eitaa logo
خانه قرآن نورالهدایه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
681 ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
: ؟🧐 فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ (185- آل عمران) 👇👇👇 ✍ از نظر قرآن کسی سعادتمند است و عاقبت به خیر که بتواند خود را از جاذبه های گناه و معصیت که حقیقتی جز آتش ندارند ❌ رهانده و قدم در بهشت گذارد👌. ✍ «زحزح» در اصل به معنى این است كه انسان خود را از تحت تاثیر جاذبه و كشش چیزى به تدریج، خارج و دور سازد و«فاز» در اصل به معنى نجات از هلاكت و رسیدن به محبوب است.😊(11) ✍ بر این اساس آیه مورد بحث می گوید: كسانى كه از تحت تاثیر جاذبه دوزخ، دور شوند و داخل در گردند، نجات یافته و محبوب و مطلوب خود را پیدا كرده ‏اند.🌸 ✅ سه نکته:👇👇👇 1⃣. جاذبه عجیبی که در هوس‏هاى زودگذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروت‏هاى غیر مباح وجود دارد همان جذبه آتش دوزخ است که هر انسانی را به سوی خود می کشاند.🔰 2⃣. اگر مردم نكوشند و خود را از تحت جاذبه این عوامل فریبنده، دور ندارند، تدریجا به سوى آن جذب خواهند شد.🔰 3⃣. آنها كه با تربیت و تمرین و آموزش و پرورش الهی، خود را به تدریج، كنترل مى‏نمایند و به مقام نفس مطمئنه (روح آرام شده) مى‏رسند نجات یافتگان واقعى محسوب مى‏شوند و احساس امنیت و آرامش مى‏كنند.🔰 ادامه دارد..... ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: !😉 لَا یَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ كَفَرُواْ فىِ الْبِلَادِ(196) مَتَاعٌ قَلِیلٌ ثُمَّ مَأْوَئهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المِْهَادُ(197- آل عمران) 👇👇👇 یکی از رایج ترین سوالاتی که پس از مقایسه وضع به ظاهر خوب بی دینان با وضع ضعیفتر دینداران می کنند (که البته همیشگی هم نیست) این است که اگر دینداری باعث نزول خیرات و برکات دنیایی می شود پس چرا وضع بی دینان بهتر از ماست؟🧐 ✍ قرآن می فرماید: فریب این زندگی مرفه و پر زرق و برق بی خدایان را نخورید ❌و وضع به ظاهر خوب آنها را دلیل بر عنایت خدا به آنها قلمداد نکنید❌. ✍ آنچه در دست آنهاست مال ناچیز و زودگذر دنیاست که خداوند به دلیلی در اختیار آنها قرار داده است؛ ✍ یا خواسته در همین دنیا با آنها تسویه حساب کند تا در آخرت بهره ای از بهشت نبرند(12)❌ 🌺 و یا قانون مهلت که در فراز پنجم گذشت را در مورد آنها اجرا کرده است. در هر صورت اینها در قیامت جایگاهی جز حهنم نخواهند داشت.❌ ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🔥حقیقت حرام خواری🔥 إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى‏ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا(10- نساء) 👇👇👇 عمل به مانند خود ما انسانها ظاهری دارد که با حواس می شود؛ ✍ باطنی هم دارد که جز با چشم باطن قابل رویت نیست. ❌ ✍ چون این هنر در همه نیست که روح عمل را ببنند و از طرفی هم دانستن این موضوع اثر تربیتی فوق العاده ای دارد در بخشی از آیات و روایات آن چهره ملکوتی برخی عبادات و معاصی بیان شده است.👌 ✍ یکی از آیاتی که به این مهم پرداخته نمونه ای از تجسم اعمال را مطرح کرده است همین آیه مورد بحث است که حقیقت و چهره باطنی مال حرام(13) را اینگونه بیان می کند: كسانى كه اموال یتیمان را به ناحق تصرف می كنند در حقیقت آتش می خورند و به زودی در جهان دیگر هم داخل در آتش برافروخته‏اى می شوند كه آنها را به شدت می سوزاند. پس حرام خواران علاوه بر اینکه در این دنیا آتشی را وارد بدن خود می کنند در قیامت هم وارد جهنم شده و به شدت خواهند سوخت.(14) ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| هرچــه ماه است... | فــدای رخ مهتابی تو!🌙 💚 ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
: 🧐 شما که نمی دانید چه کسی برای شما مفید تر خواهد بود👍 لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَكمُ‏ْ نَفْعًا فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِیمًا حَكِیمًا(11- نساء) 👇👇👇 💠 برخی مومنین هنگام وصیت با توجه به شناختی که نسبت به ورثه خود دارند قانون خدا (احکام ارث) را نادیده گرفته و مال خود را به گونه ای دیگر تقسیم می کنند. 😒 ✍ در این تقسیم بندی ورثه ای که به نظر برایش مفیدتر خواهند بود سهم بیشتری می برند و کسانی که امید چندانی به نفعشان نیست سهم کمتری عایدشان می شود.در این فراز خداوند متعال بعد از بیان احکامی در تقسیم ارث این طرز تفکر را خطا خوانده و می فرماید: 🧡 شما که نمی دانید کدام یک از این ورثه برای شما مفیدتر خواهد بود. شما که از آینده خبر ندارید ❌ ❤️ شاید همین کسی که امروز مال بیشتری به او داده اید فردا خودش یا فرزندانش با همین اموال شما لعن و نفرین برای شما بخرد و در عوض آن دیگری با تمام قوا برزخ و قیامت شما را آباد کند شما چه می دانید پس اموالتان را بر اساس آنچه که خدا مقرر کرده است بین ورّاث خود تقسیم کنید.(15). 🍂امید پیشگر بخش قرآن تبیان ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 تلاوت سوره مبارکه کوثر 👌 بسیار زیبا❤️ ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
⭕️⭕️⭕️ ⭕️⭕️ ⭕️ جزء 5⃣ 🔻🔻▫️
فراز اول😍 ✅ آسان خدا را سخت کرده‌ایم👌 یُرِیدُ اللَّهُ أَن یخَُفِّفَ عَنکُمْ وَ خُلِقَ الْانسَنُ ضَعِیفًا(28- نساء) 👇👇👇 🌺 ازدواج یا همان نکاح شرعی راهکاری است حلال و آسان که خداوند متعال برای سامان دادن به غریزه شهوت و جنس مخالف خواهی، پیش روی انسان قرار داده است. ✍ انسان به طبع اولیه در برابر خواهش‌های نفس خود ضعیف و ناتوان خلق شده تا با تربیت آن در مکتب انسان سازی قوی و قدرتمند شود. ✍ از اسباب تربیت نفس و رام کردن نفس چموش دادن پاسخی واقعی به درخواست‌های بجای اوست؛ ازدواج یکی از این موارد است که در حوزه غریزه جنسی خداوند آن را تنها پاسخ درست به درخواست آن قرار داده است و به شکل‌های متعددی آن را تا حد امکان آسان گرفت تا بهانه‌ای برای آلوده دامنی برای کسی نماند.(1)❌ ✅ در اسلام پس از رضایت طرفین(2)؛ فقط چند جمله کوتاه لازم است تا دو جنس مخالف به هم محرم شوند و ازدواج صورت گیرد؛ ✍ولی ما چنان کار را بر خود سخت کرده‌ایم که آسانی ازدواج گم شد و به یکی از دشوارترین و طاقت‌فرساترین اقداماتی تبدیل شد که می‌توان تصور کرد. ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراز دوم😍 👌 تصرف در اموال دیگران تنها از راه شرعی جایز است👌 یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَکُونَ تجَِرَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ (29- نساء) 🔰🔰🔰 این آیه در واقع زیر بنای قوانین اسلامی در مسائل مربوط به معاملات و مبادلات مالی را تشکیل می‌دهد😊 و به همین دلیل فقهای اسلام در تمام ابواب معاملات به آن استدلال می‌کنند.👌 ✍ آیه خطاب به افراد با ایمان می‌گوید: اموال یکدیگر را از طرق نابجا و غلط و باطل نخورید؛ ❌ 🌸 یعنی هر گونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون یک مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته است(3). 💠 بر اساس این آیه تصرف در اموال دیگران تنها به واسطه یکی از مجوزات شرعی مثل بیع و اجاره و مانند آن ممکن خواهد بود و هرگونه تصرف که بدون مجوز شرعی صورت گیرد مانند قمار و شرکت‌های هرمی و مانند آن، مصداق اکل به باطل بوده و از نظر شرع حرام خواهد بود. ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراز سوم😍 ☺️ از کبیره‌ها بگذر تا خدا از صغیره هایت گذر کند👌 إِن تجَْتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهَْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا(31- نساء) 👇👇👇 از آیه شریفه دو مطلب استفاده می‌شود: ✅ اول اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛👌 ✍ اما وقتی گناهان با هم مقایسه می‌شوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق می‌یابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهم‌تر و شدید تر باشد. ✅ دوم اینکه هر چند سیئات تمام گناهان را شامل می‌شود اما در این آیه منظور از گناهانی که خدا از آن می‌گذرد به دلیل مقابله، گناهان صغیره است.(4) ✍ بنابراین این آیه با صراحت می‌گوید: اگر شما گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده ترک کنید؛ ما گناهان صغیره تان را می‌بخشیم و شما را به بهشت و مقام قرب الهی‌ وارد می‌کنیم. ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 تلاوت آیه 62 و 63 سوره مبارکه مریم 👌 بسیار زیبا❤️ در آنجا کلام لغو و بیهوده ای نمی شنوند، بلکه آنچه می شنوند فقط سلام و درود است؛ و در آنجا صبح و شام، رزقشان برای آنان [آماده] است این است بهشتی که به هر کس از بندگان خود که پرهیزکار باشد، به میراث می دهیم. ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فراز چهارم😍 🔴 🔴 وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا(64- نساء) 👇👇👇 🔵 در این آیه راه بازگشت را به روی و آن‌ها که به نحوی از انحاء گناهی شدند، گشوده و به یکی روش‌های که تضمین در آن شده اشاره می‌کند.😊 👌 که اگر گنه‌کار نادمی به رسول خدا ص پناهنده شده و در پیشگاه او از خداوند بخشنده طلب عفو و بخشش نماید رسول الله نیز دست به دعا برداشته و برای او درخواست آمرزش نماید خداوند خواسته او را اجابت کرده و گنه‌کار را می‌بخشد💕. ✌🏻 دو نکته:🔰🔰 1. از این آیه پاسخ کوبنده‌ای است به کسانی که توسل جستن به پیامبر صلی الله علیه و آ له و یا امام علیه السلام را یک نوع شرک می‌پندارند؛ 😉 زیرا این آیه به وضوح می‌گوید که آمدن به سراغ پیامبر صلی الله علیه و آ له و او را در پیشگاه الهی قرار دادن و وساطت و استغفار او برای گنه‌کاران است و موجب پذیرش توبه و نزول رحمت الهی است.👌 2. همان‌گونه که از آیه بدست می‌آید و ما به آن معتقدیم؛ 🌸 پیامبر صلی الله علیه وآله آمرزنده گناه نیست؛ ❌ او تنها می‌تواند از خدا طلب آمرزش کند. این آیه پاسخ دندان شکنی است به آن‌ها که منکر این گونه وساطت هستند.(5) ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراز پنجم 😍 ✍ هر نوع اظهار محبتی را پاسخ دهید!😍 وَ إِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنهَْا أَوْ رُدُّوهَا (86- نساء) 👇👇👇 🌺 هنگامی که کسی به شما تحیت گفت، پاسخ آن را به بدهید و یا لا اقل به طور به او برگردانید. 🌸 «تحیت» در لغت از ماده «حیات» و به معنی دعا کردن برای حیات دیگری است خواه این دعا به صورت سلام علیک (خداوند تو را به سلامت دارد) باشد و یا حیاک اللَّه (خداوند تو را زنده بدارد) و یا مانند آن؛ ولی معمولاً از این کلمه هر نوع اظهار محبتی را که افراد به وسیله سخن، با یکدیگر می‌کنند شامل می‌شود که روشن‌ترین مصداق آن همان سلام کردن است. ✍ ولی از برخی روایات و همچنین تفاسیر استفاده می‌شود که «تحیت» اظهار محبت‌های عملی نیز شامل می‌شود.(6) 💠 با این بیان می‌توان گفت که آیه شریفه یک حکم کلی و عمومی در زمینه تمام تحیت‌ها و اظهار محبت‌هایی است که از طرف افراد مختلف می‌شود.(7) ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراز ششم 😍 ♨️ هر جایی نمی‌شود ماند و به هر جایی نمی‌شود رفت !♨️ إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّئهُمُ الْمَلَئکَةُ ظَالِمِی أَنفُسِهِمْ قَالُواْ فِیمَ کُنتُمْ قَالُواْ کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فیِ الْأَرْضِ قَالُواْ أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتهَُاجِرُواْ فِیهَا (97- نساء) 👇👇👇 ✍ در این آیات به سرنوشت شوم کسانی اشاره می‌شود که دم از اسلام می‌زدند ولی برنامه مهم اسلامی یعنی هجرت را عملی نساختند ❌ در نتیجه به وادی‌های خطرناکی کشیده شدند و در صفوف مشرکان جان سپردند. قرآن می‌گوید: 👇👇 کسانی که فرشتگان قبض روح، روح آن‌ها را گرفتند در حالی که به خود ستم کرده بودند از آن‌ها پرسیدند: شما اگر مسلمان بودید پس چرا در صف کفار قرار داشتید؟🧐 ✅ آن‌ها در پاسخ به عنوان عذرخواهی می‌گویند: 🔰🔰 💠 ما در آن محیط تحت فشار بودیم و به همین جهت توانایی بر اجرای فرمان خدا را نداشتیم. اما این دلیل از آنان پذیرفته نمی‌شود❌ و از فرشتگان خدا پاسخ می‌شنوند که: مگر سرزمین پروردگار وسیع و پهناور نبود که مهاجرت کنید و خود را از آن محیط آلوده و خفقان بار برهانید؟(8)✅ ✍ منظور از در این آیه همان‌گونه که آیه 28 سوره تایید می‌کند به است؛👌👌 🌸 که در اثر اعراض از دین خدا و ترک اقامه شعائر او با قرار گرفتن و زندگی کردن در سرزمین‌های و در وسط پدید می‌آید، انسان وقتی خود را در چنین وضع و موقعیتی قرار دهد قاعدتاً دیگر برای آموختن معارف دین و عمل به آموزه‌های آن .(9) ❌ ✍ پیام این آیه دستور به هجرت از مکان‌هایی است که انسان به دلیل فضای حاکم، توان فراگیری و عمل به آموزه‌های دین را ندارد ❌ ✍و نیز نهی از سفر و اقامت به جاهایی که همین خطر، دین انسان را تهدید می‌کند؛ مگر آنکه شخص واقعاً معذور باشد.(10) ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراز هفتم😍 هیچ‌گاه کفار بر مؤمنین مسلط نخواهند شد❌❌😍 وَ لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلیَ المُْؤْمِنِینَ سَبِیلاً(141- نساء) 👇👇👇 ✅ قرآن می‌گوید: خدا هرگز هیچ راه سلطه‌ای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است❌. ✍ از آیه استفاده می‌شود که کافران نه تنها از نظر منطق بلکه از نظر نظامی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و خلاصه از هیچ نظر بر افراد با ایمان، چیره نخواهند شد❌ و اگر پیروزی آن‌ها را بر مسلمانان در✍میدان‌های مختلف با چشم خود می‌بینیم به خاطر آن است که بسیاری از مسلمانان مؤمنان واقعی نیستند❌ و راه و رسم ایمان و وظائف و مسئولیت‌ها و رسالت‌های خویش را به کلی فراموش کرده‌اند؛ 👇👇 نه خبری از اتحاد و اخوت اسلامی در میان آنان است و نه اینکه جهاد را به معنی واقعی کلمه انجام می‌دهند. ❤️ جمعی از فقها در مسائل مختلف به این آیه برای عدم تسلط کفار بر مؤمنان از نظر حقوقی و حکمی استدلال کرده‌اند که با توجه به عمومیتی که در آیه دیده می‌شود این توسعه زیاد بعید به نظر نمی‌رسد.(11).❌ پی نوشت ها : (1) ر.ک به المیزان ج4 ص282(2) بنا به نظر اکثر قریب به اتفاق مراجع معظم تقلید اگر دختر باکره باشد، رضایت پدر او نیز شرط است.(3) نمونه ج3 ص355(4) المیزان ج4 ص323(5) تفسیر نمونه ج3 ص 451(6) همان ج4 ص42(7) المیزان ج5 ص30(8) نمونه ج4 ص83-84(9) المیزان ج5 ص49(10) آیه 98 سوره نساء(11) نمونه ج4 ص175-176امید پیشگربخش قرآن تبیان ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
🔸🔶 امام على عليه السلام : ❤️ هر كس به تلاوت قرآن اُنس گيرد ، از جدايى دوستان ، احساس تنهايى نمى كند ❤️ 📗عيون الحكم والمواعظ ، صفحه 437 ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 تلاوت آیه 1 تا 4 سوره مبارکه قلم 👌 بسیار زیبا❤️ نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نويسند (۱) [كه] تو به لطف پروردگارت ديوانه نيستى (۲) و بى‏ گمان تو را پاداشى بى‏ منت‏ خواهد بود (۳) و راستى كه تو را خويى والاست (۴) ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─