156_Page.MP3
943.2K
#ترتیل #صفحه_156 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 156
و بهشتیان دوزخیان را ندا کنند که آنچه پروردگارمان به ما وعده داد (از مقامات بهشتی) ما به حق و حقیقت یافتیم، آیا شما نیز بدانچه پروردگارتان وعده داد (از عذاب دوزخ) به حقیقت رسیدید؟ گویند: بلی. آن گاه میان آنها منادیی ندا کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد. (۴۴) آنهایی که از راه خدا باز میدارند و آن را کج میطلبند (به شبهه راه راست مردم را کج میکنند) و آنها به قیامت ایمان ندارند. (۴۵) و میان این دو گروه حجاب و پردهای است (از سرشت نیک و بد که مانع دیدار یکدیگر است) و بر اعراف (یعنی جایگاهی میان دوزخ و بهشت) مردانی هستند که همه را به سیمایشان میشناسند و بهشتیان را که هنوز داخل بهشت نشده و چشم امید به دخول آن دارند ندا کنند که سلام بر شما باد. (۴۶) و چون نظر آنها بر اهل دوزخ افتد گویند: پروردگارا، ما را با این ستمکاران به یک جای قرار مده. (۴۷) و اهل اعراف مردانی را که به سیمایشان میشناسند آواز دهند و گویند: (دیدید که) جمع مال و جاه و آن فخر و تکبّرتان به حال شما اصلا سودمند نبود! (۴۸) آیا آنهایی (از مؤمنان) که سوگند یاد میکردید که خدا آنان را مشمول عنایت و رحمت خود نمیگرداند اکنون مقامشان را میبینید؟ (به همانها امروز خطاب شود که) در بهشت بی هیچ خوف و اندیشه و بی هیچ گونه حزن و اندوه داخل شوید. (۴۹) و اهل دوزخ بهشتیان را آواز کنند که ما را از آبهای گوارا یا از نعم بهشتی که خدا روزی شما کرده بهرهمند کنید. آنها پاسخ دهند که خدا این آب و طعام را بر کافران حرام گردانیده است. (۵۰) آنهایی که دین خدا را فسوس و بازیچه گرفتند و (متاع) حیات دنیا آنها را مغرور و غافل کرد، امروز ما هم آنها را (به رحمت) در نظر نمیآوریم چنانکه آنان دیدار چنین روزشان را به خاطر نیاوردند و آیات ما را انکار میکردند. (۵۱)
❖﷽❖
#حدیث
#حج
🕋سرّ اين كه بيت اللّه الحرام در وسط زمين قرار داده شده
📜 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِيعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَتَبَ إِلَيْهِ فِيمَا كَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ:
🕋عِلَّةُ وَضْعِ اَلْبَيْتِ وَسَطَ الْأَرْضِ لِأَنَّهُ الْمَوْضِعُ الَّذِي مِنْ تَحْتِهِ دُحِيَتِ الْأَرْضُ وَ كُلُّ رِيحٍ تَهُبُّ فِي الدُّنْيَا فَإِنَّهَا تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِ اَلرُّكْنِ الشَّامِيِّ وَ هِيَ أَوَّلُ بُقْعَةٍ وُضِعَتْ فِي الْأَرْضِ لِأَنَّهَا الْوَسَطُ لِيَكُونَ الْفَرْضُ لِأَهْلِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ سَوَاءً.
📝 على بن احمد بن موسى رحمة اللّه عليه از محمّد بن ابى عبد اللّه،از محمّد بن اسماعيل،از على بن عبّاس از قاسم بن ربيع صحّاف،از محمّد بن سنان نقل كرده كه وى گفت:حضرت ابا الحسن الرضا عليه السّلام در جواب مسائلى كه از آن جناب سؤال كرده بودم مرقوم فرمودند:
🕋علّت وضع و قرار دادن بيت در وسط كره زمين آن است كه وسط زمين نقطهاى بود كه از زير آن زمين كشيده شد و هر بادى در دنيا از آن جا مىوزد،سپس در مقام توضيح فرمودند:
🕋زمين از زير ركن شامى كه اوّلين بقعهاى بود كه در زمين قرار داده شد خارج گرديد چه آنكه ركن شامى نقطه وسط زمين است و بدين ترتيب اهل مشرق و مغرب در انجام فريضه حج با هم مساوى هستند.
📙علل الشرایع - جلد2، صفحه 283
باب 134/حدیث1
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#حج
📜حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ بَكْرُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِيبٍ قَالَ حَدَّثَنَا تَمِيمُ بْنُ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
🕊 إِذَا حَجَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِيَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِكَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ.
📝حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
🕋تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ.
📜از اسماعيل بن مهران از جعفر بن محمد(عليهما السّلام)مروى است كه فرمود:
💎 هر گاه يكى از شما حج گذارد بايد حج خود را بزيارت ما ختم كند زيرا كه زيارت ما از تمام حج است يعنى جزئى است كه حج با آن جزء تمام مىشود.
📝و از جابر از حضرت ابى جعفر(عليه السّلام)مروى است كه فرمود:
🕋 تماميت حج بملاقات كردن امام(عليه السّلام)است.
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام - جلد2، صفحه 511
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
📜[١١٧٢]٩١-عليّ بن محمّد،عن بعض أصحابنا،عن ابن محبوب،عن محمّد بن الفضيل،عن أبي الحسن الماضي عليه السّلام قال:
سألته عن قول اللّه عزّ و جلّ:
✨قلت: وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ
قال:يقول:ويل للمكذّبين يا محمّد!بما أوحيت إليك من ولاية عليّ[بن أبي طالب]عليه السّلام
✨أَ لَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ* ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ قال:
الأوّلين الّذين كذّبوا الرّسل في طاعة الأوصياء
✨كَذلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ
قال:من أجرم إلى آل محمّد و ركب من وصيّه ما ركب،
✨قلت: إِنَّ الْمُتَّقِينَ ؟ قال:نحن و اللّه و شيعتنا ليس على ملّة إبراهيم غيرنا و سائر النّاس منها برآء،
✨قلت: يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ الآية،قال:نحن و اللّه المأذون لهم يوم القيامة و القائلون صوابا،قلت:ما تقولون إذا تكلّمتم؟قال نمجّد ربّنا و نصلّي على نبيّنا و نشفع لشيعتنا،فلا يردّنا ربّنا،
✨قلت: كَلاّ إِنَّ كِتابَ الفُجّارِ لَفِي سِجِّينٍ قال:هم الّذين فجروا في حقّ الأئمّة و اعتدوا عليهم،
✨قلت: ثُمَّ يُقالُ هذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ ؟قال:يعني أمير المؤمنين قلت:تنزيل؟قال:نعم.
📝محمّد فضيل گويد:از حضرت ابو الحسن ماضى[امام كاظم]عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند عزّتمند پرسيدم:
❓من خواندم:واى در آن روز بر تكذيبگران.[مرسلات(٧٧):١٥]
✴️فرمودند:يعنى اى محمّد!واى بر تكذيبكنندگان ولايت على[ابو طالب]عليه السّلام كه بر تو وحى كردهام.
❓آيا پيشينيان را نابود نكرديم؟سپس ديگران را به دنبال آنان خواهيم فرستاد.
[مرسلات(٧٧):١٦ و ١٧]
✅فرمودند:پيشينيان كسانىاند كه رسولان را در اطاعت از اوصيا تكذيب كردند.
❓اينگونه با مجرمان رفتار مىكنيم.[مرسلات(٧٧):١٨]
⛔️فرمود:كسانى كه نسبت به خاندان محمّد[درود خدا بر او و بر خاندانش]گناه كرده و دربارۀ وصىاش كردند آنچه كردند.
❓عرض كردم:همانا پرهيزگاران [مرسلات(٧٧):٤١]چيست؟
❇️فرمود:به خدا سوگند!ما و شيعيانمان هستيم.
كسى جز ما بر آيين ابراهيم نيست و مردمان ديگر از آن دورند.
❓من خواندم:
روزى كه روح و فرشتگان در صفى مىايستند و سخن نمىگويند.[نبا(٧٨):٣٨]
💟فرمود:به خدا سوگند ماييم كه در روز قيامت اجازه[سخن گفتن]داريم و راست گفتاران هستيم.
من عرض كردم:چه مىگوييد وقتى سخن بگوييد؟
فرمود:از بزرگى پروردگارمان مىگوييم و بر پيامبران درود فرستاده،براى شيعيانمان شفاعت و خواهشگرى مىكنيم و پروردگارمان ما را رد نمىكند.
❓من اين آيه را خواندمچنين نيست،همانا نامۀ بدكاران در سجّين است.[مطففين(٨٣):٧]
❌فرمودند:آنان كسانىاند كه در حقّ ائمّه بد كرده و به آنان ستم كردند.
❓من خواندم سپس به آنان گفته مىشود:اين است آنچه تكذيبش مىكرديد.[مطففين(٨٣):١٧]
💎فرمودند:مقصود،امير مؤمنان عليه السّلام است.من عرض كردم:آيه است؟فرمود:بله.
📚اصول کافی - جلد2، صفحه 365
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#تفاسیر_قرآن
[سورهى صافّات] [آيهى ٨٤]
وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ
(و به راستى كه از جملهى شيعيان او،ابراهيم است.)
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜الشّيخ محمّد بن العبّاس [رحمه اللّه]:عن محمّد بن وهبان،عن أبي جعفر محمّد بن عليّ بن رحيم،عن العبّاس بن محمّد،قال:حدّثني أبي،عن الحسن بن [عليّ بن]أبي حمزة[قال:حدّثني أبي]،عن أبي بصير يحيى بن أبي القاسم،قال:
سأل جابر بن يزيد الجعفيّ جعفر بن محمّد الصّادق عليه السّلام عن تفسير هذه الآية: وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ .فقال عليه السّلام:
«إنّ اللّه سبحانه لمّا خلق إبراهيم عليه السّلام كشف له عن بصره،فنظر فرأى نورا إلى جنب العرش،فقال:إلهي ما هذا النّور؟فقيل له:هذا نور محمّد(صلّى اللّه عليه و آله و سلم) صفوتي من خلقي،و رأى نورا إلى جنبه،فقال:إلهي و ما هذا النّور؟فقيل له:هذا نور عليّ بن أبي طالب(عليه السّلام)ناصر ديني،و رأى إلى جنبهما ثلاثة أنوار،فقال:
إلهي(و)ما هذه الأنوار؟فقيل[له]:هذه فاطمة (عليها السّلام)-فطمت محبّيها من النّار- و نور ولديها الحسن و الحسين(عليهما السّلام).
[و رأى تسعة أنوار قد حفّوا بهم]،فقال:إلهي و ما هذه الأنوار التّسعة ؟ قيل:يا إبراهيم هؤلاء الأئمّة من ولد عليّ و فاطمة،فقال إبراهيم:إلهي بحقّ هؤلاء الخمسة إلاّ(ما)عرّفتني من التّسعة.
فقال :يا إبراهيم أوّلهم عليّ بن الحسين و ابنه محمّد و ابنه جعفر و ابنه موسى و ابنه عليّ و ابنه محمّد و ابنه عليّ و ابنه الحسن و الحجّة القائم ابنه عليهم السّلام.
فقال إبراهيم عليه السّلام:إلهي و سيّدي،أرى أنوارا قد أحدقوا بهم لا يحصي عددهم إلاّ أنت !قيل:يا إبراهيم هؤلاء[شيعتهم]شيعة أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السّلام،فقال إبراهيم:و بما تعرف شيعته؟قال:بصلاة إحدى و خمسين،و الجهر ببسم اللّه الرّحمن الرّحيم،و القنوت قبل الرّكوع،و التّختّم باليمين،فعند ذلك قال إبراهيم:اللّهمّ اجعلني من شيعة أمير المؤمنين.»
قال:فأخبر اللّه في كتابه فقال: وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ .»
🔰شيخ محمّد بن الحسن،از محمّد بن وهبان،از ابو جعفر محمّد بن علىّ بن رحيم،از عبّاس بن محمّد،روايت آورده است كه گفت:پدرم برايم حديث گفت از حسن بن [علىّ بن]ابى حمزه،از ابو بصير يحيى بن ابى القاسم كه گفت:جابر بن يزيد جعفى از امام جعفر بن محمّد صادق عليه السّلام راجع به تفسير اين آيه پرسيد:(و به راستى كه از جملهى شيعيان او،ابراهيم است).آن حضرت عليه السّلام فرمود:
♥️«همانا هنگامى كه خداوند سبحان ابراهيم عليه السّلام را آفريد،پرده از روى چشمش برگرفت.ابراهيم نگريست و نورى در كنار عرش ديد.عرضه داشت:الها،اين نور چيست؟(از درگاه حق)به او گفته شد:اين نور محمّد(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)برگزيدهى آفريدگان من است.آنگاه نورى(ديگر)در كنار آن ديد.پرسيد:خدايا،اين نور چيست؟(از سوى خداوند)به او گفته شد:اين نور علىّ بن ابى طالب عليه السّلام،ياور دين من است.در كنار آن دو نور،سه نور ديگر ديد.پرسيد:خدايا،اين نورها چيست؟پاسخ آمد:اين فاطمه عليها السّلام است-كه دوستانش را از آتش بازمىدارم-و نور دو پسرش حسن و حسين(عليهما السّلام).
❣[(ابراهيم)همچنين،نه نور(ديگر)گرداگرد آنها ديد.]اين بود كه گفت:
بار الها،نه نور(ديگر)هم مىبينم كه پيرامون آنان را گرفتهاند.گفته شد:اى ابراهيم، اينان،امامان از فرزندان على و فاطمهاند.
ابراهيم عرضه داشت:بار خدايا،به حقّ اين پنج تن تو را سوگند مىدهم كه به من بشناسانى آن نه تن كياناند.(خداوند)فرمود:اى ابراهيم،اوّلينشان علىّ بن الحسين است و پسرش محمّد و پسرش جعفر و پسرش موسى و پسرش على و پسرش محمّد و پسرش على و پسرش حسن و حجّت قائم پسر اوست عليهم السّلام.
💗پس ابراهيم عليه السّلام گفت:اى معبود و سرور من،نورهايى را مىبينم حلقه زده پيرامونشان كه شمارهى آنها را جز تو كسى نمىداند.گفته شد:اى ابراهيم،اينان شيعيان امير اهل ايمان علىّ بن ابى طالب عليهالسّلاماند.
📍ابراهيم گفت:شيعيان او به چه(نشانههايى)شناخته مىشوند؟(خداوند) فرمود:به(خواندن)پنجاه و يك ركعت نماز و بلند خواندن بسم اللّه الرّحمن الرّحيم و قنوت گرفتن پيش از ركوع و انگشترى به دست راست كردن .
💎در اين هنگام ابراهيم گفت:بار خدايا،مرا از شيعيان اميرالمؤمنين قرار ده.»
امام صادق عليه السّلام فرمود:«آنگاه خداوند اين را در كتاب خود خبر داد كه فرمود:
(و به راستى كه از جملهى شيعيان او،ابراهيم است).»
📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 382
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#تفاسیر_قرآن
♥️وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ
❣وَصَدَّقَ بِهِ
أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ
ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ ،
ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻧﻨﺪ .
💫ایه (٣٣) سوره زمر
✨✨✨✨✨✨✨✨
💎در -مـجـمـع البـيـان در ذيـل جمله و الّذى جاء بالصدق و صدق به مى گويد: بعضى گـفـتـه انـد: مـنـظور از آن كس كه صدق آورده، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) اسـت و مـنظور از آنكه وى را تصديق كرده على بن ابى طالب (عليه السلام) است. و اين معنا از ائمه هدى از آل محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) نيز روايت شده.
📚برگرفته از تفسیر المیزان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
157_Page.MP3
910.8K
#ترتیل #صفحه_157 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 157
و محققا ما برای ایشان کتابی آوردیم که در آن هر چیز را بر اساس علم و دانش تفصیل دادیم برای هدایت و رحمت آن گروه که ایمان میآورند. (۵۲) آیا جز این انتظار دارند که تأویل آن (آیات و مآل اعمال آنها هنگام مرگ یا ظهور قیامت) به آنان برسد؟ آن روز که تأویل آن فرا رسد کسانی که آن را پیش از این فراموش کرده بودند خواهند گفت: همانا رسولان پروردگارمان حق را برای ما آوردند (کاش مخالفت نمیکردیم) آیا کسی به شفاعت ما بر خواهد خاست یا بار دیگر به دنیا باز میگردیم تا غیر از این اعمال زشت به اعمال صالحی بپردازیم؟ راستی که آن کافران خود را در زیان سخت افکندهاند و آنچه به دروغ میبافتند همه نابود شده و از دستشان رفته است. (۵۳) پروردگار شما آن خدایی است که آسمانها و زمین را در شش روز خلق کرد، آن گاه بر عرش (فرمانروایی) قرار گرفت، روز را به پرده شب (و به عکس) در پوشاند که با شتاب در پی آن پوید، و نیز خورشید و ماه و ستارگان را مسخّر فرمان خود آفرید. آگاه باشید که ملک آفرینش خاص خداست و حکم نافذ فرمان اوست، بس منزه و بلند مرتبه است خدای یکتا که پروردگار عالمیان است. (۵۴) خدای خود را به تضرع و زاری و نهانی (به صدای آهسته که به اخلاص نزدیک است) بخوانید (و از اندازه مگذرید) که خدا هرگز متجاوزان را دوست نمیدارد. (۵۵) و هرگز در زمین پس از آنکه کار آن (به امر حق و شرع رسول حق) نظم و صلاح یافت به فساد و تباهکاری برنخیزید، و خدا را هم از راه ترس و هم از روی امید بخوانید، که البته رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. (۵۶) و او خدایی است که بادها را به بشارت باران رحمت خویش در پیش فرستد، تا چون بار ابرهای سنگین را بر دارند ما آنها را به شهر و دیاری که (از بی آبی) مرده است برانیم و بدان سبب باران فرو فرستیم و هرگونه ثمر و حاصل از آن بر آوریم، همین گونه مردگان را هم از خاک برانگیزیم، باشد که (بر اهوال قیامت خود) متذکر گردید. (۵۷)