🍀🌹با قرآن و حدیث🌹🍀
﷽ 📷 #تلاوت_روزانه_یک_صفحه_از_قرآن_مجید #صفحه۳۸ سوره بقره آیات ۲۳۴ الی ۲۳۷ 🙏اللّهم عَجِّل لِوَل
﷽
📝 #ترجمه
#صفحه_۳۸
سوره #بقره آیات ۲۳۴ الی ۲۳۷
🌺☘🌺☘🌺
234 - و کسانی از شما که می میرند و همسرانی باقی می گذارند، باید همسرانْ چهار ماه و ده روز انتظار برند [و از شوهر کردن خودداری ورزند]؛ پس چون به پایان مدتشان رسیدند، در آنچه درباره خودشان به طور شایسته و متعارف [نسبت به ازدواج یا ترک آن] انجام دهند بر شما [حاکمان، وارثان متوفّی و اقوام زنان] گناهی نیست؛ و خدا از آنچه انجام می دهید، آگاه است.
235 - در سخنانی که هنگام خواستگاری زن ها [یی که در عدّه وفات اند] بدون صراحت و وضوح گویید [مانند اینکه من «خوش معاشرتم» و «زن دوستم» و به زنی که دارای چنین صفاتی باشد علاقه مندم] یا قصد ازدواج با آنان را در دل پنهان دارید، گناهی بر شما نیست. خدا می داند که شما به زودی آنان را [بر اساس میل فطری و خواسته طبیعی] یاد خواهید کرد؛ ولی با آنان در پنهانی و خلوت قرار ازدواج نگذارید، جز آنکه گفتاری پسندیده [و بدون صراحت و وضوح] بگویید. و هرگز تصمیم بستن عقد ازدواج نگیرید تا عدّه وفات به پایان رسد، و بدانید که خدا آنچه در دل دارید می داند؛ بنابراین از [مخالفت با] او بپرهیزید، و بدانید که خدا بسیار آمرزنده و بردبار است.
236 - اگر زنان را پیش از آمیزش جنسی یا تعیین مهریه طلاق دادید [در این طلاق] بر شما گناهی نیست؛ و [در چنین موقعیتی بر شما واجب است] آنان را [از مال خود] بهره ای شایسته و متعارف دهید؛ توانگر به اندازه خویش، و تنگدست به اندازه خویش که این حقّی لازم بر عهده نیکوکاران است.
237 - و اگر آنان را پیش از آمیزش جنسی طلاق دهید، در حالی که برای آنان مهری تعیین کرده اید، پس [بر شما واجب است] نصف آنچه تعیین کرده اید [به آنان بپردازید]، مگر آنکه خود آنان یا کسی که پیوند ازدواج به دست اوست [مانند ولی یا وکیل] آن را ببخشند. و گذشت و بخشش شما [که تمام مهریه را به زن بپردازید،] به پرهیزکاری نزدیک تر است. و فزون بخشی و نیکوکاری را در میان خودتان فراموش نکنید که خدا به آنچه انجام می دهید، بیناست.
✨🌼✨🌼✨
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
🌹گروه دوم
https://chat.whatsapp.com/KW4AArhV8APFZI7DVC9K2t
﷽
#حدیث_نگاره
#شُکر_گذاری
امیرالمؤمنین علیه السلام:
از كسانى نباش كه... از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است
لا تَكُن مِمَّن . . . يَعجِزُ عَن شُكرِ ما اُوتِيَ ويَبتَغِي الزِّيادَةَ فی ما بَقِيَ.
📚قسمتی از حکمت 150 نهج البلاغه
✨💫✨💫✨
حکیمی از شخصی پرسید:
روزگار چگونه است؟
شخص با ناراحتی گفت: چه بگویم
امروز از گرسنگی مجبورشدم کوزه سفالی که یادگار سیصد ساله اجدادیم بود را بفروشم ونانی تهیه کنم.
حکیم گفت: خداوند روزی ات را سیصد سال پیش کنار گذاشته
و اینگونه ناسپاسی می کنی؟…
✨💫✨💫✨
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻 گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
🌹گروه دوم
https://chat.whatsapp.com/KW4AArhV8APFZI7DVC9K2t
May 11
﷽
#تفسیر_کوتاه
ادامه گزیده #نکات_مهم
#صفحه38
سوره #بقره آیات ۲۳۴ و ۲۳۵
✅ آیه ۲۳۴:
در تفسیرالمیزان، گزارشی از عقاید اقوام و ملل مختلف، در مورد زنانی که شوهران خود را از دست میدهند، آمده است.
در میان این عقاید انحرافی که افراط و تفریط در آنها نمایان است، اسلام نظریۀ خود را مبنی بر نگاه داشتن عدّه و سپس اجازۀ ازدواج با مرد دلخواه را در چارچوب شایستگی و معروف بودن، ارائه داده است.
در مدّت چهار ماه و ده روز عدّۀ وفات، روشن میشود که آیا زن باردار است یا نه.
بهعلاوه اگر زن بعد از فوت شوهر بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند، احساسات و عواطف بستگان شوهرِ قبل جریحهدار میشود.
البته این مدّت در مورد زنانِ غیر باردار است و زنان باردار باید تا وقت وضع حمل عدّه نگهدارند.
قرآن در بیشتر موارد مربوط به ازدواج، کلمۀ «معروف» را به کار برده است؛ این نشاندهندۀ آن است که اساس هر گونه تصمیم باید عاقلانه و شرعپسند باشد.
پیامهای آیه ۲۳۴:
۱. مرگ، نابودی نیست؛ بلکه باز پس گرفتن کامل روح از جسم است. کلمۀ «توفی» به معنای گرفتن کامل است. «یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ»
۲. زن، به محض فوت شوهرش، حقّ ازدواج با دیگری را ندارد. «یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ»
۳. بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصمیمات زنان بیوه را ندارند. «فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما فَعَلْنَ»
۴. ایمان به اینکه همۀ کارها و تصمیمات ما زیر نظر خداوند است، بهترین پشتوانۀ تقواست. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»
✅ آیه ۲۳۵:
«عَرَّضْتُمْ» بهمعنای سخن همراه با تعریض و کنایه و «خِطْبَةِ» بهمعنای خواستگاری است.
در این آیه اظهار تمایل به ازدواج در مدّت عدّه، بلامانع شمرده شده است، مشروط به اینکه صریح نبوده و با کنایه باشد.
«قول معروف» در این موارد آن است که نحوۀ اظهار تمایل به خواستگاری، با ادب اجتماعی و با فراقی که زن داغدیده دارد، مناسبت داشته باشد
مثل اینکه بگوید: خداوند رحمت کند شوهرت را و به شما صبر عطا نماید، ولی دیگرانی که مانند شوهر سابق، شما را دوست بدارند، پیدا میشوند.
پیامهای آیه ۲۳۵:
۱. اسلام، دین فطری است و انسان فطرتاً متمایل به ازدواج است؛ لذا اسلام اجازه میدهد این خواسته حتّی در زمان عدّه، به نحو کنایه که عواطف بستگان جریحهدار نگردد، طرح شود. «لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما عَرَّضْتُمْ»
۲. به غرائز و هیجانهای نفسانی توجّه داشته باشید و به جای سرکوب غرائز، جوانان را راهنمایی کرده و هشدار بدهید. «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ سَتَذْکُرُونَهُنَّ وَ لکِنْ لا تُواعِدُوهُنَّ سِرًّا»
۳. توجّه به زمان و حالات، در طرح پیشنهادات، یک اصل است. خواستگاری زن داغدار در ایام عده و با صراحت، بی ادبی یا بیسلیقگی و نوعی گستاخی است. «عَرَّضْتُمْ» «تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفاً»
۴. کسی که بداند خداوند از درون او آگاه است، تقوا پیشه میکند. «یَعْلَمُ ما فِی أَنْفُسِکُمْ فَاحْذَرُوهُ»
۵. سفارش به تقوا در هر حال، مخصوصاً در مسائل زناشویی مورد نظر است. «فَاحْذَرُوهُ»
۶. خداوند با حلم خود، کمصبری شما را جبران میکند. شما به قدری عجله دارید که به سراغ زن داغدیده آن هم در ایام عدّه میروید، ولی خداوند با حلم خود این کار را بر شما منع نکرده است. «أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ»
۷. به دنبال هشدار، زمینۀ بازگشت را نیز فراهم کنید. «فَاحْذَرُوهُ» «غَفُورٌ حَلِیمٌ»
📚محسن قرائتی، تفسیر نور، ج ۱، ص ۳۷۳-۳۷۷.
✨🌺✨🌺✨
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
﷽
#تفسیر_کوتاه
ادامه گزیده #نکات_مهم
#صفحه38
سوره #بقره آیات ۲۳۶ و ۲۳۷
✅ آیه ۲۳۶:
برخی گمان میکردند، طلاق قبل از عمل زناشویی و یا قبل از تعیین مهریه، صحیح نیست. این آیه ضمن اصلاح این تفکّر، مورد هدیه را نیز یادآوری میکند.
پیامهای آیه ۲۳۶:
۱. حتّی طلاق دادن باید در فضای خیرخواهی و نیکی باشد. «إِنْ طَلَّقْتُمُ» «مَتِّعُوهُنَّ» «بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ»
۲. عفّت کلام، یک ارزش است. به جای تصریح به مسائل زناشویی، خداوند میفرماید: «ما لَمْ تَمَسُّوهُنَّ»
۳. تعیین و پرداخت مهریه، بر مرد واجب است. «تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِیضَةً»
۴. تلخی طلاق را با هدیهای مناسب جبران نمایید. هر چند آمیزش جنسی صورت نگرفته است، ولی طلاق یک نوع فشار روحی برای زن محسوب میشود که با احسان و هدیهای شایسته باید جبران شود. «مَتِّعُوهُنَّ»
۵. عقد ازدواج، قداست و احترام دارد. با اینکه آمیزشی صورت نگرفته است، لکن اجرای صیغۀ عقد، به زن حق میدهد تا به هنگام جدایی هدیهای مناسب دریافت نماید. «مَتِّعُوهُنَّ»
۶. حفظ انصاف و عدالت از سوی مرد و زن، مورد نظر است. همانگونه که سرشکستگی زن باید با هدیهای مناسب جبران شود، مرد نیز نباید به خاطر هدیه، تحت فشار قرار گیرد و هر کس باید به مقدار تواناییاش اقدام کند. «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ»
۷. تکلیف مرد در برابر خانواده، به قدر توان او میباشد. «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ»
۸. احترام به شئون اجتماعی همسر، لازم است. کلمۀ «بِالْمَعْرُوفِ» یعنی در هدیه دادن باید مسائل عرفی و اجتماعی را مراعات نمود. «مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ»
۹. از افراط و تفریط در امور زندگی دوری کنید. «بِالْمَعْرُوفِ»
۱۰. هدیه به همسر، از نشانههای نیکوکاران است. «مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ»
۱۱. هدیۀ جنسی، بهتر از پول نقد است. کلمۀ «مَتاعاً» به جای درهم و دینار، نشانۀ آن است که هدیه جنس باشد. «مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ»
۱۲. هدیهای که شوهر به همسر میدهد، تحمیل بار و باج و صدقه نپندارد؛ یک نوع حقّ زن بر مرد است. «حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ»
۱۳. اخلاق، پشتوانۀ احکام الهی است. «حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ»
✅ پیام های آیه ۲۳۷:
۱. در گفتوگو دربارۀ مسائل زناشویی خانواده، عفّت کلام را مراعات کنید. «تَمَسُّوهُنَّ»
۲. تعیین و پرداخت مهریه، بر مرد واجب است. «فَرِیضَةً»
۳. عفو و گذشت از سوی زن و مرد، هر دو پسندیده است. یا زن نصف مهریه را ببخشد، یا مرد تمام مهریه را بدهد. «یَعْفُونَ» «تَعْفُوا»
۴. اجازۀ ازدواج زن، با ولی اوست. «بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّکاحِ»
۵. کسانی که بخشش دارند، به تقوی نزدیکتر هستند. «وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوی»
۶. طلاق باید همراه با عفو و فضل باشد. «تَعْفُوا» «لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ»
۷. در طلاق نباید مسائل اخلاقی و کرامتهای انسانی را به فراموشی سپرد. «وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ»
✨🌺✨🌺✨
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
🌹گروه دوم
https://chat.whatsapp.com/KW4AArhV8APFZI7DVC9K2t
﷽
خدایا
در این چهارشنبه
✨قرار دلهاے بیقرار ما باش ...
✨فراوانے را در زندگے ما جارے کن ...
✨✨✨ای زنده ، ای پاینده✨✨✨
✨✨✨یا حَیُّ یا قَیُوم✨✨✨
📆 امروز چهارشنبه
☀️ ۱۱ تیر ماه ١۳۹۹ خورشيدی
🌙 ۹ ذی القعده ۱۴۴۱ قمری
🎄 ۱ جولای ٢٠٢٠ میلادی
🌺☘🌺☘🌺
#حدیث_روز
رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: حق چشم را ادا كنید.
عرض كردند: حق چشم چیست یا رسول الله؟
فرمود: نگاه كردن به قرآن.
زیرا تلاوت قرآن از روى قرآن, طبق حدیث, عبادت است. اگر چشم پاك نباشد, توفیق نظر به قرآن را پیدا نمى كند.
📚آداب قرآن, مهدى مشایخى, ص 104.
✨🌺✨🌺✨
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
🌹گروه دوم
https://chat.whatsapp.com/KW4AArhV8APFZI7DVC9K2t
﷽
📷 #تلاوت_روزانه_یک_صفحه_از_قرآن_مجید
#صفحه39
سوره بقره آیات ۲۳۸ الی ۲۴۵
🙏اللّهم عَجِّل لِوَلیک الفَرَج
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻 گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
🌹گروه دوم
https://chat.whatsapp.com/KW4AArhV8APFZI7DVC9K2t
39_72299.mp3
305.5K
﷽
🎧
#تلاوت_ترتیل #تلاوت_روزانه_یک_صفحه_از_قرآن_مجید
#صفحه39
سوره بقره آیات ۲۳۸ الی ۲۴۵
زمان: ۲ دقیقه و سی ثانیه
🎙 استاد پرهیزگار
🌺☘🌺☘🌺
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
🌹گروه دوم
https://chat.whatsapp.com/KW4AArhV8APFZI7DVC9K2t
🍀🌹با قرآن و حدیث🌹🍀
﷽ 📷 #تلاوت_روزانه_یک_صفحه_از_قرآن_مجید #صفحه39 سوره بقره آیات ۲۳۸ الی ۲۴۵ 🙏اللّهم عَجِّل لِوَلی
﷽
📝 #ترجمه
#صفحه_39
سوره #بقره آیات ۲۳۸الی ۲۴۵
✨💫✨💫✨
238 - بر همه نمازها و به ویژه نماز میانه [که بر اساس پاره ای از روایات، نماز ظهر است] محافظت کنید، و [هنگام عبادت] فروتنانه برای خدا قیام کنید.
239 - پس اگر [از دشمن یا حیوانات درنده یا خطر دیگر] ترس داشتید، [نماز را] پیاده یا سواره بخوانید و هنگامی که امنیت یافتید، خدا را [با خواندن نماز] یاد کنید، نمازی که آن را در ضمن سایر برنامه های دینی که دانای به آنها نبودید، به شما آموخت.
240 - و کسانی از شما که مرگشان نزدیک می شود، و همسرانی به جا می گذارند، باید برای همسرانشان وصیت کنند که آنان را تا یک سال بدون بیرون کردن از خانه از هزینه زندگی بهره مند سازند. پس اگر [به اختیار خود] بیرون رفتند، در آنچه نسبت به خود [از ازدواج یا انتخاب شغل] به طور شایسته و متعارف انجام دهند، بر شما [وارثان میّت به سبب نپرداختن هزینه زندگی آنان] گناهی نیست؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
241 - و [سزاوار است از سوی شوهران] به طور شایسته و متعارف، کالا و وسایل زندگی به زنان طلاق داده شده پرداخت شود که این حقّی لازم بر عهده پرهیزکاران است.
242 - این گونه خدا آیاتش را برای شما بیان می کند، باشد که بیندیشید.
243 - آیا به کسانی که از ترس مرگ از خانه های خود در حالی که هزاران نفر بودند، بیرون آمدند [با دیده عبرت] ننگریستی؟ پس خدا به آنان فرمود: بمیرید [و آنان بدون فاصله مردند،] سپس آنان را زنده کرد [تا بدانند رهایی از چنگ مرگ ممکن نیست]. خدا نسبت به مردم دارای فضل و احسان است، ولی بیشتر مردم سپاس نمی گزارند.
244 - و در راه خدا پیکار کنید و بدانید که یقیناً خدا شنوا و داناست.
245 - کیست آنکه به خدا وام نیکو دهد، تا آن را برایش چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که [روزی را] تنگ می گیرد و وسعت می دهد؛ و [همه شما برای دریافت پاداش] به سوی او بازگردانده می شوید.
🍃🌺🌺🌺🍃
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
🌹گروه دوم
https://chat.whatsapp.com/KW4AArhV8APFZI7DVC9K2t
﷽
#تفسیر_کوتاه
گزیده #نکات_مهم
#صفحه39
سوره #بقره آیات ۲۳۸ تا ۲۴۰
✅ آیۀ ۲۳۸:
دربارۀ مراد از نماز وسطی، چند نظریه است . ولی با توجّه به شأن نزول آیه که گروهی به خاطر گرمی هوا در نماز ظهر شرکت نمیکردند و با توجّه به روایات و تفاسیر، مراد همان نماز ظهر است.
توجّه به نماز در لابهلای آیات مربوط به مسائل خانوادگی، اشاره به آن است که غرائز و کششهای مالی و حقوقی همسر، شما را از نماز غافل نکند.
حفظ هر چیزی باید مناسب با خودش باشد حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از میکروب است، حفظ روح از آفات اخلاقی نظیر حرص، حسد و تکبّر است، و حفظ فرزند از دوست بد میباشد.
🕋حفظ نماز به چیست؟
حفظ نماز، آشنایی با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح به جا آوردن، فراگرفتن احکام و آداب آن و حفظ مراکز عبادت و تمرکز فکر به هنگام آن است.
در حدیثی میخوانیم: نماز به گروهی میگوید: مرا ضایع کردی خدا تو را ضایع کند و به گروهی میگوید: مرا حفظ کردی خداوند تو را حفظ کند. «کافی، ج ۳، ص ۲۶۸»
پیامهای آیۀ ۲۳۸:
۱. اقامۀ نماز باید مداوم باشد. «حافِظُوا»
۲. همۀ مردم مسئول حفظ نماز هستند. «حافِظُوا»
۳. نماز را به جماعت برپا کنید. «حافِظُوا»، «قُومُوا»
۴. هر کجا زمینۀ سهلانگاری یا غفلت احساس میشود، هشدار بیشتری لازم است. «وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی»
۵. اقامۀ نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نیاز دارد. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ»
۶. انسان نباید وصلۀ ناهمرنگ هستی باشد. قرآن دربارۀ هستی میفرماید: «کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» «روم، ۲۶» پس اگر ما قانت نباشیم، وصلۀ ناهمرنگ هستی خواهیم بود. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ»
۷. ارزش نماز به خضوع آن است. «قانِتِینَ»
✅ آیۀ ۲۳۹:
در قرآن گاهی به جای کلمۀ «صلاة»، کلمۀ «ذکر» گفته شده است.
چنان که دربارۀ نماز جمعه میفرماید: «فَاسْعَوْا إِلی ذِکْرِ اللَّهِ» به سوی ذکر خدا بشتابید. و یا خداوند به موسی علیهالسّلام میفرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی» نماز را به پا دار تا یاد من باشی.
در این آیه نیز مراد از «فَاذْکُرُوا اللَّهَ» نماز است. آری، فلسفه و روح نماز، یاد خداوند است.
این آیه اشاره به نماز خوف دارد که در شرایط جنگی با احکام مخصوصی که در فقه آمده است، اقامه میشود.
در احادیث میخوانیم که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در جنگ احزاب با اشاره نماز خواندند و حضرت علی علیه السّلام در بعضی از جنگها دستور میدادند که هنگام جنگ با ایما و اشاره نماز بخوانند.
امام کاظم علیهالسّلام در جواب شخصی که پرسید: اگر حیوان درندهای به ما حمله کرد و وقت نماز تنگ بود چه کنیم؟ فرمودند: با همان وضعی که دارید نماز بخوانید، گرچه پشت به قبله باشد. «تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۱۴۸ و نورالثّقلین، ج ۲، ص ۲۳۹»
پیامهای آیه ۲۳۹:
۱. نماز، در هیچ حالی ساقط نمیشود. «فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالًا أَوْ رُکْباناً»
۲. در اسلام عسر و حرج نیست. وقتی امکان استقرار بدن و یا ایستادن به سوی قبله و یا سایر شرایط نباشد، حذف میشوند. «فَرِجالًا أَوْ رُکْباناً»
۳. نماز، شکر نعمت است. «فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَما عَلَّمَکُمْ»
۴. بعضی از مسائل را انسان نمیداند، ولی میتواند به تجربه به دست آورد. ولی بعضی از مسائل را انسان نمیداند و نمیتواند که بداند، مگر از طریق وحی. «ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» و نفرمود: «لا تعلمون»
✅ آیه ۲۴۰ :
برخی مفسّران معتقدند نزول این آیه، قبل از آیۀ عدّه «بقره، ۲۳۴» و قبل از آیه ارث میباشد و با نزول آن آیات، این آیه نسخ شده و یا به عبارتی تاریخِ عمل به آن پایان پذیرفته است.
ولی برخی دیگر معتقدند آیات عدّه و ارث، مقدار ضروری و واجب را مطرح کرده که زن فلان مقدار حقّ ارث دارد و فلان مدّت نیز واجب است عدّه نگهدارد، ولی این آیه را میتوان در کنار وظیفۀ واجب، به صورت یک عمل استحبابی قلمداد کرد.
به این معنا که علاوهبر مدّت عدّه، اگر زن به احترام شوهر، خواست تا یکسال در خانه بماند، شوهر هم به احترام زن علاوه بر سهم ارث، مخارج یکسالۀ او را از ثلث خود، که دربارۀ آن حقّ وصیّت دارد، بپردازد. «تفسیر أطیب البیان»
پیامهای آیه۲۴۰:
۱ مردان، بخشی از مال خود را برای همسرانشان وصیّت کنند. «وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ» «وَصِیَّةً لِأَزْواجِهِمْ»
۲. در وصیّت، همسر انسان بر دیگران اولویّت دارد. «وَصِیَّةً لِأَزْواجِهِمْ»
۳. آیندۀ زنان بیوه باید تأمین شود. «مَتاعاً إِلَی الْحَوْلِ»
۴. هر گونه تصمیم زن در انتخاب شوهر مجدّد، باید عاقلانه و مشروع و با احراز مصلحت باشد. «فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِن مِنْ مَعْرُوفٍ»
۵. تشریع احکام الهی، بر اساس حکمت است. «عَزِیزٌ حکیم».
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
﷽
#تفسیر_کوتاه
گزیده #نکات_مهم
#صفحه39
سوره #بقره آیات ۲۴۱-۲۴۲ و ۲۴۳
✅ آیۀ ۲۴۱-۲۴۲:
در آیات قبل، نحوۀ پرداخت مهریه به زنان طلاق داده شده، قبل از آمیزش و بعد از آن بیان شد.
این آیه یا در مورد کسانی است که در ضمن عقد، مهریۀ آنان مشخّص نشده و قبل از آمیزش طلاق داده میشوند، و یا یک سفارش عاطفی و اخلاقی برای تمام موارد طلاق است که علاوهبر پرداخت تمام یا نصف مهریه، هدیهای جداگانه برای جبران ناراحتیها و دلشکستگیهای زن، از سوی شوهر به او پرداخت شود.
البته این یک دستور اخلاقی و استحبابی است که سزاوار است متّقین و پرهیزگاران آن را مراعات نمایند.
به هر حال از جملۀ «حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ» در آیۀ ۲۳۶ و «حَقًّا عَلَی الْمُتَّقِینَ» در اینجا و «لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ» آیۀ ۲۳۷، میتوان توجّه مخصوصِ اسلام را دربارۀ حفظ حقوق و عواطف زنان مطلّقه به دست آورد.
امام حسن علیهالسّلام به زنی که طلاق داده بود، کنیزی را به عنوان هدیه بخشید. «کافی، ج ۶، ص ۱۰۵»
پیامهای آیۀ های ۲۴۱-۲۴۲:
۱. در برخورد با زنان مطلّقه، تقوا لازم است. «وَ لِلْمُطَلَّقاتِ» «حَقًّا عَلَی الْمُتَّقِینَ»
۲. هدیه دادن که نقش کدورت زدایی و دلجویی دارد، نشانۀ پرهیزکاران است. «مَتاعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُتَّقِینَ»
۳. در احکام و دستورات الهی، باید اندیشه نمود تا به مصالح آن پی برد. «یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»
✅ آیۀ ۲۴۳:
شأن نزول آیۀ ۲۴۳:
در یکی از شهرهای شام که حدود هفتاد هزار خانوار جمعیّت داشت، بیماری طاعون پیدا شد و با سرعتی عجیب مردم را یکی پس از دیگری از بین میبرد.
در این میان عدهای از مردم که توانایی و امکانات کوچ داشتند، به امید اینکه از مرگ نجات پیدا کنند از شهر خارج شدند، پروردگار، آنها را در همان بیابان به همان بیماری نابود ساخت.
به گفتۀ صاحب تفسیر تبیان (ج ۲، ص ۲۸۲) تعدادشان از ده هزار بیشتر بوده است، زیرا عرب به بیش از ده هزار «الوف» و به کمتر از آن «آلاف» میگوید.
از برخی روایات استفاده میشود که اصل بیماری مزبور در آن شهر، به عنوان مجازات بود؛ زیرا وقتی رهبر و پیشوای آنان از آنها خواست که خود را برای مبارزه و جهاد آماده کرده و از شهر خارج شوند، آنها به بهانۀ اینکه در منطقۀ جنگی مرض طاعون شایع است، از رفتن به میدان جنگ خودداری کردند و خداوند آنها را به همان چیزی که بهانۀ فرار از جنگ قرار داده بودند، مبتلا ساخت.
در برخی تفاسیر و روایات «کافی، ج ۸، ص ۱۹۸» آمده است: وقتی حِزقیل نبی، یکی از پیامبران بنیاسرائیل، از آنجا عبور میکرد از خداوند درخواست کرد که آنها را زنده کند.
خداوند دعای او را اجابت کرد و آنها را مجدّداً زنده نمود و به زندگی باز گشتند.
البته این الطاف الهی، هشدار و درس عبرتی برای آیندگان تاریخ است که انسان بفهمد و شکرگزار خداوند باشد.
صاحب تفسیر المنار، مرگ و حیات در آیه را به شکلی سمبولیک معنا کرده و آن را کنایه از به دست آوردن استقلال و از دست دادن آن دانسته است.
صاحب تفسیر المیزان، ضمن انتقاد شدید از این طرز تفکّر میفرماید: باید به ظاهر آیات معتقد بود وگرنه لازم میآید تمام معجزات و امور خارقالعاده را توجیه یا تأویل نماییم.
از آنجا که شکر، تنها به زبان نیست، بلکه حقیقت شکر آن است که نعمتهای الهی را در جای خود مصرف کنیم، لذا اکثر مردم شکرگزار واقعی نیستند.
در آیه اگر میفرمود: «أَکْثَرَهُمْ لا یَشْکُرُونَ» معنا این بود که اکثر آن مردم اهل شکر نبودند؛ ولی قرآن سیمای اکثر مردم در تمام اعصار را بیان میکند، نه گروهی خاصّ را. «أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ»
شیعه، به رجعت و زنده شدن گروهی از افراد قبل از قیامت، اعتقاد دارد و علاوهبر صدها حدیث، از آیاتی همچون این آیه، امکان وقوع آن را استفاده میکند.
پیامهای آیۀ ۲۴۳:
۱. به تاریخ بنگریم و از آن درس بگیریم. «أَ لَمْ تَرَ»
۲. در بیان تاریخ، آنچه مهم است عوامل عزّت و سقوط است؛ نه نام افراد و قبایل و مناطق. «الَّذِینَ خَرَجُوامِنْ دِیارِهِمْ»
۳. آنجا که اراده خداوند باشد، فرار کارساز نیست. «فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا»
۴. خداوند در همین دنیا بارها مردگان را زنده کرده است. «ثُمَّ أَحْیاهُمْ»
۵. فراز و نشیبها، مرگ و میرها، زاد و ولدها و زندهشدنهای مجدّد، همه نمونههایی از الطاف و فضل الهی است. «إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ».
✨🌺✨🌺✨
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
﷽
حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ
بر انجام همهی #نمازها و (خصوصاً)#نماز_وسطی (#ظهر )، #مواظبت_کنید و برای#خدا #خاضعانه بپاخیزید.
#قرآن_کریم . #سوره_بقره . آیه 238
پیام ها
1- #اقامه_نماز باید مداوم باشد. «حافِظُوا»
2- همهی مردم #مسئول #حفظ_نمازند . «حافِظُوا»
3- ممکن است آیه دلالت کند بر اینکه #نماز را به#جماعت برپا کنید. «حافِظُوا، قُومُوا»
4- هرکجا زمینهی #سهل_انگاری یا #غفلتاحساس میشود، #هشدار بیشتری لازم است. «وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی»
5- اقامهی نماز، به توجّه، #نشاط ، #معرفت و#اخلاص نیاز دارد. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ»
6- #انسان نباید #وصلهی_ناهمرنگ_هستی باشد.#قرآن درباره #هستی میفرماید: «کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» «2» پس اگر ما #قانت نباشیم،#وصله_ناهمرنگ_هستی خواهیم بود. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ»
7- #ارزش_نماز به #خضوع آن است. «قانتین»
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی . تفسیر نور . ج 1 . ص373
🌺☘🌺☘🌺
✨🌺 هر روز با قرآن و احادیث
🌷ایتا
https://eitaa.com/Quran_spring
🌻واتساپ
گروه اول
https://chat.whatsapp.com/74Q47pLVstJGEQ23WTNXNy
🌹گروه دوم
https://chat.whatsapp.com/KW4AArhV8APFZI7DVC9K2t