eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
588 دنبال‌کننده
44 عکس
150 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت یازدهم (پایانی) 🔷 پاسخ به چند پرسش - ادامه ❓ چرا فتحه؟ 🔹 تنها حالتی که رفع التقای ساکنین با فتحه صورت می‌گیرد «مِن» در نزد «الـ» است. مانند: مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب ☝️ نکته: در صورت مجاورت «مِن» با همزه وصل غیر از «الـ»، رفع التقاء با «کسره» صورت می‌گیرد. مانند: مِنْ ٱنْقِضَاءِ 👈 مِنِــنْقِضَاءِ 🌿 وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ (مفاتیح‌الجنان - دعای روز یکشنبه) 🔹 از این مورد نمونه‌ای در قرآن موجود نمی‎باشد. ✅ بنابراین کاربست «فتحه» در رفع التقای ساکنین نشان‎دهنده حرکت همزه وصل است که در «الـ» همواره مفتوح و در سایر موارد همواره مکسور است. زیرا بعد از «مِن» فقط اسم قرار می‎گیرد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت ششم 🔷 «اختلاف قرائات» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است. 🔸 به عبارت دیگر وقف و ابتدای آیات بنابر قرائات مختلف، بعضا متفاوت خواهد بود. 1️⃣ برای نمونه: 🌿 الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ﴿ابراهیم - ۱﴾ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَوَيْلٌ لِلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ ﴿٢﴾ 🔸 در آیات فوق، عبارت «اللَّه» به قرائت عاصم مجرور و به قرائت نافع مرفوع خوانده شده است. (اللهِ - اللهُ) 👈 بنابراین اگر كسى بر عبارت «الْحَمِيدِ» وقف كند، بنابر قرائت نافع، اين وقف، وقف تام خواهد بود اما بنابر قرائت عاصم وقف حسن. 2️⃣ مانند نمونه فوق در آیات زیر نیز تکرار شده است: 🌿 ... سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿مؤمنون - ۹۱﴾ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٩٢﴾ 🔸 کلمه «عَالِم» در این آیات به ۲ قرائت مجرور و مرفوع خوانده شده است و بنابراین وقف بر «يَصِفُونَ» نیز ۲ صورت دارد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🌿 لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾ قسم به این شهر، 🌿 وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾ در حالی که تو در آن جای داری. 🌿 وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾ و سوگند به پدر و آنچه زاده است 🌿 لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾ که همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریده‎ایم. 🗯 تحلیل: 🔹 آغاز مقطع با بسمله در مقام حجاز 🔹 فراز نخست حجاز نوا (مقام حجاز با تاکید روی درجه چهام) 🔹 فراز دوم (پس از بسمله مجدد) حجاز حسینی 🔹 فراز بعدی حجاز به صورت کامل تا درجه جواب‌الجواب. در این فراز، جنس رست (جنس فرع مقام حجاز) در عبارت «بِهَٰذَا الْبَلَدِ» به خوبی شنیده می‌شود. این فراز به قرائت «ابوعمرو» تلاوت شده و ادغام کبیر متقارب «م» در «ب» در عبارت «لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا» مربوط به روایت «سوسی» است. 🔹 بسمله در مقام سگاه 🔹 فراز بعدی در مقام سگاه به رغم اندکی ناکوکی، اما این فراز را می‌توان «هزام» در نظر گرفت. ضمنا در آیه «وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ» به صبا اشاره شده که با سگاه هم‌پایه است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_2098731415.mp3
3.55M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و نهم باب همزه – همزه مفرده – نمونه‌ها 🌿 ... فَلَنْ أَبْرَحَ الأرْضَ حَتَّى يَأْذَنَ لِي أَبِي أَوْ يَحْكُمَ اللَّهُ لِي وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ ﴿یوسف - ۸۰﴾ 🌿 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿نور - ۶۲﴾ 🌿 ... قَالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ ﴿اعراف - ۴۴﴾ 🌿 وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَلا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ ﴿توبه - ۴۹﴾ 🌿 ... وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿یوسف - ۱۷﴾ 🌿 ... ذَلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ ﴿توبه - ۳۰﴾ 🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ ... ﴿بقره - ۶۲﴾ 🌿 إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ ... ﴿توبه - ۳۷﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧 🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... 📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم ╭═════.✨.═════╮ 🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗 ╰═════.✨.═════╯
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت هفتم 🔷 «اختلاف قرائات» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است. 🔸 علاوه بر نمونه‌های پیشین، ابتدا و انتهای برخی از آیات قرآن بنابر قرائات مختلف، متفاوت است و این موضوع نیز در وقف و ابتدا بسیار موثر می‌باشد. 1️⃣ برای نمونه: 🌿 في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ ﴿نور - ۳۶﴾ رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ ﴿۳۷﴾ 👈 آیات فوق بنا به قرائت «عاصم کوفی» آیات ۳۶ و ۳۷ سوره مبارکه نور است و بنابراین هرچند فاعل (رِجالٌ) از فعل (يُسَبِّحُ) جدا می‌افتد وقف بر «الْآصالِ» مانعی ندارد، چرا که یکی از ملاک‌های وقف و ابتدا رعایت فواصل آیات است. 🔸 اما در قرائت نافع مدنی آیات فوق جمعا یک آیه محسوب شده است: 🌿 في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ ﴿۳۶﴾ 👈 بنابراین وقف بر «الْآصالِ» جایز نمی‌باشد. 2️⃣ نمونه دیگر: 🌿 صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ ﴿فاتحه - ۷﴾ 👈 در این آیه وقف بر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» به دلیل وجود ارتباط معنایی با ادامه آیه، مناسب نمی‎باشد (وقف حسن). 🔸 اما عبارت فوق بنابر قرائت «ابوعمرو بصری» دو آیه پایانی سوره را تشکیل می‌دهد: 🌿 صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ ﴿۶﴾ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾ 👈 لذا بنابر قرائت ابوعمرو وقف بر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» مانعی ندارد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_1593007147.mp3
2.89M
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 🖤 تقدیم به پیشگاه حضرت علامه 🖤 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹ 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ و تو چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی‌کند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ ورش همزه را در ۲ کلمه «یَأجوج» و «مَأجوج» در سوره انبیاء به الف مدی ابدال نموده است. ✅ ورش همزه را در کلمات «رَأَیتَ» و «رَأَیتُم» به شرطی که با همزه استفهام آغاز شود ابدال به الف مدی نموده است. 🔹 بنابراین همزه دوم در کلمات زیر ابدال به الف مدی می‌گردد: ▪️ أَرَأَیتَ ▪️ أَفَرَأَیتَ ▪️ أَرَأَیتُم ▪️ أَفَرَأَیتُم ▪️ أَرَأَیتَکُم 👈 مد به وجود آمده در کلمات فوق نیز از نوع لازم خواهد بود. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 🖤 تقدیم به پیشگاه حضرت علامه 🖤 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹ 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ و تو چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی‌کند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست. 📝 تحلیل: 1⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نموده‌اند. 2⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نموده‌اند. 3⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» نیز این مقطع را به روایت خلف از حمزه قرائت کرده‌اند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نموده‌اند. 4⃣ استاد «محمد محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کرده‌اند. 💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚 ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌و‌یکم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ عبارت «هَـٰۤأَنتُمۡ» در قرائت عاصم با همزه قطع و مد منفصل ادا می‌گردد. 👈 اما ورش این عبارت را در همه‌جای قرآن بدون همزه و با مد لازم خوانده است. ✅ حفص کلمه «أَنَا۠» را بدون الف خوانده، مگر در هنگام وقف که الف آخر آن را ظاهر نموده است. 👈 اما هرگاه پس از «أَنَا۠» همزه مفتوح آمده باشد ورش آن را با الف و به مد منفصل قرائت کرده است. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_737114461.mp3
5.17M
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾ 🌿 إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾ 🌿 إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾ 🌿 وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾ 🌿 ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾ 🌿 فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾ 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾ 🌿 فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾ 🌿 بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾ 🌿 وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ ﴿٢٠﴾ 🌿 بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ 🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ 🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾ 🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ 🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 🌿 إِنَّ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 📝 تحلیل: 1⃣ تلاوتی کوتاه و بسیار زیبا، مناسب تقلید برای علاقه‌مندان استاد غلوش 2⃣ وسعت صدای مورد نیاز برای این تلاوت، حدودا یک و نیم اکتاو 3⃣ شروع با مقام بیات 4⃣ مقام شوری در آیه ۱۳ 5⃣ آیه ۱۴ انتقال بیات به بیات در درجه چهارم، با این انتقال، قرار تلاوت ۲ و نیم پرده بالاتر می‌رود. 6⃣ ادامه تلاوت با مقام بیات و اشاره به شوری در عبارت «فعّالٌ لِما» آیه ۱۶ 7⃣ از آیه ۱۷ تا ۱۹ اجرای ثلاثی بیات 8⃣ بیات حسینی در ۳ آیه پایانی سوره (مقام بیات با تاکید روی درجه پنجم) 9⃣ بسمله سوره علق در مقام صبا، در ادامه همین فراز مجددا به بیات بازمی‌گردد. 🔟 از آیه دوم سوره علق، آماده‌سازی برای فرود 1⃣1⃣ انتقال به بیات جدید که از بیات فعلی پایین‌تر است. 2⃣1⃣ فرود در مقام بیات همراه با اشاره به مقام شوری. ❓ از ۳ فراز مذکور در بند ۷، بوی «صبا» استشمام می‌شود. چرا؟ ❓ بیات فرود نسبت به بیات پیش از آن و همچنین نسبت به بیات آغازین در چه موقعیتی است و چند درجه تفاوت دارد؟ ❓ استاد در این تلاوت حداکثر چند درجه صوتی به کار برده‌است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup