eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
391 دنبال‌کننده
43 عکس
130 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 🎗 نثار روح مطهر جمیع شهدا 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ 🌈 و کسانی که از پروردگارشان پروا کردند گروه‌گروه به سوى بهشت سوق داده شوند 🌴 چون به آن رسند در حالی که درهایش از پیش گشوده شده است 🌸 نگهبانانش به آنان گویند: سلام بر شما، پاکیزه و نیکو شدید 🌙 پس وارد آن شوید که در آن جاودانه‌اید ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی» 📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق ❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟ ❓ چه مقام‌هایی به کار رفته است؟ ❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟ ❓ تکرار سه‌باره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکته‌ای دارد؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی» 📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق ❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟ 🔹 بالاترین نت در اوج سگاه (هزام) در عبارت «... بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ ...» درجه جواب‌الجواب (درجه هشتم دیوان اساسی) 🔹 و پایین‌ترین نت در عبارت «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» درجه قرار (درجه یکم دیوان ماقبل اساسی) 🔹 و در مجموع ۱۵ درجه (۲ اکتاو کامل) ❓ چه مقام‌هایی به کار رفته است؟ 🔹 خانواده سگاه (یشتر هزام و بعضا اشاره به عراق) ❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟ 🔹 قرائت حمزه به روایت خلف از طریق طیبةالنشر ❓ تکرار سه‌باره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکته‌ای دارد؟ 🔹 مرحله اول به قرائت عاصم (و سایر قرّاء به جز حمزه و نافع و ابوجعفر) خوانده شده و مرحله دوم و سوم به روایت خلف از حمزه 👈 نکته: 1️⃣ در این‌گونه موارد، خلف نقل و سکت را از حمزه روایت نموده است 2️⃣ در این مورد روایت خلاد تفاوتی با خلف ندارد و بنابراین قرائت حمزه یکی از ۲ وجه نقل یا سکت است 3️⃣ وقف در عباراتی نظیر «الْأَكْرَمُ» بدون تخفیف همزه قرائت حمزه نیست ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هشتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 حافة اللسان (کناره زبان) 📌 حرف «ض» از ابتداى كناره زبان و دندان‌هاى اضراس (آسیای بزرگ) ادا مى‌شود 🖌 در تلفظ این حرف کناره زبان (چپ یا راست یا هردو) به دندان‌های کرسی بالا برخورد می‌کند 🖍 هنگامى كه زبان و دندان‌هاى اضراس براى خروج هوا از يكديگر جدا مى‌شوند صداى حرف «ضاد» توليد مى‌شود 📌 ولى توليد صدا وقتى تحقق مى‌پذيرد كه جدايى اين دو اندام به آرامى و با تأنّى باشد نه با حالت انفجارى و شدّت 🖊 به دلیل دخالت دندان‌های اضراس به این حرف «ضرسی» می‌گویند 👈 نکته: نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است 👇 ▪️ ضاد قدیم و اصیل که در کتب صرفی و تجویدی متقدم توسط دانشمندانی چون «سیبویه» و «خلیل‌بن احمد» و «ابن جنّی» و ... حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی توصیف شده است ▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا که مثل «ط» محکم و درشت تلفظ مى‌شود، یا به قولی همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت ▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا که از تیغه زبان و شبیه «ظ» ادا می‌شود ❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟ 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه فجر - قسمت سوم (آیات ۱ تا ۸) 📝 پاسخ به پرسش‌ها ❓ «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» استفاده از اکتاو پایین بیات دوگاه و ورود به قرائت ... ؟ ❓ مجددا «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» به روایت ... ؟ 🔵 پاسخ 👇 🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾ 📌 این فراز ۳ بار تکرار شده که اختلاف در آنها در ۲ نکته است: ▪️ حذف یا اثبات یاء زائده در «... يَسْرِ هَلْ ...» ▪️ ادغام کبیر در «... ذَٰلِكَ قَسَمٌ ...» 🖊 در این آیات، اثبات یاء زائده مربوط به قرائت نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابن‌کثیر و ابوعمرو است 🖊 همچنین ادغام کبیر فقط در قرائت ابوعمرو به روایت سوسی آمده است 🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾ ✅ مرتبه نخست به هریک از این قرائات می‌تواند باشد: نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابن کثیر و ابوعمرو به روایت دوری ✅ تکرار دوم به دلیل ادغام کبیر قطعا به قرائت ابوعمرو به روایت سوسی است ✅ سومین تکرار هم به هریک از قرائات عاصم، ابن عامر، حمزه، کسائی و خلف صحیح است ❓ دامنه صوتی استفاده شده در کل مقطع ... ؟ 🔵 پاسخ 👇 ⭐️ پایین‌ترین درجه صوتی استفاده شده در عبارت «یَسرِی» درجه پنجم بیات از دیوان ماقبل ماقبل اساسی (یعنی ۳ درجه زیر قرار) ⭐️ بالاترین درجه صوتی درجه پنجم رست در چند عبارت، از جمله در فراز «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ...» ✅ بنابراین با توجه به پایین‌ترین و بالاترین درجات استفاده شده، این مقطع کوتاه از قرائت استاد منشاوی ۱۵ درجه یعنی ۲ اکتاو کامل وسعت دارد! ❓ آخرین فراز هم به قرائت ... ؟ 🔵 پاسخ 👇 🌿 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ﴿٨﴾ ✅ استاد آخرین فراز را به قرائت نافع به روایت ورش تلاوت نموده‌اند ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وششم یاءات اضافه – قسمت ششم 🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقه‌بندی و تفاوت‌های بین ورش و حفص را بیان نموده‌اند 4⃣ یاء اضافه که پس از آن سایر حروف (غیر از همزه قطع و همزه وصل) آمده باشد 📌 موارد آن در قرآن ۳۰ است که ورش در نیمی از آنها با حفص اختلاف دارد. 🔺 نمونه‌ها: 🔹 حفص: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ 🔸 ورش: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُومِنُوا بِيَ لَعَلَّهُمْ 🔹 حفص: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ 🔸 ورش: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُومِنِينَ 🔹 حفص: إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ 🔸 ورش: إِنَّ مَعِي رَبِّي سَيَهْدِينِ 🔹 حفص: وَ مَحْیَایَ وَ مَماتِی لِلَّه 🔸 ورش: وَ مَحْیَایْ وَ مَماتِیَ لِلَّه 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نهم – جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 🔸 قرآن‌پژوهان جایگاه و نوع وقف و ابتدا را بر اساس انواع ارتباط بین کلمات و جملات قرآنی تعریف و اولویت‌بندی نموده‌اند 📌 ارتباط بین یک عبارت با مابعد یا ماقبلش ممکن است «لفظی» باشد یا «معنوی» و بر این اساس رابطه دو عبارت خارج از ۳ حال نیست: ▪️ عدم ارتباط معنوی و لفظی ▪️ وجود ارتباط معنوی و عدم ارتباط لفظی ▪️ وجود ارتباط لفظی (و تبعا معنوی) ❌ وجود ارتباط لفظی و عدم ارتباط معنوی محال است 🖊 ملاک رابطه معنوی آن است که دو عبارت از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند 🖊 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است، بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود ❗️ البته برخی از صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که معطوف با معطوف‌علیه ذاتا دارای رابطه لفظی است ♻️ اختلاف این دو دیدگاه فقط در عطف دو عبارت که محلی از اعراب ندارند آشکار می‌شود ✅ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است ✅ در صورتی که بین دو عبارت، ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف کافی» و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده می‌شود ✅ در صورت وجود ارتباط لفظی، اگر عبارت نخست دارای معنای گویا و مراد باشد وقف بر آن «وقف حَسَن» و الا «وقف قبیح» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است ❌ اگر وقف بر قسمت نخست متضمن معنای فاسد یا نسبت ناروا به پروردگار و امثالهم باشد، گروهی آن را وقف «اقبح» نامیده‌اند 📚 برگرفته از کتاب «معالم الاهتداء» اثر شیخ محمود خلیل الحصری و «پژوهشی در وقف و ابتدا» اثر استاد سیدجواد سادات‌فاطمی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت نهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 حافة اللسان (کناره زبان) 📌 نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است: ▪️ ضاد قدیم و اصیل 👈 حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی ▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا 👈 همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت (ضاد مصری) ▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا 👈 از تیغه زبان و شبیه «ظ» ❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟ 📌 تمام قراء مصری و قریب به اتفاق قاریان ایرانی «ض» را به صورت «مصری» تلفظ می‌کنند، یعنی همراه با صفت شدت (دال مفخم) 🖊این شیوه تلفظ مورد پذیرش جمهور نیز هست: 1️⃣ به دلیل سهولت ادای «ض» به این شیوه 2️⃣ و به دلیل پیروی قاریان ایرانی از مکتب اساتید مصری در تمام فنون قرائت (صوت و لحن و تجوید و ...) ❗️ اما به عقیده برخی از صاحب‌نظران: ♻️ بهتر است قاريان قرآن «ض» را آن‌گونه كه قدما توصيف نموده‌اند ادا كنند 📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيح‌تر یا به‌عبارتى به تلفظ اصيل نزديك‌تر باشد 🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است 🔺 «ض» در تلفظ قديم و فصيح آن آوايى است توام با صفت «رخوت» 🔹 هنگام تلفظ آن تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيد 🔸 با برخورد اول كناره زبان با دندان‌هاى اضراس (سمت چپ يا راست) و جدا شدن آنها از يكديگر همراه با ‌كندى و استطاله سايشى در مخرج ايجاد شده، صداى «ض» تولید مى‌شود 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾ و شبان‌گاه گریه‌کنان نزد پدر آمدند 🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾ گفتند: ای پدر! ما یوسف را در کنار بار و کالای خود نهادیم و برای مسابقه رفتیم؛ گرگ او را خورد و تو ما را تصدیق نخواهی کرد اگرچه راست بگوییم! 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ ۖ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﴿١٨﴾ و خونی دروغین بر پیراهنش آوردند، گفت: چنین نیست که می‌گویید، بلکه نفس شما کاری [زشت] را در نظرتان آراست، در این حال صبری نیکو [مناسب‌تر است] و خداست که بر آنچه شما شرح می‌دهید از او یاری خواسته می‌شود 🌿 وَجَاءَتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَىٰ دَلْوَهُ ۖ قَالَ يَا بُشْرَىٰ هَٰذَا غُلَامٌ ۚ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ﴿١٩﴾ و کاروانی آمد، پس آب‌آورشان را فرستادند، او دلوش را به چاه انداخت، گفت: مژده! این پسری نوجوان است! و او را به عنوان کالا پنهان کردند و خدا به آنچه انجام می‌دادند داناست 🌿 وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ ﴿٢٠﴾ و او را به بهایی ناچیز، درهمی چند فروختند و نسبت به او بی‌رغبت بودند ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
29.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وهفتم یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونه‌ها 🌿قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَأَخَافُ أَنْ يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنْتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ (یوسف - ۱۳) 🌿 قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﴿شعراء - ۶۲﴾ 🌿 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿فرقان - ۳۰﴾ 🌿 قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ...﴿انعام - ۱۶۱﴾ 🌿 قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ ...﴿قصص - ۲۷﴾ 🌿 وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ ﴿شعراء - ۵۲﴾ 🌿 فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ يَا مُوسَىٰ ﴿طه - ۱۱﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 📌 در فراز نخست، استاد نغمه بیات نوا را اجرا نموده‌اند 🖌 در تکرار مجدد همین فراز، تلاوت بدون تغییر درجه قرار به مقام حجاز منتقل شده است 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا 🔹 شروع فراز با حجاز حسینی و در ادامه تبدیل به عجم، فقط با تغییری اندک در درجه دوم مقام حجاز (نیم‌پرده بالاتر) ♦️ سپس در ادامه یک دیوان کامل مقام عجم از بالا به پایین اجرا می‌شود به گونه‌ای که قرار عجم _ که در عبارت «جَآءُوهَا» شنیده می‌شود _ روی درجه چهارم حجاز قرار دارد 👈 توضیح این که جنس فرع در مقام حجاز جنس نهاوند است که از درجه چهارم مقام آغاز می‌شود و استاد آن را با عجم جایگزین نموده و البته جنس اصل را نیز با تغییر کوچکی به عجم تبدیل و در نتیجه یک مقام کامل عجم را اجرا کرده است 🔸 استاد عمران در ادامه همین فراز در عبارت «أَبْوَابُهَا» برای لحظه‌ای به جنس رست و سپس مجددا به عجم اشاره کرده، در انتهای فراز روی درجه سوم عجم فرود می‌آید 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ 📌 این فراز در نغمه حجاز حسینی اجرا شده است 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 📝 تحلیل 🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾ 📌 شروع مقطع با مقام رست و به روایت ورش از نافع (طریق ازرق) 🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾ 🔸 این فراز در مقام عجم اجرا شده و در قفله استاد در «صادقین» مجددا به رست اشاره شده است 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ 🖌 ورود به بیات که قرار آن ۱ درجه (۱ پرده) از مقام پیشین بالاتر است 🔹 استاد این فراز را ۲ مرتبه تکرار و هردوبار را در نغمه بیات محیّر (اکتاو دوگاه) اجرا نموده است، هرچند در تکرار دوم اشاره‌ای به درجه چهارم نیز داشته است 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ 🔸 ادامه بیات (بیات نوا) 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ 📌 مجددا محیّر و در ادامه اشاره به نوا 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ 📌 ورود به مقام حجاز به صورت هم‌پایه (قرار حجاز با بیات برابر است) و اجرای نغمه حجاز نوا ✍ استاد این فراز را به قرائت حمزه خوانده‌اند، اما ... ❓ دلیل تکرار عبارت «قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا» چه بوده و تفاوت آنها چیست؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت دهم– نمونه‌ها ❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟ 🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 آن گونه که در منابع آمده، این موضع در تلفظ ۱۲ حرف دخیل است: ل، ن، ر، ت، د، ت، ث، ذ، ظ، ز، س، ص 🔹 سر زبان، نوک زبان، تیغه زبان، طَرَف اللسان، رأس اللسان، ظَهر الطرف، ذَلق اللسان و اسَلة اللسان معروف‌ترین اصطلاحاتی است که برای توصیف مخارج این ۱۲ حرف به کار رفته است 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» و «بررسی تطبیقی میان علم تجوبد و آواشناسی» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 ادامه تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را در دیوان ماقبل اساسی اجرا نموده با قفله‌ای خاص و نوآورانه با اشاره به درجه ۴ و ۳ حجاز 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ 📌 حجاز حسینی با کامل کردن دیوان دوم حجاز 🔸 در این فراز جنس فرع حجاز به صورت جنس رست از درجه چهارم مقام اجرا شده، حالتی که همواره در اوج حجاز اتفاق می‌افتد 🔸 حرکت مخصوص استاد عمران در عبارت «أَبْوَابُهَا» که به یکباره یک دیوان پایین‌تر را اجرا و سریعا بازگشت می‌نماید 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖋 حجاز نوا و ایجاد قفله روی درجه ۴ 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ 🔸 توضیح گذشت 🌿 سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ 📌 اشاره به حجازکار 🖋 جنس فرع در مقام حجازکار عبارت است از نکریز (در برخی منابع آن را حجاز حجاز منفصل گفته‌اند) 🔹 در اینجا بالاترین درجه حجازکار که بدان اشاره شده درجه چهارم و پایین‌ترین آن درجه ششم است 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه 🖌 شروع از درجه چهارم و اشاره به حجازکار و سپس جنس رست که توضیح آن گذشت 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا ♦️ حجاز نوا در دیوان ماقبل اساسی 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا 🖌 حجاز نوا در دیوان ماقبل اساسی و اشاره به حجازکار 🔸 ادامه دارد ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت یازدهم– نمونه‌ها ❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟ 🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾ 📝 در آیه شریفه عبارت «عَرَضَهُمْ» بر «عَلَّمَ» عطف گردیده و نیز عبارت «فَقَالَ» بر آنها 📌 بر اساس نظر گروهی که صرف عطف را دلیل بر ارتباط لفظی می‌دانند «كُلَّهَا» با مابعد خود دارای ارتباط لفظی بوده، وقف بر آن «حسن» می‌باشد، زیرا دارای معنای گویا و مراد است 🖌 ابتدا به «ثمّ» نیز به همین دلیل «حسن» است 🔸 وقف بر «الْمَلَائِكَةِ» و ابتدا از «فَقَالَ» نیز به همین ترتیب ♦️ اما بر اساس نظر گروهی که به ارتباط ذاتی بین معطوف و معطوف‌علیه معتقد نیستند پاسخ متفاوت است 🔸 از آنجا که آیه استئنافیه آغاز گردیده و «عَلَّمَ» محلی از اعراب ندارد، ارتباط لفظی «عَرَضَهُمْ» و «فَقَالَ» با ماقبل خود منتفی است و وقف بر «كُلَّهَا» و ابتدا به مابعد «کافی» می‌باشد 🖌 به همین ترتیب وقف بر «الْمَلَائِكَةِ» و ابتدای به مابعد نیز «کافی» خواهد بود 📌 اما بر اساس نظر هر دو گروه، وقف بر «هَٰؤُلَاءِ» وقف «حسن» و ابتدا به مابعد آن «قبیح» است ❓ چرا؟ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 🌿 أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾ آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؟ 🌿 وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ ﴿٩﴾ و یک زبان و دو لب؟ 🌿 وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ ﴿١٠﴾ و او را به راه خیر و شر هدایت نکردیم؟ 🌿 فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴿١١﴾ پس شتابان و با شدت به آن گردنه سخت وارد نشد 🌿 وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿١٢﴾ و تو چه می‌دانی آن گردنه سخت چیست؟ 🌿 فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿١٣﴾ آزاد کردن برده 🌿 أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿١٤﴾ یا طعام دادن در روز گرسنگی و قحطی 🌿 يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿١٥﴾ به یتیمی خویشاوند 🌿أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿١٦﴾ یا مستمندی خاک‌نشین ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
هدایت شده از Muhammad
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧 🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (روایات قرآن) 💬 و ... 📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم ╭═════.✨.═════╮ 🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗 ╰═════.✨.═════╯
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت یازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 مخرج حرف «لام» عبارتست از تیغه زبان و مقدار کمی از کنار زبان ♦️ تيغه زبان به لثه دندان‌های مقابل خود از کام بالا (ضواحک، انياب، رباعيات و ثناياى بالا) متصل مى‌گردد، به گونه‌اى كه گرفتگى مختصرى در قسمت جلوِ دهان ايجاد می‌گردد، ولى اين گرفتگى مانع خروج هوا نمى‌گردد 🖌 در اين حالت، نرم‌كام در موقعيت بالا قرار مى‌گيرد و راه عبور هوا را از بينى مى‌بندد 🔸 در اداى لام، تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيند و داراى صفت جهر است 🔹 برخی مخرج لام را «اوسع المخارج» خوانده‌اند، زیرا مخرج آن از حافةاللسان تا انتهای طرف‌اللسان است 📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 ادامه تحلیل 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖌 فراز نخست در حجازحسینی اجرا شده است 📌 فراز بعدی حجازنوا در دیوان ماقبل اساسی به همراه قفله مخصوص استاد عمران بر روی درجه چهارم حجاز (و اشاره به درجه سوم) که کمی حس نهاوند در خود دارد (چون درجه چهارم حجاز، ابتدای جنس نهاوند است) 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا 🔺 استاد این فراز را در حجازکار اجرا و در عبارت «إِذَا» به پایین‌ترین درجه در کل مقطع (درجه ششم از دیوان ماقبل‌ماقبل اساسی = ۲درجه زیر قرار) اشاره نموده‌اند 🖋 با احتساب این ۲ درجه، وسعت صوتی مقطع به ۱۷ درجه می‌رسد 🖌 قفله استاد بر روی «خَزَنَتُهَا» همانند «زُمَرًا» در فراز قبلی است، جز این که این‌بار تأکید بر درجه سوم را بیشتر نموده‌اند 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه 🔸 شروع و ختم فراز با حجاز حسینی 🌿 وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ ✍ تکرار ۳ مرتبه‌ای فراز با رعایت تأکید بسیار زیبا و تأثیرگذار بر روی مفهوم بلند عبارت قرآنی 1⃣ مرتبه نخست حجازحسینی 2⃣ مرتبه دوم حجازنوا و قفله بر روی درجه سوم 3⃣ مرتبه سوم حجازنوا با همان قفله مخصوص و روح‌نواز با بوی نهاوند 🤲 رحمة الله علیه 🤲 🔹 پایان ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وهشتم – یاءات زوائد 🔹 «یاء زائده» عبارتست از حرف یاء در آخر کلمات که به دلایل صرفی یا بلاغی (رفع ثقالت، رعایت فصاحت، زیبایی کلام، رعایت فواصل آیات، ...) در کتابت و قرائت حذف شده است 👈 اختلاف قرائات در باب یاءات زائده، دائر است بین «حذف» یا «اثبات» آن 📌 یاء در آخر کلمات ممکن است ضمیر باشد: دَعَانِي - نُذُرِي - فَاعْتَزِلُونِي 📌 و ممکن است مانند اسم‌های منقوص یا فعل‌های معتل‌اللام (ناقص، لفیف مفروق) جزئی از اصل کلمه باشد (جوهری): نَبْغِي - یَسْرِي - الدَّاعِي 🖊 موارد یاءات اضافه در قرآن بسیار است که از این میان ورش در ۴۵ مورد به اثبات آن در هنگام وصل و حذف آن (برابر رسم‌الخط) در هنگام وقف مبادرت نموده است 🔺 ورش تنها در ۱ مورد در سوره زخرف آیه ۶۷ (به قرائت نافع آیه ۶۸) در هر دو حالت وقف و وصل به اثبات و اسکان یاء از نافع روایت نموده است: یَا عِبَادی لَا خَوفًٌ عَلَیکُم 🔸 اثبات یا حذف یاءات زوائد در قرائات مختلف از هیچ قائده خاصی تبعیت نمی‌کند و باید تمام موارد آن را حفظ نمود ♻ از میان قراء عشره «ابن‌کثیر» و «یعقوب» بیش از سایرین به اثبات یاءات زائده در وقف و وصل پرداخته‌اند 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 📝 تحلیل 🔸 مقطع با مقام حجاز آغاز شده است 🌿 أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾ ♦️ در ابتدای این فراز، حجاز حسینی را می‌شنویم که عبارتست از مقام حجاز با تاکید روی درجه پنجم 📌 در ادامه و از عبارت «... وَ شَفَتَیْنِ» استاد وارد مقام رست می‌شود. اگرچه چنین ترکیباتی از موارد بسیاربسیار بعید و نادر در تلاوت استاد مرحوم عبدالباسط است اما کاملا صحیح و بجا و به صورت هم‌پایه اجرا شده است 🖌 استاد در عبارت «وَمَا أَدْرَیكَ» اماله کبری نموده‌اند 🔹 این عبارت در قرائت ابوعمرو، ابن‌عامر به روایت ابن‌ذکوان، حمزه، عاصم به روایت شعبه، کسائی و خلف به اماله کبری آمده و ورش نیز آن را به اماله بین‌بین از نافع روایت نموده است ❓ اما تلاوت استاد شیخ عبدالباسط به کدام قرائت است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه زبان و لثه دندان‌های ثناياى بالا، كمى پايين‌تر از مخرج لام، حرف «نون» پديدار مى‌شود 🖌 تيغه زبان به لثه بالا مى‌چسبد و دو طرف زبان به كناره‌هاى كام، روى دندان‌های بالا متصّل مى‌گردد. نرم‌كام به پایین می‌آید و راه عبور هوا از دهان را می‌بندد ✍ به این ترتیب مسیر عبور هوا به فضای خیشوم منحرف می‌شود و این همان صدای «غنّه» است ♦️ هنگام تلفظ «نون» تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيد و بدين سبب از حروف «جهر» شمرده مى‌شود 📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 📝 تحلیل 🖌 عبارت «وَمَا أَدْرَیكَ» در قرائت ابوعمرو، ابن‌عامر به روایت ابن‌ذکوان، حمزه، عاصم به روایت شعبه، کسائی و خلف‌العاشر به اماله کبری آمده و ورش نیز آن را به اماله بین‌بین از نافع روایت نموده است ❓ اما تلاوت استاد شیخ عبدالباسط به کدام قرائت است؟ 📌 برای پاسخ‌گویی دقیق به این پرسش باید بقیه اصول و فروع قرائی را نیز در این مقطع از تلاوت استاد عبدالباسط بررسی نماییم: 1️⃣ اماله هاء تانیث 🔸 عبارت است از اماله فتحه ماقبل تاء تانیث در هنگام وقف (مانند رَقَبَة) که از اصول قرائت کسائی و حمزه می‌باشد (در شاطبیه فقط برای کسائی آمده است) 2️⃣ فرش‌الحروف 🔸 قرائت کلمات «فَکَّ» و «أطعَمَ» به صیغه ماضی که در قرائت ابوعمرو، ابن‌کثیر و کسائی آمده است 🔸 قرائت کلمه «رَقَبَةً» به اعراب نصب (بنابر مفعول بودن) ایضا بر مبنای قرائت ابوعمرو، ابن‌کثیر و کسائی که البته به دلیل وقف استاد، اعراب آن ساقط گردیده است ✅ بنابراین پس از اشتراک‌گیری از اصول و فروع قرائی مشخص می‌شود که تلاوت استاد بر اساس قرائت کسائی می‌باشد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سیزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه زبان و لثه دندان‌های ثناياى بالا، كمى عقب‌تر از مخرج نون، حرف «راء» پديدار مى‌شود 🔸 مقدار كمى از پشت زبان (ظَهراللسان = ظَهرالطرف) نیز در اداى اين حرف دخالت دارد 🖌 تيغه زبان بر لثه بالا كمى عقب‌تر از مخرج نون مماس شده، طورى كه راه عبور هوا تنگ مى‌شود 🔺 در اين حالت با اندک فشار هوا تيغه زبان از لثه جدا شده، هوا در خلال زنش‌های پى‌درپى سر زبان بر لثه بالا و قسمت آغازين كام بالا خارج مى‌گردد ✍ هنگام توليد راء، تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيد و داراى صفت «جهر» است 👈 حرف راء تنها حرفى است كه با شيوه لرزشى -صفت تكرير- توليد مى‌شود. در بعضی از منابع آمده که تعداد دفعات این زنش‌ها (تکریر) ۲ یا حداکثر ۳ مرتبه باید باشد 📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup