092_Page.MP3
1.09M
#ترتیل #صفحه_92 سوره مبارکه #نساء
#سوره_4
#جزء_5
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
#ترجمه #صفحه_92 سوره مبارکه #نساء
#سوره_4
#جزء_5
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 92
خدای یگانه، هیچ خدایی جز او نیست؛ محققاً همه شما را در روز قیامت که شک در آن نیست جمع آورد، و کیست که راستتر از خدا سخن گوید؟ (۸۷) چرا شما درباره منافقین دو فرقه شدید؟ با آنکه خدا آنها را به کیفر اعمال زشتشان (به حکم کفار) بازگرداند، آیا شما میخواهید کسی را که خدا گمراه کرده هدایت کنید؟ در حالی که هر که را خدا گمراه کرد (یعنی هدایت خدا را نپذیرفت) هرگز تو بر هدایت او راهی نخواهی یافت. (۸۸) (کافران) آرزو کنند که شما (مسلمین) هم به مانند آنها کافر شوید تا همه برابر (در کفر) باشید. پس از آنان تا در راه خدا هجرت نکنند دوست نگیرید، و اگر مخالفت کردند آنها را در هر کجا یافتید به قتل رسانید و از آنها یاور و دوستی نباید اختیار کنید. (۸۹) مگر کسانی که به قومی که بین شما با آنها عهد و پیمانی است در پیوسته باشند یا (بر این عهد نزد شما آیند) که از جنگ با شما و با قوم خودشان (که دشمنان شما هستند) هر دو خودداری کنند و از جنگ دلتنگ باشند، (با این دو طایفه از کافران که در حقیقت به شما پناهندهاند نباید قتال کنید.) و اگر خدا میخواست آنها را بر شما مسلط میکرد تا با شما قتال میکردند، پس هر گاه از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و تسلیم شما شدند خدا برای شما راهی بر علیه آنها نگشوده است. (۹۰) گروهی دیگر را خواهید یافت که میخواهند از شما و از قوم خود ایمنی یابند، هرگاه که راه فتنهگری بر آنها باز شود به کفر خود بازگردند. پس اگر از شما کناره نگرفتند و تسلیم شما نشدند و از اذیت شما دست نکشیدند در این صورت آنها را هر جا یافتید بگیرید و به قتل رسانید، ما شما را بر (جان و مال) این گروه تسلطی کامل بخشیدیم. (۹۱)
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Doaye Roze 26 Mahe Ramazan.mp3
618.5K
صوت و ترجمه دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
◆✧ دعاے روز بیستوششم
مــ🌙ــاه مبـارڪ رمضان✧◆
✨❥❥◆✧🌙✧◆❥❥✨
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
〖اَلّلهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وَ ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وَ عَمَلی فیهِ مَقْبولاً وَ عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین〗
✨❥❥◆✧🌙✧◆❥❥✨
【خدایا كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناهم را آمرزیده قرار بده و كردارم را مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده قرار بده، اى شنواترین شنوایان】
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
🔰شرح دعای روز #بیستوششم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
⬅️ اَلّلهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْڪوراً
خدایا سعی و ڪوشش و تلاش ما در ماہ رمضان را بپذیر!
🌹واژہ «مشڪوراً» بہ معنای «تشڪرن ڪن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول ڪن» است.
💠 آدم زحمت میڪشد و روزہ میگیرد، گرسنہ و تشنہ میشود، اما غذا و آب نمیخورد و ڪم خوابی ماہ رمضان را تحمل میڪند و اگر خدا تلاشهای ما را قبول نڪند، ڪاری از ما ساختہ نیست.
اگر زحمتی و رنجی ڪشیدہ شود و حاصلی در پی نداشتہ باشد، اتفاق ناگواری افتادہ است.
⚫️ ما باید غصہ بخوریم ڪہ نڪند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یڪ غیبت میتواند تمام زحمات ما را هدر دهد.
اگر غیبت ڪنید ۴۰ روز اعمال خوب شما در نامہ اعمال شخص غیبت شوندہ نوشتہ میشود و اگر عمل خوبی نداشتہ باشید، گناهان آن شخص در نامہ اعمال شما نوشتہ میشود.
📜این روایت از معصوم علیه السلام در ڪتاب «غیبت» از آیت اللہ مجتهدی نوشتہ شدہ است.
🌿 باید بہ خودمان بپردازیم و ببینیم ڪہ خودمان چہ ڪار ڪردہ ایم؛
آیا ما هیچ عیبی نداریم؟
گل بیعیب خداست و ممڪن نیست ڪہ ما عیب نداشتہ باشیم.
در روایت آمدہ ڪہ «چہ میشود انسان را، یڪ خار ڪوچڪ را در چشم رفیقش میبیند
اما شاخہ ای ڪہ در چشم خودش رفتہ را نمیبیند.»
این روایت ڪنایہ از این است ڪہ انسان عیب های بزرگ خود را نمیبیند،
اما عیب ڪوچڪ مردم را میبیند.
🌸 این حدیث از معصوم علیه السلام است ڪہ خوش بہ حال ڪسی ڪہ عیب خودش را میبیند و بہ عیب ڪس دیگری ڪاری ندارد.
⬅️ و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً
گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول ڪن!
🍃 از خدا میخواهیم تا گناهانی ڪہ پیش از ماہ رمضان انجام دادہ ایم را ببخشد،
چون ماہ رمضان، فصل درآمد معنوی و ڪسب ثواب است، حتی خوابیدن و نفس ڪشیدن در این ماہ عبادت محسوب میشود.
☘ در ماہ رمضان این همہ درآمد وجود دارد و آیا امڪان ندارد با این همہ درآمد ڪسب شدہ، انسان جان خودش را از گرو در بیاورد؟
✨پیامبر اسلام در خطبہ شعبانیہ میفرماید: «پشتتان از گناہ سنگین شدہ و بہ گرو رفتہ است و در ماہ رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید»
👌برخی هنگام نماز صبح نمیتوانند بہ خاطر سنگینی بلند شوند ڪہ از آثار گناہ است.
🍂 شخصی بہ امام حسن عسکری علیه السلام گفت ڪہ هر شب قصد میڪنم تا نماز شب بخوانم؛ اما نمیشود.
امام فرمود:
«گناہ تو را زنجیر ڪردہ است.»
📿 دلیل اینڪہ ڪسی دلش میخواهد نماز شب بخواند اما نمیتواند، انجام گناہ است و با استغفار میتواند آن را رفع ڪند.
💎 شعری هست ڪہ میگوید:
«هر ڪہ سحر ندارد از خود خبر ندارد»
هر ڪسی ڪہ هنگام سحر خواب است، نمیداند ڪہ ڪیست و باید خود را پیدا ڪند.
❗️حدیث از معصوم علیه السلام است ڪہ میفرماید، عجب است ڪہ مردم بہ دنبال گمشدہ خود هستند اما بہ دنبال خود نمیگردند.
⚪️ وضو بگیرید و شب در تاریڪی صد بار از خودتان بپرسید ڪہ من ڪہ هستم؟
شاید خودتان را پیدا ڪنید.
اگر خودت را پیدا ڪردی هوس نماز شب پیدا میڪنی.
⬅️ وَ عَیبی فیهِ مَسْتوراً
خدایا ڪاری ڪن تا عیب من مستور باشد و ڪسی از عیبم مطلع نباشد!
🕊 خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشتہ تا ڪسی از گناهان ما اطلاع پیدا ڪند.
♨️حدیث است اگر گناہ بو داشت دو نفر ڪنار هم نمینشستند.
اگر عیب آدم عیان میشد ڪسی جنازہ ڪسی را دفن نمیڪرد.
⬅️ یا أسْمَعِ السّامعین
ای خدایی ڪہ از همہ شنوندہ ها تو شنواتری!
🌺 خدا همہ چیز را میشنود. اگر یواش هم حرف بزنیم خدا باز هم میشنود.
🌻حضرت موسی علیه السلام بہ خدا گفت ڪہ خدایا، اگر نزدیڪی من یواش صحبت ڪنم و اگر دوری بلند صحبت ڪنم
خدا فرمود:
«من همنشین ڪسی هستم ڪہ یاد من باشد.» خدا شنواترین است پس میگوئیم،
ای خدایی ڪہ از همہ شنوایان شنواتری، این دعاها را دربارہ ما مستجاب ڪن!
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
Tartile Goran - Abdolbaset J26.mp3
7.83M
#ترتیل #جزء_بیست_و_ششم
استاد #عبدالباسط
15_Mashari_Tartil_J26(www.rasekhoon.net).mp3
7.47M
#ترتیل #جزء_بیست_و_ششم
استاد مشاری #العفاسی
نکات کلیدی از تفسیر جزء 26 قرآن کریم
سوره احقاف
نوید به کسانی که در دینداری کم نمیآورند
إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ(13)أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءَ بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ(14- احقاف)
بیتردید کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند؛ اینان اهل بهشتاند که به پاداش اعمال شایستهای که همواره انجام میدادند، در آن جاودانهاند. (14)
در این فراز قرآن کریم به کسانی که گفتند: «رَبُّنَا اللَّهُ» و بعد «استقامت ورزیدند» سه وعده ویژه داده است: «لَا خَوْفٌ» و «لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» و نیز «أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا»
منظور از گفتن«رَبُّنَا اللَّهُ» اقرار و شهادت به انحصار ربوبیت در خدای سبحان است و مراد از آن پایداری و استقامت این است که آنها از آنچه به حقانیتش شهادت میدهند و باور دارند؛ منحرف نمیشوند و رفتاری بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمیکنند.
قرآن برای رسیدن به این درجه از آرامش روحی، دو شرط را مطرح کرده است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان به این است که انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تکذیب نکند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب
و چون خوف همیشه در جایی پیدا میشود که احتمال خطری در پیش باشد و اندوه وقتی به دل میآید که خطری واقع شده باشد؛ بنابراین نفی خوف و حزن از این عده به این معناست که ایشان هیچ خطر و عقابی نه در پیش رو دارند که از آن بترسند و نه در پشت سر داشتهاند که از آن اندوهناک باشند(1)؛ گذشته آنها عبادت بود و بندگی خدا و آیندهشان هم لطف و پاداش خداست پس برای این گروه که باور کردند و بر باور خود پا فشردند و با عمل، ادعای خود را به امضاء رساندند جز امنیت و دل آرامی نیست نه از گذشته و نه نسبت به آینده.
در جمله پایانی با وعدهای حق آنها را کسانی معرفی میکند که در بهشت موعود، جاودان خواهند ماند.
سوره حجرات
زینت واقعی خریدنی نیست
وَ لَاکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانَ وَ زَیَّنَهُ فیِ قُلُوبِکمُْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ أُوْلَئکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ(7)
خداوند ایمان را محبوب شما و آن را مایه زینت دلهایتان قرار داد و در مقابل، کاری کرد که شما نسبت به کفر و فسق و گناه، نفرت داشته باشید.
میل به زیبایی انسان را وامی دارد تا خود را با انواع و اقسام وسایل تزیینی بیاراید و زیبا کند. اما این خواست طبیعی هم به مانند سایر در خواستهای غریزی، هم پاسخ صادق دارد و هم پاسخ کاذب که اگر با عقل سلیم و آموزههای وحیانی خوراک صحیح به آن داده نشود به راحتی مشغول نوع کاذب آن شده و نمیداند چرا عطشش فروکش نکرده و به آن آرامشی که باید نمیرسد.
قرآن کریم وسایل تزیینی عالم را به سه دسته تقسیم میکند. در این تقسیم بندی ستارگان را زینت آسمان(3)، آنچه روی زمین است زینت زمین(4) و در این آیه «ایمان» را زینت انسان معرفی کرده است.
بنابراین زینت واقعی و حقیقی برای انسان زینت ایمان است که باید جان را به آن تزیین کنیم.
این سخن هرگز به معنای نادیده گرفتن بهداشت و زیبایی تن نیست؛ اگر جان به ایمان مزین شد همان ایمان، انسان را وامی دارد که به ظاهر خود توجه کرده و بهداشت و زیبایی را آن گونه که شایسته یک فرد مؤمن است رعایت کند.
آنچه در زیبایی ظاهر بین مؤمن و غیر مؤمن فرق میگذارد این است که مؤمن، زینت حقیقی خود را میشناسد و به دنبال آن است و در زیبایی ظاهر هم تا جایی پیش میرود که دین و ایمان به او اجازه میدهند بنابراین او هرگز برای حرام زینت نمیکند و به زیبایی خود چوب حراج نمیزند.
آیهای مهم درباره بدگمانی، تجسس و غیبت
یَأَ ایهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لَا تجََسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَ یحُِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ (12- حجرات)
غیبت
ای اهل ایمان! از بسیاری از گمانها در حقّ مردم بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمانها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پیجویی نکنید و از یکدیگر غیبت ننمایید. آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ بیتردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبهپذیر و مهربان است.
منظور از «الظَّنِّ» اولی، گمانهای بد است که چون نسبت به گمانهای خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر به کثیر شده
و گر نه حسن ظن یا همان گمان خیر، نه تنها ممنوع نیست بلکه به آن توصیه هم شده است.(5)
گمانهای بد، برخی مطابق با واقعند و برخی مخالف آن. آنچه بی تردید گناه است آن گمانهایی هستند که مخالف با واقع باشند لذا فرمود: «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ». وجود همین دسته از گمانهای حرام در بین گمانهای بد کافی است حکم به پرهیز از تمام آنها بشود. بنابراین آیه شریفه مؤمنین را از هرگونه گمان بد (خواه موافق با واقع باشد؛ خواه مخالف) بر حذر میدارد.
«تجسس» به معنی جستجوگری است که معمولاً در امور نامطلوب به کار میرود و عاملی است برای کشف اسرار و رازهای نهانی مردم. از آنجا که اسلام میخواهد مردم در زندگی خصوصی خود از هر نظر در امنیت باشند بنابراین هرگز اجازه نمیدهد که رازهای خصوصی آنها فاش شود. (6)
در سومین و آخرین دستور که در حقیقت معلول و نتیجه دو برنامه قبل است میفرماید: هیچکدام از شما غیبت دیگری را نکند و برای آنکه قبح و زشتی این عمل را کاملاً مجسم کند پرده از راز آن گشوده و حقیقت باطنی آن را بیان کرده است که همانا خوردن گوشت مردار است.
دو نکته
1. از آنجا که گمان بد بردن معمولاً یک امر غیر ارادی است بنابراین نهی در آیه نهی از ترتیب آثار است، یعنی هر گاه گمان بدی نسبت به مسلمانی در ذهن شما پیدا شد، در عمل کوچکترین اعتنایی به آن نکنید، طرز رفتار خود را دگرگون نسازید و مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید، بنا بر این آنچه گناه است ترتیب اثر دادن به گمان بد میباشد.(7)
2. نهی همراه با بیان واقعیت گناه که نمونه آن در این آیه در خصوص غیبت آمده، برای بازدارندگی بیشتر است و این مانند آن است که پدری دلسوز برای اینکه فرزندش به بخاری داغ دست نزند او را چنین نهی کند: «دست به بخاری نزن! میخواهی بسوزی؟!» که این نهی همراه با بیان اثر آن کار، به طور قطع از اثر بازدارندگی بیشتری برخوردار خواهد بود.
سوره قاف
روزی که پردهها کنار رود
لَّقَدْ کُنتَ فیِ غَفْلَةٍ مِّنْ هَاذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ(22- ق)
[به او میگویند:] تو از این روز بزرگ غافل بودی، پس ما پرده غفلت را از دیدهات کنار زدیم در نتیجه دیدهات امروز بسیار تیزبین است.
این آیه از خطابات روز قیامت است که در آن خطاب کننده خدا و مخاطب تنها کسانیاند که معاد را انکار کردند و دین را نپذیرفتند.
سه تعبیر در آیه وجود دارد که از اهمیت بالایی برخور دارند. یک از آنها «غفلت» است. غفلت وقتی وجود پیدا میکند که میان چیزی در محدوده درک ما باشد و ما از بودنش غافل باشیم. تعبیر دیگر «غطاء؛ پرده» است و این تعبیر نشان میدهد چیزهایی موجود بوده اما پرده آویخته مانع میشده که آنها دیده شوند. تعبیر سوم تعبیر به «حدت؛ تیزبینی» است و این نشان میدهد که اگر در گذشته هم مانند امروز چشم تیزبینی داشت میتوانست تمام اینها را همان روز ببیند.(8)
حقایقی که در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشی از آن) هم اکنون موجود است و قابل مشاهده ؛ زیرا فرمود تو از اینها غافل بودی یعنی بود و تو ندیدی و امروز که پردهها کنار رفته و دیدهات بینا شده میتوانی تمام آنچه بود را ببینی
نکتههای نهفته در آیه
1. قیامت صحنه ایست که انسان واقعیتهای همین دنیا را به عیان میبیند؛ همان واقعیتهایی که خود و دیگران با کارهای خوب و بد ساختند و از خود بر گذاشتند.
2. آنچه که مانع دید انسان است و نمیگذارد باطن اعمال و واقعیتهای زندگی را ببیند پرده ایست ضخیم که خود با تار و پود گناه و معصیت به هم بافت و بر دیده انداخت. اگر گفتیم که خود بافت و خود آن را در مقابل دیدگانش آویخت به دلیل تعبیر آیه است که فرمود «عنکَ غطاءکَ» و نیز آیاتی که گناه را موجب کوری دل و دیده معرفی میکنند.(9)
3. حقایقی که در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشی از آن) هم اکنون موجود است و قابل مشاهده ؛ زیرا فرمود تو از اینها غافل بودی یعنی بود و تو ندیدی و امروز که پردهها کنار رفته و دیدهات بینا شده میتوانی تمام آنچه بود را ببینی.
سوره ذاريات
متقین، نیازمندان را سهیم در مال خود میدانند
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فیِ جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ(15)ءَاخِذِینَ مَا ءَاتَئهُمْ رَبهُُّمْ إِنهَُّمْ کاَنُواْ قَبْلَ ذَالِکَ محُْسِنِینَ(16)کاَنُواْ قَلِیلًا مِّنَ الَّیْلِ مَا یهَْجَعُونَ(17)
وَ بِالْأَسحَْارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ(18)وَ فیِ أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائلِ وَ المَْحْرُومِ(19- ذاریات)
بیتردید پرهیزکاران در بهشتها و چشمه سارهایند. آنچه را پروردگارشان به آنان عطا کرده دریافت میکنند زیرا که آنان پیش از این همواره نیکوکار بودند. آنان اندکی از شب را میخوابیدند [و بیشتر آن را به عبادت و بندگی میگذراندند] و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش میکردند و در اموالشان حقّی برای سائل تهیدست و محروم از معیشت بود.
این آیات از سري آیاتی است که به توص
یف متقین و پرهیزگاران پرداخته و اوصافی از آنان را مایه الگو گیری و تبعیت دیگر مؤمنان میشود را بیان میکند.
نکتهای که به نظر در این آیات نیاز به توجه بیشتر دارد قسمت پایانی آن است که میفرماید متقین بخش معینی از اموال خود را به نیازمندان تقدیم میکنند. شاید گمان شود که مراد از این اموال مشخص همان واجبات مالی مانند خمس و زکات است؛ هر چند برخی چنین تفسیر کردهاند اما از آنجا که این سوره مکی است و دستور آن واجبات مالی در مدینه نازل شد پس این تفسیر نمیتواند درست باشد و حق آن است که بگوییم همانگونه که برخی گفتهاند،(10) منظور از این حقی که در اموال متقین هست و ایشان به نیازمندان میدهند اموالی به غیر از خمس و زکات و واجباتی از این دست است.
پس یکی از صفات متقین این شد جدای از واجبات مالی مشهور مانند خمس و زکات با اهداء بخشی از اموال خود به نیازمندان از آنها دستگیری میکنند.
پی نوشت ها:
(1) المیزان ج18 ص196
(2) الکافی ج2 ص91
(3) إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْکَواکِبِ (6- صافات)
(4) إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلیَ الْأَرْضِ زِینَةً لهََّا (7- کهف)
(5) «لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً»؛ چرا هنگامی که آن نسبت ناروا را شنیدید، مردان و زنان مؤمن نسبت به خودشان گمان نیک نبردند، و نگفتند: این تهمتی آشکار [از سوی منافقان] است؟! (12- نور)
(6) ر.ک: نمونه ج22 ص181-184
(7) همان
(8) برگرفته از المیزان ج18 ص350
(9) مانند آیه 46 سوره حج
(10) نمونه ج22 ص323 . نظر حضرت آیت الله جوادی آملی نیز همین است.
💠🔹مراقبات شب #بیستوهفتم ماه رمضان
✍این شب، شب مبارک و فوقالعادهای است و اعمالی برای آن ذکر شده است:
1⃣ غسل
2⃣ روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مىخواند:
🍃✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
▫️خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانه فريب و بازگشت به سوى خانه جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت.
3⃣ دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه نقل شده است كه مجموعهاى از آيات قرآن است:
🍃ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
🍃ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
🍃ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
🍃ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
🍃ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
🍃ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
🍃ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
🍃ربَّنَا اغفِرْلَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِی قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
🍃صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَاستُرْ عَلَیَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَاغْفِرْلِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم
▫️پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران.
▫️پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى.
▫️پروردگارا، دوبار ما را ميرانده و دوبار زنده گردانيدهاى، به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن از عذاب تو وجود دارد؟
▫️پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است.
▫️پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان.
▫️پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و بهسوى تو بازگشتيم و بازگشت همگان به سوى تو است.
▫️پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده.
▫️پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▫️بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
4⃣ دعاى شب بيست و هفتم
🍃✨يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِی عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🌙🌟نماز شــ🌙ــب
🔰بیستم و هفتم ماه مبارڪ رمضان
✍چهار رڪعت میباشد
🔻۲ تا دو رڪعتی
🔹در هر رڪعت بعد از حمد،
🔸سورۂ ملک و اگر حفظ ندارد، ۲۵مرتبہ سورۂ توحید را بخواند.
💠🔹حضرت علے علیه السلام فرمودند:
🌹هرڪس اين نماز را بخواند، خداوند گناهان او و پدر و مادرش را میآمرزد.
📘وسائل الشیعہ، جلد۵
〰〰〰〰〰〰〰
🔰دعای دهہ آخر ماہ رمضان
💠🔹امام صادق علیه السلام فرمودہ اند:
در دهہ آخر ماہ رمضان، هر شب این دعا را بخوانید:
🍃اَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِڪَ الڪَریم، أنْ یَنْقَضِىَ عَنّى شَهْرُ رَمَضان، اَوْ یَطْلُعَ الفَجرُ مِن لَیلَتى هذِہ، وَ لَڪَ قِبَلى ذَنْبٌ اَو تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنى عَلَیْہ
پناہ میبرم بہ جلال ذات بزرگوارت، از این ڪہ ماہ رمضان بر من بگذرد یا سپیدہ امشب طلوع ڪند، درحالیڪہ از من در نزد تو گناهی ماندہ باشد ڪہ بدان عذابم ڪنى.
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
#توجه #توجه
⚠️شب 27 رمضان رو از دست ندهیم
از ابن عباس روایت کرده اند که جمله لیله القدر سه بار در سوره قدر تکرار شده و مجموع حروف لیله القدر نه حرف است و حاصل ضرب سه در نه، بیست و هفت است،
به همین مناسبت باید شب قدر،
شب بیست و هفتم باشد.
🔰اعمال مخصوص 27 رمضان
انجام دو غسل (اول و آخر شب ) و خواندن هزار مرتبه سوره قدر و تلاوت سوره دخان
💠🔹از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند:
اندازه گیرى و تقدیر امور در شب نوزدهم انجام میشود و سپس در بیست و یکم، ابرام و مهیا براى امضا میگردد و آنگاه در شب بیست و سوم، امضا خواهد شد.
در این که شب قدر، بیش از یک شب در سال نیست و در این که آن شب در ماه مبارک رمضان واقع شده است، نزد ما خلافى نیست،
اما در تعیین یکى از شبهاى ماه رمضان، به عنوان شب قدر بین علما و دانشمندان اختلاف وجود دارد.
برخى تصور کرده اند که همه شبهاى ماه رمضان، احتمال قدر بودن را دارد.
و برخی با استفاده از بعضى روایات، شب اول و برخى شب هفدهم و عده اى شب نوزدهم و برخی هم شب بیست و سوم و بیست و هفتم را شب قدر معرفى کرده اند.
اما دو شبی که بیشترین احتمال قدر بودنشان وجود دارد شبهای 23 و 27 رمضان است.
🔰ادله قدر بودن شب 27 رمضان
✍از ابن عباس روایت کرده اند که جمله لیله القدر سه بار در سوره قدر تکرار شده و مجموع حروف لیله القدر نه حرف است و حاصل ضرب سه در نه ، بیست و هفت است ، به همین مناسبت باید شب قدر، شب بیست و هفتم باشد.
در کتاب احکام القرآن ابن عربى معافرى اندلسى مالکى ، درباره تعیین "شب قدر” گوید:
شب 27 رمضان، شب قدر است زیرا علما حروف سوره قدر را شمرده اند و چون به کلمه "هى” رسیدند، آن را 27 حرف یافتند و دانستند که شب قدر، 27 رمضان است.
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
●☜ #کــــــــــبــزرگــانـــــلام☟
⤵️نکاتی برای هفته پایانی ماه رمضان
🎙حجةالاسلام پناهیان
بعد از شبهای قدر باید بیشتر از قبل عبادت کنیم. برخی از مقدرات ما مشروط به عبادت و توبه است.
یک هفتۀ پایانی ماه مبارک رمضان بهترین هفتۀ عمرتان است
◽️اولاً پاک شدهاید،
◽️ثانیاً مقدرات خوبی برایتان نوشته شده،
◽️ثالثا برکات ماه رمضان هنوز ادامه دارد.
رسول خدا صلی الله علیه ده روز آخر رمضان عبادت بیشتری میکرد.
من که شب قدر را پشت سر گذاشتهام، اگر در این شبهای بعد از شب قدر، دلم برای عبادت تنگ نشود، خیلی جای تعجب دارد!
✍بعد از شبهای قدر، برای عبادت سنگ تمام بگذارید.
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
📖هشت پند روانشناسی از قرآن کریم📖
1⃣ اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند;
📖 سوره طه آیه ۴۴
📖 سوره شعرا آیه ۲۱۵
2⃣ گفتارو رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید;
📖 سوره لقمان آیه ۱۶
📖 سوره کهف آیه۳۰
3⃣ نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند;
📖 سوره لقمان آیه۱۷
4⃣در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی ; مبادا تندرو و کندرو شوی ; میانه روی، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش
📖 سوره لقمان آیات ۱۸و۱۹
5⃣ قرآن کریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) و حرکت به دنبال اکثریت، مخالف است . قرآن می گوید: اگر بخواهی از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروی کنی، بدون شک از راه خدا دور می شوی ; همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر;
📖 سوره انعام آیه ۱۱۶
📖 سوره اسراء آیه۳۶
6⃣ امانت داری یکی از ارزشمندترین ارزش های قرآنی است . حضرت موسی (ع) را به خاطر امانتداری و قدرتش، در خانه حضرت شعیب پناه دادند; و حضرت یوسف را به خاطر امانتداری وعلمش، بر خزانه مصر نشاندند; و حتی رسول خدا (ص) که از سوی خداوند برگزیده شد، مشهور به امانتداری و به محمد امین معروف بود .
📖 سوره قصص آیه۲۶
📖 سوره یوسف آیه ۵۵
7⃣ اگر می خواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشک و سنگین و بی لطافت، هیچ گاه در امر تربیت موفق نمی شود . مهربانی، دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بی آن که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند;
📖 سوره آل عمران آیه ۱۵۹
8⃣ آیا دوست دارید که دشمن خود را به یک دوست تبدیل کنید؟ به هر بدی که در حق شما کرد، با خوبی پاسخ گویید . این را قرآن تجویز می کند; آیه ۳۴ سوره فصلت را بخوانید.
┄┄┅┅┅❅❁ ❁❅┅┅┅┄┄