eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
839 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
366 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
4_5879609704790884519.mp3
10.3M
❖﷽❖ 📝مقدمه دعاى شريف افتتاح از جمله ادعيه‌اى است كه قرائت آن در ليالى ماه مبارك رمضان سفارش شده است. اين دعا هم‌چنين در زمره نيايش‌هايى است كه از ناحيه حضرت ولى عصر - اروحنا لتراب مقدمه الفدا - صادر شده و منسوب به وجود نازنين آن حضرت است. اگرچه غالب علما و بزرگان اين انتساب را پذيرفته و در تأييد آن سخن گفته‌اند، اما ترديدهايى نيز در اين باره وجود دارد؛ كه بررسى سند و منبع اين دعا را لازم مى‌نمايد. در بيان منابع اين دعا بايد گفت كه شش تن از بزرگان در كتب خود، آن را ذكر كرده و متن آن را آورده‌اند. اولين كسى كه اين دعا را نقل كرده، شيخ الطائفه محمد بن حسن طوسى (م ٤٦٠) است كه در دو كتاب ارزشمند خود، تهذيب الاحكام١ و مصباح المتهجد آن را بيان كرده است. پس از ايشان، مرحوم سيد بن طاووس در كتاب الاقبال بالاعمال‌الحسنهاين دعا را با سند از محمد بن عثمان عمرى ذكر كرده است. بعد از اين دو بزرگوار، مرحوم كفعمى در بلد الامين و المصباح بدون ذكر سند و به دنبال ايشان، مرحوم محمد محسن فيض كاشانى (م ١٠٩١) در الوافى به نقل از تهذيب اين دعاى شريف را نقل كرده‌اند. هم‌چنين علامه مجلسى (م ١١١٠) در زاد المعاد و ملاذ الاخيار به تبعيت از تهذيب شيخ طوسى، متن دعا را ذكر كرده و در بحار الانوار تنها چند فراز از آن را - كه به خلافت امام زمان در زمين اشاره دارد - آورده است. از معاصرين نيز مرحوم شيخ عباس قمى اين دعا را بدون ذكر منبع و سند، در مفاتيح الجنان ذكر كرده است. اما درباره سند اين دعا بايد گفت كه مرحوم شيخ طوسى تنها به زمان خواندن اين دعا اشاره، و سند آن را ذكر نكرده است؛ ولى سيد بن طاووس در اقبال الاعمال بيان كرده كه دعاى مذكور را از كتاب ابن ابى قره اخذ نموده است.كتاب محمد بن ابى قره از جمله كتبى است كه هم اكنون در دسترس نيست؛ لكن فقهاى شيعه در كتاب‌هايشان، بسيار از او نقل روايت كرده‌اند كه اين، خود، دليلى بر اعتبار كتاب ابى قره است. ممكن است كسى اشكال كند كه در اين سند، دعاى افتتاح به معصوم استناد داده نشده، بلكه در نهايت به نايب خاص امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف يعنى محمد بن عثمان منتهى شده است. ادامه مطلب👇👇
در پاسخ بايد گفت شواهدى وجود دارد كه ثابت ميكند اين دعا، از محمد بن عثمان صادر نشده، بلكه ايشان، آن را از ناحيه امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف نقل كرده است؛ از جمله: 🔺١. محدث و حديث شناسى چون مرحوم مجلسى، از اين سند چنين برداشت كرده كه دعاى مذكور، منتسب به امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف است. چنانكه در بحار به نقل از اقبال فرموده است: « الْإِقْبَالُ‌، نَقْلًا مِنْ‌ كِتَابِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ أَبِي قُرَّةَ‌ بِإِسْنَادِهِ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عُثْمَانَ‌ الْعَمْرِيِّ‌ عَنِ‌ الْقَائِمِ‌ ع مِنْ‌ أَدْعِيَةِ‌ لَيَالِي شَهْرِ رَمَضَانَ‌ - اللَّهُمَ‌ إِنِّي أَفْتَتِحُ‌ الثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ‌». 🔺2.اين دعا در تهذيب الاحكام - به عنوان يكى از كتب اربعه - نقل شده است و اگرچه علما و فقها در ادله سنن و مستحبات، تسامح نموده و سختگيرى نمى‌كرده‌اند، اما اين بدان معنا نيست كه كلام غير معصوم را در كتب معتبر نقل نمايند. از اين جهت اين دعا نمى‌تواند صرف كلام محمد بن عثمان باشد. 🔺3. مرحوم كفعمى در المصباح حكم به استحباب اين دعا در شب‌هاى ماه مبارك رمضان كرده است: « يُسْتَحَبُّ‌ أَنْ‌ يُدْعَى فِي كُلِّ‌ لَيْلَةٍ‌ مِنْهُ‌ بِهَذَا الدُّعَاءِ اللَّهُمَ‌ إِنِّي أَفْتَتِحُ‌ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك...» بنابراين، از آن‌جا كه منشأ احكام شرعيه، آيات قرآن و روايات معصومين است، نظر ايشان بر مأثور بودن اين دعا است؛ زيرا كلام معصوم است كه مشروع بوده و ارزش دارد به عنوان عملى مستحب، مورد متابعت قرار گيرد و در غير اين صورت، حكم به مستحب بودن اين دعا معنا نداشت. اين شواهد، اگرچه به تنهايى كارى از پيش نمى‌برند، اما در مجموع، اين اطمينان را حاصل مى‌كنند كه اين دعا كلام معصوم است. به علاوه اين‌كه مفاد دعا با ديگر كلمات معصومين - كه از يك منبع عرفانى ارتزاق مى‌شدند - هماهنگى و اين‌همانى دارد. اين نكته نيز قابل تذكر است كه طبق قاعده معروف «تسامح در ادله سنن» كه در علم اصول مطرح مى‌باشد، در ادله مستحبات، سختگيرى لازم نيست؛ چون مستحبات اعمالى هستند كه انجام آن‌ها واجب نيست و ترك آن نيز حرام نمى‌باشد. مطابق اين قاعده معروف - كه متكى به احاديث بسيار و معتبر است - فقهاى اسلام درباره سند مستحبات و ادعيه ايراد نمى‌گيرند و به همين اندازه كه در كتابى مشهور نقل شده باشند و مضمون آن‌ها با آيات قرآن و روايات قطعى منافات نداشته باشد، به آن‌ها اعتماد مى‌كنند. لذا در سند اين دعا نيز نبايد سختگيرى كرد. 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از کتابخانه مقتل امام حسین ع و معصومین ع
❖﷽❖ الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ [همان] كسانى كه پيمان خدا را پس از محكم‌ساختن آن، مى‌شكنند؛ و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده و در روى زمين فساد مى‌كنند؛ آنها زيانكاران [واقعى] هستند. [همان] کسانی که پیمان خدا را می‌شکنند (بقره/ ۲۷) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- ... ثُمَّ وَصَفَ هَؤُلَاءِ الْفَاسِقِینَ الْخَارِجِینَ عَنْ دِینِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ مِنْهُمْ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ الله الْمَأْخُوذَ عَلَیْهِمْ لِلَّهِ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) بِالنُّبُوَّهًِْ وَ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِالْإِمَامَهًِْ وَ لِشِیعَتِهِمَا بِالْمَحَبَّهًِْ وَ الْکَرَامَهًِْ. 📝امام باقر (علیه السلام)- سپس خداوند عزّوجلّ به وصف آن نافرمانان که از دین خدا و اطاعت او خارج شده‌اند پرداخته و فرمود: الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللهِ منظور عهد و پیمان خداست که از ایشان بر پذیرش ربوبیّت خدا، رسالت محمّد (امامت علی (علیه السلام) و محبّت و گرامیداشت شیعیان محمّد (و علی (علیه السلام) گرفته شده است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۰۶ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۸۸/ الإمام العسکری، ص۲۰۶/ البرهان 📜الصّادق (علیه السلام)- ... یَعْنِی مِنْ صِلَهًِْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ الأئمه (علیهم السلام). 📝امام صادق (علیه السلام)- [آنچه که خداوند در این آیه امر کرده که به آن وصل شوید]، اتّصال و ارتباط با امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امامان (علیهم السلام) است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۰۸ القمی، ج۱، ص۳۴ 📜الباقر (علیه السلام)- ... یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ بِالْبَرَاءَهًِْ مِمَّنْ فَرَضَ اللَّهُ إِمَامَتَهُ وَ اعْتِقَادَ إِمَامَهًِْ مَنْ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ مُخَالَفَتَهُ. 📝امام باقر (علیه السلام)- آنان کسانی هستند که با دشمنی نسبت به کسانی که امامت آن‌ها از جانب خدا واجب شده و با اعتقاد به امامت و پیشوایی کسانی که خداوند مخالفت با آن‌ها را لازم شمرده، در زمین تبهکاری می‌کنند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۰۸ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۸۸/ الإمام العسکری، ص۲۰۶/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْها حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزيدُ الْمُحْسِنينَ و [يادكنيد] زمانى را كه گفتيم: «در اين شهر (بيت‌المقدّس) وارد شويد؛ و از نعمت‌هاى فراوان آن، از هرجا مى‌خواهيد بخوريد؛ و از در [معبد بيت‌المقدس] با خضوع وارد گرديد؛ و بگوييد: «خداوندا! گناهان ما را بريز». تا خطاهاى شما را ببخشيم؛ و به نيكوكاران پاداش بيشترى خواهيم‌داد». (بقره/ ۵۸) ✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- نَحْنُ بَابُ حِطَّتِکُمْ. امام باقر (علیه السلام) - ما باب حطّه‌ی شما (موجب غفران و آمرزش الهی) هستیم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۸۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۲۲/ العیاشی، ج۱، ص۴۵/ نورالثقلین 📜امام باقر (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِمْ بَابُ اللَّهِ مَعْنَاهُ أَنَّ اللَّهَ احْتَجَبَ عَنْ خَلْقِهِ بِنَبِیِّهِ وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ بَعْدِهِ وَ فَوَّضَ إِلَیْهِمْ مِنَ الْعِلْمِ مَا عَلِمَ احْتِیَاجَ الْخَلْقِ إِلَیْهِ وَ لَمَّا اسْتَوْفَی النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) عَلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) الْعُلُومَ وَ الْحِکْمَهًَْ قَالَ أَنَا مَدِینَهًُْ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) بَابُهَا وَ قَدْ أَوْجَبَ اللَّهُ عَلَی خَلْقِهِ الِاسْتِکَانَهًَْ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِقَوْلِهِ ادْخُلُواالْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ أَیِ الَّذِینَ لَایَرْتَابُونَ فِی فَضْلِ الْبَابِ وَعُلُوِّ قَدْرِهِ. 📝امام باقر (علیه السلام) - معنای «باب الله» این است که خداوند، به واسطه‌ی [حضور] پیامبرش (و امامان (علیهم السلام) پس از او، از بندگان خویش پوشیده‌ماند. و تمام علومی که می‌دانست بندگان به آن نیاز دارند را به ایشان (پیامبران و امامان (علیهم السلام)) ارائه نمود. هنگامی‌که پیامبر (آن علوم و حکمت را به علی (علیه السلام) سپرد، فرمود: «من شهر علم و علی (علیه السلام) در آن است». و خداوند بر بندگانش واجب کرده که در برابر علی (علیه السلام) خاضع و خاشع باشند؛ چرا که در قرآن می‌فرماید: ادْخُلُواالْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ یعنی کسانی‌که در فضیلت و برتری این در (امام علی (علیه السلام)) و والامقامی آن شک نمی‌کنند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۸۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۰۲ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَالَ أَمِیرُ‌الْمُؤْمِنِین (علیه السلام): ... فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ لِی: مَثَلُکَ فِی أُمَّتِی مَثَلُ بَابِ حِطَّهًٍْ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ فَمَنْ دَخَلَ فِی وَلَایَتِکَ فَقَدْ دَخَلَ الْبَابَ کَمَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَل. 📝امام علی (علیه السلام)- از پیامبر خدا (شنیدم که می‌فرمود: «ای علی (علیه السلام)! مَثَل تو در میان امّت من همچون دروازه‌ی حطّه (آمرزش و غفران الهی) بنی‌اسرائیل است؛ پس هرکس وارد ولایت تو شود در واقع طبق امر خداوند، وارد آن دروازه شده است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۸۰ نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۳۱، ص۴۳۵ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
4_5843770431793793116.pdf
8.6M
با سلام و عرض تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان 💎تلاوت 30 جزء قرآن استاد روی کانال قران و امام حسین(ع) قرار گرفت 💢و تلاوت جزء خوانی سایر اساتید نیر بطور روزانه روی کانال قرار میگیرد 🌠شرح و تفسیر در هر جزء را میتوانید بصورت روزانه در کانال قرآن و امام حسین(ع) مشاهده بفرمایید👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin و آیات مهدوی هر جزء را در کانال الدولة الزهرائیه با زدن این هشتگ👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84