📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ ورش همزه را در ۲ کلمه «یَأجوج» و «مَأجوج» در سوره انبیاء به الف مدی ابدال نموده است.
✅ ورش همزه را در کلمات «رَأَیتَ» و «رَأَیتُم» به شرطی که با همزه استفهام آغاز شود ابدال به الف مدی نموده است.
🔹 بنابراین همزه دوم در کلمات زیر ابدال به الف مدی میگردد:
▪️ أَرَأَیتَ
▪️ أَفَرَأَیتَ
▪️ أَرَأَیتُم
▪️ أَفَرَأَیتُم
▪️ أَرَأَیتَکُم
👈 مد به وجود آمده در کلمات فوق نیز از نوع لازم خواهد بود.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 🖤 تقدیم به پیشگاه حضرت علامه 🖤 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ
📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾
و تو چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
باز چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمیکند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست.
📝 تحلیل:
1⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نمودهاند.
2⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نمودهاند.
3⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» نیز این مقطع را به روایت خلف از حمزه قرائت کردهاند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نمودهاند.
4⃣ استاد «محمد محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کردهاند.
💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیویکم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ عبارت «هَـٰۤأَنتُمۡ» در قرائت عاصم با همزه قطع و مد منفصل ادا میگردد.
👈 اما ورش این عبارت را در همهجای قرآن بدون همزه و با مد لازم خوانده است.
✅ حفص کلمه «أَنَا۠» را بدون الف خوانده، مگر در هنگام وقف که الف آخر آن را ظاهر نموده است.
👈 اما هرگاه پس از «أَنَا۠» همزه مفتوح آمده باشد ورش آن را با الف و به مد منفصل قرائت کرده است.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_737114461.mp3
5.17M
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش
📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵
🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾
🌿 إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾
🌿 إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾
🌿 وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾
🌿 ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾
🌿 فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾
🌿 فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾
🌿 بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾
🌿 وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ ﴿٢٠﴾
🌿 بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ﴿٢١﴾
🌿 فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾
🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾
🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾
🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾
🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 🌿 إِنَّ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش
📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵
📝 تحلیل:
1⃣ تلاوتی کوتاه و بسیار زیبا، مناسب تقلید برای علاقهمندان استاد غلوش
2⃣ وسعت صدای مورد نیاز برای این تلاوت، حدودا یک و نیم اکتاو
3⃣ شروع با مقام بیات
4⃣ مقام شوری در آیه ۱۳
5⃣ آیه ۱۴ انتقال بیات به بیات در درجه چهارم، با این انتقال، قرار تلاوت ۲ و نیم پرده بالاتر میرود.
6⃣ ادامه تلاوت با مقام بیات و اشاره به شوری در عبارت «فعّالٌ لِما» آیه ۱۶
7⃣ از آیه ۱۷ تا ۱۹ اجرای ثلاثی بیات
8⃣ بیات حسینی در ۳ آیه پایانی سوره (مقام بیات با تاکید روی درجه پنجم)
9⃣ بسمله سوره علق در مقام صبا، در ادامه همین فراز مجددا به بیات بازمیگردد.
🔟 از آیه دوم سوره علق، آمادهسازی برای فرود
1⃣1⃣ انتقال به بیات جدید که از بیات فعلی پایینتر است.
2⃣1⃣ فرود در مقام بیات همراه با اشاره به مقام شوری.
❓ از ۳ فراز مذکور در بند ۷، بوی «صبا» استشمام میشود. چرا؟
❓ بیات فرود نسبت به بیات پیش از آن و همچنین نسبت به بیات آغازین در چه موقعیتی است و چند درجه تفاوت دارد؟
❓ استاد در این تلاوت حداکثر چند درجه صوتی به کار بردهاست؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم
🔷 قسمت نخست – مقدمه
🔸 مشهورترین و متداولترین قرائت در سرتاسر جهان اسلام، قرائت عاصم به روایت حفص است که مصاحف بنابرهمین روایت طبع گردیده و کتب آموزشی و تجویدی نیز بر همین اساس نگاشته میشود (البته به جز چند کشور معدود).
🔸 اما با این وجود، در اندکی از موارد، اختلافات و وجوهی نیز ذکر شده که عموما به میزان کشش مدات، تفخیم و ترقیق، سکت و ادراج، ادغام و اظهار و ... مربوط است.
⚪️ دلیل وجود این وجوه و اختلافات -که از آن به «خُلف حفص» تعبیر میشود- وجود طرق مختلف در روایت حفص از عاصم است.
👈 به این معنا که دانشمندانی که روایت حفص از عاصم را در کتابهای خود ضبط نمودهاند از منابع مختلفی استفاده کرده و از مسیرهای مختلفی به حفص و سپس به عاصم رسیدهاند ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت هشتم
🔷 «اختلافات تفسیری» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است.
🔸 برای نمونه درمورد آیه:
🌿 «... وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا ...» ﴿آلعمران - ۷﴾
👈 به نظر كسانى كه معتقدند كه راسخان در علم آگاه به تأويل نيستند، وقف بر «إِلاَّ اللَّهُ» وقف «تام» و «لازم» است. اما طبق عقیده سایرین -كه آنان را نيز آگاه به تأويل مىدانند- چنين نيست.
☑️ بنابراين، شناخت كامل معانى لغات و نقش كلمات در جمله از نظر نحوى و آشنايى با علوم قرائت و تفسير، عوامل مهم و موثر در تشخيص موارد وقف و ابتداست.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیودوم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ ورش کلمه «بَئِـیس» در سوره اعراف را بدون همزه و به صورت «بـیس» خوانده است.
✅ به روایت ورش از نافع ۲ کلمه «هُزُواً» که ۱۱ بار در قرآن آمده و همچنین کلمه «کُفُواً» در سوره اخلاص، مهموزاللام و به صورت «هُزُؤاً» و «کُفُؤاً» خوانده شده است.
✅ عبارت «زَکَرِیَّا» ۶ بار در سورههای آلعمران، انعام، مریم و انبیاء آمده که ورش تمامی آنها را مهموز و به صورت «زَکَرِیَّاء» از نافع روایت کرده است.
⬅️ توجه کنید که اعراب واژه «زَکَرِیَّا» همواره «تقدیری» است اما در «زَکَرِیَّاء» اعراب «ظاهری» خواهد بود.
❓ چـرا؟
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_705762758.mp3
2.23M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیوسوم
باب همزه – همزه مفرده – ادامه نمونهها
🌿 وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا ﴿احزاب - ۷﴾
🌿 وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿نازعات - ۴۰﴾ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ ﴿٤١﴾
🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿تحریم - ۹﴾
🌿 وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا ﴿کهف - ۱۶﴾
🌿 أَفَرَأَيْتُمُ اللاتَ وَالْعُزَّى ﴿نجم - ۱۹﴾
🌿 وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا ﴿٥٤﴾ وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا ﴿٥٥﴾
🌿 قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلا تَسْمَعُونَ ﴿قصص - ۷۱﴾
🌿 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿لقمان - ۶﴾
🌿 وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَد ﴿توحید - ۴﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGro
💡نکته تجویدی:
موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم
قسمت دوم – ادامه مقدمه
🔶 در همین زمینه توجه به ۴ اصطلاح لازم است:
1️⃣ ﻗﺮاﺋﺖ
🔹 آنچه که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري ﺑﺮ آن اﺗﻔﺎق ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ.
🖌 ﻣﺎﻧﻨد «یکذِبون» (بقره: ۱۰) که راویان عاصم، شعبه و حفص، هر دو «یَکذِبون» خواندهاند و قالون و ورش، راویان نافع نیز آن را «یُکَذِّبون» خواندهاند. بنابراین این عبارت بنابر قرائت عاصم «یَکذِبون» و بنابر قرائت نافع «یُکَذِّبون» است.
2️⃣ روایت
🔹 آﻧﭽﻪ که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري در ﻧﻘﻞ آن اﺧﺘﻼف ﻛﺮدهاند.
🖌 مانند «کُفُواً» که روایت حفص از عاصم است اما شعبه این کلمه را از عاصم «کُفُؤاً» روایت نموده است.
3️⃣ ﻃﺮﻳﻖ
🔹 آﻧﭽﻪ از ﻳﻚ راوی ﺑﻪ اﺧﺘﻼف ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.
🖌 مانند مد منفصل که در منابع مختلف، بنا به روایت حفص از عاصم، به قصر یا توسط یا فوق توسط نقل شده است.
4️⃣ وجه
🔹 آنچه قاری در عمل به هریک از انواع آن مختار است.
🖌 مانند مد بدل که بنا به روایت ورش از نافع دارای سه وجه قصر، توسط و طول است.
👈 از ۳ مورد اول به «خلاف واجب» و از مورد آخر به «خلاف جائز» تعبیر میشود و بر همین مبنا همانگونه که خلط قرائات و روایات جائز نیست، به عقیده اکثر علمای فن، ترکیب طرق مختلف نیز صحیح نمیباشد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_736019428.mp3
2.83M
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾
🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾
🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾
🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾
🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾
🌿 وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾
🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾
🌿 مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾
🌿 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾
🌿 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾
🌿 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾
🌿 ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾
🌿 إِ نَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾
🌿 وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿٣٤﴾
🌿 فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ ﴿٣٥﴾
🌿 وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ ﴿٣٦﴾
🌿 لَايَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ ﴿٣٧﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾
پس او در یک زندگی خوش و پسندیدهای است.
🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾
در بهشتی برین
🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾
که میوههایش در دسترس است.
🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾
[به آنان گویند:] بخورید و بیاشامید، گوارایتان باد به سبب اعمالی که در ایام گذشته انجام دادید.
📝 تحلیل:
🔹 مقطع در مقام سگاه آغاز میشود.
👈 سگاه عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس راست. دو درجه بالایی نیز تشکیل یک ثلاثی رست دیگر میدهد.
🔹 استاد فراز سگاه را با تاکید روی درجه پنجم (درجه سوم جنس فرع) آغاز میکند، که این تاکید تا عبارت «فِي جَنَّةٍ» ادامه دارد.
🔹 در کلمه «عَالِيَةٍ» درجه پنجم ربع پرده به سمت پایین جابجا شده، جنس رست به جنس نهاوند تبدیل میشود. این نغمه «اوشار» نام دارد.
👈 اوشار عبارت است از سگاه، نهاوند متصل.
⬅️ البته در برخی از منابع دو فرم رفت و برگشت متفاوت برای مقام سگاه قائل شدهاند و این حالت را همان فرم برگشت (نزولی) مقام سگاه شمردهاند، نه مقامی جدید.
🔹 سپس در ادامه استاد به اجرای ثلاثی سگاه پرداخته، چند اشاره مختصر به درجه چهارم (به صورت جنس عراق و جنس هزام) نیز دارد.
🔹 استاد عبارت «فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» را در مقام «عراق» اجرا میکند.
👈 «عراق» عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس بیات.
🔸 ادامه دارد ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup