Hamd_005L.mp3
4.13M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_5
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تسنیم
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Hamd_006L.mp3
4.14M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_6
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تسنیم
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
🔰حقيقت استوار مقابل شبههها را مىگيرد
📜٣٣٣-عدّة من أصحابنا عن أحمد بن محمّد بن خالد عن بعض أصحابنا عن محمّد بن الهيثم عن زيد أبي الحسن قال:سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول:من كانت له حقيقة ثابتة لم يقم على شبهة هامدة حتّى يعلم منتهى الغاية و يطلب الحادث من النّاطق عن الوارث و بأيّ شيء جهلتم ما أنكرتم و بأيّ شيء عرفتم ما أبصرتم إن كنتم مؤمنين.
📝زيد ابو الحسن گويد:شنيدم امام صادق عليه السّلام مىفرمود:
هركس داراى ايمانى استوار باشد در برابر شبهههاى پوسيده و پوچ تسليم نگردد بلكه ريشه شبهه را پيدا كند و رويدادها را بررسى نمايد هرچند با مراجعه به اهل علم و راويانى كه از منبع علم نقل مىنمايند بداند كه منشأ جهل و نادانى آنچه را نمىدانيد از كجاست و منشأ دانش شما به آنچه دانستيد چيست.اگر مؤمن هستيد بايد اينگونه فكر نماييد.
(اگر فكر كنيد خواهيد دانست كه منشأ جهل و نادانى پذيرفتن ولايت ستمگران و منشأ علم پذيرفتن ولايت حق و ائمه عليهم السّلام است).
📘الروضة من الکافی، صفحه 497
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
📜٣٣٤-عنه عن أبيه عن يونس بن عبد الرّحمن رفعه قال:قال أبو عبد اللّه عليه السّلام:ليس من باطل يقوم بإزاء الحقّ إلاّ غلب الحقّ الباطل و ذلك قوله عزّ و جلّ:
✨بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ.
📝امام صادق عليه السّلام فرمود:هيچگاه باطل در برابر حق نايستد مگر اينكه حق بر باطل پيروز گردد و مراد از قول خداوند:«بلكه حق را بر روى باطل پرتاب مىكنيم تا در همش بشكند و يكباره نابود شود»(انبيا/١٨)همين است.
📙الروضة من الکافی، صفحه 497
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Hamd_007L.mp3
3.62M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_7
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تسنیم
Hamd_008L.mp3
4.75M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_8
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تسنیم
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
001_A_016_Z0002468.mp3
32.05M
بسم الله الرحمن الرحیم
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها
#قرآن_و_حضرت_زهراء_س
#القاب_و_اسماء_حضرت_زهراء_س
#ایام_فاطمیه 98 /64
#آیات_الولایة
💫شرح و تفسیر اسم زهراء (از اسماء حضرت فاطمه س) در قرآن کریم
✅ آیاتی که نور در آنها به اهل بیت (ع) تفسیر شده:
👇👇👇👇
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
🔅التغابن/8
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
🔅التوبة/33
يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
🔅يونس/5
هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَٰلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
🔅الحديد/28
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🔅الصف/8
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
🔅نوح/16
وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا
🔅الزمر/69
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
✅ هدایت نور است
🔅الأنعام/23
أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
🔅الزمر/22
أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَىٰ نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
98/11/20
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
Hamd_009L.mp3
5.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_9
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تسنیم
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Hamd_010L.mp3
5.1M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_10
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تسنیم
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
#روایات_و_احادیث_قرآنی
#ثواب_خواندن_سورهای_قرآن
#قرآن_و_اهل_بیت_ع
#قرآن_و_امام_حسین_ع
🔰سوره بقره
سوره بقره دومين سوره قرآن کريم وداراي دويست و هشتاد و شش آيه ميباشد.اين سوره از سورههاي مدني است و تنها يک آيه آن (واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله) مکي است و امام صادق(ع) در فضل قرائتاين سوره فرموده است: هر کس اين سوره و سوره آل عمران را بخواند، او روز قيامت در زير سايه اين دو سوره قرار دارد.
✨(من يرغب عن ملة ابراهيم الا من سفه نفسه)
جز افراد سفيه و نادان کسي از آيين و دين ابراهيم روي گردان نباشد.
امام حسين (ع) در بيان پيروان دين و آيين ابراهيمي ميفرمايد:
ما احد علي ملة ابراهيم الا نحن و شيعتنا و سائر الناس براء.
💎هيچ کسي بر دين و آيين حضرت ابراهيم(ع) جز ما وشيعيان ما نيست و ساير مردماز دين و آيين او جدا هستند.
🌠(الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله و انا اليه راجعون).
امام حسين (ع) در اين باره ميفرمايد:
من اصابته مصيبة فقال اذا ذکرها: (انا لله وانا اليه راجعون) جدد الله له من اجرها مثل ما کان له يوم القيامه.
💢هر گاه کسي که مصيبتي بر او وارد شده به ياد آن حادثه ناگوار افتد وبگويد.
ما از خداييم وبه سوي او باز مي گرديم
خداوند پاداش ديگري بمانند پاداش اخروي آن به او عطا ميکند.
🔅(ثم افيضوا من حيث افاض الناس)
پس کوچ کنيد ازهمان جايي که مردم کوچ ميکنند.
شخصي به خدمت امير مؤمنان (ع) شرفياب شد و گفت: اگر شما داناييد مرا ازمعناي «فاس» و«اشباه الناس» و«نساس» آگاه سازيد.
امير مؤمنان (ع) فرمودند:
ياحسين اجب الرجل.
حسين جواب اين مرد را بده.
امام حسين(ع) فرمودند:
اما قولک: اخبرني عن «الناس» فنحن الناس ولذلک قال الله تعالي ذکره في کتابه: (ثم افيضوا من حيث افاض الناس.) فرسول الله الذي افاض الناس.
جواب سوال تو درباره معناي ناس اين است که ما ناس هستيم به همين جهت خداوند در قرآن کريم فرمودهاند.
اما قولک: «اشباه الناس» فهم شيعتنا وهم موالينا وهم منا و لذلک قال ابراهيم (ع)
فمن تبعني فانه مني.
❣اما مراد از «اشباه الناس» آنان شيعيان وپيروان ميباشند آنان از ما هستند چنانکه حضرت ابراهيم ـ درباره پيروان خود ـ فرمودهاند: هر کس از من پيروي کند بي گمان از من است.
و اما قولک: «النساس» فهم السواد الاعظم واشار بيده الي جماعه الناس ثم قال:اِنْ هم اِلاّ کالانعام بل هم اضلّ سبيلا؛ اما مراد از «نساس» توده مردم ميباشد ـ امام بادست اشاره به جماعت مردم کردند ـ و اين آيه را تلاوت نمودند.
آنان چيزي جز چهارپايان نمي باشند بلکه از آنها نيز گمراهترند.
(لا يکلف الله نفسا الا وسعها)؛ خداوند هيج کس را جز به اندازه تواناييش تکليف نميکند امام حسين (ع) در اين باره مي فرمايند: «ما اخذ الله طاقة احد الا وضع عنه طاعته و لا اخذ قدرته الا وضع عنه کلفتَه؛
خدا همواره هر گاه تاب وتوان از کسي گرفت طاعت وانجام تکاليف را از او برميدارد چنان که اگر قدرت از کسي گرفت سختي وفشار را از او بر ميدارد.
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#حدیث
دوران تربیت کودک را پیشوایان اسلام، به سه دوره ی هفت ساله تقسیم کرده اند.
🌸امام صادق(ع) فرمود:
دِعْ إِبْنَک یلْعَبُ سَبْعَ سَنینَ، وَ یؤَدَّبُ سَبْعاً، وَ أَلْزِمْهُ نَفْسَک سَبْعَ سِنینَ فَإِنْ أَفْلَحَ وَ إلاّ فَإِنَّهُ لاخَیرَ فِیهِ؛(1)
بگذار فرزند تا هفت سالگی بازی کند، و در هفت سال دوم او را پرورش و تأدیب کن، و در هفت سال سوم خود را بیشتر به او ملزم کن - یعنی بیشتر مواظبش باش - اگر اصلاح و رستگار شد چه بهتر، وگرنه پس از آن هیچ فایده ای ندارد.
🌻پیامبر اسلام(ص) فرمود:
اَلْوَلَدُ سیدُ سَبْعَ سِنینَ، وَ عَبْدُ سَبْعَ سَنینَ، وَ وَزیرُ سَبْعَ سنینَ؛(2)
فرزند هفت سال سرور و آقا است، و هفت سال نوکر است و هفت سال وزیر است.
🌺 در حدیث دیگری می فرماید:
وَ یتَعَلَّمُ الْحَلالَ وَ الْحَرامَ؛
و هفت سال حلال و حرام یاد می گیرد.
🌼 در حدیثی می فرماید:
الغُلامُ یلْعَبُ سَبْعَ سِنینَ وَ یتَعَلَّمُ الْکتابَ سَبْعَ سِنینَ وَ یتَعَلَّمُ الْحَلالَ وَ الحَرامَ سَبْعَ سِنینَ؛(3)
فرزند هفت سال کتاب بخواند و هفت سال حلال و حرام یاد بگیرد.
🌺امام صادق(ع) فرمود:
اَلْوَلَدُ سیدٌ سَبْعَ سِنینَ، وَ عَبْدٌ سَبْعَ سَنینَ، وَ وَزیرٌ سَبْعَ وَ یتَعلَّمُ الْحَلالَ وَ الْحَرامَ سَبْعَ سِنینَ؛(4)
فرزند هفت سال آقا است و هفت سال برده است و هفت سال وزیر و هفت سال نیز حلال و حرام یاد بگیرد.
🌷امام علی(ع) فرمود:
خَیرُ ما وَرِّثَ الاَباءُ الاَبْناءَ الاَدبُ؛(5)
بهترین ارثی که پدران برای فرزندان به جای می گذارند، ادب است.
🌹پیامبر اکرم(ص) می فرماید:
اَکرِمُوا أَوْلادَکمْ وَ أَحْسِنُوا آدابَهُمْ؛(6)
فرزندان خود را عزیز بدارید، و آنها را خوب تربیت کنید.
(1). الکافی، ج6، ص 48.
(2). بحارالانوار، ج 33، ص 114.
(3). بحارالانوار، ج 33، ص 114.
(4). بحارالانوار، ج 22، ص 114.
(5). غررالحکم، ص 393.
(6). وسائل الشیعة، ج 21، ص 476
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Hamd_11L.mp3
4.74M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_11
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تسنیم
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Hamd_12L.mp3
3.4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_12
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تسنیم
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها
#ولادت_حضرت_زهراء_س
#خلقت_نورانی_حضرت_زهراء_س
#القاب_و_اسماء_حضرت_زهراء_س
📜 -معاني الأخبار اِبْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنِ اَلْحِمْيَرِيِّ عَنِ اِبْنِ يَزِيدَ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّةً فَقَالَ فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالُوا يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَ كَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ إِذْ كَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِيلَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ قَالُوا يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِيحُ وَ التَّقْدِيسُ وَ التَّهْلِيلُ وَ التَّحْمِيدُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ وَ أَخْرَجَنِي مِنْ صُلْبِهِ وَ أَحَبَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُخْرِجَهَا مِنْ صُلْبِي جَعَلَهَا تُفَّاحَةً فِي اَلْجَنَّةِ وَ أَتَانِي بِهَا جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لِي السَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ يَا مُحَمَّدُقُلْتُ وَ عَلَيْكَ السَّلاَمُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ السَّلاَمَ قُلْتُ مِنْهُ السَّلاَمُ وَ إِلَيْهِ يَعُودُ السَّلاَمُ قَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ هَذِهِ تُفَّاحَةٌ أَهْدَاهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْكَ مِنَ اَلْجَنَّةِ فَأَخَذْتُهَا وَ ضَمَمْتُهَا إِلَى صَدْرِي قَالَ يَا مُحَمَّدُ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ كُلْهَا فَفَلَقْتُهَا فَرَأَيْتُ نُوراً سَاطِعاً وَ فَزِعْتُ مِنْهُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَا لَكَ لاَ تَأْكُلْ كُلْهَا وَ لاَ تَخَفْ فَإِنَّ ذَلِكَ النُّورَ لِلْمَنْصُورَةِ فِي السَّمَاءِ وَ هِيَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةُقُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ وَ لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَقَالَ سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِيعَتُهَا مِنَ اَلنَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا - وَ هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَبِنَصْرِ اللّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا.
بيان لعل هذا التأويل مبني على أن قوله «مِنْ بَعْدُ» قبل قوله «يَوْمَئِذٍ» إشارة إلى القيامة
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
@qoranvamamhoosein
📝شيخ صدوق در كتاب معانى الاخبار از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت كرده:
نور فاطمه قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد.
بعضى از مردم گفتند: اى رسول خدا! پس او از جنس بشر نيست؟ پيامبر فرمود: فاطمه حوريّهاى در لباس انسان است.
گفتند: اى رسول خدا! چگونه امكان دارد كه كسى حوريّه و در عين حال انسان باشد؟
💫فرمود: خداوند متعال قبل از اينكه حضرت آدم را بيافريند فاطمه را در آن هنگامى كه ارواح مخلوقات را خلق مىكرد، از نور خود آفريد، پس هنگامى كه آدم را آفريد، فاطمه را به او نشان داد.
گفته شد: اى رسول خدا! فاطمه در آن زمان كجا بود؟ فرمود: نور او در حفرهاى زير ساق عرش قرار داشت.
گفتند: اى رسول خدا! طعام وى چه بود؟ فرمود: تسبيح و تقديس و تهليل و تحميد؛ هنگامى كه خدا حضرت آدم را آفريد و مرا از صلب او خارج نمود (متولّد شدم)، اراده نمود كه فاطمه را از صلب من خارج كند، پس آن نور را در سيبى قرار داد و جبرئيل آن سيب را نزد من آورد و گفت: اى محمّد! سلام، رحمت و بركات خدا بر تو باد.
گفتم: اى حبيب من! بر تو باد سلام و رحمت و بركات او.
جبرئيل گفت: اى محمّد! خدا به تو سلام مىرساند.
گفتم: هر چه سلام (سلامتى) است از طرف اوست و به سوى او باز خواهد گشت.
گفت: اى محمّد! اين سيب تحفهاى است كه خداوند مهربان آن را از بهشت براى تو فرستاده. و من آن سيب را گرفته و به سينۀ خود نهادم.
جبرئيل گفت: اى محمّد! خداوند مىفرمايد كه اين سيب را بخورى. هنگامى كه آن سيب را تكّه كردم نورى از آن ساطع گرديد كه موجب تعجّب من شد، و جبرئيل كه تأخير و تأمّل مرا در خوردن سيب مشاهده كرد، گفت: اى رسول خدا! چرا آن را نمىخورى؟ بخور و نترس، زيرا آنچه ديدى نور بانويى است كه در آسمان «منصوره» و در زمين «فاطمه» خواهد بود.
گفتم: اى جبرئيل! چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه است؟
🌸 گفت: در زمين فاطمه ناميده شد براى اينكه پيروان و شيعيان خود را از آتش نجات مىدهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود،
🌸 و در آسمان به اين جهت منصوره است كه خدا فرمود: «در روز قيامت، مؤمنان از نصر و يارى خدا خشنود مىشوند، و خداوند هر كه را خواهد يارى كند»، و مقصود از نصرت خدا براى مؤمنان، همانا شفاعت و امداد فاطمه براى شيعيان و دوستدارانش مىباشد.
📚زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها : ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار (ترجمۀ روحانی)، صفحه 40
باب1/حدیث3
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
ما زنده به لطف و رحمت زهرائیم🌼
🍃مامور برای خدمت زهرائیم🌸
روزی که تمام خلق حیران هستند🌼
🍃ما منتظر شفاعت زهرائیم🌸
🌷 #میلاد_حضرت_فاطمه_زهرا(س)
🌷 #روز_مادر #مبارڪباد
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها
#ولادت_حضرت_زهراء_س
📜الأمالي للصدوق أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْخَلِيلِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ الْفَقِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ النَّوْفَلِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ زُرْعَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَيْفَ كَانَ وِلاَدَةُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُفَقَالَ نَعَمْ إِنَّ خَدِيجَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لَمَّا تَزَوَّجَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هَجَرَتْهَا نِسْوَةُ مَكَّةَ فَكُنَّ لاَ يَدْخُلْنَ عَلَيْهَا وَ لاَ يُسَلِّمْنَ عَلَيْهَا وَ لاَ يَتْرُكْنَ امْرَأَةً تَدْخُلُ عَلَيْهَا فَاسْتَوْحَشَتْ خَدِيجَةُ لِذَلِكَ وَ كَانَ جَزَعُهَا وَ غَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَلَمَّا حَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا وَ كَانَتْ تَكْتُمُ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَدَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ يَوْماً فَسَمِعَ خَدِيجَةَ تُحَدِّثُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَقَالَ لَهَا يَا خَدِيجَةُ مَنْ تُحَدِّثِينَ قَالَتْ الْجَنِينُ الَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَ يُؤْنِسُنِي قَالَ يَا خَدِيجَةُ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي أَنَّهَا أُنْثَى وَ أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَيْمُونَةُ وَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا وَ سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِهِ فَلَمْ تَزَلْ خَدِيجَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ عَلَى ذَلِكَ إِلَى أَنْ حَضَرَتْ وِلاَدَتُهَا فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ بَنِي هَاشِمٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا أَنْتَ عَصَيْتِنَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَ تَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لاَ مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لاَ نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً فَاغْتَمَّتْ خَدِيجَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لِذَلِكَ فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهَا أَرْبَعُ نِسْوَةٍ سُمْرٍ طِوَالٍ كَأَنَّهُنَّ مِنْ نِسَاءِ بَنِي هَاشِمٍ فَفَزِعَتْ مِنْهُنَّ لَمَّا رَأَتْهُنَّ فَقَالَتْ إِحْدَاهُنَّ لاَ تَحْزَنِي يَا خَدِيجَةُ فَإِنَّا رُسُلُ رَبِّكِ إِلَيْكِ وَ نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَ هَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي اَلْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُمُ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ بَعَثَنَا اللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَجَلَسَتْ وَاحِدَةٌ عَنْ يَمِينِهَا وَ أُخْرَى عَنْ يَسَارِهَا وَ الثَّالِثَةُ بَيْنَ يَدَيْهَا وَ الرَّابِعَةُ مِنْ خَلْفِهَا فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لاَ غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلاَّ أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ وَ دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ مَعَهَا طَسْتٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ وَ إِبْرِيقٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ وَ فِي الْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ اَلْكَوْثَرِ فَتَنَاوَلَتْهَا الْمَرْأَةُ الَّتِي كَانَتْ بَيْنَ يَدَيْهَا فَغَسَلَتْهَا بِمَاءِ اَلْكَوْثَرِ وَ أَخْرَجَتْ خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ فَلَفَّتْهَا بِوَاحِدَةٍ وَ قَنَّعَتْهَا بِالثَّانِيَةِ ثُمَّ اسْتَنْطَقَتْهَا
ادامه مطلب👇👇
َ فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُبِالشَّهَادَتَيْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ الْأَسْبَاطِ ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بِاسْمِهَا وَ أَقْبَلْنَ يَضْحَكْنَ إِلَيْهَا وَ تَبَاشَرَتِ الْحُورُ الْعِينُ وَ بَشَّرَ أَهْلُ السَّمَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِوِلاَدَةِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ وَ حَدَثَ فِي السَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ الْمَلاَئِكَةُ قَبْلَ ذَلِك
وَ قَالَتِ النِّسْوَةُ خُذِيهَا يَا خَدِيجَةُ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً زَكِيَّةً مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا فَتَنَاوَلَتْهَا فَرِحَةً مُسْتَبْشِرَةً وَ أَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا فَدَرَّ عَلَيْهَا فَكَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تَنْمِي فِي الْيَوْمِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي الشَّهْرِ وَ تَنْمِي فِي الشَّهْرِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي السَّنَةِ.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝در كتاب امالى شيخ صدوق، از مفضّل بن عمر نقل شده است كه گفت:
به امام صادق عليه السّلام گفتم: ولادت حضرت فاطمه عليها السّلام چگونه بوده است؟ امام فرمود: هنگامى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با خديجه عليها السّلام ازدواج كرد، زنان مكه از خديجه كنارهگيرى نمودند و نزد وى نمىرفتند، به او سلام نمىكردند، و به هيچ زنى اجازه نمىدادند كه با او معاشرت و تماس داشته باشد. اين برخورد زنان سبب ناراحتى و اندوه خديجه شد، البته غم و اندوه وى بيشتر براى پيامبر اسلام بود كه مبادا آسيبى متوجّه وى گردد.
❣وقتى خديجه به حضرت فاطمه حامله شد، فاطمه در رحم مادر همدم او بود و با مادرش سخن مىگفت، و وى را به صبر توصيه مىنمود، خديجه اين موضوع را از رسول خدا مخفى مىداشت تا اينكه يك روز پيامبر نزد خديجه آمد و شنيد كه او با كسى سخن مىگويد، پس به او گفت: اى خديجه! با چه كسى سخن مىگويى؟ خديجه گفت: با اين بچهاى كه در رحم دارم، او با من سخن مىگويد و مونس ساعات تنهايى من است.
رسول خدا فرمود: اى خديجه! جبرئيل مرا بشارت داده كه او دختر است، و گفته كه او منشأ نسلى پاك و مبارك است و خداوند تبارك و تعالى مقدّر نموده كه نسل من از طريق او برقرار و پايدار بماند، و مقرّر فرموده كه فرزندان او پس از انقطاع وحى امام و خليفۀ خدا در زمين باشند.
خديجه دائما در همين حال بود تا اينكه هنگام وضع حمل وى فرا رسيد، پس كسى را نزد زنان قريش و بنى هاشم فرستاد كه بياييد و مرا در امر تولّد فرزند يارى نماييد. آنان در جواب گفتند: چون تو سخن ما را در بارۀ ازدواج با محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ناديده گرفتى و با آن مرد فقير و يتيم ازدواج كردى، پس ما نزد تو نخواهيم آمد و تو را در اين امر يارى نخواهيم نمود.
خديجه از شنيدن اين جواب غمگين شد؛
🌠در همان حال چهار زن گندمگون و بلند بالا كه خديجه فكر مىكرد از زنان بنى هاشم هستند نزد او حاضر شدند، هنگامى كه خديجه آنها را ديد اظهار درد و ناراحتى كرد، يكى از آنان گفت: اى خديجه! نگران نباش، زيرا ما فرستادۀ خداييم تا تو را در امر زايمان كمك كنيم، ما خواهران تو هستيم، من ساره هستم، و اين بانو آسيه دختر مزاحم است كه در بهشت دوست و همراه تو خواهد بود، و اين مريم دختر عمران، و آن ديگرى كلثم خواهر موسى بن عمران است، پس يكى از آنان در سمت راست خديجه، و يكى در طرف چپ وى، و ديگرى در مقابل او و چهارمى ايشان در بالاى سر او نشستند، و بدين ترتيب خديجه، حضرت فاطمه عليها السّلام را در حالى كه پاك و پاكيزه بود، به دنيا آورد.
✨هنگامى كه آن حضرت متولّد شد نورى از او ساطع گرديد و داخل خانههاى مكّه شد به طورى كه در شرق و غرب اين شهر خانهاى باقى نبود مگر آنكه نور در آن داخل شده بود،
🕊آنگاه ده تن از حور العين در حالى كه به دست هر كدامشان يك طشت و ابريقى از بهشت كه پر از آب كوثر بود داخل اتاق شدند، آن بانويى كه در پايين پاهاى خديجه قرار گرفته بود آن ظرفها را از دست ايشان گرفته و فاطمه عليها السّلام را با آب كوثر شستشو داد، سپس طفل را در دو حولۀ سفيد و خوشبو پيچيد و بعد از آن از او خواست كه سخن بگويد،
♥️ پس فاطمه زبان گشود و فرمود: شهادت مىدهم كه معبودى جز خداى يگانه وجود ندارد، و شهادت مىدهم كه پدرم رسول خدا و برترين پيامبران است و همسرم على برترين اوصيا، و فرزندانم برترين بازماندگان و سرور مردمان هستند،
و پس از اين گفتار به آن بانوان سلام كرد و هر يك را به نامشان خطاب كرد، پس آنان خندان و شادمان گرديدند و تولّد او را به يكديگر تبريك گفتند و اهل آسمان نيز ولادت او را به يكديگر تبريك مىگفتند،
🎇 و به واسطۀ تولّد فاطمه در آسمان نيز نور خيرهكنندهاى ظاهر گرديد كه ملائكه پيش از آن نظير آن را نديده بودند.
پس آن زنان به خديجه گفتند: اين مولود پاك و مبارك را بگير كه در خود او و نسل او بركت قرار داده شده،
خديجه در حالى كه خوشحال و مسرور بود فاطمه را در آغوش گرفت و پستان خود را در دهان او نهاد و شير در دهان او جارى نمود،
💎و اين نوزاد از رشد فوق العادهاى برخوردار بود به طورى كه در هر روز به اندازۀ يك ماه، و در هر ماهى به اندازه يك سال رشد مىكرد.
📚زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها : ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار (ترجمۀ روحانی)، صفحه 36/باب1
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin