُكُمْ»
🌠2- تنها به حرف اكتفا نكنيد، بايد به پا خواست.
🔅«تَقُومُوا»
🌠3- آن چه مهم است قيام خالصانه براى خداست، تعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد.
🔅«تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى»
🌠4- قيام سه عنصر لازم دارد:
🔺خلوص، «لِلَّهِ»
🔺رهبر، «بِصاحِبِكُمْ»
🔺 فكر و برنامه. «تَتَفَكَّرُوا»
حركتها و انقلابهايى كه براى خدا نباشد و برخاسته از عقدهها و هوسها و براى كسب ثروت باشد به جايى نمىرسد. اگر انقلاب همراه با فكر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابيون نباشد به نتيجهاى نمىرسد و بقا و بركاتى نخواهد داشت.
🌠5- پيامبر، كوچكترين نقطه ضعف روحى ندارد. او سالها در ميان شما زندگى كرده و همه او را به عقل و درايت مىشناسيد و نسبت جنون به او ناشى از بىفكرى است.
🔅 «تَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ»
6- رهبر الهى، همنشين و همسخن با مردم است. «بِصاحِبِكُمْ»
🌠7- خداوند حامى پيامبران است و تهمتها را از آنان دفع مىكند.
🔅 «ما بِصاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ»
🌠8- با اين كه كار پيامبران بشارت و هشدار است، امّا هشدار بيشتر مورد توجّه قرآن است، زيرا افراد غافل به هشدار نياز بيشترى دارند.
🔅 «إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ»
🌠9- هشدار انبيا به سود مردم است.
🔅«نَذِيرٌ لَكُمْ»
🌠10- عذاب، پيش روى شماست، اگر در راه خدا قيام نكنيد، هم در دنيا گرفتار مىشويد و هم قيامت دور نيست.
🔅«بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ»
📚تفسير نور(10جلدى)، ج7، ص: 461
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🍁🍃 🍁🍃 🍁🍃
نماز ده شب اول ماه ذی حجه💥 نماز با فضیلت دهه ی اول ماه ذی الحجة 💥
در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه قبل تا شب عید قربان)، بین نماز مغرب و عشاء خوانده میشود.
این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه سوره اخلاص و سپس آیه ی
⚜️ "وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ."
(سوره اعراف، آیه ۱۴۲) را بخواند، تا با ثواب حاجیان شریک شود ⚜️
📚 مفاتیحالجنان
از روزجمعه یازدهم مرداد مصادف با سیم ذی قعده که شب اول ماه ذی الحجه میباشد به مدت ده شب بین نماز مغرب وعشاء خوانده میشود من الله التوفیق💞💞
التماس دعا💞
🍃🌸🌺🍃🌹🍃🌺🌸🍃
____🍃🌸🍃___
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حدیثی بسیار زیبا از #امام_صادق (ع)
🌹بمناسبت #سالروز_ازدواج_حضرت_علی_حضرت_فاطمه (س)
💐💐💐💐نوای مقتل:
💐
@navayemaqtal
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜[١٢٤٥]٨-الحسين بن محمّد،عن معلّى بن محمّد،عن أحمد بن محمّد بن عليّ،عن عليّ بن جعفر قال:
سمعت أبا الحسن عليه السّلام يقول:بينا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم جالس إذ دخل عليه ملك له أربعة و عشرون وجها،فقال له رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم حبيبي جبرئيل لم أرك في مثل هذه الصّورة،
❣قال الملك لست بجبرئيل يا محمّد بعثني اللّه عزّ و جلّ أن أزوّج النّور من النّور،
قال:من ممّن؟قال:فاطمة من عليّ قال:فلمّا ولّى الملك إذا بين كتفيه محمّد رسول اللّه،عليّ وصيّه،فقال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم:منذ كم كتب هذا بين كتفيك؟فقال:من قبل أن يخلق اللّه آدم باثنين و عشرين ألف عام.
📝على جعفر گفته است:از حضرت ابو الحسن كاظم عليه السّلام شنيدم مىفرمايد:
رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-نشسته بود كه فرشتهاى داراى بيست و چهار چهره به نزدش آمد.رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-به او فرمود:جبرئيل اى محبوبم تو را با چنين چهرهاى نديده بودم.
🌠آن فرشته عرض كرد:اى محمّد!من جبرئيل نيستم.خداوند عزّتمند مرا فرستاده تا نور را به ازدواج نور درآورم.
💗فرمود:كه را با كه؟
عرض كرد:فاطمه را با على.
🕯حضرت[ابو الحسن عليه السّلام]فرمود:
چون فرشته رو گرداند ميان دو شانهاش«محمّد رسول اللّه و على وصى او»نوشته بود.
💎رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-فرمود:چند وقت است كه اين ميان دو شانهات نوشته شده است؟
عرض كرد:بيست و دو هزار سال پيش از آنكه خداوند آدم را بيافريند.
📙 اصول کافی - جلد2، صفحه 427
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#آیات_در_تاویل_فاطمة_زهراء_س
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_امام_حسن_ع
#آیات_در_تاویل_امام_حسین_ع
🌊مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
ﺩﻭ ﺩﺭﻳﺎﻱ [ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﻭ ﺷﻮﺭ ] ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻥ ﺳﺎﺧﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎﻫﻢ ﺗﻠﺎﻗﻲ ﻭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ;(19)
🌊بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ
[ ﻭﻟﻲ ] ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺣﺎﻳﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﺩﺭﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎﻫﻢ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ ! ](20)
💫فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
ﭘﺲ ﻛﺪﺍﻣﻴﻚ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ؟(21)
💎يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ
ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﻟﺆﻟﺆ ﻭ ﻣﺮﺟﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ .(22)
💫فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
ﭘﺲ ﻛﺪﺍﻣﻴﻚ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ؟(23)
✨سوره الرحمن
⬅️رسول الله(ص) در تفسير این ایات فرمودند:
🌊دو دريـا عـلى و فـاطـمـه عـليـه السـلام
💎و لؤلؤ و مـرجان حسن و حسين عليه السلام اند .
✅و در الدر المـنثور است كه : ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه در تفسير آيه (مرج البـحـريـن يلتقيان ) گفته :
🌊 منظور از دو دريا على و فاطمه است،
❇️و منظور از برزخ و حـائل ميان آن دو رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است،
💎و در تفسير آيه (يخرج منهما اللولو و المرجان ) گفته است : منظور از لولو و مرجان حسن و حسين است.
✔️مؤلف: نـظير اين حديث را الدر المنثور از ابن مردويه از انس بن مالك و نيز صاحب مجمع البـيـان از سلمان فارسى و سعيد بن جبير و سفيان ثورى روايت كرده اند.
⬅️چيزى كه هست بـايـد دانـسـت كـه ايـن تـفـسـيـر، تـفسير به باطن است نه اين كه بخواهد بفرمايد: معناى بحرين و برزخ و لولو و مرجان است.
📚برگرفته از تفسیر المیزان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
155_Page.MP3
941.6K
#ترتیل #صفحه_155 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 155
خداوند گوید: شما هم با آن گروه از جن و انس که پیش از شما بودند به دوزخ داخل شوید. در آن وقت هر قومی که به دوزخ شوند قوم دیگر (از همکیشان خود) را لعن کنند، تا آن گاه که همه در آتش دوزخ فراهم شوند زمره آخرین درباره فرقه اول (یا مرئوسان درباره رئیسان) گویند که خدایا، اینان ما را گمراه کردند، پس عذابشان را از آتش افزون و مضاعف گردان. خدا گوید: همه را عذاب مضاعف است و لیکن شما آگاه نیستید. (۳۸) و گروه مقدم به طایفه مؤخّر پاسخ دهند که شما را بر ما برتری نباشد (ما و شما در گناه یکسانیم). پس (به آنها خطاب کنند که) بچشید عذاب را به کیفر آنچه از اعمال ناشایسته مرتکب میشدید. (۳۹) همانا آنان که آیات ما را تکذیب کردند و از کبر و نخوت سر بر آن فرود نیاوردند هرگز درهای آسمان به روی آنان باز نشود و به بهشت در نیایند تا آنکه شتر در چشمه سوزن در آید (یعنی داخل شدنشان به بهشت بدان ماند که شتر به چشمه سوزن رود و این در عادت محال باشد). و این گونه گنهکاران (متکبّر) را مجازات سخت خواهیم کرد. (۴۰) بر آنان از آتش دوزخ بسترها گسترده و سراپردهها افراشتهاند و ستمکاران را چنین مجازات سخت خواهیم کرد. (۴۱) و آنان که ایمان آوردند و (به قدر وسع) در کار نیک و شایسته کوشیدند-زیرا ما کسی را بیش از وسع تکلیف نکنیم-آنها اهل بهشت و جاودان در آن متنعمند. (۴۲) و زنگار هر کینه (و حسد و خوی زشت) را از آیینه دل آنان بزداییم و در بهشت بر زیر قصرهایشان نهرها جاری شود و گویند: ستایش خدای را که ما را بر این مقام رهنمایی کرد، که اگر هدایت و لطف الهی نبود ما به خود به این مقام راه نمییافتیم، همانا رسولان خدایمان به حق آمدند (و ما را بر این مقام رهبری کردند). و اهل بهشت را ندا کنند که این است بهشتی که از اعمال صالح شما را به ارث دادهاند. (۴۳)
❖﷽❖
🕋لِّكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ
فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ
وَادْعُ إِلَىٰ رَبِّكَ
إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُّسْتَقِيمٍ
🕋 ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﺍﻣﺘﻰ ﻋﺒﺎﺩﺗﻰ ﻭﻳﮋﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ؛
ﭘﺲ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ (حج) ﺑﺎ ﺗﻮ ﺳﺘﻴﺰ ﻭ ﻧﺰﺍﻉ ﻛﻨﻨﺪ .
ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻦ
ﻛﻪ ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮ ﺑﺮ ﺭﺍﻫﻰ ﺭﺍﺳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻯ .(67)
🕋وَإِن جَادَلُوكَ
فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ
🕋 ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺗﻮ [ ﺑﺎ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﻳﻚ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻰ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺧﺼﻤﺎﻧﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ] ﺳﺘﻴﺰ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ،
ﺑﮕﻮ : ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ .(68)
🕋اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
🕋 ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ، ﺩﺍﻭﺭﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ [ ﺗﺎ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺳﺘﻴﺰﻩ ﺟﻮﻳﺎﻥ ﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﺟﺪﺍ ﺷﻮﻧﺪ . ](69)
🕋سوره #حج
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
#حج
🔰سرّ تشريع تلبيه در حجّ
وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ
ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺞ ﺑﺎﻧﮓ ﺯﻥ ﺗﺎ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﻫﺮ ﺷﺘﺮ ﺑﺎﺭﻳﻚ ﺍﻧﺪﺍم [ ﭼﺎﺑﻚ ﻭ ﭼﺎﻟﺎﻙ ] ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﺁﻳﻨﺪ .
💫ایه (٢٧)سوره حج
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜 حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ لِمَ جُعِلَتِ التَّلْبِيَةُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحَى إِلَى إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
✨وَ أَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً
فَنَادَى فَأُجِيبَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ يُلَبُّونَ.
📝 پدرم رضى اللّه عنه از حسين بن محمّد بن عامر،از عمويش عبد اللّه بن عامر،از محمّد بن ابى عمير،از حمّاد بن عثمان از عبيد اللّه بن على حلبى،از حضرت ابى عبد اللّه عليه السّلام، راوى مىگويد:
❓از امام عليه السّلام پرسيدم:چرا تلبيه جعل و تشريع شده است؟
🕋 حضرت فرمودند:خداوند عزّ و جل به جناب ابراهيم عليه السّلام وحى فرمود:« وَ أَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً »(و مردم را به اداء مناسك حج اعلام كن تا مردم پياده و سواره و از هر راه دور به سوى تو جمع آيند)
🕋پس جناب ابراهيم نداء داد و با صداى بلند مردم را دعوت نمود،مردم نيز از هر راه دور اجابتش كرده و تلبيه گويان به سوى او شتافتند و اين عمل سنّت گرديد.
📙علل الشرایع - جلد2، صفحه 341
باب157/حدیث1
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#حدیث
#حج
📜 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْأَسَدِيُّ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ الْآدَمِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عُثْمَانَ الدَّارِمِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ التَّلْبِيَةِ وَ عِلَّتِهَا فَقَالَ إِنَّ النَّاسَ إِذَا أَحْرَمُوا نَادَاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فَقَالَ عِبَادِي وَ إِمَائِي لَأُحَرِّمَنَّكُمْ عَلَى اَلنَّارِ كَمَا أَحْرَمْتُمْ لِي فَيَقُولُونَ لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ إِجَابَةً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نِدَائِهِ إِيَّاهُمْ.
📝 على بن احمد بن محمّد رضى اللّه عنه،از ابو الحسين محمّد بن جعفر اسدى،از سهل بن زياد آدمى،از جعفر بن عثمان دارمى،از سليمان بن جعفر نقل كرده كه وى گفت:
❓از حضرت ابا الحسن عليه السّلام راجع به تلبيه و علّت آن سؤال كردم؟ حضرت فرمودند:
هنگامى كه مردم محرم مىشوند حق تبارك و تعالى آنها را خوانده و مىفرمايد:
🕋بندگان و كنيزانم،همان طورى كه شما براى من احرام بستيد من نيز آتش را بر شما حرام خواهم نمود مردم مىگويند:لبّيك اللّهم لبيك.
اين عبارت را مردم در مقام اجابت حق تعالى كه ايشان را مورد نداء قرار داد ايراد مىكنند.
📙علل الشرایع -جلد 2، صفحه 341
باب157/حدیث2
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#تفاسیر_قرآن
#مهدویت_در_قران_مجید
#آیات_در_تاویل_امام_مهدی_عج
#حدیث
📜[٦٤٥]٧-و عن أبي جعفر عليه السّلام قال:
لقد خلق اللّه جلّ ذكره ليلة القدر أوّل ما خلق الدّنيا و لقد خلق فيها أوّل نبيّ يكون و أوّل وصيّ يكون و لقد قضى أن يكون في كلّ سنة ليلة يهبط فيها بتفسير الأمور إلى مثلها من السّنة المقبلة،من جحد ذلك فقد ردّ على اللّه عزّ و جلّ علمه لأنّه لا يقوم الأنبياء و الرّسل و المحدّثون إلاّ أن تكون عليهم حجّة بما يأتيهم في تلك اللّيلة مع الحجّة الّتي يأتيهم بها جبرئيل عليه السّلام قلت:و المحدّثون أيضا يأتيهم جبرئيل أو غيره من الملائكة عليهم السّلام،قال:أمّا الأنبياء و الرّسل صلّى اللّه عليهم فلا شكّ و لا بدّ لمن سواهم من أوّل يوم خلقت فيه الأرض إلى آخر فناء الدّنيا أن تكون على أهل الأرض حجّة ينزل ذلك في تلك اللّيلة إلى من أحبّ من عباده و ايم اللّه لقد نزل الرّوح و الملائكة بالأمر في ليلة القدر على آدم،و ايم اللّه ما مات آدم إلاّ و له وصيّ و كلّ من بعد آدم من الأنبياء قد أتاه الأمر فيها و وضع لوصيّه من بعده و ايم اللّه إن كان النّبيّ ليؤمر فيما يأتيه من الأمر في تلك اللّيلة من آدم إلى محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم أن أوص إلى فلان و لقد قال اللّه عزّ و جلّ في كتابه لولاة الأمر من بعد محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خاصّة:
✨ وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ إلى قوله فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ يقول:أستخلفكم لعلمي و ديني و عبادتي بعد نبيّكم كما استخلف وصاة آدم من بعده حتّى يبعث النّبيّ الّذي يليه
✨«يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً» يقول:يعبدونني بإيمان لا نبيّ بعد محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فمن قال غير ذلك «فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» فقد مكّن ولاة الأمر بعد محمّد بالعلم و نحن هم،فاسألونا فإن صدقناكم فأقرّوا و ما أنتم بفاعلين،أمّا علمنا فظاهر و أمّا إبّان أجلنا الّذي يظهر فيه الدّين منّا حتّى لا يكون بين النّاس اختلاف،فإنّ له أجلا من ممرّ اللّيالي و الأيّام،إذا أتى ظهر و كان الأمر واحدا.
و ايم اللّه لقد قضي الأمر أن لا يكون بين المؤمنين اختلاف و لذلك جعلهم شهداء على النّاس ليشهد محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم علينا و لنشهد على شيعتنا و لتشهد شيعتنا على النّاس،أبى اللّه عزّ و جلّ أن يكون في حكمه اختلاف أو بين أهل علمه تناقض،ثمّ قال أبو جعفر عليه السّلام:فضل إيمان المؤمن بجملة إِنّا أَنْزَلْناهُ و بتفسيرها على من ليس مثله في الإيمان بها كفضل الإنسان على البهائم و إنّ اللّه عزّ و جلّ ليدفع بالمؤمنين بها عن الجاحدين لها في الدّنيا لكمال عذاب الآخرة لمن علم أنّه لا يتوب منهم ما يدفع بالمجاهدين عن القاعدين و لا أعلم أنّ في هذا الزّمان جهادا إلاّ الحجّ و العمرة و الجوار.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
@qoranvamamhoosein
📝و از حضرت باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمودند:
🌠خداوند-گرامى ياد- در آغاز آفرينش دنيا شب قدر را آفريد.و در آن نخستين پيامبر و نخستين وصى را آفريد.و حكم كرد در هر سال شبى باشد كه در آن تفسير امور تا همانشب از سال آينده نازل شود.
💢هركه آن را انكار كند،علم خداوند عزّتمند را نپذيرفته است؛زيرا پيامبران و فرستادگان و محدّثان(سخن گفتهشدگان)قيام نمىكنند مگر حجّتى داشته باشند كه در آن شب برايشان آورده مىشود و حجّتى كه جبرئيل عليه السّلام مىآورد.
🕊راوى گويد،من گفتم:و براى سخن گفتهشدگان هم جبرئيل مىآورد يا فرشتهاى ديگر عليهم السّلام؟فرمود:دربارۀ پيامبران و فرستادگان-درود خداوند بر آنان-كه شكّى نيست،دربارۀ كسانى جز ايشان-از روزى كه زمين آفريده شد تا پايان دنيا بايد بر اهل زمين حجّتى باشد كه آن را در آن شب به كسى از بندگانش كه دوست دارد،نازل كند.
🌺و به خدا سوگند روح و فرشتگان،آن امر را در شب قدر بر آدم نازل كردند.و به خدا سوگند آدم درنگذشت جز اينكه وصىاى داشت.
و هر پيامبرى پس از آدم در آن شب امر داده شد و او براى وصى پس از خودش نهاد.
💠و به خدا سوگند هر پيامبرى از آدم تا محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-در آن امرى كه در آن شب به او داده مىشد،امر مىشد كه آن را به فلانى وصيّت كن.
🕯و خداوند شكوهمند در كتابش به صاحبان امر پس از محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-به خصوص فرموده است:(خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده، كارهاى شايسته انجام دادند وعده داده است كه قطعا آنان را حكمران روى زمين گرداند، چنانكه به پيشينيان آنها خلافت زمين را بخشيد...)[نور(٢٤):٥٥]مىفرمايد:شما را براى علم و دين و عبادتم پس از پيامبرتان جانشين مىكنم.چنانكه اوصياى آدم را پس از او جانشين كرد تا پيامبرى را به دنبالش برانگيزد.(مرا مىپرستند و برايم شريكى نمىگزينند.)[نور(٢٤):٥٥]مىفرمايد:مرا با ايمان به اينكه پيامبرى پس از محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-نيست،بندگى مىكنند.پس هركه جز آن را معتقد باشد(آنان فاسقانند)پس به صاحبان امر پس از محمّد[درود خدا بر او و بر خاندانش]سلطنت علم داد.و آنان ماييم.
از ما بپرسيد و اگر راست گفتيم،اعتراف كنيد امّا شما چنين نمىكنيد.
🕊علم ما آشكار است و هنگام و وقتى كه در آن دين به وسيلۀ ما آشكار مىشود تا اختلافى ميان مردم نباشد زمانى در گذر شبها و روزها است.وقتى رسيد،ظاهر مىشود و امر يگانه مىشود.و به خدا سوگند امر چنان است كه ميان مؤمنان اختلافى نباشد.و براى همين آنان را شاهدان بر مردم قرار داد.تا محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-بر ما گواهى دهد و ما بر شيعيانمان گواهى دهيم و شيعيانمان بر مردم گواهى دهند.خداى عزّتمند راضى نشد كه در حكمش اختلافى باشد يا ميان اهل علمش مخالفتى درافتد.
💎سپس حضرت جواد عليه السّلام فرمود:برترى ايمان مؤمن به جملۀ إِنّا أَنْزَلْناهُ و به تفسيرش بر كسى كه در ايمان به آن همچون او نيست،مانند برترى انسان بر چارپايان است.
💢و خداوند گرامى به سبب مؤمنان به آن از منكران آن در دنيا دفع مىكند-به جهت كامل شدن عذاب آخرت براى كسانى كه مىداند از انكارشان توبه نمىكنند-آنچه را كه به سبب مجاهدان از قاعدين دفع مىكند.و من در اين زمان جهادى جز حجّ و عمره و همسايگى نمىشناسم.
📚 اصول کافی - جلد1، صفحه 535
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
156_Page.MP3
943.2K
#ترتیل #صفحه_156 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin