💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت دوم
🔶 رفع التقای ساکنین به یکی از این دو روش صورت میپذیرد:
1️⃣ حذف ساکن اول
2️⃣ حرکت دادن ساکن اول
🔹 روش حذف ساکن:
این حالت وقتی اتفاق میفتد که نخستین ساکن از حروف مدی (= حرف عله) باشد. به این صورت که هرگاه حرف مدی در انتهای کلمه قرار بگیرد و کلمه بعدی نیز با ساکن آغاز شود (همزه وصل) حرف مدی حذف میشود.
🔹 مانند:
فِی ٱلْأرْض 👈 فِلْأرْض
أَمَتَّنَا ٱثْنَتَيْن 👈 أَمَتَّنَـــثْنَتَيْن
آمَنُوا ٱلَّذينَ 👈 آمَنُـلَّذينَ
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓وقف و ابتدا بر عبارت «هَذَا» در آیات زیر چگونه است؟
🌿 بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آلعمران -۱۲۵﴾
🌿 هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ ﴿ص - ۵۲﴾ إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ ﴿۵۴﴾ هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ ﴿۵۵﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿۵۶﴾ هَذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ ﴿۵۷﴾ وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ ﴿۵۸﴾ هَذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿۵۹﴾
#وقفوابتدا
#هذا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و دوم
هاء ضمیر
1⃣ اشباع هاء ضمیر
🔹 ورش در تمامی موارد اشباع هاء ضمیر مانند حفص عمل نموده مگر در ۴ مورد:
🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾
🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾
🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾
🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾
🌿 يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﴿فرقان - ۶۹﴾
🔹 ورش «هاء» کنایه را در «أَرْجِهْ» و «أَلْقِهْ» بر خلاف حفص به اشباع خوانده است. ضمن این که «یَتَّقْهِ» در روایت ورش به کسر «قاف» و اشباع «هاء» خوانده شده است.
🔹 همچنین ورش «هاء» ضمیر را در «فِيهِ مُهَانًا» در سوره فرقان به خلاف حفص، بدون صله خوانده است.
2⃣ حرکت هاء ضمیر
🔹 ورش در تمامی موارد حرکت هاء ضمیر مانند حفص عمل نموده مگر در ۲ مورد:
🌿 ... وَ ما أَنْسانِيهُ إِلَّا الشَّيْطانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ... ﴿کهف - ۶۳﴾
🌿 ... وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿فتح - ۱۰﴾
🔹 ورش هر دو عبارت «أَنْسانِيهُ» و «عَلَيْهُ» را به خلاف حفص به کسر هاء کنایه به صورت «أَنْسانِيهِ» و «عَلَيْهِ» روایت نموده است.
✅ نکته پایانی:
در باب هاء کنایه، روایت ورش نسبت به حفص قاعدهمندتر است و میتوان ادعا نمود تعداد موارد عدول از قیاس در روایت ورش تقریبا صفر است
#قرائات
#ورش
#هاءضمیر
#هاءکنایه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت سوم
🔶 چند نکته:
🔹 در صورت حذف ساکن (حرف مدی) صدای کوتاه متناظر جایگزین آن میگردد.
🔹 در رسمالخط عثمان طه حرکت جایگزین پیشبینی و قبل از هر حرف مدی قرار داده شده است.
🔹 برخی از موارد مربوط به علم صرف (مبحث اعلال) میباشد. مثلا «تَخَافُ» در حالت جزم به «لَاتَخَف» تبدیل میشود. همچنین «قُلتَ»، «مِتنَا» و «خُضتُم» از ریشه «قالَ»، «ماتَ» و «خاضَ» هستند.
🔹 خوشبختانه موارد مربوط به علم صرف در مصحف به همان صورت کتابت گردیده و شناخت و عمل به آن در حیطه علم تجوید نیست
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_598386214.mp3
757.6K
🔉 نغمه زیبای راستکردان
🗯 تحلیل:
راستکردان یکی از نغمههای اصیل در ردیف مقام رست و ویژگی اصلی آن تاکید بر روی درجه هشتم (اکتاو) مقام است. زیباترین اجراهای این نغمه را میتوان در تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل یافت.
🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاةَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿تحریم - ۱﴾
🌿 وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لأعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿بقره - ۲۲۰﴾
🌿 يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿حشر - ٢٤﴾
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿انفطار - ١٨﴾ يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ ﴿١٩﴾
🌿 وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ ﴿رعد - ۲۳﴾ سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٤﴾
#آموزش
#صوتولحن
#راستکردان
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1889828084.mp3
409.3K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوسوم
🔉 اشباع هاء ضمیر - نمونهها
🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾
🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾
🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾
🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾
#قرائات
#ورش
#هاءکنایه
#هاءضمیر
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_455552232.mp3
2.72M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت سوم
🔹 آشنایی با انتقالات غیرهمپایه - انتقالات از مقام بیات (بیات به رست در درجه چهارم - بیات به سگاه در درجه ششم)
#آموزش
#صوتولحن
#انتقالات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت چهارم
🔹 روش حرکت دادن ساکن:
این حالت وقتی اتفاق میافتد که حرف ساکن به همزه وصل برسد. در این صورت چون همزه وصل در درج کلامْ ناخواناست و بعد از آن نیز همواره حرف ساکن میآید، التقای ساکن به وجود آمده، طبق قاعده به ساکن اول کسره، ضمه، یا فتحه داده میشود.
❓ چه وقت فتحه؟ تنها در صورتی که کلمه نخست «مِنْ» باشد و پس از آن «الـ» تعریف بیاید. مانند:
▪️ مِنْ ٱلَّذینَ 👈 مِنَــلَّـذینَ
▪️ مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1777012209.mp3
2.22M
🔉 مقطع فوقالعاده زیبا با صدای حامد شاکرنژاد
۩ سوره مبارکه حدید – آیه ۲۰
🌿 اعْلَمُوا أَنَّمَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لهَوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فى الاَمْوَلِ وَ الاَوْلَدِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثمَّ یهِیجُ فَترَاهُ مُصفَرًّا ثمَّ یَكُونُ حُطماً وَ فى الاَخِرَةِ عَذَابٌ شدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضوَنٌ وَ مَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا إِلا مَتَعُ الْغُرُورِ (۲۰)
🗯 تحلیل:
▪️ مقطع با روایت خلف از حمزه و در مقام راست آغاز میشود.
▪️ در فراز «وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ ... أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» راستکردان به زیبایی اجرا میشود.
▪️ مجددا در تکرار همین فراز و از عبارت «بَیْنَكُمْ» به مقام نهاوند اشاره میشود که تا عبارت «فى الاَمْوَلِ» ادامه دارد و پس از آن مجددا به راست بازمیگردد.
▪️ در فراز بعدی «أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» مقام نواثر اجرا شده است.
▪️ فراز بعدی مجددا به راست بازمیگردد، اما از «ثمَّ یَكُونُ حُطماً» مقام صبا را میشنویم. صبا در اینجا طوری اجرا شده که درجه سوم آن روی قرار رست قرار دارد.
▪️ پس از ۳ فراز در صبا، قرائت به جای قبلی برمیگردد و این انتقال به صورت ترکیبی بسیار زیبا و مطابق با معنا اجرا شده که زیبایی آن را دوچندان میکند.
▪️ در ادامه یک بار دیگر نیز همین تکنیک لحنی یعنی انتقال از رست به صبا و بازگشت مجدد به رست اجرا میشود و مقطع با قرائت نافع به روایت ورش ختم میگردد.
#تحلیل
#قرائات
#صوتولحن
#حدید
#شاکرنژاد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_888556628.mp3
298.5K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی
۩ سوره مبارکه دهر آیه ۱۳
🗯تحلیل:
این مقطع درمقام بیات اجرا شده و شاهکار استاد در فراز سوم و جایی است که ایشان سگاه را با بیات ترکیب مینماید.
🔹 استاد در این ترکیب ساده، خلاقانه و منحصر به فرد، با هوش بالای موسیقایی خود جای مناسب را برای اجرای ثلاثی سگاه در مقام بیات پیدا و استفاده میکند.
🔹 با توجه به این که میتوان در مقام حسینی (اوج بیات) جنس رست را به راحتی به صورت جنس فرع متصل با بیات اجرا نمود و از طرفی روی درجه سوم رست، سگاه را قرار داد، بنابراین بهترین نقطه برای آغاز سگاه در دل مقام بیات، درجه سوم از جنس دوم یا همان درجه ششم مقام است، که استاد نیز با هوشمندی به همین ترتیب به سگاه اشاره و مجددا مقام را با بیات ختم مینماید
#تحلیل
#شعشاعی
#دهر
#صوتولحن
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت پنجم
🔹 روش حرکت دادن ساکن
❓ چه وقت ضمه؟ در ۲ صورت:
🔸 کلمه نخست به «میم» جمع ختم شده باشد. مانند:
هُمْ ٱلَّذینَ 👈 هُمُــلَّـذینَ
أنـتُمْ ٱلأعلَونَ 👈 أنـتُمــُلأعلَونَ
🔸 کلمه نخست فعل باشد و به «واو» جمع ماقبل مفتوح ختم شده باشد. مانند:
لَوَلَّوْا ٱلأدبارَ 👈 لَوَلَّوُلأدبارَ
فَلاتَخشَوْا ٱلنّاسَ 👈 فَلاتَخشَـوُنّــاسَ
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_180322590.mp3
6.23M
🔉 آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت پایانی
🔹 آشنایی با انتقالات غیرهمپایه - انتقالات از مقام بیات (بیات به سگاه در درجه دوم)
#آموزش
#انتقالات
#صوتولحن
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوچهارم
🔸باب همزه
🔹 حرف «همزه» به دلیل حلقی بودن و وجود صفت «نبر» از حروف ثقیل است و لهذا تقریبا در تمامی قرائتهای هفتگانه، اصل مفصلی در این باب وجود دارد.
🔹 تجوید ورش نیز بابی در همزه مفرده و بابی در همزه مزدوج (التقای همزتین) دارد.
🔸 صورت کلی تلفظ همزه در روایت ورش (و سایر روایات) یکی از ۴ حالت است:
▪️ تحقیق: ادای کامل همزه از مخرج حلق همراه با صفت «نبر»
▪️ تسهیل (بینبین): تلفظ همزه از مخرج حلق با نرمی و بدون صفت «نبر»
▪️ ابدال: تبدیل همزه به یکی از حروف مدی (ساکن یا متحرک)
▪️ حذف: عدم ادای همزه و حذف نمودن آن به طور کامل
🔸 در مقابل حالت نخست که «تحقیق همزه» نامیده شده، سایر حالات را «تخفیف همزه» نامیدهاند
#قرائات
#ورش
#همزه
#همزهمفرده
#همزهمزدوج
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت ششم
🔹 روش حرکت دادن ساکن
❓ چه وقت کسره؟
🔸 به جز موارد یادشده، در سایر موارد، رفع التقای ساکنین با کسره صورت میگیرد.
مانند:
مَنْ ٱرْتَضَی 👈 مَنِــرْتَضَی
أوْ ٱنْقُصْ 👈 أوِنْـقُصْ
لَوْ ٱتَّبَعَ 👈 لَوِتَّــبَعَ
رَجُلٌ ٱفْـتَرَی = رَجُلُنْ ٱفْـتَرَی 👈 رَجُلُنِـفْــتَرَی
مُبینٍ ٱقْتُلوا = مُبینِنْ ٱقْتُلوا 👈 مُبینِنِـقْـتُلوا
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا
🔹 چند عامل بسایر مهم در شناخت دقيق و درست محلهاى وقف و ابتدا مؤثر عبارتند از:
▪️ لغت
▪️ نحو
▪️ قرائت
▪️ تفسير
۱ - لغت (دانستن معانى لغات قرآن):
تسلط بر معانى آیات و عبارات قرآن، اولين شرط براى فهم موارد وقف و ابتداست. كسى كه معناى الفاظ و آيـات قـرآن را نـدانـد، نمىتواند اجزاى مختلف يك آيه را از یکديگر بازشناسد
#آموزش
#وقفوابتدا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوپنجم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 ورش همزه مفرده را اگر در موضع «فاء الفعل» قرار داشته باشد در ۲ صورت ابدال نموده است:
✅ همزه ساکن باشد.
✅ همزه مفتوح و ماقبل آن مضموم باشد.
🔶 همزه مفرده یعنی همزهای که در کنار همزه دیگر نیامده باشد.
🔶 موضع فاءالفعل یعنی نخستین حرف از حروف اصلی.
🔶 ابدال همزه یعنی تبدیل آن به حرف مدی متناظر با حرکت ماقبل.
▪️ مثال از ریشه أمن:
یَأمَنُ 👈 یامَنُ
یُؤمِنونَ 👈 یومِنونَ
مُؤمِنینَ 👈 مومِنینَ
مَأمَنَهُ 👈 مامَنَهُ
ٱلَّذِی ٱؤتُمِنَ 👈 ٱلَّذیــتُمِنَ
▪️ مثال از ریشه أتی:
یَأتی 👈 یاتی
فَـأتِ 👈 فـاتِ
أوِ ٱئـتِنا 👈 أویـتِنا
المَلِکُ ٱئـتونی 👈 المَلِکـوتونی
ثُمَّ ٱئـتوا 👈 ثُمّاتوا
▪️ مثال از ریشه أخذ:
یَأخُذُ 👈 یاخُذُ
لاتُؤاخِذنا 👈 لاتواخِذنا
یُؤخَذُ 👈 یوخَذُ
#ورش
#قرائات
#همزه
#ابدال
#همزهمفرده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_233481411.mp3
3.1M
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه زخرف آیات 48 تا 60
🌿 وَمَا نُرِيهِمْ مِنْ آيَةٍ إِلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِنْ أُخْتِهَا ۖ وَأَخَذْنَاهُمْ بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٤٨﴾
🌿 وَقَالُوا يَا أَيُّهَ السَّاحِرُ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ إِنَّنَا لَمُهْتَدُونَ ﴿٤٩﴾
🌿 فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ ﴿٥٠﴾
🌿 وَنَادَىٰ فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي ۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ ﴿٥١﴾
🌿 أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَٰذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ ﴿٥٢﴾
🌿 فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ ﴿۵۳﴾
🌿 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ ﴿٥٤﴾
🌿 فَلَمَّا آسَفُونَا انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٥٥﴾
🌿 فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ ﴿٥٦﴾
🌿 وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ ﴿٥٧﴾
🌿 وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ ۚ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ ﴿٥٨﴾
🌿 إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَجَعَلْنَاهُ مَثَلًا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ ﴿٥٩﴾
🌿 وَلَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْكُمْ مَلَائِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ ﴿٦٠﴾
#ورش
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinG
جلسه تخصصی قرائت
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارک
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه زخرف آیات ۴۸ تا ۶۰
🗯 تحلیل:
1️⃣ اصول
▪️ نقل و حذف:
مِنْ آيَةٍ - آيَةٍ إِلَّا - مِنْ أُخْتِهَا - هَذِهِ الْأَنْهَارُ - أَمْ أَنَا - ذَهَبٍ أَوْ – لِلْآخِرِينَ – مَثَلًا إِذَا - خَيْرٌ أَمْ - عَبْدٌ أَنْعَمْنَا - فِي الْأَرْضِ
▪️ ترقیق راء:
السَّاحِرُ – تُبْصِرُونَ – خَيْرٌ
▪️ مد بدل:
آيَةٍ – آسَفُونَا – لِلْآخِرِينَ – أَآلِهَتُنَا
▪️ صله میم جمع:
فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ
▪️ تقلیل:
نَادَى
▪️ فتح یاء اضافه:
تَحْتِي أَفَلَا
▪️ تسهیل همزه:
أَآلِهَتُنَا
2️⃣ فروع (فرشالحروف)
أَسْوِرَةٌ 👈 أَساوِرَةٌ
يَصِدُّونَ 👈 يَصُدُّونَ
✔️ نکته:
در قرائت نافع به روایت ورش، عبارت «أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ» یک آیه مستقل و عبارت «وَلَا يَكَادُ يُبِينُ» نیز یک آیه کامل است.
#ورش
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت هفتم
🔷 چند نکته:
✅ در عبارت «بِئْسَ الْاسْمُ» در آیه ۱۱ سوره حجرات به دلیل این که کلمه «ٱسْمُ» با ساکن آغاز میشود پس از افزوده شدن «الـ» التقای ساکنین پدید آمده، که با مکسور نمودن «لـ» رفع میگردد.
بِئْسَ ٱلْٱسْمُ 👈 بِئْسَـلِـسْمُ
✅ در صورت وصل آیات ۱ و ۲ سوره مبارکه «آلعمران»، بین «م» ساکن حروف مقطعه و «لـ» لفظ جلاله، التقای ساکنین پدید میآید که با فتحه رفع میگردد.
الم ﴿۱﴾ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ﴿۲﴾
الم ٱللَّهُ 👈 الف، لام، میمَ ٱللَّهُ
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا 🔹 چند عامل بسایر مهم در شناخت دقيق و درست
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت دوم
🔹 كسى كه معناى الفاظ و عبارات قـرآن را نـداند یا به آن توجه نکند، نمىتواند اجزاى مختلف يك آيه را از همديگر بازشناسد.
🔹 برای نمونه:
🌿 وَلا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿یونس - ۶۵﴾
🔸 مـمـكن است كسى آیه را بدون وقـف بـركـلمه «قَوْلُهُمْ» بخواند، در حالى كه عدم وقف در این موضع، در ذهن شنونده اين توهم را پديد میآورد كه عبارت «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» قول مشركان است! حال آنكه ايـن عـبـارت، قـول خداوند است و در واقع بيان علت براى حكم قبلى است.
🔸 يعنى خداوند به پيامبرش میفرماید: «سخنان پوچ و بيهوده آنان تو را اندوهگين نسازد، زيرا كه عزت ويژه خداونداست».
👈 مشابه این مورد را در آیه ۷۶ سوره مبارکه «یس» نیز مشاهده میکنیم.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1550844305.mp3
3.3M
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان
۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹
🌿 وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۱۳۵﴾
و آنان كه چون كار زشتى كنند يا بر خود ستم روا دارند خدا را به ياد مىآورند و براى گناهانشان آمرزش مىخواهند و چه كسى جز خدا گناهان را مى آمرزد و بر آنچه مرتكب شده اند با آنكه مى دانند [كه گناه است] پافشارى نمىكنند.
🌿 أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ ﴿۱۳۶﴾
آنان پاداششان آمرزشى از جانب پروردگارشان و بوستانهايى است كه از زير آن جويبارها روان است، جاودانه در آن بمانند و پاداش اهل عمل چه نيكوست.
🌿 قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۳۷﴾
قطعا پيش از شما سنتهايى [بوده و] سپرى شده است پس در زمين بگرديد و بنگريد كه فرجام تكذيبكنندگان چگونه بوده است.
🌿 هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۸﴾
اين براى مردم بيانى و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است.
🌿 وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۳۹﴾
و سستى مكنيد و غمگين مشويد كه اگر مؤمن باشید شما برتريد.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان ۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹ 🌿 وَا
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان
۩ سوره مبارکه آلعمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹
❓ از میان اجناس دوازدهگانه موسیقی قرآنی، استاد حصان در این مقطع چند جنس را اجرا نمودهاند؟ و رابطه آنها با هم به چه ترتیبی بوده است؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوششم
باب همزه – همزه مفرده
🔹 چند نکته:
✅ از آنجا که همزه در کلماتی چون «یُؤاخِذُکُم» و «لاتُؤاخِذنا» ابدال میشود، مد بدل در اینگونه کلمات ملغی است.
✅ ابدال همزه مفرده در ریشه «أوَی» صورت نمیگیرد. بنابراین همزه در کلماتی مانند «المَأوَی»، «تُؤوی»، «فَأووا» و ... به تحقیق ادا میشود.
✅ ورش همزه مفرده را در ۴ کلمه «بِئسَ»، «بِئر»، «ذِئب» و «لِئَلّا» ابدال نموده است: «بیسَ»، «بیر»، «ذیب»، «لِیـَلّا».
#ورش
#قرائات
#همزه
#همزهمفرده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت هشتم
🔷 خلاصه مباحث و نکته پایانی
✅ التقای ساکنین از عوامل ثقالت در صرف عرب و علم تجوید است و باید رفع شود.
✅ رفع التقای ساکنین با حذف یا حرکت دادن ساکن نخست انجام میشود.
✅ اگر ساکن نخست، حرف مدی باشد، رفع التقاء ساکنین با حذف صورت میگیرد.
✅ در غیر این صورت، التقاء ساکنین با حرکت دادن ساکن نخست صورت رفع میگردد.
✅ التقاء ساکنین در غالب اوقات با کسره رفع میشود، اما در مواردی ضمه و فتحه نیز به کار میرود.
❓ چرا کسره؟
❓ چرا ضمه؟
❓ چرا فتحه؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت سوم
🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد، زيرا بدون شناخت اجزاى يك جـمـلـه و نـقش هريك، نمىتوان وقف و ابتداى درست را از نادرست تشخيص داد.
🔷 به طور مثال، در آيه «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ ...» (بقره - ۱۲۴) كسى كه نداند كلمه «رَبُّه» فاعل «ابْتَلی» است، مـمكن است بپندارد كه «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ» يك جمله كامل و داراى فعل و فاعل و مفعول است و بر آن وقف كند، در حالى كه با اين وقف، بين فعل و فاعل فاصله انداخته كه وقفى قبيح است.
🔷 نمونه دیگر، به کلمه «هَذَا» در آیات زیر دقت کنید:
🌿 بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آلعمران -۱۲۵﴾
🌿 هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ ﴿ص - 53﴾ إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ ﴿۵۴﴾ هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ ﴿۵۵﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿۵۶﴾ هَذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ ﴿۵۷﴾ وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ ﴿۵۸﴾ هَذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿۵۹﴾
🔸 در نخستین آیه، در صورت وقف اضطراری بر «رَبُّكُمْ»، نمیتوان از «هَذَا» ابتدا نمود. زیرا از لحاظ نحوی بین صفت و موصوف فاصله میافتد.
🔸 در مجموعه آیات سوره «ص» وقف بر «هَذَا» و نیز ابتدا از آن در آیات ۵۵ و ۵۷ صحیح است، زیرا «هَذَا» یک جمله کامل (مبتدا با خبر مقدّر) است.
🔸 اما در آیات ۵۳ و ۵۹ تنها ابتدا از «هَذَا» صحیح و وقف برآن قبیح است.
🔸 در آیه ۵۴ نیز وقف بر «هَذَا» و ابتدا از آن قبیح است.
❓ چرا؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup