تقویت حافظه:
✔ سوره ی الرحمن را تا
فبای الاء ربكما تكذبان
هر روز بعدازنماز صبح بخوانيد
✔از خوردن آب سرد بپرهیزید بطوریکه آب با دمای بدن شما یکسان باشد و میل کنید
✔مسواک زدن ، روزه گرفتن ، قرائت قرآن ،خواندن آیة الكرسي ، دائم الوضو بودن
✔عسل ، شيريني ، عدس ، شير بخوريد
✔ از خوردن سردی بپرهیزید
✔ بعد از هر نماز اين دعا را بخوانيد :
سُبحانَ من لا يَعتَدى عَلي اهلِ مَملكَتِه
سُبحانَ من لا يُؤآخِذُ اَهلَ الارضِ بِاَلوانِ العَذاب
سبحانَ الرَّئوفِ الرَّحيم
اللّهمَ اجعَل لي فى قلبي نوراََ و بصراََ و
فهماََ و علماََ انَّكَ علي كلِّ شىء قَدير
4_5920121648802956149.mp3
3.6M
#ترتیل #صفحه_61 سوره مبارکه #آل_عمران
#سوره_3
#جزء_3
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
930404-Clip-SharteVorudBeMehmaniKhoda-18k.mp3
1.35M
شرط ورود به مهمانی خدا
🔻چگونه برای ورود به ماه رمضان آماده شویم؟
شرطش اینه که از هوای نفس خارج بشیم ♦️
#استاد_پناهیان
#شرح_حدیث #روز_معلم
حق معلم
❓پرسش :
براساس حدیث مشهور زیر، چگونه ممکن است کسی عبد دیگری باشد در حالی که همه باید عبد خدا باشیم؟
🔹 «مَنْ عَلَّمَنِی حَرْفَاً فَقَد صَیَّرَنی عَبْداً»
🔸 هرکه به من چیزی یاد دهد مرا بنده ی خود کرده است.
✅ پاسخ :
عبارت فوق را به عنوان حدیث نیافتیم اما شبیه آن از پیامبر(ص) چنین است:
🔸 «مَن تَعَلَّمْتُ مِنٌهُ حَرْفاً صِرْتُ لَهُ عَبْداً»(۱)
🔹 اگر یک حرف از کسی یاد گیرم بنده او شده ام.
«عبد» در اینجا به معنای بندگی مانند بندگی خدا و نیز به معنای برده ای که قابل خرید و فروش باشد، نیست بلکه به معنای این است که به او احترام گذارد و به امر و نهی های او گوش دادن است؛ چنانکه #پیامبر_اکرم (ص) فرمود:
🔹 «مَن عَلَّمَ شَخصا مَسألَةً فقَد مَلَک رَقَبَتَهُ. فَقیلَ لَهُ: یا رَسولَ اللّهِ، أ یبیعُهُ؟ فقالَ(ع): لا، و لکنْ یأمُرُهُ و ینهاهُ.»(۲)
🔸 هر کس مسأله اى را به شخصى بیاموزد او را بنده خود کرده است. عرض شد: اى رسول خدا! یعنى می تواند او را بفروشد؟ فرمود: نه، بلکه به او امر و نهى می کند.
📚 ۱. عوالی اللئالی، ج ۱، ص ۲۹۲
۲. عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۷۱، ح ۴۳
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
🔅لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ
(به آن(قرآن)،جز پاكيزگان،كسى دست نمىيابد.)
از امام باقر عليه السّلام روايت شده است كه فرمود:
❇️«هيچكس،جز اوصياى پيغمبر،نمىتواند ادّعا كند كه(علم)تمامى #قرآن،ظاهر و باطن آن،نزد او هست.»
و نيز فرمود:
«همانا از جملهى علومى كه به ما دادهاند،علم تفسير قرآن و احكام آن و آگاهى از تحوّلات و تغييرات زمان و رويدادهاى آن است...»
همچنين از عبد الأعلى روايت است كه گفت:شنيدم امام صادق عليه السّلام مىفرمود:
🌠«به خدا سوگند،من كتاب خدا را از اوّل تا به آخرش مىدانم؛ چنانكه گويى در كف دست من است.
در قرآن،خبر آسمان و خبر زمين و خبر رويدادهاى گذشته و آينده هست.خداى-عزّ و جلّ-فرموده است كه بيان و توضيح همه چيز در آن است. »
📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 13
سیدهاشم بن سلیمان بحرانی
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
💎فرمايشات امام صادق (ع ) در شرايط استجابت دعا
🕯و در كتاب مكارم الاخلاق از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: لا يزال دعا در پس پرده است جابت هست تا بر محمد و آل او صلوات فرستاده شود.
🕊و نيز از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: كسى كه قبل از خودش چهل نفر از مؤ منين را دعا كند بعد براى خود دعا كند، دعايش مستجاب مى شود.
📝و نيز از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در پاسـخ مردى از اصحابش كه گفت : (دنبال اثر دو تا از آيه هاى قرآن مى گردم پيدايش نمى كنم
❓يكى آيه :( ادعونى است جب لكم ) است كه هر چه دعا مى كنيم است اجابتى نمى بينيم فرمود: يعنى مى پندارى خدا خلف وعده مى كند؟ عرضه داشتم : نه ، فرمود: پس چى ؟ عرضه داشتم نمى دانم علتش چيست ، فرمود ليكن من علتش را برايت مى گويم ،
💠كسى كه خدا را در دستوراتش اطاعت كند، آنگاه در جهتى كه بايد، دعا كند دعايش اجابت مى شود،
❓ عرضه داشتم جهت دعا چيست ؟
💠فرمود: اينكه قبل از دعا خدا را حمد و تمجيد گوئى ،
💠و نعمت هائى كه به تو داده بر شمارى ،
💠و شكر بگزارى ،
💠و سپس بر محمد و آل او صلوات بفرستى ،
💠آنگاه گناهان خود را به ياد آورده از آنها طلب مغفرت كنى ،
💠آنگاه به دعا بپردازى ، اين است جهت دعا،
❓ آنگاه پرسيد: آيه دوم چيست ؟ عرضه داشتم : آيه شريفه :( و ما انفقتم من شى ء فهو يخلفه ) است براى اينكه من انفاق مى كنم و خلفى و اثرى نمى بينم ، فرمود: آيا مى پندارى خداى تعالى خلف وعده مى كند؟ عرضه داشتم : نه ، فرمود: پس چى ، عرض كردم : نمى دانم ، فرمود:
♻️ اگر كسى از راه حلالش كسب روزى كند، و در راه حقش انفاق نمايد يك درهم انفاق نمى كند مگر آنكه خدا نظير و عوض آن را به او مى دهد.
🔖مؤ لف : توجيه اين حديث و امثال آن ، كه در باب آداب دعا وارد شده ، روشن است ، براى اينكه همه مى خواهند بنده را به حقيقت #دعا و درخواست نزديك سازند.
🔍و در الدرالمنثور است كه ابن عمر گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: خدا وقتى مى خواهد دعاى بنده را مستجاب كند حالت دعا به او مى دهد.
🕯و نيز ابن عمر از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل كرده كه فرمود: كسى كه در دعا را به رويش گشوده باشند حتما درهاى رحمت را نيز به رويش گشوده اند.
و در روايتى ديگر فرموده از شما كسى كه در دعا به رويش باز شود درهاى بهشت به رويش باز شده .
🏔نيز در الدرالمنثور است كه معاذبن جبل از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل كرده كه فرمود: اگر خدا را به حق معرفت مى شناختيد، كوهها در برابر دعاى شما متلاشى مى شدند.
📚برگرفته از تفسیرالمیزان
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي
فَإِنِّي قَرِيبٌ
أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي
وَلْيُؤْمِنُوا بِي
لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻦ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ ،
[ ﺑﮕﻮ : ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻦ ﻧﺰﺩﻳﻜﻢ ،
ﺩﻋﺎﻱ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ;
ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻋﻮﺗﻢ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻧﺪ
ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ،
ﺗﺎ [ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺑﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺍﻋﻠﻲ ﺑﺮﺳﻨﺪ ] .
🔅(186)بقره
✨✨✨✨✨✨
🔰فرمايش امام (ع ) كه دعا هم از قدر است و رواياتى در باره رد قضاى الهى به سبب دعا
‼️و يكى ديگر از اخبار مربوطه به دعا روايتى است كه بسيارى از راويان آن را نقل كرده اند، و آن اين است كه امام فرمود: دعا خودش هم از قدر است .
مؤ لف : در اين روايت به اشكالى كه يهوديان و ديگران بر مسئله دعا كرده اند پاسـخ داده شده ، و اشكال اين است كه آن حاجتى كه با دعا در طلبش بر مى آيند يا از قلم قضاگذشته و يا نگذشته ، اگر گذشته كه خودش به خودى خود موجود مى شود، و حاجت به د عا ندارد، و اگر نگذشته هر چه هم دعا كنيم فائده ندارد، پس در هيچ يك از دو فرض دعا فائده ندارد.
جوابى كه گفتيم روايت داده اين است كه فرض اول كه گفتيم پديد آمدن حاجت از قلم قضا گذشته ، اين گذشتن قلم قضا باعث نمى شود كه ما از اسباب وجود آن بى نياز باشيم ، و دعا يكى از همان اسباب است كه با دعا يكى از اسباب وجود آن محقق مى شود.
و همين است كه مى فرمايند: (دعا خود از قدر است ) و در اين معنا روايات ديگرى هم هست .
❇️ از آن جمله در بحار از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت كرده كه فرمود: ( لايردّ القضاء الاّ الدّعاء) قضا را رد نمى كند مگر دعا.
✴️ و از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: (الدّعاء يرد القضاء بعد ما ابرم ابراما) دعا قضا را بعد از آنكه تا حدى حتمى شده رد مى كند.
✅ و از امام ابى الحسن موسى (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: بر شما باد دعا كردن ، كه #دعا و در خواست از خداى عزوجل بلا را رد مى كند هر چند كه آن بلا مقدر شده قضايش رانده شده باشد، و تا مرحله اجرا جز امضاى آن فاصله اى نمانده باشد، در همين حال هم اگر از خداى تعالى درخواست شود آن بلا را به نحوى كه خود مى داند بر مى گرداند.
💟 و از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده است كه فرمود: دعا قضاى مبرم و حتمى را بر مى گرداند، پس دعا بسيار كنيد، كه كليد همه رحمت ما و رستگارى ها و كليد بر آمدن هر حاجت است ، و مردم به آنچه نزد خدا دارند نمى رسند مگر به دعا، چون هيچ درى نيست كه وقتى بسيار كوبيده شود به روى كوبنده باز نگردد.
🔖مؤلف : و در اين روايت اشاره اى است به اصرار در دعا، و اينكه اصرار در دعا يكى از راه هاى است جابت آن است ، سرش هم اين است كه دعا بسيار كردن ، قلب را صفا مى دهد.
🔍 و از اسماعيل بن همام از ابى الحسن (عليه السلام ) روايت كرده ، كه فرمود: دعاى بنده خدا در خلوت و پنهانى با اينكه يك نفر است با دعاى هفتاد نفر در علانيه و آشكارا برابرى مى كند.
🔖مؤلف : و در اين كلام اشاره به اين نكته است كه پوشاندن دعا و سرى انجام دادن آن خلوص در طلب را بهتر حفظ مى كند.
📚برگرفته از تفسیر المیزان
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
❇️ اهميت ماه رمضان
ابوالورد گويد: امام ابو جعفر محمد باقر عليه السلام فرمود:
رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم در آخرين جمعۀ ماه شعبان براى مردم خطبه خواند،و بعد از حمد و ثناى الهى فرمود:
🌙اى مردمان!به ماهى نزديك شدهايد كه شبى در اين ماه، واقع مىگردد كه از هزار شب برتر است،و آن ماه رمضان است.
🌙خدا در اين ايّام روزهاش را واجب ساخته است.
🌙و شبى را كه در اين ماه به عبادت بگذرانيد،مانند هفتاد شب در ماههاى ديگر قرار داده است.
🌙براى كسى كه در اين ماه عملى از اعمال خير و احسان را به قصد تقرّب الهى و نزديكى به خداوند،به جا آورد،پاداشى مقرّر داشته،برابر با پاداش كسى كه عمل واجب از واجبات خداى عزّ و جلّ را ادا كند.
🌙كسى كه در اين ماه،عملى واجب از واجبات خدا را به جا آورد،مانند كسى است كه هفتاد عمل واجب را در ماههاى ديگر به جاى آورده باشد.
🌙اين ماه،ماه صبر است،و پاداش صبر،بهشت است.
🌙اين ماه،ماه مواسات و همدردى است.
🌙اين ماهى است كه خدا،روزى مؤمنان را در آن مىافزايد.
🌙كسى كه مؤمنى روزهدار را در اين ماه افطار دهد،خدا به پاداش اين كار،ثواب آزاد كردن بندهاى و آمرزش گناهان گذشتهاش را، خواهد داد.
🌙اين ماهى است كه اول آن رحمت،وسطش مغفرت،و پايانش اجابت دعا و آزادى از آتش دوزخ است.
🌙در اين ماه حاجتهاى خود را از خدا بخواهيد و بهشت و عافيت را از او درخواست كنيد،و از آتش دوزخ به او پناه بريد .
📚گلچین صدوق -جلد 2، صفحه 18
@Qoranwamamhoosin
✨﷽✨
✅آيا روايتي وجود دارد كه مردگان از ظهر
پنجشنبه تا ظهر جمعه آزاد هستند و به خانواده
خود سر ميزنند؟
✍ پاسخ :آنچه درباره آمدن اموات به دیدار بازماندگان مطرح است، این است که بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانوادهشان میآیند و آن ها را میبینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان میشوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت میشوند. اما اینکه در چه ساعتی و یا چه زمانی و یا هر چند گاهی میآیند، روایاتها متفاوت است. در برخی روایات هر هفته ذکر شده و در برخی هر ماه یک بار و در برخی سالی یک بار.
مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند.
💥در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا میکند.
📚 شیخ كلینی ، فروع کافی، ج۳ ،ص ۲۳۰ ،نشر دارالکتب الاسلامیه تهران ۱۳۸۸ق.
4_5922295336046429091.mp3
3.75M
#ترتيل #صفحه_62 سوره مبارکه #آل_عمران
#سوره_3
#جزء_4
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
📜 از عياشى از زراره روايت كرده كه گفت : از امام صادق (عليه السلام) پرسيدم :
❓حد آن مرضى كه بيمار روزه را مى خورد چيست ؟
✅در پاسخ من اين آيه را تلاوت كردند:
(بل الانسان على نفسه بصيره )،
و فرمودند: خود انسان بهتر مى داند كه چه وقت طاقتش تمام مى شود، و تا چه حدى طاقت تحمل مرض و روزه را دارد.
📖تفسیرالمیزان
@qoranvamamhoosein
❖﷽❖
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ
كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ !
ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ،
ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ ،
ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .(183)
أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ
فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ
فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ
وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
[ ﺩﺭ ] ﺭﻭﺯﻫﺎﻳﻲ ﭼﻨﺪ [ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ] ; ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ [ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻭﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﻓﻮﺕ ﺷﺪﻩ ] ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ [ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﺩ ] ;
ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻃﺎﻗﺖ ﻓﺮﺳﺎﺳﺖ ، ﻃﻌﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ [ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ] ﻛﻔﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ .
ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﻛﻔﺎﺭﻩ ﻭﺍﺟﺐ ، ﺑﺮ ﻃﻌﺎم ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ ، ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ [ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺍﮔﺮ [ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻭ ﺛﻮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ] ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ .(184)
💫سوره بقره
✨✨✨✨✨✨✨
🔰در تفسير عياشى از ابى بصير روايت آمده كه گفت : من از امام (عليه السلام ) ازمعناى جمله : (و على الذّين يطيقونه فديه طعام مسكين ) پرسيدم فرمود: منظور بيماران و سالخوردگانى است كه توانائى روزه گرفتن ندارند.
💢و باز در همان تفسير از امام باقر (عليه السلام ) در تفسير همان آيه نقل كرده ، كه فرمود: منظور سالخورده و كسى است كه عطش آزارش مى دهد.
💠و نيز در همان تفسير از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود منظور زنى است كه از جان فرزندش بترسد و سالخوردگانى كه روزه برايشان طاقت فرسا باشد.
📚برگرفته از تفسیر المیزان
@qoranvamamhoosein
❖﷽❖
#حدیث
[فضيلت طلب علم]
📜١٢٧٥-١١ - و عنه، قال: أخبرنا جماعة، عن أبي المفضّل، عن أبي المفضّل، عن عليّ بن جعفر بن مسافر الهذليّ، عن أبيه، عن محمّد بن يعلى، عن أبي نعيم عمر بن صبيح، عن مقاتل بن حيّان، عن الضّحّاك بن مزاحم، عن النّزّال بن سبرة، عن عليّ عليه السّلام و عبد اللّه بن مسعود، عن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله قال: من خرج يطلب بابا من علم ليردّ به باطلا إلى حقّ أو ضلالة إلى هدى، كان عمله ذلك كعبادة متعبّد أربعين عاما.
📝 نزّال بن سبرة از على عليه السّلام و عبد اللّه بن مسعود از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله روايت كردهاند كه ايشان فرمودهاند: هركس به جستجوى درى از علم بيرون رود تا به سبب آن از باطل به حقّ و از گمراهى به هدايت برسد، اين عمل او همچون عبادت چهل سالۀ پارسا خواهد بود.
📙امالی شیخ طوسی -جلد 2، صفحه 522