eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
839 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
366 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ ﻭ [ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﺭ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺑﻨﻲ ﺁﺩم ﻧﺴﻠﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻳﺶ ] ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﮔﺮﻓﺖ [ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ] ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ ؟ [ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺣﻖ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﺭﻱ ، ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ . [ ﭘﺲ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ] ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ : ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ] ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻳﻢ . (اعراف/١٧٢) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرِ‌بْنِ‌یَزِیدَ الْجُعْفِیِّ قَالَ: قَالَ أبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) یَا جَابِرُ کَانَ اللَّهُ وَ لَا شَیْءَ غَیْرَهُ وَ لَا مَعْلُومَ وَ لَا مَجْهُولَ فَأَوَّلُ مَا ابْتَدَأَ مِنْ خَلْقٍ خَلَقَهُ أَنْ خَلَقَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ خَلَقَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ مَعَهُ مِنْ نُورِهِ وَ عَظَمَتِهِ فَأَوْقَفَنَا أَظِلَّهًًْ خَضْرَاءَ بَیْنَ یَدَیْهِ حَیْثُ لَا سَمَاءَ وَ لَا أَرْضَ وَ لَا مَکَانَ وَ لَا لَیْلَ وَ لَا نَهَارَ وَ لَا شَمْسَ وَ لَا قَمَر ... فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ إِخْرَاجَ ذُرِّیَّهًِْ آدَمَ (علیه السلام) لِأَخْذِ الْمِیثَاقِ سَلَکَ ذَلِکَ النُّورَ فِیهِ ثُمَّ أَخْرَجَ ذُرِّیَّتَهُ مِنْ صُلْبِهِ یُلَبُّونَ فَسَبَّحْنَاهُ فَسَبَّحُوا بِتَسْبِیحِنَا وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَا دَرَوْا کَیْفَ یُسَبِّحُونَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ثُمَّ تَرَاءَی لَهُمْ بِأَخْذِ الْمِیثَاقِ مِنْهُمْ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ کُنَّا أَوَّلَ مَنْ قَالَ بَلی عِنْدَ قَوْلِهِ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ ثُمَّ أَخَذَ الْمِیثَاقَ مِنْهُمْ بِالنُّبُوَّهًِْ لِمُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) وَ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِالْوَلَایَهًِْ فَأَقَرَّ مَنْ أَقَرَّ وَ جَحَدَ مَنْ جَحَد. 🌠امام باقر (- جابربن‌یزید جعفی گوید: امام باقر (فرمود: ای جابر! خدا بود و هیچ چیزی غیر از او نبود، نه معلوم و نه مجهول. اوّلین موجودی که آفرید محمّد (بود و ما اهل بیت را به همراه ایشان و از نور خود و از عظمتش آفرید و به صورت سایه‌ای سبز در مقابل خود نگاه داشت. در آن هنگام نه آسمان و زمین و نه شب و روز و نه خورشید و ماه، هیچ کدام وجود نداشتند ... وقتی خداوند خواست ذریّه آدم (را برای گرفتن پیمان خارج کند، آن نور را در آن راه داد. آنگاه ذریّه او را از نهادش خارج کرد درحالی‌که لبّیک می گفتند. ما خدا را تسبیح کردیم و آن ها به تسبیح ما تسبیح نمودند و اگر نه نمی دانستند چگونه تسبیح کنند. آن گاه خداوند عزّوجلّ برای گرفتن پیمان ربوبیّت خود را به آن ها ارائه نمود. ما اوّلین کسانی بودیم که وقتی فرمود: «آیا پروردگار شما نیستم»؟ آری گفتیم. سپس برای محمّد (به نبوّت و برای علی (به ولایت پیمان گرفت و هرکه خواست اقرار کرد و هرکه خواست انکار نمود». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۰۰ بحار الأنوار، ج۲۵، ص۲۰ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ آیه وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ و از آن‌هاكه آفريديم، گروهى به‌سوى حق هدايت مى‌كنند، و با آن اجراى عدالت مى‌نمايند. (اعراف/ ۱۸۱) ✨✨✨✨✨ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَعَاشِرَ النَّاسِ أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِیمُ الَّذِی أَمَرَکُمْ بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِیٌّ (علیه السلام) مِنْ بَعْدِی ثُمَّ وُلْدِی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّهًٌْ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُون. 🌠پیامبر (- ای گروه مردم! من همان صراط مستقیم و راه راستی هستم که خداوند به شما امر فرموده از آن پیروی کنید. و بعد از من علیّ‌بن‌ابی‌طالب (سپس فرزندان من از صلب او صراط مستقیم هستند. همان پیشوایانی که به‌سوی حق هدایت می‌کنند، و با آن اجرای عدالت می‌نمایند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۲۶ بحار الأنوار، ج۳۷، ص۲۱۱ 📝الصّادق (علیه السلام)- هَذِهِ الآیَهًُْ لِآلِ مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله). ❣امام صادق (- این آیه اختصاص به آل محمّد دارد). 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۲۶ شواهد التنزیل، ج۱، ص۲۶۹ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- تَفْتَرِقُ هَذِهِ الْأُمَّهًُْ عَلَی ثَلَاثٍ وَ سَبْعِینَ فِرْقَهًًْ اثْنَتَانِ وَ سَبْعُونَ فِی النَّارِ وَ وَاحِدَهًٌْ فِی الْجَنَّهًِْ وَ هُمُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ وَ هُمْ أَنَا وَ شِیعَتِی. 💎امام علی (- این امّت به هفتادوسه فرقه منشعب می‌شود، که هفتادودو فرقه از آن‌ها در آتشند و یک فرقه در بهشت است. و آن‌ها کسانی هستند که خدای تبارک‌وتعالی درباره‌ی آنان فرمود: وَ مِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ؛ آنان من و شیعه‌ام هستیم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۴۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page022.mp3
721.6K
صفحه ی " 22 " سوره ی بقره جزء یکم کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 22 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
✨ «142» سَيَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ النَّاسِ ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كانُوا عَلَيْها قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌ 👈 بزودى بى‌خردان از مردم، خواهند گفت: چه چيزى آنها (مسلمانان) را از (بيت‌المقدّس،) قبله‌اى كه بر آن بودند برگردانيد؟ بگو: مشرق و مغرب از آن خداست، هركه را بخواهد به راه راست هدايت مى‌كند. 1⃣ افرادى كه هر روز دنبال بهانه‌اى هستند تا از پذيرش حقّ طفره روند، سفيه هستند. «سَيَقُولُ السُّفَهاءُ» 2⃣ كسى كه دست خدا را در وضع يا تغيير احكام بسته بداند، سفيه و سبك مغز است. اعتراض به خداى حكيم ودانا، نشانه‌ى سفاهت است. «سَيَقُولُ السُّفَهاءُ» 3⃣ مسلمانان بايد توطئه‌ها وشايعات وسؤالات بهانه‌جويانه‌ى دشمن را پيش‌بينى كرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ وگسترش آن پيشگيرى نمايند. «سَيَقُولُ ... قُلْ» 4⃣ اصل سؤال كردن مورد انتقاد نيست، روحيّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روى اعتراض و اشكال‌تراشى مى‌پرسد. «ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ» 5⃣ قداست و كرامت مكان‌ها و زمان‌ها، وابسته به عنايت پروردگار است، نه چيز ديگر. «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ» 6⃣ تغيير قبله، يكى از نشانه‌هاى پيامبر اسلام در كتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسيله‌ى هدايت شد. «يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» 📚 تفسیر نور کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page023.mp3
696.7K
صفحه ی " 23 " سوره ی بقره جزء یکم کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 23 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
✨ «151» كَما أَرْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ‌ 👈 همانگونه (كه براى هدايت شما) رسولى در ميان شما از نوع خودتان فرستاديم تا آيات ما را بر شما بخواند و شمارا تزكيه كند و كتاب و حكمت بياموزد و آنچه نمى‌توانستيد بدانيد، به شما ياد دهد. 1⃣ رهبرى موفق است كه از خود مردم، در ميان مردم و هم زبان مردم باشد. «أَرْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ» 2⃣ تزكيه بر تعليم مقدّم است. «يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ» 3⃣ آموزش دين، محور اصلى است و آموزش‌هاى ديگر، در مراحل بعد از آن است. ابتدا «يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» وپس از آن‌ «يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» 4⃣ انسان براى شناخت بسيارى از حقايق، نيازمند وحى است. بجاى «ما لا تَعْلَمُونَ*» فرمود: «ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» تا يادآور شود كه اگر انبيا نبودند، انسان براى آگاهى از امورى همچون آينده‌ى خود و جهان، راه به جايى نداشت 📚 تفسیر نور کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 💠فراز يازدهم الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ خَالِقِ‌ الْخَلْقِ‌ بَاسِطِ‍‌ الرِّزْقِ‌ فَالِقِ‌ الْإِصْبَاحِ‌ ذِي الْجَلَالِ‌ وَ الْإِكْرَامِ‌ وَ الْفَضْلِ‌ وَ الْإِنْعَامِ‌ الَّذِي بَعُدَ فَلَا يُرَى وَ قَرُبَ‌ فَشَهِدَ النَّجْوَى تَبَارَكَ‌ وَ تَعَالَى حمد، مخصوص خداوندى است كه آفريننده همه مخلوقات است. گسترش دهنده روزى، پديدآورنده صبح و صاحب بزرگى و احسانِ‌ زياد است. او عطا كننده نعمت‌هايى است كه عطاى آن‌ها بر او لازم نبوده. خداوند، همان كسى است كه از تصور ذهن‌ها دور است و با چشمِ‌ سر ديده نمى‌شود؛ اما آن‌قدر به انسان نزديك است كه كوچك‌ترين رفتار او را نيز شاهد خواهد بود. او سرچشمه بركت و برتر و بالاتر است. 🌤🕊🌤🕊🌤🕊 ❇️نكته‌ها 🌠 انسان يكى از موجوداتى است كه توسط‍‌ خداى متعال آفريده شده و اين آفريده شدن يكى از بزرگ‌ترين نعمت‌هايى است كه نبايد از شكر آن غفلت ورزيد. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ خَالِقِ‌ الْخَلْقِ‌) 🌠 «بسط‍‌» به معنى «گستردن» است و «باسط‍‌» به معنى گسترش دهنده. بنابراين «باسط‍‌ الرزق» يعنى گسترش دهنده روزى. خداى مهربان نه تنها روزى انسان‌ها را فراهم كرده، بلكه روزى آن‌ها را گسترش داده تا در تنگنا نباشند و راحت زندگى كنند. اين نعمتى است كه بايد شكرش را به‌جا آورد. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌... بَاسِطِ‍‌ الرِّزْقِ‌) 🌠 «رزق» به عطايى گفته مى‌شود كه دائمى است؛ خواه دنيوى باشد يا اخروى و خواه معنوى باشد يا مادى. به عبارت ديگر، «الرزق» مطلق است و همه آنچه كه انسان نياز دارد را دربر مى‌گيرد. اين نيز يكى ديگر از نعمت‌هاى خدا است كه هيچ بُعد از ابعاد انسان را رها نكرده و او را در تمام جهات مورد رُشد و پرورش قرار داده است. 🔅( بَاسِطِ‍‌ الرِّزْقِ‌) ❓سؤال: اگر خداوند، باسط‍‌ الرزق است، چرا بعضى وقت‌ها انسان‌ها هر چه تلاش مى‌كنند، رزقشان زياد نمى‌شود؟ جواب: خداى حكيم، عالم به احوال درونى انسان‌ها است، و از آنجا كه زيادى رزق، سبب طغيان برخى از انسان‌ها، و در نهايت، موجب دورى آن‌ها از مسير خير مى‌شود، خداوند آن‌ها را از اين بهره محروم مى‌كند. قرآن كريم در اين باره مى‌فرمايد: ✨(وَ لَوْ بَسَطَ‍‌ اللّهُ‌ الرِّزْقَ‌ لِعِبادِهِ‌ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ‌ وَ لكِنْ‌ يُنَزِّلُ‌ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ‌ بِعِبادِهِ‌ خَبِيرٌ بَصِيرٌ؛ اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمين طغيان و ستم مى‌كنند. از اين رو به مقدارى كه مى‌خواهد [و مصلحت مى‌داند] نازل مى‌كند. حقيقتاً او به احوال بندگانش آگاه و بيناست). 🌠 صفتِ‌ «ذى الْجَلالِ‌ وَ الْإِكْرامِ‌» يكى از ويژگى‌هايى است كه قرآن كريم براى خداوند مطرح كرده است. «ذى الجلال» يعنى صاحب عظمت و «ذى الإكرام» يعنى كسى كه صاحب احسان بسيار است و نعمت‌هاى زيادى از جانب او به ديگران مى‌رسد. 🌠 وقتى خداوند به عنوان صاحب فضل معرفى مى‌شود، يعنى چيزهايى را به انسان مى‌دهد كه مى‌توانست ندهد. «فضل» به معنى «زيادى» است ودر واقع به عطيه‌اى كه عطا كردنِ‌ آن بر عطا كننده لازم نباشد، گفته مى‌شود. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌... ذِي... الْفَضْلِ‌) ادامه مطلب👇👇
🌠 بر اساس آيات قرآن كريم، فضل خدا سبب امور متعددى مى‌شود كه آشنايى با برخى از آن‌ها مفيد به نظر مى‌رسد: 🌺الف) پاكى و طهارت معنوى: ✨(يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ‌ الشَّيْطانِ‌ وَ مَنْ‌ يَتَّبِعْ‌ خُطُواتِ‌ الشَّيْطانِ‌ فَإِنَّهُ‌ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ‌ اللّهِ‌ عَلَيْكُمْ‌ وَ رَحْمَتُهُ‌ ما زَكى‌ مِنْكُمْ‌ مِنْ‌ أَحَدٍ أَبَداً وَ لكِنَّ‌ اللّهَ‌ يُزَكِّي مَنْ‌ يَشاءُ وَ اللّهُ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! از گام‌هاى شيطان پيروى نكنيد! هر كس پيرو شيطان شود [او گمراهش مى‌سازد، زيرا] به فحشا و منكر فرمان مى‌دهد! و اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، هرگز احدى از شما پاك نمى‌شد، ولى خداوند هر كه را بخواهد تزكيه مى‌كند، و خدا شنوا و داناست). 🌺ب) بى‌نيازى مادى: (وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‌ مِنْكُمْ‌ وَ الصّالِحِينَ‌ مِنْ‌ عِبادِكُمْ‌ وَ إِمائِكُمْ‌ إِنْ‌ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ‌ اللّهُ‌ مِنْ‌ فَضْلِهِ‌ وَ اللّهُ‌ واسِعٌ‌ عَلِيمٌ‌؛ مردان و زنان بى‌همسر و غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را همسر دهيد. اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود، آنان را بى‌نياز مى‌سازد. خداوند گشايش‌دهنده و آگاه است). 🌺ج) برخوردارى از علم الكتاب و ولايت تكوينى: ✨(قالَ‌ الَّذِي عِنْدَهُ‌ عِلْمٌ‌ مِنَ‌ الْكِتابِ‌ أَنَا آتِيكَ‌ بِهِ‌ قَبْلَ‌ أَنْ‌ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ‌ طَرْفُكَ‌ فَلَمّا رَآهُ‌ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ‌ قالَ‌ هذا مِنْ‌ فَضْلِ‌ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ‌ أَكْفُرُ وَ مَنْ‌ شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ‌ وَ مَنْ‌ كَفَرَ فَإِنَّ‌ رَبِّي غَنِيٌّ‌ كَرِيمٌ‌؛ كسى كه دانشى از كتاب [آسمانى] داشت، گفت: پيش از آنكه چشم بر هم زنى، آن را نزد تو خواهم آورد! و هنگامى كه [سليمان] آن [تخت] را نزد خود ثابت و پابرجا ديد گفت: اين از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمايش كند كه آيا شكر او را به‌جا مى‌آورم يا كفران مى‌كنم‌؟ و هر كس شكر كند، به نفع خود شكر مى‌كند و هر كس كفران نمايد [كارى به زيان خويش كرده است] پروردگار من، غنىّ‌ و كريم است). 🌺د) دورى از شرك و پيروى از دين انبياى الهى: ✨(وَ اتَّبَعْتُ‌ مِلَّةَ‌ آبائِي إِبْراهِيمَ‌ وَ إِسْحاقَ‌ وَ يَعْقُوبَ‌ ما كانَ‌ لَنا أَنْ‌ نُشْرِكَ‌ بِاللّهِ‌ مِنْ‌ شَيْ‌ءٍ ذلِكَ‌ مِنْ‌ فَضْلِ‌ اللّهِ‌ عَلَيْنا وَ عَلَى النّاسِ‌ وَ لكِنَّ‌ أَكْثَرَ النّاسِ‌ لا يَشْكُرُونَ‌؛ من از آيين پدرانم، ابراهيم و اسحاق و يعقوب پيروى كردم! براى ما شايسته نبود چيزى را همتاى خدا قرار دهيم. اين از فضل خدا بر ما و بر مردم است؛ ولى بيشتر مردم شكرگزارى نمى‌كنند! 🌺ه‍‌ -) عدم پيروى از شيطان: ✨(وَ لَوْ لا فَضْلُ‌ اللّهِ‌ عَلَيْكُمْ‌ وَ رَحْمَتُهُ‌ لاَتَّبَعْتُمُ‌ الشَّيْطانَ‌ إِلاّ قَلِيلاً؛ و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه كمى،همگى از شيطان پيروى مى‌كرديد). 🌺و) جلوگيرى از خسران: ✨(فَلَوْ لا فَضْلُ‌ اللّهِ‌ عَلَيْكُمْ‌ وَ رَحْمَتُهُ‌ لَكُنْتُمْ‌ مِنَ‌ الْخاسِرِينَ‌؛ و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زيانكاران بوديد). 🌺ز) دورى از عذاب الهى: ✨(وَ لَوْ لا فَضْلُ‌ اللّهِ‌ عَلَيْكُمْ‌ وَ رَحْمَتُهُ‌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ‌ لَمَسَّكُمْ‌ فِيما أَفَضْتُمْ‌ فِيهِ‌ عَذابٌ‌ عَظِيمٌ‌؛ و اگر فضل و رحمت الهى در دنيا و آخرت شامل شما نمى‌شد، به خاطر اين گناهى كه كرديد عذاب سختى به شما مى‌رسيد). ادامه مطلب👇👇
🌠 «نعمت» به معناى خوشى، راحتى و زيبايى است كه انسان را از سختى و گرفتارى خارج مى‌كند. به خود يادآورى كنيم كه صاحب و منشأ اصلى تمامى نعمت‌ها خداوند مهربان است و او را حمد كنيم. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌... ذِي... الْإِنْعَامِ‌) 🌠 ديده شدن و دورى و نزديكى مكانى از ويژگى‌هاى جسم است و در مباحث اعتقادى ثابت شده كه اگر خدا جسم باشد، لازمه‌اش اين است كه از اجزايى برخوردار باشد، و برخوردارى از اجزا، از يك سو به معنى نيازمندى آن شى به آن‌ها، و از سوى ديگر به معنى محدود بودنِ‌ آن شى است. از اين رو، خدا ديده نمى‌شود و دورى و نزديكى مكانى را نمى توان به او نسبت داد. بنابراين، اگر قرب و بُعد به خدا نسبت داده مى‌شود، منظور، دورى و نزديكى مقامى و مكانتى است، نه مكانى. 🔅 (الَّذِي بَعُدَ فَلَا يُرَى وَ قَرُبَ‌ فَشَهِدَ النَّجْوَى). 🌠 «نجوى» به معنى سخن آهسته‌اى است كه درِ گوشى و سرّى گفته شود. خداوند آن‌قدر به انسان نزديك است كه هيچ سخنى از او مخفى نمى‌ماند. 🔅(وَ قَرُبَ‌ فَشَهِدَ النَّجْوَى) در آيات قرآن كريم براى ترسيم نزديكى خدا به انسان اين عبارت آمده است: ✨(نَحْنُ‌ أَقْرَبُ‌ إِلَيْهِ‌ مِنْ‌ حَبْلِ‌ الْوَرِيدِ؛ ما از رگ قلب، به انسان نزديك‌تريم). 🌠 «تبارك» از ماده «بركت» است، و به هر نعمتى كه پايدار و بادوام باشد اطلاق مى‌شود. هر موجودى كه داراى عمر طولانى و آثار مستمر و ممتد باشد نيز موجودى «مبارك» يا «پربركت» خوانده مى‌شود. به همين سبب به استخرها و بعضى از مخازن طبيعى آب «بركه» گفته مى‌شود؛ چرا كه آب، مدتى طولانى در آن‌ها باقى مى‌ماند. يك موجود مبارك، موجودى است كه آثار آن مدتى طولانى برقرار بماند. بديهى است كه لايق‌ترين وجود براى اين صفت، وجود خداوند است. او وجودى است مبارك، كه همه بركات، نيكى‌ها و خير مستمر و پايدار و بادوام از او نشأت مى‌گيرد. در آياتى از قرآن كريم نيز اين صفت براى خداوند بيان شده است. براى مثال، در آيه ٥٤ سوره شريف اعراف چنين آمده است: ✨(تَبارَكَ‌ اللّهُ‌ رَبُّ‌ الْعالَمِينَ‌؛ پر بركات و زوال ناپذير است خداوندى كه پروردگار جهانيان است). 🌠 از اين نكته نيز نبايد غافل شد كه واژه «برك» وقتى به باب «تفاعل» برود و به صورت فعلِ‌ «تبارك» درآيد، دربردارنده اختصاصِ‌ معنى «بركت» به ذات مقدس خداوند است. 🌠 «تعالى» فعلى است كه به باب تفاعل رفته، از واژه «عَلِى» گرفته شده و به اين معنى است: «خداوند برتر و بالاتر است». راغب اصفهانى در توضيح اين واژه يادآور مى‌شود كه قرارگرفتنِ‌ ماده «على» در باب «تفاعل» دلالت بر مبالغه معنى برترى و بالاترى دارد. ادامه مطلب👇👇
📝پيام‌ها 💢١. خالقيت خداى مهربان، اشاره به پيدايش هستى و آفرينش همه چيز توسط‍‌ خداوند دارد و رزّاق بودن خداوند، اشاره به تداوم خلقت دارد؛ چراكه پس از آفريدن، به موجودات رزق مى‌رساند. از اين رو، هنگام سپاس‌گزارى، اين نعمت بزرگ را نبايد فراموش كرد. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ خَالِقِ‌ الْخَلْقِ‌ بَاسِطِ‍‌ الرِّزْقِ‌) 💢٢. بر اساس نظر برخى از صاحب نظران، واژه «ذى الجلال و الإكرام»اشاره به صفات جمال و جلال خدا دارد. «ذو الجلال» خبر مى‌دهد كه خداوند، اجلّ‌ و برتر از صفات سلبيه‌اى است كه سزاوار نيست او را به آن‌ها متصف كنيم و «اكرام» به صفات ثبوتيه خداوند - مانند علم و قدرت و حيات - اشاره مى‌كند كه حُسن و ارزش خداوند را ظاهر مى‌سازد. البته احتمال دارد صاحب اكرام بودن خداوند، اشاره به الطاف و نعمت‌هايى باشد كه با آن اولياى خود را اكرام مى‌كند و گرامى مى‌دارد. 💢٣. اگر ما خداى مهربان را صاحب نعمت‌ها بدانيم و متوجه باشيم كه نعمت‌ها از جانب او به زندگى ما سرازير شده، نه تنها زبان به حمد خداوند باز مى‌كنيم، بلكه به خود اجازه ناسپاسى هم نمى‌دهيم. 🔅 (الْحَمْدُ لِلَّهِ‌... ذِي... الْإِنْعَامِ‌) يادمان باشد كه قارون‌صفتان، نعمت‌ها را نتيجه زحمت‌ها و دست‌رنج خود مى‌دانند؛ چنان‌كه قرآن كريم درباره قارون مى‌فرمايد: ✨(قالَ‌ إِنَّما أُوتِيتُهُ‌ عَلى‌ عِلْمٍ‌ عِنْدِي؛ قارون گفت: اين ثروت را به وسيله دانشى كه نزد من است به دست آورده‌ام). 💢٤. درست است كه خدا را با چشم ظاهر نمى‌بينيم؛ ولى فراموش نكنيم كه خداى متعال بر تمام وجود ما احاطه دارد و حتى شاهد كوچك‌ترين رفتارهاى ما نيز هست. پس مواظب باشيم كه در محضر خدا معصيت نكنيم . 🔅(الَّذِي بَعُدَ فَلَا يُرَى وَ قَرُبَ‌ فَشَهِدَ النَّجْوَى) 💢٥. همه بركت‌ها از جانب خداوند است. پس خير و خوبى دائمى وهميشگى را از درگاه غيرِ او طلب نكنيم. ✨(تبَارَكَ‌) 💢٦. گمان نكنيم كه اگر خداوند متعال را با بعضى از ويژگى‌هايش حمد كرديم، به معنى اين است كه زبان ما توان توصيف آن ذات مقدس را دارد. او بسيار برتر و بالاتر از آن است كه بتوانيم توصيفش كنيم. ✨ (تعالى) 📚شرح دعای شریف افتتاح کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرفته حال دلم درهوای مادرِ زهرا دو دیده‌ام شده باران برای مادر زهرا هرآنچه دخترپاک وهرآنچه مادرخوب است فدای مادر زینب، فدای مادر زهرا "س" کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
10.mp3
5.91M
📖 🎤 استاد منصور الزهرانی - خالد الجلیل
هدایت شده از  کلیپ و تصاویر کربلاء
❖﷽❖ آیه وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا في دينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ و اگر پيمان‌هاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن [و تمسخر] قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد، چراكه پيمان آن‌ها اعتبارى ندارد، شايد [با شدّت عمل] دست بردارند. (توبه/ ۱۲) ✨✨✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فِی تَفْسِیرِ الْقُمِی بِسَنَدِهِ عَنِ الْإِمَامِ السَّجَادِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ: وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ الْآیَهًَْ فَإِنَّهَا نَزَلَتْ فِی أَصْحَابِ الْجَمَلِ، وَ قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَوْمَ الْجَمَلِ وَ اللَّهِ مَا قَاتَلْتُ هَذِهِ الْفِئَهًَْ النَّاکِثَهًَْ إِلَّا بِآیَهًٍْ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ، یَقُولُ اللَّهُ وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ. 📝امام علی (علیه السلام)- در کتاب تفسیر قمی آمده است: امام سجّاد (علیه السلام) درباره‌ی این کلام خداوند: وَ إِنْ نَکَثُوا ایمانهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا ایمان لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ، فرمود: «درباره‌ی اصحاب جمل نازل شد. امیرالمؤمنین (علیه السلام) درجنگ جمل فرمود: «به خدا سوگند! فقط براساس آیه ای از قرآن، بااین گروه پیمان شکن جنگیدم. خداوند می فرماید: وَ إِنْ نَکَثُوا ایمانهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا ایمان لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۶ بحار الأنوار، ج۲۹ 📜الصّادق (علیه السلام)- مَنْ طَعَنَ فِی دِینِکُمْ هَذَا فَقَدْ کَفَرَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ طَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ. 🔺امام صادق (علیه السلام)- هرکس در دین شما طعنه بزند، کافر است. خداوند تبارک‌وتعالی فرمود: طَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۸ وسایل الشیعهًْ، ج۲۸، ص۳۵۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از  کلیپ و تصاویر کربلاء
❖﷽❖ وَ أَطيعُوا اللهَ‌ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللهَ‌ مَعَ الصَّابِرينَ و از خدا و پيامبرش اطاعت نماييد و با يكديگر نزاع نكنيد، كه سست مى‌شويد و قدرت [و شوكت] شما از ميان مى‌رود! و صبر و استقامت كنيد كه خداوند با صابران است. (انفال/ ۴۶) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- وَ مَنْ عَرَفَ قَدْرَ الصَّبْرِ لَا یَصْبِرُ عَمَّا مِنْهُ الصَّبْرُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فِی قِصَّهًِْ مُوسَی بْنِ عِمْرَانَ (علیه السلام) وَ خَضِرٍ (علیه السلام) وَ کَیْفَ تَصْبِرُ عَلی ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً فَمَنْ صَبَرَ کُرْهاً وَ لَمْ یَشْکُ إِلَی الْخَلْقِ وَ لَمْ یَجْزَعْ بِهَتْکِ سِتْرِهِ فَهُوَ مِنَ الْعَامِّ وَ نَصِیبُهُ مَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ أَیْ بِالْجَنَّهًِْ وَ الْمَغْفِرَهًِْ وَ مَنِ اسْتَقْبَلَ الْبَلَاءَ بِالرُّحْبِ وَ صَبَرَ عَلَی سَکِینَهًٍْ وَ وَقَارٍ فَهُوَ مِنَ الْخَاصِّ وَ نَصِیبُهُ مَا قَالَ تَعَالَی إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِین. 📝امام صادق (- کسی که جایگاه صبر را شناخت، از مقدّمات و موجبات صبر خودداری و دوری نمی‌کند، [چنان‌که] خداوند عزّوجلّ در داستان حضرت موسی (و حضرت خضر ([به نقل از حضرت خضر (] فرموده است: و چگونه می‌توانی در برابر چیزی که از رموزش آگاه نیستی شکیبا باشی؟! (کهف/۶۸) آن‌کس که از روی ناچاری، صبر پیشه کرده و [درعین‌حال، مراقبت نماید که] اظهار اندوه و شکایت نزد مردم نکرده و با آشکارکردن سرّش [نزد دیگران] اظهار بی‌تابی نکند چنین شخصی از عمومِ صبرکنندگان به شمار رفته و بهره‌اش این کلام الهی خواهد بود که می‌فرماید: و بشارت ده به استقامت‌کنندگان. (بقره/۱۵۵) یعنی [بشارتشان ده به] بهشت و مغفرت الهی. امّا آنکه از جان و دل به استقبال بلا رفته و با آرامش و بردباری، صبر پیشه‌سازد از صابرانِ برگزیده محسوب شده و بهره‌اش این کلام الهی خواهد بود که می‌فرماید: إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِینَ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۰ مسکن الفؤاد، ص۵۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا