202030_482260106.mp3
2.3M
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت
📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🌿 لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾
قسم به این شهر،
🌿 وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾
در حالی که تو در آن جای داری.
🌿 وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾
و سوگند به پدر و آنچه زاده است
🌿 لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾
که همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدهایم.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت یازدهم (پایانی)
🔷 پاسخ به چند پرسش - ادامه
❓ چرا فتحه؟
🔹 تنها حالتی که رفع التقای ساکنین با فتحه صورت میگیرد «مِن» در نزد «الـ» است. مانند:
مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب
☝️ نکته:
در صورت مجاورت «مِن» با همزه وصل غیر از «الـ»، رفع التقاء با «کسره» صورت میگیرد. مانند:
مِنْ ٱنْقِضَاءِ 👈 مِنِــنْقِضَاءِ
🌿 وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ (مفاتیحالجنان - دعای روز یکشنبه)
🔹 از این مورد نمونهای در قرآن موجود نمیباشد.
✅ بنابراین کاربست «فتحه» در رفع التقای ساکنین نشاندهنده حرکت همزه وصل است که در «الـ» همواره مفتوح و در سایر موارد همواره مکسور است. زیرا بعد از «مِن» فقط اسم قرار میگیرد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت ششم
🔷 «اختلاف قرائات» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است.
🔸 به عبارت دیگر وقف و ابتدای آیات بنابر قرائات مختلف، بعضا متفاوت خواهد بود.
1️⃣ برای نمونه:
🌿 الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ﴿ابراهیم - ۱﴾ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَوَيْلٌ لِلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ ﴿٢﴾
🔸 در آیات فوق، عبارت «اللَّه» به قرائت عاصم مجرور و به قرائت نافع مرفوع خوانده شده است. (اللهِ - اللهُ)
👈 بنابراین اگر كسى بر عبارت «الْحَمِيدِ» وقف كند، بنابر قرائت نافع، اين وقف، وقف تام خواهد بود اما بنابر قرائت عاصم وقف حسن.
2️⃣ مانند نمونه فوق در آیات زیر نیز تکرار شده است:
🌿 ... سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿مؤمنون - ۹۱﴾ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٩٢﴾
🔸 کلمه «عَالِم» در این آیات به ۲ قرائت مجرور و مرفوع خوانده شده است و بنابراین وقف بر «يَصِفُونَ» نیز ۲ صورت دارد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت
📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🌿 لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾
قسم به این شهر،
🌿 وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾
در حالی که تو در آن جای داری.
🌿 وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾
و سوگند به پدر و آنچه زاده است
🌿 لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾
که همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدهایم.
🗯 تحلیل:
🔹 آغاز مقطع با بسمله در مقام حجاز
🔹 فراز نخست حجاز نوا (مقام حجاز با تاکید روی درجه چهام)
🔹 فراز دوم (پس از بسمله مجدد) حجاز حسینی
🔹 فراز بعدی حجاز به صورت کامل تا درجه جوابالجواب. در این فراز، جنس رست (جنس فرع مقام حجاز) در عبارت «بِهَٰذَا الْبَلَدِ» به خوبی شنیده میشود.
این فراز به قرائت «ابوعمرو» تلاوت شده و ادغام کبیر متقارب «م» در «ب» در عبارت «لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا» مربوط به روایت «سوسی» است.
🔹 بسمله در مقام سگاه
🔹 فراز بعدی در مقام سگاه
به رغم اندکی ناکوکی، اما این فراز را میتوان «هزام» در نظر گرفت. ضمنا در آیه «وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ» به صبا اشاره شده که با سگاه همپایه است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_2098731415.mp3
3.55M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و نهم
باب همزه – همزه مفرده – نمونهها
🌿 ... فَلَنْ أَبْرَحَ الأرْضَ حَتَّى يَأْذَنَ لِي أَبِي أَوْ يَحْكُمَ اللَّهُ لِي وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ ﴿یوسف - ۸۰﴾
🌿 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿نور - ۶۲﴾
🌿 ... قَالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ ﴿اعراف - ۴۴﴾
🌿 وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَلا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ ﴿توبه - ۴۹﴾
🌿 ... وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿یوسف - ۱۷﴾
🌿 ... ذَلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ ﴿توبه - ۳۰﴾
🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ ... ﴿بقره - ۶۲﴾
🌿 إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ ... ﴿توبه - ۳۷﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن 🎗
🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن
🖋 نکات ظریف تجویدی
🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری
🚦نکتههای وقف و ابتدا
📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات)
💬 و ...
📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم
╭═════.✨.═════╮
🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗
╰═════.✨.═════╯
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت هفتم
🔷 «اختلاف قرائات» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است.
🔸 علاوه بر نمونههای پیشین، ابتدا و انتهای برخی از آیات قرآن بنابر قرائات مختلف، متفاوت است و این موضوع نیز در وقف و ابتدا بسیار موثر میباشد.
1️⃣ برای نمونه:
🌿 في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ ﴿نور - ۳۶﴾ رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ ﴿۳۷﴾
👈 آیات فوق بنا به قرائت «عاصم کوفی» آیات ۳۶ و ۳۷ سوره مبارکه نور است و بنابراین هرچند فاعل (رِجالٌ) از فعل (يُسَبِّحُ) جدا میافتد وقف بر «الْآصالِ» مانعی ندارد، چرا که یکی از ملاکهای وقف و ابتدا رعایت فواصل آیات است.
🔸 اما در قرائت نافع مدنی آیات فوق جمعا یک آیه محسوب شده است:
🌿 في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ ﴿۳۶﴾
👈 بنابراین وقف بر «الْآصالِ» جایز نمیباشد.
2️⃣ نمونه دیگر:
🌿 صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ ﴿فاتحه - ۷﴾
👈 در این آیه وقف بر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» به دلیل وجود ارتباط معنایی با ادامه آیه، مناسب نمیباشد (وقف حسن).
🔸 اما عبارت فوق بنابر قرائت «ابوعمرو بصری» دو آیه پایانی سوره را تشکیل میدهد:
🌿 صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ ﴿۶﴾ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾
👈 لذا بنابر قرائت ابوعمرو وقف بر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» مانعی ندارد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1593007147.mp3
2.89M
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ
🖤 تقدیم به پیشگاه حضرت علامه 🖤
📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾
و تو چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
باز چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمیکند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ ورش همزه را در ۲ کلمه «یَأجوج» و «مَأجوج» در سوره انبیاء به الف مدی ابدال نموده است.
✅ ورش همزه را در کلمات «رَأَیتَ» و «رَأَیتُم» به شرطی که با همزه استفهام آغاز شود ابدال به الف مدی نموده است.
🔹 بنابراین همزه دوم در کلمات زیر ابدال به الف مدی میگردد:
▪️ أَرَأَیتَ
▪️ أَفَرَأَیتَ
▪️ أَرَأَیتُم
▪️ أَفَرَأَیتُم
▪️ أَرَأَیتَکُم
👈 مد به وجود آمده در کلمات فوق نیز از نوع لازم خواهد بود.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 🖤 تقدیم به پیشگاه حضرت علامه 🖤 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ
📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾
و تو چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
باز چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمیکند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست.
📝 تحلیل:
1⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نمودهاند.
2⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نمودهاند.
3⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» نیز این مقطع را به روایت خلف از حمزه قرائت کردهاند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نمودهاند.
4⃣ استاد «محمد محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کردهاند.
💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیویکم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ عبارت «هَـٰۤأَنتُمۡ» در قرائت عاصم با همزه قطع و مد منفصل ادا میگردد.
👈 اما ورش این عبارت را در همهجای قرآن بدون همزه و با مد لازم خوانده است.
✅ حفص کلمه «أَنَا۠» را بدون الف خوانده، مگر در هنگام وقف که الف آخر آن را ظاهر نموده است.
👈 اما هرگاه پس از «أَنَا۠» همزه مفتوح آمده باشد ورش آن را با الف و به مد منفصل قرائت کرده است.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_737114461.mp3
5.17M
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش
📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵
🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾
🌿 إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾
🌿 إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾
🌿 وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾
🌿 ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾
🌿 فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾
🌿 فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾
🌿 بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾
🌿 وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ ﴿٢٠﴾
🌿 بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ﴿٢١﴾
🌿 فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾
🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾
🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾
🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾
🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 🌿 إِنَّ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش
📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵
📝 تحلیل:
1⃣ تلاوتی کوتاه و بسیار زیبا، مناسب تقلید برای علاقهمندان استاد غلوش
2⃣ وسعت صدای مورد نیاز برای این تلاوت، حدودا یک و نیم اکتاو
3⃣ شروع با مقام بیات
4⃣ مقام شوری در آیه ۱۳
5⃣ آیه ۱۴ انتقال بیات به بیات در درجه چهارم، با این انتقال، قرار تلاوت ۲ و نیم پرده بالاتر میرود.
6⃣ ادامه تلاوت با مقام بیات و اشاره به شوری در عبارت «فعّالٌ لِما» آیه ۱۶
7⃣ از آیه ۱۷ تا ۱۹ اجرای ثلاثی بیات
8⃣ بیات حسینی در ۳ آیه پایانی سوره (مقام بیات با تاکید روی درجه پنجم)
9⃣ بسمله سوره علق در مقام صبا، در ادامه همین فراز مجددا به بیات بازمیگردد.
🔟 از آیه دوم سوره علق، آمادهسازی برای فرود
1⃣1⃣ انتقال به بیات جدید که از بیات فعلی پایینتر است.
2⃣1⃣ فرود در مقام بیات همراه با اشاره به مقام شوری.
❓ از ۳ فراز مذکور در بند ۷، بوی «صبا» استشمام میشود. چرا؟
❓ بیات فرود نسبت به بیات پیش از آن و همچنین نسبت به بیات آغازین در چه موقعیتی است و چند درجه تفاوت دارد؟
❓ استاد در این تلاوت حداکثر چند درجه صوتی به کار بردهاست؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم
🔷 قسمت نخست – مقدمه
🔸 مشهورترین و متداولترین قرائت در سرتاسر جهان اسلام، قرائت عاصم به روایت حفص است که مصاحف بنابرهمین روایت طبع گردیده و کتب آموزشی و تجویدی نیز بر همین اساس نگاشته میشود (البته به جز چند کشور معدود).
🔸 اما با این وجود، در اندکی از موارد، اختلافات و وجوهی نیز ذکر شده که عموما به میزان کشش مدات، تفخیم و ترقیق، سکت و ادراج، ادغام و اظهار و ... مربوط است.
⚪️ دلیل وجود این وجوه و اختلافات -که از آن به «خُلف حفص» تعبیر میشود- وجود طرق مختلف در روایت حفص از عاصم است.
👈 به این معنا که دانشمندانی که روایت حفص از عاصم را در کتابهای خود ضبط نمودهاند از منابع مختلفی استفاده کرده و از مسیرهای مختلفی به حفص و سپس به عاصم رسیدهاند ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت هشتم
🔷 «اختلافات تفسیری» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است.
🔸 برای نمونه درمورد آیه:
🌿 «... وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا ...» ﴿آلعمران - ۷﴾
👈 به نظر كسانى كه معتقدند كه راسخان در علم آگاه به تأويل نيستند، وقف بر «إِلاَّ اللَّهُ» وقف «تام» و «لازم» است. اما طبق عقیده سایرین -كه آنان را نيز آگاه به تأويل مىدانند- چنين نيست.
☑️ بنابراين، شناخت كامل معانى لغات و نقش كلمات در جمله از نظر نحوى و آشنايى با علوم قرائت و تفسير، عوامل مهم و موثر در تشخيص موارد وقف و ابتداست.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیودوم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ ورش کلمه «بَئِـیس» در سوره اعراف را بدون همزه و به صورت «بـیس» خوانده است.
✅ به روایت ورش از نافع ۲ کلمه «هُزُواً» که ۱۱ بار در قرآن آمده و همچنین کلمه «کُفُواً» در سوره اخلاص، مهموزاللام و به صورت «هُزُؤاً» و «کُفُؤاً» خوانده شده است.
✅ عبارت «زَکَرِیَّا» ۶ بار در سورههای آلعمران، انعام، مریم و انبیاء آمده که ورش تمامی آنها را مهموز و به صورت «زَکَرِیَّاء» از نافع روایت کرده است.
⬅️ توجه کنید که اعراب واژه «زَکَرِیَّا» همواره «تقدیری» است اما در «زَکَرِیَّاء» اعراب «ظاهری» خواهد بود.
❓ چـرا؟
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_705762758.mp3
2.23M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیوسوم
باب همزه – همزه مفرده – ادامه نمونهها
🌿 وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا ﴿احزاب - ۷﴾
🌿 وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿نازعات - ۴۰﴾ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ ﴿٤١﴾
🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿تحریم - ۹﴾
🌿 وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا ﴿کهف - ۱۶﴾
🌿 أَفَرَأَيْتُمُ اللاتَ وَالْعُزَّى ﴿نجم - ۱۹﴾
🌿 وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا ﴿٥٤﴾ وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا ﴿٥٥﴾
🌿 قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلا تَسْمَعُونَ ﴿قصص - ۷۱﴾
🌿 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿لقمان - ۶﴾
🌿 وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَد ﴿توحید - ۴﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGro
💡نکته تجویدی:
موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم
قسمت دوم – ادامه مقدمه
🔶 در همین زمینه توجه به ۴ اصطلاح لازم است:
1️⃣ ﻗﺮاﺋﺖ
🔹 آنچه که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري ﺑﺮ آن اﺗﻔﺎق ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ.
🖌 ﻣﺎﻧﻨد «یکذِبون» (بقره: ۱۰) که راویان عاصم، شعبه و حفص، هر دو «یَکذِبون» خواندهاند و قالون و ورش، راویان نافع نیز آن را «یُکَذِّبون» خواندهاند. بنابراین این عبارت بنابر قرائت عاصم «یَکذِبون» و بنابر قرائت نافع «یُکَذِّبون» است.
2️⃣ روایت
🔹 آﻧﭽﻪ که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري در ﻧﻘﻞ آن اﺧﺘﻼف ﻛﺮدهاند.
🖌 مانند «کُفُواً» که روایت حفص از عاصم است اما شعبه این کلمه را از عاصم «کُفُؤاً» روایت نموده است.
3️⃣ ﻃﺮﻳﻖ
🔹 آﻧﭽﻪ از ﻳﻚ راوی ﺑﻪ اﺧﺘﻼف ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.
🖌 مانند مد منفصل که در منابع مختلف، بنا به روایت حفص از عاصم، به قصر یا توسط یا فوق توسط نقل شده است.
4️⃣ وجه
🔹 آنچه قاری در عمل به هریک از انواع آن مختار است.
🖌 مانند مد بدل که بنا به روایت ورش از نافع دارای سه وجه قصر، توسط و طول است.
👈 از ۳ مورد اول به «خلاف واجب» و از مورد آخر به «خلاف جائز» تعبیر میشود و بر همین مبنا همانگونه که خلط قرائات و روایات جائز نیست، به عقیده اکثر علمای فن، ترکیب طرق مختلف نیز صحیح نمیباشد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_736019428.mp3
2.83M
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾
🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾
🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾
🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾
🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾
🌿 وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾
🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾
🌿 مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾
🌿 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾
🌿 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾
🌿 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾
🌿 ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾
🌿 إِ نَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾
🌿 وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿٣٤﴾
🌿 فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ ﴿٣٥﴾
🌿 وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ ﴿٣٦﴾
🌿 لَايَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ ﴿٣٧﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾
پس او در یک زندگی خوش و پسندیدهای است.
🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾
در بهشتی برین
🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾
که میوههایش در دسترس است.
🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾
[به آنان گویند:] بخورید و بیاشامید، گوارایتان باد به سبب اعمالی که در ایام گذشته انجام دادید.
📝 تحلیل:
🔹 مقطع در مقام سگاه آغاز میشود.
👈 سگاه عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس راست. دو درجه بالایی نیز تشکیل یک ثلاثی رست دیگر میدهد.
🔹 استاد فراز سگاه را با تاکید روی درجه پنجم (درجه سوم جنس فرع) آغاز میکند، که این تاکید تا عبارت «فِي جَنَّةٍ» ادامه دارد.
🔹 در کلمه «عَالِيَةٍ» درجه پنجم ربع پرده به سمت پایین جابجا شده، جنس رست به جنس نهاوند تبدیل میشود. این نغمه «اوشار» نام دارد.
👈 اوشار عبارت است از سگاه، نهاوند متصل.
⬅️ البته در برخی از منابع دو فرم رفت و برگشت متفاوت برای مقام سگاه قائل شدهاند و این حالت را همان فرم برگشت (نزولی) مقام سگاه شمردهاند، نه مقامی جدید.
🔹 سپس در ادامه استاد به اجرای ثلاثی سگاه پرداخته، چند اشاره مختصر به درجه چهارم (به صورت جنس عراق و جنس هزام) نیز دارد.
🔹 استاد عبارت «فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» را در مقام «عراق» اجرا میکند.
👈 «عراق» عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس بیات.
🔸 ادامه دارد ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
وقفالنبی – قسمت نخست
🔶 «وقف النّبی» یا «وقف مأثور» به وقفهایی اطلاق شده که منسوب به پیامبر مکرّم اسلام«ص» است و بنابر روایات، ایشان در وقف بر این مواضع تعمّد داشتهاند.
🔸 تعداد موارد وقفالنبی را تا بیش از ۲۰ موضع شمردهاند که غالب آنها در رئوس آیات قرار ندارد.
🔸 آراء دانشمندان پیرامون وقفالنبی بسیار است. از جمله این که:
⬅️ آن را وقف سنّت، اتّباع، مُنزَل، جبرئیل و ... خواندهاند و البته برخی نیز بین این عناوین تفاوت قائل شدهاند.
⬅️ گروهی نسبت به اسناد این روایات تشکیک نموده، تمام یا برخی از موارد را تضعیف کردهاند.
⬅️ گروهی نیز به روایات وارد شده مبنی بر تأکید حضرت پیامبر«ص» بر وقف در انتهای آیات استناد نموده، در باب تناقض این دو موضوع بحث نمودهاند.
📚 معالمالاهتداء شیخ محمودخلیل الحصری، مقاله بررسی سندی و تاریخی وقفالنبی استاد محمدرضا ستودهنیا و دکتر سعید رحیمی، پژوهشی در وقف و ابتداء استاد سیدجواد ساداتفاطمی، قواعد وقف و ابتدا دکتر محمدکاظم شاکر، مبانی و اقسام وقف و ابتدا استاد محمدرضا شهیدی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوچهارم 🔸باب همزه 🔹 حرف «همزه» به دلیل حلقی بودن و
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیوچهارم
باب همزه – همزه مزدوج
🔶 روش ورش در همزه مزدوج عبارت است از:
👈 تخفیف همزه دوم به «تسهیل» یا «ابدال» آن، که حسب مورد و بنا بر جایگاه همزه و حرکت آن، یکی از دو صورت یا هردوی آنها مجاز شمرده میشود.
📌 همزه مزدوج یعنی دو همزه که در کنار هم آمده باشد،
🔹 خواه در یک کلمه باشد، مانند:
▪️ «ءَأنتُم» و «ءَإذا»
🔹 یا در دو کلمه مجاور مانند:
▪️ «جآءَ أحَدَکُم» و «زَکَریّآءُ إنّا».
📌 در مواردی معدود، ورش به «حذف» همزه نخست نیز از نافع روایت نموده که اینگونه موارد معمولا در«فروع» یا «فرشالحروف» در نظر گرفته میشود.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾
و اما کسی که پرونده اعمالش را به دست چپش دهند، می گوید: ای کاش پروندهام را دریافت نمیکردم.
🗯 ادامه تحلیل:
🔷 در فراز بعد استاد وارد مقام «حجاز» میشود. البته تنوع در این فراز زیاد است و چند جنس و ثلاثی مختلف را میشنویم:
📌 «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی رست از درجه هشتم تا ششم*
📌 «أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ» مقام «حسینی عُشیران» از درجه سوم دیوان اساسی تا درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی (۶ درجه)**
📌 در «يَا لَيْتَنِي» به جنس حجاز اشاره و سپس در «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» فرود مقام حجاز اجرا میشود.
این قسمت میتواند یک مقام حجازکار (حجاز – حجاز منفصل) باشد، اما استاد در عبارت «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» به نت اختصاصی حجازکار (درجه هفتم) اشارهای نمیکند و فراز را به صورت حجاز خالص پایان میدهد.
📝 توضیحات:
*ابتدای این فراز همچنان بوی سگاه میدهد و در «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی انتهایی مقام سگاه را میشنویم که قاعدتا باید ثلاثی رست باشد.
اما در عمل کمی متفاوت است و درجه هفتم سگاه (درجه دوم رست) ربعپرده بالاتر اجرا شده و این حرکت در سگاه معمول و متداول است.
**در عبارت «كِتَابَهُ» به نتی اشاره میشود که متعلق به بیات خالص است و نه حسینی عشیران (درجه پنجم بیات با حسینی عشیران ربعپرده تفاوت دارد). اشاره به این درجه نیز میان قاریان و به ویژه هنگام ورود به حجاز بسیار معمول است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم
قسمت چهارم – اختلاف «س» و «ص»
🔷 چهار کلمه در قرآن وجود دارد که طرق مختلف روایت حفص بین تلفظ آنها به «س» و «ص» اختلاف نمودهاند. این چهار کلمه عبارت است از:
▪️ یَبصُطُ / یَبسُطُ (بقره، ۲۴۵)
▪️ بَصطَةً / بَسطَةً (اعراف، ۶۹)
▪️ بِمُصَیطِر / بِمُسَیطِر (غاشیه، ۲۲)
▪️ المُصَیطِرون / المُسَیطِرون (طور، ۳۷)
1️⃣ یَبصُطُ / یَبسُطُ (بقره، ۲۴۵)
در اکثر منابع به «س» از حفص نقل شده است، هرچند تعداد قابل توجهی نیز به «ص» نقل نمودهاند.
2️⃣ بَصطَةً / بَسطَةً (اعراف، ۶۹)
اکثر منابع به «س» نقل نمودهاند، هرچند تعداد قابل توجهی نیز به «ص» خواندهاند.
3️⃣ بِمُصَیطِر / بِمُسَیطِر (غاشیه، ۲۲)
بیشتر طرق به «ص» خواندهاند و در تعداد قابل توجهی از منابع هم به «س» نقل شده است.
4️⃣ المُصَیطِرون / المُسَیطِرون (طور، ۳۷)
در قریب به اتفاق طرق به «ص» از حفص نقل شده است. تعداد منابعی که به «س» نقل نمودهاند بسیار اندک است.
☝️ نکته:
در طریق شاطبیه (مد منفصل به توسط یا فوقتوسط) ۲ مورد نخست به «س»، سومی به «ص» و آخری به دو وجه «س» یا «ص» آمده که «ص» ارجح است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 ... فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾
🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾
🗯 ادامه تحلیل:
🔹 استاد با آغاز از عبارت «فَیَقولُ» مقام حجاز را ادامه میدهد.
📌 این فراز «حجاز حسینی» نامیده میشود (حجاز با تاکید روی درجه پنجم).
📌 در قفله «حِسَابِيَهْ» یک جنس بیات اجرا شده که بین درجات پنجم تا هشتم دیوان ماقبل اساسی قرار دارد.
🔹 در فراز بعد نیز مقام حجاز ادامه مییابد.
📌 در ابتدای فراز حرکت نزولی از درجه ششم تا قرار حجاز (موسوم به حجاز عجمی).
📌 در عبارت «عَنّی مالِیَه» مجددا به جنس بیات اشاره میشود.
📌 عبارت «عَنِّي سُلْطَانِيَهْ» در مقام «حجازکار» اجرا شده که عبارت است دو جنس حجاز منفصل، یا به عبارتی حجاز نکریز متصل.
📌 در این فراز از درجه ششم حجاز در دیوان اساسی تا درجه قرار به صورت نزولی اجرا شده که مجموعا ۱۳ درجه را شامل میشود.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup