صفحه 155
خداوند گوید: شما هم با آن گروه از جن و انس که پیش از شما بودند به دوزخ داخل شوید. در آن وقت هر قومی که به دوزخ شوند قوم دیگر (از همکیشان خود) را لعن کنند، تا آن گاه که همه در آتش دوزخ فراهم شوند زمره آخرین درباره فرقه اول (یا مرئوسان درباره رئیسان) گویند که خدایا، اینان ما را گمراه کردند، پس عذابشان را از آتش افزون و مضاعف گردان. خدا گوید: همه را عذاب مضاعف است و لیکن شما آگاه نیستید. (۳۸) و گروه مقدم به طایفه مؤخّر پاسخ دهند که شما را بر ما برتری نباشد (ما و شما در گناه یکسانیم). پس (به آنها خطاب کنند که) بچشید عذاب را به کیفر آنچه از اعمال ناشایسته مرتکب میشدید. (۳۹) همانا آنان که آیات ما را تکذیب کردند و از کبر و نخوت سر بر آن فرود نیاوردند هرگز درهای آسمان به روی آنان باز نشود و به بهشت در نیایند تا آنکه شتر در چشمه سوزن در آید (یعنی داخل شدنشان به بهشت بدان ماند که شتر به چشمه سوزن رود و این در عادت محال باشد). و این گونه گنهکاران (متکبّر) را مجازات سخت خواهیم کرد. (۴۰) بر آنان از آتش دوزخ بسترها گسترده و سراپردهها افراشتهاند و ستمکاران را چنین مجازات سخت خواهیم کرد. (۴۱) و آنان که ایمان آوردند و (به قدر وسع) در کار نیک و شایسته کوشیدند-زیرا ما کسی را بیش از وسع تکلیف نکنیم-آنها اهل بهشت و جاودان در آن متنعمند. (۴۲) و زنگار هر کینه (و حسد و خوی زشت) را از آیینه دل آنان بزداییم و در بهشت بر زیر قصرهایشان نهرها جاری شود و گویند: ستایش خدای را که ما را بر این مقام رهنمایی کرد، که اگر هدایت و لطف الهی نبود ما به خود به این مقام راه نمییافتیم، همانا رسولان خدایمان به حق آمدند (و ما را بر این مقام رهبری کردند). و اهل بهشت را ندا کنند که این است بهشتی که از اعمال صالح شما را به ارث دادهاند. (۴۳)
❖﷽❖
🕋لِّكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ
فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ
وَادْعُ إِلَىٰ رَبِّكَ
إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُّسْتَقِيمٍ
🕋 ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﺍﻣﺘﻰ ﻋﺒﺎﺩﺗﻰ ﻭﻳﮋﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ؛
ﭘﺲ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ (حج) ﺑﺎ ﺗﻮ ﺳﺘﻴﺰ ﻭ ﻧﺰﺍﻉ ﻛﻨﻨﺪ .
ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻦ
ﻛﻪ ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮ ﺑﺮ ﺭﺍﻫﻰ ﺭﺍﺳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻯ .(67)
🕋وَإِن جَادَلُوكَ
فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ
🕋 ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺗﻮ [ ﺑﺎ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﻳﻚ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻰ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺧﺼﻤﺎﻧﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ] ﺳﺘﻴﺰ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ،
ﺑﮕﻮ : ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ .(68)
🕋اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
🕋 ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ، ﺩﺍﻭﺭﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ [ ﺗﺎ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺳﺘﻴﺰﻩ ﺟﻮﻳﺎﻥ ﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﺟﺪﺍ ﺷﻮﻧﺪ . ](69)
🕋سوره #حج
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
#حج
🔰سرّ تشريع تلبيه در حجّ
وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ
ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺞ ﺑﺎﻧﮓ ﺯﻥ ﺗﺎ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﻫﺮ ﺷﺘﺮ ﺑﺎﺭﻳﻚ ﺍﻧﺪﺍم [ ﭼﺎﺑﻚ ﻭ ﭼﺎﻟﺎﻙ ] ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﺁﻳﻨﺪ .
💫ایه (٢٧)سوره حج
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜 حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ لِمَ جُعِلَتِ التَّلْبِيَةُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحَى إِلَى إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
✨وَ أَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً
فَنَادَى فَأُجِيبَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ يُلَبُّونَ.
📝 پدرم رضى اللّه عنه از حسين بن محمّد بن عامر،از عمويش عبد اللّه بن عامر،از محمّد بن ابى عمير،از حمّاد بن عثمان از عبيد اللّه بن على حلبى،از حضرت ابى عبد اللّه عليه السّلام، راوى مىگويد:
❓از امام عليه السّلام پرسيدم:چرا تلبيه جعل و تشريع شده است؟
🕋 حضرت فرمودند:خداوند عزّ و جل به جناب ابراهيم عليه السّلام وحى فرمود:« وَ أَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً »(و مردم را به اداء مناسك حج اعلام كن تا مردم پياده و سواره و از هر راه دور به سوى تو جمع آيند)
🕋پس جناب ابراهيم نداء داد و با صداى بلند مردم را دعوت نمود،مردم نيز از هر راه دور اجابتش كرده و تلبيه گويان به سوى او شتافتند و اين عمل سنّت گرديد.
📙علل الشرایع - جلد2، صفحه 341
باب157/حدیث1
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#حدیث
#حج
📜 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْأَسَدِيُّ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ الْآدَمِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عُثْمَانَ الدَّارِمِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ التَّلْبِيَةِ وَ عِلَّتِهَا فَقَالَ إِنَّ النَّاسَ إِذَا أَحْرَمُوا نَادَاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فَقَالَ عِبَادِي وَ إِمَائِي لَأُحَرِّمَنَّكُمْ عَلَى اَلنَّارِ كَمَا أَحْرَمْتُمْ لِي فَيَقُولُونَ لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ إِجَابَةً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نِدَائِهِ إِيَّاهُمْ.
📝 على بن احمد بن محمّد رضى اللّه عنه،از ابو الحسين محمّد بن جعفر اسدى،از سهل بن زياد آدمى،از جعفر بن عثمان دارمى،از سليمان بن جعفر نقل كرده كه وى گفت:
❓از حضرت ابا الحسن عليه السّلام راجع به تلبيه و علّت آن سؤال كردم؟ حضرت فرمودند:
هنگامى كه مردم محرم مىشوند حق تبارك و تعالى آنها را خوانده و مىفرمايد:
🕋بندگان و كنيزانم،همان طورى كه شما براى من احرام بستيد من نيز آتش را بر شما حرام خواهم نمود مردم مىگويند:لبّيك اللّهم لبيك.
اين عبارت را مردم در مقام اجابت حق تعالى كه ايشان را مورد نداء قرار داد ايراد مىكنند.
📙علل الشرایع -جلد 2، صفحه 341
باب157/حدیث2
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#تفاسیر_قرآن
#مهدویت_در_قران_مجید
#آیات_در_تاویل_امام_مهدی_عج
#حدیث
📜[٦٤٥]٧-و عن أبي جعفر عليه السّلام قال:
لقد خلق اللّه جلّ ذكره ليلة القدر أوّل ما خلق الدّنيا و لقد خلق فيها أوّل نبيّ يكون و أوّل وصيّ يكون و لقد قضى أن يكون في كلّ سنة ليلة يهبط فيها بتفسير الأمور إلى مثلها من السّنة المقبلة،من جحد ذلك فقد ردّ على اللّه عزّ و جلّ علمه لأنّه لا يقوم الأنبياء و الرّسل و المحدّثون إلاّ أن تكون عليهم حجّة بما يأتيهم في تلك اللّيلة مع الحجّة الّتي يأتيهم بها جبرئيل عليه السّلام قلت:و المحدّثون أيضا يأتيهم جبرئيل أو غيره من الملائكة عليهم السّلام،قال:أمّا الأنبياء و الرّسل صلّى اللّه عليهم فلا شكّ و لا بدّ لمن سواهم من أوّل يوم خلقت فيه الأرض إلى آخر فناء الدّنيا أن تكون على أهل الأرض حجّة ينزل ذلك في تلك اللّيلة إلى من أحبّ من عباده و ايم اللّه لقد نزل الرّوح و الملائكة بالأمر في ليلة القدر على آدم،و ايم اللّه ما مات آدم إلاّ و له وصيّ و كلّ من بعد آدم من الأنبياء قد أتاه الأمر فيها و وضع لوصيّه من بعده و ايم اللّه إن كان النّبيّ ليؤمر فيما يأتيه من الأمر في تلك اللّيلة من آدم إلى محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم أن أوص إلى فلان و لقد قال اللّه عزّ و جلّ في كتابه لولاة الأمر من بعد محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خاصّة:
✨ وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ إلى قوله فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ يقول:أستخلفكم لعلمي و ديني و عبادتي بعد نبيّكم كما استخلف وصاة آدم من بعده حتّى يبعث النّبيّ الّذي يليه
✨«يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً» يقول:يعبدونني بإيمان لا نبيّ بعد محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فمن قال غير ذلك «فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» فقد مكّن ولاة الأمر بعد محمّد بالعلم و نحن هم،فاسألونا فإن صدقناكم فأقرّوا و ما أنتم بفاعلين،أمّا علمنا فظاهر و أمّا إبّان أجلنا الّذي يظهر فيه الدّين منّا حتّى لا يكون بين النّاس اختلاف،فإنّ له أجلا من ممرّ اللّيالي و الأيّام،إذا أتى ظهر و كان الأمر واحدا.
و ايم اللّه لقد قضي الأمر أن لا يكون بين المؤمنين اختلاف و لذلك جعلهم شهداء على النّاس ليشهد محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم علينا و لنشهد على شيعتنا و لتشهد شيعتنا على النّاس،أبى اللّه عزّ و جلّ أن يكون في حكمه اختلاف أو بين أهل علمه تناقض،ثمّ قال أبو جعفر عليه السّلام:فضل إيمان المؤمن بجملة إِنّا أَنْزَلْناهُ و بتفسيرها على من ليس مثله في الإيمان بها كفضل الإنسان على البهائم و إنّ اللّه عزّ و جلّ ليدفع بالمؤمنين بها عن الجاحدين لها في الدّنيا لكمال عذاب الآخرة لمن علم أنّه لا يتوب منهم ما يدفع بالمجاهدين عن القاعدين و لا أعلم أنّ في هذا الزّمان جهادا إلاّ الحجّ و العمرة و الجوار.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
@qoranvamamhoosein
📝و از حضرت باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمودند:
🌠خداوند-گرامى ياد- در آغاز آفرينش دنيا شب قدر را آفريد.و در آن نخستين پيامبر و نخستين وصى را آفريد.و حكم كرد در هر سال شبى باشد كه در آن تفسير امور تا همانشب از سال آينده نازل شود.
💢هركه آن را انكار كند،علم خداوند عزّتمند را نپذيرفته است؛زيرا پيامبران و فرستادگان و محدّثان(سخن گفتهشدگان)قيام نمىكنند مگر حجّتى داشته باشند كه در آن شب برايشان آورده مىشود و حجّتى كه جبرئيل عليه السّلام مىآورد.
🕊راوى گويد،من گفتم:و براى سخن گفتهشدگان هم جبرئيل مىآورد يا فرشتهاى ديگر عليهم السّلام؟فرمود:دربارۀ پيامبران و فرستادگان-درود خداوند بر آنان-كه شكّى نيست،دربارۀ كسانى جز ايشان-از روزى كه زمين آفريده شد تا پايان دنيا بايد بر اهل زمين حجّتى باشد كه آن را در آن شب به كسى از بندگانش كه دوست دارد،نازل كند.
🌺و به خدا سوگند روح و فرشتگان،آن امر را در شب قدر بر آدم نازل كردند.و به خدا سوگند آدم درنگذشت جز اينكه وصىاى داشت.
و هر پيامبرى پس از آدم در آن شب امر داده شد و او براى وصى پس از خودش نهاد.
💠و به خدا سوگند هر پيامبرى از آدم تا محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-در آن امرى كه در آن شب به او داده مىشد،امر مىشد كه آن را به فلانى وصيّت كن.
🕯و خداوند شكوهمند در كتابش به صاحبان امر پس از محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-به خصوص فرموده است:(خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده، كارهاى شايسته انجام دادند وعده داده است كه قطعا آنان را حكمران روى زمين گرداند، چنانكه به پيشينيان آنها خلافت زمين را بخشيد...)[نور(٢٤):٥٥]مىفرمايد:شما را براى علم و دين و عبادتم پس از پيامبرتان جانشين مىكنم.چنانكه اوصياى آدم را پس از او جانشين كرد تا پيامبرى را به دنبالش برانگيزد.(مرا مىپرستند و برايم شريكى نمىگزينند.)[نور(٢٤):٥٥]مىفرمايد:مرا با ايمان به اينكه پيامبرى پس از محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-نيست،بندگى مىكنند.پس هركه جز آن را معتقد باشد(آنان فاسقانند)پس به صاحبان امر پس از محمّد[درود خدا بر او و بر خاندانش]سلطنت علم داد.و آنان ماييم.
از ما بپرسيد و اگر راست گفتيم،اعتراف كنيد امّا شما چنين نمىكنيد.
🕊علم ما آشكار است و هنگام و وقتى كه در آن دين به وسيلۀ ما آشكار مىشود تا اختلافى ميان مردم نباشد زمانى در گذر شبها و روزها است.وقتى رسيد،ظاهر مىشود و امر يگانه مىشود.و به خدا سوگند امر چنان است كه ميان مؤمنان اختلافى نباشد.و براى همين آنان را شاهدان بر مردم قرار داد.تا محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-بر ما گواهى دهد و ما بر شيعيانمان گواهى دهيم و شيعيانمان بر مردم گواهى دهند.خداى عزّتمند راضى نشد كه در حكمش اختلافى باشد يا ميان اهل علمش مخالفتى درافتد.
💎سپس حضرت جواد عليه السّلام فرمود:برترى ايمان مؤمن به جملۀ إِنّا أَنْزَلْناهُ و به تفسيرش بر كسى كه در ايمان به آن همچون او نيست،مانند برترى انسان بر چارپايان است.
💢و خداوند گرامى به سبب مؤمنان به آن از منكران آن در دنيا دفع مىكند-به جهت كامل شدن عذاب آخرت براى كسانى كه مىداند از انكارشان توبه نمىكنند-آنچه را كه به سبب مجاهدان از قاعدين دفع مىكند.و من در اين زمان جهادى جز حجّ و عمره و همسايگى نمىشناسم.
📚 اصول کافی - جلد1، صفحه 535
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
156_Page.MP3
943.2K
#ترتیل #صفحه_156 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 156
و بهشتیان دوزخیان را ندا کنند که آنچه پروردگارمان به ما وعده داد (از مقامات بهشتی) ما به حق و حقیقت یافتیم، آیا شما نیز بدانچه پروردگارتان وعده داد (از عذاب دوزخ) به حقیقت رسیدید؟ گویند: بلی. آن گاه میان آنها منادیی ندا کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد. (۴۴) آنهایی که از راه خدا باز میدارند و آن را کج میطلبند (به شبهه راه راست مردم را کج میکنند) و آنها به قیامت ایمان ندارند. (۴۵) و میان این دو گروه حجاب و پردهای است (از سرشت نیک و بد که مانع دیدار یکدیگر است) و بر اعراف (یعنی جایگاهی میان دوزخ و بهشت) مردانی هستند که همه را به سیمایشان میشناسند و بهشتیان را که هنوز داخل بهشت نشده و چشم امید به دخول آن دارند ندا کنند که سلام بر شما باد. (۴۶) و چون نظر آنها بر اهل دوزخ افتد گویند: پروردگارا، ما را با این ستمکاران به یک جای قرار مده. (۴۷) و اهل اعراف مردانی را که به سیمایشان میشناسند آواز دهند و گویند: (دیدید که) جمع مال و جاه و آن فخر و تکبّرتان به حال شما اصلا سودمند نبود! (۴۸) آیا آنهایی (از مؤمنان) که سوگند یاد میکردید که خدا آنان را مشمول عنایت و رحمت خود نمیگرداند اکنون مقامشان را میبینید؟ (به همانها امروز خطاب شود که) در بهشت بی هیچ خوف و اندیشه و بی هیچ گونه حزن و اندوه داخل شوید. (۴۹) و اهل دوزخ بهشتیان را آواز کنند که ما را از آبهای گوارا یا از نعم بهشتی که خدا روزی شما کرده بهرهمند کنید. آنها پاسخ دهند که خدا این آب و طعام را بر کافران حرام گردانیده است. (۵۰) آنهایی که دین خدا را فسوس و بازیچه گرفتند و (متاع) حیات دنیا آنها را مغرور و غافل کرد، امروز ما هم آنها را (به رحمت) در نظر نمیآوریم چنانکه آنان دیدار چنین روزشان را به خاطر نیاوردند و آیات ما را انکار میکردند. (۵۱)
❖﷽❖
#حدیث
#حج
🕋سرّ اين كه بيت اللّه الحرام در وسط زمين قرار داده شده
📜 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِيعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَتَبَ إِلَيْهِ فِيمَا كَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ:
🕋عِلَّةُ وَضْعِ اَلْبَيْتِ وَسَطَ الْأَرْضِ لِأَنَّهُ الْمَوْضِعُ الَّذِي مِنْ تَحْتِهِ دُحِيَتِ الْأَرْضُ وَ كُلُّ رِيحٍ تَهُبُّ فِي الدُّنْيَا فَإِنَّهَا تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِ اَلرُّكْنِ الشَّامِيِّ وَ هِيَ أَوَّلُ بُقْعَةٍ وُضِعَتْ فِي الْأَرْضِ لِأَنَّهَا الْوَسَطُ لِيَكُونَ الْفَرْضُ لِأَهْلِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ سَوَاءً.
📝 على بن احمد بن موسى رحمة اللّه عليه از محمّد بن ابى عبد اللّه،از محمّد بن اسماعيل،از على بن عبّاس از قاسم بن ربيع صحّاف،از محمّد بن سنان نقل كرده كه وى گفت:حضرت ابا الحسن الرضا عليه السّلام در جواب مسائلى كه از آن جناب سؤال كرده بودم مرقوم فرمودند:
🕋علّت وضع و قرار دادن بيت در وسط كره زمين آن است كه وسط زمين نقطهاى بود كه از زير آن زمين كشيده شد و هر بادى در دنيا از آن جا مىوزد،سپس در مقام توضيح فرمودند:
🕋زمين از زير ركن شامى كه اوّلين بقعهاى بود كه در زمين قرار داده شد خارج گرديد چه آنكه ركن شامى نقطه وسط زمين است و بدين ترتيب اهل مشرق و مغرب در انجام فريضه حج با هم مساوى هستند.
📙علل الشرایع - جلد2، صفحه 283
باب 134/حدیث1
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#حج
📜حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ بَكْرُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِيبٍ قَالَ حَدَّثَنَا تَمِيمُ بْنُ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
🕊 إِذَا حَجَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِيَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِكَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ.
📝حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
🕋تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ.
📜از اسماعيل بن مهران از جعفر بن محمد(عليهما السّلام)مروى است كه فرمود:
💎 هر گاه يكى از شما حج گذارد بايد حج خود را بزيارت ما ختم كند زيرا كه زيارت ما از تمام حج است يعنى جزئى است كه حج با آن جزء تمام مىشود.
📝و از جابر از حضرت ابى جعفر(عليه السّلام)مروى است كه فرمود:
🕋 تماميت حج بملاقات كردن امام(عليه السّلام)است.
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام - جلد2، صفحه 511
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin