قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 45 " سوره ی بقره جزء سوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_45
#آیه_265
✨ «265» وَ مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
👈 و مَثل كسانى كه اموال خود را در طلب رضاى خداوند واستوارى روح خود انفاق مىكنند، همچون مَثل باغى است كه در نقطهاى بلند باشد (واز هواى آزاد بحدّ كافى بهره بگيرد) وبارانهاى درشت به آن برسد وميوهى خود را دو چندان بدهد.
و اگر باران درشتى نبارد، بارانهاى ريز و شبنم (ببارد تا هميشه اين باغ شاداب و پر طراوت باشد.) و خداوند به آنچه انجام مىدهيد، بيناست.
#پیام_ها
1⃣ اگر هدف، تحصيل رضاى خداوند ورشد و كمال روحى باشد، كارها بارور مىشود. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ ... فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ»
2⃣ اخلاص، ساده بدست نمىآيد، بايد به سراغ آن رفت. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»
3⃣ كارهاى خالص، همچون مزرعهاى در نقطهاى مرتفع است كه از خرابى سيل محفوظ است. «بِرَبْوَةٍ أَصابَها»
4⃣ اگر هدف خدا باشد، از جلوهها و جمالها هم محروم نمىشويم. مخلصين در جامعه محبوبتر از رياكارانند. «جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ» انفاق خالص، همانند مزرعهى در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا مىبينند واز آن لذّت مىبرند.
5⃣ مهمتر از امكانات، بهرهگيرى از امكانات است. بارانِ ريز يا درشت مهم نيست، مهم آن است كه زمين بتواند آن را جذب كند. «فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ»
📚 تفسیر نور
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ
و جز پاكان نمىتوانند به آن دست زنند [و دست يابند].
(واقعه/ ۷۹)
✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَمَاعَهًَْ الصَّائِغِ قَالَ: سَمِعْتُ الْمُفَضَّلَ بْنَ عُمَرَ یَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) هَلْ یَفْرِضُ اللَّهُ طَاعَهًَْ عَبْدٍ ثُمَّ یَکُنُّهُ خَبَرَ السَّمَاءِ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) اللَّهُ أَجَلُّ وَ أَکْرَمُ وَ أَرْأَفُ بِعِبَادِهِ وَ أَرْحَمُ مِنْ أَنْ یَفْرِضَ طَاعَهًَْ عَبْدٍ ثُمَّ یَکُنَّهُ خَبَرَ السَّمَاءِ صَبَاحاً وَ مَسَاءً قَالَ ثُمَّ طَلَعَ أَبُو الْحَسَنِ موسی (علیه السلام) فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَسُرُّکَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَی صَاحِبِ کِتَابِ عَلِیٍّ فَقَالَ لَهُ الْمُفَضَّلُ وَ أَیُّ شَیْءٍ یَسُرُّنِی إِذاً أَعْظَمَ مِنْ ذَلِکَ فَقَالَ هُوَ هَذَا صَاحِبُ کِتَابِ عَلِیٍّ الْکِتَابِ الْمَکْنُونِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون.
📝امام صادق (علیه السلام)- صائغ گوید: شنیدم مفضّلبنعمر، از حضرت صادق (علیه السلام) میپرسید: «ممکن است خدا اطاعت شخصی را بر مردم واجب نماید ولی آن شخص را از اخبار آسمان محروم کند»؟ حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: «خداوند بزرگتر و کریمتر و رئوفتر و مهربانتر است به بندگان خود از اینکه پیروی از شخصی را واجب نماید ولی او را صبح و شام از اخبار آسمان محروم کند». دراینموقع حضرت ابوالحسن موسیبنجعفر (علیه السلام) وارد شد امام صادق (علیه السلام) فرمود: «خوشحالی از دیدار کسی که صاحب کتاب علی (علیه السلام) است، آن کتابی که خداوند میفرماید: لا یَمَسُّهُ إِلَّا المُطَهَّرُون».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۱۸ بحارالأنوار، ج۴۸، ص۲۲/ الغیبهًْ للنعمانی، ص۳۲۶
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#شیعیان
فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ
[ولى] هرگاه او از مقرّبان باشد.
فَرَوْحٌ وَ رَيْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعيمٍ
در رَوْح و ريحان و بهشت پرنعمت است.
(واقعه/ 88,89)
✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِزَیْدٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ فَقَالَ هَذَا فِی امیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) مِنْ بَعْدِهِ (علیهم السلام).
📝امام باقر (علیه السلام)- محمّدبنزید از پدرش نقل میکند: از امام باقر (علیه السلام) دربارهی آیات: فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ * فَرَوحٌ و رَیْحَانٌ و جَنَّةُ نَعِیمٍ پرسیدم، حضرت (علیه السلام) فرمود: «این دربارهی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و امامانی است که پس از او میآیند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴/ البرهان/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۲۹
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ نزلت فی علی و أصحابه.
📝ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمقرّبینَ این آیه دربارهی علی (علیه السلام) و یارانش نازل شده است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲ المناقب، ج۳، ص۲۳۱/ بحارالأنوار، ج۳۹، ص۲۲۳
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِحُمْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَقَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ قَالَ ذَاکَ مَنْ کَانَتْ لَهُ مَنْزِلَهًٌْ عِنْدَ الْإِمَام.
📝امام باقر (علیه السلام)- محمّدبنحمران گوید: از امام باقر (علیه السلام) دربارهی آیه: فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ پرسیدم. حضرت (علیه السلام) فرمود: «او کسی است که در نزد امام جایگاهی داشته باشد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۳۰/ البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ قَالَ فِی قَبْرِهِ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ قَالَ فِی الْآخِرَهًْ.
📝امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ، فَرَوحٌ و رَیْحَانٌ یعنی در قبرش و جَنَّةُ نَعِیمٍ یعنی در آخرت».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲ بحارالأنوار، ج۶، ص۲۱۷/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۲۹/ القمی، ج۲، ص۳۵۰/ نورالثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ:
🕯 نَحْنُ سَبِیلُ اللَّهِ الَّذِی مَنْ دَخَلَ فِیهِ یُطَافُ بِالْحِصْنِ وَ الْحِصْنُ هُوَ الْإِمَامُ فَکَبَّرَ عِنْدَ رُؤْیَتِهِ کَانَتْ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ صَخْرَهًٌْ أَثْقَلُ فِی مِیزَانِهِ مِنَ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ الْأَرَضِینَ السَّبْعِ وَ مَا فِیهِنَّ وَ مَا بَیْنَهُنَّ وَ مَا تَحْتَهُنَّ قُلْتُ یَا بَا جَعْفَرٍ
🕯وَ مَا الْمِیزَانُ قَالَ إِنَّکَ قَدِ ازْدَدْتَ قُوَّهًًْ وَ نَظَراً یَا سَعْدُ رَسُولُ اللَّهِ الصَّخْرَهًُْ وَ نَحْنُ الْمِیزَانُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ فِی الْإِمَامِ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ قَالَ وَ مَنْ کَبَّرَ بَیْنَ یَدَیِ الْإِمَامِ وَ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ رِضْوَانَهُ الْأَکْبَرَ وَ مَنْ یَکْتُبِ اللَّهُ لَهُ رِضْوَانَهُ الْأَکْبَرَ یَجْمَعْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ إِبْرَاهِیمَ وَ مُحَمَّدٍ وَ الْمُرْسَلِینَ فِی دَارِ الْجَلَالِ
🕯 فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا دَارُ الْجَلَالِ فَقَالَنَحْنُ الدَّارُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ فَنَحْنُ الْعَاقِبَهًُْ یَا سَعْدُ وَ أَمَّا مَوَدَّتُنَا لِلْمُتَّقِینَ
🕯 فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی تَبارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ فَنَحْنُ جَلَالُ اللَّهِ وَ کَرَامَتُهُ الَّتِی أَکْرَمَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی الْعِبَادَ بِطَاعَتِنَا.
📝امام باقر (صلی الله علیه و آله)- سعد از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود:
🌠 ما سبیل الله هستیم؛ ما همان راهی هستیم که هرکس وارد آن شد، حصاری به دور او پیچیده میشود و حصار همان امام است، روز قیامت در میزان اعمالش صخرهای خواهد بود که از آسمانها و زمینهای هفت گانه و آنچه روی آنها و میان آنها و در زیر آنهاست، سنگینتر است.
🌠گفتم: «ای ابو جعفر! میزان چیست»؟ فرمود: «ای سعد! ژرفنگری و وسعت نظرت افزون شده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همان صخره است و ما میزانیم و خداوند عزّوجلّ در شأن امام فرمود: لیَقُومَ النَّاسُ بِالقِسْطِ و هرکس در برابر امام تکبیرکنان بگوید: لا اله لا الله وحده لا شریک له؛ خداوند رضوان اکبر را برای او در نظر میگیرد و کسی که رضوان اکبر را برای او در نظر بگیرد، او را با ابراهیم (علیه السلام) و محمّد (صلی الله علیه و آله) و پیامبران را در دارالجلال همراه میکند».
🌠 گفتم: «دارالجلال چیست»؟ فرمود: «ما دارالجلال هستیم. و این کلام خداوند عزّوجلّ است: [آری،] این سرای آخر تو را [تنها] برای کسانی قرار میدهیم که اراده برتریجویی در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است! (قصص/۸۳) سعد، ما همان عاقبت هستیم و خداوند عزّوجلّ دربارهی دوستی ما برای تقواپیشگان میفرماید: پربرکت و زوالناپذیر است نام پروردگار صاحب جلال و بزرگوار تو! (الرّحمن/۷۸) ما همان جلال و کرامت خداییم و خداوند تبارک و تعالی بندگان را بهوسیلهی اطاعت از ما گرامی داشته است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۰۶ مختصرالبصایر، ص۱۸۱
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#شیعیان
وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلينَ
آنها مىگويند: «حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه به وعدهی خويش دربارهی ما وفا كرد و اين سرزمين را ميراث ما قرار داد كه هر جاى بهشت را بخواهيم منزلگاه خود قرار دهيم؛ و چه نيكوست پاداش عملكنندگان»!
(زمر/ ۷۴)
✨✨✨✨✨✨✨
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَا وَ شِیعَتِی یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ عَلَی مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ فَیَمُرُّ عَلَیْنَا الْمَلَائِکَهًُْ وَ یُسَلِّمُ عَلَیْنَا قَالَ فَیَقُولُونَ مَنْ هَذَا الرَّجُلُ وَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَیُقَالُ لَهُمْ هَذَا عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) ابْنُ عَمِّ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فَیُقَالُ مَنْ هَؤُلَاءِ قَالَ فَیُقَالُ لَهُمْ هَؤُلَاءِ شِیعَتُهُ قَالَ فَیَقُولُونَ أَیْنَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) الْعَرَبِیُّ وَ ابْنُ عَمِّهِ فَیَقُولُونَ هُمَا عِنْدَ الْعَرْشِ قَالَ فَیُنَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ عِنْدَ رَبِّ الْعِزَّهًِْ یَا عَلِیُّ (علیه السلام) ادْخُلِ الْجَنَّهًَْ أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ لَا حِسَابَ عَلَیْکَ وَ لَا عَلَیْهِمْ فَیَدْخُلُونَ الْجَنَّهًَْ وَ یَتَنَعَّمُونَ فِیهَا مِنْ فَوَاکِهِهَا وَ یَلْبَسُونَ السُّنْدُسَ وَ الْإِسْتَبْرَقَ وَ مَا لَمْ تَرَ عَیْنٌ فَیَقُولُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ الَّذِی مَنَّ عَلَیْنَا بِنَبِیِّهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ بِوَصِیِّهِ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) وَ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی مَنَّ عَلَیْنَا بِهِمَا مِنْ فَضْلِهِ وَ أَدْخَلَنَا الْجَنَّةَ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِینَ.
📝امام علی (علیه السلام)- من و شیعیانم در روز قیامت، بر روی منبرهایی از نور هستیم. فرشتگان بر ما عبور میکنند و سلام میکنند. [فرشتگان] میگویند: «این مرد کیست و اینها چه کسانی هستند»؟ به آنها گفته میشود: «این شخص علیّبنابیطالب (علیه السلام)، پسر عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله) است». گفته میشود: «اینها [کسانی که همراه او بر منبرهای نور سوار هستند] چه کسانی هستند»؟ به آنها گفته میشود: «اینها شیعیان علی (علیه السلام) هستند». به فرشتگان میگویند: «پیامبر (صلی الله علیه و آله) عربی و پسر عمویش کجایند»؟ میگویند: «آن دو، در نزد عرش هستند». فرمود: «ندا کنندهای از آسمان از نزد پروردگار عزّت، ندا میدهد: «ای علی (علیه السلام)! تو و شیعیانت داخل بهشت شوید که نه تو حساب و کتاب داری و نه آنها حساب و کتاب دارند». آنها داخل بهشت میشوند و در آنجا از میوههای آن بهرهمند شده و حریر نازک و ضخیم در بر میکنند و چیزهایی که هیچ چشمی ندیده است. آنها میگویند: «سپاس مخصوص خداوندی است که ناراحتی را از دله-ای م-ا برد، حقی-قتاً که خداوند ما بخشنده است و به شکرگزاران جزا میدهد» (فاطر۳۴)، همان خدایی که به سبب پیامبرش محمّد (صلی الله علیه و آله) و بهواسطهی وصیّ او، علیّبنابیطالب (علیه السلام) بر ما منّت نهاد. و ستایش مخصوص خداوندی است که از فضلش به واسطهی آن دو نفر بر ما منّت نهاد و ما را وارد بهشت کرد فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِینَ».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۳۴۰ بحارالأنوار، ج۷، ص۱۹۸
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#شیعیان
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ
ﺻﻔﺖ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ [ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ : ]ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻬﺮﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﺑﻲ ﻛﻪ ﻣﺰﻩ ﻭ ﺭﻧﮕﺶ ﺑﺮﻧﮕﺸﺘﻪ ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﻛﻪ ﻃﻌﻤﺶ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺏ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻮﺷﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎﻳﻪ ﻟﺬﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻋﺴﻞ ﺧﺎﻟﺺ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻴﻮﻩ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺮﺯﺷﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ [ ﻭﻳﮋﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﺎﻥ ]ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﻭ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ ، ﻭﺍﺯ ﺁﺑﻲ ﺟﻮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﻧﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺩﻩ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ؟ !
(محمد/ ۱۵)
✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْحَلَبِیِّ قَالَ: قَرَأَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) ... ثُمَّ قَالَ (علیه السلام): مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ وَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ أَشْیَاعُهُمْ ثُمَّ قَالَ قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُ فِیها أَنْهارٌ فَالْأَنْهَارُ رِجَالٌ وَ قَوْلُهُ ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ فَهُوَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فِی الْبَاطِنِ وَ قَوْلُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ فَإِنَّهُ الْإِمَامُ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِینَ فَإِنَّهُ عِلْمُهُمْ یَتَلَذَّذُ مِنْهُ شِیعَتُهُمْ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ فَإِنَّهَا وَلَایَهًُْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ أَیْ إِنَّ الْمُتَیَقَّنَ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی وَلَایَهًِْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ وَلَایَهًُْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) هِیَ النَّارُ مَنْ دَخَلَهَا فَقَدْ دَخَلَ النَّارَ ثُمَّ أَخْبَرَ سُبْحَانَهُ عَنْهُمْ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُم.
📝امام صادق (علیه السلام)- حلبی گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: مَثَلُ الجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ که آنها محمّد (صلی الله علیه و آله) و پیروان ایشانند. سپس فرمود: امام باقر (علیه السلام) فرمود: این قسمت آیه فِیها أَنْهارٌ منظور از انهار مردهایی هستند و این قسمت آیه ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ منظور علی (علیه السلام) است. وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ منظور امام است. امّا این قسمت آیه وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ منظور ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و این آیه کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ یعنی آیا پرهیزگاران مانند کسانی هستند که پیوسته در ولایت دشمن آل محمّدند (علیهم السلام) که همان آتشی است که هرکس داخل شد داخل در جهنّم شده آن وقت خداوند میفرماید چه خواهند دید؛ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۲۰
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیاتی_که_امام_حسین_ع_در_واقعه_عاشوراء_تلاوت_نمود
📜الحسین (علیه السلام)- رَوَی أبُومِخْنَفٍ عَنِ الْجَلُودِیَّ ... فَقَالَ لَهُ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) یَا ابْنَ ذِی الْجَوْشَن ... فَسَمِعْتُهُ یَقُولُ أَنَا أَرِدُ الْحَامِیَهًَْ فَأَشْرَبُ مِنْ حَمِیمِهَا بَلْ أَرِدُ عَلَی جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَسْکُنُ مَعَهُ فِی دَارِهِ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ وَ أَشْرَبُ مِنْ ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَ أَشْکُو إِلَیْهِ مَا رَکِبْتُمْ مِنِّی وَ فَعَلْتُمْ بِی.
❣امام حسین (علیه السلام)- از جلودی نقل شده که امام حسین (علیه السلام) فرمود: «ای فرزند ذی الجوشن.. بلکه من بر جدّم پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) وارد میشوم و با آن حضرت در خانهاش که جایگاه صدق و نزد خدای مقتدر است ساکن میشوم و از آبی میآشامم که هیچگونه تغییری ننموده است. از این عملی که شما نسبت به من مرتکب شدید و این کاری که با من انجام دادید به آن حضرت شکایت مینمایم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۲ بحارالأنوار، ج۴۵، ص۵۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّى إِذا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِكَ قالُوا لِلَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ ما ذا قالَ آنِفاً أُولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ اللهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ
گروهى از آنان به سخنانت گوش فرا مىدهند، امّا هنگامىكه از نزد تو خارج مىشوند به كسانى كه دانش به آنان بخشيده شده [از روى استهزا] مىگويند: «[اين مرد] اكنون چه گفت»؟! آنها كسانى هستند كه خداوند بر دلهايشان مُهر نهاده و از هواى نفسشان پيروى كردهاند [ازاينرو چيزى نمىفهمند].
(محمد/ ۱۶)
✨✨✨✨✨✨
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنِ الْبَاقِرَیْنِ (علیه السلام) قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) مَنْ یَقْبَلُ مِنْکُمْ وَصِیَّتِی وَ یُؤَازِرُنِی عَلَی أَمْرِی وَ یَقْضِی دَیْنِی وَ یُنْجِزُ عِدَاتِی مِنْ بَعْدِی وَ یَقُومُ مَقَامِی فِی کَلَامٍ لَهُ فَقَالَ رَجُلَانِ لِسَلْمَانَ (رحمة الله علیه) مَا ذَا یَقُولُ آنِفاً مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) فَقَامَ إِلَیْهِ أَمِیرُ (علیه السلام) فَضَمَّهُ إِلَی صَدْرِهِ وَ قَالَ أَنْتَ لَهَا یَا عَلِیُّ (علیه السلام) فَأَنْزَلَ اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ إِلَی قَوْلِهِ طَبَعَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِمْ.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- از امام باقر و امام صادق (علیه السلام) نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «کدامیک از شما وصایت مرا پذیرفته و مرا در امر رسالتم حمایت میکند و قرضم را ادا و وعدههایم را محقّق میسازد»؟ و در حدیث دیگر چنین آمده است: دو نفر به سلمان (رحمة الله علیه) گفتند: «محمّد (صلی الله علیه و آله) الان چه میگفت»؟ و چون امیرالمؤمنین (علیه السلام) از جای برخاست پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن حضرت را در آغوش گرفته و فرمود: «ای علی (علیه السلام) این وصایّت و جانشینی در شأن توست و خداوند آیهی شریفهی: وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ حَتَّی إِذا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِکَ قالُوا لِلَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ ما ذا قالَ آنِفاً أُولئِکَ الَّذینَ طَبَعَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِم نازل نمود».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۲ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۰۹/ المناقب، ج۳، ص۲۱۴
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- وَ مِنْهُمْ أَیْ مِنَ الْمُنَافِقِینَ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ تَخْطُبُ عَلَی مِنْبَرِکَ وَ تَقُولُ إِنَّ حَامِلَ لِوَاءِ الْحَمْدِ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) حَتَّی إِذا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِکَ تَفَرَّقُوا عَنْکَ وَ قَالُوا ماذا قالَ آنِفاً عَلَی الْمِنْبَرِ اسْتِهْزَاءً بِذَلِکَ کَأَنَّهُمْ لَمْ یَسْمَعُوا ثُمَّ قَالَ أُولئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِمْ.
📝ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- مراد از وَ مِنْهُمْ؛ منافقین میباشند. و درحالیکه بر فراز منبر این چنین سخن میگویی که در روز قیامت علیّبنابیطالب (علیه السلام) حامل لواء حمد است، گوش میدهند. امّا هنگامیکه از نزد تو خارج میشوند از روی تمسخر و استهزاء با خود میگویند که این مرد چند لحظه پیش بر منبر چه میگفت و گویا سخنان تو را نشنیدهاند سپس خداوند میفرماید: أُولئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِمْ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۲ بحارالأنوار، ج۳۹، ص۲۱۳/ المناقب، ج۳، ص۲۲۸
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page046.mp3
678.8K
#ترتیل صفحه ی " 46 "
سوره ی بقره
جزء سوم
#تلاوت
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 46 " سوره ی بقره جزء سوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_46
#آیه_274
✨ «274» الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ
👈 كسانى كه اموال خود را در شب وروز، پنهان وآشكارا انفاق مىكنند، اجر وپاداش آنان نزد پروردگارشان است و نه ترسى براى آنهاست و نه غمگين مىشوند.
#پیام_ها
1⃣ داشتن روحيّهى انفاق و سخاوت مهم است، نه يكى دو بار انفاق آنهم از روى ترحّم. «يُنْفِقُونَ» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد.
2⃣ تعيين نشدن اجر الهى، نشانهى گستردگى آن است. «أَجْرُهُمْ»
3⃣ وعدههاى الهى، بهترين مشوّق انسان در كارهاى نيك است. «فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ»
4⃣ آرامش و امنيّت، از بركات انفاق است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
📚 تفسیر نور
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
❖﷽❖
#آیاتی_که_امام_حسین_ع_در_واقعه_عاشوراء_تلاوت_نمود
#قرآن_و_امام_حسین_ع
#اصحاب_شهداء_کربلاء
📜قَالَ اَلضَّحَّاكُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ: وَ مَرَّ بِنَا خَيْلٌ لاِبْنِ سَعْدٍ يَحْرُسُنَا وَ إِنَّ حُسَيْناً لَيَقْرَأُ وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ ما كانَ اللّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ
فَسَمِعَهَا مِنْ تِلْكَ الْخَيْلِ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سُمَيْرٍ وَ كَانَ مِضْحَاكاً وَ كَانَ شُجَاعاً بَطَلاً فَارِساً فَاتِكاً شَرِيفاً فَقَالَ نَحْنُ وَ رَبِّ اَلْكَعْبَةِ الطَّيِّبُونَ مُيِّزْنَا مِنْكُمْ فَقَالَ لَهُ بُرَيْرُ بْنُ خُضَيْرٍ يَا فَاسِقُ أَنْتَ يَجْعَلُكَ اللَّهُ مِنَ الطَّيِّبِينَ فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ وَيْلَكَ قَالَ أَنَا بُرَيْرُ بْنُ خُضَيْرٍ فَتَسَابَّا.
📝ضحاك بن عبد اللّه مىگويد:چند سوار از لشكر ابن سعد براى نگهبانى ما بر ما گذر كردند كه در آن هنگام حسين عليه السّلام مشغول خواندن اين آيه بود: وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ* ما كانَ اللّهُ لِيَذَرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ،
ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ، ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻣﻬﻠﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﺩﺷﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻬﻠﺘﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻨﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺧﻮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ [ ﻭﺿﻌﻲ ] ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻦ ، ﻭ ﺧﻮﺏ ﺍﺯ ﺑﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻣﻌﻠﻮم ﻧﻴﺴﺖ ] ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﺩ ، [ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ] ﺗﺎ ﭘﻠﻴﺪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎﻙ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ] ﺟﺪﺍ ﺳﺎﺯﺩ .(آل عمران/178و179)
،مردى از جملۀ آن سواران كه عبد اللّه بن سمير نام داشت و مردى بذلهگو و بىباك و دلير و سرشناس بود وقتى اين را شنيد گفت:به پروردگار كعبه پاكيزهها ما هستيم كه از شما جدا شدهايم.برير بن خضير به او گفت:اى فاسق!خدا تو را از پاكيزهگان قرار مىدهد؟آن مرد گفت:واى بر تو كيستى؟ گفت:منم برير بن خضير.پس همديگر را دشنام دادند.
📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 397
ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
❖﷽❖
#خطبه_های_امام_حسین_ع
#آیاتی_که_امام_حسین_ع_در_واقعه_عاشوراء_تلاوت_نمود
📜الحسین (علیه السلام)- ... فَتَقَدَّمَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) وَ رَأَی صُفُوفَهُمْ کَالسَّیْلِ وَ اللَّیْلِ فَخَطَب ... وَ مِنْهَا فَنِعْمَ الرَّبُّ رَبُّنَا وَ بِئْسَ الْعِبَادُ أَنْتُمْ أَقْرَرْتُمْ بِالطَّاعَهًْ وَ آمَنْتُمْ بِالرَّسُولِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ أَنْتُمْ رَجَعْتُمْ إِلَی ذُرِّیَّتِهِ وَ عِتْرَتِهِ تُرِیدُونَ قَتْلَهُمْ لَقَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَیْکُمُ الشَّیْطَانُ فَأَنْسَاکُمْ ذِکْرَ اللَّهِ الْعَظِیمِ فَتَبّاً لَکُمْ وَ لِمَا تُرِیدُونَ إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ فَبُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِین.
📝امام حسین (علیه السلام)- امام سجّاد (علیه السلام) فرمود: ... خطبه امام حسین (علیه السلام) هنگامیکه یک نظر به صفهای آنان که گویا سیل بود انداخت و فرمود: «خدای ما خوب پروردگاری است، ولی شما بد مردمی هستید. زیرا [به گمان خود] اقرار به طاعت کردید و به حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) ایمان آوردید، سپس پشت به ذرّیّه و عترت پیامبر خود (صلی الله علیه و آله) نمودید و میخواهید آنان را شهید نمایید. حقّا که شیطان بر شما مسلّط شده و شما را از یاد خدای بزرگ برده است.(مجادله/19)
شما و این ارادهای که دارید نابود شوید! ما از آنِ خداییم و بهسوی او بازمیگردیم!. (بقره/۱۵۶) اینان همان مردمی هستند پس از ایمان کافر شدند. (آل عمران/۸۶) دور باد قوم ستمگر [از رحمت خدا]!. (مومنون/۴۱)».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۶۰ المناقب، ج۴، ص۱۰۰/ نورالثقلین
ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
وَ ما تَفَرَّقُوا إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَ لَوْ لا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَ إِنَّ الَّذينَ أُورِثُوا الْكِتابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفي شَكٍّ مِنْهُ مُريبٍ
آنان پراكنده نشدند مگر بعد از آنكه علم و آگاهى بهسراغشان آمد و اين [تفرقه جويى] به خاطر انحراف از حق بود و اگر فرمانى از سوى پروردگارت صادر نشده بود كه تا سرآمد معيّنى [زنده و آزاد] باشند، در ميان آنها داورى مىشد [و به كيفر خود مىرسيدند] و كسانى كه بعد از آنها وارثان كتاب شدند نسبت به آن در شكّى توأم با بدگمانىاند!
(شوری/ ۱۴)
✨✨✨✨✨✨✨
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- قَوْلُهُ تَعَالَی وَ ما تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ قَالَ لَمْ یَتَفَرَّقُوا بِجَهْلٍ وَ لَکِنَّهُمْ تَفَرَّقُوا لَمَّا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ وَ عَرَفُوهُ فَحَسَدَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ بَغَی بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ لَمَّا رَأَوْا مِنْ تَفَاضُلِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) بِأَمْرِ اللَّهِ فَتَفَرَّقُوا فِی الْمَذَاهِبِ وَ أَخَذُوا بِالْآرَاءِ وَ الْأَهْوَاءِ ثُمَّ قَالَ عزَّوَجَلَّ وَ لَوْ لا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ قَالَ لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ قَدْ قَدَّرَ ذَلِکَ أَنْ یَکُونَ فِی التَّقْدِیرِ الْأَوَّلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ إِذَا اخْتَلَفُوا وَ أَهْلَکَهُمْ وَ لَمْ یُنْظِرْهُمْ وَ لَکِنْ أَخَّرَهُمْ إِلَی أَجَلٍ مُسَمًّی الْمَقْدُورِ وَ إِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ کِنَایَهًٌْ عَنِ الَّذِینَ نَقَضُوا أَمْرَ رسول الله (صلی الله علیه و آله).
📝علیّبنابراهیم (- وَ ما تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ از روی نادانی متفرّق نشدند، بلکه بعد از دانستن و آگاهی، برخی بر برخی دیگر حسد ورزیده و پارهای ستم کردند، چون برتری امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به امر خدا دیدند متفرّق شدند و هرکدام رأی و نظری را پیش گرفتند، سپس خداوند میفرماید: لَوْ لا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ البتّه میان مردم [ستمکار] حکم [به هلاک] میشد. اگر نه این بود که خدا در نخست چنین تقدیر کرده هرآینه آنها را پس از این اختلاف، نابود میساخت و مهلت نمیداد، ولی آنان را تا سررسید نامبرده مهلت داد؛ وَ إِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ کنایه است از آنهایی که فرمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را نقض کردند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۵۹۰ بحارالأنوار، ج۹، ص۲۳۴
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin