بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
رازقیت خداوند متعال
آیه و ترجمه
قُلْ مَنْ یرْزُقُکمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ یمْلِک السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ مَنْ یخْرِجُ الْحَی مِنَ الْمَیتِ وَ یخْرِجُ الْمَیتَ مِنَ الْحَی وَ مَنْ یدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَیقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ
بگو: چه کسی از آسمان و زمین شما را روزی میدهد؟ یا چه کسی مالک گوش و چشمهاست؟ وچه کسی زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون میآورد و چه کسی کار هستی را سامان میدهد؟ (در پاسخ) خواهند گفت: خدا. پس بگو: آیا از کیفر پرستش غیر خدا پروا نمیکنید؟
[سوره یونس آیه 31]
نکتهها
برای بیرون آوردنِ مرده از زنده و زنده از مرده که کار خداوند است، نمونههایی گفتهاند، از جمله: خروج انسان از نطفه و نطفه از انسان، جوجه از تخم و تخم از جوجه، گیاه از دانه و دانه از گیاه، فرزند صالح از پدر و مادرِ فاسد و فرزند فاسد از والدین شایسته.
از اینکه در آیه از میان تمام اعضای انسان، تنها نام چشم و گوش آمده است، شاید به خاطر آن باشد که در میان اعضای بدن، کار آمدترین قوا این دو عضو میباشد، زیرا ورود معلومات به ذهن از این دو راه است.
پیامها
1- شیوهٔ سؤال و واداشتن انسانها به فکر و رجوع به فطرت، از وظایف مربیان آسمانی است. «قُلْ مَنْ یرْزُقُکمْ»
2- خداوند، آسمان و زمین را در رزق و ارتزاق انسان دخالت داده است. «یرْزُقُکمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»
3- رزق دادن، آفریدن و اداره کردن، از سنّتهای دائمی الهی است. «یرْزُقُکمْ، یمْلِک، یخْرِجُ، یدَبِّرُ» (فعل مضارع رمز استمرار است)
4- جهان آفرینش، پیوسته به تدبیر نیاز دارد و وحدت تدبیر، نشانهٔ وحدت ربوبیت است. «مَنْ یدَبِّرُ الْأَمْرَ»
5- رزق ما، شنیدن و دیدن ما، زندگی و مرگ ما، همه به دست خداست و جز او کسی و چیزی در این زمینهها توانایی و حاکمیت ندارد. أَمَّنْ یمْلِک السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ ... فَسَیقُولُونَ اللَّهُ
6- فکر در نعمتها و قدرت الهی، از شیرینترین، ملموسترین، عمومیترین، سادهترین و عشق آفرینترین راههای خداشناسی است. قُلْ مَنْ یرْزُقُکمْ ... فَسَیقُولُونَ اللَّهُ
7- مشرکان نیز در درون خود، خدا را آفریدگار هستی میدانند. «فَسَیقُولُونَ اللَّهُ»
8- تنها عقیده کافی نیست، عمل هم لازم است. «فَسَیقُولُونَ اللَّهُ، فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ»
9- شناخت و علم، زمینهساز تقواست. «فَسَیقُولُونَ اللَّهُ، فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ»
منبع
برگرفته از تفسیر نور، جلد 3، صفحه 565 الی 566
موضوع و شماره مطلب
#رازقیت_خداوند_متعال
#10104
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
بیزاری از دشمنان خداوند
آیه و ترجمه
لا یتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ یفْعَلْ ذلِک فَلَیسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ یحَذِّرُکمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ
نباید اهل ایمان، بجای مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود برگزینند و هر کس چنین کند نزد خدا هیچ ارزشی ندارد، مگر آنکه از کفّار پروا و تقیه کنید (وبه خاطر هدفهای مهمتر، موقّتاً با آنها مدارا کنید) و خداوند شما را از (نافرمانی) خود هشدار میدهد و بازگشت (همه) به سوی خداوند است.
[سوره آلعمران آیه 28]
پیامها
1- پذیرش ولایت کفّار از سوی مؤمنان، ممنوع است. «لا یتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ» (اگر مسلمانان جهان تنها به این آیه عمل میکردند الآن وضع کشورهای اسلامی این چنین نبود.)
2- در جامعه اسلامی، ایمان شرط اصلی مدیریت و سرپرستی است. «لا یتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ»
3- ارتباط سیاسی نباید مُنجرّ به سلطه پذیری یا پیوند قلبی با کفّار شود. «لا یتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ»
4- ارتباط یا قطع رابطه باید بر اساس فکر و عقیده باشد، نه بر اساس پیوندهای فامیلی، قومی و نژادی. «الْمُؤْمِنُونَ، الْکافِرِینَ»
5- هرکس به سراغ کفّار برود، خداوند او را به حال خود رها واز امدادهای غیبی خود محروم میسازد. «وَ مَنْ یفْعَلْ ذلِک فَلَیسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیءٍ»
6- ارتباط ظاهری با کفّار برای رسیدن به اهداف والاتر، در مواردی جایز است. «إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً»
منبع
برگرفته از تفسیر نور، جلد 1، صفحه 494 الی 495
#بیزاری_از_دشمنان_خداوند
#10105
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّ هٰذَا اَلْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلَّذِينَ يَعْمَلُونَ اَلصّٰالِحٰاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً ﴿سوره مبارکة الإسراء آیه 9﴾
🌷🌷🌷
این قرآن، به راهی که استوارترین راههاست، هدایت میکند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام میدهند، بشارت میدهد که برای آنها پاداش بزرگی است.
🌷🌷🌷
شکر خدایی را که بر ما منت نهاد و توفیق نشر معارف الهی را از طریق این مجموعه در اختیار ما قرار داد.
🌷🌷🌷
در مجموعه پیشرو روزانه آیاتی از کلام اللّه مجید جهت انس هر بیشتر با این معارف بلند الهی ارسال میشود.
🌷🌷🌷
ویژگیهای مجموعه:
1. ارسال موضوعی آیات؛ این کار باعث میشود تا مخاطبین ما بعد از گذشت مدت زمانی یک نگاه جامع نسبت به مطالب کتاب الهی پیدا کنند.
🌹🌹🌹
2. موضوعات بیان شده به گونهای در کانال قرار داده میشوند که امکان جستجوی موضوع و پیدا کردن آیات مورد نظر در کانال فراهم باشد.
🌹🌹🌹
3. در کنار هر طلب سعی شده است تا عکسنوشته مربوط به آن نیز تهیه شود.
🌹🌹🌹
4. علاوه بر تهیه عکسنوشته از آیات نور، شماره هر مطلب در تصویر مربوط به آن قرار داده شده است؛ این کار باعث میشود که بتوان مطلب مربوط به هر تصویر را در کانال مجموعه را جستجو کرد.
🌹🌹🌹
5. پیشنهاد جدی ما به شما این است که با نشر دادن تصاویر و محتواهای ارائه شده، در نشر معارف الهی سهیم باشید.
🌹🌹🌹
6. منابع مطالب بیان شده در ذیل هر مطلب بیان شده است و مطالب کاملاً مستند هستند.
🌹🌹🌹
سُبْحٰانَ رَبِّكَ رَبِّ اَلْعِزَّةِ عَمّٰا يَصِفُونَ
وَ سَلاٰمٌ عَلَى اَلْمُرْسَلِينَ
وَ اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ
.
25101.jpg
1.15M
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
احسان به پدر و مادر
إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا [آیه 23 سوره مبارکه إسراء]
ترجمه
اگر يكى از آن دو يا هر دو نزد تو به پيرى رسيدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجيده و بزرگوارانه سخن بگو.
تفسیر
• هرچه نياز جسمى و روحىِ والدين بيشتر باشد، احسان به آنان ضرورىتر است. «يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ»
• پدر و مادر سالمند را به آسايشگاه نبريم، بلكه نزد خود نگهداريم. «عِنْدَكَ»
• وقتى قرآن از رنجاندن سائل بيگانهاى نهى مىكند، «أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» تكليف پدر و مادر روشن است. «وَ لا تَنْهَرْهُما»
• هم احسان لازم است، هم سخن زيبا و خوب. إِحْساناً ... قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً (بعد از احسان، گفتار كريمانه مهمترين شيوهى برخورد با والدين است.)
• در احسان به والدين و قول كريمانه، شرط مقابله نيامده است. يعنى اگر آنان هم با تو كريمانه برخورد نكردند، تو كريمانه سخن بگو. «وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً»
برگرفته از تفسير نور، ج5، ص: 41
موضوع و شماره مطلب
#احسان_به_والدین
#25101
هدایت شده از 📚 حکایت و داستان های شنیدنی 📚
انعکاسزندگی
پسر و پدري در کوه قدم میزدند که ناگهان پای پسر به سنگی گیر کرد، به زمین افتاد و داد کشیده:
آآآييي!! صدایی از دوردست آمد: آآآييي!!
پسر با کنجکاوی فریاد زد: کی هستی؟ پاسخ شنید: کی هستی؟ پسرك خشمگین شد و فریاد زد ترسو!
باز پاسخ شنید: ترسو!
پسرك با تعجب از پدرش پرسید: چه خبر است؟ پدر لبخندی زد و گفت: پسرم، توجه کن و بعد با صدای بلند فریاد زد: تو یک قهرمان هستی! پسرك باز بیشتر تعجب کرد و پدرش توضیح
داد: مردم میگویند که این انعکاس کوه است ولی این در حقیقت انعکاس زندگی است.
هرچیزی که بگویی یا انجام دهی، زندگی عیناً به تو جواب میدهد. اگر عشق را بخواهی، عشق بیشتری در قلبت به وجود می آید و اگر به دنبال موفقیت باشی،آن را حتما به دست خواهی آورد. هر چیزی را که بخواهی، زندگی همان را به تو خواهد داد.
#حکایتهای_شنیدنی
•✾📚 @Hekayat_shenidani 📚✾•
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹
30 آل عمران» ۰۰۰تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً
آرزو مىكند، اى كاش! بين آن عمل و او فاصلهاى دور مىبود.
🔥 گنهكاران، در قيامت از اعمال خود شرمندهاند، امّا چه سود؟
«تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها»
🔥 بسيارى از اعمالى كه در دنيا مورد علاقه انسان است، در قيامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت.
«تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً»
🔥در روز قيامت، پشيمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. كلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بكار مىرود.
«لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً»
#درسهای_قرآنی صفحه54
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
.💚 @twonoor💚
شهارت حضرت زهرا (س).mp3
24.26M
عمریست رهین منت زهرائیم
مشهور شده به عزت زهرائیم
مُردیم اگر به قبر ما بنویسید
ما پیر غلام حضرت زهرائیم
شهارت حضرت صدیقه طاهره بر شیعیان تسلیت باد
.
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹
❤️قلب انسان یک ورودی دارد و یکخروجی
هر چیز که وارد آن شود
آن چیزِ دیگر از آن خارج میشود
یعنیفقط یکچیز میتواند درآن باشد نهبیشتر!
اگرخدا واردقلبشد💝همهچیز بیرونمیرود
و اگر چیز دیگر آمد 🖤خدا بیرون میرود
البته عشق به اهل بیت(ع)💖، همسر، فرزند، مردم و خوبانِ عالم در طول عشق به خداست و منافاتی با آن ندارد👌
سوره احزاب، آیه۴
#به_ترجمه_آیات_دقت_کنید
#فهم_قرآن_آسان_است
@twonoor
اخلاص و تأثیرات آن
آیه و ترجمه آن
وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
به اهل كتاب فرمانى داده نشده جز آنكه خدا را بپرستند در حالى كه دين را براى او خالص ساخته و گرايش به حق داشته باشند و نماز را به پا دارند و زكات بپردازند و اين است دين استوار.
[سوره مبارکه بینه آیه 5]
نكتهها
«حُنَفاءَ» جمع «حنيف» به معناى گرايش به حق است، در برابر كلمه «جنيف» كه به معناى گرايش به باطل است.
اگر آيه «ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» را در كنار آيه «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ» [سوره مبارکه روم آیه 30] بگذاريم مىتوان استفاده كرد كه عبادت خالص و بىپيرايه و رابطه با خدا (نماز) و كمك به ديگران (زكات)، از امور فطرى هر انسانى است.
پيامها
1- سليقهها و هوسهاى ديگران متغيّر است. دين پايدار و ثابت، سرسپردگى خالصانه به خداى ثابت است. مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ... ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
2- ايمان بدون نماز و زكات استوار نيست. «يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ»
3- توجه به سابقه لجاجتها و تفرقهها، سبب تسلّى پيامبر و پيروان است. وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِينَ ... إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ
4- توحيد و پرستش خالصانه خداوند، عامل وحدت است. وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ ... وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ
5- پيامبران، مردم را به سوى خدا دعوت مىكردند نه خود. «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ»
6- خالص و بى پيرايه بودن، رمز بقاء است. مُخْلِصِينَ ... ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
7- فرمان توحيد و نماز و زكات در تمام اديان آسمانى بوده است. وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ ...
منبع
برگرفته از تفسير نور، ج10، ص: 556 الی 557
شماره مطلب در صفحه اجتماعی
#102101
هدایت شده از سبک زندگیاسلامی 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبورباش..!
سوره هود آیه 115
#زندگی_اسلامی
•✾ @Lifestyle_elsami ✾•
Sibsorkhi-13961214[04].mp3
26.07M
ایام عزاداری مادرسادات تسلیت باد 🏴
#قرآن_در_زندگی_امام_حسین
معلم به یکی از فرزندان امام حسین(ع) سوره حمد را آموزش داد. وقتی فرزندِ امام آن را نزد پدر خواند، امام حسین(ع) به آن معلم هزار دینار و لباس عطا کرد و دهانش را پر از جواهرات کرد💎
به حضرت اعتراض کردند که آموزش یک سوره این همه عطا و تشویق لازم نداشت!
امام فرمود: این عطا و بخشش چگونه میتواند با تعلیمی که او میدهد، برابری کند!
آری! حسـ❤️ــین قدر قـ💙ـرآن را میدانست
#قرآن_و_اهلبیت_جدا_نشدنیاند
@twonoor
استقامت در مسیر اسلام
آیه و ترجمه آن
وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً
و در تعقيب دشمن سستى نكنيد، اگر شما رنج مىكشيد، همانا آنان نيز همان گونه كه شما رنج مىبريد رنج مىبرند، در حالى كه شما چيزى (امدادهاى غيبى و بهشت) از خداوند اميد داريد كه آنان اميد ندارند، و خداوند دانا و حكيم است.
[سوره مبارکه النساء آیه 104]
نكتهها
پس از جنگ احد، ابوسفيان بالاى كوه احد رفت و شعار داد كه پيروزى ما در مقابل شكست سال گذشته در جنگ بدر بود. ياران پيامبر صلى الله عليه و آله گفتند: شهداى ما در بهشتند و كشتههاى شما در دوزخ.
آنان شعار دادند: «انّ لنا العزّى و لا عزّى لكم» ما بت عُزّى داريم ولى شما نداريد، مسلمانان پاسخ دادند: «اللّه مولانا و لا مولى لكم» خداوند مولاى ماست ولى شما مولى نداريد.
آنگاه كفّار به نام بت هُبَل شعار دادند: «اعلُ هُبَل» سر بلند باد بت هُبَل. مسلمانان در پاسخ فرياد زدند: «اللّه اعلى و اجلّ» خداوند بالاتر و جليلتر است. پس از نزول اين آيه، پيامبر فرمان بسيج عمومى (حتّى زخميان) را صادر كرد، تا با اين حركت، فكر بازگشت كفّار از سرشان بيرون رود.
پيامها
1- مسلمانان بايد روحيّهى قوى داشته باشند و شكستهاى موردى (مثل احد) آنان را سست نكند. «وَ لا تَهِنُوا»
2- به جاى موضع تدافعى، در تعقيب دشمن و در حالت تهاجمى باشيد. «لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ»
3- از عوامل روحيّه گرفتن مؤمنان، مقايسهى دردهاى خود با رنج ديگران و اميد و توجّه به امدادهاى الهى و آگاهى اوست. «فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ»
4- با همهى آسيبها و تلخىهاى جنگ، شما پيروزيد، چون اميد به الطاف الهى داريد. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ»
5- مسلمانان، اميدهاى گونهگون از خدا دارند. اميد به امدادهاى غيبى، پيروزى، مرعوب شدن دشمن، پاداشهاى معنوى و امثال آن. (مورد اميد در آيه ذكر نشده و هر اميدى را شامل مىشود). «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ»
6- اميد، بزرگترين اهرم حركت و سرمايهى روحى رزمنده است. يا شهادت و سعادت، يا پيروزى. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ»
7- رنج و مشقّت مؤمنان در جنگها، در مدار علم و حكمت خداوند است و لذا از آن جلوگيرى نمىكند. «عَلِيماً حَكِيماً»
منبع
برگرفته از تفسير نور، ج2، ص: 149 الی 151
شماره مطلب در صفحه اجتماعی
#103101
.
خشوع و اشک در سجده
آیه و ترجمه آن
وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعاً
و گريهكنان بر چانهها (به سجده) مىافتند و همواره بر خشوعشان افزوده مىشود.
[سوره مبارکه الإسراء آیه 109]
پيامها
1- گريه در حال عبادت و سجود، ارزشمند است. «يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ»
2- ذكر خدا در سجده، نشان دهندهى ارزش سجده است. «يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ»
3- گريه از بركات و آثار علم است. «أُوتُوا الْعِلْمَ يَبْكُونَ»
4- اشكى ارزشمند است كه دائمى باشد، نه لحظهاى. «يَبْكُونَ»
منبع
برگرفته از تفسير نور، ج5، ص: 131 الی 132
شماره مطلب در صفحه اجتماعی
#104101
.
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹
امیرالمؤمنین علیه السلام:
شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاریهايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگترين دردهاست و آن، درد كفر و نفاق و انحراف و گمراهى است...
هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت میشود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم میگردد
از خطبه 176 نهج البلاغه
┏━✨🕊✨🕊✨┓
🆔 @twonoor
┗━✨🕊✨🕊✨┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹شعرخوانی درباره شهادت حضرت زهرا و اشکهای رهبر انقلاب
🏴تحسین حضرت آیتالله خامنهای درباره نکته ابتکاری موجود در شعر
◼️دیوار دم میداد، در بر سینه میزد
محراب مینالید، منبر داشت میسوخت
@twonoor
🌺 هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌺
🍂 در تجارتی پرسود با خدا سرمایه گذاری کنید. 🍂
🕋 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ......
(صف/١٠-١٢)
⚡️ترجمه:
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آيا شما را بر تجارتى كه از عذاب دردناك(قيامت) نجاتتان دهد، راهنمايى كنم؟
📣مژده به کسانی که دنبال سود کلان، ماندگار و ابدی هستن:
🔴 با خدا وارد معامله شوید:
شما اولا ايمان و باور قوی به خدا و رسول داشته باشید و ثانیا با مال و جانتان در راه خدا تلاش کنید.(از مال و جان در راه خدا هزینه کنید)
✅ در عوض خداوند متعال هم از عذاب الیم نجاتتان میدهد،
هم گناهانتان را پاک می کند،
و هم شما را وارد بهشت هایی می کند که از زیر درختانش نهرهای متعدد جاری است با خانه هایی دلپذیر، که تا ابد در آنجا متنعم باشید.
☘معامله از این پرسودتر سراغ دارید؟
💚 @twonoor💚
4_5881911622577948362.mp3
1.61M
♨️امام زمان(عج) و غم شیعیان آخر الزمان
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #هاشمی_نژاد
#سخنرانی
#امام_زمان
#آخر_الزمان
┏━✨🌹✨🌸✨━┓
🆔 @twonoor
┗━✨🌸✨🌹✨━┛
احسان به پدر و مادر
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا [آیه 24 سوره مبارکه إسراء]
ترجمه
و از روى مهربانى و لطف، بالِ تواضع خويش را براى آنان فرودآور و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان گونه كه مرا در كودكى تربيت كردند.
تفسیر
فرزند در هر موقعيّتى كه هست، بايد متواضع باشد و كمالات خود را به رُخ والدين نكشد.
تواضع در برابر والدين، بايد از روى مهر و محبت باشد، نه ظاهرى و ساختگى، يا براى گرفتن اموال آنان.
فرزند بايد نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برايشان از خداوند رحمت بخواهد.
دعاى فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمىداد.
دعا به پدر و مادر، فرمان خدا و نشانهى شكرگزارى از آنان است.
در دعا از كلمه «رَبِّ» غفلت نكنيم.
رحمت الهى، جبران زحمات تربيتى والدين است. «رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي» گويا خداوند به فرزند مىگويد: تو رحمت خود را دريغ مدار و از خدا نيز استمداد كن كه اداى حقّ آنان از عهدهى تو خارج است.
گذشتهى خود، تلخىها و مشكلات دوران كودكى وخردسالى را كه بر والدين تحميل شده است از ياد نبريد.
پدر و مادر بايد بر اساس محبّت فرزندان را تربيت كنند.
انسان بايد از مربّيان خود تشكّر وقدردانى كند.
تفسير نور، ج5، ص: 42
#احسان_به_والدین
#25102
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌺
🤗به تصویر کشیدن شیرین ترین داستان قرآن با صدای عبدالباسط
3⃣بخش سوم
🌟 داستان یوسف پیامبر (ع) با صدای دلنشین عبدالباسط
#به_ترجمه_آیات_دقت_کنید
@twonoor
هدایت شده از سبک زندگیاسلامی 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایمانت چقدر؟
🎙 حجه الاسلام قرائتی
#سبک_زندگی_اسلامی
•✾ @Lifestyle_elsami ✾•
برتری ایمان نسبت به عمل
سوره مبارکه التوبة آیه 19
أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
آيا آبرسانى به حاجيان و تعمير مسجدالحرام را همانند كسى قرار دادهايد كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده و در راه خدا جهاد كرده است؟ اين دو نزد خداوند يكسان نيست و خداوند گروه ستمگر را هدايت نمىكند.
نكتهها
عباس، عموى پيامبر و شِيبه به يكديگر افتخار مىكردند؛ عباس به آبرسانىِ خود به زائران خانهى خدا مىباليد و شِيبه به كليددارى كعبه.
على عليه السلام به آن دو فرمود: ولى من با سنّ كم خود، به اين افتخار مىكنم كه شما با جهاد و شمشير من ايمان آورديد. عباس ناراحت شده و نزد پيامبر صلى الله عليه و آله از على عليه السلام شكايت كرد. اين آيه نازل شد. [تفسير نمونه؛ كافى، ج 8، ص 204]
على عليه السلام بارها براى اولويّت خويش به اين آيه استشهاد كرد، چرا كه ايمان و جهاد، برتر از خدماتِ دورانِ شرك است كه فاقد ارزش معنوى است.
منبع
برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 394
#انس_روزانه_با_آیات_الهی
@Quran_Me
.
عدم اجازه به مشرکان برای تعمیر مساجد
سوره مبارکه التوبة آیه 17
ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدِينَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُونَ
مشركان حقّ ندارند مساجد خدا را با آنكه به صراحت بر كفر خويش گواهى مىدهند، تعمير كنند. آنان كارهايشان (به خاطر بىايمانى) تباه شده است و در آتش، جاودان خواهند بود.
نكتهها
گرچه شأن نزول آيه دربارهى تعمير مسجدالحرام است، ولى حكم آن براى همهى مساجد است و به همين جهت كلمهى «مَساجِدَ» به كار رفته است، نه «مسجد الحرام».
توليت مسجدالحرام و تعمير و رسيدگى به آن، در صدر اسلام تا قبل از فتح مكّه، در دست مشركان بوده است.
يكى از موارد اعلام شده در برائت، توسّط حضرت على عليه السلام، اين بود كه مشركان حق تعمير مسجد الحرام را ندارند، بلكه حقّ ورود به آنجا را هم ندارند. (در آيهى 27 مىآيد)
منبع
برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 391 الی 392
#انس_روزانه_با_آیات_الهی
@Quran_Me
.