eitaa logo
مطالعات بین‌ المللی قرآن کریم
229 دنبال‌کننده
361 عکس
11 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین: @s_mohammad_soltani
مشاهده در ایتا
دانلود
📝البُنْيَة الصغرى للنصّ القرآني مدخلاً لتاريخ القرآن عند أنجليكا نويفرت 🖋 د. أحمد بوعود (سياسية_ثقافية) تريد أنجيليكا نويفرت أنْ تشير إلى أنّ قراءة البنية الصغرى للنصّ الرسمي تعكس إجراءً ممتدًّا لنقل المعلومات، ويوضح بجلاء مراحل ما قبل الترسيم الذي تمّ استدعاؤه للسؤال في العلم المعاصر، وأنَّ حصر الاستقصاء في الإثبات ما بعد الترسيم سيعني، في نظرها، إلغاء اعتبار آثار إجراء نقل المعلومة. مِن هنا، ترى أنّ تاريخ القرآن لم يبدأ مع الترسيم، وإنّما هو كامن ومتأصّل في القرآن نفسه، ليس فقط على مستوى المحتويات، وإنّما أيضًا على مستوى البنية التي يمكن أنْ تقرأ كآثار لإجراء تاريخي أو قانوني ترسيمي للاعتراف بظهور كتاب مقدّس، وفي الوقت نفسه ظهور جماعة. إنّ هذه الجماعة التي تتحدّث عنها الباحثة، إنّما ظهرت مِن خلال العمل بالقرآن الكريم، وبتوجيهات النبيّ (صلى الله عليه وآله وسلم) وتربيته هذه هي الأطروحة التي ..... المزيد على الرابط التالي..... https://iicss.iq/?id=40&sid=587 قناة المركز الاسلامي للدراسات الاستراتيجية: https://t.me/iicss ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
📣 🔺 فراخوان پیشنهاد تحقیقات برای کارگاه «همکاری‌ها بین ادیان و اقوام گوناگون در مطالعه قرآن» 🔺 🔺 Cooperations across religious and ethnic boundaries in the study of the Qurʾan🔺 🔹 پروژه قرآن اروپایی، ۶-۷ مارس ۲۰۲۵ 🔹 پروژه «قرآن اروپایی» (EuQu) در نظر دارد در روزهای ۶-۷ مارس ۲۰۲۵ کارگاهی با موضوع «همکاری‌ها بین ادیان و اقوام گوناگون در مطالعه قرآن» برگزار کند. در توضیحات این برنامه آمده است: مطالعه قرآن در اروپا در محیطی بینا-دینی و بینا-قومیتی رخ داد. گاهی قرآن درون گروه‌های دینی مشخص مطالعه می‌شود: یهودیان، مسیحیان، مسلمانان و گروه‌ها و افراد متاخری که خود را متدین تلقی نمی‌کردند بلکه خود را سکولار یا معنوی می‌دانستند. این کارگاه بررسی می‌کند که قرآن چگونه بین گروه‌ها و افراد دینی مطالعه می‌شد. مثال‌های مشهور این پدیده عبارت است از مسلمان مرموزی که صرفا با نام محمد شناخته می‌شد و در قرن ۱۲ در ترجمه‌ای که رابرت کتون از قرآن انجام داد مشارکت داشت، برده مسلمان گمنامی که در قرن سیزدهم به رامون لول عربی آموخت، مودجار عیسی جیدلی که در قرن پانزدهم در منطقه ساووآ با خوان د سگوبیا همکاری کرد، نیکولاس کلناردس و خروف دانشمند تونسی اسیر، و خوان آندرس، اجیدیو دا ویتربو و مارتین د فیگورلا در اسپانیا و ایتالیا در اوایل قرن شانزدهم. ولی می‌توان به ترک‌های اسیر و مسلمانانی که برده شدند و با دانشمندان اروپای مرکزی همکاری کردند و نیز مشارکت‌های بین مسیحیان و تاتارها در ویلنیوس هم اشاره کرد. اینگونه برخوردها چگونه رخ می‌داد؟ چه کسی مکان و زمان را تعیین می‌کرد؟ مشارکت داوطلبانه چه بود و چه کاری به اجبار انجام می‌شد؟ در اینگونه موقعیت‌ها چه کسی تصمیم می‌گرفت که چه فرایندی اجرا شود و چه متن‌هایی استفاده شود (مثلا تفسیر، اسباب النزول، منابع جدلی)؟ حوزه‌های اجتماعی و سیاسی این برخوردها چه بود؟ درباره عاملیت مشارکت‌کنندگان چه می‌توان گفت؟ نتایج مکتوب این برخوردها چه بود؟ معنای اینگونه برخوردها برای فهم کلی ما از جایگاه قرآن در تاریخ فرهنگی اروپا بین قرون میانه و اواسط قرن نوزدهم چیست؟ جرارد ویگرز (دانشگاه آمستردام) سازماندهی این برنامه را برعهده خواهد داشت. علاقه‌مندان به حضور در این کارگاه باید تا تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۴ یک عنوان مقدماتی به همراه یک چکیده (۳۰۰ کلمه) و یک رزومه کوتاه از خود به G.A.Wiegers@uva.nl ارسال کنند. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @islamicstudies ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
براي شرکت در کارگاه تخصصی قرآن و پیامبر شناسی از نگاه مستشرقان، لطفا از طریق لینک زیر وارد شويد و ثبت نام بفرماييد: https://forms.gle/dL2Ej45M2sNZ5XNU6 🍀🍀 @ihcsir ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
مطالعات بین‌ المللی قرآن کریم
#دانلود_مقاله 📚 چهره‌های گوناگون سوره اخلاص ✍️ ذیشان غفار ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قر
💎 پرتوی تازه بر فهم تاریخیِ سورهٔ اخلاص مروری بر مقالهٔ «وجوه مختلف سورهٔ اخلاص» اثر ذیشان غفار 🔗 علی سلطانی دانشجوی دکترای الهیات تطبیقی، دانشگاه بن [بخش ۱ از ۳] ⭐️ ذیشان احمد غفار، استاد دپارتمان الهیات اسلامی دانشگاه پادربورن، در مقالهٔ تازه‌ای که چند روز پیش منتشر شده، می‌کوشد که با بررسی بافتار تاریخی سورهٔ اخلاص پرتوهای تازه‌ای از فهم این سوره به دست دهد. Zishan Ghaffar, The Many Faces of Sūrat al-Ikhlāṣ, journal Journal of the International Qur’anic Studies Association, Published online by De Gruyter July 1, 2024, https://doi.org/10.1515/jiqsa-2023-0012 ⬇️ دریافت فایل مقاله ⭐️ روش غفار کاوش در بینامتن‌های تاریخی و هدفش نشان‌دادن سرشت گفتمانی این سوره در واکنش به اعتقادنامه‌های مسیحیِ معاصر با قرآن است. آگاهان می‌دانند که این روش و هدف، روش و هدفی مرسوم در مطالعات تاریخی‌انتقادیِ قرآن  دانشگاهی‌ست. غفار در مقالهٔ «وجوه مختلف سورهٔ اخلاص» سعی می‌کند که با بافتارمندسازی/زمینه‌مندسازی (contextualize) سورهٔ اخلاص این نتیجه را موجه بنماید که سورهٔ اخلاص واکنشی است به گفتمان شفاهیِ حاصل از نامهٔ یعقوب سروجی در تبیین آموزهٔ تثلیث. ⭐️ غفار مقاله را با بیان برخی از تأمل‌ها و ابهام‌های نحوی و معنایی سورهٔ اخلاص آغاز می‌کند.  از جمله اینکه اگر «احد» بدلی برای خدا در «قل هو الله احد» است، چرا احد حرف تعریف «ال» در تبعیت از الله ندارد؟ مهم‌تر از درنگ‌های نحوی و ویژگی‌های فقه‌اللغة (فیلولوژیک)، شناساییِ بافتار تاریخی و اعتقادی سوره است که واکنش و گفت‌وگوی انتقادیِ قرآن را در پی داشته؛ «واکنش» و «گفت‌وگویی» که فرض بنیادینِ تحلیل‌های بینامتنی در روش‌های تاریخی‌انتقادی است. در پیگیریِ پاسخ به این پرسش است که مسیر مقاله شکل گرفته و با پیشنهاد و تحلیل بینامتنی تازه پایان می‌پذیرد. در این مسیر ذیشان غفار تلاش می‌کند که در امتداد پژوهش‌های پیشین در یافتن بافتار تاریخی سورهٔ اخلاص، بینامتن تاریخیِ تازه و بدیلی را مبنای فهم کند که بهتر از قبلی‌ها بافتار تاریخی‌اعتقادیِ سورهٔ مهم و کوتاه اخلاص را تبیین می‌کند. ⭐️ غفار ضمن اشارهٔ کوتاه به بافتار تاریخی (سبب نزول) عرضه‌شده در سنت تفسیریِ اسلامی برای این سوره که ناظر به پرسش‌های الهیاتی برخی از یهودیان بوده و اشارهٔ روشنی به پس‌زمینهٔ اعتقادات بین‌دینی ندارد، برخی پژوهش‌های دانشگاهی در این زمینه را یادآوری می‌کند. از جمله فرضیهٔ کلاوس شِدِل به پیروی از کِبرت، مبنی بر اینکه بافتار تاریخی سورهٔ اخلاص واکنش به آیات سفر تثنیه (۶-۴) است. شِدلی که معتقد بوده سورهٔ اخلاص نه در برابر تثلیث مسیحی، که ضدّ چندگانه‌پرستیِ مشرکانه (pagan) عربی است؛ ضدّیتی که شاکله و واژگانش موافق و برگرفته از سنت یهودی است. دیگر پیشینهٔ برای زمینه‌مندسازیِ سورهٔ اخلاص، به تبیین اوری روبین برمی‌گردد که بر پایهٔ داده‌های سنت اسلامی در سبب نزول استوار است. روبین در این زمینه معتقد به ارجاع نخست و ثانوی است. به این معنا که سورهٔ اخلاص در وهلهٔ اول به مشرکین مکی نظر دارد، و در وهلهٔ دوم بنابر آیات پسینِ سورهٔ توبه (۳۰)، یهودیان و مسیحیانِ مشرک را هم خطاب قرار می‌دهد. (البته لفظ صریح آیهٔ سورهٔ توبه برای مسیحیان و یهودیان، انتساب «کفر» است و نه «شرک»). مثال روشن‌تر و مهم‌تر زمینه‌مندسازی، تبیین  عرضه‌شده در پروژه کرپوس‌کرانیکوم از سوی کسانی چون میشائیل مارکس و نیکلای ساینای است. آنها معتقدند که سورهٔ اخلاص گفتمانی ضدّ مسیحی و مشخصاً علیه اعتقادنامهٔ قسطنیطنیه در سال ۳۸۱ میلادی دارد؛ اعتقادنامه‌ای که جانمایه‌اش تبیینی از آموزهٔ تثلیث است. @inekas
💎 پرتوی تازه بر فهم تاریخیِ سورهٔ اخلاص مروری بر مقالهٔ «وجوه مختلف سورهٔ اخلاص» اثر ذیشان غفار [بخش ۲ از ۳] ⭐️ ذیشان غفار معتقد است که مبنای برخی از این زمینه‌مندسازی‌های قبلی، تلقی از قرآن به منزلهٔ «متن» است؛ آن‌‌هم متنی که متأثر از متن‌های قبلی است. اما ذیشان غفار با عبور از این مبنای متنی به آنگلیکا نویورت اقتدا و به این تلقی کوچ می‌کند که قرآن شفاهی‌سرشت و قرائت‌بنیاد است؛ و هم‌زمان با این سرشت با گفتمان‌ها و درونمایه‌های الهیاتی و با بافت شفاهی رایج محیط خود دادوستد داشته است. به بیان دیگر به جای یافتن متن پیشینی در زمینه‌مندسازی، باید سعی کنیم که گفتمان دینی و بافتار ایده‌های شفاهی رایج در محیط قرآن را که متأثر از گفتمان‌های دینیِ باستان متأخر است، بشناسیم. ⭐️ از اینجا به بعد و با چنین تلقیِ شفاهی‌سرشتی است که غفار، بافتار یا بینامتن جایگزین خود را با شاهدی تازه عرضه می‌کند. بینامتن تازهٔ ذیشان غفار مربوط به عربستان جنوبی و نامه‌ای در گونهٔ (ژانر) هُمیلی/Homiliy  و به زبان سریانی از یعقوب سروجی به حِمیریانِ شکنجه‌دیده در منطقهٔ نجران است؛ قلمروی در عربستان جنوبی و حدود یمن فعلی که سلطان یهودی‌اش، یوسف، مسیحیان ساکن آنجا را آزار و شکنجه می‌دهد. یعقوب سروجی، شاعر و از آبای نامور کلیسای سریانیِ زمانه، در آخرین سال حیات خود (۵۲۰ یا ۵۲۱ م) نامه‌ای به مسیحیان آزاردیدهٔ نجران در قلمرو حمیریان می‌نویسد که به نظر ذیشان غفار، بینامتنی است که به ما در فهم بهتر زمینهٔ تاریخی و بینامتنیِ سورهٔ اخلاص یاری می‌رساند. فرضیهٔ کمکی امثال ذیشان غفار که البته به اذعان خودش نظری نهایی نیست، آن است که نامهٔ یعقوب سروجی و دیگر بیان‌های سریانیِ اسقف‌هایی نظیر او، در بیان مبلغان مسیحی و در ضمن کارهای تبشیری، از نجران به حجاز و حافظهٔ جمعی عرب‌های مرکزی رسیده و از این رو بستر تاریخی آیات سورهٔ اخلاص است. ⭐️ فقرهٔ مهم نامه و مدنظر نویسندهٔ مقاله که حاکی از رابطهٔ بینامتنی با سورهٔ اخلاص است، به شرح و ترجمهٔ زیر است. همان‌گونه که گفته شد این بخش به تبیین آموزهٔ تثلیث اختصاص دارد و آشکارا برگرفته از اصول اعتقادنامهٔ قسطنطنیه و ترجمهٔ سریانیِ آن در سال ۴۱۰ م دربارهٔ تثلیث است. به نظر غفار پاره‌هایی از این نامه با سورهٔ اخلاص به شرح زیر رابطهٔ بینامتنی دارد: یکی است پسر، مولود پدر، قبل از همهٔ جهان‌ها -  قل هو الله احد ... لم یلد و لم یولد یکی است اویی، که در همه‌چیز شبیه پدر است – و لم یکن له کفوا احد یکی است یگانه‌زاده‌ای، که هیچ کس دیگری در رتبه و عدد مثل او نیست – الله الصمد یکی که پسر است و پادشاه و سرشتی یکسان همچون پدر دارد یکی که از پدر و با پدر است اشاره به سرشتی یکسان با پدر آشکارا در توافق با موضع تک‌سرشت‌باوری (Miaphysitism) برای مسیح است که باورِ غالب مسیحیان نجرانی و اصولاً مسیحیان عربستان جنوبی و نزدیک به حجاز است. موضع تک‌سرشت‌باوری در تقابل با دوسرشت‌باوری (Dyophysitism)، به ‌تک‌‌سرشت الهی برای مسیح باور دارد. پرواضح است که دوسرشت‌باوری هم که در اعتقادنامهٔ کالسدون (۴۵۱ م) تثبیت شد، به دو سرشت الهی و انسانی به صورت همزمان برای مسیح قائل است. ⭐️ با این مقدمات ذیشان غفار می‌کوشد که اثبات کند، ساختار (حتی سبک و ضرباهنگ بیانی) و محتوای سورهٔ اخلاص و نامهٔ یعقوب سروجی در دفاع و تبیین تک‌سرشتی از آموزهٔ تثلیث، رابطهٔ بینامتنیِ درخورتوجه دارند؛ رابطه‌ای که غفار را بر آن می‌دارد که بگوید سورهٔ اخلاص احتمالاً در واکنش به نامهٔ یعقوف سروجی است و درصدد رد تبیین یعقوب سروجی و مبلغان هم‌نظر او، به‌ویژه در آموزهٔ تثلیثِ آن. البته این واکنش محدود به سورهٔ اخلاص هم نیست. ذیشان غفار در بخش‌های پایانی مقاله به آیهٔ ۱۷۱ سورهٔ نساء هم اشاره می‌کند. بنابر تبیین غفار آیهٔ نساء از طرفی با آیات سورهٔ اخلاص رابطهٔ درون‌متنی و مشترکاً  با هم واکنشی ضدمسیحی به آموزهٔ تثلیث در نامهٔ یعقوب سروجی و متن مادر این نامه، یعنی اعتقادنامهٔ قسطنطنیه (۳۸۱ م)، دارند. غفار در مقاله با رسم جدول‌هایی تناظر مفهومی و سبکی این دو آیه و نامه و اعتقادنامه را نشان می‌دهد. @inekas
💎 پرتوی تازه بر فهم تاریخیِ سورهٔ اخلاص مروری بر مقالهٔ «وجوه مختلف سورهٔ اخلاص» اثر ذیشان غفار [بخش ۳ از ۳] ⭐️ از جملهٔ مشابهت‌ها و رابطه‌های سبکی قابل‌توجه که غفار بر آن تاکید دارد، فاصله‌ها(قافیه)ی پایانی مشترک نامهٔ سروجی و سورهٔ اخلاص بر وزن «ـَد» است. در نامهٔ سروجی به زبان سریانی این ضرباهنگ بر وزن «حَد» به معنای «یک» برای تأکید بر همان موضع تک‌سرشت‌باوری مسیح است و در سورهٔ اخلاص نیز این فاصلهٔ «ـَد» در کلمات احد و صمد و یلد و یولد، گزینش و حفظ شده است. از جمله اینکه به نظر پارت رودی، گزینش کلمهٔ «احد» به جای «الواحد» در «قل هو الله احد» برای حفظ این فاصله یا قافیه است. ⭐️ دیگر دلالتی که این تناظر بینامتنی برای کار غفار دارد، فهم بهتری از صفت سربسته و مبهم «الصمد» است. مطابق این رابطهٔ بینامتنی به نظر غفار، الصمد در تناظر با نامهٔ یعقوب سروجی، به معنی تأکید بر سرشت بخش‌ناپذیر و مطلق و بسیط الهی دارد. خدا صمد است، یعنی فشرده و بخش‌ناپذیر است و به سه اقنوم یا سه شخص تقسیم نمی‌شود. در پایان گفتنی است که ذیشان غفار شاهدی از سنت تفسیریِ اسلامی به نقل از ابن‌عباس هم می‌آورد که سبب نزول سورهٔ اخلاص حضور نمایندگی از نجران به نزد پیامبر و پرسش‌های آنان در توصیف خدای او بوده است. ⭐️ کار ذیشان غفار و دیگر کارهایی از این دست در رویکرد مطالعات تاریخی‌انتقادی با بهره‌گیری از روابط بینامتنی، بر این پایه استوار است که گفتمان‌های دینی باستان متأخر در این بخش از جهان به نحو بینا‌فرهنگی رایج بوده و آگاهی از آنها کمایش در این سرزمین‌ها رواج داشته است. به این معنا که مثلاً در همین مصداق، محتوای نامهٔ سریانیِ تک‌سرشت‌باورانهٔ (مونوفیزیتی) یعقوب سروجی به شیوه‌ای به حافظه فرهنگی و جمعیِ اهل حجاز رسیده است. همان‌گونه که گفته شد، فرضیهٔ کمکی این تلقی، حضور مبشران مسیحی و بده‌بستان‌های فرهنگی میان حجاز و نجران است. خود ذیشان غفار در این مقاله معترف است که پاسخی نهایی به چگونگی ارتباط میان گفتمان الهیاتیِ قرآن در حجاز و گفتمان الهیاتیِ رایج در آثار الهیدانان مسیحیِ سریانی، نظیر یعقوب سروجی، نداده است. به بیان دیگر مسئلهٔ آگاهی و آشنایی با آثار و گفتمان‌های الهیاتیِ مجاور همچنان در این قبیل نمونه‌‌ها پرسش‌برانگیز است. همچنین گفتنی است که ذیشان غفار خود بیان می‌کند که این مقاله و این شاهد بینامتنیِ تازه، همهٔ ابهام‌های تفسیری و فیلولوژیک سورهٔ اخلاص را حل نمی‌کند. ⭐️ با این حال شواهد تاریخی مبنی بر ترجمه‌های سریانی و آگاهی‌های دینی مشترک، پشتبیان این تحلیل‌های بینامتنی است. نمونه‌هایی که غفار در این مقاله اشاره‌هایی به آن می‌کند و در پایان، مقاله را با این تذکر خاتمه می‌دهد که او مدعی نیست که عین «متن» نامهٔ یعقوب سروجی در محیط قرآن حاضر بوده، بلکه ایده‌ها و درونمایه‌های تعلیمی او از طریق حافظهٔ شفاهیِ مبشران مسیحی به محیط نزول قرآن رسیده است. ⭐️ ممکن است خوانندگان کمتر آشنا با این قبیل مطالعات این پرسش ذهنشان را خلجان دهد که در نگاه باورمندانه، مخزن و منبع قرآن وحی‌ای الهی است که مرزی در علم به دانسته‌ها، برایش متصور نیست. چرا باید پژوهشگری باورمند، تلاش کند که رابطهٔ فرهنگی میان این دو قلمرو را با شواهد تاریخی اثبات کند تا بگوید که این آیه واکنشی به آن ایدهٔ الهیاتی است؟ این پرسش خود دامن سخنی بلند می‌طلبد. کوتاه آنکه تبیین تاریخی‌ای این‌چنین، می‌تواند مغایرتی با تلقی الهیِ از وحی نداشته باشد. تلقیِ الهی از وحی در این قبیل مطالعات می‌تواند در پرانتزِ تعلیق قرار بگیرد، تا با بهره‌گیریِ حداکثری از شواهد موجود، فهمی بهتر از بافت تاریخی عبارات قرآن پیدا کنیم. به عبارت دیگر، چون معنا و دلالت‌های تاریخی هر اثری تاریخ‌مند است، ولو قرآن، باور به منشأ وحیانیِ قرآن هم منافی این نیست که با فهم بهتر دلالت‌های تاریخی و زمینی، اشارت وحی الهی را هم بهتر بفهمیم. در این مسیر کشف و تبیین بینامتن‌های تاریخی یا در عبارت کلی‌تر، زمینه‌مندسازیِ قرآن، مسیر پیشنهادیِ مطالعات تاریخی‌انتقادی است. @inekas ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
Qur'anic Hermeneutics Between Science, History, and the Bible- Abdulla Galadari.pdf
5.36M
📚 Qur'anic Hermeneutics Between Science, History, and the Bible 📚هرمنوتیک قرآنی: بین علم، تاریخ و کتاب مقدس ✍️ Abdulla Galadari (2018) 🔰 هرمنوتیک قرآنی بر اهمیت درک ماهیت چندمعنی کلمات در قرآن استدلال می کند و روش جدیدی از تفسیر قرآن به نام چندمعنی بینامتنی را ترسیم می کند. عبدالله گَلَدَری با در هم آمیختن علم، تاریخ و مطالعات دینی، رویکردی زبان‌شناختی را معرفی می‌کند که مبتنی بر عصب‌روان‌شناسی است. این کتاب نمونه هایی از چند معنایی بینامتنی در قرآن و همچنین بین قرآن و انجیل را ارائه می دهد. علاوه بر نمونه هایی از تفسیر تمثیلی از طریق اشارات درونی قرآن، نمونه هایی را ارائه می دهد که عمیقاً با مفاهیم مسیح شناختی اناجیل درگیر است. گلدری آشکار می کند که چگونه بینش های خلاقانه جدید امکان پذیر است، و استدلال می کند که قرآن نه برای فروکاهی انجیل، بلکه فقط برای تفسیر آن در قالب کلمات خود آمده است. ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
جامعة هامبورغ مشروع بحثي ما ورد في ذهن الناسخ ( الكاتب ) ومحبرته ما ورد في ذهن الكاتب ومحبرته علم الآثار لمجموعة غوتا من المخطوطات القرآنية المبكرة كدراسة حالة عند تقاطع علم اللغة والعلوم الطبيعية 2023–2025 يهدف مشروع البحث هذا إلى استكشاف السياق الاجتماعي والثقافي للمخطوطات كعملية من خلال نهج متعدد التخصصات يدمج علم اللغة وعلم الآثار. إن الطبقات المادية التي ترسبت بمرور الوقت (والمكان) من قبل الأشخاص الذين خططوا وأنتجوا ثم اختبروا القطع الأثرية ونصوصها هي موضوع التحقيق لكل من علم اللغة وعلم الآثار. إن تحديد تركيبة الأحبار المتشابهة / غير المتشابهة ظاهريًا يمكن أن يؤكد أو يتناقض مع النظريات السابقة التي اقترحها علماء اللغة والمؤرخون من خلال عمليات الاستنتاج والاستقراء. في كتابه عام 1974 " الزلة الفرويدية"، يحذر تيمبانارو من مخاطر تحديد ما يدور في ذهن الكاتب ويقترح توخي الحذر في تطبيق التحليل النفسي لشرح أخطاء الكتبة / المحررين / القراء. هذا التحذير مهم عندما يسعى العلماء إلى إنشاء تسلسلات وتفسيرات للطبقات في صنع المخطوطات. في بعض الأحيان يتم فرض النماذج المقبولة عند تفسير التسلسلات، متناسين أنه "عندما تكون النظرية ناجحة للغاية وتصبح راسخة، يميل النموذج إلى أن يصبح هو نفسه" الواقع "، وتصبح طبيعة النموذج للنظرية غامضة" (إيفيريت 1956). سيعمل مشروع البحث على إنتاج بروتوكول لنهج متكامل من جانب علماء اللغة والعلماء في دراسة طبقات المخطوطات. تمثل المخطوطات القرآنية المبكرة من القرن السابع إلى القرن العاشر حالة مثيرة للاهتمام في علم الطبقات لأنها لا تظهر فقط علامات على صنع المخطوطات (التصحيحات والتعديلات وعمليات التحديث) ولكن أيضًا آثار تطور نظام الكتابة الخاص بها. سيتم تطبيق النهج متعدد التخصصات لفهم مجموعة سيتزن من المخطوطات القرآنية المبكرة (مكتبة جوتا للأبحاث، م. أورينت. أ 427 إلى 464). تهدف دراسة الحالة إلى وضع بروتوكول للنهج متعدد التخصصات والتفكير في تحيز علماء اللغة في استخدام أسلوب الاستدلال عند تفسير العناصر المتشابهة أو غير المتشابهة (الملونة) على ما يبدو واقتراح نظريات معقولة. الباحث الرئيسي: ألبا فيديلي مخرجات البحث المنشورات والأنشطة We are very excited about Dr. Alba Fedeli's new project on the early Qur'an manuscripts in Gotha, "What is in a Scribe's Mind and Inkwell". She will conduct an ink analysis: https://www.csmc.uni-hamburg.de/research/cluster-projects/field-k/rfk06.html Her work is located at the intersection of philology and natural sciences. Universität Hamburg What is in a Scribe’s Mind and Inkwell Related content CSMC What is in a Scribe’s Mind and Inkwell. Archaeology of the Gotha Collection of Early Qur’anic Manuscripts as a Case Study at the Intersection of Philology and Natural Sciences OverviewActivities3 Activities 2024 Two Inks and a Qur’anic Fragment on Parchment: Insights from a Cross-disciplinary Study A. Fedeli (Speaker) S. Sathiyamani (Speaker) Published:13.5.2024, Presentation/Talk A Return to the Early Kufi: From the Writing of the Manuscript Page to the Digital Materiality (Imple-ments, Support and Technology) N. Chahine (Speaker) A. Fedeli (Speaker) Published:26.1.2024, Presentation/Talk 2023 Qurʾān manuscripts, past and present: Cataloging and digital tools A. Fedeli (Co-organiser) Published:9.2023, Workshops, courses, seminars, summer schools ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
Ibn al-Nadīm on the History of Qur'anic Exegesis.pdf
1.22M
📚 تاریخ نگارش تفاسیر قرآن در فهرست ابن ندیم ✍️ دیمیتری فرولو 📚 Ibn al-Nadīm on the History of Qur'anic Exegesis ✍️ Dimitry Frolow Source:Wiener Zeitschrift für die Kunde des Morgenlandes, Vol. 87 (1997), pp. 65-81 🔰 چکیده: در نگاه نخست، فهرست مفسرین ارائه شده توسط ابن الندیم این تصور را به وجود می‌آورد که نام‌هایی به‌صورت تصادفی کنار هم قرار گرفته‌اند، اما در واقع این فهرست نمونه‌ای از یک ساختار منظم است که هدف آن ارائه تصویری از پیدایش و توسعه سنت تفسیری مسلمانان در طول سه قرن اول اسلامی است. ما یکی از اولین تصورات مسلمانان از تاریخ تفسیر را پیش روی خود داریم که قطعاً از نظر دیدگاه شیعی است. ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
🔰 سلسله نشست‌های «حلقه علمی قرآن کریم و استشراق» 🌺 نشست دوم: ترجمه و بررسی مقاله «برخی ویژگی های قرآن کریم» از کتاب «درآمدی تاریخی انتقادی بر قرآن» اثر نیکولای ساینای 🌷 ارائه توسط دکتر مهدی حبیب اللهی 🔹پنجشنبه ۲۱ تیر، ۸:۳۰صبح 🔸مشاهده حضور: m8r.ir/pmajlesi 🇮🇷 مؤسسه آموزشی حوزوی علامه مجلسی 🇮🇷 مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
📚 Miracles in Said Nursi and Thomas Aquinas Non-Noninterventionist Approaches to Divine Action ‎and the Sciences ⭕️ (Routledge Science and Religion Series) ✍️ Edmund Michael Lazzari 📚 معجزات در رویکردهای غیر-غیرمداخله گرایانه سعید نورسی و توماس آکویناس به فعل الهی و علوم ✍️ ادموند مایکل لازاری 🔰 این پژوهش تطبیقی که به زودی منتشر خواهد شد، ایده های نورسی و آکویناس را درباره معجزات در کنار هم قرار می دهد. ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
📚 لیست مدخل‌های المعارف_قرآن_لایدن ⭕️ بر اساس ترجمه فارسی ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies